فهرست مطالب

مجله پژوهش های جامعه شناختی
سال سوم شماره 4 (پیاپی 19، زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مجتبی صداقتی فرد، باقر ساروخانی صفحه 7
    مقاله حاضر با رویکردی در جهت شناخت چالش هایی که در برابر خانواده ایرانی قرار دارد پدیده «شکاف نسلی» را موردتوجه قرارداده است. پس از طرح مسآله، با تعریف و تفکیک معنایی میان چهار مفهوم مشابه؛ تفاوت، تعارض، گسست، و شکاف نسلی، به تحلیل نظریه ها و پژوهش های مرتبط و تقابل مسآله شکاف نسلی با ساختار خانواده امروزین در ایران پرداخته است. دراین راستا از داده ها و نتایج تعدادی از پژوهش ها در ایران که به طور کلی به تضاد ارزشی میان نسلها پرداخته اند بهره گرفته شده است. براین اساس، هدف مقالهحاضر شناخت وضع موجود در زمینه شکاف نسلی و بررسی و تحلیل عواملی است که شکاف بین نسلها در خانواده معلول آن است. با درنظر گرفتن عوامل متعدد و متنوع موجود، در بررسی یافته های پژوهش های انجام شده تفاوت قابل ملاحظه ای بین گروه های سنی در ایران مشاهده نشده است. در زمینه رویارویی ارزش های نسلی با خانواده و روابط میان نسلی و درون نسلی در درون آن، تفاوت های قابل ملاحظه ای در عرصه ارزش های خانوادگی میان نسل ها وجود ندارد و کمابیش نوعی وفاق جمعی در رابطه با این ارزش ها، میان نسل جوان و بزرگسال جامعه دیده می شود. البته می توان گفت در عرصه عمومی فرهنگ جامعه ایران شکاف عمیق و اختلاف قابل تاملی وجود ندارد اما شکاف نسلی موجود، در نقطه مقابل عرصه عمومی، در عرصه زندگی خصوصی آحاد جامعه ما موضوعیت می یابد
    کلیدواژگان: شکاف نسلی، گسست[انقطاع]نسلی، تفاوت نسلی، گسست فرهنگی
  • منیژه ذکریایی، حسین مظفر، مریم ثابتی صفحه 33
    آنومی فرهنگی مهم ترین بعد آنومی اجتماعی بوده که در سطح رفتارهای اجتماعی قابل تشخیص می باشد و وضعیتی است که رفتارهای افراد و گروه های اجتماعی در جامعه خارج از دایره هنجارها صورت می گیرد. این وضعیت ناشی از ضعف هنجارهای اجتماعی بوده و در قالب ناامنی اجتماعی، فساد اخلاقی، انحرافات فردی و گروهی، سوء استفاده از روابط اجتماعی و... قابل مشاهده است. هنجارهای فرهنگی باید و نباید های رفتاری است که به عنوان قالب عمل کردهای اجتماعی در جامعه وجود داشته و هرگاه قدرت اعمال نفوذ برعملکرد ها را از دست بدهد، پیامد آن آنومی فرهنگی است. هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین آنومی فرهنگی(در حقیقت ناهنجاری موجود درا فراد نسبت به پیرامونشان) و اعتیاد افراد به مواد مخدر در بین جوانان می باشد. در این مقاله آنومی با متغیرهایی چون بدبینی،بی اعتمادی،سردرگمی و بی محتوایی سنجیده شده است. نمونه مورد مطالعه سیصد نفر از جوانان معتاد 13-28 ساله مناطق 2-6-10-14، شهر تهران می باشند. نمونه با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و از نظربرخی متغیر های جمعیت شناختی با یکدیگرهمتا شدند. گردآوری داده ها بر اساس پرسشنامه های اطلاعات زمینه ای، محقق ساخته انجام شده است و داده های پژوهش با بهره گیری از شاخص آمار توصیفی وآزمون همبستگی پیرسون، تحلیل شدند. یافته ها نشان دادکه در کل آنومی فرهنگی برگرایش افراد به اعتیاد تاثیر دارد، همچنین بدبینی افراد نسبت به خود و اطرافیان در گرایش به اعتیاد، بی اعتمادی افراد نسبت به همه چیز در اعتیادشان به مواد مخدر، سردرگمی فرد و اغتشاش موجود بین هنجارهایش در اعتیاد به مواد وبی محتوایی زندگی و شخصیت فرد در اعتیادش تاثیر دارند.
    کلیدواژگان: فرهنگ، آنومی، آنومی فرهنگی، اعتیاد
  • فیض الله نوروزی، جواد عباس پورقلعه نوی صفحه 55
    یکی از عوامل مهم در رشد و توسعه جامعه، عامل کار و نیروی انسانی است، توجه به این منبع مهم، سازمان و جامعه را به اهداف خود نزدیک تر می سازد. بنابراین یکی از وظایف مدیران، مسئولان و متخصصان این است که عوامل تاثیرگذار بر کیفیت نیروی انسانی را دریابند و در حفظ و رشد آن تلاش نموده و کارکنان را به سازمان متعهد نمایند. این مقاله تحقیقی در پی بررسی عوامل مؤثر بر میزان تعهدکار کارکنان است. مدل در نظر گرفته شده در این پژوهش شامل متغیرهای هویت کار، رضایت کار، عدالت کار و متغیرهای زمینه ای است که به عنوان متغیرهای تاثیرگذار بر تعهدکار کارکنان دخالت داده شده اند. 296 نفر از کارکنان استانداری تهران و فرمانداری های تابعه که با نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شده اند، جمعیت نمونه این مطالعه را تشکیل می دهند. نتایج نشان می دهد که مهمترین متغیر در بین متغیرهای در نظر گرفته شده در رابطه با میزان تعهدکار کارکنان، رضایت کار است، متغیرهای هویت کار و عدالت کار و دو متغیر زمینه ای«جنسیت و مدرک تحصیلی» به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم از طریق رضایت کار، بر تعهدکار تاثیر معنادار دارند. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان می دهد که رضایت کار با ضریب استاندارد 46/0 بیشترین تاثیر را بر تعهدکار دارد و پس از آن هویت کار با ضریب 33/0 قرار دارد. R2 برابر با 45/0 نیز بیان می کند که متغیرهای در نظر گرفته شده در این پژوهش، در کل قادر به تبیین 45 درصد از تغییرات متغیر وابسته(تعهدکار) می باشند.
    کلیدواژگان: تعهدکار، اخلاق کار، رضایت کار، هویت کار، عدالت کار
  • سید محمد صادق مهدوی، فرحناز توکلی قینانی صفحه 71
    ارمنه ایران یک گروه قومی مذهبی ایرانی هستند که در طول تاریخ چند هزار ساله خود در همزیستی با ایرانیان قرار داشته و از حدود 350 سال پیش به دنبال یک کوچ دسته جمعی، تبدیل به جزیی از ملت ایران شده اند. چگونگی حفظ و تداوم مرزهای دینی و فرهنگی این مردم در طول تارخ حیات آنها و در جامعه ایرانی هدف این مقاله می باشد و بر اساس یافته های حاصل از این مطالعه به رشته تحریر در آمده است.در این مقاله به شناخت عناصر هویتی ارامنه پرداخته و سعی می شود با بهره گیری از نظریه های هویت اجتماعی جنکینز و نماد پردازی قومی آنتونی اسمیت به تبیین جامعه شناختی عوامل مؤثر بر بازتولید و حفظ و انتقال عناصر هویتی ارمنی به نسلهای بعدی و در نتیجه مکانیسم های استمرار قومی ارامنه ایران(تهران) در طول زمان دست یابیم. برای حصول این منظور، علاوه بر مطالعات نظری و تاریخی، به کمک روش های مصاحبه و پیماش دست به گردآوری داده هادر راستای آزمون فرضیه های مورد نظر (بر گرفته از مبانی نظری) زده و با مطالعه میدانی در صدد اثبات نظریه استمرار قومی اسمیت در مورد ارامنه ایران بر آمدیم.نتایج این مطالعه بیانگر پیوند عمیق گروه مورد مطالعه با عناصر ذهنی و عینی هویت ارمنی و تاکید بر انتقال آنها به نسلهای بعدی بود.
    کلیدواژگان: هویت اجتماعی، هویت قومی، عناصر ذهنی و عینی هویت، استمرار (پایداری هویت) قومی، ذیاسپورا
  • محمد شیرازی، قربانعلی آقااحمدی صفحه 103
    هدف از مقاله حاضر بررسی تلاش دانشمندان علوم اجتماعی در تحلیل جایگاه تاریخ به منظور رشد و توسعه علم و تامین اعتبار علوم اجتماعی از نظر تاریخی است. برای دست یابی به این هدف ابتدا با ارزیابی شباهت ها و تفاوتهای علوم اجتماعی با علوم طبیعی، ضرورت پرداختن به روش های سنتی- تاریخی مطرح گردید. در درون این رویکرد، وسوسه وضوح، ثبات و نظم مورد تدقیق قرار گرفته و روشن گردید که روش سنتی – تاریخی قادر به کشف روابط بین ماده و ذات پدیده نیست. از سوی دیگر دیرینه شناسی دانش و تبار شناسی به عنوان یک روش تحلیلی که بر گسست، عدم تداوم و فقدان وحدت تاکید دارد ازدیدگاه فوکو بررسی گردید. برای دست یابی به این اهداف در تحقیق حاضر از منابع موجود به روش کتابخانه ای و با تکنیک فیش برداری اطلاعات لازم گردآوری و آنگاه مورد تحلیل قرار گرفته و یافته های حاصل از تحقیق حاضر نشان می دهد که با توجه به پیچیدگی های تاریخ، روش های تاریخی موجود قادر به درک ماهیت پدیده ها نخواهد بود. از همین رو استفاده از روش دیرینه شناسی و تبار شناسی می تواند علی رغم محدودیت های بسیاری که دارد، زمینه رشد و ترقی «روش» مناسب را فراهم آورد. نتیجه حاصل از تحقیق حاضر نشان می دهد در عین حال دیرینه شناسی و تبارشناسی به دلیل پیچیدگی و ابهامات زیادی که دارد می بایست مورد تجدید نظر و ارزیابی مجدد قرار بگیرند، لازم است که محققین برای بهره گیری از نکات مثبت آن دست به اقدامات مناسب بزنند و شیوه های ترکیبی مناسبتری را اتخاذ نمایند.
    کلیدواژگان: دیرینه شناسی، تبار شناسی، روش تاریخی، معرفت انسانی، گفتمان، روش حفاری
  • عبدالرضا ادهمی، زهره روغنیان صفحه 127
    پژوهش حاضر با هدف شناخت میزان تاثیر عقاید قالبی برنابرابری جنسیتی درخانواده، در بین زنان شاغل درآموزش وپرورش شهرهمدان انجام گرفته است. جهت تبیین تاثیرعقاید قالبی برنابرابری جنسیتی از بنیان های نظری: نظریه یمنابع، نظریه یادگیری اجتماعی، نظریه برچسب زنی، نظریه طرح واره جنسیتی، نظریه های فمینیستی استفاده شده است. این پژوهش با استفاده ازروش تحقیق پیمایشی وتکنیک پرسشنامه ای ومصاحبه به عنوان تکنیکی کمکی بر روی 344 نفر از زنان انجام گرفته است. دراین تحقیق از روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای استفاده شده است. تجزیه وتحلیل داده ها در سطح آمارتوصیفی در قالب جداول توزیع فراوانی و در سطح آمار استنباطی با استفاده ازضریب همبستگی پیرسون، آزمون t، رگرسیون چندمتغیره، تحلیل عاملی و تحلیل مسیر انجام گرفته است. در این پژوهش، بر اساس معادله رگرسیون %61 از واریانس نابرابری جنسیتی، تبیین یا پیش بینی شده است. نتایج حاصله نشان داد که متغیر های مستقل، میزان تحصیلات و درآمد، دارای رابطه معکوس و معنی داری با متغیر وابسته نابرابری جنسیتی است. متغیرهای جامعه پذیری جنسیتی، ایدئولوژی جنسیتی، هنجارجنسیتی، ایفای نقش،کلیشه های جنسیتی دارای رابطه ی مثبت و معنی داری با نابرابری جنسیتی درخانواده است. تنها بین متغیر سن و یکی از شاخص های آن (سیاست های جنسیتی) با نابرابری جنسیتی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد، اما میان متغیرهای رده شغلی و دیگر شاخص های سن، رابطه معنی داری مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: جامعه پذیری جنسیتی، هنجارجنسیتی، ایدئولوژی جنسیتی، ایفای نقش جنسیتی، کلیشه های جنسیتی
  • سروش فتحی صفحه 145
    ورزش به عنوان یک پدیده اجتماعی و فرهنگی است که افراد را در یک شبکه اجتماعی که دارای روابط اجتماعی پیچیده است به تعامل و کنش متقابل واداشته است وعرصه ظهور رفتارها، نگرش ها، ارزش ها و بازنمایی هایی معنادار قرن حاضر شده است. این پدیده چند بعدی، آن چنان در متن جهان زندگی انسانها رسوخ و نفوذ نموده که امروزه می توان با توجه به نگرش و فعالیتهای ورزشی افراد، طرز تفکر، سبک زندگی و میزان سرمایه اجتماعی افراد را بازشناسی کرد. هدف از تحقیق حاضر بررس عوامل اجتماعی موثر بر مشارکت ورزشی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در شهر تهران می باشد داده های نظری و آماری این تحقیق با روش پیمایشی از واحد های دانشگاه آزاد اسلامی شهرتهران و با بهره گیری از پرسشنامه کتبی و با روش نمونه گیری سیستماتیک جمع آوری گردیده و نمونه مورد مطالعه تعداد 310 نفر با فرمول کوکران انتخاب شدند. نتایج حاصل از یافته های این تحقیق نشان داد: بین مقطع تحصیلی و مشارکت ورزشی رابطه وجود ندارد ولی بین تاهل، جنسیت، پایگاه اقتصادی _ اجتماعی، وضعیت اشتغال، احساس سودمندی ورزشی، دسترسی اسان به امکانات ورزشی، حمایت اجتماعی، حضور ورزشکارقهرمان در خانواده وعلاقه به رشته خاص ورزشی با مشارکت ورزشی دانشجویان رابطه معنی دار وجود دارد نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره به روش مرحله به مرحله را برای متغیر وابسته مسارکت ورزشی نشان می دهد. در مجموع 6 متغیربه ترتیب بیشترین تاثیر را بر مشارکت ورزشی دارند وضعیت تاهل جنسیت،احساس سودمندی، دسترسی به امکانات ورزشی، حمایت اجتماعی، علاقه به ورزش.به طور کلی متغیرهای وارد شده توانستند 24/0 از متغیر وابسته را تبیین کنند. مقدارR نیز 47/0 می باشد.
    کلیدواژگان: ورزش، جامعه شناسی، جامعه شناسی ورزش، مشارکت ورزشی
  • علی بقایی سرابی، محمد جواد اسماعیلی صفحه 175
    دغدغه اصلی این مقاله سنجش میزان هویت دانشگاهی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و کاوش در خصوص عوامل اجتماعی موثر بر آن می باشد. اساس نظری سنجش هویت دانشگاهی دانشجویان، مبتنی بر نظریه دیالکتیک درونی- برونی شناسایی ریچارد جنکینز که تلفیقی از اندیشه های کولی، مید، گافمن، مارکس و بوردیو است، می باشد. با تکیه بر چهارچوب نظری مذکور متغیرهایی نظیر فرهنگ دانشگاهی (شامل فرهنگ آموزش، فرهنگ یادگیری، فرهنگ سازمانی و مدیریت، و خرده فرهنگ های دانشجویی)، سرمایه فرهنگی (شامل سرمایه فرهنگی تجسم یافته، عینی شده، نهادینه) و انگیزه های تحصیلی به عنوان عوامل موثر بر هویت دانشگاهی تشخیص داده شدند. طرح پژوهش «غیرآزمایشی از نوع پیمایش» بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی در چهار واحد رودهن، شهریار- شهرقدس، کرج و ورامین- پیشوا بود. با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران و با در نظرگرفتن پارامترهای دخیل در محاسبه آن، تعداد نمونه در حدود 380 نفر تعیین شد که در تحقیقات اصلی 351 نفر از آنان در پژوهش مشارکت کردند. روش نمونه گیری «طبقه ای نامتناسب با حجم» بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که برای سنجش چهار متغیر اصلی طراحی شد. اعتبار پرسشنامه از طریق روش «اعتبار محتوایی» محرز گردید. پایایی پرسشنامه ها از طریق روش «پایایی همسانی درونی» بدست آمد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از برنامه های رایانه ای SPSS 12 و LISREL 8.5 از طریق فنون جدول سازی، نموداربندی، و محاسبه شاخصهای آماری (پارامتری یا ناپارمتری) انجام شد. طبق نتایج سه متغیر سرمایه فرهنگی، فرهنگ دانشگاهی و انگیزه های تحصیلی، با همدیگر، به طور معنی داری تغییرات در هویت دانشگاهی را تبیین می کنند. در این بین، ابتدا فرهنگ دانشگاهی و بعد سرمایه فرهنگی اهمیت بیشتری در تبیین هویت دانشگاهی داشته و انگیزه های تحصیلی دانشجویان تاثیر قابل تعمیمی بر هویت دانشگاهی ندارد.
    کلیدواژگان: هویت دانشگاهی، فرهنگ دانشگاهی، سرمایه فرهنگی، انگیزه های تحصیلی، دانشگاه آزاد اسلامی
|
  • Page 33
    The present article is to study Generation Gap based on the identification of challenges situating against Iranian Family. After the statement of problem, this research has raised the primary questions by semantic separation and definition among four similar concepts of Difference, Conflict, Discontinuity and Generation Gap, and then it has analyzed theories and researches which are related to generation gap and confrontation of this problem with structures of modern families in Iran. Therefore, the data and results of some researches in Iran which considered with value conflict among generations are used. On the basis of this matter, the aim of present paper is the cognition of status quo about generation gap and the analysis of the factors lead to generation gap. So findings show that there hasnt seen a considerable difference among age groups in Iran with consideration to various existed factors in the investigation of findings of performed researches. In the field of confrontation of generation values with family, the inner and intergenerational relations, there is no considerable difference in the field of family values among generations and there is, more or less a kind of collective unity in related to these values, among the young and adult generations. On the other hand, there is no deep gap and thoughtful difference in the public sphere of the culture of Iran society, but the existed generation gap, contrary to public sphere, is seen at the private life of people of our society.
  • Page 55
    Cultural anomie is the most important dimension of social anomie, which is recognized at the level of social behavior. It is known as the situation that social behavior and social groups in society is performed outside the circle norms. This situation caused by weakness in the form of social norms and can be visible in social insecurity, moral decline, individual and group deviations, misuse of social relations, etc.... Cultural norms consider as should and should not be of behavior that exist as a form of social performance in the society, and when the power of using influence on performance lost, its outcome is cultural anomie. The goal of this study is to survey the relationship between cultural anomie and addiction among young people. In this article, anomie has been measured with variables such as pessimism, distrust and confusion. The sample size was 200 young addicted people aged 13-28 years from Tehran `s districts No. 2, 6, 10, 14. They were selected through simple random sampling. Data was collected through questionnaire; the data of research were analyzed thru descriptive statistics and Pearson `s correlation test. Results show that cultural anomie has influenced upon the tendency of people toward addiction, also pessimism towards self and other lead to tendency toward the addiction, Mistrust of people towards everything effects on drug addiction, Individual confusion and chaos between norms impact on drug addiction, also void of personality and life of persons can influence upon drug addiction.
  • Page 71
    Iranian Armenian are an ethnic-religious group in Iran which are living with Iranian during their long history. Since 350 years ago that they have moved to this country, so they are a part of this nation now. Studying about their cultural- religious continuity during the history has been my PhD thesis and this article is written according to the results of that. Here we are going to study about their cultural symbols and elements of Armenian identity, and the mechanisms of their ethnic continuity form a sociological point of view. To examine the questions of this study, we used a theoretical framework consisting of the Ethno-Symbolism Theory of Anthony Smith and Social Identity Theory of Richard Jenkins. This is a historical-theoretical study also survey and interviews is used for testing hypothesis. This research is conducted on the f field study in order to examine smith`s theory in Iran. The results show strong ethnic identity among Armenians and the transformation of these subjective and objective elements to next generations
  • Page 103
    The objective of this article is to investigate the efforts of social scientists in the analysis of the status of history for the growth and development of science and securing the validity of social sciences from a historical standpoint. To this end, necessity of dealing with traditional-historical methods was felt through comparing and contrasting social sciences with natural sciences. In this approach the concern for clarity, stability and order was scrutinized and it was found that traditional-historical method is unable to discover relations between material and nature of the phenomenon. On the other hand, the archeology of knowledge and genealogy were investigated from Foucault's view as an analytical method, which emphasizes on dissociation, discontinuity and disunity. Therefore, this is a library study. Date analysis shows that historical methods are unable to understand the nature of phenomena due to the complexities of history. So, using archeological and genealogical methods can, in the face of many limitations, pave the way for the growth of an appropriate "method". The results indicate that despite complexities and ambiguities in archeology and genealogy and the necessity to reconsider them, the researchers need to initiate fresh moves for better utilization and adopt more appropriate synthetically methods.
  • Page 127
    This research aims at recognizing the effects of stereotype on gender inequality in the families among employed women in education organization of Hamadan. To explain these impacts, we have used theoretical foundations such as the resource theory, social learning theory, gender schemata theory, labeling and feminist theories. This is a survey research which used questionnaire and interview as a side technique and it is done on 344 women who were selected through cluster sampling. Data analysis has been performed in descriptive statistics level based on frequency distribution tables and in inferential statistics using Pearson correlation coefficient, T-test, multivariable regression factor analysis and path analysis. In this research, based on regression equation, 61% of gender inequality is predicted. The results show that independent variables such as education level and respondents` revenue are reversely and significantly related with dependent variable of gender inequality. The variables of gender socialization, gender ideology, gender norms, role playing, and gender stereotype are related positively and significantly with gender inequality in the families. There is a positive and significant relationship between age variable and one of its indices (gender politics) with gender inequality, but there was no significant relationship among occupation rank with the other indexes of age.
  • Page 145
    Sport is a socio- cultural phenomenon that leads to interact in a social network with complicated social relations and it has become the field of emersion of behaviors, attitudes, values and meaningful presentation of recent century. This multi-dimensional phenomenon has such an influence on human beings lives that nowadays according to athletic attitudes and activities of people; we can realize their thought, lifestyle and social capital. This is a survey research aiming at studying the effective social factors on athletic participation among the students of Islamic Azad university of Tehran. The theoretical and statistical data has been collected through survey method from the units of the Islamic Azad University of Tehran and by applying questionnaire and systematic sampling, and 310 people are selected as the sample subjects of this study by applying Cochran formula. The results of this survey show that there is no relation between level of study and athletic participation, but there are meaningful relationships between marriage status, gender, socio-economic status, employment, sport beneficiary, availability of sport facilities, social support and existence of champion athlete in the family and to be interested in a special sport with athletic participation of students. The results show, regressive multi variable analysis in step-by-step method, for dependent variable of athletic participation. Overall six variables have the most effect on the athletic participation, marriage status, gender, beneficiary feeling, and availability of sport facilities, social support, to be interested in sport. Generally the input variables could explain 24% of dependent variable(R= 47%).
  • Page 175
    The main concern of this article is to measure academic identity among students of Islamic Azad University, and to explore its effective social factors. The theoretical framework is based on Richard Jenkins's theory of exogenous-indigenous dialectics, which is a compilation of Coley, Mead, Goffman, Marx and Bourdieu's ideas. According to the theoretical framework, variables such as academic culture (including education culture, learning culture, organization and management culture, and student's subculture), cultural capital (including incarnation, objectified and institutionalized capitals) and educational motives identified as effective social factors of academic identity. Research design was survey type non-experimental research. Research population was all undergraduate students were under education in four Islamic Azad University branches– including Roudhen, Shahriar- Shahre-Ghods, karaj and Pishva-Varamin branches. 380 students were selected as representative sample of all the students, and 351 of them were participated in this research. Method of sampling was non proportional stratified sampling. The tool for gathering data was a questionnaire designed by the researcher. The questionnaire’s validity and reliability realized respectively by applying content validity and internal consistency methods. Data were analyzed using SPSS 12 and LISREL 8.5 software. Results show that academic identity is significantly correlated by academic culture, cultural capital and educational motive. And, at first, academic culture, and then, cultural capital have more significant effects on academic identity, and educational motives has no significant effect on academic identity.