فهرست مطالب

فقه اهل بیت - پیاپی 63-64 (پاییز و زمستان 1389)

نشریه فقه اهل بیت
پیاپی 63-64 (پاییز و زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/09/23
  • تعداد عناوین: 11
|
  • محمد مؤمن قمی صفحه 4
    نویسنده برای اثبات مالکیت ولی امر بر انفال به آیه اول سوره انفال و آیه ششم و هفتم سوره حشر و سه دسته از روایات معصومین(ع) استدلال می کند.
    دسته اول: روایاتی است که دلالت بر مالکیت رسول خدا(ص) برانفال دارد و دسته دوم روایاتی است که دلالت بر مالکیت رسول خدا(ص) و سپس امام بعد از ایشان دارد و دسته سوم روایاتی است که دلالت بر مالکیت امام(ع) بر انفال دارد. ایشان در پایان نتیجه می گیرد که همه انفال برای پیامبر است و سپس به امام بعد از ایشان که قائم مقام اوست خواهد رسید.
    کلیدواژگان: انفال، زمینی، رسول خدا(ص) امام(ع)
  • آیت الله جعفر سبحانی صفحه 22
    مورد اتفاق همه مذاهب اسلامی که طهارت زن از حیض و نفاس در طلاق شرط است، فقط اختلاف در این است که طهارت از حیض ونفاس شرط صحت طلاق بوده و با نبود آن، طلاق باطل است، یا شرط کمال بوده و در صورت فقدان آن، طلاق صحیح ولی طلاق دهنده مرتکب گناه شده است؟ فقهای امامیه و معدودی از فقهای اهل سنت، طهارت را شرط صحت طلاق می دانند، ولی اکثر فقهای اهل سنت وقوع طهارت در حال طهارت زن را حکم تکلیفی طلاق دهنده دانسته وبدون آن هم، طلاق را صحیح می دانند.
    در پایان مقاله، طلاق در ایام طهر المواقعه نیز به مناسبت مورد بحث واقع شده و ادله هریک از مذاهب در این مسئله نقل و بررسی شده است.
    کلیدواژگان: طلاق، حیض، نفاس، طهارت، طهر المواقعه
  • روح الله ملکیان صفحه 40
    نویسنده در این مقاله سعی کرده با تکیه بر شواهد متقن قرآنی و تحلیل کلمه «قصاص» و کلمات مرتبط با آن به درک متفاوتی از آیات قصاص دست یابد. به نظر نویسنده، این کلمه در هیچ جایی از قرآن به معنای «مجازات به مثل» به کار نرفته، بلکه همیشه مراد از آن «مساوات میان جانی و مجنی علیه» از حیث ذکورت و انوثت و حریت و رقیت است، بر این اساس، معنای جدیدی از آیات قصاص و نسبت میان دو آیه 178 سوره بقره و 45 سوره مائده به دست می آید.
    کلیدواژگان: قرآن، قصاص، مجازات، مساوات
  • عباسعلی فراهتی صفحه 84
    در این مقاله پس از نقد و تحلیل تعاریف اصطلاحی قیاس، تعریف برگزیده نویسنده ارائه شده و سپس با تفصیل به تحلیل ارکان چهارگانه قیاس، یعنی اصل، فرع، حکم اصل و علت و بیان شرایط آنها پرداخته شده است. بیشتر حجم مقاله به بررسی راه های کشف علت و ملاک حکم، اختصاص دارد. در این بخش با تحلیل عناوین «نص، دلالت اقتضا، ایما و تنبیه، مفهوم، اجماع، سبر و تقسیم، مناسبت، شبه، طرد، دوران، وحدت طریق و تنقیح مناط» به بررسی امکان یا عدم امکان تعدی از حکم اصل به فرع در هریک از عناوین مذکور پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: قیاس، اصل، فرع، حکم اصل، علت، نص، اجماع
  • عبدالله خدابخشی صفحه 155
    دعوای غبن با ادعای تفاوت فاحش بین قیمت قراردادی و قیمت واقعی طرح می شود. این دعوا که از نظر کمیت، رقم قابل توجهی از دعاوی مربوط به خیارات را به خود اختصاص داده است، به وضوح با توافق طرفین در تعارض است و به همین سبب، کمتر پیش می آید که خوانده دعوا تسلیم ادعای خواهان شود. ممکن است ادعای غبن پس از گذشت زمان طولانی مطرح شود که در این وضعیت، برهم زدن قرارداد، خسارت بسیاری بر طرف دیگر وارد می آورد. شخصی که ادعای غبن دارد نباید از قیمت واقعی در زمان قرارداد اطلاع داشته باشد; زیرا در این صورت به ضرر خود اقدام کرده و طرح دعوای غبن فاقد توجیه است. فقها در اینکه آیا مغبون، عالم به قیمت فرض می شود یا می تواند به جهل خود تمسک کند، اختلاف دارند و بدیهی است که بازتاب این اختلاف در دادگاه ها نیز به چشم می خورد. نکته تعیین کننده در این دعوای آن است که کدام یک از طرفین، مدعی و کدام یک، مدعی علیه محسوب می شود، در متون فقهی، به نظر می رسد در همه حالات در دعوا غبن، کسی که ادعای غبن دارد، در مقام مدعی قرار دارد و فرقی میان شخص اهل خبره و غیر آن نیست، هرچند نظر مخالف نیز از حیث کمیت، طرفداران قابل توجهی دارد.
    کلیدواژگان: غبن، مدعی، مدعی علیه، مغبون، غابن، اصل، اقدام
  • سید محمد مهدی رفیع پور صفحه 205
    در این مقاله پس از نقل و نقد تعریف فقها از توریه و بیان اقسام آن و سیر تاریخی مباحث مربوط به توریه در متون فقهی، دو فرع از فروع مربوط به توریه مورد بررسی قرار گرفته است:1-آیا مکلف در حالت اختیار، مجاز است که بدون هیچ ضرورتی در کلام خود توریه کند و با پنهان کردن مقصود اصلی خود، مخاطب را به اشتباه بیندازد؟
    2-آیا هنگام اضطرار به دروغ گفتن، توریه کردن برای فرار از دروغ، واجب است؟
    در بخش پایانی مقاله، آرای فقهای اهل سنت در مسئله توریه، نقل و به اختصار بررسی شده است.
    کلیدواژگان: توریه، دروغ، اضطرار، اختیار، فریبکاری، مخاطب، اهل سنت
  • علی صادقی صفحه 267
    اسلام در موارد قتل خطایی مسئول پرداخت دیه را عاقله می داند. در قانون مجازات اسلامی نیز این نهاد به رسمیت شناخته شده است. پرداخت دیه توسط عاقله از دیر باز مورد اشکال واقع شده است. شبهات در این زمینه را می توان به دو قسمت کلی تقسیم کرد. قسمت اول که بیشتر از طرف غیرمسلمانان مطرح شده است اصل مسئولیت عاقله را زیر سؤال برده و آنرا متعارض با اصل شخصیبودن مجازات میداند. دسته دوم شبهات که بیشتر از سوی حقوقدانان مسلمان و حتی فقها مطرح شده، اختصاص نهاد عاقله به زمان صدر اسلام و نظام قبیلگی است که با مقتضیات زمان حاضر سازگار نیست. در این تحقیق شبهات مذکور بررسی و پاسخ داده شده است.
    کلیدواژگان: قتل خطایی، دیه، عاقله، مجازات، نظام قبیلگی
  • صفحه 470
|
  • Mohammad Momen Ghomi Page 4
    The author examines first verse of Sura 8 and sixth and seventh verses of Sura 59 to prove possessing the spoils by the legal guardian. He also refers to three types of narrations by the Infallibles. The first type includes those keeping the right to possess the spoils just for the holy prophet. The second group indicates the holy prophet's right of possessing the spoils and the infallible Imam's afterwards. The third type just supports the idea of the infallible Imam's right of possessing the spoils.The author concludes that all the spoils belong to and are controlled by the holy prophet, and thus, his successive infallible Imam would be in charge of them.
  • Jafar Sobhani Page 22
    Followers of all Islamic denominations share the consensus idea that the woman being divorced should be pure from her menstruation, or if she has given birth to a child, the period of after-delivery bleeding (Nefas) should be finished. The only difference among Muslim Scholar's ideas is that whether the above condition is necessary for the authenticity of divorce and its absence invalidates the divorce, or it just completes the conditions of divorce and without it the divorcing husband has just committed a sin. Shiite Jurists and few of Sunni jurists believe that the divorce is correct just if the woman is pure. However, majority of Sunni jurists say that the divorce is correct even without purity of the wife, although her purity is an obligation for the divorcing husband.The essay ends with the discussion on the views of different Islamic denominations about divorce during the period of purity.
  • Rooh-Allah Malekian Page 40
    Examining authentic proofs in Quran and analyzing the word "Retaliation" and other related words, the author tries to present a new understanding of retaliation. He insists that "Retaliation" is never used in Quran as "an-eye-for-an-eye" punishment, but rather as "equality between the convict and the victim" considering femininity or masculinity, and being free or being a slave. Therefore, he suggests a new interpretation of retaliation verses, and specifically verse 178 of Sura 2 and verse 45 of Sura 5.
  • Abbas Ali Farahati Page 84
    This essay begins with analyzing and criticizing the definition of "Analogy" and then the author presents his definition. He fully examines the four pillars of Analogy, i.e. principle, derivative, major legal status, and the reason, and explains their conditions. The most of the essay discusses ways of exploring the reason and criterion for a legal status. The author analyzes some terms as "Quranic Text, the required meaning indicated by the text, implication, concept, consensus, exclusion, appropriateness, unity of method, refinement of the basis of the ruling". He finally explains in which of the cases one can ignore the principle and refer to the derivatives instead.
  • Abd-Allah Bakhshi Page 155
    Deception claims insist on evident difference between the real price and the contractual price. Being the majority of "Option of Deception" claims, these claims are in contradiction to the agreement of both sides in a contract and thus the defendant usually refuses to undertake the charge of deception. The claim can be made after a long time and such a claim may cause great loss to the other side. The plaintiff should not be aware of the real price at the time of contract; otherwise, the claim cannot be legally justified. The jurists disagree whether the plaintiff is supposed to be aware of the price or can justify his claim by being unaware; a disagreement which is also reflected in the judiciary system. The point is that which side of the contract is the defendant and which side is the plaintiff. According to jurisprudential texts, in all claims of deception the side which claims to be deceived is the plaintiff, whether being an expert or not. However, supporters of the opposite side are considerable in number.
  • Sayed Mohammad Mahdi Rafiepoor Page 205
    This essay discusses and criticizes the explanation of dissimulation presented by the jurists, and tries to examine its type and background according to jurisprudential texts. The author studies two minor points of dissimulation: first, whether one can dissimulate by his/her own choice and without any necessity to deceit someone, and second, whether it is obligatory to dissimulate in case of necessity instead of lying.The last part of essay reviews ideas of Sunni jurists in brief.
  • Ali Sadeghi Page 267
    According to Islam, the close relatives of a murderer, in case of an unintentional homicide, have the responsibility of paying the blood money. Iranian Penal Law agrees with this attitude. However, this kind of paying blood money has been objected in two ways. First, most of non-Muslims discuss that paying blood money by the relatives is in contradiction to the principle of individual responsibility and punishment. Second, many Muslim legal experts, and even jurists, believe that this system belongs to the early years of Islamic era and the tribal system of that time. Therefore, the author has tried to respond the doubts in this matter.