فهرست مطالب

دنیای میکروب ها - سال دوم شماره 2 (پیاپی 3، تابستان 1388)

فصلنامه دنیای میکروب ها
سال دوم شماره 2 (پیاپی 3، تابستان 1388)

  • 66 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1388/06/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • میثم سرشار، عباس دوستی، انیس جعفری، نادر شاهرخی صفحه 73
    سابقه و هدف
    روش های سنتی در تشخیص باکتری های پاتوژن منتقله از طریق غذا بسیار وقت گیر و زمانبر می باشند، بنابراین استفاده از روش های دقیق و قابل اطمینان در تشخیص پاتوژن های میکروبی مورد نیاز است. هدف از این پژوهش طراحی پرایمرهای یونیورسالبرای تکثیر ژن 23S rDNA و هیبریدیزاسیون ریز آرایه های الیگونوکلئوتیدی به منظور ارزیابی کارایی و عملکرد توالی 23S rDNA در تشخیص باکتری های منتقل شونده از طریق غذا می باشد.
    مواد و روش ها
    با مقایسه نواحی ثابت و متغیر ژن 23S rDNA از 9 گونه باکتری پاتوژن منتقله از طریق غذا و با استفاده از اطلاعات موجود در بانک ژنی، طراحی پروب های الیگونوکلئوتیدی با استفاده از نرم افزار Vector NTI صورت گرفت. پروب های الیگونوکلئوتیدی برای هر گونه از باکتری ها (مجموعا 28 پروب) برای اتصال به غشای نیتروسلولزیاستفاده شد. PCR از ژن مذکور با استفاده از یک جفت پرایمریونیورسالنشاندار شده توسط Digoxigeninصورت گرفت. سپس محصولات بدست آمده با آرایه های نوکلئوتیدی متصل به غشاینیتروسلولزیهیبربد گردیدند.
    یافته ها
    در این مطالعه از اشریشیاکلی، لیستریامونوسیتوژنز، انتروکوکوسفکالیس، ویبریوکلرا، شیگلادیسانتری، استافیلوکوکوساورئوس، سالمونلاانتریکا، پروتئوسولگاریس و باسیلوسسرئوس به عنوان شایع ترین باکتری های پاتوژن منتقله از طریق غذا استفاده گردید. نتایج نشان داد که به استثنای شیگلادیسانتری سایر باکتری ها قادر به تشخیص و شناسایی توسط ریز آرایه های الیگونوکلئوتیدی می باشند. حساسیت روش ریز آرایه ها 103 واحد تشکیل دهنده کلنی (CFU) محاسبه گردید.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که 23S rDNA، به دلیل داشتن نواحی متغیر کافی و همچنین با استفاده از پرایمرهای یونیورسال و تکثیر نواحی حفاظت شده ژن یاد شده می توان در تشخیص باکتری های پاتوژن استفاده نمود. بنابراین تکنیک ریزآرایه های الیگونوکلئوتیدی یک روش سریع و قدرتمند در تشخیص این پاتوژن ها می باشد.
    کلیدواژگان: ریز آرایه های الیگونوکلئوتیدی، پاتوژن های منتقله از طریق غذا، 23S rDNA
  • معصومه هاشمی، سید مهدی بوترابی، رضا حاجی حسینی، علی میرجلیلی صفحه 81
    سابقه و هدف
    چندین روز پس از عفونت با ویروس HIV و قبل از تغییرات سرمی در مرحله وجود RNA ویروس درخون، آنتی ژن p24 در خون قابل سنجش است. مطالعات نشان می دهد در مراحل اولیه عفونت آنتی ژن p24بسیار زودتر از آنتی بادی بر علیه ویروس ظاهر می شود. بنابراین ارزیابی آنتی ژن p24ویروس می تواند شاخص مناسبی برای تشخیص عفونت در مراحل اولیه بیماری باشد. هدف از این پژوهش استفاده از روش الایزا برای تشخیص آنتی ژنp24با حساسیت و ویژگی بالا و مقایسه آن با روش های دیگر تشخیصی به منظور تشخیص عفونت در مراحل اولیه می باشد.
    مواد و روش ها
    300 نمونه خون با کیت نسل سوم تعیین آنتی بادی بر علیه HIV مورد آزمایش قرار گرفت. 30 نمونه مثبت از مرکز تحقیقات ایدز و از بیماران تایید شده با روش ایمونوبلات و NAT جمع آوری شد. تمام نمونه ها با کیت طراحی شده آنتی ژن p24به روش الیزا مورد بررسی قرار گرفت. برای حذف اثر تداخلی احتمالی وجود آنتی بادی بر علیه آنتی ژن p24، نمونه سرم هایی که تست آنتی بادی آنها مثبت بود با محلولهای مختلفی مانند بافر گلیسین 5/1 مولار با pH 2، اسید کلریک 5/0 نرمال، ترایتونX-100 با غلظت 1/0 درصد، بافر قلیایی شماره 1 و شماره 2 مجاور شدند.
    نتایج
    از 30 نمونه مثبت در 21 مورد تست آنتی ژن در کیت طراحی شده با آنتی بادی منوکلونال انسانی و 18 مورد در کیت طراحی شده با آنتی بادی منوکلونال موشی قبل از مجاورت با محلول گلیسین مثبت شد (حساسیت تشخیصی به ترتیب 70%و60%). پس از مجاور سازی 28 نمونه در کیت طراحی شده با آنتی بادی منوکلونال انسانی و 27 مورد در کیت طراحی شده با آنتی بادی منوکلونال موشی مثبت شد (حساسیت تشخیصی به ترتیب 93%و90%).در کیت طراحی شده برای تشخیص آنتی ژن p24حد مرزی بر مبنای جذب نوری نمونه هایمنفی15/0 (معادل 2 پیکوگرم در میلیلیتر آنتی ژن p24) تعیین شد. اختلاف بینمیانگین جذب نوری نمونه های مثبت و منفی در تست آنتی ژن از نظر آماری با 005/0p< قابل توجه بود (جذب نوری6/1 در مقابل 08/0). حساسیت آنالیتیک سنجش با استفاده از آنتی بادی منوکلونال انسانی و استفاده از آنتی ژن WHO 1 واحد در میلی لیتر و با آنتی ژن نوترکیب 2 پیکوگرم در میلی لیتر بدست آمد که در استفاده از آنتی بادی منوکلونال موشی این مقدار به ترتیب 4 و 8 بود.بر اساس نتایج حاصل از نمونه های منفی اختصاصیت سنجش 100% محاسبه گردید.مجاور سازی نمونه سرم های مثبت و نمونه هایی از پانل BBIدارای تست آنتی ژن و آنتی بادی و PCR بافر گلیسین5/1 مولار با pH 2 باعث افزایشحساسیتتشخیصیگردید (70% در مقابل 93%).
    نتیجه گیری
    این تست حساسیت و ویژگی بالایی برای تشخیص HIV دارد و در مقایسه با روش های دیگر تشخیص، ساده، سریع، دقیق و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد. از این تست در غربالگری نوزادان تولد یافته از مادران HIV مثبت و همچنین تعیین تکلیف در مورد افرادی که تست الیزا نسل چهارم مثبت داشته ولی تست وسترنبلات آن را تائید نکرده می توان استفاده کرد.
    کلیدواژگان: آزمون الیزا، آنتی ژن p24، سنجش ایمنی، HIV
  • فرشید کفیل زاده، محمد صادق فرهنگ دوست، عباسعلی رضاییان جهرمی، امیر اشکان مهجور صفحه 89
    سابقه و هدف
    فنل ومشتقات آن ترکیباتی به شدت سمی می باشد که به راحتی می توان آنها را از پساب های صنایع مختلفی مانندپالایشگاه های نفت، صنایع پتروشیمی، معادن به ویژه زغال سنگ وکارخانه های مواد شیمیایی جداسازی کرد.به همین دلیل ورود این مواد به محیط زیست باعث آلودگی های شدید زیست محیطی به ویژه منابع آبی می شود.در گذشته از روش های فیزیکوشیمیایی برای حذف فنل ومشتقات آن استفاده می شد اما امروزه تصفیه زیستیدر اولویت قرار دارد. هدف از این پژوهش شناسایی وجداسازی با کتری های تجزیه کننده فنل از دریاچه پریشان و بررسی سینتیک رشد آنها می باشد.
    روش کار
    60 نمونه از مناطق مختلف دریاچه پریشان جمع آوری گردید. جداسازی باکتری های تجزیه کننده فنل با کشت نمونه ها بر روی محیط پایه نمکی فنل براث انجام شد. برای غربالگری باکتری های تجزیه کننده فنل معرف برموتیمولبلو به محیط اضافه گردید. در نهایت با کشت باکتری ها در غلظت های 2/0 تا 9/0 گرم در لیتر فنل، توانایی تجزیه زیستی فنل اندازه گیری شد.
    یافته ها
    باکتری های کشت داده شده در محیط پایه نمکی فنل براث دارای معرف، رنگ محیط را به دلیل استفاده از فنل و کاهش pH از رنگ سبز به زرد تغییر داده بودند. سودوموناس،اسینتوباکتر، کلبسیلا، سیتروباکتر و شیگلا به ترتیب غالب ترین باکتری های تجزیه کننده فنل جدا شده از دریاچه پریشان بودند که فراوانی وسیعی را در قسمت های مختلف دریاچه داشتند. اکثر باکتری های جدا شده قدرت خوبی در تجزیه فنل نشان دادند به طوری که گونه های سودوموناس واسینتوباکترتاغلظت9/0-8/0گرم در لیتر، گونه های کلبسیلا،سیتروباکتر و شیگلا تا غلظت 7/0-6/0گرم در لیتر فنل و بقیه تا غلظت حدود 3/0-2/0گرم در لیتر توانایی تجزیه فنل را داشتند.
    نتیجه گیری
    یافته های این پژوهش نشان می دهد که دریاچه پریشان دارای تعداد زیادی از باکتری های تجزیه کننده فنلبه ویژه جنس های سودوموناس و استینوباکتر است که قدرت تجزیه ای بالایی دارند.
    کلیدواژگان: فنل، تجزیه، سودوموناس، اسینتوباکتر، دریاچه پریشان
  • عباس دوستی، علی ظهور، مریم باقرنژاد، صادق قربانی دالینی صفحه 97
    سابقه و هدف
    هلیکوباکتر هپاتیکوسیکی از شایع ترین گونه های هلیکوباکتر می باشد. این باکترییکی از عوامل مهم ایجادبیماری های گوناگون گوارشی، صفراوی و کبدی می باشد. موش متداول ترینمیزبان این باکتری است و نقش مهمی در انتقال بیماری هایمشترک انسان و حیوان دارد. هدف از این پژوهش تعیینمیزانشیوعهلیکوباکتر هپاتیکوس در موش های خانگی سطح استان اصفهان با روش PCR می باشد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک بررسی مقطعی- توصیفی است که در تابستان 1388 بر روی 261 موش جمع آوری شده از سطح استان اصفهان انجام گردید. پس از تشریح موش ها در شرایط استریل، نمونه ها (بافت کبد) جداسازیگردید. سپس از پرایمر هایعمومی به منظور شناسایی جنس هلیکوباکتر و از پرایمر های اختصاصی برای شناسایی هلیکوباکتر هپاتیکوس استفاده گردید.
    یافته ها
    جنس هلیکوباکتر در 72% از کل نمونه ها شناسایی گردید. از این میزان 42% متعلق به گونه هپاتیکوس بود.با آزمون آماری نسبت ها مشخص شد که ارتباط معنی دار یبین جنس هلیکوباکتر و گونه هپاتیکوس در تمام مناطق مورد بررسی وجود دارد.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه منطقه مورد بررسی، یکی از مناطق پرخطر از نظر ابتلا به گونه های مختلف هلیکوباکترمحسوب می شود،انجامپایش گسترده و حذف موش های خانگی به منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: هلیکوباکتر هپاتیکوس، ژن 16S rRNA، موش خانگی
  • علی شریف زاده، عباس دوستی، محسن جعفریان صفحه 101
    سابقه و هدف
    باکتری های سالمونلا ابورتوساویس و بروسلا از مهم ترین عوامل سقط جنین گوسفند در سراسر دنیا می باشند. روش های مستقیم جداسازی باکتری شناسی برای تشخیص این آلودگی ها قابل انجام است اما این روش ها مشکل، زمان بر و خطرناک می باشند. هدف از این پژوهش، مقایسه روش های متداول باکتری شناسی و مولکولی برای شناسایی باکتری های یاد شده می باشد.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش به صورت مقطعی-توصیفی، 38 نمونه جنین سقط شده از گله های مختلف گوسفند در استان چهارمحال و بختیاری جمع آوری گردید. سپس با استفاده از روش های مستقیم کشت و PCRچندگانه (mPCR) نمونه ها مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    یافته ها
    5 مورد (1/13%) از نمونه ها به بروسلا، 19 مورد (50%) از نمونه ها به سالمونلا ابورتوساویس و 4 مورد (6/10%) از نمونه ها به بروسلا و سالمونلا ابورتوساویس به شکل توام آلوده بودند. در 10 مورد (3/26%) از نمونه ها نیز هیچ آلودگی در روشmPCRتشخیص داده نشد. در بررسی های باکتری شناسی 5 مورد (1/13%) از نمونه ها آلوده به بروسلا، 9 مورد (7/23%) آلوده به سالمونلا ابورتوساویس و در 24 (2/63%) نمونه نیز هیچ آلودگی تشخیص داده نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به سادگی و توانایی جستجوی هم زمان باکتری ها با روش PCRچندگانه، استفاده از آن برای تشخیص هم زمان سالمونلا ابورتوساویس و بروسلا پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: mPCR، بروسلا، سالمونلا ابورتوساویس، سقط جنین، کشت
  • شیلا جلال پور، سینا مباشری زاده صفحه 105
    سابقه و هدف
    اشریشیا کلی و کلبسیلا نمونیه شایع ترین عوامل ایجادعفونت های ادراری می باشند وشیوع بتا لاکتامازهای وسیع الطیف (ESBLs) در این باکتری ها منجر به گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی و مرگ و میر بیماران می گردد، مهم ترین راه کنترل ESBLs در باکتری ها، مهار انتشار این سویه ها و استفاده از روش های استاندارد شناسایی ESBLs می باشد. هدف از این پژوهش مقایسه فراوانی بتالاکتامازهایوسیع الطیف در سویه های اشریشیاکلی و کلبسیلانمونیه در مبتلایان به عفونت های ادراری با تست های فنوتیپی می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت مقطعی-توصیفی و در سال های 89-1388 در بیمارستان های الزهرا و شریعتی در اصفهان انجام گرفت، برای این منظور بر اساس فرمول حجم نمونه، به طور تصادفی 91 نمونه از عفونت های ادراری بررسی گردید، شناسایی باکتری ها بر اساس روش های میکروبیولوژیک، شناسایی ESBLsبا تست های غربالگری و تاییدی و بررسی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی با روش کربی بائر انجام گردید.
    یافته ها
    فراوانیESBLs در سویه های اشریشیا کلی و کلبسیلا نمونیه به ترتیب 97/47% و 66/41% بود. براساس نتایج آنتیبیوگرام: به ترتیب 2/59%، 9/54%، 3/30%، 8/27%، 5/19% و 7/16% از سویه های اشریشیا کلی در برابر کوتریموکسازول، نالیدیکسیک اسید، سیپروفلوکساسین، جنتامایسین، سفتازیدیم و نیتروفورانتوئین و به ترتیب 75%،50%،40%، 5/44%، 5/37%، 5/37%، 3/22% و 0% از سویه های کلبسیلا نمونیه دربرابرآمپی سیلین، کوتریموکسازول، نیتروفورانتوئین، سفتازیدیم، آمیکاسین، سفوتاکسیم، ایمی پنم و سیپروفلوکساسین مقاوم بودند.
    نتیجه گیری
    نتایج حاکی از شیوعبیشترESBLs، همچنین مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری های جداشده از بیماران بستری در مقایسه با بیمارانسرپایی بود که این امر بیان گر انتشار گسترده سویه های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک در بیمارستان ها می باشد.
    کلیدواژگان: عفونت ادراری، بیماران بستری، بیماران سرپایی، باسیل های گرم منفی، بتالاکتامازهای وسیع الطیف
  • نورالهدی سعدایی جهرمی، پریسا فرنیا، محمد کارگر، مهدی کاظم پور، جمیله نوروزی، محمدرضا مسجدی، علی اکبر ولایتی صفحه 113
    سابقه و هدف
    بیماری سل ریوی یکی از مهم ترین عوامل عفونی منجر به مرگ و میر جهانی است. از بین مبتلایان به این بیماری تنها 10% از افراد آلوده شده با باکتری مایکوباکتریومتوبرکیلوسیس علائم بیماری را از خود بروز می دهند. این مساله نقش عوامل ژنتیکی را در حساسیت ابتلا به این بیماری را نشان می دهد. هدف از این پژوهش تعیین پلی مورفیسم های ژن رسپتور بتا 1 اینترلوکین 12 در بین بیماران مبتلا به سل ریوی است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش به صورت مقطعی-توصیفی بر روی 120 بیمار سل ریوی و 167 کنترل سالم انجام شد. پلی مورفیسم های تکنوکلئوتیدی در دو ناحیه G/A 1637 + و C/T 1664+ به وسیلهPCR-RFLP تعیین گردید.
    یافته ها
    در بین افراد بیمار و سالم مورد پژوهش هیچ گونه تفاوت عمده ای در توالی آللی نواحی G/A 1637+و C/T1664+ مشاهده نشد (05/0≥p).همچنین هیچ گونه ارتباط معناداری بین پلی مورفیسم ژن رسپتور بتا 1 اینترلوکین 12و حساسیت به سل ریوی وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    با وجود عدم ارتباط بین پلی مورفیسم های ژنرسپتور بتا 1 اینترلوکین 12 و سل ریوی به دلیل نقش موثر عوامل ژنتیکی درحساسیت نسبت به بیماری ها، انجام پژوهش های بیشتر در این مورد پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: اینترلوکین 12، پلی مورفیسم، مایکوباکتریوم توبرکیلوسیس، رسپتور بتا 1
  • علی زرین پور، زهرا منافی، محمد نوع پرست، سید ضیاالدین شفایی تنکابنی صفحه 117
    سابقه و هدف
    استحصالکانی های سولفیدی در گونه های مختلف باکتری های لیتوتروف با مکانیسم های خاصی انجام می شود. بنابراین امکان بازیابی بیشتر فلزات با تغییر نسبت اختلاط باکتری های یاد شده وجود دارد. با توجه به پیچیده نبودن نیازهای غذایی میکروارگانیسم هایی که برای استحصال فلزات از کانی های سولفیدی استفاده می نمایند، بنابراین ترکیب غذایی محیط کشت می تواند تاثیر قابل توجهی در فرایند بیولیچینگ داشته باشد. هدف از این پژوهش ارزیابی تاثیر نسبت تلقیح گونه های مختلف باکتری های مزوفیل و ترکیب محیط کشت در بیولیچینگ مس از کانسنگسولفیدی باقیمانده از هیپ شماره 1 معدن مس سرچشمه می باشد.
    مواد و روش ها
    کانسنگ باقیمانده از هیپ شماره 1 معدن مس سرچشمه به علت فروشویی با اسید، بیشتر از نوع سولفیدی می باشد. عیار مس در نمونه گرفته شده از هیپ، 23/0 درصد بود. حدود 66 درصد از کانی های مس، سولفیدی گزارش شد که حدود 51 درصد از آن ها را کالکوپیریت تشکیل می داد. میزانپیریت در نمونه 6 درصد بود. این آزمایش ها در ظروف لرزان (shake flask) و به کمک مخلوطی از باکتری هایمزوفیل انجام شد. طراحی آزمایش ها بر اساس طرح فاکتوریل کامل با 2 سطح انجام گرفت.
    یافته ها
    باکتری ها با تولیداسیدسولفوریک در محیط باعث انحلال بیشتر و مصرف اسیدکمترمی شود. محیط کشتNorris نسبت به محیط کشت9kبرای خاکسولفیدی مورد نظر موجب بازیابی بالاتر می گردد که دلیل آن، افزایش آهن در محیط جامد در اثر رسوب یون های آهن محلول و احتمالا تشکیل جاروسیت می باشد. از میان عوامل در نظر گرفته شده، نسبت تلقیح تاثیرچندانی در بازیابی نشان نداد و میزانیون آهن افزوده شده تاثیربسزایی داشت.
    نتیجه گیری
    شرایط بهینه برای حداکثر بازیابی در محیطکشتNorris دارای pH 6/1، افزودن 5/1 گرم در لیتر یونFe+2 و نسبت های تلقیح باکتری های تیوباسیلوسفرواکسیدانس، تیوباسیلوستیواکسیدانس و لپتوسپریلیم فرو اکسیدانس به ترتیب 40، 40 و 20 بود. همچنین حداکثر بازیابی مس پس از 25 روز، 38/66% مس بود
    کلیدواژگان: بیولیچینگ، نسبت تلقیح، محیط کشت، باکتری های مزوفیل
|
  • Meysam Sarshar, Abbas Doosti, Anis Jafari, Nader Shahrokhi Page 73
    Background And Objectives
    Traditional methods for detection of foodborne pathogenic bacteria, which cause disease in human, are time consuming and laborious, so there is a necessity for developing a reliable and powerful method for the rapid detection of microbial pathogens in food. The aim of this study, is designing primers to amplify the DNA encoding the 23S rDNA genes from a wide range of bacterial species and tested the ability and efficiency of 23S rDNA sequence to detection of foodborne pathogenic bacteria.
    Materials And Methods
    The 23S rDNA sequences of 9 foodborne pathogenic bacterial species based on the GenBank DNA sequence database were used to design oligonucleotide probes by Vector NTI software. Oligonucleotide probes for each bacterial species (total 28 probes) were designed and applied to nitrocellulose membranes. Digoxigeni (DIG) labeled 23S rDNAs were amplified by polymerase chain reaction (PCR) from bacteria using two universal primers, and were hybridized to the membrane array.
    Results
    Escherichia coli, Listeria monocytogenes, Enterococcus faecalis, Vibrio cholerae, Shigella dysantria, Staphylococcus aurues, Salmonella enterica, Proteus vulgaris, and Bacillus cereus were used as the most common foodborne pathogens and results showed that except Shigella dysantria, the others can be detected and identified by our microarrays. The sensitivity of the microarray assay was 103 CFU of bacteria.
    Conclusion
    This study showed that 23S rDNA has sufficient sequence diversity for species identification and is useful for monitoring the populations of pathogenic bacteria. Thus, the oligonucleotide microarray is a powerful tool for the rapid detection and identification of pathogens.
  • Masoomeh Hashemi, Seyed-Mehdi Butorabi, Reza Haji-Hoeini, Ali Mir-Jalili Page 81
    Background And Objective
    Several days after infection with HIV and before serum changes in the stage that there is RNA HIV in the blood, the antigen P24 of the HIV is measurable in the blood. The studies done show that in the primary stages of the infection, antigen p24 appears sooner than antibody; therefore, the evaluation of antigen p24 can be an appropriate index for diagnosing the infection in the first stages of the disease.
    Materials And Methods
    300 negative samples from blood donor were tested with the third-generation kit for determining the antibody against HIV. 30 positive samples were collected from the AIDS Research Center and the patients confirmed with Immunoblot and NAT methods. All the samples were investigated with the designed kit for antigen p24 in Elisa method. From among the samples, the samples of serums the antibody test of which were positive, pretreatment with different solutions including 1.5 molars of Buffer Glycin with PH=2, hydrochloric acid 0.5 N, Trition X-100 with a concentration of 0.1%, alkaline buffer No.1 and 2 for removing the probable interventional effect of antibody against antigen p24.
    Result
    From among 30 positive samples, 21samples of antigen tests were positive in the kit designed by human monoclonal and 18 cases in the kit designed by mouse monoclonal antibody before pretreatment samples with Glycin (the diagnostic sensitivity is 70% and 60% respectively). After pretreatment, 28 samples in the kit designed by human monoclonal antibody and 27 samples in the kit designed by mouse monoclonal were positive.(the diagnostic sensitivity were 93% and 90% respectively). In the kit designed for detecting antigen p24, the cut off was determined on the basis of optical density of the negative samples 0.15(equal to 2 pg/ml of antigen P24). The difference between the average of optical density of the positive and negative samples in antigen test was significant statistically(p<0.005).(1.6 optical density against 0.08). By using human monoclonal antibody,1 unit in per milliliter of WHO antigen, and 2 picograms in per milliliter of recombinant antigen, the analytic sensitivity of measurement was obtained. If the mouse monoclonal antibody is used, these values are 4 and 8 respectively. According to results gained from the negative samples, the measurement specificity is 100%. In pretreatment the samples of serum positive and the samples of BBI panels for which the antigen, antibody, and PCR tests were positive; the glycin buffer of 1.5 molar and PH=2 increased the diagnostic sensitivity(70% against 93%).
    Conclusion
    This test has high sensitivity and specificity in diagnosing HIV and is more simple, fast, accurate, and economical in comparison with other diagnostic methods. This test may be used for screening newborns from the mothers with positive HIV and the taking decision about the cases for whom the fourth-generation of Elisa Tests are positive but Western Blot Test has not confirmed it.
  • Farshid Kafilzadeh, Mohammad Sadegh Farhang Doost, Abbasali Rezaeian, Amir Ashkan Mahjour Page 89
    Introduction and
    Objectives
    Phenol and phenol compounds are extremely toxic which found abundantly in the compounds such as pesticides, herbicides, poisons and chemical fertilizer. Phenol are highly harmful for the creatures, particularly for human beings. It leaves irretrievable effects, so it deems advisable to eliminate these compounds from the nature in different ways. Physicochemical methods were used formerly to eliminate phenol. In addition to much expenditures, these methods also cause the production of the dangerous intermediary compounds. Now, the biological analysis of phenol being considered. Among the microorganisms, bacteria have particular importance in phenol analysis.
    Material And Methods
    This research has been done on the sediment and water samples of Parishan lake which is one of the international wetland of Iran. Many samples of bacteria were detached. The separation method for sediment samples is as follows in which 10gr of sample is mixed with 100ml of phenol broth culture medium. Then it is supplied with air in a 30-degree temperature on a shaker having 170rpm. In water sample, 10ml of water sample mixed with 100ml of phenol broth medium. Other stages are repeated again similarly. This process continues until the pure bacteria are separated. The technical medium which is the basis of this experiment including KH2PO4, K2HPO4, (NH4)2SO4, MgSO4, FeCl3, phenol, water and pH7.
    Results
    The obtained results presented that the bacteria analyzing phenol formed a wide range of bacteria. These bacteria are mainly gram negative and belongs to the Pseudomonas family. These bacteria has got various ability in phenol analysis (0.2-0.9 gr/lit phenol).
    Conclusion
    According to the obtained results, the separation and purification of such bacteria can be used for phenol elimination and its toxic derivations in the environment. This is an important step for men's health protection.
  • Abbas Dooosti, Ali Zohur, Maryam Baghernejad, Sadegh Ghorbani-Dalini Page 97
    Background And Objective
    Various Helicobacter species causes contamination of birds, human and other mammals. H.hepaticus infection associated with intestinal, biliary and hepatic disorders such as liver, gall bladder and pancreas cancers. Mus musculus is the most common host of this bacteria that play an important role in transmission of zoonotic infection. The aim of this study was determination of the rate of H.hepaticus in Mus musculuses of Esfahan province by PCR.
    Material And Methods
    This was a cross-sectional study, which was done on 261 Mus musculuses isolated in Esfahan in 2009. Following the description of mice in steril condition hepatic samples isolated. Then for identification Helicobacter genus and H.hepaticus, general and specific primers were used respectively.
    Results
    Helicobacter genus identified in 72% of tatal samples. Out of all Helicobacter genus 42% was be H.hepaticus.
    Conclusion
    According high rate of Helicobacter species infection, it sounds that the widespread surveillance of Mus musculuses in studied area was be necessary.
  • Ali Sharifzadeh, Abbas Doosti, Mohsen Gaafarian Page 101
    Brucella spp and Salmonella abortus ovis are important causes of ovine abortion around the world. Both Bacteria can be serologically diagnosed, but many factors may cause false positive and negative results. Direct methods based on bacteriological isolation are usual, but they are difficult, time consuming and dangerous. Polymerase chain reaction (PCR) have been successfully described for the detection of Brucella spp. and Salmonella abortus ovis.The detection of these agents in aborted ovine fetuses by multiplex PCR is described. The mPCR was applied to 38 fetal stomach contents. 5(13.1%) samples collected from ovine fetus were Brucella spp. 19 (50%) samples collected were salmonella abortus ovis. 10 (26.3%) samples collected were negative and 4 (10.6%) samples collected were Brucella spp. and Salmonella abortus ovis. in Bacteriological examination 5(13.1%)samples collected from ovine fetus were Brucella spp. 9(23.7%)samples collected were salmonella abortus ovis and 24 (63.2%) samples collected were negative.Simplicity and the possibility of detection of both bactera in a single tube reaction support the use of the mPCR in the routine diagnosis.
  • Shilla Jalalpoor, Sina Mobasherizadeh Page 105
    Introduction and
    Objectives
    Escherichia coli and Klebsiella pneumoniae are the most agent of urinary tract infection (UTI) and prevalence Extended-Spectrum Beta-lactamase (ESBLs) in these bacteria due to spread of antibiotic resistance and mortality and morbidity in patients. The best manner for control of ESBLs in bacteria, are inhibition of spread these bacteria and use of standard method for recognizes ESBLs producer strains.Subject of this study was comparison frequency of ESBLs in Escherichia coli and Klebsiella pneumonia strain in UTI acquired patients with phenotypic test.
    Materials And Methods
    This cross-sectional search was performed in Azzahra and Shariaty hospitals during of 2008-2009 years in Esfahan, according to statistical formula randomly selected 91 samples from urinary infections. Bacterial identification was performed with microbiological methods, ESBLs production was performed with screening and confirmatory test and survey antibiotics resistant pattern was performed with Kirby method.
    Results
    Frequence of ESBLs in E.coli and K.pneumoniae strains was respectively 47.97% and 41.66%. According to antibiogram result respectively 59.2%, 54.9%, 30.3%, 27.8%, 19.5% and 16.7% of E.coli strains were resistant into Co-Trimoxazole, Nalidixic acid, Ciprofloxacin, Gentamicin, Ceftazidime and Nitrofurantoin and respectively 75%, 50%, 40%, 44.5%,37.5%, 37.5%, 22.3% and 0% of K.pneumoniae strains were resistant into Ampicillin, Co-Trimoxazole, Nitrofurantoin, Ceftazidime, Amikacin, Cephotaxime, Imipenem and Ciprofloxacin.
    Conclusion
    The result showed high frequence of ESBLs, so antibiotic resistant in isolated bacteria from hospitalized into out patience's that represent high spread antibiotic resistant strains in hospitals.
  • Noorolhoda Saadaee Jahromi, Parissa Farnia, Mohammad Kargar, Mehdi Kazem Pour, Jamilehnowroozi, Mohammad Reza Masjedi, Aliakbar Velayati Page 113
    Background And Objectives
    Tuberculosis (TB) is the most common cause of death due to infectious disease, worldwide. In fact only 10% of people infected with Mycobacterium tuberculosis develop clinical disease which suggests, the role of host genetic factors in susceptibility against TB. For this reason, we aimed to determined IL-12 gene polymorphism among PTB cases.
    Material And Method
    A case-control study was carried out in one hundred twenty TB patient and one hundred sixty seven healthy control individuals. The Single Nucleotide Polymorphism (SNP) in 5 regions of IL12 RB1 gene +705A/G +1158T/C, +1196G/C,+1664C/T and +1637 G/A were determinate by PCR-RFLP.
    Results
    No significance differences were detected at +1664 C/T and +1637 G/A allele frequencies.
    Conclusion
    In this study, the IL-12 gene polymorphism at +1664 C/T and +1637G/A allele were associated with susceptibility against TB. Although, further studies suggested on more number of samples.
  • A. Zarrinpour, Z. Manafi, M. Noaparast, Z. Shafaei Page 117
    Background And Objective
    In this research, the effect of mix ratio and culture type on the bioleaching of a heap leaching 1 sulfide copper ore using Mesophile bacteria has been investigated. The different bacteria types have a special mechanism in sulfide ore dissolution. So increase recovery can reached with change of bacteria mix ratio. The microorganism, employed in bioleaching process, reach energy for existence from culture and the materials which has been rest under leaching. So the poor and strong culture can be effective for increase of recovery.
    Materials And Methods
    The residual ore of Sarcheshmeh copper heap leaching 1 because of leaching is more than sulfide type. The copper grade at provided sample of heap was 0.23%. About 66% of copper minerals were sulfide which about 51% of them was chalcopyrite. The pyrite amount at the sample was 6%. These tests were down at the shake flask and by using of mixture of mesophile bacteria. Design of experiments was down based on perfect factorial with two levels.
    Findings
    Bacteria with producing sulfuric acid at the medium cause more solution and less acid consumption. Norris culture medium in comparison to 9K culture medium causes more recovery for sulfide ore. The reason of this is increase of iron in the solid medium due to precipitation of iron ions and probably formation of Jarosite. The insemination ratio did not show a remarkable effect but amount of added iron ions had a remarkable effect.
    Results
    The maximum of copper recovery was 66.38% after 25 days. The optimum conditions were obtained for reaching to maximum recovery with Norris culture, pH equal 1.6, mix ratio equal 40,40,20 for Tf, Tt, Lf and adding Fe2+ ion (1.5 g/l).