فهرست مطالب

دنیای میکروب ها - سال دوم شماره 1 (پیاپی 2، بهار 1388)

فصلنامه دنیای میکروب ها
سال دوم شماره 1 (پیاپی 2، بهار 1388)

  • 66 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1388/03/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مجید مقبلی، علی اکبر شعبانی، الهه اکبری فر صفحه 7
    سابقه وهدف
    بیماری تیفوئید یا حصبه گسترش جهانی دارد و شایع ترین عامل آن سالمونلا تایفی می باشد. ایجاد سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک ها درمان را پیچیده کرده و این بیماری را به عنوان یک تهدید برای اپیدمی های آینده مطرح نموده است. واکسیناسیون یکی از راهبردهای اساسی مقابله با این بیماری محسوب می شود. هدف از این پژوهش جداسازی آنتی ژن کپسولی (Vi) باکتری سالمونلا تایفی، و ارزیابی ایمنی زایی آن در مدل حیوانی می باشد.
    مواد وروش ها
    در این مطالعه پس از کشت سویه سالمونلا تایفی Ty2 در محیط مولرهینتون آگار، سوسپانسیون سلولی در سرم فیزیولوژی تهیه و کپسول پلی ساکاریدی توسط رسوب گیری با حلال آلی ستاولون استخراج گردید. میزان اسید نویک موجود در نمونه با کدورت سنجی در طول موج nm 260 و میزان پروین با روش SDS-PAGEو برادفورد بررسی گردید. سپس از روش ایمونودیفیوژن برای بررسی صحت آنتی ژن Viجدا شده استفاده شد. درنهایت ایمنی زایی آنتی ژن Vi بر روی موش بررسی گردید.
    یافته ها
    میزان اسید نویک و پروین در نمونه جدا شده به ترتیب μg/ml 08/0 و gμ 59/2 بود. درSDS-PAGE، باند حاصل از نمونه جدا شده کاملا مشابه با نمونه استاندارد بود. ایجاد خط رسوبی درایمونودیفیوژن وجود آنتی ژنVi را تایید کرد. در بررسی آنتی ژن Vi جدا شده بر روی موش، 80% مصونیت ایجاد شد. همچنین تزریق به خرگوش نشان داد که میزان لیپوپلی ساکارید (LPS) موجود در نمونه در حد ایجاد تب نیست.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه واکسن انسانی حصبه درحال حاضردر ایران تولید نمی شود، از این روش می توان به منظور جدا سازی آنتی ژن Vi استفاده نمود و آن را به عنوان یک کاندید واکسن انسانی معرفی کرد.
    کلیدواژگان: سالمونلا تایفی Ty2، آنتی ژن Vi، واکسن
  • الهام معظمیان، محمد کارگر، احمد اصغرزاده، دکترسید مهدی حسینی مزینانی صفحه 12
    سابقه و هدف
    نخود سومین لگوم دانه ای جهان و اولین لگوم دانه ای ایران است. بررسی اثر متقابل مزوریزوبیوم سیسری همزیست با این گیاه در تثبیت ازت مولکولی اهمیت زیادی دارد. تثبیت نیتروژن اتمسفری مستلزم وجود سیستم آنزیمی نیتروژناز است که توسط سه ژن nifH، nifD و nifK کد می شود. هدف از این پژوهش تعیین توالی ژن nifH، کد کننده زیر واحد گامای آنزیم نیتروژناز مقایسه آن با ژن های مشابه در سایر ریزوبیوم ها می باشد.
    مواد و روش ها
    پس از جداسازی سویه های بومی مزوریزوبیوم و کشت آنها، استخراج DNA برای تهیه DNA الگو انجام شد. سپس پرایمرهای مناسب و اختصاصی برای ژن nifH طراحی و پس از بهینه سازی شرایط آزمایش PCR به منظور تکثیر قطعه ژن nifH، توالی ژنی آن مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    باکتری مزوریزوبیوم سیسری در محیط کشت YMA کلنی های صورتی تا سفید با حاشیه صاف ایجاد نمود. با استفاده از دو جفت پرایمر nifH1/nifH2 توالی حدود 770 و nifH4/nifD1 توالی 1800 جفت بازی از این ژن تکثیر و تعیین توالی انجام گردید.
    نتیجه گیری
    مقایسه توالی ژن nifH باکتری مزوزیزوبیوم سیسری با ژن مشابه در باکتری مزوزیزوبیوم لوتی با استفاده از پایگاه اطلاعاتی NCBI، شباهت 90% را نشان داد. این ژن در باکتری مزوزیزوبیوم سیسری تشابه زیادی با سایر ژن های nifH گزارش شده مربوط به سایر گونه های ریزوبیوم دارد.
    کلیدواژگان: باکتری مزوریزوبیوم سیسری، اپرون nifHDK، تثبیت ازت، گیاه نخود
  • عباس دوستی، سعادت مشکلانی صفحه 19
    سابقه و هدف
    یون یک بیماری مزمن روده ای در نشخوار کنندگان اهلی و وحشی می باشد که عامل ایجاد آن مایکوباکتریوم پاراتوبرکیلوسیس است. این باکتری عامل بیماریزای مشترک بین انسان و دام است که گسترش جهانی دارد و نیازمند روشی مطمئن برای پیشگیری و کنترل می باشد. هدف از این پژوهش، ارائه روشی سریع و دقیق براساس Nested PCR برای تشخیص مایکوباکتریوم پاراتوبرکیلوسیس در مدفوع گاو می باشد.
    مواد و روش ها
    از تعداد 120 نمونه مدفوع گاو های مشکوک به بیماری یون، استخراج DNA صورت گرفت سپس با استفاده از پرایمر های اختصاصی ژن IS900واکنش Nested PCR تنظیم و انجام شد. محصولات PCR بدست آمده روی ژل آگارز الکتروفورز گردید.
    یافته ها
    از مجموع 120 نمونه مورد بررسی، 22 مورد (33/18 درصد) به مایکوباکتریوم پاراتوبرکیلوسیس آلوده بودند که در آزمون PCR مثبت تشخیص داده شدند.
    نتیجه گیری
    تکنیک Nested PCR یکی از روش های سریع، مطمئن و کم هزینه برای تشخیص مایکوباکتریوم پاراتوبرکیلوسیس محسوب می شود.
    کلیدواژگان: مایکوباکتریوم پاراتوبرکیلوسیس، Nested، PCR، یون، گاو شیری
  • آزیتا خسروان، جاویدامینی، سمیرا سرسالاری، الهام روحانیان صفحه 23
    سابقه و هدف
    فعالیت های صنعتی و کشاورزی باعث رها شدن عناصر سنگین سمی در محیط می شوند که می تواند یک خطر بزرگ برای اکوسیستم و سلامتی بشر باشد. امروزه به استفاده از بیوماس میکروبی برای حذف فلزات سنگین از محلول های آبی توجه زیادی شده است. هدف از این پژوهش، بررسی توانائی جذب فلز سنگین روی توسط چهار توده زیستی متفاوت (لجن فعال سیستم های تصفیه فاضلاب صنایع شیر، نوشابه گازدارغیر الکلی، روغن نباتی و کشتارگاه صنعتی طیور) و تعیین شرایط بهینه pH به منظور حذف این فلز از پسابهای صنعتی می باشد.
    مواد و روش ها
    مقادیر متفاوتی لجن فعال صنایع یاد شده به 250 میلی لیتر محلول با غلظت مشخص روی اضافه شد و در زمان های مختلف، غلظت روی در آن با روش جذب اتمی اندازه گیری شد. این آزمایش با محلول هایی دارای pHهای 4، 5 و 6 همگی با تقریب 2/0± تکرار شد.
    یافته ها
    30 میلی لیتر لجن فعال کارخانه های نوشابه گازدار غیرالکلی، روغن نباتی، شیر و کشتارگاه صنعتی طیور در مدت 150 دقیقه به ترتیب 82%، 4/33%، 9/48% و 5/51% غلظت اولیه روی را در محلول کاهش دادند. مقایسه توانایی جذب روی توسط لجن فعال هر نمونه صنعتی در دامنه های مختلف pH نشان داد که لجن فعال صنایع نامبرده در pH 5/6 بیشترین توانائی جذب روی را دارد.
    نتیجه گیری
    با توجه به ارزان بودن سوبسترای لجن فعال و در دسترس بودن آن، از این ماده به منظور حذف فلز روی از پساب ها و تصفیه آنها استفاده نمود. با تنظیم pH اولیه محلول می توان راندمان حذف روی را از محلول در تصفیه پساب ها افزیش داد.
    کلیدواژگان: جذب بیولوژیک، لجن فعال، بیوماسمیکروبی، روی
  • محمد کارگر، سیدهادی رضوی زادگان، کاووس اشراقیان، محمد یعقوب راجپوت، صادق قربانی دالینی، مهدی کارگر صفحه 31
    سابقه و هدف
    هلیکوباکتر پیلوری یک ارگانیسم گرم منفی، مارپیچی شکل و غیر مهاجم است. این باکتری عامل زخم معده است و نقش مهمی در ایجاد سرطان ولنفوم معده دارد. هدف از این پژوهش ارزیابی حساسیت و ویژگی آزمایش اوره آز سریع در مقایسه باPCR است.
    مواد و روش ها
    تعداد30 بیماردارای زخم پپتیک (تست) و30 بیمار دارای سوء هاضمه (شاهد) در سال های 1385و 1386 از دو مرکز اندوسکوپی استان فارس انتخاب شدند. از هر بیمار یک نمونه ی بیوپسی معده تهیه و وجود عفونت هلیکوباکتر پیلوری با آزمون های اوره آز سریع و PCR به عنوان استاندارد طلایی بررسی گردید.
    یافته ها
    میزان آلودگی، حساسیت، ویژگی، ارزش پیش بینی مثبت (PPV) و ارزش پیش بینی منفی (NPV) با استفاده از اوره آز سریع به ترتیب در گروه تست 67/76%، 76/80%، 23/69%، 92/85% و 65/60% و در گروه شاهد 67/46%، 94/52%، 18/68%، 62/41%، 17/77%تشخیص داده شد.
    نتیجه گیری
    این تحقیق نشان داد که ارزیابی آلودگی، حساسیت و ویژگی آزمون اوره آز سریع برای تشخیص هلیکوباکتر پیلوری در بیمارانی که تحت درمان قرار نگرفته اند قابل قبول می باشد. اما استفاده از این آزمون در بیماران تحت درمان با آنتی بیوتیک ها و به ویژه داروهای مهار کننده ی پمپ پروتونی در زمان استاندارد (2 ساعت)، حساسیت و ویژگی قابل قبولی را برای تشخیص باکتری ندارد. به همین دلیل انجام آزمون های تکمیلی دراین بیماران پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: هلیکوباکترپیلوری، اوره آز سریع، روش PCR، ژن ureC
  • یحیی تهمتن، معصومه حیاتی، محمد مهدی نام آوری، غلامرضا موذنی صفحه 37
    سابقه و هدف
    باکتری اشریشیا کلی O157 برروی محیط سوربیتول مک کانگی آگار ایجاد کلنی های بی رنگ می کند.برخی باکتری های خانواده انتروباکتریاسه موجود در روده نیز بر روی این محیط کلنی های مشابه ایجاد می کنند. بنابراین به منظور جداسازی این باکتری بهبود و اصلاح محیط سوربیتول مک کانکی آگار ضروری است. هدف از این پژوهش بهینه سازی محیط یاد شده به منظور شناسایی دقیق تر این باکتری می باشد.
    مواد و روش ها
    تعداد 250 سوآپ مدفوعی گوسفندان ذبح شده در کشتارگاه شیراز جهت جداسازی باکتری اشریشیا کلی O157 انتخاب شد. سپس محیط سوربیتول مک کانکی آگار با آنتی بیوتیک های سفکسیم و تلوریت پتاسیم بترتیب از 05/0 و5/2 میلی گرم در لیتر (یک استاندارد) تا شش برابر این میزان (6 استاندارد) غنی شد. پلیت محتوی آنتی بیوتیک های یاد شده از یک استاندارد تا 6 استاندارد تهیه شد. در هر مرحله مقدار مشخص سویه استاندارد EDL933 باکتری اشریشیا کلی O157 به هر پلیت تلقیح شد و یک شب در 37 درجه سانتی گراد گرمخانه گذاری گردید.
    یافته ها
    اشریشیا کلی O157 بر روی پلیت های از یک استاندارد تا 6 استاندارد رشد کرد. اما پلیت های یک استاندارد تا 3 استاندارد، تعداد کلنی های نسبتا یکسانی داشتند. کاهش باکتری های روده ای در پلیت های با آنتی بیوتیک بیشتر کاملا مشخص بود. میزان 2 و 4 درصد آلودگی در محیط کشت معمول و حاوی سه برابر استاندارد آنتی بیوتیک به ترتیب، حساسیت بالای محیط دوم را نشان می دهد.
    نتیجه گیری
    با استفاده از محیط کشت با آنتی بیوتیک بیشتر میزان زیادی از باکتری های روده ای حذف خواهد شد. بنابر این استفاده از محیط کشت سوربیتول مک کانکی آگار غنی شده با مقادیر 5/1 و 5/7 میلی گرم در لیتر به ترتیب از سفکسیم و تلوریت پتاسیم توصیه می شود.
    کلیدواژگان: اشریشیا کلی O157، سوربیتول مک کانکی آگار تغییر یافته، سفکسیم، تلوریت پتاسیم
  • گلشید سجادی، دکترابوالفتح شجاعی، دکترمحمدرضا فاضلی، جاوید امینی، حسین جمالی فر صفحه 44
    سابقه و هدف
    اصلی ترین هدف نانو فن آوران توسعه روش هایی است که بدون استفاده از مواد آلاینده و سمی، با کمترین ضایعات توانایی تولید نانو ساختارهای کنترل شده را داشته باشند. به همین دلیل زیست شناسان با اطلاع قبلی از ساخت کنترل شده مواد معدنی در مقیاس نانو به وسیله موجودات زنده، به دنبال سامانه های زنده تولید کننده نانوذرات غیرآلی هستند. هدف از این پژوهش تولید برون سلولی نانوذرات نقره توسط قارچ فوزاریوم اگزیسپوروم (Fusarium oxysporum) با حداکثر ابعاد 20 نانومتر می باشد.
    مواد و روش ها
    پس از بهینه سازی شرایط رشد در محیط کشت حاوی عصاره مخمر و عصاره مالت، توده سلولی قارچ فوزاریوم اگزیسپوروم تولید گردید. پس از تولید نانوذرات نقره در محلول نیترات نقره با روش های UV-Visible spectrophotometry و میکروسکوپ الکترونی گذاره (Transmission electron microscopy) نانو ذرات تولید شده مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج این پژوهش نشان داد که قارچ فوزاریوم اگزیسپوروم در غلظت 3-10 مولار یون های نقره قادر به تولید نانوذرات نقره به صورت برون سلولی می باشند.
    نتیجه گیری
    به دلیل ویژگی های منحصر به فرد فیزیکی و شیمیایی نانوذرات نقره با اندازه ذره ای حداکثر 20 نانومتر به وسیله قارچ فوزاریوم اگزیسپوروم، تولید آن در حد صنعتی و بررسی کاربردی آن پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: برون سلولی، نانو ذرات نقره، فوزاریوم اگزیسپوروم، مقیاس آزمایشگاهی
  • محمد کریم رحیمی، سعید ذاکر بستان آباد، طلیعه هاشمی زنوز، محمد بساک، پروانه عدیمی، مژگان معصومی، زهرا طیبی صفحه 48
    سابقه و هدف
    دیابت ملیتوس، یک بیماری مزمن است. در این بیماری به علت اختلال در متابولیسم گلوکز، عوارض مستقیم و یا غیر مستقیم در بسیاری از سیستم های بدن برجای گذاشته می شود. عوارض چشمی، قلبی – عروقی، کلیوی، مغزی و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی از جمله این موارد هستند. سیستم ایمنی در هر دو بخش سلولی و هومورال کاهش می یابد که موجب استعداد ابتلا به عفونت های فرصت طلب می شود. پیشگیری و درمان به موقع این عفونت ها و اطلاع از شیوع و عوامل خطر، اهمیت بسزایی دارد. هدف از این پژوهش شناسایی انواع عفونت های فرصت طلب در مبتلایان به دیابت مراجعه کننده به بیمارستان های مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی تهران می باشد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش، یک مطالعه تحلیلی آینده نگر می باشد که بر روی اطلاعات مربوط به 118 بیمار دیابتی در بیمارستان های تابعه دانشگاه آزاد اسلامی، انجام گرفت. نکات مهم در علائم بیماران، یافته های مهم در معاینات بالینی و نتایج کشت های میکروبی (از عفونت های فرصت طلب)، مورد برسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    از میان 118 بیمار مورد بررسی، 65 مورد (55%)، مونث و 53 مورد (45 %)، مذکر بودند. میانگین سنی بیماران7/11±6/95 سال و مدت زمان متوسط ابتلا به دیابت، 8/7±6/31 سال بود. از مجموع افراد مورد بررسی 31 مورد (1/26 %) به عفونت های فرصت طلب مبتلا شده بودند. در این عفونت ها، 12 مورد (5/38 %)، اشریشیا کلی؛ 9 مورد (29 %)، عفونت های قارچی؛ 5 مورد (3/16 %)، استافیلوکوکوس اورئوس و 5 مورد (3 / 16 %)، سودوموناس آئروژینوزا از نمونه های بیمار (در کشت میکروبی) جدا سازی شدند.
    نتیجه گیری
    با توجه به شیوع نسبتا بالای عفونت های فرصت طلب در مبتلایان به دیابت، ضرورت به کارگیری راهبردهایی برای پیشگیری از بروز عفونت، وجود دارد. از طرف دیگر، شناسایی و درمان هر چه سریع تر این عفونت ها از بروز عوارض بعدی پیشگیری می کند.
    کلیدواژگان: عفونت های فرصت طلب، دیابت، قند خون، نیتروژن اوره خون
|
  • Moghbeli M., Shaebani A., Akbarifar E Page 7
    Background And Objective
    Typhoid is a worldwide disease. Salmonella Typhi is the most common agent causing typhoid. It is difficult to treat typhoid due to antibiotics multiple resistance and the bacterium is menace for future epidemic. Vaccination is the most successful method against this diseases. The aim of this study is isolation of Vi antigen from Salmonella Typhi Ty2 and evaluation of it immunogenicity in animal model.
    Material And Methods
    In this research, Salmonella Typhi Ty2 was cultured in Muller Hinton Agar Medium. After harvesting the cells and to suspention them into physiologic serum, polysaccharide capsule was extracted by precipitation with cetavlone. A mount of Nucleic acid in the sample were tested with Spectrophotometere at 260 nm and amount of protein were investigated with Bradford method and SDS-PAGE and the Immunodiffusion method were used to study of isolated Vi antigen. In final, immunogenesity of Vi antigen was tested in mouse.
    Result
    Amount of Nucleic acid and protein in the isolated sample were 0.08 µg/ml and 2.59µg respectively. In the SDS-PAGE, smear band of the Standard Vi was similar to isolated sample completely. The precipitation band in the Immunodiffusion method was confirmed to presence Vi antigen. In the study of Vi antigen on the mouse, 80 percent immunity was been created. Also injection in Rabbit showed that LPS level in the sample is not cause much fever.
    Conclusion
    With regard to non producing the Human Vaccine of Typhoid in Iran, to be able use of this method for isolation of Vi antigen and introduce it as a vaccine candidate.
  • Moazemian E., Kargar M., Asgharzadeh A., Hoseini Mazinani S. M Page 12
    Background And Objectives
    Cicer arietinum is the world`s third ranking and Iran`s first ranking legume in terms of amount of production. Mesorhizobium ciceri is the most important bacteria that has symbiosis with this plant and fixes nitrogen for this legume. The symbiotic Rhizobium of this plant are quite effective in fixing nitrogen molecule. Therefore the study of this phenomenon is great important. Atmospheric nitrogen fixation requires nitrogenase enzyme. nifH, nifD and nifK genes encode three polypeptides of the nitrogenase complex.
    Material And Methods
    After isolation of bacteria and culture, total DNA was isolated by using a standard protocol and it was used as template. The nifH gene was amplified from genomic DNA by PCR method with appropriate primers.
    Results
    Using two sets of primers nifH1/nifH2 and nifH4/nifD1, amplified products of the expected size were obtained on DNA extracted from M. ciceri. The amplified products obtained with the nifH gene was purified and sequenced. The nucleotide sequences of nifH gene of M.ciceri was performed.
    Conclusion
    It shown 90% homology with the nifH gene in M.loti. This gene has also shown high homology with nifH gene in other Rhizobium species.
  • Doosti A., Moshkelani S Page 19
    Backgorund and
    Objectives
    Johne’s disease is a chronic intestinal disease of domestic and wild ruminants that is caused by Mycobacterium paratuberculosis. So that Mycobacterium paratuberculosis is a widespread zoonotic disease, necessary to use prevention and control methods to eliminate this agent matter needs the attention of corresponding managers. The aim of this study is base on use of Nested PCR as an accurate and rapid method to detection of Mycobacterium paratuberculosis bovine feces.
    Material And Methods
    Fecal samples from 120 dairy cattle were collected and DNA extraction was performed from the samples. Then, samples were evaluated with specific primers for the Mycobacterium paratuberculosis-specific IS900 gene by Nested-PCR assay. Finally, PCR products were electrophoresis on agarose gel.
    Results
    In total, from 120 samples were enrolled in this study, 22 specimen (18.33%) were found positive on the basis of Nested-PCR analysis.
    Conclusion
    Nested PCR technique is considered as a fast, reliable and affordable assay to detect Mycobacterium paratuberculosis
  • Khosravan A., Amini J., Sarsalary S., Rohanian E Page 23
    Background And Objectives
    Industrial and agricultural activities have led to a substantial release of toxic heavy metals in the environment, which can constitute a major hazard for the ecosystem and human health.. Today, the use of microbial biomass for removal of heavy metals from aqueous solutions is gaining increasing attention. This study aims to evaluate the ability of the adsorption of heavy metal Zinc by four different biomasses (activated sludge of the systems of waste water refining, non-alcohlic carbonated soda industries, milk, herbal oil, and poultry slaughterhouse) and to determine the optimum conditions of pH for eliminating this metal from industrial waste water.
    Materials And Methods
    The different values of this industries activated sludge added to 250mil Zinc solution of specific concentration. Then in different times, we took sample of the result solution and measuring the concentration of Zinc by atomic absorption method.This experimental repeated by solutions that their pH adjusted to 4 0.2, 5 0.2 and 6.5 0.2.
    Results
    Study of the results delineated that 30mil activated sludge of factories, non-alcohlic carbonated soda, Vegetable oil, Milk and poultry slaughterhouse within 150 min, about 82%, 33.4%, 48.9% and 51.5% of the initial concentration of Zinc in the solution was reduced, respectively. The comparison of Zinc absorption ability of active sludge in each industry in different pH showed that all of the mentioned industries sludge with pH=6.5 had the most ability in Zinc absorption.
    Conclusion
    We can use this material to eliminate Zinc from waste water and their refinement, considering the low cost of the sludge substrast and also is availability. So adjusting the primary pH of solution, the out put of Zinc removal from solution in waste water treatment can be increased.
  • Kargar M., Razavizadegan S.H., Eshraghian K., Rajpout M.Y., Ghorbani, Dalini S., Kargar M Page 31
    Background And Aim
    H. pylori is a spiral shaped gram negative non invasive bacterium which causes peptic ulcer and has an important role in gastric carcinoma and MALT associated lymphoma. The aim of this research is to assess sensitivity and specificity of Rapid urease test in comparison with PCR.
    Material And Methods
    30 patients (test group) with peptic ulcer disease (PUD) and 30 patients (control group) with Non-Ulcer disease (NUD) were chosen from two central of endoscopy in Fars province during 2006. Endoscopy samples were examined by PCR and Rapid urase methods. In this study, PCR test considered as golden standard test.
    Results
    The assessment of infection sensitivity and specificity, PPV and NPV Rapid urease test for the test group were detected 76.67%, 80.76%,69.23%, 85.92%, 60.65% and in control group were 46.67%,52.94%,68.18%, 41.62% and 77.17% respectively.
    Conclusion
    This study indicated that the Infection’s rate, sensitivity and specificity of Rapid Urase test acceptable in patients who are not under treatment. But the Infection’s rate, sensitivity and specificity of Rapid Urase test not acceptable in patients who are on Proton Pump Inhibitors (PPI) and treatment whit antibiotic. So complementary tests in these patients are recommended.
  • Tahamtan Y., Hayati M., Namavari Mm, Moazeni Ghr Page 37
    Material And Methods
    250 fecal swab sheep slaughtered in slaughterhouses Shiraz to isolate the bacteria E. coli O157 was selected. Prepared SMAC plates containing from 0.05 mg L-1 ceffexime and 2.5 mg L-1 potasium tellurite as standard (1S) to 6 time standard (6S). Certain pure E. coli O157 EDL933 was plated on SMACs. All plates incubated in 37°C over night.
    Results
    E. coli O157 was growth on all six SMACs, but all plates had grown with the same count in 1S to 3S plats. Some bacteria decreased according to dose of antibiotics. Two and four percent contamination rate was shown high sensitivity in 3 S than 1 S. use of media with high antibiotic deleted extra intestinal bacteria.
    Conclusion
    We recommend using ICT-SMAC medium supplemented with 1.5 and 7.5 mg L-1 ceffexime and potassium tellurte respectively in spite of current SMAC to isolate E. coli O157 from clinical case
  • Sajjadi G., Shojaiee A., Fazeli Mr, Amini J., Jamalifar H Page 44
    Background And Objective
    Development of methods without using plotant and poisonous material and minimum wastes to produce under control nano structures is of nanotechnologist concerns. In this way biologists, by previous knowledge, nano-scale minerals controlled making by microorganism, seeking organism capable making non-organic nanoparticles. The aim of this study is extracellular production of silver nanoparticles with maximum dimention of 20 nm by Fusarium oxysporum fungi.
    Materials And Methods
    After studies to optimize growth condition, Fusarium oxysporum biomass in a medium containing yeast and malt extract is reproduced. After silver nanoparticles production in silver nitrate solution, this nanoparticles are studies by UV-Visible Spectrophotometry and Transmission Electron Microscopy (TEM) methods.
    Results
    Studies showed that when Fusarium oxysporum biomass put in 10-3 M of silver ions, can produce silver nanoparticles in the form of extracellular.
    Conclusion
    Because of physical and chemical particular properties of silver nanoparticles with maximum diameter of 20 nm of Fusarium oxysporum fungi, its industrial production and applied evaluation is offered.
  • Rahimi Mk, Zaker Bostanabad S., Hashemizonooz T., Bossak M., Adimi P., Masoumi M., Tayebi Z Page 48
    Background And Objective
    Diabet mellitus is a chronic disease. In this disorder, due to abnormal glucose metabolism, direct and indirect complications in many organ systems, including ocular, cardio-vascular, vernal, and cerebral and suppression of immune system have been occurred. Decreasing of both cellular and humoral immune system is a important factor for opportunistic infections. Prevention and control of these infections and recognize of their frequency and risk factor is very important.
    Material And Methods
    In this study, 118 diabetic patients that admitted in Islamic Azad University hospitals were included. Chief complaint of every patient, important finding in clinical examinations and results of microbial culturing from opportunistic infections had been analyzed.
    Result
    From 118 patients, 65 cases (55%) were female and 53 cases (45%) were male. Mean age of patients was 59.6 ± 11.7 years old and mean duration time of disease was 13.6 ± 7.8 years. Thirty one cases (26.1%) infected by opportunistic bacterial. From patient's samples (in microbial culturing), 12 cases (38.5%0 Escherichia coli, 9 cases (29%) fungal pathogens, 5 cases (16.3%0 staphylococcus aurous and 5 cases (16.3%0 Pseudomonas aeruginosa were isolated.
    Conclusion
    Because of high frequency of infections in diabetic patients, using of preventing methods is important. On the other hand, diagnostic and treatment of these infections prevent from their complications.