فهرست مطالب

مجله پژوهش های جامعه شناختی
سال یکم شماره 3 (پیاپی 10، پاییز 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/08/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • بررسی وضعیت مشارکت اجتماعی جوانان و شناسایی علل و راهکارها
    علیرضا محسنی تبریزی، مجتبی عباسی قادی، علی عباس کمری صفحه 5
    مطالعه حاضر تلاشی برای بررسی مشارکت اجتماعی در میان جوانان تهرانی بود. چارچوب نظری مطالعه بر مرور ادبیات مرتبط با موضوع به ویژه نظریه های سرمایه اجتماعی کلمن،تعامل اجتماعی پارسونر،آنومی امیل دورکیم و مرتن مبتنی بود. نمونه شامل 1067 مشارکت کننده در گروه سنی 20تا 30 سال بود که با نمونه گیری خوشه ایانتخاب شده بود. اعتبار ابزار با تحلیل عاملی و روایی با استفاده از آزمون آلفا کرونباخ سنجیده و برآورد شد. نتایج مطالعه حاکی از آنند که بین همکاری اجتماعی مشارکت کنندگان و متغیرهای سرمایه اجتماعی، سطح تحصیلات،عقیده اجتماعی، پیوند اجتماعی، روابط اجتماعی، بیگانگی اجتماعی،بیگانگی سیاسی،وضعیت تاهل،سن و جنس همبستگی معنی دار وجود دارد.نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر نیز نشان می دهد که متغیرهای سرمایه اجتماعی،اعتماد اجتماعی، پیوند اجتماعی،بیگانگی اجتماعی،بیگانگی سیاسی وروابط ابزاری دارای همبستگی معنی دار با مشارکت اجتماعی هستند. این متغیرها 70درصد واریانس مشارکت اجتماعی را تعیین می کنند. بی هنجاری اجتماعی و از خود بیگانگی اجتماعی – سیاسی بیشتزین تاثیر گذاری را بر مشارکت اجتماعی دارند. همچنین نتایج تحلیل مسیر حاکی از آن است که بی هنجاری اجتماعی،پیوند اجتماعی و بیگانگی اجتماعی – سیاسی به طور مستقیم و غیر مستقیم بیشترین تاثیر گذاری را بر مشارکت اجتماعی دارند.
    کلیدواژگان: مشارکت اجتماعی، سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی، پیوند اجتماعی، نوع کنش های اجتماعی، روابط و تعاملات اظهاری، روابط و تعاملات ابزاری، بیگانگی اجتماعی، سیاسی، احساس بی هنجاری اجتماعی، احساس محرومیت نسبی
  • بررسی مفهوم سرمایه از دیدگاه پیر بوردیو
    فاطمه جعفری ندوشن صفحه 37
    در این مقاله یکی از مفاهیم بنیادی،در نظریات بوردیو مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.در هم تنیدگی مطالب و موضوعات بوردیو باعث شد تا ضمن بررسی سرمایه و انواع آن،فضای اجتماعی و عرصه را نیز مورد بررسی قرار دهیم.طرح بوردیو از انواع سرمایه،تاکید موکدی است بر پیچیدگی و اهمیت نابرابری در اجتماعات انسانی.وی درارائه مفهوم سرمایه،ضمن تایید مارکس،در جهت ادغام نظریه وی با وبر تلاش می نماید. بوردیو در بررسی مفهوم سرمایه همواره بین سطوح ساختار و عاملیت در حرکت است. بوردیو چهار نوع سرمایه را در ابعاد عینی(سرمایه اقتصادی)و ذهنی(سرمایه های فرهنگی،اجتماعی و نمادین)معرفی می کند که در یک فضای سه بعدی به نام فضای اجتماعی با ایجاد نظام نابرابری،تبلور می یابند.تفاوت دیدگاه بوردیو با سایر نظریه پردازان در این که در نظر وی سرمایه،ابزار تمایز بین طبقات اجتماعی است.
    کلیدواژگان: فضای اجتماعی، عرصه، سرمایه اقتصادی، سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی، سرمایه نمادین
  • بررسی تفاوتهای دینداری مادران و دختران تهرانی دوره راهنمایی در تهران
    مستوره صداقت، محمد حاتمی صفحه 57
    در سرتاسر تاریخ بشر، روابط میان نسلها همواره مورد توجه بوده است.محققان اجتماعی به معرفی الگوهای در حال تغییر روابط میان دو گروه سنی پیر و جوان پرداخته اند و در این ارتباط دو فرضیه وفاق و تضاد را با توجه به دوره های مختلف تاریخی ارائه کرده اند. یکی از مهمترین مسائل زندگی بشر نیز از ابتدا گرایش وی به دین و مذهب بوده است.انسان فاقد هر گونه ایده و ایمان، به صورت موجودی مردد و سرگردان است که تکلیف خویش را درزندگی و مسائل اخلاقی و اجتماعی نمی داند و موجودی ناهماهنگ می گردد.سؤال اساسی که در این پژوهش مطرح شده است این است که آیا دختران نوجوان تهرانی به لحاظ دینداری وپایبندی به مسائل مذهبی با مادران خود تفاوت معنادار دارند؟ برای پاسخ به این سؤال 400 دخترو مادران آنها مورد مطالعه قرار گرفتند.این دختران از سه منطقه 1، 6، 11 آموزش وپرورش تهران انتخاب شدند.پیشینه مطالعاتی شامل مطالعات خارجی و داخلی وروش مطالعه اسنادی و پیمایشی است.ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد شده وشیوه نمونه گیری، خوشه ایمبتنی بر مناطق است.چارچوب نظری پژوهش، دیدگاه شکاف نسلی بنگستون است.در این پژوهش شش فرضیه به آزمون نهاده شده است.نتایج حاکی از آنند که: بین دینداری از لحاظ اعتقاد به توحید، نبوت و معاد دو نسل دختران و مادران تفاوت وجود ندارد.در بقیه شاخص ها به میزان کمی تفاوت میان دو نسل دیده شده است.
    کلیدواژگان: شکاف نسلی، نسل، دینداری، نوجوان
  • ارتباط فقر بامیزان رعایت قانون حاشیه نشینان و شکل گیری آسیب های اجتماعی
    مهرداد نوابخش، حسن سرایی، والیه گنجی صفحه 93
    مقاله حاضر به بررسی ارتباط ابعاد فقر با میزان رعایت قانون حاشیه نشینان می پردازد و فرضیه اصلی آن اینست که فقر و قانون گریزی(عدم رعایت قوانین) آسیب های عمده اجتماعی هستند که در تعامل با هم بوده و هر چه شدت فقر بیشتر باشد، هنجارها، قوانین و ساختارهای تنظیم کننده روابط اجتماعی انسانها ضمانت اجرایی لازم در مناطق حاشیه نشین را دارا نیستند. از اینرو براساس نظریه فرهنگ فقر اسکار لوئیز،فقر فرهنگی جیمز کلمن، ساختاری فرصت مرتن، بوم شناختی برگس، تکنیک خنثی سازی ساترلند و نظریه تضاد به تحلیل ارتباط ابعاد فقر با میزان رعایت قانون و سوق به قانون گریزی پرداخته شد. جامعه آماری بررسی حاضرحاشیه نشینان آخمقیه تبریز و حجم نمونه طبق فرمول کوکران 380 نفر بود که نمونه ها به روش تصادفی سیستماتیک استخراج شدند و گردآوری داده ها با پرسشنامه و مصاحبه صورت گرفته که عمده ترین نتایج آن به شرح زیر است: 90 درصد از حاشیه نشینان در 4 ماه اول سال 87 حداقل یکبار قانون گریزی کرده اند. با این وجود قانون گریزی یک آسیب اجتماعی جدی است و با پایگاه فرهنگی و اجتماعی حاشیه نشینان در ارتباط است. همچنانکه براساس مدل رگرسیونی به ترتیب فقر نگرشی به قانون، فقر تحصیلات، و فرهنگ فقر، بعد خانوار و خاستگاه اجتماعی والدین حاشیه نشینان، بسترهای مساعدی را برای قانون گریزی و توجیه اعمال قانون گریزانه فراهم می کند. و فرد را در موقعیت های هدف یابی به مکانیسم های خنثی سازی و توجیه رفتار هدایت می کند تا به روش های فردی و غیرهنجاری عمل نماید. در نتیجه با ادامه انحراف اولیه، انحرافهای ثانویه نمود پیدا کرده و میزان قانون گریزی افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: میزان رعایت قانون، قانون گریزی، فقر فرهنگی، فرهنگ فقر، نگرش به قانون، سطح مشارکت اجتماعی
  • شبکه روابط درون خانوادگی، مدرسه، دوستان و روابط دوستی در رفتارهای انحرافی نوجوانان دخترشهرساری
    سید محمد صادق مهدوی، علی اصغر عباسی اسفجیر صفحه 127
    تئوری کنترل اجتماعی هیرشی در برگیرنده چهار قسمت است: دلبستگی، تعهد، مشغولیت و عقیده. دلبستگی رابطه درونی شده توسط فرد است (هیرشی، 1969) و تعهد تاثیر فعالیتهای اجتماعی در زندگی فردی است(هیرشی، 1969، آلستون و همکاران، 2001.). مشغولیت میزان زمان واقعی صرف شده برای فعالیتهای اجتماعیست (هیرشی، 1969، آلستون و همکاران، 2001). عقیده اصول اخلاقی است که فرد احساس می کند باید دنبال کند(هیرشی، 1969). بر طبق نتایج این تحقیق تئوری کنترل اجتماعی هیرشی هنوز در پیش بینی وضعیت جرائم دارای اهمیت است. در این بررسی با استفاده از تئوری هیرشی و روش پیمایش 363 نوجوان دختر در شهر ساری مورد مطالعه قرار گرفتند.وابستگی به والدین و معلمان، وفاداری به دوستان، مشورت خانواده، تعهد نسبت به مدرسه، عقاید و مشغولیت در مدرسه متغیرهای مستقل را تشکیل می دادند.سن، جنس و وضعیت مالی متغیرهای کنترل بودند. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان می دهد که بزهکاری گروه های همالان، فراوانی تماشای رسانه های جمعی، بزهکاری والدین، ارزیابی منفی از والدین و معلمان بیشترین میزان واریانس بزهکاری جوانان را تبیین می کند.
    کلیدواژگان: بزهکاری، دل بستگی به والدین، دل بستگی به معلمان، پایبندی و وفاداری به دوستان، مشورت خانوادگی، تعهد مدرسه ای، عقایدو باورها، مشغولیت در مدرسه، فعالیت های درون منزل، فعالیت های بیرون از منزل
  • گروه های کانونی(Focus Groups)
    باقر ساروخانی، مصطفی ظهیری نیا صفحه 157
    گروه های کانونی، یکی از رایج ترین ابزارهای کاربردی در تحقیقات کیفی هستند. در این تحقیق موضوع اصلی نداریم و محور یا کانون بحث در یک گروه منتخب است. این روش در آغاز توسط پل لازار سفلد بکار گرفته شد. می توان از این روش در تحقیق اکتشافی استفاده کرد. می توان، در پایان تحقیق از این ابزار استفاده کرد، در عین حال، می توان از این ابزار بصورت مستقل نیز استفاده نمود. زمانی که از این روش استفاده می کنیم بسیاری از نکات را مورد توجه قرار دهیم: نخست باید ابعاد موضوع را معین کنیم. سپس باید هر بعد بردی خاص انتخاب شود. بایستی معیار مناسبی برای هر فرد شرکت کننده معین کنیم بعلاوه انتخاب ناظر شایسته ای نیز ضرورت دارد.مدیریت زمان و ارزیابی هر شرکت کننده نیز لازم است. این را ارزیابی استقرایی می نامیم. گروه های کانونی به عنوان یک ابزار دارای بسیاری از امتیازات است اما برخی تنگناها را نیز دارا است. گروه های کانونی در یک فرهنگ خاص به کار می روند بنابراین هر مساله مرتبط با فرهنگ در اعتبار داده های به دست آمده با این ابزار منعکس خواهد شد. با این حال این ابزار در هدایت تحقیقات اجتماعی ابزاری مفید است.
    کلیدواژگان: تحقیقات کیفی، گروه های کانونی، تحقیق اکتشافی، اعتبار، ارزیابی
  • پایگاه اقتصادی- اجتماعی و سبک درمانی در تهران
    محبوبه بابایی صفحه 187
    در سطح فردی و خانواده(سطح خرد) دو عامل بر وضعیت سلامت و بیماری افراد و گروه های اجتماعی موثر است: اولی سبک زندگی است بدین معنی است که الگوهای رفتاری در ارتباط با تغذیه و رژیم غذایی، ورزش، تفریح، خوابیدن، فعالیت های شغلی، نوشیدن مشروبات الکلی، کشیدن سیگار و مواد مخدر و نحوه مراقبت های بهداشتی از تن و روان سلامت یا عدم سلامتی فرد را معین می کند و این الگوهای رفتاری به شدت تحت تاثیر عامل دوم یعنی پایگاه اقتصادی – اجتماعی است.در محدوده این بررسی سبک درمانی یکی از ابعاد سبک زندگی است و آن عبارت است از الگوی رفتاری فرد در مقابل بیماری در شرایط عدم سلامتی و مریضی.فرض مقاله تحقیقی حاضر این است: در صورت همانندی پایگاه اقتصادی- اجتماعی، آیا تفاوت در نوظهور و یا غیر نوظهور بودن اقشار مرفه موجب تفاوت در نحوه عکس العمل آنان در مقابل وضعیت ناسلامتی می شود یا خیر؟ شاخص های متغیر مستقل پایگاه اقتصادی- اجتماعی: درآمد- ارزش خانه مسکونی، شغل و تحصیلات است و شاخص های ویژگی های جمعیت شناختی: سن، جنس، بعد خانواده، وضعیت فعالیت زن و مرد، وضعیت تاهل، نوع خانواده و پای بندی دینی است. شاخص متغیر وابسته سبک درمانی: مواقع مراجعه به پزشک است بر اساس پاسخ های داده شده به گزینه های طراحی شده، سه الگوی رفتاری درمانی از هم متمایز شد: سهل گیرانه، درمانی و پیشگیرانه، مطالعه در سطح شهر تهران با حجم نمونه700 نفر در سال1384 در دو منطقه1و11انجام شده است.نتایج پژوهش حاکی از 1- عدم تفاوت بین دو قشر مرفه نوظهور و غیر نوظهور است 2- در هر دو قشر الگوی رفتاری درمانی غلبه دارد 3- در قشر مرفه نوظهور بین پایگاه تحصیلی و سبک درمانی و در قشر مرفه غیر نوظهور بین پایگاه شغلی و سبک درمانی رابطه معنی دار وجود دارد.
    کلیدواژگان: سبک زندگی، سبک درمانی، پایگاه اقتصادی، اجتماعی، سلامت و بیماری
  • آسیب شناسی تکنیکهای ارتباطی: بررسی رویکردهای ارتباطی جهت حفظ ارزش های فرهنگی از طریق برنامه تلویزیون - شبکه یک سیما
    لیلا نیرومند، علی اکبر فرهنگی صفحه 215
    تلویزیون به عنوان یکی از رسانه های جمعی در کنار پرکردن اوقات فراغت شهروندان به آموزش و جامعه پذیرسازی از طریق آموزش و انتقال داشته های فرهنگی، هنجارهای اجتماعی می پردازد. بنابراین ابزاری مهم در نگهداشت وانتقال ارزشهای فرهنگی محسوب می شود. در این پژوهش هدف اصلی این بود که بتوانیم با استفاده از نتایج به طراحی الگوی مناسب برای ساخت و تولید سریالهای خانوادگی بر اساس تکنیک های مناسب ارتباطی دست یابیم، بدینوسیله می توانیم سهم زیادی در استحکام خانواده؛ یعنی کوچکترین واحد اجتماعی داشته باشیم. در این مطالعه سریالهای پربیننده با استفاده از روش تحلیل محتوا بررسی شده اند. جامعه آماری عبارت است از تمامی سریالهای خانوادگی ایرانی که از فروردین تا شهریور ماه سال 1385 به مدت 6 ماه از تلویزیون پخش شده است و نمونه آماری عبارت است از سریالهای خانوادگی پر بیننده نرگس، اولین شب آرامش، زندگی به شرط خنده، عکاس خانه و روح مهربان. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه معکوس و روش تکنیک مقوله ای بوده و بدان وسیله به سئوالات اساسی، با بررسی و مطالعه رابطه متغیر های مستقل و وابسته پاسخ داده شده است. با توجه به نتایج تحقیق مشخص گردید که بیشترین تکنیک های ارتباطی بکار رفته در سریالهای خانوادگی ایرانی از نوع محرک و پاسخ به میزان 30.45 درصد می باشد و در مرتبه دوم طرح شخصیتی با 27.42 درصد و در مرتبه سوم طرح شناختی با 26.72 درصد قرار دارد و طرحهای انگیزشی و اجتماعی در پایین ترین سطح قرار دارند.
    کلیدواژگان: عوامل و ساختار نمایش، تکنیکهای ارتباطی، ارزشهای فرهنگی
|
  • Investigation of Social Participation of the Youth, Causes and Guidelines
    Alireza Mohseni Tabrizi, Mojtaba Abbasi Ghadi, Ali Abbas Kamari Page 5
    The present study was an attempt for to investigate the social participation among the youth in Tehran. The theorical framework of the study is based on reviewing of the related literatures particularly the theories of social capital of Colman, Social interaction of parsons', anomy of Emil Durkim and Merton. The sample was included 1067 participants in ages of 20 - 30. and were selected by cluster sampling (P=0/03). The validity of instrument was measured by Running Factor Analysis. The reliability was estimated by Alpha Cronbach Test. The results of the study indicate that: there is a significant correlation between the social cooperation of participants and variables of social capital, education level, social belief, social attachment, social relations, social alienation, political alienation, marital status, age and sex. The results of the multivariate regression analysis and the path analysis also show that the variables of social capital, social confidence, social attachment, social alienation, political alienation, instrumental Relations are significantly correlated with social participation. They predict 71% of the variance of social participation. The social formlessness and social-political alienation have shown the greatest impact on the social participation (B=- 0/49 and -0/36, Respectively). also results of the path analysis indicate that the social formlessness, social attachment and social alienation and political alienation have the greatest direct or indirect impact on the social participation.
  • The Analytic Pieer Bourdiue's Capital Theory
    Fatemeh Jafary Nedooshan Page 37
    In this article, we studied and analyzed one of fundamental concepts in Bourdiue’s theories. For studying of complex and mixed subjects, we analyzed types of capital, social space and field. Bourdiue in capital types emphasizes on complexity and importance of inequality in human society. He also accepts the concept of capital in the theory of Marx and trays to alliance his theory with theory of Weber.Bourdiue Continuously moves in this concept between structure and agency. He presents four types of capital in dimensions of objective (economic capital) and subjective (Cultural capital, Symbolic capital and social capital) that enhance to inequality system in a social space. For him the capital is a means of distinction in social class so this is difference of Bourdiue’s capital theory and other theorists of capital.
  • Investigation of Religious Differences of Tehranian Mothers and Daughters of Secondary Schools
    Mastooreh Sedaghat, Mohammad Hatami Page 57
    The relation of generations had been considered in throughout of history of humanity. Social researchers have presented the hypothesis of consensus and conflict and changing models of relations between old and youth persons. Tendency to the religion has been one of the most important problems of human. The human that doesn’t have any ideas and beliefs is a straggle human being and can’t answer to the ethic and social problems. In this research the main question was: is there any significant difference in the religious between Tehranian mothers and their daughters? For to answer to this question we studied 400 teenager girls and their mothers. Method of sampling was clustered and the sample was selected from regions of education of 1,6 and 11.We reviewed studies about this subject and the method of research was documentary and survey. The technique of data gathering was the questionnaire and the theoretical framework was based on Bangson’s perspective on the generation gap. We tested six hypothesis and results indicate that there isn’t any significant difference between two generations in belief to unification of God, prophecy of Hazrate Mohammad and Moaad. there is a little significant difference between two generations in other variables.
  • Poverty & Illegality and Social Pathogens
    Mehrdad Navabakhsh, Hasan Saraee Page 93
    The main hypothesis of this study was: there is a significant relation between dimensions of poverty and illegality. Also these variables effect on social pathogens. For testing this hypothesis, we studied marginals of Akhmaghiyeh of Tabriz. The sample size was 380 that was selected by systematic random sampling. The hypothesis based upon cultural theories of Oscar Luise, Merton,Saterland and Kolman. The technique of gathering of data was the questionnaire and the interview. The Results indicate that the law has been violated by 90% marginals at least once during Farvardin,Ordibehesht,Khordad and Tir months 1387.In this region, the violation of law is a serious problem and has the significant relation to cultural-social status of marginals. The results of multivariate regression show that: there is a significant correlation between variables of family size, the social origin of parents, the culture of poverty, the educational level, the type of attitude to law and the illegality.
  • Social, School and Family Bonding, Peer Groups and Delinquency of Juveniles
    Mohammad Sadegh Mahdavi, Ali Asghar Abbasi Asfajir Page 127
    The Hirsch’s Social Control Theory includes four parts: attachment, commitment, involvement, and belief. Attachment is an internalized relationship by a person (Hirschi, 1969). Commitment is the importance of social activities in life of an individual (Hirschi, 1969; Alston, et.al., 2001). Involvement is amount of actual time has been spent for social activities(Hirschi, 1969; Alston, et.al., 2001).The belief is the morals that one feels should follow (Hirschi, 1969).According to results of this research, Hirshci’ s Social Control Theory is still important for predicting status of offenses. We used Hirshi’s theory and studied 363 teenager girls in Sari city by the survey method. Independent variables were: the attachment to parents and teachers, the loyalty to friends, the family consult, the school commitment, beliefs, the occupation in school. Sex, age, financial situation were control variables. Results of the multivariate regression show that the delinquency of peer groups, the frequency of media exposure, the delinquency of parents, the negative evaluation of parents and teachers explained the greatest amount of variance of the juveniles delinquency.
  • Focus Groups
    Bagher Sarookhani, Mostafa Zahiri Nia Page 157
    F.G. is one of the best and currently applied instruments in qualitative researches. In This research, We have one main Subject and it will be the focus of discussion in the selected group. At first. P. Lazarsfeld used this method. We can use F.G. as an exploratory research. We can use it at the end of a research, but, it is possible to use F.G. as an independent tool. When we use this method we have to observe many considerations: At first, we have to determine the dimensions of the subject. Then, we have to select a participant for each dimension. We have to define the competency criteria for each participant, More over, we have to select a competent monitor. Time management and assessment of any participant is also necessary. We call it a posteriori evaluation. F.G as a tool has many privileges but it has some bottlenecks: F. G, is applied in a specific culture therefore, any problem related to the culture will be reflected in the validity of data obtained by this instrument. However, This tool is a useful one in conducting social research.
  • Socio - Economic Status and Style Therapy
    Mahboobeh Babaee Page 187
    In the level of family and individual (micro level) individual and social groups health is effected by two factors: The first one is lifestyle, it means that behavior patterns are determining of diet and nourishment, exercise, recreation, sleeping, job activities, drinking alcoholic liquors, smoking cigarette and drugs, manner of hygienic cares of body and soul, health and disease. These behavior patterns are strongly effected by the second factor - socio- economic status. In this study the style therapy is one of the dimensions of the style of life. Style therapy is behavior patterns of individual against diseases. The main question in this research is: are there any differences in reaction to the disease situation between the new rich class and the old rich class when their socio-economic status is similar? The indexes of socio-economic status as a independent variable are: income, the price of residential house, Job and education. Demographical variables are: age, sex, family size, job status, married status, kind of family and religious commitment. The index of style therapy as a dependent variable is times of referring to medic. This study was conducted in Tehran city on a sample of 700 people in 1384 (2005).Findings indicate: 1- There is not any differences between two stratum of the new rich and the old rich. 2-These strata have significant difference in their pattern of treatment. 3-there is a significant relation between educational status and style therapy of the new rich stratum and between job status and style therapy of the old rich stratum.
  • Pathology of Communicational Techniques: Investigation of Communicational Approaches to the Preservation of Cultural Values on TV Program- Network of 1 Sima
    Leila Niroumand, Ali Akbar Farhangi Page 215
    Television as a mass media together with the production of hobby for citizens helps to education and socialization of them and the transfer of socio cultural norms. So It is an important means for the preservation and transfer of cultural norms. In this Research the main goal was the possibility of designing of an appropriate model of producing familial TV serials based on communicational techniques which play a special role in educating of the family institution as the smallest unit of society. Research Method was content analysis, the statistical universe was consist: all of Iranian familial serials broadcasted from television from may 21th to September 26th 2006.Sample was included Iranian familial serials including: narges, first night of calmness, the photographer’s studio, kind spirit, life conditional on laugh. Measuring Tools were reverse questionnaire and categorical techniques. Planning: consist of main questions, dependent and independent variables, categories, categorical measuring tools.
    Conclusion
    most communicational techniques used in Iranian family movies serials are kinds of stimulus and responses 30.45%, characteristic plan,27.42%,cognitive plan: 26.72% and social and motivational plans are at the lowest level.