فهرست مطالب

نگرش های نو در جغرافیای انسانی - سال دوم شماره 3 (پیاپی 7، تابستان 1389)

فصلنامه نگرش های نو در جغرافیای انسانی
سال دوم شماره 3 (پیاپی 7، تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/06/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • سید یحیی صفوی، عبدالمهدی شیخانی صفحه 1
    حادثه یازدهم سپتامبر سر فصل جدیدی بر سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا بود. این حادثه را می توان بزرگترین اعتراض به سیاست های ایالات متحده دانست. دولت آمریکا با این استدلال که مورد تهاجم عملیاتی تروریستی قرار گرفته، دفاع را حق خود دانست. از همان روزهای اول، انگشت اتهام به سوی شبکه القاعده متوجه شد. سپس دولت آمریکا با ارائه اسنادی این گروه را مسئول حوادث دانست و در مدت زمانی کوتاه نیروهای خود را برای حمله به افغانستان، مقر این گروه آماده نمود و با همکاری جامعه جهانی تحت عنوان مبارزه با تروریسم، توانست این کشور را به راحتی و در مدت زمانی کوتاه اشغال نماید. ایالات متحده تلاش کرد واقعه ی 11 سپتامبر را، ابزاری برای دستیابی اهدافش در سطح جهان تبدیل نماید. مبارزه با تروریسم و تهاجم نظامی آمریکا به افغانستان را می توان به عنوان هدفی کوتاه مدت و دستاویزی برای هدف طولانی مدت این کشور برشمرد، اما آمریکا ورای مبارزه با تروریسم هدف بلندتری را دنبال می کرد. تثبیت هژمونی بر نظام جهانی را می توان به عنوان هدف بلند مدت ایالات متحده در تهاجم نظامی به افغانستان دانست که در سایه دست آویز قرار دادن هدف کوتاه مدتش درصدد دست یابی به آن بود. دولت آمریکا طی دکترینی پس از حادثه 11 سپتامبر جهان را به دو قطب دوست و دشمن تقسیم نمود تا بدین وسیله در جهت پایه گذاری و تثبیت هژمونی کشورش گام بردارد. افغانستان از ویژگی های ژئوپلیتیک ویژه ای برخوردار بود که ایالات متحده می توانست با حضور در آن به بهانه شعار مبارزه با تروریسم و بهره گیری از پتانسیل های این کشور راه را برای هدف بلند مدتش یعنی تثبیت هژمونی بر جامعه جهانی هموار سازد.
    کلیدواژگان: ژئوپلیتیک، تروریسم، هژمونی
  • عبدالرضا حقیقی، اصغر نظریان، اسماعیل قادری صفحه 25
    حمل و نقل از ارکان اصلی صنعت توریسم می باشد و صنعت توریسم به عنوان یکی از مهمترین و پردرآمدترین منابع جهان در آغاز هزاره ی سوم به شمار می رود. صنعت توریسم در ایران به دلیل مسائل فرهنگی، سیاسی و عدم توجه ویژه از سوی برنامه ریزان در سال های گذشته بسیار مهجور مانده است در حالی که توسعه این صنعت می تواند جایگزینی مناسب بر درآمدهای نفتی باشد. سیستم حمل و نقل هوایی یکی از عمده ترین عناصر تشکیل دهنده صنعت گردشگری می باشد که بخشی از هزینه های گردشگران را به خود اختصاص می دهد. اساسا گردشگری با جا به جایی و حرکت از مبداء و محل زندگی دائمی افراد به نقاط دور دست تحقق پیدا می کند. توسعه و گسترش صنعت توریسم منوط به توسعه امکانات حمل و نقل می باشد و حمل و نقل هوایی با ایجاد امکانات دسترسی آسان و راحت، سریع و ایمن به نقاط مختلف و با فواصل زیاد سهم زیادی از جا به جایی گردشگران را به خود اختصاص داده است هم اکنون حدود 40 درصد از گردشگران بین المللی از طریق هوایی مسافرت می کنند. (شناسنامه دستیار مدیر شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور سال 1388 ص 125) پیش بینی کرده اند در سال 2010 بیش از 1 میلیون پرواز با اهداف جهانگردی صورت بگیرد (مجموعه مقالات جغرافیا، گردشگری، توسعه پایدار،1386). فرودگاه ها که مبداء و مقصد مسافرت های هوایی و دروازه ورودی به شهرها و کشورها می باشند به عنوان سمبل یک شهر و کشور شناخته می شوند. زیبایی، شکوه، تسهیلات و امکانات، معماری، چشم گیری یک فرودگاه بیانگر وضعیت اجتماعی فرهنگی و حتی سیاسی آن شهر یا کشور می باشد. استان آذربایجان غربی تنها استانی است که با سه کشور خارجی مرز مشترک داشته و این ویژگی موقعیت خاصی به آن بخشیده است و ایفای نقش تردد کریدور شرقی و غربی کشور باعث شکوفایی گردشگری و صنایع وابسته به گردشگری می شود و صنعت حمل و نقل هوایی موتور توسعه گردشگری و تجارت و بازرگانی می باشد. و بر سایر بخشهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و اجتماعی اثر گذار است. این تحقیق تلاش در جهت یافتن پاسخ به سئوالات زیر می باشد: آیا از امکانات حمل و نقل موجود استفاده بهینه می شود؟ چگونه از امکانات و تجهیزات فرودگاه بین المللی ارومیه در جهت توسعه استان و جذب توریست بهره برداری شود؟ در این مقاله ابتدا با مطالعات کتابخانه ای و مراجعه به سازمانها و ادارات و مراکز مرتبط داده ها و آمارهای مورد نیاز گردآوری و سپس با مطالعه میدانی و مشاهده اطلاعات مورد نیاز محل پژوهش بهره برداری گردید. از مدل SWOTبرای بیان بهتر تحقیق استفاده شده و در پایان راهکارها و پیشنهادها ارائه گردیده است.
    کلیدواژگان: گردشگری، ایمنی، توسعه پایدار، فرودگاه، ناوگان هوایی، خدمات هوانوردی
  • علی شمس الدینی، محمدحسن ضیاء توانا صفحه 45
    درعرصه فضایی سکونت گاه های انسانی، نابرابری در توزیع درآمد، تخصیص منابع اعتباری و محدودیت دسترسی به امکانات و خدمات همواره از جمله تنگناها و مشکلات در راستای توسعه روستایی و برقراری تعادل در روابط شهر و روستا به شمار می رود. از این رو صاحب نظران تلاش برای ارائه راهبردها و نظریاتی به منظور توسعه همه جانبه و پایدار در سطوح گوناگون ناحیه ای نموده اند. در این میان رویکرد «کارکردهای شهری در توسعه روستایی» به عنوان راهبردی با تاکید بر جذب خدمات و تسهیلات معیشتی - رفاهی در شهرهای عموما کوچک و ارائه آنها به روستاهای پیرامون، همگام با حفظ ارتباط ارگانیک در چارچوب نظام سلسله مراتبی میان شهر و روستاها توانسته زمینه های رشد و توسعه روستایی را فراهم آورد. این پژوهش بر آن است با بهره گیری از چارچوب نظری و سازوکارهای رویکرد یاد شده، به تبیین جایگاه شهر نورآباد (مرکز شهرستان ممسنی) در توسعه روستاهای پیرامون با مورد شناسی دهستان بکش1 بپردازد. برای دستیابی به این هدف ضمن به کارگیری شاخص مرکزیت و سطح بندی روستاهای این دهستان در مقایسه با شهر، به عملکردهای اقتصادی – اجتماعی به ویژه نقش واسطه گری نورآباد، متکی بر مطالعات میدانی توجه شده است. مطالعه صورت گرفته نشان می دهد که شهر نورآباد در این رابطه نقش آفرینی دوسویه داشته است. بدین معنا که این مناسبات هم به رشد و توسعه شهر کمک کرده است و هم زمینه ساز توسعه روستایی در ابعاد گوناگون بوده است.
    کلیدواژگان: کارکرد، شهر، توسعه روستایی، شهر کوچک، نورآباد، ممسنی
  • عبدالرضا فرجی، اصغر صوفی صفحه 61
    در طول تاریخ انقلاب های متعددی در حوزه ی نظامی اتفاق افتاده است که در نتیجه ی این انقلاب ها ماهیت جنگ ها اساسا تغییر کرده است. از این رو در مورد وقوع چنین انقلاب هایی در امور نظامی در میان متخصصان و صاحبنظران نوعی توافق نسبی قابل مشاهده می باشد، لیکن مباحث اساسی بر سر انقلاب اخیر در امور نظامی است که بسیار مورد مناقشه قرار گرفته و اتفاق نظر اندکی حتی در میان طرفداران سرسخت آن وجود دارد. این مناقشه مربوط به موجودیت و نیز چیستی و چگونگی این انقلاب نظامی است. مباحث عمومی راجع به انقلاب اخیر در امور نظامی از زمان فروپاشی شوروی و ورود آمریکا به منطقه خلیج فارس جهت جنگ علیه عراق شروع شد. آمریکا در آستانه ورود به جهان تک قطبی جهت اثبات قدرت سیاسی و نظامی خویش، به روش های مختلفی نظیر تئوریزه کردن مباحثی مانند «نظم نوین جهانی»، «پایان تاریخ» و «برخورد تمدن ها» متوسل شد که به نظر می رسد تئوری «انقلاب در امور نظامی» نیز در راستای دستیابی به این اهداف طرح ریزی شده باشد و از این طریق جنگ خلیج فارس به رهبری آمریکا توسط محافظه کاران آمریکایی به راه انداخته شد.
    کلیدواژگان: انقلاب نظامی، تکنولوژی، انقلاب اخیر، آمریکا، خلیج فارس
  • صدیقه اسلامی فرد، محمدرضا ثروتی صفحه 73
    دراین تحقیق، بخش مرکزی شهرستان فسا مورد مطالعه قرار گرفت. هدف از این مطالعه تشخیص نقاط مناسب برای ایجاد طرح های اکولوژیکی وشناخت منابع است تا به کمک آن مسئولین بتوانند به مطلوب ترین آرایش فضایی و سرزمینی براساس توان وقابلیت محیط دست یابند. این منطقه دارای اشکال متنوع ژئومرفولوژی و دامنه های بلند و پرشیب و مراتع و اراضی جنگلی(ارس، بنه کوهی، بادام کوهی و...) است. کل مساحت منطقه 1849 کیلومتر مربع است. حداقل ارتفاع 1257 و حداکثر ارتفاع 3185 متر از سطح دریا می باشد. بعد از انجام مطالعات پایه، تهیه نقشه های موضوعی منطقه، رقومی سازی، تجزیه و تحلیل و جمع بندی، روی هم گذاری لایه ها در محیط GIS انجام شد ودرنهایت نقشه آمایش در مقیاس 1:300000 به عنوان یک مدل اکولوژیکی ترسیم گردید. در این مدل اکولوژیکی، طبقات در شش طبقه به ترتیب عبارتند از: طبقه 1: اراضی با استعداد کشت آبی طبقه 2: اراضی با استعداداراضی دیم طبقه 3: اراضی با استعداد مرتع داری طبقه 4: اراضی با استعداد حفاظت و جلوگیری از چرای دام و حیات وحش طبقه 5: اراضی با استعداد حفاظت جنگل طبقه 6: اراضی با استعداد غنی سازی جنگل ومرتع.
    کلیدواژگان: آمایش سرزمین، ژئومرفولوژی، توان اکولوژیکی، GIS
  • مجید شمس، امید ملک حسینی صفحه 97
    رشد شتابان شهرنشینی در دهه های اخیر، به ویژه در کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران، موجب افزایش جمعیت شهرها مخصوصا شهرهای بزرگ شده است. این امر مشکلات و کمبودهایی را برای جمعیت شهرنشین در زمینه های مسکن، خدمات، سرانه های آموزشی، بهداشتی و... موجب شده است. یکی از راه حل ها برای مرتفع ساختن این مشکل، احداث شهرهای جدید است که در ایران از اواخر دهه ی 1360 در اطراف شهرهای بزرگ به اجرا در آمده است. شهر کرمانشاه، نهمین شهر پرجمعیت ایران و دومین شهر پر جمعیت در غرب کشور، پس از تبریز است که بر اثر رشد طبیعی جمعیت و مهاجرت های شدید روستایی و شهری به این شهر، به خصوص مهاجرین جنگ تحمیلی در طول دهه ی 1360، جمعیت آن هم چنان رو به افزایش است و پیش بینی می شود طی دو دهه ی آینده از مرز یک میلیون نفر خواهد گذشت. از طرفی محدودیت های انسانی و طبیعی، مانند تاسیسات شهری و ناهمواری ها، موانعی برای گسترش فیزیکی شهر در آینده هستند. بنابراین احداث شهر جدید در فاصله ای مناسب از شهر کرمانشاه، به عنوان یکی از بهترین راه حل ها جهت توزیع مناسب جمعیت و دسترسی به خدمات پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: شهرنشینی، شهرجدید، مکانیابی شهر جدید، شهر کرمانشاه، روش ریاضی
  • منوچهر جهانیان، مهدی قرخلو، ابتهال زندی صفحه 109
    این مقاله مفهوم همبستگی ملی و عوامل موثر بر آن را در قالب یک چارچوب مفهومی بیان و در ادامه نقش و تاثیر گردشگری بر هر یک از عوامل موثر مورد بررسی قرار می دهد. مفهوم همبستگی در تاریخ اندیشه علوم اجتماعی، سیاسی و انسانی سابقه ای طولانی دارد و منظور از آن هماهنگی میان اجزای تشکیل دهنده کل نظام اجتماعی است. همبستگی ملی مفهومی دو سویه داشته که هم بر تمایزات و هم بر اشتراکات دلالت می کند. این مفهوم از یک سو با تاکید بر مشترکات، ما را پیرامون محوری واحد همبسته و متعهد می سازد و از دیگر سو ما را از دیگران باز می شناساند. ایران ما کشوری متنوع، متکثر و مرکب از اقوام و خرده فرهنگ های گوناگون است که در میان آنها عناصر هویتی، دینی، ذهنی، تاریخ مشترک و جغرافیای واحد از اهمیتی بسیار برخوردار است. پیش زمینه تقویت همبستگی ملی در یک جامعه، وجود شناخت مشترک خرده فرهنگ ها از یکدیگر است و زبان فارسی به عنوان میراث فرهنگی مشترک در این میان نقش تسهیل کننده این شناخت را دارد و بدیهی است که گسترش ایرانگردی در قالب گردشگری، زیربنای برقراری شناخت مشترک و درک متقابل میان خرده فرهنگ ها محسوب می شود.
    کلیدواژگان: هویت، همبستگی ملی، عوامل موثر بر همبستگی ملی، فرهنگ، گردشگری
  • رحمت الله فرهودی، ژیلا مداحی صفحه 123
    مهم ترین عامل در کاربری اراضی تقسیم (مکان و فضا) است، بنابراین کاربری اراضی شهری مجموعه ای هدف مند از فعالیت هایی است که محیط مصنوع را سامان می بخشد، تقسیم ناعادلانه کاربری مهم ترین مساله که ذهن همه را به خود مشغول کرده است فلذا می توان کاربری مسکونی در شهر کرج، که بیشترین کاربری را به خود اختصاص داده است در حدود 1/30 درصد سهم سرانه می باشد و سرانه خدماتی 2/28 درصد می باشد که با کمبود فضای سبز و تجاری برخورد می کنیم، اختصاص نامناسب اراضی به کاربرهای مختلف و سرانه های نامناسب در طرح های مصوب نیز از مشکلات این طرح ها می باشد. چنانچه در طرح های مصوب کرج عدم تقسیم عادلانه کاربری ها بر روی اراضی مالکین دیده می شود، و در نهایت مساله تغییر زمینهای کشاورزی به کاربری مسکونی از مهمترین مقوله های شهری مطرح در کرج می باشد و کمبود فضای سبز در کرج به طور جدی مشاهده می گردد و اگر میزان فضای سبز موجود را بر تعداد واقعی کرج تقسیم کنیم رقمی به دست خواهد آمد که احساس کویر بودن کرج را به انسان تقدیم می کند. و بطور کلی بیش از حد متعارف کاربری های مسکونی باعث عدم تعادل در انواع کاربری ها و بدین ترتیب مشکلات فراوانی را باعث گردیده است. شهر مجموعه ای از عوامل طبیعی، اجتماعی و محیط های ساخته شده توسط انسان است که در آن جمعیت ساکن متمرکز شده اند و شهرنشینی یکی از اقسام نحوه زندگی بشر بر سطح زمین و به عنوان استقرار ثابت بشر در محیط زیست است. لذا از آنجا که شهر برای زمانی طولانی کانون تمدن به شمار می رفته عجیب نخواهد بود، اگر پدیده شهر و شهرنشینی به طور عمیق مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد فرآیند شهرنشینی در ایران سابقه ای طولانی دارد و فلات ایران جز اولین نقاط کره زمین است که شهر نشینی را تجربه نموده ولی شهر نشینی در قرون معاصر در ایران شکل تازه و ویژه ای دارد که پیامد های زیادی را در بر داشته است که از جمله این پیامدها مهاجرت های بی رویه از روستاها به شهرها می باشد. شهر کرج به دلیل ویژگی مکانی خود و مجاور بودنش با تهران با شیوه خاصی از شهرنشینی مواجه گردیده است، پدیده سریع و در مدت 3-2 دهه اخیر چنان نمودی پیدا کرده که قابل تامل، بحث و بررسی علمی می باشد
    کلیدواژگان: کارکردهای شهری، فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، خدماتی، اکولوژی شهری
  • جعفر شاه علی، مجید سنایی صفحه 137
    هر شهربه عنوان یک کل متشکل از کاربری هایی است که در کنار یکدیگر زمین های شهری را شکل می دهند که هر یک از این کاربری ها به اقتضای نیاز شهروندان و خصوصیات فیزیکی شهر متفاوت از یکدیگر می باشند.شبکه معابر(شبکه ارتباطی) در شهر ها کمتر از یک سوم (3/1)از کل زمین های شهری را به خود اختصاص داده است و استخوان بندی شهر را تشکیل می دهد. در شکل گیری و ساخت مورفولوژی شهر هر یک از عناصر طبیعی و انسانی نقش به سزایی دارند که در میان عوامل انسانی، شبکه معابر و خیابان ها و در مجموع شبکه های ارتباطی یکی از مهمترین عوامل در ساخت مورفولوژیک یک شهر می باشد. چنانکه خیابان ها شبکه مورفولوژیک شهر را به صورت یکپارچه نشان می دهند.البته عوامل توپوگرافی زمین شهر نیز مثل جلگه، پایکوه، میزان شیب زمین، و جریان رودخانه هر کدام به گونه ای در میزان توسعه خیابان ها و کیفیت شبکه بندی آنها و در نهایت در ساخت فرم و شکل شهر موثرند. در تهیه طرح های توسعه شهری نیز، کاربری حمل و نقل و انبار شامل کلیه راه های زمینی، آبی و هوایی می باشد که در واقع هر یک از این راه ها مجموعه ای از سیستم حمل و نقل و ارتباطی شهر می باشند که شامل پایانه ها، فرودگاه ها، ایستگاه های راه آهن، تاسیسات بندری، سردخانه، انبار، سیلو، پارکینگ عمومی است که معمولا در طرح ها با رنگ خاکستری و بنفش تیره و یا بنفش روشن نشان داده می شود. در این تحقیق سعی شده است تا به بررسی شبکه معابر در شهرها (راه های زمینی اعم از شریانی درجه1و2، جمع کننده، محلی، و دسترسی، پیاده روها و خطوط ریلی)ونقش هر یک از آنها در شهر در جهت حل معضلات رفت و آمدی در شهرو تاثیر آنها در چگونگی شکل گیری مورفولوژی شهر پرداخته شود. شهر های ساحلی، شهرهای کوهستانی و کوهپایه ای، شهرهای رودخانه ای هرکدام مورفولوژی خاص خود را دارد که در هر یک از این نوع از شهر ها شبکه معابر به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل در شکل دهی مورفولوژی شهرهاست البته در این بین نمی توان نقش عوامل طبیعی را فراموش کرد. اما در این بین آنچه که مد نظر این تحقیق می باشد بررسی نقش شبکه معابر است که به عنوان یکی از اساسی ترین عوامل در شهرها در ساخت استخوان بندی شهر است.
    کلیدواژگان: شبکه معابر شهری، استخوان بندی شهر، مورفولوژی شهر، راه های شریانی، کاربری های شهری
  • حمدالله پیشرو، مسعود مهدوی، پروانه عزیزی صفحه 153
    هدف از این مقاله، بررسی تاثیر فعالیت های نخل داری بر توسعه روستایی پایدار شهرستان دشتستان(با تاکید بر ابعاد اقتصادی) استان بوشهر می باشد. شهرستان دشتستان یکی از شهرهای استان بوشهر بوده که در جنوب ایران قرار گرفته است. این شهرستان در طول جغرافیایی51 درجه و12 دقیقه و عرض جغرافیایی29 درجه و16 دقیقه و بلندی65 متری از سطح دریا قرار دارد. آب و هوای دشتستان گرم و خشک و میزان بارندگی سالانه آن کمتر از250 میلی متر است. مهمترین محصول کشاورزی این شهرستان خرما است که تولید سالانه آن(2008)برابربا125838تن می باشد. برای ارزیابی توسعه روستایی پایدار منطقه دشتستان براساس فعالیت های نخل داری، از مدل«نیروی محرکه (فشار) – وضعیت موجود – واکنش» (PSR) با تاکید بر عوامل اقتصادی استفاده شده است. منظور از عوامل اقتصادی پایداری، عواملی هستند که باعث می گردد تا توسعه روستایی در یک دوره زمانی از لحاظ اقتصادی پایدار گردد و بتواند میزان رفاه اقتصادی و اجتماعی را برای کشاورزان و روستائیان ایجاد نماید. وجود درآمد مناسب و دائمی در مناطق روستایی به عنوان پیش شرط توسعه پایدار بدین معناست که با توجه به رعایت مسایل زیست محیطی و حفظ منابع ژنتیکی باید فعالیت های اقتصادی و تولیدی صورت پذیرفته و از توجیه اقتصادی برخوردار باشد.به عبارت دیگر نوعی یکپارچگی اقتصادی – محیطی در فعالیت های کشاورزی و تولیدی صورت گیرد. در مدل مورد استفاده، بالغ بر12شاخص مورد بررسی از قبیل، امنیت غذایی، وجود درآمد کافی و دائمی نخل داران، سهم صادرات از تولید، و غیره مورد بررسی قرار گرفته است. برای محاسبه شاخص های مذکور از داده های مرکز آمار ایران و وزارت جهاد کشاورزی استفاده شده است. نتایج مدل بکار گرفته شده با توجه شاخص های مورد استفاده نشان می دهد که پایداری توسعه روستایی منطقه به اتکاء فعالیت های نخل د اری پایین بوده و ادامه وضعیت موجود نمی واند توسعه پایدار را برای مناطق روستایی مورد بررسی داشته باشد. یکی از مهمترین دلایل این ناپایداری، روند روزافزون هزینه تولید کشاورزی از یک طرف و پایین بودن قیمت محصول از طرف دیگر است که باعث شده است تا ارزش افزوده این بخش بسیار اندک بوده و عواید حاصل از فعالیت نخل داری (30 درصد از کل درآمد روستائیان) نتواند پایداری توسعه روستایی را بهمراه داشته باشد.
    کلیدواژگان: توسعه پایدار روستایی، نخیلات، دشتستان، مدل PSR
|
  • Page 1
    9/11 was a new arena in the U.S.foreign politics. 9/11 can be the most heated objection against the U.S politics.The U.S. government claimed that it was attacked by terrorists; hence the Bush Administration privileged itself to defend its territories. From the very beginning, Al-Qaeda was alleged for the attack. Then, the U.S.government called the Al- Qaeda responsible for those incidents through offering some pieces of evidence and soon after that prepared its military forces to attack Afghanistan, the Al-Qaeda’s center, and with the help of its partners could easily and shortly occupy Afghanistan with the excuse for fighting against terrorism. The Unites States tried to use 9/11 as a means to achieve its aims in the whole world. Fighting against terrorism and the U.S.military invasion of Afghanistan can be simply seen as their short-term and a pretext to their long-term aims. In other words, the U.S government, beyond fighting against terrorism, was to stabilize its hegemony in the world as its long-term aim through invading Afghanistan. After 9/11 the U.S government divided the world into friend versus foe poles through a new doctrine so that it could step towards founding and stabilizing its hegemony in the world. Afghanistan enjoys specific geopolitical features in a way that the U.S government could use its potentials by occupying it with the excuse for fighting against terrorism to pave the way to achieve its long-term aim, namely stabilizing its hegemony in the world.
  • Page 25
    Transport is main pillar of tourism industry and it is one of the most important and most profitable of world Sources in The early of Third millennium. The air transport System is one of the main elements of tourism industry that attract a part of tourist's expenses. The Tourism is mainly on the base of movement from Source and permanent Place of life of one to the away places. Development and expansion of tourism is depending to the expansion of transport facilities. So air transportation by use of easy and Comforts facilities, rapid and safe to the different Places by having So many distances, has an important rule in transporting tourists. Now about 40% of international tourists travel by aerial transport. The air port is as a source and target of aerial traveling and entrance, door to cities and Countries They are as a symbol of one city and country. The elegance, splendor, facilities and architecture of an airport, indicates social, cultural and even politic Conditions of That city or Country. The aerial transport programmers must keep in mind that their travelers are the ones that have a high income and of high social jobs, in which the factor of speed and time is important for them and also they are sensitive about safe. They like every thing are rapid and easy for them.
  • Page 45
    In spatial arena of human settelements, the ineguality in revenue distribution, allocation of influencing sources and limitation of access to facilities and services is always considered as difficulties and broblems of rural development and creation of balance between city and village. For this reason, the authorities try to present guidelines and opinions for all over developing in different levels.Therefore, the trend of urban functions in rural development as guideline with emphasis on absorbing services and facilities especially in small towns and around villages along with presenting organic relation in hierarical systemic framework between cities and villages can pave the way for the growth and development for villages. This study tries to investigate about the position of Nourabad(Center of Mammasani) in the development of around villages, mainly Bakesh1, and to this end it use the theorefical framework and the techniques of in above approach.to reach this goal, the centralization index and classification of the villages of this town in comparison to city are used and socio-economical function espicaly the mediating rule of Nourabad Based om field studies will be explored. The study shows that Nourabad has an important bilateral roles;i.e. These relations not only help the growth and development of the city but also builds the foundation for rural development in different aspects.
  • Page 61
    During the history, various revolutions occurred in the military area, resulting in essential change in the nature of war. Hence, there is a kind of relative consensus among the experts about the occurrence of such revolution, but major debates are about Recent Revolution in Military Affairs (RMA) that is very controversial and there is a little consensus even among its real proponents. These controversies are related to its existence and its nature and quality as well. General discussions on recent RMA began since the collapse of Soviet Union and the advent of the united state in the war of Persian Gulf against Iraq. In the beginning of the advent of monopole world, the USA appealed to different ways including theorizing discussions such as the "New World Order",the "End of History" and the "Clash of Civilization" to demonstrate its political and military power, which seems the theory of RMA was also planned to achieve into these goals.Thereby the Persian Gulf War started under the leadership of American conservatives.
  • Page 73
    In this research central part of Fasa province was studied. The purpose of this study is to determine proper regions for implementation of ecological projects and knowing resources by which responsible persons could gain optimum spatial and land management according to environment’s capability and suitability. This region has various geomorphologic forms, high steep side hills, pastures and forest lands)Persian juniper, Pisatina atlantica, Amygdalus communis). Total area of the region is 1849 km2. The minimum height from the sea is 1257 m and the maximum height is 3185 m. After basic studies were done, region’s subjective maps, digitalization, analysis and integration, overlapping the layers in GIS were provided, and finally plot the planning map in the scale of 1:300000 as an ecological model. In this ecological model categories in six layers are as follows: Layer 1: Lands with susceptibility of water farming. Layer 2: Lands with susceptibility of dry farming. Layer 3: Lands with susceptibility of range management. Layer 4: Lands with susceptibility of conservation and prevention of livestock grazing. Layer 5: Lands with susceptibility of conservation of forest. Layer 6: Lands with susceptibility of forest and range enrichment.
  • Page 97
    The rapid growth of urbanization in the recent decades, especially in the developing countries, has led to a raise in city populations especially in big cities. This has some problems and shortages for city population in terms of housing, social services, educational shares, sanitary services, etc. One solution to this problem is constructing new cities that started in Iran in the late 1360s (in solar calendar) near big cities. The city of Kermanshah is the ninth most populated city in Iran and the second most populated city after the city of Tabriz in the west of the country. Some reasons for this rapid growth of population are the natural population growth, the influx of people from rural and other urban areas, especially during the imposed war in the 1360s (in solar calendar). The population of this city is continuously growing and it is predicted that it will increase beyond 1 million. Yet, human limitations and natural limitations like city services and topography are some obstacles to the physical growth of the city in the future. Therefore, to have a balanced population distribution and to have access to social services, constructing a new city with appropriate distance from the city of Kermanshah is recommended as one best solution
  • Page 109
    National Integration is a mutual concept that implies on the differences and similarities. With emphasizing on the similarities this concept makes us integrated and committed around a unique principle and on the other hand make us different from others. Iran is a combination of the different tribes and sub cultures. Identity, religion, common history and geography are important factors among these sub cultures. To enrich national integration in a society, it is necessary that sub cultures identify each other. Persian language -as a common cultural heritage- can play as a catalyzer in the process of this identification. Undoubtedly development of tourism in Iran is a base for interactions of the sub cultures. "Integration" is an old concept in the history of the social sciences and politics. It means coordination between members of the social system. In this article the concept of the National Integration and the factors which affect it has been described with a conceptual frame work. Then role and influence of the tourism have been analyzed for every effective factor.
  • Page 123
    Division of location and space is the most significant factor in lands use, thus,urban lands use includes a set of purposeful activities for organization of an unnatural environment, unjust division occupancy is the most important issue that has engaged everyones mind, thus Karaj has the most residential occupancy,including 30.1% of percapita share and 28.2%service percapita, there are storage of green and commercial space.In balanced specification of lands to difeerent users and unappropriate percapita in established plans are also among the problems of these plans. In Karaj`s established plans, unfair division of occupancy in the lands can be seen, and finally changing the agricultural lands into residential ones is one of the most important points considented in Karaj. Lack of green spaces in Karaj is an important issue. If we calculate the needof this city for green spaces we come to a number which shows that this city can be considered as a desert. In general, substandard residential occupancies have resulted in unbalanced usages if different sectors, thus there are plenty of issues concerning to substandard usage. City includes a set of manmade, natural, social and environmental factors, it has been populated by the residents, urbanization is a method of human life on the earth,it is a costant human settlement in the environment. Unsurpiringly, city has been a center of civilization for a longtime,so urbanization process should be investigated carfully urbanization in Iran has a long history,Iran Plateau is the first part of the earth that has experienced urbanization.But in contemporary centuries urbanization in Iran has a specific form that has had many consequences including over whelming migration of villagers to the cities. Due to its location and closeness to Tehran,Karaj has a special form of urbanization. This phenomena is so outstanding in recent 2or3 decades that it needs carful considerations,investogations and scientific discussions.
  • Page 137
    Every city is as a whole joint of the factors that form urban grounds and these factors are different as a result of the needs of citizens and phisycal characters of the city.network path (Connection network) in the cities is lower than 1/3 of the total urban grounds and urban skeleton. In the formation of city and its morphology,everyone of natural and human elements play important roles. Among the human factors,connection network and streets are the most important factor in the morphologic formation of a city in a way that Strees show morphologic network of city in united form. also topographic factors of grounds like plains, mountain side ground`s slop and rivers flow have roles in development of the streets and. Network s quality and finaly in the cities, shape and formation. In the production of city's development plans the usage of transport and warehouse include all of the overland, Aquatic and air routes and roads.In fact any one of these routes and roads are a set of transportation and communication system of the city that include terminals,airports,railway stations,cold stores,worehouse and public parking that is usually shown by is gray,dark and light purple in the plans. In this research we try to study the network in the cities (roads like local degree 1 or 2, collector and access,pavements and railways)and the roles of them in the solution of traffic problems of city and the effects of the on them on the morphologic formation of city.Coastal cities, plain and mountainous cities and riverside cities have morphologic characteristics of themselves that in anyone of them connection network is the most important and main factor in the formaition of city`s morphology.of course we shoud not forget the role of natural factors. But in this research the main objective is the study of connection network's role as one of the most important elements in the city's Skeleton.
  • Page 153
    The aim of this paper is to explore the impact of Date production activities on the rural sustainable development of Dashtestan city in Bushehr province(with empasis on economical dimensions). Dashtestan is one of the cities in Busher wich is located in the south of Iran.This This city is located in the width of 51` and 12` and width of 24` and 16` and th hight of 65 meters from sea. It is hot and dry and the rain amount is less them 250mm. The most important product of thiis city is Date which is produced as much as 125838 tons per year. PSR(Pressure-State-Response) with emphasis on economic dimensions is used to investigate the rural sustainable development of Dashtestan to province Date. What is meant cause economical sustainablility of rural development in a period of time. These factors can bring about economic and social welfare for farmers and villagers. Having a suitable income and a permanent one in rural areas as a prerequisite of sustainable development means that economical and productive activities should be done with regard to environmental factors and keeping genetic resources. These activities should have economic rationale. In other words,Agricultural and productive activities should have an economical environmental homegeneity.In this modal more than 12 factors are investigated such as food security, sufficient and development income, product export and so form. In order to investigate these factors,Date from Iran statistics center and Jihad Ministry of Agriculture are used. Considering these factors the model that rural sustainable developmetn of this area is low with regard to Date production activities and this situation cannot bring about rural sustainable development. One of the reasons is increase in the cost of Agricultural products on one hand and the low price of products on the other hand which result in the low added value. The income bring about rural sustainable development.