فهرست مطالب

تاریخ اسلام در آینه پژوهش - سال هفتم شماره 3 (پیاپی 27، پاییز 1389)

نشریه تاریخ اسلام در آینه پژوهش
سال هفتم شماره 3 (پیاپی 27، پاییز 1389)

  • 176 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/04/10
  • تعداد عناوین: 8
|
  • تاریخ هجوم به خانه حضرت زهرا (س) / نشست علمی: با حضور حجت الاسلام والمسلمین استاد محمده ادی یوسفی غروی
    صفحه 5
    در تاریخ 26/11/89 برابر با یازدهم ربیع الاول 1432 و هم زمان با ایام پس از رحلت رسول خدالله(ص)، به همت گروه تاریخ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، نشستی علمی با موضوع «بررسی تاریخ حمله به خانه حضرت فاطمه» با حضور استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی یوسفی غروی برگزار شد. از آنجا که تاریخ نویسان درباره تاریخ این حادثه، سخن صریح و روشنی ندارند، استاد محترم با بررسی بعضی از شواهد و قراین، دیدگاه جدیدی در این باره ارائه کرد. آنچه پیش روست متن ویرایش شده این بحث است. طبیعی است مطالب ارائه شده، دیدگاه استاد محترم است که در این نشریه عرضه می شود و باب بحث و بررسی درباره این موضوع همچنان باز است.
  • عباس احمدوند، بهرام بهرامی، سعادت غضنفری صفحه 17
    قیام توابین و مختار، با هدف خونخواهی امام حسین(ع) انجام گرفت که رهبران آنها دیدگاه و روش های انقلابی متفاوتی داشتند؛ توابین بیشتر در پی جبران قصورشان در قبال قاتلان دشت طف بودند و معیار های دشواری برای جذب نیرو داشتند. از این روی، تنها راه تحقق هدف خود را جان فشانی دانسته، قائل به اصالت وسیله، هم پایه هدف بودند. دیدگاه مذهبی توابین و راه تحقق هدفشان، در جامعه آن روز کوفه اقبال عام نیافت و نتوانستند هدف قیام را تحقق بخشند؛ در حالی که مختار با تکیه بر تدبیر، دور اندیشی و به کارگیری ابزارهای گوناگون، بر کوفه تسلط یافت و بسیاری از قاتلان دشت طف را مجازات کرد؛ هرچند او نیز در نهایت مغلوب زبیریان شد و جنبشش داوم نیاورد.
    کلیدواژگان: اختلاف دیدگاه، روش های انقلابی شیعیان، تطبق قیام ها، تدبیر، توابین و مختار
  • صالح پرگاری، سید مرتضی حسینی * صفحه 29

    در این نوشته سعی شده است به سوال عوامل گسترش تصوف و پیامدهای آن در دوره سلجوقیان پاسخ داده شود. صوفیان در این دوره از حمایت طبقه حاکمه بهره مند شدند و فقها در تلفیق شریعت و طریقت، تلاش کردند. علاوه بر این، هرج و مرج های عقیدتی، جامعه را با بحران روبه رو می کرد که زمینه را برای گسترش تصوفی که با روحیه مردم سازگاری داشت، مهیا می کرد. گسترش تصوف، پیامدهای مثبت و منفی دربرداشت که به طور دو جانبه به آن پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: تصوف، سلجوقیان، گسترش تصوف و فقها
  • مهدی پیشوایی، فریده پیشوایی صفحه 49
    از جمله عادات و قوانین غلط در فرهنگ جاهلی که اسلام با آن مبارزه کرد، آداب و رسوم آنها در طلاق بود. موقعیت منحط زن در جامعه جاهلی و حاکمیت فرهنگ مردسالاری در آن جامعه، باعث به وجود آمدن انواع رفتارهای ظالمانه در نظام طلاق نسبت به زن شده بود. شریعت اسلام با تاکید بر اصالت و انسانیت زن، بسیاری از قوانین طلاق جاهلی را اصلاح و تعدیل کرد؛ به این صورت که بعضی از انواع طلاق رایج در جاهلیت را از اساس باطل اعلام نمود و بعضی دیگر را با اصلاحاتی همراه با توصیه به رعایت حقوق زنان، تایید و بعضی انواع طلاق را تشریع کرد.
    در این پژوهش با طرح وتبیین گونه های طلاق جاهلی، تاثیرآموزه های اسلام در تحول نظام طلاق جاهلی بررسی شده و تحول گسترده در نظام طلاق جاهلی، در پرتو ظهوراسلام به اثبات می رسد.
    کلیدواژگان: جاهلیت، اسلام، طلاق و زن
  • محمدرضا جباری، محمد کاظم ملبوبی صفحه 75
    سازمان های دعوت عباسیان و وکالت امامیه، دو سازمان مخفی بودند که در مناطق مختلف سرزمین های اسلامی فعالیت می کردند. امامان شیعه(ع) در زمان حضور برای ارتباط با شیعیان از سازمان وکالت استفاده می کردند. عباسیان نیز برای گسترش دعوت خود از داعیان بهره می بردند. با بررسی تطبیقی این دو سازمان، داوری بهتر تاریخی درباره عملکرد امامان و شیعیان، و عباسیان و پیروانشان امکان پذیر می شود.
    پرسش اصلی در این مقاله آن است که این دو سازمان چه تفاوت ها و شباهت هایی در مرحله شکل گیری و عوامل پیدایش داشته اند؟ عباسیان وارث تشکیلات دعوت ابوهاشم بودند، ولی امامیه سازمان وکالت را خود تاسیس کرده بودند. تلاش برای رسیدن به اهداف، وجود اختناق، فعالیت جناح های رقیب، وجود زمینه های مساعد، لزوم ارتباط با پیروان و جمع آوری منابع مالی، از عوامل پیدایش هر دو سازمان بود، علاوه بر این، در سازمان وکالت، دشواری ارتباط امام(ع) با شیعیان و ایجاد آمادگی برای دوران غیبت نیز از عوامل پیدایش آن شمرده می شود.
    کلیدواژگان: امامیه، وکیل، واکالت دهی، داعی، دعوت عباسی، عباسیان
  • علی اکبر فراتی، محسن رفعت صفحه 105
    یکی از مهم ترین منابع امروزی تاریخ پژوهان، شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید است. نگارندگان این نوشتار به بررسی و معرفی منابع تاریخی شارح پرداخته، برخی ویژگی های روش تاریخی شارح را آورده و درباره برخی منابع، توضیحاتی در مورد چگونگی منبع و وجود یا عدم وجود آن داده اند. بررسی ها و واکاوی های دقیق تر می تواند برپایه این معرفی اجمالی در مورد هر یک از کتاب ها به طور خاص انجام پذیرد.
    کلیدواژگان: شرح نهج البلاغه، ابن علی الحدید، تاریخ و منابع تاریخی
  • علی محمد ولوی، مریم یدالله پور، معصومه یدالله پور صفحه 135
    انتخاب دمشق به عنوان مرکز خلافت در دوره اموی، زمینه ارتباط مستقیم خلفا را با مسیحیان فراهم کرد. از آنجا که قشر عظیمی از جامعه شام را مسیحیان تشکیل می دادند خلفا ناگزیر از اتخاذ سیاست تسامح و تساهل در برابر مسیحیان شدند. تسامح و تساهل اغلب خلفای اموی در برابر مسیحیان و عدم اعمال محدودیت در زمینه های اجتماعی و دینی بر آنان، به قدرت گیری مسیحیان در دوره اموی منجر شد. مسیحیان در دوره اموی به علت بی اطلاعی نومسلمانان از تشکیلات دیوانی مناطق مفتوحه، بر نهادهای اداری مسلمانان مسلط شده و همچنین به علت مهارت در علم پزشکی و تسلط بر زبان سریانی و یونانی نقش مهمی در پیشرفت علوم در عصر اموی در شاخه های پزشکی و ترجمه کتاب ها ایفا کردند. بر این اساس، در مقاله حاضر، ابتدا اوضاع اجتماعی، اقتصادی، دینی و سیاسی مسیحیان ذمی در عصر اموی، مطالعه شده، سپس نقش آنان در پیشرفت علوم مسلمانان مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: حیات اجتماعی، اقصتادی، سیاسی دینی، مسیحیان ذم، مسلمانان، خلفای اموی، جزیه، دیوان سالاری، علم تجرمه و علم پزشکی
  • صفحه 163
|
  • Abbas Ahmadvand, Bahrambahrami, Saadatghazanfari Page 17
    The aim of the uprisings of the Penitents and Mokhtar was to seek vengeance for killing Imam Hussein (A.S) and the leaders of these uprisings had different viewpoints and different revolutionary methods. The penitents were more inclined to compensate for their heedlessness towards those were responsible for the massive bloodshed in the plain of Taf (Karbala) and they applied very strict and harsh standards in mobilizing forces. Hence, they believed that the only way to achieve their aim was to sacrifice their lives, and to them, the end and the means had equal significance. The penitent's religious viewpoint and the way they proposed to achieve their aim did not enjoy the acceptance the people of Kufa at that time and so they could not achieve the aim of uprising. In contrast, Mokhtar took over Kufa and punished most of the killers who took part in the massive bloodshed in Taf plain (Karbala), using acumen, foresight, and different means,though, he was conquered by Zubayri troops and his uprising did not last long.
    Keywords: difference of opinion, Shiite revolutionary methods, comparison, conformity of uprisings, acumen, thePenitents, Mokhtar
  • Saleh Pargari, Seyyed Morteza Husseini Page 29

    The present paper tries to indentify the factors influencing the development of Sufism and explains its outcomes in Seljukid period. In this period, Sufis enjoyed the support of the ruling class, and jurists tried to incorporate religious law into the esoteric path of Sufism. Furthermore, the doctrinal confusion caused the society to face crisis which prepared the grounds for the development of a sort of Sufism compatible with people's morale. The development of Sufism has positive and negative effects, both of which have been investigated.

    Keywords: Sufism, the Seljuks, development of Sufism, jurists
  • Mahdi Pishvai, Faridehpishvai Page 49
    One of the wrong customs and rules of the culture of the pre- Islamic era was the etiquette of divorce, against which Islam fought. The decadent position of woman and dominance of patriarchy in society in the pre-Islamic era were behind the cruel attitude shown towards women in divorce system. Divine law of Islam reformed and modified most of the divorce rules of that period, giving special attention to woman's genuine identity and humanity. Practically, Islam denounced some types of divorces common in the period of paganism, confirmed some other types and recommended that women's rights be observed and it promulgated some other types. The present research, discussing and explaining the different types of divorces of pre-Islamic era, and pointing out the effects of the doctrines ofIslam on the evolution of divorce system in that era, seeks to prove that the change in the divorce system of the pre-Islamic era is attributed to the advent of Islam.
    Keywords: pre, Islamic era, Islam, divorce, woman
  • Mohammad Reza Jabbari, Mohammad Kazemmalboobi Page 75
    The Abbasid Dawat organization and the Representation Organization of the Twelvers were two secret organizations which were active in different regions of the Islamic territories. Shiite Imams, when alive, used to communicate with Shiites through the Representation Organization. The Abbasids, too, used emissaries to disseminate their ideas. An accurate historical judgment about the function of Shiite Imams and Shiites, and that of the Abbasids and their followers would be possible through a comparative analysis of these two organizations. The main question with which this paper concerned is: what are the differences and similarities between these two organizations with respect to the stages of formation and causes of emergence? The Abbasids were inheritors of Abu Hashim's Dawat Organization, while the Twelvers themselves established their own Representation Organization. Among the causes of emergence of these two organizations were the struggle to achieve their aims, suppression, the activities of the rivals, good paved grounds, necessity of communication with followers, and gathering finances.The difficulty of communication between Imam (A.S) and Shiites, and preparation for the occultation period were other causes of emergence of the Representation Organization.
    Keywords: Twelvers, representative, representation, emissary, dawat (invitation), the Abbasid, Abbasids
  • Ali Akbar Forati, Mohsen Rafat Page 105
    One of the most important modern sources of historical studies is Ibn AbilHadid's explanation of Najhul-Balagha. The authors of the present paper, reviewing the historical sources IbnIbilHadid has cited, mention some of the features of his historical method, and in some works provide exposition of the nature of the source and whether or not it exists. Careful studies of these works in particular can be made on the basis of this brief introduction.
    Keywords: explanation of the Nahjul, Balagha, IbnAbilHadid, history, historical sources
  • Ali Mohammad Valavi, Maryam Yadollahpoor, Masoomeyadollahpoor Page 135
    Taking Damascus as the capital of Caliphate during the Umayyad period prepared the ground for developing direct relations between Caliphs and Christians. Since most of the Syrians in those days were Christians, Caliphs had to follow a kind of permissive policy towards Christians. The permissive attitude of most Umayyad Caliphs towards Christians and not imposing social and religious restrictions on them lent the Christians high status in Umayyad period. Due to Muslim’s lack of knowledge of governmental affairs in subjugated territories. Christians dominated Muslim's administrative institutions in Umayyad period. Furthermore, due to their skill in medicine and proficiency in Greek and Syrian, Christians had an important role in developing sciences in medicine and translation of books in Umayyad period. The present paper reviews the social, economical, religious, and political conditions of Zimmi Christians in Umayyad period and investigates their role in developing Muslim's sciences.
    Keywords: social, economical, political, religious life, Zimmi Christians, Muslims, Umayyad Caliphs, jizyah, bureaucracy, translation, medicine