فهرست مطالب

پژوهش های زراعی در حاشیه کویر - سال ششم شماره 3 (پاییز 1388)

فصلنامه پژوهشهای زراعی در حاشیه کویر
سال ششم شماره 3 (پاییز 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/08/13
  • تعداد عناوین: 10
|
  • داود حسن پناه، حسن حسن آبادی صفحه 249
    در این آزمایش ابتدا با استفاده از داده های 25 ساله روزانه دما مبادرت به استخراج تاریخ های شروع و خاتمه دماهای آستانه 4،8، 12 و 16 درجه سانتی گراد گردید وطول دوره های مناسب کشت سیب زمینی با آستانه های فوق تعیین شد. سپس پنج رقم سیب زمینی (دراگا، آگریا، سانته، مارفونا و دیتا) در پنج تاریخ کاشت (بیست فروردین، اول و بیست اردیبهشت، پانزده خرداد و ده تیر) با استفاده از طرح آزمایشی اسپلیت بلوک در سه تکرار به مدت دو سال کاشته شدند. بیشترین عملکرد غده کل و بذری و وزن غده در بوته مربوط به تاریخ کاشت پانزده خرداد و کمترین مربوط به تاریخ کاشت ده تیر بود. رقم آگریا دارای بیشترین عملکرد غده کل، قابل فروش و بذری و ارتفاع بوته بود. بیشترین عملکرد غده کل و قابل فروش در تاریخ کاشت بیست فروردین مربوط به رقم دراگا، در تاریخ کاشت اول اردیبهشت مربوط به رقم آگریا، در تاریخ کاشت بیست اردیبهشت مربوط به رقم سانته و در تاریخ کاشت پانزده خرداد مربوط به ارقام مارفونا و دیتا بود. با توجه به نتایج به دست آمده مناسب ترین تاریخ کاشت برای ارقام دیررس دهه سوم فروردین، برای ارقام متوسط دیررس دهه اول اردیبهشت، برای ارقام متوسط زودرس دهه سوم اردیبهشت و برای ارقام زودرس دهه اول خرداد بود. رابطه عملکرد غده کل با عملکرد غده قابل فروش و تعداد غده در بوته مثبت و معنی دار بود.
    کلیدواژگان: آستانه حرارتی، تاریخ کاشت، سیب زمینی، عملکرد، غده بذری
  • امیر برجیان، حمید محمدی، احترام دیلمی صفحه 261
    اهداف مطالعه حاضر شامل بررسی ویژگی های اقتصادی- اجتماعی بهره برداران نمونه، برآورد میزان بهره وری متوسط و بهره وری نهایی نهاده های تولید، تعیین کشش جزیی تولید نهاده ها، تعیین عوامل موثر بر تولید هیبرید ذرت KSC704 و بررسی دیدگاه زارعین نسبت به برخی شاخص های کیفی بود که در سال 1386 در شهرستان مرودشت در استان فارس انجام شد. اطلاعات لازم از طریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه از 100 بهره بردار که از طریق روش نمونه گیری انتخاب شدند، جمع آوری گردید. جهت دستیابی به اهداف فوق از روش تابع تولید به فرم کاب- داگلاس استفاده شد. به منظور تخمین تابع از نرم افزار اقتصادی TSP استفاده شد. براساس نتایج، سهم هزینه های آماده سازی زمین، هزینه کاشت، هزینه داشت، هزینه برداشت با ماشین و هزینه حمل و نقل از کل هزینه های تولید محصول(6/6 میلیون ریال در هکتار) به ترتیب 8/10، 8/14، 4/63، 3/5، 7/5 درصد برآورد شد. میانگین در آمد ناخالص حاصل از فروش دانه 7/33 میلیون ریال در هکتار محاسبه گردید. براساس برآورد تابع، متغیرهای مستقل سن بهره بردار، کود فسفات، سم علف کش و تعداد دفعات آبیاری به لحاظ این که آمار T آن ها بزرگ تر از 2 می باشد از نظر آماری معنی دارد شدند. ضریب تعیین برآورد شده نشان داد متغیرهای مستقل منظور شده در مدل توانسته اند 5/71 درصد از تغییرات متغیر وابسته عملکرد محصول را توجیه نمایند. میانگین کشش جزیی تولید نهاده های سطح زیر کشت، بذر، کود اوره، کود فسفات و سم علف کش به ترتیب 2/0+، 2/0-، 1/2+، 5/0+و 1- برآورد شد. میانگین ارزش بهره وری نهایی برای نهاده سطح زیر کشت، بذر، کود اوره، کود فسفات و سم علف کش به ترتیب 1375، 2/240-، 176، 71و 18816- هزار ریال برآورد گردید. میانگین کارایی مصرف آب بهره برداران در تولید ذرت آبی منطقه نشان داد به ازای مصرف یک متر مکعب آب، میزان محصول تولید 7/0 کیلوگرم بوده است. حدود 3/34 درصد از بهره برداران ذرت کار نمونه از روش آبیاری جوی پشته ای استفاده کرده بودند.
    کلیدواژگان: ذرت هیبرید KSC704، تابع تولید، بهره وری متوسط و نهایی، کشش نهاده، مرودشت
  • نوید ادیبی فرد، رحیم محمدیان، علی کاشانی، محمدرضا ممیزی صفحه 275
    هدف از این تحقیق بررسی اثر دور آبیاری بر عملکرد کمی و برخی از خصوصیات فیزیولوژیکی و مرفولوژیکی سه ژنوتیپ چغندر قند بود که در مزرعه تحقیقاتی مهندس مطهری موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند واقع در کمال شهر کرج در سال 1384 اجرا شد.در این تحقیق عکس العمل سه ژنوتیپ چغندر قند به نام های BP کرج، BPمشهد و 191 که هر سه مولتی ژرم بودند، نسبت به سه رژیم رطوبتی(سه تیمار دور آبیاری) مورد بررسی قرار گرفت. کرت های آزمایشی به روش آبیاری نشتی و به صورت کرت های بسته آبیاری شدند ژنوتیپ ها در پلات های فرعی قرار گرفته و در پلات های اصلی نیز سطوح آبیاری شامل آبیاری پس از 80، 130 و 180میلی متر تبخیر از تشتک کلاس A قرا داشتند که به ترتیب آبیاری نرمال (معمولی)، تنش ملایم و تنش شدید نام گرفتند. تیمارهای آبیاری پس از استقرار گیاه و از مرحله 6 تا 8 برگی اعمال شد و آبیاری های اولیه تا مرحله استقرار بوته ها در همه تیمارها و تکرارها به طور یکسان انجام شد. مقدار تبخیر از تشتک کلاس A با استفاده از آمار هواشناسی دراز مدت 19 ساله در دوره رشد گیاه محاسبه شده و بر اساس آن زمان یا قطع آبیاری در تیمارهای مختلف اعمال شد. مقدار آب در هر آبیاری توسط WSCفلوم اندازه گیری شد. مقدار آب استفاده شده در آبیاری های انجام شده تحت شرایط بدون تنش، تنش ملایم و تنش شدید به ترتیب 13578.8، 11378/9 و 7858/52 متر مکعب در هکتار بود. میانگین عملکرد ریشه ها در تیمارها به ترتیب 97/37(بدون تنش) و 78/17(تنش ملایم) 466/15(تنش شدید) تن در هکتار و وزن خشک ریشه به ترتیب 850 گرم(بدون تنش) و459 گرم(تنش ملایم) 418گرم(تنش شدید)در هر متر مربع بود. در نهایت مجموع عوامل اعمال شده باعث تغییراتی در عملکرد، شاخص سطح برگ، وزن خشک ریشه، در شرایط تنش نسبت به شرایط نرمال شد. نتایج نشان داد که در شرایط تنش خشکی، اعمال تنش سبب کاهش عملکرد ریشه شده ولی افزایش درصد قند خالص را می تواند جبران کند و این درحالی بود که تنش خشکی باعث کاهش سایر شاخص های اندازه گیری شده از جمله وزن خشک ریشه و مجموع ماده خشک شد. در این بررسی دو ژنوتیپ BP کرج، BP مشهد به عنوان دو ژنوتیپ متحمل به خشکی شناخته شدند.
    کلیدواژگان: دور آبیاری، عملکرد کمی و کیفی، خصوصیات فیزیولوژیکی و مرفولوژیکی، چغندر قند
  • یوسف نیک نژاد، مرتضی نصیری، همت الله پیردشتی صفحه 291
    آزمایشی به منظور بررسی تاثیر زمان کاشت و میزان بذر بر عملکرد و اجزای عملکرد و اجزای عملکرد کلزا در کشت تاخیری در برنج به صورت طرح اسپلیت پلات (کرت های خرد شده) با 3 تکرار در محل موسسه تحقیقات برنج کشور معاونت مازندرزان (آمل) در سال 1386 انجام شد. در این آزمایش تاریخ کاشت قبل از برداشت برنج در سه سطح (15، 10و5) روز قبل از برداشت برنج (برنج در تاریخ 10/6/86 برداشت گردید) و میزان بذر در چهار سطح 6، 9، 12و15 کیلوگرم در هکتار به عنوان عامل های آزمایشی در نظر گرفته شدند. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که تاریخ کاشت تنها بر تعداد دانه در غلاف و میزان بذر بر دو صفت تعداد بوته در متر مربع وعملکرد دانه تاثیر معنی داری داشت. اثر متقابل تاریخ کاشت و میزان بذر این تنها بر تعداد خورجین در ساقه اصلی معنی دار شد به طوری که بیشترین میزان بذر بیشتری نیز استفاده شد. بیشترین تعداد دانه در خورجین در تاریخ کاشت اول ودوم (به ترتیب 15 و10 روز قبل از برداشت برنج) به دست آمد و با تاخیر در کاشت میزان این صنعت به کمترین حد خود رسید. بر اساس جدول ضریب همبستگی، بین تعداد بوته در متر مربع وعملکرد دانه همبستگی منفی مشاهده شد اما معنی دار نبود وبیشترین ضریب همبستگی با عملکرد دانه به صفت تعداد دانه در خورجین (51% =r) مربوط بود.
    کلیدواژگان: کلزا، برنج، کاشت تاخیری، تاریخ کاشت، میزان بذر
  • حسین سلیمان زاده، فاضل رحمتی، سعید سیف زاده صفحه 303
    به منظور بررسی اثر سطوح مختلف نیتروژن بر عملکرد دانه، اجزای عملکرد و درصد روغن ژنوتیپ های بهاره گلرنگ، آزمایشی در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه در سال زراعی 84 – 1383 به صورت فاکتوریل بر پایه طرح بلوک های کامل تصادفی در چهار تکرار به اجرا درآمد. تیمارها شامل نیتروژن در چهار سطح (60، 100، 140 و 180 کیلوگرم نیتروژن خالص در هکتار) و ژنوتیپ در سه سطح (لاین ILIII، رقم محلی اصفهان و لاین PI) بودند. اثر ژنوتیپ و کود نیتروژن بر همه صفات اندازه گیری شده به جز درصد روغن معنی دار بود به طوری که با افزایش کود نیتروژن تا سطحkgha-1100، عملکرد و اجزای عملکرد، افزایش یافت، اما بر میزان روغن دانه تاثیر معنی داری نداشت. مصرف کود نیتروژن به میزان 100 و 140 کیلوگرم در هکتار باعث افزایش عملکرد دانه و در نتیجه افزایش عملکرد روغن گردید. بالاترین مقدار عملکرد دانه به میزان kgha-11717 از سطح کودی kgha-1100 به دست آمد که از نظر آماری با سطح کودی kgha-1140 تفاوت معنی داری نداشت. لاین ILIII با عملکرد دانه kgha-11535 نسبت به دو ژنوتیپ دیگر برتری نشان داد. با توجه به نتایج این آزمایش لاین IL III و مقدار 100 کیلوگرم کود نیتروژن در هکتار برای کاشت گلرنگ بهاره در منطقه ساوه توصیه می-شود. با توجه به این که ژنوتیپ ها از نظر عملکرد روغن اختلاف معنی داری با هم نداشتند می توان بسته به در دسترس بودن، از هر یک از آن ها برای کاشت استفاده کرد.
    کلیدواژگان: گلرنگ، نیتروژن، عملکرد دانه
  • الهام احمدی صفحه 315
    Agriolimax agrestis L. از آفات مهم گلخانه ای در ایران و جهان است که سالانه خسارت نسبتا زیادی بر روی گیاهان زینتی در گلخانه ها وارد می نماید. راب کش جدید فسفات آهن از گروه سموم معدنی (حاوی یک درصد وزنی فسفات آهن III) علیه جمعیت بالغ راب A. agrestis و روی گیاه زینتی چمچه ای (Schott) Spathiphyllum wallisii در مقایسه با سایر سموم راب کش مجاز در گلخانه های ورامین، ساری و لاهیجان در سال 1385 مورد مطالعه قرار گرفت. این بررسی در قالب طرح آماری بلوک های کامل تصادفی در شش تیمار (سه تیمار فسفات آهن با دزهای 4، 5/4 و 5 گرم در متر مربع، متالدئید، کارباریل و تیمار شاهد) انجام گردید. نتایج درصد تلفات راب بالغ در زمان های مختلف در کلیه تیمارها در سطح پنج درصد معنی دار بود. اختلاف تاثیر بین کمترین (95/41) و بیشترین (3/50) تاثیر دزهای طعمه فسفات آهن در حدود 4/8 درصد و بیشترین درصد تلفات راب برای دز 5 گرم در متر مربع به دست آمد. تاثیر کلی طعمه فسفات آهن با دز 5 گرم در متر مربع در مقایسه با سایر تیمارها فقط نسبت به متالدئید 5/2 گرم در متر مربع کمتر بود. تاثیر مرکب تیمارها در نوبت های مختلف نمونه برداری تاثیر افزایش ازدیادی در نوبت های بعدی را تا 14 روز در تیمارهای مختلف فسفات آهن نشان داد. نتایج نشان داد که دز 5 گرم در متر مربع سم معدنی طعمه فسفات آهن همانند سم شیمیایی متداول مصرفی درکشور (متالدئید)، قابلیت لازم برای کنترل موثر و پایدار راب A. agrestis را در گلخانه های کشور دارد.
    کلیدواژگان: Agriolimax agrestis، طعمه، فسفات آهن، راب کش جدید، گلخانه
  • محمدرضا اصغری پور، مجید رفیعی صفحه 323
    در این مطالعه جوانه زنی سه گیاه شاهی (Lepidium sativum L.)، اسفرزه (Plantago ovata Forsk) و زیره سبز (Cuminum cyminum L.) در سال 1386 در آزمایشگاه و گلخانه تحقیقاتی دانشگاه فردوسی مشهد ارزیابی شد. عصاره آبکی کمپوست جوانه زنی و رشد ریشه گیاهان را کاهش داد. شاخص جوانه زنی (GI) در حضور عصاره کمپوست در مقایسه با شاهد پایین بود. سمیت پنهان کمپوست برای گونه های محتلف زیاد نبود، اما زمانی که شاهی، اسفرزه و زیره سبز در مخلوط های ماسه-کمپوست (25:75 و 50:50) کاشته شدند، جوانه زنی شاهی به طور کامل متوقف شد و رشد سیستم ریشه ای اسفرزه و زیره سبز شدیدا کاهش یافت. آزمون های متداول زیست سنجی جوانه زنی که به منظور اجتناب از اثرات منفی کمپوست بر روی محصولات انجام می شود، باید همراه با برنامه های آموزشی برای زارعین باشد تا موجب گسترش استفاده از کمپوست تولید شده از زباله شهری شود.
    کلیدواژگان: کمپوست زباله، کیفیت کمپوست، شاخص جوانه زنی، سمیت
  • حمید حاتمی، مهدی عزیزی، افشین سلطانی، علیرضا دادخواه صفحه 333
    به منظور بررسی تاثیر آرایش و تراکم مختلف کاشت بر عملکرد و برخی خصوصیات زراعی ذرت رقم سینگل کراس 704(KSC704)، آزمایشی در سال 1386 در مزرعه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد به صورت کرت های خردشده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار به اجرا درآمد. تیمارهای آزمایشی شامل آرایش کاشت در سه سطح (یک ردیف به صورت منفرد روی پشته، دو ردیف با فواصل 15 و 20 سانتی متر روی پشته) در کرت های اصلی و تراکم کاشت در سه سطح (7و8و9 بوته در متر مربع) در کرت های فرعی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آرایش کاشت دو ردیفه در مورد عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیکی، شاخص برداشت، تعداد دانه در ردیف و وزن دانه، نسبت به آرایش کاشت تک ردیفه برتری داشت. همچنین با افزایش تراکم کاشت به طور معنی داری شاخص های ارتفاع بوته، عملکرد دانه، و عملکرد بیولوژیکی افزایش یافت ولی شاخص برداشت، تعداد دانه در ردیف و وزن دانه کاهش نشان داد. به طور کلی می توان نتیجه گرفت که با آرایش کاشت دو ردیفه رقابت بین بوته ها کاهش یافته و از این طریق می توان با افزایش تراکم ذرت دانه ای در رسیدن به عملکرد بالاتر بهره جست.
    کلیدواژگان: آرایش کاشت، تراکم کاشت، ذرت هیبرید سینگل کراس 704، عملکرد دانه
  • بهزاد ثانی، فائزه رجب زاده صفحه 347
    به منظور بررسی برخی شاخص های کمی و کیفی در ارقام کلزای بهاره تحت تاثیر تقسیط کود نیتروژن و فواصل آبیاری جهت دستیابی به میزان مصرف بهینه کود و آب، آزمایشی در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس در سال زراعی87-1386 اجرا گردید. آزمایش به صورت اسپیلیت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار اجرا شد که در آن فاکتور اصلی، فواصل آبیاری 6، 13 و 20 روز و فاکتور فرعی، دو رقم کلزای بهاره Hyola 308 و Hyola 401 و چهار سطح تقسیط نیتروژن با نسبت های (100، 0)،(25، 75)،(50،50) و (0، 100) در مراحل فنولوژیکی گیاه شامل N1 (100 درصد زمان کاشت و صفر درصد در مرحله ساقه رفتن)، N2 (25 درصد زمان کاشت و 75 درصد در مرحله ساقه رفتن)، N3 (50 درصد زمان کاشت و 50 درصد در مرحله ساقه رفتن) وN4 (صفر درصد در زمان کاشت و صد در صد در مرحله ساقه رفتن) بودند. نتایج حاصل از این آزمایش نشان داد که افزایش فواصل آبیاری عملکرد دانه را به طور معنی داری کاهش داد. بیشترین عملکرد در آبیاری 6 روزه به میزان 4/1012 کیلوگرم در هکتار از رقمHyola 401 به دست آمد. تقسیط های نیتروژن در آبیاری 6 روزه بیشترین عملکرد را تولید کرد. در این آزمایش با این که وزن هزار دانه رقم Hyola 308 بیشتر از رقم Hyola 401 بود، عملکرد دانه آن ها تفاوت معنی داری نداشت که احتمالا به ریزش غلاف و نحوه برداشت آن ها مربوط می شود. فواصل آبیاری بر درصد روغن تاثیر معنی دار نشان نداد و رقم Hyola 401 با تولید 9/31 درصد نسبت به رقم Hyola 308 با 7/28 درصد برتری داشت.
    کلیدواژگان: کلزا، ارقام، فواصل آبیاری، تقسیط نیتروژن
  • حسین زینل زاده تبریزی، حسن منیری فر، ورهرام رشیدی، مهدی غفاری صفحه 357
    به منظور برآورد پارامترهای ژنتیکی در هیبریدهای سینگل کراس آفتابگردان، آزمایشی به صورت طرح کارولینای شمالی I در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در 3 تکرار در ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان خوی انجام شد. در سال 1383، 6 لاین برگرداننده باروری با 18 لاین نرعقیم سیتوپلاسمی به صورت یک نر در مقابل سه ماده متفاوت تلاقی یافته و تشکیل دو مجموعه هر یک شامل 9 هیبرید در هر کدام را دادند. نتاج هیبرید سینگل کراس در سال 1384 جهت برآورد پارامترهای ژنتیکی کاشته شدند. از صفات زمان شروع گلدهی، مدت پرشدن دانه، زمان رسیدگی، ارتفاع بوته، قطر ساقه، قطر طبق، وزن هزاردانه، تعداد دانه در طبق، نسبت مغز به کل دانه، عملکرد بیولوژیک، شاخص برداشت، درصد روغن، عملکرد دانه و عملکرد روغن طی فصل زراعی یادداشت برداری به عمل آمد. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که عمل ژن در تعدادی از مکان های ژنی برای صفات وزن هزاردانه و تعداد دانه در طبق به صورت غالبیت نسبی ()، برای عملکرد روغن به صورت غالبیت کامل () و برای سایر صفات به صورت فوق غالبیت () می باشد. برای اصلاح صفاتی مانند مدت پرشدن دانه و شاخص برداشت، استفاده از روش گزینش کافی می باشد. در صفاتی مثل ارتفاع بوته، قطر طبق و قطر ساقه استفاده از روش دورگ گیری برای اصلاح صفات فوق اجتناب ناپذیر است. در صفات مهم مانند عملکرد دانه و عملکرد روغن، عملکرد بیولوژیک و نسبت مغز به کل دانه توصیه می شود از هر دو روش فوق استفاده شود.
    کلیدواژگان: آفتابگردان، اجزای واریانس ژنتیکی، طرح کارولینای شمالی I، هیبرید
|
  • D. Hassanpanah, H. Hassanabadi Page 249
    In this experiment، daily temperatures of 25 years data، venture to start and end datesthreshold temperatures 4، 8، 12 and 16 °C were extracted to determined suitable courses of potato cultivation with the above thresholds. Then، five potatoes cultivars (Draga، Agria، Sante، Marfona and Ditta) in five planting dates (April 9th، April 21th، May 10th، June 3th and July 1st) were planted using split block experimental design in three replications for two years. The highest total and seed tuber yield، and tuber weight per plant were obtained in the fourth plantig date (June 3th) and the lowest to the fifth planting date (July 1st). Agria cultivar had the highest total، marektable and seed tuber yield and plant height. Maximum total and marektable tuber yield were recorded in the first planting date (April 9th) for Draga cultivar، in the second planting date (April 21th) for Agria، in the third planting date (May 10th) for Sante and in the fourth planting date (June 3th) for Marfona and Dita cultivars. Based on the results، the most suitable planting date for late cultivars was the second decade of April، for the medium late cultivars، the third decade of April، for the medium early cultivars، the second decade of May and for the early cultivars، the third decade of May. There were significantly positive correlations between total tuber yield with marketable tuber yield and tuber number per plant.
  • A. Borjian, H. Mohammadi, E. Deylami Page 261
    The main objectives in this study were to distinguish the socio-economic characteristics ofsample farmers، estimate the Total Average Productivity and Marginal Productivity of inputs، determine the partial elasticity of inputs، determine the effects of factors on production of maize hybrid KSC 704، and study the opinion of farmers on some quality indices. This study was، carried out in Marvdasht city in Fars province in 2007. One hundred ffarmers were selected by random sampling method and information was collected from these farmers by questionnaire. For getting to the objectives، production function method to form of Cob Daglas and for estimation of production function TSP were used. According to the results، the share of land preparation، planting، protecting، harvesting and transportation cost from total cost of production (6. 6 million Rial per hectare) was estimated 10. 8، 14. 8، 63. 4، 5. 3 and 5. 7 percent، respectively. The means of gross income (grain) was estimated 33. 7 million Rial per hectare. Independent variables of age، fertilizer (phosphate)، pesticide and the number of irrigation were significant، because، t test of these variables was estimates more than 2. Determination of coefficient (R2) was estimated %71. 5. The means of partial elasticity of inputs including seed، fertilizer of urea and phosphate and pesticide were estimated +0. 2، -0. 2، +2. 1، +0. 5 and -1 respectively. The value of marginal production for inputs including seed، fertilizer of urea and phosphate and pesticide was estimated 1375، 240. 2، 176، 71 and -18816 (000 Rial)، respectively. The mean of water use efficiency was estimated 0. 7 kgha-1. Irrigation method of 34. 3% of farmers was furrow irrigation.
  • N. Adibifard, R. Mohammadian, A. Kashani, M.R. Momayezi Page 275
    The aim of this study was to investigate the effect of irrigation period on the quality andquantity of yield and some morphological and physiological traits of three multigerm sugarbeet genotypes named BP Mashhad، BP Karaj and 191. The experiment was in a split plotbased on randomized complete block design، carried out at Motahari Research Station ofSugar beet Seed Research Institute in Kamalabad، Karaj in 2005. The main plots consisted of three irrigation periods، non-stress، medium stress and sever stress (80، 130 and 180 mm evaporation from class A pan، respectively) and the sub plots consisted of three genotypes. Irrigation treatments were applied at 6-8 leaf stage. The amount of irrigated water in each treatment was measured by WSC flom. Based on the results، the mean root yield of each treatment was 37. 97 (non-stress)، 17. 78 (medium stress) and 15. 46 (severe stress) tha-1، and dry root weight of each treatment was 850 (non-stress)، 459 (medium stress) and 15. 46 (severe stress) gm-2. All the factors used affected yield، leaf area index، dry root and shoot weight in severe stress condition compared to the non-stress condition. The severe stress condition decreased root yield but increased sugar contents. Drought stress also decreased other measured traits such as root dry weight، total dry weight and leaf area index. Two genotypes BP Mashhad and BP Karaj were evaluated as drought tolerant genotypes.
  • Y. Niknezhad, M. Nasiri, H. Pirdashty Page 291
    An experiment was conducted to evaluate effects of sowing time and seed rate onyield and yield components of rapeseed [(Brassica napus L.) cv. Hayola 401] in asplit plot based on randomized complete block design with 3 replications at researchfarm of Rice Research Institute of Iran – Deputy of Mazandaran (Amol) during 2007. Sowing times before rice harvesting at 3 levels (15، 10 and 5 days before riceharvesting) and seed rates at 4 levels (6، 9، 12 and 15 kg ha-1) were the treatments. Results of ANOVA indicated that sowing date had significant effect only on seednumber per pod. However، plant number per square meter and seed yield significantlyaffected by seed rates. Interaction effect of these factors (sowing time × seed) hadsignificant effect on pod number per main stem in which the highest amount of thistrait was belonged to the second and third sowing times with higher seed rates. Thehighest seed number per pod was belonged to 15 and 10 days before rice harvest andwith delaying of sowing date (5 days before rice harvest) the lowest seed number perpod was recorded. According to correlation analysis، plant number per square meternegatively correlated with seed yield، while the highest correlation was observedbetween seed number per pod and seed yield (r = 0. 51**).
  • H. Soleimanzadeh, F. Rahmati, S. Seifzadeh Page 303
    In order to evaluate the effects of different levels of nitrogen on seed and oil yieldsand yield components in safflower spring genotypes، an experiment was conducted asfactorial based on randomized complete block design with 4 replications atexperimental field of Islamic Azad University، Saveh Branch in 2004. The treatments included nitrogen in four levels (60، 100، 140 and 180 kgha-1) and genotypes in three levels (line ILIII، cv. Local Isfahan and line PI). Results showed that the effects of genotype and nitrogen were significant on all traits except oil percentage. With increasing of nitrogen to 100kgha-1، seed yield and yield components were increased، but application of greater amounts of nitrogen decreased those traits. Different treatments of nitrogen fertilizer had no effect on oil percentage، but application of 100 and 140 kgha-1 nitrogen increased oil yield via increasing seed yield. The maximum seed yield (1717kgha-1) was obtained in 100kgha-1 nitrogen treatment that was not significantly different from 140kgha-1 treatment. Line ILIII with 1535kgha-1 seed yield had higher yield than other two genotypes. Based on the results of the present study، line ILIII and 100kgha-1 nitrogen could be recommended for Saveh region. As the effect of genotype was not significant on oil yield، depends on the availability، each of the genotypes can be cultivated in this region.
  • E. Ahmadi Page 315
    Agriolimax agrestis is one of the most important pests in greenhouses in different regions of Iran. The aim of this study was to determine the efficacy of Iron phosphate in comparison with registered molluscicides against A. agrestis. The study was conducted in randomized complete block design with six treatments and four replications on Spathiphyllum wallisii plants in greenhouses in Sari، Lahijan and Varamin regions. Treatments were Iron phosphate at doses 4، 4. 5 and 5 g/m²، Metaldehyde bait (2. 5g/m²)، Carbaryl bait (3g/m²) and control. The results of slug mortalities in all treatments in greenhouses were significant at 5% level (p<0. 05). The mean differences between Minimum (41. 95%) effectiveness of 4g/m² and maximum (50. 3%) effectiveness of 5g/m² Iron phosphate was about 8. 4%. In general، mortality percentage of Iron phosphate (5g/m²) observed less than Metaldehyde treatment 2. 5g/m². Effects of different doses of Iron phosphate found to be maximum on 14th day of the sampling and mortality rate increased by prolonged period. Based on the results of the present study، as Iron phosphate، the new molluscicide، has less harmful effects to the environment and its efficacy is the same as those of the synthetic registered molluscicides against A. agrestis، it could be recommended for control of the pest in greenhouses of the country.
  • M.R. Asgharipour, M.Rafiee Page 323
    In this study germination in vitro and in sand/compost mixture of cress (Lepidium sativum L.)، psyllium (Plantago ovata Forsk) and cumin (Cuminum cyminum L.) were evaluated. The aqueous extracts of compost strongly inhibited plant germination and root growth. The germination index values obtained for compost extracts were low، when compared with that of the control. Latent toxicity of compost for different plant species seemed not to be severe. However، when psyllium and cumin were germinated in a sand/compost mixture (25/75 and 50/50)، germination of cress was completely inhabited، with a sever reduction of the psyllium and cumin root growth. To avoid negative effects of compost on crop، routine germination bioassay should be included in education program for farmers. This showed enhance marketing and consumer acceptance of urban composts.
  • H. Hatami, M. Azizi, A. Soltani, A. Dadkhah Page 333
    To examine the effects of plant arrangement and plant density on yield and agronomical characteristics of corn (Zea mays) single cross 704، a field experiment was conducted in 2007 at experimental farm of Islamic Azad University، Bojnourd Branch. This experiment was laid out in a randomized complete block design arranged in a split plot with three replications. Plant arrangements (A1: single row، A2: double row with 15 cm space and A3: double row with 20 cm space) were as main plots and plant densities (D1:7، D2:8 and D3:9 plants/m²) were as subplots. The results showed that most characters such as grain yield، forage yield، harvest index، number of kernels in row and kernel weight increased by changing of plant arrangement from single row to double row. Also by increasing plant density، traits such as plant height، grain yield and forage yield increased، but characters such as harvest index، number of kernels in row and kernel weight decreased. It was concluded that by using double plant arrangement the inter plant competition was decreased and therefore، higher grain yield could be obtained.
  • B. Sani, F. Rajabzadeh Page 347
    To study the effects of irrigation intervals and nitrogen splitting on some quantitative and quatitative indices of spring rapeseed cultivars، an experiement was conducted in spring of 2007 at research farm of College of Agariculture، Islamic Azad Universitty، Shahr-e Qds Branch، Shahryar، Iran. Experimental design was a split-plot factorial based on completely randomized block design with three replications. The main plot factors were irrigation intervals (6،13 and 20 days) and canola cultivars (Hyola 308 and Hyola 401)، and nitrogen splitting (100:0)، (25:75)، (50:50) and (0:100) were sub plot with a factorial arrangement. Results showed that seed yield significantly reduced by increasing the irrigation intervals. The highest seed yield (1012. 4 kgha-1) was obtained in 6 days intervalirrigation from Hayola 401. Nitrogen splitting in days interval irrigation also produced the highest seed yield. Although 1000 seed weight of Hyola 308 was more than Hyola 401، but differences of seed yield were not significant which can be related to pod shattering or harvesting method. The effect of irrigation intervals was not significant on oil percent، but the oil content of Hayola 401 (31. 8%) was more than that of Hayola 308 (28. 7%).
  • H. Zeinalzadeh Tabrizi, H. Monirifar, V. Rashidi, M. Ghaffari Page 357
    To estimate genetic parameters in sunflower single cross hybrids، a North Carolina Design I experiment was conducted in a randomized complete block design with three replications at Agricultural and Natural Resources Research Station of Khoy. In 2005، six fertility restorer male lines were crossed with 18 cytoplasmic male sterile female lines. Each male line was crossed with three different female lines to make two sets with nine hybrids in each set. In 2006، Single cross F1 hybrids were planted to estimate genetic parameters. Data were collected from agronomic traits including: flowering initiation، seed filling period، maturity، plant height، stem diameter، head diameter، 1000 seed weight، seed numbers per head، seed/achen ratio، biological yield، harvest index، oil content، seed yield and oil yield. Survey results showed that gene action in some loci for 1000 seed weight and seed numbers per head were partial dominant (a < 1)، for oil yield were complete dominant (a =1) and for other traits were over dominant (a > 1). To improve seed filling period and harvest index traits، use of selection methods is sufficient. Traits such as plant height، stem diameter and head diameter، hybridization method use to improve them is unavoidable. For important traits such as seed yield، oil yield and biological yield، using both selection and hybridization methods is recommended.