فهرست مطالب

مجله علوم پزشکی رازی
سال هجدهم شماره 1 (پیاپی 83، فروردین و اردیبهشت 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/03/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مصدق جباری، حسن صالحی، آریا جنابی، بهزاد لطفی، لیلا زاهدی شولمی، احمد مورکی صفحه 1
    زمینه و هدف
    هیپرکالمی یک اختلال شایع در مبتلایان به نارسایی کلیه بوده و به عنوان یک اورژانس در طب داخلی، از اهمیت حیاتی برخوردار است. از طرف دیگر، با توجه به غیر اختصاصی بودن علائم هیپرکالمی و وجود علائم مشابه در خود بیماری زمینه ای امکان بروز عوارض خطرناک هیپرکالمی در آنها وجود دارد که مهمترین این اثرات بر روی میوکارد ایجاد می شود. با توجه به عدم تکامل مکانیسم تطابق پتاسیم در مقابله با هیپرکالمی حاد و عدم سرعت کافی در ایجاد این تطابق در نارسایی حاد کلیه (Acute Renal Failure; ARF)، اثرات توکسیک هیپرکالمی بسیار سریع و در مقادیر پایین تر پتاسیم پلاسمایی رخ می دهد. هدف از این مطالعه مقایسه تغییرات الکتروکاردیوگرافیک ناشی از هیپرکالمی در بیماران مبتلا به نارسایی حاد کلیه و نارسایی مزمن کلیه تحت همودیالیز مزمن بود.
    روش کار
    مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی تحلیلی است که بر روی بیماران بخشهای همودیالیز بیمارستانهای شهید هاشمی نژاد، شهدای هفتم تیر و حضرت رسول اکرم (ص) در طول مدت سا ل های 82 تا 83 انجام گرفت. در مجموع 138 بیمار مبتلا به نارسایی مزمن کلیه (End Stage Renal Disease; ESRD) تحت دیالیز مزمن و 91 بیمار مبتلا به ARF بستری در بخش های مختلف بیمارستانی از نظر سطح سرمی الکترولیتها و تغییرات الکتروکاردیوگرافیک با استفاده از نرم افزار آماری SPSS v.11 و تست های آماری t-test و مجذور کای مورد مقایسه قرار گرفت.
    یافته ها
    از دویست و بیست و نه نفر افراد مورد مطالعه، صد و سی و هشت نفر (60 درصد) مبتلا به ESRD تحت همودیالیز مزمن و 91 نفر (40 درصد) مبتلا به نارسایی حاد کلیه بودند. میانگین میزان پتاسیم سرم در مبتلایان به ARF و ESRD به ترتیب 2/1 ± 66/5 و 91/0 ± 77/5 میلی اکی والان در لیتر بود که تفاوت معنی داری نداشت. (p=0.4) میانگین ارتفاع موج T، موج R، و نسبت T/R در بررسی الکتروکاردیوگرافیک بیماران ARF به ترتیب 4/2 ± 3/6 میلی متر، 1/2 ± 7/5 میلی مترو 9/0 ± 3/1 میلی متر ودر الکتروکاردیوگرافی (ECG) بیماران ESRD به ترتیب 2/2 ± 6 میلی متر، 3/2 ± 6/5 میلی مترو 78/0 ± 2/1 بود که اختلاف معنی داری مشاهده نشد. (p value به ترتیب: 3/0، 8/0، 7/0). در افراد ARF و ESRD فراوانی peaked tall-T wave با شدت هیپرکالمی ارتباط معنی دار داشت.(P<0.001) در وجود هیپرکالمی و هیپوکلسمی هم زمان، شیوع peaked tall-T wave، میانگین ارتفاع موج R و نیز نسبت T/R در دو گروه ARF و ESRD تفاوتی نداشت در حالی که در هیپرکالمی و هیپوناترمی هم زمان شیوع موج T بلند (peaked tall T-wave) و میانگین نسبت T/R در دو گروه ARF و ESRD تفاوت معنی دار داشت.. (p value به ترتیب 01/0 و 05/0>)
    نتیجه گیری
    هیپرکالمی شدید، هیپرکالمی در زمینه ARF و همراهی هیپرکالمی و هیپوناترمی احتمال بروز تغییرات قلبی ناشی از هیپرکالمی را افزایش می دهند. در نتیجه این دسته از بیماران دیالیزی نیازمند توجه و مراقبت بیشتری از نظر عوارض قلبی می باشند
    کلیدواژگان: تغییرات الکتروکاردیوگرافیک، هیپرکالمی، نارسایی حاد کلیه، نارسایی مزمن کلیه، همودیالیز مزمن
  • گلنار رحیم زاده، محمدعلی بهار، نور امیر مظفری، میترا صالحی صفحه 8
    زمینه وهدف
    کفیر یک پروبیوتیک کمپلکس می باشد که مبدا آن شمال قفقاز است. به طور کلی دانه های کفیر دارای میکروارگانیسم هایی نظیر استرپتوکوکسی های اسید لاکتیک،لاکتوباسیل های مزوفیلیک اسید لاکتیک،مخمرهای تخمیر کننده و غیر تخمیر کننده لاکتوز و باکتری های اسید استیک است که به اثرات درمانی آن ها اشاره شده است. این مطالعه تجربی به منظور بررسی اثرات ضد باکتریایی کفیر بر سودوموناس آئروژینوزا انجام گرفته است.
    روش کار
    در این مطالعه تجربی تاثیر کفیر بر باکتری سودوموناس آئروژینوزا جدا شده از بیمار دچار سوختگی و سودوموناس آئروژینوزا استاندارد (ATCC 27853American Type Culture Collection) مورد ارزیابی قرار گرفت. بررسی اثر ضد باکتریایی عصاره های کفیر در دو زمان تخمیر 48 و 72 ساعت در دمای 35 درجه سلسیوس، با روش های دیسک پلیت و چاهک و بررسی کینیتیک مرگ به صورت in vitro در شرایط آزمایشگاهی انجام شد. جهت تعیین کمترین غلظت از ماده ضد میکروبی ((Minimum Inhibitor Concentration: MIC که از رشد باکتری پس از 24 ساعت ممانعت می نماید از روش های رقت لوله ای و کدورت سنجی استفاده شد. جهت تعیین درصد اسیدهای آلی از روش کروماتوگرافی با فاز معکوس Performance Liquid Chromatography: HPLC) High) با ستون C18 استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 10 استفاده و با آزمون آماری دانکن میانگین تیمارها مقایسه شد.
    یافته ها
    در این مطالعه تجربی، بیش ترین اثر ضد میکروبی عصاره کفیر در دمای 35 درجه سلسیوس با 48 ساعت زمان تخمیر و غلظت 250 میلی گرم در میلی لیتر روی سودوموناس آئروژینوزا استاندارد (ATCC 27853) و سودوموناس آئروژینوزا جدا شده از بیمار سوخته بدست آمد.
    نتیجه گیری
    عصاره کفیر دارای اثرات ضد میکروبی بر روی باکتری سودوموناس آئروژینوزا استاندارد (ATCC27853) و سودوموناس آئروژینوزا جدا شده از بیمار سوخته می باشد.
    کلیدواژگان: اثرات ضد میکروبی، کفیر، سودوموناس آئروژینوزا
  • عباس غلامی، میترا براتی، مرجان وحدانی، حامد وحدانی، محمدعلی کریمی صفحه 17
    زمینه و هدف
    استفاده نامناسب از آنتی بیوتیک ها یکی از علل مهم مقاومت به آنتی بیوتیک ها است. هدف از این مطالعه تعیین الگوی تجویز تجربی آنتی بیوتیک در اورژانس یک بیمارستان آموزشی می باشد..
    روش کار
    در این مطالعه مقطعی 190 مورد از بیمارانی که در پاییز سال 1387 در اورژانس یک بیمارستان آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران آنتی بیوتیک دریافت کرده بودند از نظر صحت اندیکاسیون، نوع آنتی بیوتیک، دوز و روش تجویز آن مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها از پرونده بیماران گردآوری شد و آنالیز آماری بوسیله نرم افزار SPSS v.15 انجام شد.
    یافته ها
    8/55% مرد و 2/44% زن بودند. میانگین سنی آنها 66/23 ± 61/56 سال بود. در 3/26% موارد یک دارو و در 7/73% موارد دو دارو یا بیشتر تجویز شده بود. سفتریاکسون با فراوانی 1/72% شایع ترین آنتی بیوتیک تجویز شده بود. 7/63% موارد آنتی بیوتیک های تجویز شده مناسب و 3/36% نامناسب بود. در 8/15% موارد تجویز آنتی بیوتیک غیر ضروری بود. دوز دارو در 8/6% و روش تجویز دارو در 1/2% موارد نادرست بود. بطور کلی با درنظر گرفتن اشتباه در تشخیص اندیکاسیون، نوع آنتی بیوتیک، دوز و روش تجویز دارو مجموعا در 77 مورد (52/40%) در تجویز آنتی بیوتیک خطا صورت گرفته بود.
    نتیجه گیری
    تجویز نامناسب آنتی بیوتیک تجربی در این مرکز بیش از حد انتظار برای یک بیمارستان دانشگاهی است. اتخاذ تدابیری در زمینه تنظیم و اجرای برنامه های آموزشی یا بازآموزی تجویز آنتی بیوتیک منطقی بنظر می رسد.
    کلیدواژگان: تجویزآنتی بیوتیک، تجویز آنتی بیوتیک تجربی، بخش اورژانس
  • سیده الهه موسوی، علی شهریاری، اکرم آهنگرپور، عباس جلودار صفحه 24
    زمینه و هدف
    مصرف کربوهیدرات ها همراه با دریافت کالری بیش از حد سبب ابتلا به چاقی می شود. در طب امروزی توجه زیادی به استفاده از گیاهان دارویی در درمان این بیماری شده است. کلپوره دارای اثرات هیپوگلیسمیک، هیپولیپیدمیک و آنتی اکسیدانی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر عصاره اتیل استات این گیاه که دارای خاصیت محافظتی بر کبد و آنتی اکسیدانی قوی می باشد، برپارامترهای چاقی موش های تغذیه شده با جیره غنی از سوکروز است.
    روش کار
    در این مطالعه تجربی، تعداد 30 سر موش صحرایی نر در محدوده وزنی 20 ± 180 گرم انتخاب شد و در 4 گروه شش تایی تیمار و یک گروه کنترل، به مدت 10 هفته با جیره حاوی 50 درصد سوکروز تغذیه شدند. در پایان هفته هشتم، 3 گروه تیمار روزانه mg/ kg 50، 100و 200 از عصاره اتیل استاتی گیاه کلپوره را به مدت دو هفته از طریق خوراکی دریافت می کردند. یک گروه به عنوان گروه شاهد هیچ عصاره ای دریافت نمی کرد. پس از 10 هفته پرورش، موش ها آسان کشی شده و پارامترهای وزنی مورد ارزیابی قرار گرفت. در بررسی و تحلیل آماری از نرم افزار آماری SPSS و آزمون آماری ANOVA استفاده گردید. نتایج به صورت میانگین و انحراف معیار محاسبه شده و با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه مقایسه شده و مقادیر P کوچکتر از 05/0 معنی دار تلقی گردید.
    یافته ها
    مطابق نتایج میزان دریافت غذا و انرژی در گروه کنترل نسبت به سایر گروه ها به ترتیب افزایش و کاهش یافت. هم چنین وزن بدن و قلب و میزان چربی های محوطه بطنی و هم چنین میزان هورمون لپتین در گروه شاهد در مقایسه با سایر گروه ها افزایش قابل ملاحظه ای یافته است.از سوی دیگر مصرف عصاره اتیل استاتی گیاه کلپوره با یک روند تقریبا وابسته به دوز سبب کاهش قابل ملاحظه پارامترهای چاقی نظیر وزن، چربی های محوطه بطنی، وزن قلب و میزان هورمون لپتین گردید.
    نتیجه گیری
    این پژوهش نشان داد که مصرف عصاره در دو دوز بالا به مدت 2 هفته سبب کاهش پارامترهای چاقی می گردد.
    کلیدواژگان: عصاره اتیل استاتی، کلپوره، چاقی، سوکروز، موش صحرایی
  • حسین نظری، سید مهدی مدرس زاده، رضا صعودی، آرش ملکی، حورا میرزاجانی صفحه 32
    زمینه و هدف
    در بسیاری از اختلالات و بیماری های قسمت خلفی کره چشم، چسبندگی غیر عادی بین زجاجیه و شبکیه (ویتره و رتین) نقشی تعیین کننده دارد. جداسازی دقیق و ظریف این چسبندگی ها قسمت مهم و یا اصلی اعمال جراحی ویترکتومی را تشکیل می دهد که طبعا ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد. در سال های اخیر نقش داروهای متعدد با ماهیت آنزیمی و غیر آنزیمی برای آزاد سازی ویتره خلفی از رتین به روش شیمیایی به عنوان جایگزین ویترکتومی و یا تسهیل کننده آن مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله کوشش شده است خلاصه ای از این مطالعات به نحو موجز و مفید در اختیار خوانندگان محترم قرار گیرد.
    روش کار
    جستجوی اینترنتی در pubmed و با استفاده از کلمات کلیدی «Vitreolysis»، «pharmacologic vitreolysis»، vitrectomy«& Plasmin» و «microplasmin & vitrectomy» انجام شد و مقالات با متن کامل انگلیسی بدست آمده مورد استفاده قرار گرفت.
    نتیجه گیری
    گزارشات اخیر امید به استفاده بالینی از ویتریولیز دارویی را افزایش داده است. بررسی های آینده نقش قطعی ویتریولیز آنزیمی را به عنوان درمان کمکی و یا جایگزین ویترکتومی، در درمان اختلالات ویتره و رتین نشان خواهد داد.
    کلیدواژگان: ویتریولیز داروئی، ویتریولیز آنزیمی
  • فاطمه نیکمرد، علیرضا ابراهیم زاده بیدسکان، علیرضا محمودیان، الهام محمد زاده، علیرضا فاضل صفحه 43
    زمینه و هدف
    تشکیل گناد ها حاصل فرایند های پیچیده تکاملی است. از طرفی فرایند های تکاملی توسط میان کنش های مولکولی متعددی از جمله قندهای انتهایی گلیکوکونژوگیت های موجود در سطح سلول ها و ماتریکس خارج سلولی تنظیم می شود. لذا این مطالعه به منظور بررسی بیان قندهای انتهایی گلیکوکونژوگیت ها و تغییرات آن ها طی گنادژنز در رت انجام شد.
    روش کار
    این مطالعه که از نوع توصیفی- آزمایشگاهی است انجام شد. در این پژوهشتعداد30 سر جنین رت نژاد ویستار در روزهای 12،14و16 حاملگی در فرمالین فیکس و پس از پاساژ بافتی در پارافین قالب گیری، و برش هایی به ضخامت 5 میکرون تهیه و با استفاده از لکتین های Lotus tetragonolobus agglutinin، Maclura pamifera agglutinin (MPA)، Arachis hypogaea (peanut) که با HRP کونژوگه شده بودند و به ترتیب برای شناسایی قند های انتهایی DGalNAC D-Gal(β1-3) و Gal(β1-3)GalNAC و L-Fuc(α1→-4)GlcNAC اختصاصی هستند، رنگ آمیزی شدند. سپس شدت رنگ مقاطع میکروسکوپی برای هر لکتین در مراحل مختلف جنینی به روش کور تعیین و نمونه ها رتبه بندی شدند. در انتها اطلاعات به دست آمده با استفاده آزمون آماری غیر پارامتری کروسکال والیس و نرم افزار SPSS باهم مقایسه گردیدند.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که گناد های در حال تکامل در روز دوازدهم جنینی با LTA واکنشی ملاحظه نگردید. در حالیکه روز چهاردهم ماتریکس خارج سلولی با لکتین مذکور واکنش نشان داد (05/0 < p). در روز شانزدهم جنینی سلول های جنسی اولیه، ماتریکس خارج سلولی و سلول های اپیتلیالی با لکتین LTA واکنش نشان دادند (05/0 < p). واکنش تعدادی از سلول های اپیتلیالی و مزانشیمی گناد در حال تکامل در روز دوازدهم جنینی با لکتین MPA قابل مشاهده بود. به علاوه در روز چهاردهم ماتریکس خارج سلولی، اپیتلیال سطحی با لکتین مذکور واکنش نشان دادند((P<0.05. در روز شانزدهم سلول های جنسی اولیه، سلول های اپیتلیالی با لکتین MPA واکنش نشان دادند. (05/0 < p). لکتین PNA با گناد های در حال تکامل در روز دوازدهم هیچگونه واکنشی بروز نداد در صورتی که در روز چهاردهم با سلول های جنسی اولیه واکنش نشان داد (05/0 < p). و در روز شانزدهم با سلول های جنسی اولیه، ماتریکس خارج سلولی و سلول های اپیتلیوم سطحی واکنش نشان داد، به طوری که شدت رنگ نسبت به روز چهاردهم معنی دار بود (05/0 < p).
    نتیجه گیری
    طبق یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که بیان و تغییرات گلیکوکونژوگیت ها با قند های انتهایی L-Fuc (α1→4)GlcNAC، Gal(β1-3) GalNAC و D-Gal(β1-3)DGalNAC در طی گنادوژنز تنظیم شده است.
    کلیدواژگان: گنادوژنزیس، تکامل، گلیکوکونژوگیت ها، لکتین
|
  • Md M. Jabbari H. Salehi A. Jenabi B. Lotfi L. Zahedi-Shoolami A. Mouraki Page 1
    Introduction
    Hyperkalemia is a common disorder among renal failure patients and is considered as an important internal medicine emergency. On the other hand, considering the non-specific symptoms of hyperkalemia and its similarity to the underlying diseases’ symptoms, the occurrence of dangerous side effects is probable. One of the most important effects is on myocardium. Considering the immature mechanism of potassium conformity in confrontation with hyperkalemia in Acute Renal Failure (ARF) patients, the toxic effects of hyperkalemia occurs in lower potassium levels. The aim of this study is comparing the EKG changes due to hyperkalemia in patients with acute and chronic renal failure undergoing chronic hemodialysis.
    Methods
    The recent study was an analytic cross-sectional one performed on patients hospitalized in hemodialysis ward in Hashemi Nejad, Shohadaye-hafte- tir and Rasoul Akram hospitals, during 1382-1383. The serum electrolyte levels and EKG changes of 138 patients with End Stage Renal Disease (ESRD) who were under chronic hemodialysis and 91 patients with ARF, who were hospitalized in different wards, were measured and evaluated, using SPSS V.11 software and t and Chi Square tests
    Results
    Among 229 patients, 138 (60%) were ESRD patients who were under chronic hemodialysis and 91 (40%) had acute renal failure. The mean potassium level in ARF and ESRD patients were 5.66 ± 1.2 and 5.77 ± 0.91 mE/l which did not differ significantly (p=0.4). In EKG evaluations, the mean height of T wave, R wave and T/R ratio in ARF patients were 6.3 ± 2.4 mm, 5.7 ± 2.1 mm and 1.3 ± 0.9 mm respectively. These data in ESRD patients were 6 ± 2.2 mm, 5.6 ± 2.3 mm and 1.2 ± 0.78 mm. No significant difference was seen among two groups (P = 0.3, 0.8 and 0.7). In ARF and ESRD patients, there was a significant relationship between peaked tall T wave frequency and hyperkalemia severity (p<0.001). In the simultaneous presence of hyperkalemia and hypocalcemia, peaked tall T wave frequency, mean of R wave height and T/R ratio in ARF and ESRD groups were not significantly different. On the other hand, in the coincidence of hyperkalemia and hyponatremia peaked tall T wave frequency and T/R ratio in ARF and ESRD groups were significantly different. (P <0.05)
    Conclusion
    Severe hyperkalemia, hyperkalemia in the setting of ARF and the simultaneous presence of hyperkalemia and hyponatremia may increase the probability of cardiac changes. These groups of patients who undergo hemodialysis need vigorous care considering the cardiac complications.
  • G. Rahimzadeh, M.A. Bahar, N. Amir Mozafari, M. Salehi Page 8
    Introduction
    Kefir is a probiotic mixture of bacteria and yeast originating from Qafqaz region.The Kefir grain contain s both Lactic acid bacteria (Lactobacillus,Lactococcus,Leuconostoc,Acetobacte and Streptococcus spp.) and yeast (Kluyveromyces,Torula,Candida and Saccharomyces spp.). Kefir is claimed to have therapeutic effect.This study looked at the antimicrobial activity of Kefir on Pseudomonas aeruginosa.
    Methods
    The antimicrobial activity of Kefir extract were determined on Pseudomonas aeruginosa (ATCC 27853) and on those isolated from burned patient. Effect of antibacterial extracts Kefir fermentation time in both 48 and 72 hours at a temperature of 35 degrees Celsius were determined with the disk plate and well test in vitro. The MIC was defined as the lowest antimicrobial concentration able to completely inhibited bacterial growth up to 24 h. MIC values were determined by microdilution method. The lactic acid contents of the Kefir extracts were determined by reverse-phase HPLC (high performance liquid chromatography).
    Result
    The result showed that the highest antimicrobial activity of Kefir extract on Pseudomonas aeruginosa (ATCC 27853) and the burned patient isolation, ranged from 250 mg/mL(MIC) to 250 mg/mL(MBC) on time 96h.
    Discussion
    The Kefir extract showed significant antimicrobial activity on Pseudomonas aeruginosa (ATCC 27853) and the clinical isolate of Pseudomonas aeruginosa.
  • Md A. Gholami M. Barati M. Vahdani H. Vahdani M.A. Karimi Page 17
    Introduction
    Antibiotic misuse is an important cause of antibiotic resistance. The aim of this study was to determine the pattern of empirical antibiotic administration in emergency department of an educational hospital.
    Methods
    In this cross-sectional study we evaluated the pattern of antibiotic administration (indication, drug appropriateness, dose, and method of administration) in 190 patients who had been received antibiotic in emergency department of an educational hospital of Tehran Medical University in 2009. Data were collected from medical records and statistical analysis was performed by SPSSv.15 software.
    Results
    55.8% of patients were male and 44.2% were female. Mean age of them was 56.61 ± 23.66. 26.3% of patients received one antibiotic and 73.7% received two antibiotics or more. The most common prescribed drug was ceftriaxone (72.1%). 63.7% of prescribed antibiotics were appropriate choice and 36.3% were inappropriate. Unnecessary antibiotic was prescribed in 15.8% of patients. Inappropriate dose and method of administration were 6.8% and 2.1%, respectively. Total mistakes in determination of indication of antibiotic, selection of appropriate drug, dose and administration method were 40.5%.
    Conclusion
    Antibiotic misuse was more than what expected in a university hospital. It seems logical to conduct educational courses about antibiotic administration guidelines.
  • S.E. Mousavi A. Shahriari A. Ahangarpour A. Jolodar Page 24
    Introduction
    Excessive caloric intake as a result of carbohydrate over feeding is the main cause of obesity. Recently, more attention has been given to the influence of herbal medicines for prevention and treatment of obesity. Teucrium polium (Calpoure) has been hypoglycemic, hypolipidemic, and antioxidant effects. At present study, the effect of T. polium ethylacetate extract that known as hepatoprotective and antioxidant agent has been investigated on obesity parameters sucrose-induced rats. Materials: In this Experimental study, 30 adult male Wistar rats weighting 180 20 g were divided into 5 groups. Four groups obtained sucrose 50% in drinking water for 10 weeks. After 8th week, 3 randomly selected groups were treated with ethylacetate extract of T. polium for 50, 100 and 200 mg/kg. Sham animal group was fed using normal rat chow. After ten weeks, animals were euthanized and physical parameters have also been evaluated.
    Result
    The results have been shown that in control group food intake and energy consumption in comparison with the other groups, increased and decreased respectively. Sham animal group in comparison with the other groups, the weight of heart, body and abdominal fat pad, also leptin particularly were significantly increased. On the other side, it has been shown that the using T. polium ethylacetate extract significantly decreased the weight of heart, body, abdominal fat pad and Blood levels Leptin in a relatively dose-dependent way
    Conclusion
    This study showed that the using of T. polium ethylacetate extract with dose of 100 and 200 mg /kg for 2 weeks cause reduction in obesity parameters
  • Md H. Nazari S.M. Modareszadeh R. Soudi A. Maleki H. Mirzajani Page 32
    Introduction
    The vitreoretinal interface is involved in a wide range of vitreoretinal disorders and separation of the posterior vitreous face from the retinal surface is an essential part of vitrectomy surgeries. A diverse range of enzymatic and non-enzymatic agents are being studied as an adjunct before or during vitrectomy to facilitate the induction of posterior vitreous detachment. There is a significant body of knowledge in the literature about different vitreolytic agents under investigation for a variety of pathologies involving the vitreoretinal interface which will be summarized in this review. Method s: Articles retrieved by Pubmed search using keywords “Vitreolysis”, pharmacologic Vitreolysis, plasmin and vitrectomy, and microplasmin and vitrectomy, were used in this review.
    Conclusion
    recent reports have raised strong hopes that pharmacologic vitreolysis may eventually find its way to clinical practice. Further investigations will demonstrate whether enzymatic vitreolysis could be used as an adjunct and/or alternative treatment for treatment of vitreoretinal disorders.
  • F. Nikmard A.R. Ebrahimzadeh Bideskan A.R. Mahmoodian, E. Mohammadzadeh A.R. Fazel Page 43
    Introduction
    Introduction
    Gonadogenesis is a complex developmental process which is regulated by molecular interactions such as cell surface and extracellular matrix (ECM) Glycoconjugates terminal sugars. The aim of this study was to determine Glycoconjugates terminal sugars expressions and changes during Gonadogenesis in Rat using Lectin histochemical technique.
    Methods
    To determine of glycoconjugate terminal sugers by Lectin histochemistry method, thirty Wistar Rat embryos at different stages from days 12 to 16 of gestation were fixed in formalin, embedded in paraffin and cut in to 5µm thickness sections serially. The sections were incubated with different HRP- lectins from Lotus tetragonolobus (LTA), Maclura pomifera(MPA) and Arachis hypogaea or Peanut (PNA), that are specific for terminal sugars L-Fuc (α2-4)GlcNAc, Gal(β1-3)GalNAc and D-Gal(β1-3)DGalNAc respectively. On the basis of colorimetery data that was determined by blind’s method, sections were graded and SPSS statistic soft ware and kruscal Wallis tests were used for comparing different embryonic stages.
    Results
    Our finding showed that LTA did not react with developing gonads at gestational day 12(E12). LTA reactivity was found in extracellular matrix (ECM) of developing gonads from E14 through E16 (P<0.05) and PGCS as well as surface epithelium at E16 (P<0.05). Surface epithelium were reacted with MPA from E12 to E14 and increased LTA reactivity at E16 (P<0.05). ECM was reacted with MPA at E14 and diminished at E16 (P<0.05). LTA reactivity was found in PGCS at E16. PNA did not react with developing gonads at gestational day 12(E12) but its reaction was started with PGCS from E14 and increased to E16 (P<0.05). In addition, PNA reactivity was started with ECM and surface epithelium from E14 and increased at E16 significantly (P<0.05).
    Conclusion
    According to our result, it is concluded that the expression and changes of glycoconjugates with terminal sugars L -Fuc (α2-4) GlcNAC, and D-Gal (β1-3) DGalNAC are regulated developmentally during rat gonadogenesis.