فهرست مطالب

عرفان اسلامی - پیاپی 28 (تابستان 1390)

نشریه عرفان اسلامی
پیاپی 28 (تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/04/20
  • تعداد عناوین: 11
|
  • کاظم دزفولیان، حسین یاسری صفحه 13
    در مثنوی معنوی، که یکی از امهات کتب منظوم عرفانی ((mystical است، از مرگ، آن هم از گونه موت ارادی سخن به میان آمده است. یکی از دلایل پرداختن به این مهم، بیان نگرش های مولانا و تبیین زوایا، نیز تشریح یکی از مبانی مهم عرفانی موجود در مثنوی است. در حقیقت، این سنخ از مرگ در عرفان بر اساس حدیث «موتوا قبل ان تموتوا» صورت می پذیرد که باعث می گردد سالک عارف (mystic) به ملکوت آسمان ها راه یابد و به تولدی دیگر دست یازد. مولانا با وقوف به موت ارادی، بر این عقیده است که مهم ترین مانع وصول به موت ارادی، نفس اماره است. از دید وی راه های وصول به موت ارادی عبارت اند از: ریاضت، عشق و عنایت بی علت ذات احدیت. والاترین پیامد وصول به موت ارادی از دید ایشان «اتحاد ظاهر و مظهر»است.
    کلیدواژگان: مولوی، مثنوی، مرگ، موت ارادی، اتحاد ظاهر و مظهر
  • سیدمهدی مسبوق، حدیثه فرزبود صفحه 43
    شعر صوفی آمیزشی است از غزل افلاطونی و شعر خمری با زبانی کنایه آمیز و رمزگونه که در ظاهر، غزل است و وصف خمر و در باطن، سراسر عشق الهی، شعری که دارای اصطلاحات و رموز خاص صوفیانه است، اصطلاحاتی که حالات انسان و رابطه او با خدا را در مراحل مختلف سیر و سلوک عارفانه نشان می دهد. این نوع شعر از قرن دوم هجری در ادب عربی آغاز شد و در قرن هفتم با ابن فارض و محی الدین بن عربی به اوج رسید و با ششتری، صوفی بزرگ اندلسی دچار تحولی شگرف گشت، چرا که؛ او اندیشه های عارفانه خود را در قالب موشح و زجل که دارای زبانی عامیانه و مورد اقبال مردم اندلس بود بیان نمود و بدین وسیله شعر صوفیانه را نه فقط برای طبقه متصوفه، که برای عامه مردم سرود. نوشتار حاضر ابتدا نگاهی به سیر تحول شعر صوفی در ادوار مختلف افکنده و از بزرگان تصوف سخن گفته و سپس به بررسی اشعار عارف بزرگ قرن هفتم، ابوالحسن ششتری پرداخته و نو آوری ها و نقش او در انتقال مضامین عرفانی به قالبی جدید و زبانی صریح و به دور از رمز پردازی و زبان لغز گونه متصوفه را مورد بحث و واکاوی قرار داده است.
    کلیدواژگان: شعر، صوفی، تصوف، موشح، زجل، ششتری
  • محمد فرهمند صفحه 67
    یکی از کلیدی ترین واژه های عرفانی در اندیشه مولوی «عدم» می باشد. مولوی در آثارش این واژه را با «نیستی» به صورت مترادف به کار می برد. این گزاره عرفانی که در واقع یکی از هسته های اولیه و مرکزی اندیشه عرفانی مولوی را تشکیل می دهد، در منظومه فکری وی در معانی متفاوت و گاهی مختلف از هم به کار می رود که برای ناآشنای با زبان و اندیشه مولانا، شاید امری مغلق بنماید. لیکن جریان سیال ذهن مولوی از این گزاره، معانی متفاوت خلق کرده است که از آن نمونه می توان به کاربرد آن در مفهوم اعیان ثابته، عالم ماوراء طبیعت و ماده، دنیای علم خداوند، کارگاه صنع حق، مقام فقر و فنا، انکسار صفات بشری، حقیقت کلیه، عالم غیب و مجردات، عالم خیال و هوی و هوس اشاره کرد.
    کلیدواژگان: عدم، نیستی، اعیان ثابته، فیض اقدس، فیض مقدس و مولوی
  • علی اشرف امامی، محسن شرفایی مرغکی صفحه 90
    عبدالوهاب شعرانی(898، 973ه.ق) یکی از بزرگ ترین صوفیان و فقی هان مصر در قرن نهم و دهم هجری بوده است. او دارای آثار فراوانی بوده که از مهم ترین آنها می توان به لطائف المنن و الطبقات الکبری و الیواقیت و الجواهر اشاره کرد. کتاب الطبقات الکبرای او از جایگاه رفیعی در بین تذکره ها برخوردار است و یکی از مهم ترین تذکره های صوفیه در غرب جهان اسلام به حساب می آید و در کمتر کتاب یا تحقیقی دیده می شود که به آن مراجعه نشده باشد. باید بگوییم متاسفانه این کتاب ناشناخته مانده است و به جز اهل تحقیق، افراد کمی با آن آشنایی دارند. به این دلیل بر آن شدیم همراه با معرفی اجمالی و ارزیابی آن، آن را با کتاب های تذکره ای دیگر مانند حلی هالاولیاء، طبقات الصوفیه سلمی، رساله قشیریه و تذکره الاولیاء عطار مقایسه کنیم.
    کلیدواژگان: عبدالوهاب شعرانی، الطبقات الکبری، تذکره، تصوف، صوفی
  • حمید محمودیان، خلیل بهرامی قصرچمی، یلدا بابایی صفحه 114
    زهد در لغت به معنای بی اعتنایی و چشم پوشی است و در تعریف حضرت علی (ع) کوتاهی آرزو و سپاسگزاری هنگام نعمت و پارسایی نسبت به معصیت هاست. رهبانیت نیز واژه ای است عربی و اغلب لغت نویسان عرب این واژه را معادل «رهب» به معنای خوف و ترس دانسته اند. رهبانیت مسیحی زمانی به وجود آمد که پیروان حضرت مسیح علاقه مند به داشتن یک زندگی کامل روحانی مجزای از جامعه ی مادی شدند. زهد اسلامی و رهبانیت مسیحی با هم تفاوت دارند چرا که در اسلام بین این جهان و آن جهان و کارهای آن تفاوتی وجود ندارد و آن ها نسبت به یکدیگر رابطه ای جداگانه ندارند. در حالی که رهبانیت مسیحی جدایی از این جهان را توصیه می کند و خواهان پشت کردن به این دنیاست. در اثر نفوذ مسیحیان در دوران بنی امیه و بنی عباس و حضور آنان در امور حکومتی و وجود فرقه های بسیار راهبان مسیحی مسیحیت رواج یافت و بر مسلمان تاثیر گذاشت. این تاثیرگذاری به گونه ای بود که زاهدان چون راهبان از خوردن غذاهای حیوانی خودداری می کردند، پشمینه می پوشیدند، در صومعه و خانقاه ها به سر می بردند و به عمل اختصا دست می زدند تا پایبند زن و فرزند نباشند. بنابراین می توان گفت حضور گسترده مسیحیان در بین مسلمانان و رواج تعالیم آنان بر تعالیم اسلامی و همچنین زهد زاهدان مسلمان اثر گذاشته است.
    کلیدواژگان: زهد، رهبانیت، اسلام، مسیحیت
  • حسین حاجی علیلو صفحه 132
    گنجینه باستانی زبان و ادبیات پارسی همچو دیگر ادبیات های کهن و غنی، سرشار از روایات و افسانه هایی درخصوص دل باختگی مردان و زنان به همدیگر می باشد که هرکس از ظن خود یار راوی آنها شده و لکن نتوانسته اسرار نهانی را از کنه شان بکاود و البته این برمی گردد به گنجایش اندرونی آن داستان ها در پذیرش نگرش های مختلف ناظران. یکی از این افسانه ها که به شکل زیبایی توانسته این مضمون را در خود بپروراند، اسطوره مشهور دل باختگی سودابه به سیاوش ایرانی در شاهنامه حکیم توس می باشد. این داستان جامع عشق رنگی و نتیجتا ننگی سودابه به سیاوش است.
    در این جستار بر آنیم تا به اختصار این داستان را نه از دید حماسی و پهلوانی (که خصیصه ذاتی شاهنامه و بالطبع این داستان است) بل از منظر معرفتی و عرفانی مورد کنکاش قرار دهیم و برخی از ویژگی های منحصر به فرد آن را برشماریم. البته بودند کسانی که این داستان را به لحاظ دینی مورد بررسی قرار داده و به طریق مقایسه آن با داستان یوسف پیامبر(ع) به وجوه مشابهی دست یازیده اند. «آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید».
    کلیدواژگان: سیاوش، رستم، افراسیاب، گرسیوز، نفس لوامه، اماره و مطمئنه، ابلیس، قطب
  • مریم بختیار صفحه 154
    فنا و بقا از بهترین مراحل سیر و سلوک عرفانی است که در اکثر آثار شعرا و عرفا به گونه های مختلف تبیین شده است. در این میان محیی الدین ابن عربی و عطار از جمله نویسندگان و شاعرانی هستند که این موضوع را به گونه ای صریح در آثارشان منعکس کرده اند. حاصل این تحقیق این است که در نزد ابن عربی فنا امری نسبی است. «فنا» نیست شدن از مرتبه ناقص است که ملازم با بقا در مرتبه کامل است. بنابراین چیزی که فانی می شود غیر حق است و آنچه باقی می ماند تجلی حق است. وی فنا و بقا را جز نسبت هایی که به حق و خلق اضافه شده اند نمی داند؛ یعنی فنا را نسبت انسان به عالم و ماسوی الله و بقا را نسبت انسان به حق می داند و این موضوع را مرتبط با اعیان ثابته دانسته و در نهایت با تبیین مساله بقا موضوع را به وحدت وجود ربط می دهد. اما در نظر عطار؛ فنا، قطع تعلقات دنیوی و اخروی، جانبازی در راه معشوق و غیبت از خلق می باشد و هر دو آن ها قایل به این مساله اند که فنا دارای سه مرتبه است و... عطار نیز مساله فنا را چون ابن عربی به وحدت وجود ربط موضوعی می دهد
    کلیدواژگان: فنا، بقا، ابن عربی، عرفان
  • زهرا فتحی صفحه 174
    ادبیات صوفیانه گستره وسیعی است که تجلی گاه آرای دیگرگون عرفا و صوفیه در حوزه های گوناگون است. حوزه ابلیس شناسی یکی از آن جمله هاست. در تاریخ تصوف اسلامی ابلیس از دو زاویه نگریسته شده است؛ در نگاه نخستین که از جانب سنیان جبری است، ابلیس چهره ای مطرود و ملعون دارد و سزاوار جهنم جاویدان و در نگاه دیگر که بر اساس توحید اشراقی صورت می گیرد به دفاع از ابلیس برخاسته و او را مستحق عذاب نمی دانند و دستور سجده را آزمایش و ابتلای الهی می دانند. در این نوشتار ابتدا نظریات ابلیس شناسانه مولانا جلال الدین بلخی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد سپس به پیشینه نگرش دوم که جایگاه عرفای بزرگی چون حلاج، سنایی و احمد غزالی و عین القضات است، پرداخته می شود.
    کلیدواژگان: عرفان، ابلیس، مدافعان، مولانا
  • مریم محمودی صفحه 205
    تعقل و خردگرایی از موضوعات مورد توجه دانشمندان مسلمان در ادوار مختلف تاریخ بوده و موضع گیری های متفاوتی در برابر آن انجام شده است. عرفا از گروه هایی بوده اند که با تاثیر پذیرفتن از اشاعره از چشم اندازهای مختلفی به عقل نگریسته اند. سنایی، شاعر توانمند فارسی زبان که برای اولین بار روح عرفان را در کالبد شعر فارسی دمید در آثار خود این موضع گیری های متفاوت و متناقض را به خوبی منعکس کرده است؛ یعنی گاهی تکریم و تعظیم عقل و گاهی تحقیر و تضعیف آن. بررسی ها نشان می دهد که سنایی و دیگر عرفا با عقل مطلق یا عقل کلی مخالفت ندارند بلکه دشمنی و نقار آنها با تعقل استدلالی است که در حوزه معرفت دینی به کار گرفته شود.
    کلیدواژگان: سنایی، عرفان، عقل، خردگرایی، دیوان سنایی، حدیقه الحقیقه
  • زهره ترابی صفحه 225
    این مقاله با سیر اجمالی در جریان های فکری فلسفه اشراق به طرح فضاهایی رسید که در تطابق با خاستگاه فکری و نظری باشد با مطالعه مباحث نظری مطرح شده، سعی گردید که دیدگاه و نگرش موجود در آنها استخراج شده و در مواجهه با مطالعات قرار گیرد بدین ترتیب موضع فکری مشخص شود. سوالی که در این مقطع، مسیر کار را مشخص می کند این است که چگونه می توان با توجه به جهان ترسیم شده در مطالعات نظری، افق روشنی برای طراحی به وجود آورد. در این مرحله سعی گردید با یک اسکیس، کار همزمان با مبانی نظری پیش روی اتخاذ این روش به انفکاک کالبدی فضاهای خاص شهری از یکدیگر انجامید و این انفکاک هم سنخ با مبانی فکری و نظری ترسیم شده است. این فضای شهری ارگانیکی (فضای درهم آمیخته ولی مستقل از هم) به یکباره به وجود نمی آید بلکه ساکنان آن فضا در طول زمان به آن شکل می دهند و یا در آن تغییر ایجاد می کنند.
    این پژوهش بیش از آن که به دنبال پاسخ های نهایی برای پرسش ها باشد و آن را به دیگران عرضه کند به دنبال صورت بندی مجدد آنها بود. چه بسیاری از این پرسش ها، پاسخ های دست نیافتنی دارند. حاصل کار اندیشیدن مجدد به آنها بوده و اینکه راه همچنان باقی است.
    کلیدواژگان: شهر دیدار، اشراق، آینه، عشق، عقل، عرفان
  • تورج عقدایی، فاطمه مسلمی صفحه 243

    این مقاله برگرفته از پژوهشی در باب زیبایی شناسی کلام شیخ احمد غزالی (عارف قرن 5و6) در شاهکار عرفانی- ادبی او، «سوانح العشاق» می باشد. در این پژوهش برآنیم که نحوه بیان و انتقال مفاهیم عرفانی و عاشقانه شیخ را از رهگذر کلام شیوای او تحلیل کرده و نحوه سخن گفتن و تصویرهای شاعرانه وی را در این اثر تحلیل کنیم. بنابراین، پس از درآمدی موجز، دیدگاه شیخ را درباره مقوله زیبایی و زیبایی شناسی به اختصار بررسی کرده ایم. در خلال این بررسی است که دامنه سخن به «زیبایی شناسی عرفانی» کشیده می شود و تفاوت زبان اشارت و عبارت بیان می گردد. سرانجام برای نمایش زبان آوری شیخ احمد غزالی، تصویرآفرینی او در قالب های تشبیه، استعاره، کنایه، تشخیص و پارادوکس با ذکر نمونه هایی ، معرفی شده است.

    کلیدواژگان: سوانح العشاق، زیبایی شناسی، عرفان، تصویر، تشبیه، استعاره، کنایه
|
  • Dr. Kazim Dezfoolian, Hossein Yaseri Page 13
    Masnavi Manavi, one of the progenitors of mystical anthologies, involves some topics about death, exclusively over voluntary death. One of the reasons that the writer intends to deal with this topic is to express Rumi's attitudes and concepts plus accounting for one of the most important mystical points presented in Masnavi. In fact, this type of death in mysticism is based on the relation, namely 'they die before they are dead', so that the mystic traveler can find his way into the heavens and get a rebirth. Knowing about the voluntary death, Rumi is of a believe that the most significant barrier to have a voluntary death is ill spirit, hence Id. In his view point, the means of achieving a voluntary death are as follows: ascetism, and dedicated love and attention to God. The greatest outcome for achieving a voluntary death as he believes is the unity of visibility and the source of visibility.
  • Dr. Seyyed Mehdi Masboogh, Hadisseh Farzbood Page 43
    Sufi poetry is a combination of Platonic lyric and intoxicating poetry in an ironical and mysterious language, that while it looks like a lyric and intoxicating in form, it is filled with divine love in content which is a poetry full of expressions and specific sufi mysteries, expressions that depict the human moods and his relation with God in various stages of mystical journey. This type of poetry began from second AH in Arabic literature and came to its acme in seventh AH with Ibn Farez and Mohyeddin Ibn Arabi, and by means of Shoshtari, the great sufi in Andelos, it went into a remarkable evolution because he expressed his mystical beliefs in the form of vernacular language intelligible for the public so that the poetry was composed not only for sufis but also for every people. This paper first takes a glimpse at the evolution of sufi poetry in different eras and quotes from great sufis and then deals with the poetries of great sufis of the seventh AH, Abulhassan Shoshtari, and the innovation and his role in conveyance of mystical connotations in a new form and candid language and away from secret language and mystical language.
  • Dr. Mohammad Farahmand Page 67
    One of the key most mystical vocabularies in Rumi's thought is "nonexistence". Rumi makes use of its synonym word "absence". This mystical term whish is in fact one of the preliminary and central nucleuses of Rumi's mystical thoughts is employed in his mentality in different meanings and sometimes separate from one another so that it may look fallacious to the one who is not familiar with the language and thoughts of Rumi. Thus, Rumi's stream of consciousness has created different meanings out of the term out of which one can refer to its application in Ayan Thabetah, metaphysics, God's world of knowledge, creation of God, poverty and fatality position, reflection of human features, general fact, invisible and physical world, the world of imagination and whimsical world.
  • Dr. Ali Ashraf Imami, Mohsen Sharfayee Morghaki Page 90
    Abdulvahhab Sherani (898-973 AH) has been one of the greatest Sufis and jurisconsult of Egypt in the ninth and tenth AH. He had a lot of works out of which the most important ones are Lataefol Menan and Attabaghatal Kobra, and Alyovaghit, and Aljavaher. His book called Attabaghatal Kobra has got an aloof position among other biographical studies and is known as the most important Sufi's in the western Islam so that no one can find a book or research studies in which it is not referred to. It should be told that unfortunately it is left anonymous generally but for researchers and few other ones. That is why the writer intends to give a brief introduction and assessment of that at first and then make a comparison with other biographical studies such as Helyatel Owliya, Tabaghatol Soofiya Salmi, Resalatol Ghashiriyah, and Attar's Tazkaratol Owliya.
  • Dr. Hamid Mahmoodian, Dr. Khalil Bahrami Ghasrchi, Yalda Babayee Page 114
    Asceticism means self denying way of life and in a definition by Imam Ali, the first religious Imam to Muslims; it means short wishing and appreciation upon a blessing and patience upon sins. Rahbaniah (monasticism) is an Arabic word used by Arab lexicographers as 'Rahab' meaning fear and fright. Christian monasticism was created when the Disciples of Christ were interested in a totally spiritual life separate from materialistic life. The Islamic asceticism and Christian monasticism are different from one another because in Islam there is no difference between this world and the next world and the works done here, that is, they are not separate from each other, whereas in Christian monasticism it is recommended to get separate from this world appealing for turning back to that. Upon the influence of Christians in Bani Omayya and Bani Abbas era and in governmental affairs and various Christian sects, there were a lot of Christian monks spread everywhere so that they could have influence on Muslims. Such an influence was so much that ascetics like monks refrained from having any animal related meals, put on woolen cloth, lived in temples and monasteries, and did some eunuch not to be committed to their spouses and children. Therefore, one can say that the widespread presence of Christians among Muslims and promotions of their catechesis over Islamic ones as well as asceticism of Muslims have been influential.
  • Dr. Hossein Haji Aliloo Page 132
    The ancient treasure of Persian literature just like other enriched and ancient ones is full of legends and narratives in terms of men and women in love with one another so that every reader follows the narrator of the story upon his or her assumption but has not been able to explore their inner hidden mysteries. Of course it goes back to the capacities of the story in accepting the various attitudes of their readers. One of the legends which has lend itself to the above idea is the well-known story of Sudabeh's love of the Iranian Siavash in Ferdowsi's Shahnameh. This story is comprehensively about the colorful love of Sudabeh and her disgrace revealed for Siavash.This paper is intended to briefly explore not from an epical and heroic point of view (being the inner characteristics of Shahnameh) but from the cognitive and mystical point as well as other unique characteristics. Of course there have been some persons who have inspected the story from religious point of view and upon comparing it with the story of Yusef the prophet they have found some similarities.
  • Dr. Maryam Bakhtiyar Page 154
    Fatality and survival are the best stages of mystical journey which have been explained in the most works of poets and mystics in various forms. Attar and Mohyeddin Ibn Arabi are among those kinds of writers and poets that have expressed these points in a candid way. The outcome of the research is that for Ibn Arabi fatality is something relative. Fatality is nonexistence from an imperfect stage which needs survival in a perfect stage. Therefore, anything which gets fatal is not from God and what remains is the manifestation of Him. He assumes fatality and survival to be some attributes that are added to God and people, that is he takes fatality as something in a relationship between human and the universe and not divine, and survival is attributed to the relationship between human being and God, that are associated with Ayane Thabeteh and in the end by explaining on survival, he relates that to monism. On the other hand, Attar believes fatality to be something to do with disconnection from worldly and heavenly affairs, self sacrifice for the beloved and detachment from the public. Both terms above depend on this issue that fatality is of three stages. Just like Ibn Arabi, Attar relates fatality to monism.
  • Zahra Fatthee Page 174
    Mystical literature is such a vast domain that becomes the manifestation of different opinions by mystics and Sufis in various fields of study. The area of demonology is one of those. In the Sufi Islamic history, demons are viewed at from two perspectives. The first one which is related to Senian Jebri, Satan is an expelled and cursed feature and deserves permanent hell, and on the other hand, it is viewed from oriental monotheism defending Satan in a way that he doesnt deserve torture though order of God to prostrate is assumed to be a divine trial. This paper first tries to analyze the demonological views of Mowlana Jalaleddin Balkhi and then the background views of great mystics such as Hallaj, Sanayee, and Ahmad Ghazali and Eynolghozat are dealt with.
  • Dr. Maryam Mahmoodi Page 205
    Wisdom and rationalism have been interesting topics for Muslim scholars in various eras in history and there have been different positions against them. Mystics were member of those groups that being impressed by poets have looked at wisdom from various perspectives. Sanayee, as a powerful Persian poet, who blew the spirit of mysticism into Persian literature, has successfully reflected different and opposing positions against that. That is, sometimes respecting and evaluating wisdom and some other times contempt and impairing it. Some studies reveal that Sanayee and other mystics dont oppose the absolute or general wisdom, but their enmity and opposition is against reasonable rationality employed in religious cognition.
  • Zohreh Torabi Page 225
    By a brief survey on the thinking process of Ishraq philosophy (illumination), this paper has come up with some spaces compatible with the practical and theoretical sources. Studying the proposed theoretical discussions, it was endeavored to extract the available attitudes and perspectives and put them aligned with the studies done so that the way of thinking could be found. The question that makes the roadmap here is whether one can design a bright horizon for the theoretical studies according to the world sketch. At this stage, it was tried to get help from a Sketch to go along with theoretical studies. Deploying that led to the skeleton separation of specific urban spaces which have been drawn in accordance with mental and theoretical basics. The organic urban spaces are not made up all of a sudden (a mixed up space but independent from one another) but their residents will shape up the place over time or make some changes in them.This study has been after reshaping them instead of finding an ultimate response for questions to be presented to others. Many a question has no answer. The result has been thinking about them again which is yet to come.
  • Dr. Tooraj Aghdayee, Fatimah Moslemi Page 243

    This paper encompasses a research upon the aestheticism of Sheikh Ahmad Qazalis, Mystic in 5th and 6th centuries AH, literary and mystical masterpiece called "Savanehol Oshaq. This paper endeavors to analyze the tone and conveyance of mystical and lovemaking concepts of his in his eloquent language and analyze his speech and his loveable poetic pictures. Therefore, after a short introduction, the Sheikh's perspective on beauty and aestheticism is succinctly studied. Parallel to that, the analysis is drawn up on mystical aestheticism and the difference between denotation and connotation is dealt with. Finally, to demonstrate the eloquence ability of Ahmad Qazali, there are some examples given on his use of simile, metaphor, irony, diagnosis, and paradox.