فهرست مطالب

Zahedan Journal of Research in Medical Sciences
Volume:13 Issue: 5, 2011

  • تاریخ انتشار: 1390/08/17
  • تعداد عناوین: 11
|
  • علی ملکی، سعید کاویانی، مهرداد نوروزی نیا، مجید فرش دوستی حق، زینب کاویانی، کامران منصوری صفحه 1
    زمینه و هدف
    در ایجاد تومورها علاوه بر تغییرات ژنتیکی، تغییرات اپی ژنتیک نیز دخیل هستند. فرآیندهای اپی ژنتیک در ایجاد و توسعه بدخیمی های خونی اهمیت خاصی دارند. مهمترین تغییرات اپی ژنتیک شامل تغییر در متیلاسیون DNA، تغییرات پس از ترجمه هیستون ها، تغییر وضعیت کروماتین و الگوی میکروRNAها بوده که تماما با تومورزایی مرتبط می باشند. بسیاری از مسیرهای مختلف سلولی سهیم در فنوتیپ نئوپلاستیک توسط مکانیسم های اپی ژنتیکی در سرطان تحت تاثیر قرار می گیرند.
    مواد و روش کار
    مقالات مرتبط با تغییرات اپی ژنتیکی و نقش آن ها در بروز بدخیمی های خونی از منبع PUBMED طی سال های 1985 الی 2008 با استفاده از کلمات کلیدی اپی ژنتیک، بدخیمی های خونی، متیلاسیون استخراج شدند.
    یافته ها
    در لوسمی های لنفوسیتیک مزمن هیپرمتیلاسیون منطقه ای در پروموتر ژن ها منجر به خاموشی آن ها شده است. بسیاری از این ژن ها سرکوب کننده تومور هستند. در سندرم های میلودیسپلاستیک نشان داده شده که CDKN2B (یا P15) که یک مهارکننده کیناز وابسته به سایکلین بوده و بر چرخه سلولی اثر منفی دارد در سلول های بنیادی هماتوپوئیتیک مغزاستخوان (CD34+) هیپرمتیله می باشد. درحال حاضر ویدازا و دسیتابین (مهارکننده های DNAمتیل-ترانسفراز) جهت درمان MDS مورد تایید قرار گرفته اند. این داروها وضعیت متیلاسیون ژن ها را تغییر داده و آن ها را در وضعیت دمتیلاسیون قرار می دهند.
    نتیجه گیری
    تغییرات اپی ژنتیک همانند هیپرمتیلاسیون DNA و داستیلاسیون هیستون ها به علت قابلیت تغییر در مقایسه با فاکتورهای ژنتیکی همانند جهش و حذف ژن ها هدف های مناسبی در ایجاد درمان های جدید می باشند. در این مقاله مکانیسم های ملکولی اپی ژنتیک، تغییرات اپی ژنتیک در بدخیمی های خونی و درمان های مبتنی بر اپی ژنتیک مورد بررسی قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: اپی ژنتیک، بدخیمی های خونی، متیلاسیون، هیستون
  • شهرام امینی، اسدالله کیخایی، فریبا آزمون صفحه 8
    زمینه و هدف
    تهوع واستفراغ یکی از عوارض شایع بعد از عمل جراحی می باشد که باعث ایجاد ناراحتی و تاخیر زمان ترخیص بیماران می گردد. داروهای مختلفی نظیر دگزامتازون برای کاهش این عارضه به کار می رود. در این کارآزمایی بالینی سه سوکور ما به بررسی تاثیر دوزهای مختلف دگزامتازون برای کاهش تهوع و استفراغ بعد از عمل پرداختیم.
    مواد و روش کار
    این کارآزمایی بالینی برروی 150 بیمار مبتلا به کاتاراکت با کلاس ASA یک یا دو که به صورت انتخابی تحت عمل جراحی کاتاراکت قرار گرفتند، صورت گرفت. پس از القای بیهوشی با یک روش استاندارد، بیماران به طور تصادفی یکی از سه دوز mg/kg 1/0، mg/kg 3/0 و mg/kg 5/0 دگزامتازون دریافت کردند. بعد از عمل بیماران از نظر بروز تهوع و استفراغ در ریکاوری و در بخش مورد بررسی قرار گرفته و توسط آزمون های آماری مناسب مورد مقایسه قرار گرفتند.
    یافته ها
    بیماران از نظر سن، جنس و مدت عمل جراحی اختلاف معنی داری نداشتند. فراوانی تهوع واستفراغ در گروه mg/kg 1/0، 3/0 و 5/0 به ترتیب 4 درصد، 4 درصد و 6 درصد بود (57/0p=). اختلافی بین بیماران از نظر میزان نیاز به داروی ضد تهوع وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    تاثیر دوزهای mg/kg 1/0، mg/kg 3/0 وmg/kg 5/0 دگزامتازون درکاهش تهوع و استفراغ بعد از عمل کاتاراکت و نیاز به داروی ضد تهوع مشابه است. لذا بهتر است از دوز پایین تر دگزامتازون استفاده نمود تا هم هزینه ها را کمتر کنیم و هم از عوارض مصرف دوزهای بالای دارو بکاهیم.
    کلیدواژگان: تهوع و استفراغ بعد از عمل، دگزامتازون، جراحی کاتاراکت
  • مریم هادوی، محسن رضاییان صفحه 12
    زمینه و هدف
    گلودرد، یکی از عوارض جانبی مهم در دوره پس از عمل جراحی است. علی رغم تلاش های انجام شده به منظور کاهش گلودرد پس از لوله گذاری تراشه، این عارضه هنوز یکی از مشکلات اساسی دوره بعد از عمل جراحی است. مطالعه حاضر، به بررسی اثر غرغره کتامین بر گلودرد پس از لوله گذاری تراشه پرداخته است.
    مواد و روش کار
    این کارآزمایی بالینی دوسوکور بر روی 120 بیمار با وضعیت فیزیکی I و II که تحت عمل جراحی الکتیو هرنیورافی با بیهوشی عمومی قرار گرفتند، انجام شد. بیماران به طور تصادفی به سه گروه مساوی تقسیم شدند. قبل از القای بیهوشی، بیماران گروه اول،40 میلی گرم کتامین در30 میلی لیتر نرمال سالین و گروه دوم،30 میلی لیتر محلول نرمال سالین غرغره نمودند. در گروه سوم هیچ مداخله ای صورت نگرفت. گلودرد پس از عمل جراحی، در زمان-های صفر، 2، 4 و 24 ساعت پس از آن، با استفاده از Visual Analogue Scale اندازه گیری شد.
    یافته ها
    فراوانی و شدت گلودرد پس از عمل جراحی، در گروه کتامین نسبت به گروه های سالین و کنترل در کلیه ساعات مورد بررسی کمتر بود، ولی اختلاف معنی دار وجود نداشت. بیشترین میزان گلودرد، 2 ساعت پس از عمل گزارش شد. هیچ یک از بیماران، گلودرد با شدت زیاد (نمره3) و خیلی زیاد(نمره4) را گزارش ننمودند. عارضه جانبی سیستمیک یا موضعی در گروه های مورد بررسی مشاهده نگردید.
    نتیجه گیری
    غرغره کتامین، در کاهش میزان و شدت گلودرد پس از عمل مؤثر بوده است. با توجه به نداشتن عوارض جانبی، می توان استفاده از غرغره محلول کتامین را در مواردی که نیاز به لوله گذاری تراشه می باشد، مخصوصا مواقعی که احتمال مشکل بودن لوله گذاری تراشه و بروز گلودرد پس از عمل وجود دارد، توصیه نمود.
    کلیدواژگان: غرغره، کتامین، گلودرد، لوله گذاری تراشه
  • فاطمه آزادگان دهکردی، مصطفی منتظرظهوری، عفت فرخی، سید ابوالفتح شیرمردی، مجتبی ساعدی مرغملکی، زهره عطایی، سمیه رئیسی، مرضیه ابوالحسنی، حمید خضرایی، مرتضی هاشم زاده چالشتری صفحه 17
    زمینه و هدف
    ناشنوایی غیرسندرمی می تواند بر اثر جهش در ژن های میتوکندریایی و هسته ای ایجاد شود. جهش های میتوکندریایی در کمتر از 1 درصد کودکان با ناشنوایی پیش از زبان باز کردن بروز می کنند اما شیوع آن ها در سنین بالا بیشتراست. بیشتر نقایص مولکولی مسئول اختلالات میتوکندریایی همراهی کننده با ناشنوایی، بر اثر جهش هایی در ژن 12SrRNA و ژن های tRNA ایجاد می شوند. هدف این مطالعه شناسایی فرکانس سه جهش معمول از جهش های میتوکندریایی شامل A1555G، A3243G و A7445G در گروهی از افراد ناشنوای غیرسندرمی اتوزومی مغلوب (ARNSHL) در استان سیستان و بلوچستان است.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه ی توصیفی–آزمایشگاهی 110 نفر از افراد ARNSHL ازنظر سه جهش معمول میتوکندریایی با استفاده از روش PCR-RFLP در استان سیستان وبلوچستان بررسی شدند و سپس جهش های ممکن توسط روش تعیین توالی مستقیم مورد تائید قرار گرفتند.
    یافته ها
    هیچ کدام از جهش های A7445G و A1555G در این مطالعه مشاهده نشد. هر چند ما یک نمونه جهش A3243G (%9/0) را یافتیم. علاوه بر این یک جایگاه برش MTTL1 نزدیک به جهش A3243G بلوکه شده یک واریانت آللی G3316A (%9/0) در بیماران مورد مطالعه را آشکار نمود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان می دهد که جهش های میتوکندریایی مسئول کمتر از 1 درصد ناشنوایی غیرسندرمی اتوزومی مغلوب ARNSHL)) قبل از زبان باز کردن در جمعیت استان سیستان و بلوچستان می باشند. مطالعه ی حاضر مشاوره ژنتیک افراد ناشنوا در استان سیستان و بلوچستان را بهبود خواهد داد.
    کلیدواژگان: ناشنوای غیرسندرمی اتوزومی مغلوب، جهش های میتوکندریایی، A1555G، A3243G و A7445G
  • مهدی صادقی، آزاده شادمهر، سعید طالبیان، وحید صمدی صفحه 23
    زمینه و هدف
    حمل نامتقارن یا ترکیبی اجسام به عنوان مهم ترین فاکتور بیومکانیکی در افزایش شیوع کمر درد در محیط های کاری در نظر گرفته می شود. هدف از این مطالعه بررسی افزایش میزان مقاومت بر زمان عکس العمل و فعالیت الکترومیوگرافی عضلات تنه حین انجام حرکت ترکیبی تنه است.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه مداخله ای پس از انجام نمونه گیری به شیوه ساده و در دسترس، 30 مرد سالم جوان با قرارگیری در دینامومتر ایزواستیشن B200 در وضعیت ایستاده مستقیم، به صورت تصادفی حرکت ترکیبی تنه را در برابر سطوح مختلف مقاومت (حداقل مقاومت و 25، 50 و 75 درصد حداکثرگشتاور) انجام دادند. شیوه انجام آزمون به صورت پنج حرکت رفت و برگشتی ترکیبی تنه در دو فاز بالا آمدن و پایین رفتن بود. هم زمان با انجام حرکت، میزان فعالیت الکتریکی عضلات تنه و پارامترهای زمانی کنترل حرکت توسط دستگاه الکترومیوگرافی Data Link ثبت گردید. به منظور بررسی اثرات میزان مقاومت از آزمون آنالیز واریانس با طرح اندازه گیری های مکرر استفاده شد.
    یافته ها
    به طور کلی با افزایش سطح مقاومت، میزان فعالیت الکتریکی عضلات تنه به صورت معنی داری افزایش یافت (001/0p=). به دنبال افزایش مقاومت، زمان حرکت افزایش معنی داری یافت (004/0p=). زمان عکس العمل و زمان پیش حرکت تغییر معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    با افزایش مقاومت، توانایی کنترل پذیری تنه کاهش، میزان خطای سیستم حرکتی و بارگذاری داخلی افزایش می یابد. در مجموع استرس و استرین وسیع تری به فیبرهای آنولوس، مفاصل فاست و بافت های نرم اعمال گشته و ریسک آسیب افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: مقاومت، الکترومیوگرافی، زمان عکس العمل، ستون فقرات
  • مریم بشتام، کریم زارع، شهریار صادقی، فیروزه سجادی، شهناز شاهرخی، منصوره بشتام، عبدالرضا پارسا صفحه 31
    زمینه و هدف
    پروژه مداخلاتی محیط کار از برنامه قلب سالم اصفهان، با هدف اصلاح الگوی زندگی کارگران و کارمندان در شهرستان های اصفهان و نجف آباد (جامعه مداخله) و شهرستان اراک (جامعه شاهد) به مدت 5 سال به اجرا درآمد. از جمله مداخلات این پروژه مداخلات تغذیه ای بود.
    مواد و روش کار
    الگوی مصرف غذایی افراد به کمک پرسشنامه فراوانی مصرف به همراه سایر اطلاعات دموگرافیک این گروه به وسیله پرسشنامه ای دیگر از هر دو جامعه قبل، بعد و سالانه طی مداخلات جمع آوری شد. سپس اطلاعات به کمک تست های آماری Genera Linear Models (GLM) و Trend analysis و آمار توصیفی مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    مصرف نوشابه های گازدار و روغن هیدروژنه در کارگران و کارمندان در جامعه مداخله بیش از شاهد کاهش و میوه جات و سبزیجات افزایش یافت (003/0p<). مصرف روغن مایع در کارگران گروه مداخله بیش از شاهد افزایش یافت اما در مورد کارمندان کاهش در جامعه شاهد به طور معنی داری بیش از مداخله بود (001/0p<). در مورد مصرف مغزهای گیاهی تنها در کارگران افزایش معنی داری دیده شد (001/0p<). مصرف گوشت مرغ در کارگران و کارمندان شاهد به طور معنی داری بیش از مداخله افزایش یافت (04/0=p). مصرف ماهی در هیچ یک از کارگران و کارمندان تغییر نکرد (27/0p>). مصرف غذاهای آماده در کارمندان جامعه مداخله در مقایسه با شاهد افزایش داشت (001/0p<).
    نتیجه گیری
    از این مطالعه چنین نتیجه گیری می شود که به طور کلی مداخلات تغذیه ای اثرات مطلوبی بر عملکرد کارگران و کارمندان این جامعه ایرانی داشته است و مداخلات این مطالعه به عنوان مداخلات کاربردی برای سایر جوامع مشابه قابل استفاده می باشد.
    کلیدواژگان: مداخله تغذیه ای، کارگران، کارمندان، ایران
  • معصومه شیرزایی، مریم قنبری ها صفحه 38
    زمینه و هدف
    بیماری پریودنتال و پوسیدگی دندان از مهم ترین عوامل از دست رفتن دندان ها و شایع ترین مشکل سلامت دهان می باشد. بنابراین مطالعه حاضر، جهت ارزیابی شاخص بهداشت دهان دانش آموزان 12ساله زاهدانی انجام شد.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، شهر زاهدان در سال 87 بر اساس وضعیت اقتصادی- اجتماعی به دو منطقه مطلوب ونا مطلوب تقسیم شد. از هر منطقه 10 مدرسه و از هر مدرسه، 47 دانش آموز به طور تصادفی انتخاب شدند. وضعیت بهداشت دهان 942 دانش-آموز دختر و پسر 12 ساله با شاخص بهداشت دهان ارزیابی شد. داده ها با نرم افزار SPSS-15 (t و 2χ) آنالیز شد.
    یافته ها
    میانگین شاخص بهداشت دهان در این افراد، 72/0±43/1 بود. 7/44 درصد، شاخص بهداشت دهان خوب، 3/50 درصد، شاخص بهداشت دهان متوسط و 5 درصد شاخص بهداشت دهان ضعیف داشتند. میانگین شاخص بهداشت دهان در پسران 42/1 و در دختران 44/1 بود. ارتباط شاخص بهداشت دهان با شغل پدر (03/0p=) و دفعات مسواک زدن (0001/0p=) معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    وضعیت بهداشت دهان افراد مورد مطالعه متوسط بود و افرادی که دفعات بیشتری مسواک می زدند، شاخص بهداشت دهان بالا-تری داشتند.
    کلیدواژگان: شاخص بهداشت دهان، مسواک زدن، رفتار
  • علی ناصربخت، خسرو صادق نیت صفحه 43
    زمینه و هدف
    فرمالدئید یک ماده شیمیایی فعال است که به عنوان تثبیت کننده و ضد عفونی کننده در بخش های پاتولوژی استفاده می شود. از عوارض شایع مواجهه با آن بروز شکایات تنفسی می باشد که در این مطالعه به آن پرداخته ایم.
    مواد و روش کار
    این مطالعه مقطعی بر روی 38 نفر از پرسنل در تماس با فرمالدئید و 23 نفر از پرسنل غیر مواجهه در زمینه بررسی عوارض تنفسی انجام شد. اطلاعات با استفاده از «پرسشنامه مواجهه»، اسپیرومتری و اندازه گیری محیطی جمع آوری گردیدند.
    یافته ها
    علایم تنفسی شامل سوزش بینی و گلو با بیشترین میزان بروز، سرفه، فشار در قفسه سینه، گرفتگی صدا و تنگی نفس بود. اغلب علایم تنفسی با الگوی زمانی مواجهه یا شدت آن ارتباط داشتند.
    نتیجه گیری
    به علت مواجهه متناوب تغییرات معنی داری در پارامترهای اسپیرومتری یافت نشد، ولی با توجه به شیوع علایم تنفسی و موارد بیشتر از حد استاندارد غلظت فرمالدئید در محیط، استفاده از تهویه موضعی برای کاهش سطح مواجهه توصیه گردید.
    کلیدواژگان: فرمالدئید، علایم تنفسی، عملکرد تنفسی، اسپیرومتری
  • محمد امینیان فر، علی اصغر سعیدی، محمد درویشی صفحه 47
    سندرم هایپرایمونوگلوبین E یک ناهنجاری نادر نقص سیستم ایمنی می باشد که دارای یک الگوی وراثت اتوزومال غالب است. این سندرم تظاهرات کلینیکی متنوعی داشته و توام با ناهنجاری های متعدد می باشد. معمول ترین یافته ها در این سندرم عبارتند از عود آبسه های پوستی (از این رو به آن سندرم جاب گفته می-شود)، پنومونی ایجاد کننده پنوماتوسل و سطوح بالای IgE سرم و یافته های بالینی در صورت، دندان و اندام ها. در این مورد بیمار پسر بچه دو ساله ای است که با تظاهرات پوستی مراجعه کرده بود وپس از بررسی کلینیکی و پاراکلینیکی تشخیص بیماری job Syndrome برای بیمار مطرح شد.
    کلیدواژگان: سندرم هایپرایمونوگلوبین E، اگزما، آبسه های سرد
  • عبدالحمید تاجور، ناصر هاشمی نژاد، عباس بهرام پور، محسن مدیری صفحه 52
|
  • Ali Maleki, Saeid Kaviani, Mehrdad Noruzinia, Majid Farshdoosti-Hagh, Zeinab Kaviani, Kamran Mansouri Page 1
    Background
    Cancer development is not restricted to the genetic changes, but also to epigenetic changes. Epigenetic processes are very important in the development of hematological malignancies. The main epigenetic alterations are aberrations in DNA methylation, post-translational modifications of histones, chromatin remodeling and microRNAs patterns, and these are associated with tumor genesis. All the various cellular pathways contributing to the neoplastic phenotype are affected by epigenetic genes in cancer. These pathways can be explored as biomarkers in clinical use for early detection of disease, malignancy classification and response to treatment with classical chemotherapy agents and epigenetic drugs.
    Materials And Method
    A literature review was performed using PUBMED from 1985 to 2008. Cross referencing of discovered articles was also reviewed.
    Results
    In chronic lymphocytic leukemia, regional hypermethylation of gene promoters leads to gene silencing. Many of these genes have tumor suppressor phenotypes. In myelodysplastic syndrome (MDS), CDKN2B (alias, P15), a cyclin-dependent kinase inhibitor that negatively regulates the cell cycle, has been shown to be hypermethylated in marrow stem (CD34+) cells in patients with MDS. At present both Vidaza and Decitabine (DNA methyltransferase inhibitors) are approved for the treatment of MDS.
    Conclusion
    Unlike mutations or deletions, DNA hypermethylation and histone deacetylation are potentially reversible by pharmacological inhibition, therefore those epigenetic changes have been recognized as promising novel therapeutic targets in hematopoietic malignances. In this review, we discussed molecular mechanisms of epigenetics, epigenetic changes in hematological malignancies and epigenetic based treatments.
  • Shahram Amini, Assadallah Kaykhaee, Fariba Azmoon Page 8
    Background
    Postoperative nausea (PONV) and vomiting is the most common complication after surgery that might prolong discharge time and cause some morbidity. Dexamethasone can effectively reduce PONV. This study was conducted to evaluate the efficacy of different doses of dexamethasone on PONV.
    Materials And Method
    In a double blind clinical study we investigated the efficacy of three doses of dexamethasone (0.1mg/kg‚0.3mg/kg‚0.5mg /kg) in ASA class I or II patients randomly allocated into three groups for cataract surgery. The patients were tracked for the frequency of development of PONV in the recovery room and the ward and were compared accordingly.
    Results
    The patients were similar with respect to demographic parameters and duration of anesthesia. PONV occurred in 4%‚ 4% and 6% in patients in the 0.1mg/kg‚ 0.3mg/kg and 0.5mg/kg group, respectively (p= 0.577)
    Conclusion
    We concluded that lower doses of dexamethasone could reduce PONV as much as higher doses. We suggest the lowest dose to reduce both the cost and side effects.
  • Page 12
    Background
    Sore throat is one of the major post-operative complications. Despite efforts to reduce sore throat, this complication is still one of the main problems after surgery. The aim of this study was to analyze the effectiveness of ketamine gargle on sore throat after tracheal intubation.
    Materials And Method
    This double blind clinical trial was performed on 120, ASA-I and II, patients undergoing elective surgery for herniorrhaphy under general anesthesia. Patients in group 1 were gargled 40 mg ketamine in 30mg saline and in group 2, only 30ml saline. For third group we did not do any intervention. Postoperative sore throat was graded at 0, 2, 4 and 24 h after operation on Verbal Analogue Scale (0-4).
    Results
    Postoperative sore throat occurred less frequently in group 1, when compared with groups 2 and 3, but the difference was not significant. Frequently sore throat was reported at two hours after surgery. In this study, there was no severe (score 3) or very severe (score 4) sore throat. No systemic or local side effects were observed.
    Conclusion
    In this study, ketamine gargle reduced the incidence and severity of post-operative sore throat. Therefore, gargling of ketamine solution is recommended for cases that need to tracheal intubation, especially when the probability of difficult intubation and post-operative sore throat is high.
  • Page 17
    Background
    Non-syndromic hearing loss may be induced by mutations in both nuclear and mitochondrial genes. Mutations in mtDNA are present in less than 1% of the children with pre-lingual deafness but are more prevalent later. Most of the molecular defects responsible for mitochondrial disorder, associated with hearing loss may be induced by mutations in the 12SrRNA and tRNA genes. This aim of this study was to investigate the frequency of three common mtDNA mutations including A1555G, A3243G and A7445G in a cohort of autosomal recessive non-syndromic hearing loss (ARNSHL) subjects in Sistan va Baluchestan province.
    Material And Methods
    In this descriptive- experimental based study, a total of 110. ARNSHL subjects from Sistan va Baluchestan province were investigated for three common mtDNA mutations using PCR-RFLP procedure. The possible mutations were confirmed by direct sequencing.
    Results
    None of the A1555G and A7445G mutations were detected in this study. However, we found one sample to carry A3243G mutation (0.9%). Moreover abolishing a MTTL1 restriction site close to A3243G mutation revealed a G3316A allelic variant in 0.9% of patients studied.
    Conclusion
    This study showed that mtDNA mutations are responsible for less than 1% of pre-lingual ARNSHL associated subjects. The present study will improve the genetic counseling of hearing impaired patients in Sistan va Baluchestan province, Iran.
  • Mehdi Sadeghi, Azadeh Shadmehr, Saeed Talebian, Vahid Samadi Page 23
    Background
    Asymmetric or combined lifting of objects is considered as the most important biomechanical factor in increasing the prevalence of low back pain (LBP) in the working environments. The purpose of this study was to investigate the effect of increasing resistance level on reaction time and electromyographic activity of trunk muscles during combined trunk motion.
    Materials And Method
    In this interventional study; after entering cases into the study consecutively, thirty young healthy men aligned with B200 isostation dynamometer in upright standing position randomly performed combined trunk motion against different levels of resistance (minimal resistance, 25, 50, 75% of MVC). The way of test performance was five combined trunk motion trip in two phases of upward and downward movements. The.Rout Mean Square of trunk muscles and temporal parameters of motor control was recorded by the Data Link device. Analysis of variance with repeated measures was used to test the effect of levels of resistance.
    Results
    The results of present study showed that in general, increasing resistance level associated significantly with the amount of RMS of trunk muscles (p=0.001) and motor time (p =0.004). Reaction time has also been increased but it had not any significant difference (p=0.058). Premotor time was not changed significantly (p>0.05).
    Conclusion
    With increasing the level of resistance, trunk controllability reduces and the amount of error in motion system and internal loading will increase. Finally greater stress and strain impose into the annulus fibers, facet joints, soft tissue will increase the risk of injury.
  • Maryam Boshtam, Karim Zare, Shahriar Sadeghi, Firozeh Sajadi, Shahnaz Shahrokhi, Mansoreh Boshtam, Abdoreza Parsa Page 31
    Background
    Worksite Intervention Project from Isfahan Healthy Heart Program aiming at modifying life style of workers and staff in Isfahan and Najafabad (intervention areas), and Arak (reference area) carried out for 5 years. Nutritional interventions are one of the interventions of this project. This research aiming at studying the effect of these interventions on food consumption pattern changes carried out in workers and staff of Isfahan and Najafabad.
    Materials And Method
    Food consumption pattern by food frequency questionnaire and demographic information of this group were collected before, after and annually during the intervention. Data were analyzed by Genera Linear Models (GLM), descriptive and trend analysis.
    Results
    Beverage and hydrogenated oil consumption decreased and fruits and vegetables increased in workers and staff of intervention area more than reference area (p<0.003). Non-hydrogenated oils usage increased in workers of intervention area more than reference area but for the office staff increase was significantly more in reference than intervention areas (p<0.001). Nut usage significantly increased only in workers of intervention area (p<0.001). Poultry consumption significantly increased in workers and staff of reference more than intervention society (p=0.04). Use of fish showed no significant difference in workers and staff of both areas (p>0.27). Compare to reference society fast food consumption in office staff of intervention society was increased (p<0.001).
    Conclusion
    We conclude that nutritional interventions have favorite effects on practice of workers and staff of this Iranian population and interventions used in this study can use as applicable interventions for similar societies.
  • Masoomeh Shirzai, Maryam Ghanbariha Page 38
    Background
    Periodontal disease and dental caries are one of the most important factors of tooth loss and the most common oral health problem, therefore the present study was performed to assess oral hygiene index in the 12-years-old students in Zahedan city.
    Material And Method
    In this descriptive-analytical study, Zahedan city (2009) was divided based on socio-economical situation in to two areas and 10 school (boys & girls school) from each area, and 47 students from each school, were selected randomly. Oral hygiene status of 942 12-years-old male and female students was assessed with OHI-S index. Data were analyzed by SPSS software version-15 (t-test and chi-square).
    Results
    The mean OHI-S was 1.43±0.72 and 44.7% persons had well OHI-S, 50.3% had medium OHI-S and 5% had poor OHI-S. The mean OHI-S was 1.42 in boys and 1.44 in girls. Correlation between OHI-S with father occupation (p=0.03) and sequences of tooth brushing (p=0.001) was significant.
    Conclusion
    Oral hygiene status of studied students was in the middle and people who brushes their teeth more time, had higher OHI-S indices.
  • Ali Naserbakht, Khosro Sadeghniat Page 43
    Background
    Formaldehyde is a chemical active material with stabilizer and disinfectant applications in pathology laboratories. One of its side-effects is respiratory problems which were studied in this research.
    Materials And Method
    Thirty-eight subjects exposed to formaldehyde and 23 unexposed personals at pathological laboratories were studied with regard to their respiratory symptoms and functions. “Exposure Questionnaire”, spirometry and environmental measurement were used for this purpose.
    Results
    Nasal and throat burning were achieved the highest incidence; and other symptoms including hoarseness, cough and dyspnea in exposure group, respectively. Many symptoms were significantly associated with time-pattern and/or exposure intensity.
    Conclusion
    Unchanged spirometric values could be due to intermittent exposure. However, regarding to the high incidence rate of respiratory symptoms and high concentration of the formaldehyde in laboratories, effective ventilation.
  • Mohammad Aminianfar, Aliasghar Saidi, Mohammad Darvishi Page 47
    Hyperimmunoglobulin E (HIE) syndrome is a rare immunodeficiency disorder. HIE syndrome has multiple abnormalities include recurrent skin abscesses (hence, the name Job syndrome), pneumonia, high serum levels of IgE, Facial, dental and skeletal features. We presented a case of HIE with dermatologic findings, recurrent productive cough and facial features. The diagnosis of HIE require differentiation from other disease. No definitive therapy is available for the treatment. The mainstay of treatment is the control of bacterial infections.