فهرست مطالب

Annals of Military and Health Sciences Research - Volume:9 Issue: 1, 2011

Annals of Military and Health Sciences Research
Volume:9 Issue: 1, 2011

  • تاریخ انتشار: 1390/04/18
  • تعداد عناوین: 11
|
  • شریف نجفی، احمد محمود آبادی، مهدی اکبرزاده، سیمین سجادی، علیرضا عمادی صفحه 1
    سابقه و هدف
    استنشاق N-هگزان ممکن است سبب نوروپاتی پیشروندهای شود که گاه به فلج یا مرگ میانجامد. کارکنان کارگاه های تولید کفش، چاپگرها، کابینتسازی ها و هرگونه مواجهه شغلی با چسب، در معرض استنشاق N-هگزان و عواقب آن هستند. هدف این بررسی مقایسه یافته های مطالعه هدایت عصبی (NCS) در اینگونه افراد با افراد شاهد بود.
    مواد و روش ها
    30 کارگر شاغل در یک کارگاه تولید کفش و یک کارگاه چاپ و 30 فرد شاهد از مراجعان به چند درمانگاه طب فیزیکی آزمودنی های این مطالعه مورد-شاهدی را تشکیل میدادند. متوسط مدت اشتغال چاپگرها 3/1±2/5 سال و در مورد کارکنان کفش6/4±17 سال بود. نتایج معاینات اولیه، شامل: رفلکسهای عمقی وتری (DTR)، قدرت عضلانی و معاینه حسی و یافته های NCS در دو گروه مقایسه شد. داده ها با استفاده از آزمونهای آماری K-S تک نمونهای، t تک نمونهای و دو نمونهای و در نرم افزار SPSS ویرایش 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. این مطالعه برگرفته از پایاننامه دستیاری میباشد.
    یافته ها
    آمپلیتود پتانسیل عمل ترکیبی عضلانی (CMAP) تیبیال و سورال در گروه مورد بهطور معنی داری کمتر از گروه شاهد بود (01/0>P). همچنین تاخیر دیستال موج F نیز در گروه مورد طولانیتر از گروه شاهد بود (05/0>P). میانگین تاخیر دیستال CMAP تیبیال، پتانسیل عمل عصب حسی (SNAP) سورال و سرعت هدایت عصبی CMAP تیبیال در دو گروه اختلاف آماری معنی داری نداشتند (05/0)
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه بیانگر درگیری اعصاب محیطی در افراد در معرض استنشاق N-هگزان، در مقایسه با افراد شاهد، بود. مطالعه هدایت عصبی (NCS) روش مناسبی جهت تشخیص موارد ساب کلینیکال و کلینیکال نوروپاتی در این افراد است و می توان با این روش ساده، ارزان و غیرتهاجمی، به عنوان روش غربالگری، از بروز نوروپاتی در افراد در معرض خطر جلوگیری کرد.
    کلیدواژگان: پلی نوروپاتی، مطالعه هدایت عصبی، N، هگزان
  • مریم سیوف جهرمی، عباسعلی گائینی، سیروس چوبینه، مصطفی رحیمی، احمد مزرعه، شهرام نظری صفحه 6
    سابقه و هدف
    ملاتونین نقش بسیار مهمی در تعدیل و تنظیم دمای روزانه بدن و تنظیم دستگاه قلبی- عروقی دارد و کاهش ملاتونین با افزایش رگ تنگی و در نهایت افزایش فشار خون و ضربان قلب همراه است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مصرف ملاتونین بر شاخصهای قلبی – تنفسی دختران ورزشکار در مرحله لوتئینی سیکل عادت ماهیانه و در هنگام فعالیت ورزشی بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه که از نوع تجربی میباشد، عوامل ضربان قلب، فشار خون و حداکثر اکسیژن مصرفی در دو مرحله قبل و بعد از مصرف ملاتونین در هنگام فعالیت ورزشی اندازه گیری شد. 10نفر از دختران بسکتبالیست لیگ برتر شهر شیراز (سن 135/1±80/21 سال، قد 676/1±10/171سانتی متر، وزن 693/1±30/61 کیلوگرم) بر اساس منظم بودن سیکل عادت ماهیانه در 3 ماه گذشته، برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. آزمون اصلی در مرحله لوتئینی سیکل عادت ماهیانه هر آزمودنی در دو روز متفاوت و به فاصله 72 ساعت اجرا شد. در روز اول عوامل ضربان قلب، فشار خون و دمای استراحتی بدن اندازه گیری شد. برای بررسی عوامل مذکور در حین فعالیت ورزشی و اندازهگیری حداکثر اکسیژن مصرفی، آزمودنی ها آزمون بروس را تا سر حد واماندگی انجام دادند. عوامل مورد نظر در هنگام آزمون بروس نیز اندازه گیری و ثبت شدند. در مرحله دوم، یعنی 72 ساعت بعد، آزمودنی ها 10میلی گرم ملاتونین مصرف کردند و 30 دقیقه بعد همانند مرحله اول آزمون را انجام دادند و عوامل مورد نظر اندازه گیری شدند. برای بررسی تفاوت بین دو مرحله از آزمون آماری تی زوجی و نرم افزار SPSS استفاده شد. این مطالعه برگرفته از پایاننامه دانشجویی میباشد.
    یافته ها
    ضربان قلب و فشار خون فعالیت ورزشی پس از مصرف ملاتونین در حد معناداری کاهش یافت. همچنین مصرف ملاتونین باعث افزایش معناداری در حداکثر اکسیژن مصرفی هر شد.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به نتایج بهدست آمده به نظر میرسد، مصرف ملاتونین باعث بهبود عملکرد ورزشی استقامتی، بهخصوص در محیطهای گرم میشود. بنابراین، میتوان از مکمل ملاتونین به عنوان یک روش از پیش خنک سازی (pre-cooling) در تعدیل فشارهای وارده بر دستگاه قلبی-تنفسی به هنگام فعالیت ورزشی در محیطهای گرم و افزایش استقامت استفاده کرد.
    کلیدواژگان: ملاتونین، عملکرد ورزشی، شاخصهای قلبی، تنفسی، کرنوتایپ
  • علی امامی، محمدرضا کردی، فرشاد نجفی پور صفحه 12
    سابقه و هدف
    فعالیت های جسمانی در طول دوره نظامی گری، باید از یک سو تامین کننده سطح مطلوبی از تناسب اندام و سلامتی بوده و از سوی دیگر، منجر به کاهش آسیب های جسمانی و روحی باشد. هدف از انجام این پژوهش، ارزشیابی و توصیف شاخص های ترکیب بدنی، فیزیولوژیکی و آمادگی جسمانی-حرکتی دانشجویان افسری دانشگاه امام علی (ع) و همچنین، مقایسه شاخص های گفته شده با هنجارهای موجود در ارتش نیروی زمینی آمریکا می باشد.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش150 نفر با میانگین سن: 50/0 ± 5/18 و 31/0 ± 1/23 سال و میانگین وزن: 05/7 ± 65 و 13/8 ± 4/67 کیلوگرم و میانگین قد: 38/5 ± 4/174 و 68/5 ± 1/174 سانتی متر، بطور تصادفی انتخاب شده و در دو گروه سال اول (75= n) و سال آخر (75= n) قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری تی دو نمونه مستقل، آزمون K-S تک نمونه ای و نرم افزارهای Excel و SPSS استفاده شد (05/0= α).
    یافته ها
    بین شاخص های فیزیولوژیکی و آمادگی جسمانی – حرکتی (بجز انعطاف پذیری، تعادل و توان بی هوازی بی اسید لاکتیک که 05/0< P) تفاوت معناداری وجود دارد (05/0> P). دانشجویان در مقایسه با هنجار در عوامل؛ انعطاف پذیری، هماهنگی، تعادل ایستا و توان بی هوازی (بی اسید لاکتیک)، به ترتیب در سطح خوب، متوسط، عالی و زیر حد متوسط قرار داشته و در استقامت عضلانی و قلبی-عروقی بیشترین امتیاز را به دست آورده اند. همچنین بین شاخص های ترکیب بدنی تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0< P).
    بحث و نتیجه گیری
    دانشجویان سال آخر در اکثر شاخص های آمادگی جسمانی-حرکتی و ترکیب بدنی در سطح مناسبی قرار دارند که علت این امر را می توان به تاثیر فعالیت های جسمانی انجام شده در طول دوره چهار ساله افسری دانشگاه امام علی نسبت داد.
    کلیدواژگان: آمادگی جسمانی- حرکتی، ترکیب بدن، شاخص فیزیولوژیک، دانشجویان افسری
  • مرتضی اکبری، محمدحسن کاظمی، امیر طالب رضا، مصطفی اکبری صفحه 20
    سابقه و هدف
    امید به زندگی یکی از مهمترین شاخص های ارزیابی سلامت و تندرستی در یک جامعه محسوب می شود. این مطالعه یک مطالعه مقطعی (cross-sectional) توصیفی- تحلیلی می باشد که به منظور برآورد امید به زندگی و طول عمر درگروه های سنی مختلف در سال 1387 بر روی کارکنان شاغل و بازنشسته ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه با استفاده از داده های موجود در سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح، تعداد بیمه شدگانی که طی سال 1387 در آجا شاغل یا بازنشسته بوده و در طی سال به هر دلیلی فوت کرده اند استخراج گردید (همراه با ثبت جنس و همچنین سن آنها در سال 1387) و سپس با وارد کردن این اطلاعات در نرم افزار SPSS 16/0 و گروه بندی سنی و جنسی، با استفاده از جدول عمر دوره زمانی (Period life table)، امید به زندگی و طول عمر در کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنس و گروه های سنی مختلف و در هر دو جنس محاسبه گردید.
    یافته ها
    در مجموع کلیه کارکنان و بازنشستگان ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال 1387 وارد مطالعه گردیدند. 97/3 % از افراد مورد مطالعه مرد و 2/7 % از آنان زن بودند. 46/37 % از افراد مورد مطالعه شاغل و 53/63 % از آنان بازنشسته بودند. طی سال 87 (0/72 % از افراد مورد مطالعه) به دلایل مختلف فوت نمودند. 98/75 % از فوت شدگان مرد و 1/25 % از آنان زن بودند. 96/8 % از فوت شدگان بازنشسته و 3/2 % از آنان شاغل بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    امید به زندگی محاسبه شده در گروه های مختلف سنی کارکنان ارتش در زنان بطور معنی داری بیشتر از مردان بود. مقادیر امید به زندگی کارکنان ارتش که در این مطالعه محاسبه گردید، در همه گروه های سنی و بطور میانگین 3/87 سال از امید به زندگی جمعیت کشوری بیشتر بودند.
    کلیدواژگان: امید به زندگی، طول عمر، کارکنان ارتش
  • مجید شهرتی، سید محمد جوادحسینی، سمیرا رحیمیان، حنایه مستان آبادی صفحه 26
    سابقه و هدف
    تجویز غیرمنطقی داروهای ضد درد مخدر می تواند مشکلات متعددی از قبیل بروز عوارض جانبی، ایجاد وابستگی در بیمار و عدم تسکین مناسب درد را موجب گردد. مطالعات بررسی الگوی مصرف (DUR)، که امروزه جزء اولویت های تحقیقاتی سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است، روش مناسبی برای ارزیابی مشکلات موجود در امر تجویز و مصرف این داروها و ارائه پیشنهادهای اصلاحی به کادر دارو و درمان بیمارستان ها می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی توصیفی در دو دوره ی شش ماهه (به صورت گذشته نگر و حال نگر در سال88) در بخش جراحی یکی از بیمارستان های آموزشی تهران انجام گرفته است. برای انجام این بررسی الگوی مصرف DUR) (ابتدا براساس کتب مرجع و دستورالعمل وزارت بهداشت، پروتکلی تدوین گردید. تمام بیماران بستری که بعد از عمل جراحی هرنی و آپاندکتومی، در مدت مطالعه داروی مخدر تزریقی دریافت کرده بودند، وارد مطالعه شدند. 100 بیمار در مرحله ی گذشته نگر و 100 بیمار در مرحله ی حال نگر (در مجموع 200 بیمار) مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات مربوط به نحوه مصرف دارو در بیماران مورد نظر با پروتکل تدوین شده، مقایسه و در نهایت، نتایج با نرم افزار SPSS ویرایش 16 تحلیل و بررسی گردید. همچنین از آزمون های آماری Chi-square، Kruskal-wallis، Mann-whitney استفاده شد.
    یافته ها
    از مجموع 200 بیمار مورد بررسی، به طورکلی در 26 بیمار (13 %) مصرف داروی مخدر تزریقی تطابق کامل با پروتکل داشت و در 174 بیمار دیگر (87 %) تطابق کامل با پروتکل وجودنداشت. در مطالعه ی حال نگر فقط در 49 % از بیماران، بعد از دریافت داروی مخدر تزریقی، درد به طور کامل تسکین یافت. در 5/6 % موارد علیرغم عدم وجود دستور پزشک، داروی مخدر تزریقی برای بیمار مصرف شده بود.
    بحث و نتیجه گیری
    به دلیل تجویز ناکافی داروی مخدر که ناشی از نگرانی کادر درمانی از ایجاد اعتیاد به داروهای مخدر در بیماران است، حدودا 50 % از بیماران بعد از تزریق دارو از درد شکایت داشته اند. عدم وجود نظارت کامل پزشک برنحوه اجرای دستورات پزشکی و دارویی، عدم وجود آموزش های لازم برای پرستاران و عدم تطابق کامل مصرف داروی مخدر با پروتکل وزارت بهداشت، از مهم ترین نتایج این مطالعه می باشد.
    کلیدواژگان: مورفین، مپریدین، کنترل درد، DUR
  • صمد شمس وحدتی، هومن حاج سیدجوادی، مرتضی سعیدی، محمد مختارپور، مهراب حجت صفحه 33
    مقدمه
    خونریزی در صحنه های تروما از اهمیت زیادی برخورداراست و جایگزینی خون از دست رفته با مایعات یکی از روش های کاهش مرگ و میر است. لذا در این مطالعه تصمیم گرفتیم اثر استفاده از سرم هیپرسالین 3 % را در مقایسه با سرم نرمال سالین و یا عدم تجویز سرم، در درمان شوک هموراژیک در ترومای شبیه سازی شده در مدل حیوانی بررسی کنیم.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی حیوانی است. بزها با کتامین و دیازپام آرام شدند. بزها پس از تراکئوستومی به ونتیلاتور پرتابل متصل گردیدند. تحت مانیتورینگ مداوم فشار خون و قلب، خونریزی ایجاد شد و حجم آن اندازه گیری شد. هیچ گونه کنترل خونریزی صورت نگرفت. پس از 300 تا 350 میلی لیتر خونریزی، بزها به صورت اتفاقی به 3 گروه، نرمال سالین با 20 ml/kg (10بز)، گروه هیپرسالین 3 % با 6ml/kg (10بز) و بدون احیا با سرم (10بز) تقسیم شدند. داده های مربوط به طول مدت زنده ماندن، حجم خون از دست داده، فشار خون و اسیدوز متابولیک جمع آوری و آنالیز گردید.
    یافته ها
    میزان حجم خونریزی در گروه نرمال سالین، هیپرسالین 3 % و بدون دریافت سرم به ترتیب 1139میلی لیتر، 1551میلی لیتر و 600 میلی لیتر بود. میزان مرگ ومیر در گروه هیپرسالین 3 % و میزان افت هموگلوبین و افزایش اسیدوز خون در گروه هیپرسالین 3 % و نرمال سالین به صورت معنی داری بالا بود.
    بحث و نتیجه گیری
    احیا با نرمال سالین و هیپرسالین 3 % در خونریزی های کنترل نشده، حجم خونریزی را افزایش داده و نه تنها بقا را افزایش نمی دهد بلکه مضر نیز می تواند باشد.
    کلیدواژگان: سرم هیپرسالین 3 %، سرم نرمال سالین، هموراژیک شوک، ترومای شبیه سازی شده و مدل حیوانی
  • محمودرضا خزاعی، امیر سیدعلی مهبد، علیرضا فرهادپور، مجتبی دیده دار، محمد رفیعی صفحه 40
    سابقه و هدف
    عفونت های حاصله از قارچ ها دارای طیف وسیعی بوده و بسته به محل آن به پنج گروه عفونت های سطحی، جلدی، مخاطی، زیر جلدی واحشایی طبقه بندی می شوند عفونت ها جلدی انسان شامل گروه وسیعی ازبیماری های پوست وضمایم آن همچون ناخن ومو می باشد.
    مواد و روش ها
    این بررسی که از نوع توصیفی بوده و برروی 148 نفر از بیماران مشکوک به عفونت ها قارچی سطحی جلدی انجام شد که نمونه ها از نظر لام مستقیم وکشت برروی محیط های کشت SCC، SC، S مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    از میان 148 نفر بیمار مراجعه کننده وجود عفونت های سطحی جلدی در 90 نفر به اثبات رسید (8/60 %) از این تعداد 11 نفر (23/12 %) مبتلا به تینه آورسیکالر، 4نفر مبتلا به کاندیدیازیس (44/4 %)، 73 نفر مبتلا به درماتوفیتوزیس (11/81 %) و 2 نفر مبتلا به دمودیکوزیس (22/2 %) بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    درماتو فیتوزیس شایعترین عفونت دراین بررسی بود و کچلی بدن شایعترین عفونت قارچی بود. ترایکوفایتون وروکوزوم که یک قارچ حیوان دوست است بیشترین عامل آلودگی را تشکیل می داد.
    کلیدواژگان: عفونت های قارچی وشبه قارچی، سطحی جلدی، اراک
  • محمدرضا رفیعی، ابراهیم حضرتی، حسن ابراهیم آبادی صفحه 44
    سابقه وهدف
    سرفه ناشی از فنتانیل اغلب به دنبال تجویز داخل وریدی دوز بولوس فنتانیل رخ می دهد که در بیشتر موارد موقت وخود محدود شونده بوده وشیوعی معادل 65 % دارد پیشگیری از سرفه ناشی از فنتانیل در افراد دارای بیماری های خاص مانند: افزایش فشار داخل جمجمه، افزایش فشار داخل چشمی، افزایش فشار داخل شکمی و ناپایداری همودینامیک، لازم وضروری است، هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیر پره مدیکاسیون با کلونیدین خوراکی بر سرفه های ناشی از فنتانیل می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه که به صورت کارآزمایی بالینی دو سوکور (Double Blind Randomised Controlled Trial) با کد اخلاق 1025 انجام شد، کلیه بیمارن 70 -20 ساله که ASA I- II بوده وجهت انجام عمل جراحی الکتیو به بیمارستان امام رضا (ع) آجا مراجعه کرده بودند به روش تصادفی به دو گروه مساوی80 نفری مورد، که 2 ساعت قبل از عمل دریافت کننده 1/0 میلی گرم کلونیدین بودند و گروه شاهد، تقسیم شدند. جهت بررسی متغیرهای مورد مطالعه در دو گروه، روش بیهوشی یکسانی برای همه بیماران به کار برده شد و 2μg/kg فنتانیل به صورت بولوس در طی 2 ثانیه به بیماران تزریق و میزان فراوانی و شدت سرفه ناشی از آن در طی یک دقیقه بعد از تزریق مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس نتایج به وسیله تست های آماری Chi - square و Mann-Whitney U Ttest و Tukey Test و T-Student و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ورسیون 13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این مطالعه برگرفته از پایان نامه دانشجویی می باشد.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که گروه های مورد مطالعه به لحاظ عوامل موثر بر پاسخ دهی به دارو مثل سن، جنس و وزن اختلاف معنی داری ندارند (P>0/05). فراوانی سرفه به دنبال تزریق فنتانیل در گروه کنترل بطور قابل توجهی بیشتر از کلونیدین بود (1/36 % در برابر6/15 %) (p<0/01). شدت سرفه در دو گروه تفاوت قابل توجهی نداشت (p>0/05). فشار خون سیستولیک و دیاستولیک بطور قابل توجهی در گروه کلونیدین کاهش یافت (p<0/05). در طول مطالعه تفاوتی در معیار رده بندی Observer Assessment of Alertness/Sedation (OAA/S) در دو گروه مشاهده نشد (p>0/05).
    بحث و نتیجه گیری
    پیش درمانی با کلونیدین خوراکی قبل از تزریق وریدی فنتانیل (1/0 میلی گرم خوراکی) می تواند با وجود ایجاد تغییرات همودینامیک ملایم در کاهش سرفه ناشی از فنتانیل موثر باشد.
    کلیدواژگان: کلونیدین، فنتانیل، سرفه
  • وحید دنیوی، سوسن شفیقی صفحه 50
    سابقه و هدف
    منظور اصلی از بستری نمودن یک بیمار روانی حفظ امنیت او و دیگران است، به ویژه این مساله در رابطه با بیمارانی که در طیف اورژانس های روان پزشکی پذیرش می شوند، دارای اهمیت فراوانی است. بخش مراقبت های ویژه روان پزشکی Psychiatric Intensive Care Units (PICUs)، به منظور ایجاد یک محیط امن و کنترل شده جهت مداوای بیماران روانی با اختلالات حاد طراحی شده اند. هدف از این مطالعه، گسترش مفهوم بخش های روان پزشکی ویژه و پیشنهاد تاسیس آن در بیمارستان های روان پزشکی کشور است.
    مواد و روش ها
    مقاله حاضر از نوع مروری بوده و جهت تدوین آن از منابع کتابخانه ای و اینترنتی استفاده شده است.
    یافته ها
    امروزه یکی از بخش های مهم در هر بیمارستان روان پزشکی، وجود بخش مراقبت های ویژه روان پزشکی (PICU) است که به طور متوسط دارای 8 تا 10 تخت بوده و از تدابیر امنیتی و نیروی انسانی بیشتری جهت مراقبت از بیماران حاد و اورژانسی روان پزشکی (خودکشی و دیگر کشی، فرار و غیره) بهره مند است. هدف از تاسیس چنین بخشی کنترل رفتارهای ناهنجار بیمار است. علی رغم یک بخش عادی روان پزشکی، در چنین بخش هایی نسبت کارکنان درمانی مراقبتی به بیماران حداقل 1: 1 می باشد و همچنین این گروه از توانمندی بیشتری برخوردارند و بیمار را به طور دقیق تری از نظر جنبه های روانی، زیستی و اجتماعی بررسی می کنند. به علاوه، بیمارانی که اقدام به خودکشی می نمایند، به نظارت 24 ساعته نیاز دارند، در حالی که چنین نظارتی در بخش های عادی میسر نمی باشد. پرستاران چنین بخش هایی از قدرت مشاهده بسیار خوبی برخوردارند و به نحو صحیحی از بیماران حمایت به عمل می آورند. مهار فیزیکی بیماران نیز به صورت بسیار مطلوبی صورت می گیرد. برخلاف بخش های عادی، بیماران در این بخش ملاقات ممنوع هستند و تماس های تلفنی آنان توسط پرسنل صورت می گیرند.
    بحث و نتیجه گیری
    تامین محیط های درمانی مناسب جهت بستری نمودن بیماران روانی از دغدغه های اصلی دست اندرکاران بهداشت روان می باشد. منظور اصلی از بستری نمودن یک بیمار روانی حفظ امنیت بیمار و دیگران است. امروزه در کشورهای پیشرفته مبادرت به تاسیس بخش های مراقبت های ویژه روان پزشکی نموده اند. در مقایسه با بخش های عادی روان پزشکی، اثربخشی این بخش ها در رابطه با کنترل خودکشی و خشونت در بیماران روانی، بیشتر است. خشونت و خودکشی مهمترین علل بستری بیماران در بخش های مراقبت ویژه روان پزشکی هستند. هدف دیگر از بستری نمودن چنین بیمارانی این است که در افرادی که بطور حاد دچار علایم پسیکوز یا اختلالات دیگری می شوند که از برآورده نمودن نیازهای اساسی خود نظیر تغذیه، پوشش مناسب، دارو و حفظ سلامت جسم خود ناتوانند، مراقبت بعمل آید، مانند بیماران کاتاتونیک که در معرض خطر سوء تغذیه قرار دارند. البته، به منظور ارزشیابی عملکرد چنین بخش هایی نیاز به بررسی بیشتری وجود دارد. امروزه این بخش ها از ارکان مهم بیمارستان های روان پزشکی محسوب می شوند و بنابراین پیشنهاد می شود بخش مراقبت ویژه در بیمارستان های روان پزشکی در ایران نیز گشایش شوند.
    کلیدواژگان: بخش مراقبت های ویژه روان پزشکی
  • آزیتا شیشه گر صفحه 58
  • بابک شکارچی، بیژن بیرنگ، سیامک مهدی زاده صفحه 67
|
  • Md Sh. Najafi A. Mahmoudabadi, M. Akbarzade S. Sajadi Ar. Emadi Page 1
    Introduction and
    Aim
    Workers who are exposed to inhalation N-hexane can gradually develop progressive polyneuropathy, sometimes results in paralysis and even death. Shoe workers, printers, rubber cement workers and every other job which use glue, are at risk of inhalation of N-hexane. The aim of this study was to compare variables related to neuropathy in these workers with healthy controls. Methods and materials: We compared the results of nerve conduction study (NCS) on 30 N-hexane-exposed cases and 30 non-exposed healthy controls. All participants were male. Case group included 12 printers and 18 shoemakers. Their mean occupational experiences were 5.2 and 17 years, respectively.
    Findings
    Mean of sural sensory nerve action potential (SNAP) and tibial compound muscle action potential (CMAP) amplitudes were significantly lower in exposed group (p value<0/05). Mean of F-wave distal latencies significantly higher in the exposed individuals (p value<0/05). Mean of sural SNAP and tibial CMAP-related distal latencies and tibial CMAP-related conduction velocities were not significantly different (P value >0/05).
    Conclusion
    This study showed peripheral nervous system involvement in glue-exposed workers. It seems that NCS is an effective method for diagnosis of subclinical and clinical neuropathy in N-hexane exposure. We can use this inexpensive and noninvasive method for screening and prevention of polyneuropathy in such persons.
  • Ms M. Siuf. J. A. Gaeini S. Chobini, M. Rahimi A. Mazrae Sh. Nazari Page 6
    Background
    The purpose of this study was to determine the effect of melatonin ingestion on cardiopulmonary indices during rest, exercise and recovery period in female athletes.
    Material And Methods
    Heart rate (HR), blood pressure (BP) and maximal oxygen consumption (VO2 max) were measured before and after ingestion of melatonin during exercise. Ten female basketball players (age 21.8±1.135yaer, height 171.1±1cm.676, weight 61.3±1.693kg), who were playing in Shiraz basketball league, were selected for this study based on the regularity of their menstrual cycle in the last 3 month. They all were homogenized according to their chronotype and had not any kind of disease. They performed the protocol at luteinizing phase of their menstrual cycles in two separate days with 72 hours interval at 11: 30 min in the morning. HR, BP and VO2 max were measured at the first day. To assess their VO2 max and other factors under study during exercise, they performed Bruce treadmill protocol to exhaustion and all above factors were measured during exercise either. At the second stage, 72 hrs after the ingestion of 10 mg melatonin, the HR, BP and VO2 max were measured 30 minutes after ingesting supplement. The same procedure followed for exercise and recovery stages. Paired-samples T test used for data analysis (α=0.05).
    Result
    HR decreased significantly after ingesting melatonin during exercise (p=0.0001). Ingesting melatonin did not affect resting BP but it significantly decreased BP during exercise and recovery. Furthermore, ingesting 10 mg of melatonin before exercise led to significant increase of subjects VO2 max (p=0.0001).
    Conclusions
    The finding of this study shows that ingesting melatonin decreases HR, BP, and BT during rest, exercise and recovery moreover it increases VO2 max. In other term, it increases endurance performance especially in warm environments. Then, athlete and coaches could use melatonin ingestion as a method to pre-cooling, modulating applied stresses to cardio respiratory system during exercise in warm environments, improve their endurance performance and increase efficacy of recovery period.
  • Msc A. Emami M. Kordi F. Najafipoor Page 12
    Background
    The aim of current study was the Evaluation of body composition, physiological indices and Motor-physical fitness of the first grade and last grade cadets of Emam Ali University.
    Materials And Methods
    In this study 150 subjects with mean age of (18.5±0.5 and 23.1±0.31 years old) and weight of (65±7.05 and 67.4±8.13 kg) and mean height of (174.4±5.38 and 174.1±5.68 cm) were selected randomly and were assessed within two groups of first grade cadets (n=75) and last grade cadets (n=75). First collected data were compared within first and last grade cadets, and then compared with USA military norms. For data analysis Independent Samples T Test was used (α=0.05).
    Results
    Findings showed that there is a significant difference (P>0.05) between Motor-physical fitness indices of Emam Ali first and last grade cadets (except flexibility, balance and anaerobic power with lactic acid (P>0.05)). In comparison with USA military officers› norm, Iranians especially last grade cadets in elements of flexibility, coordination, balance and anaerobic power were respectively in good, intermediate, excellent and under intermediate levels. Also in the cardio vascular and muscular endurance achieved higher scores than norm. There aren’t significant differences in body composition indices between first and last grade cadet (P<0.05). About body fat percent indices, in comparison with American officers, Iranian cadets were in the lower level than normal level. In addition, physiological indices of first and last grade cadets were significantly different (P<0.05).
    Conclusion
    It is concluded that in the most of physical–motor fitness and body composition indices, final grade cadets are in more appropriate level than first grade cadets and norm. It can be as a result of effective training programs used in Emam Ali University.
  • Mph M. Akbari, Mph Mh. Kazemi A. Talebreza M. Akbari Page 20
    Subject: Life expectancy is one of the most important health evaluation in a society. Expectancy is the expected (in the statistical sense) number of years of life remaining at a given age this study is a cross-sectional study for estimating life expectancy army staff (employed and retired) in 1387.
    Aim
    We used from data that was in insurance army organization and calculated separately for males and females and different age groups.
    Method
    At this study has been used health armed organization data we excluded number of insurance that they has been retired, jobbed or dead (with sex and age data in 1387) Data analyzed by SPSS software and then life expectancy and personnel ages were calculated by period life table in different ages and sex.
    Findings
    In 1387 from 399630 persons 2883 (0.72 percent survey persons) passed away by different causes. 98.75 percent of dead people were male (2347) and 1.25percent (36persons) were female. 96.8 percent of death people were retired. Females life expectancy was more than males according to statistical sense and average of life expectancy in the army forces was higher than country life expectancy.Discussion and
    Conclusion
    Army stuff life expectancy average at this study in all ages was 3.87 years more than country expectancy.
  • Md M. Shohrati Mj. Hosseini S. Rahimian, H. Mastanabadi Page 26
    Background
    Unreasonable consumption of narcotic drugs may cause several problems such as the incidence of some side effects, dependence and inappropriate pain relief. Drug Utilization Review (DUR) program – that nowadays is one of the Ministry of Health and Medical Education’s priorities - is to assess the problems of drug prescribing and usage, and present reforming suggestion to medical providers.
    Materials And Methods
    This descriptive cross-sectional study was performed in surgical ward of one of Tehran`s hospitals for Two Six months’ periods. At first a standard protocol was prepared. All hospitalized patients who had received narcotic drugs via injection after surgery entered the study.
    Results
    In whole 200 reviewed patients, generally 26 (13%) patients taking narcotic drugs were according to protocol and 174 (87%) cases were against the protocol. In this cross-sectional study only 49 of 100 patients had pain relief after receiving narcotic drugs via injection.
    Conclusion
    Physician orders were inappropriate and in 13 (6.5%) cases, there was no medical prescription. 50% of patients still had pain after drug injection that was due to medical provider's concern for drug dependence in patients and lack of due supervision by the physician in charge.
  • Md S. Shams Vahdati H. Hajseyyedjavadi M. Saeidi M. Mokhtarpour M. Hojjat Page 33
    Introduction
    Hemorrhage in trauma is important and replacement of the blood loss is one of the ways which may reduce the number of mortalities. We decided to study the use of hypersaline serum in comparison with normal saline serum and not prescribing blowing serum in caring animal simulation model of uncontrolled hemorrhagic shock following trauma.
    Objectives
    The assessment of 3% hyper saline serum application compared with saline normal serum and not prescribing blowing serum in caring animal simulation model of hemorrhagic shock in trauma.
    Materials And Method
    The animal lab investigation and the grant of this animal trial was provided by AJA University of medical science. The goats were sedated with Ketamine and Diazepam. The tracheostomy was done on the goat and was ventilated with portable ventilator. Continuous blood pressure and electrocardiogram monitoring was positioned. Animals were cut and blood volume was measured. The bleeding was not being controlled and after 300-350 ml of bleeding, the goats were randomized into 3 groups; those treated with normal saline 20ml/kg (n=10), hypersaline 3% 6ml/kg (n=10) and no fluid resuscitation (n=10). Data related to the duration of survival, volume of lost blood, blood pressure and metabolic acidosis were gathered and analyzed.
    Results
    Blood volume loss in normal saline group, hypersaline group and no volume resuscitation group was 1139ml, 1551ml, 600ml respectively. The mortality rate significantly increased using hypersaline. Also, blood acidosis increased and hemoglobin decreased significantly while using normal and hypersaline serum vs. no fluid resuscitation.Discussion and
    Conclusion
    Resuscitation with normal saline or hypersaline can increase blood loss during a hemorrhagic shock and do not improve survival.
  • Mr. Khazaei Asa. Mehbod Ar. Farhadpour, M. Didehdar M. Rafiei Page 40
    Background
    There are wide-ranging types of fungal infection and dependent on the site of involvement it is divided into five groups; superficial, cutaneous, mucocutaneous, subcutaneous and visceral infections. In humans cutaneous infection includes skin hair and nail disease.
    Materials And Methods
    This study was done on 148 patients suspected to fungal infection. Samples were studied by direct smear and culture in S, SC and SCC culture media.
    Results
    From 148 patients referred to Medical laboratory, 90 patients had cutaneous infection (60.8%) among which 11 were infected with Tinea versicolor (12.23%), 4 with Candidiasis (4.44%), 73 with dermatophytosis (81.11%) and finally 2 patient with Demodecosis (2.22%).
    Conclusion
    In this study, dermatophytosis was the most prevalent infection and Tinea corporis had the most incidence among fungal infections. T. Verocosome, a zoophylic fungus, was the main culprit.
  • Md Mr. Rafiei E. Hazrati H. Ebrahimabadi Page 44
    Background
    A reflex cough is often observed after intravenous bolus of fentanyl. This study was conducted to determine whether pre-treatment with oral clonidine could attenuate fentanyl-induced cough.
    Materials And Methods
    Two groups, containing 80 patients each, were candidated for elective surgery under general anesthesia. They were randomly divided into case group, receiving preoprative oral clonidine tablet, and control group, receiving preoperative placebo. Then gathered data was analyzed with Chi – square, Mann-Whitney U, T-Student and Tukey tests by 13 spss software, version 13. The results were evaluated as the mean±SD and considered statistically significant for p <0.05.
    Results
    Two groups were similar with demographic parameteres as age, weigh and sex (p>0.05).In the clonidine group severity and frequency of fentanyl induced cough were lower (p<0.05).The OAA/S scaling score in two groups were similar (p>0.05).
    Conclusion
    Pre-medication with oral clonidine can effectively attenuate fentanyle-induced cough with an unknown mechanism.
  • Page 50
    Introduction
    The goal of hospitalization of a mentally ill person is providing safety for him (her) and others. Especially if he (she) wanted to harm himself (herself). Usual wards cannot provide adequately for the treatment needs of all psychiatric patients. Structuring of the environment to bring about behavioral changes and to improve the psychological health and functioning of individuals is necessary.
    Aim
    The main aim of this research is introduction of Psychiatric Intensive Care Unit (PICU) to controlling emergency state in hospitalized psychiatric patients.
    Results
    Psychiatric intensive care units (PICUs) were designed to create a safe and controlled environment for the management of acutely disturbed psychiatric patients on a short-term basis, with high staffing levels and a limited number of beds. In general, severely psychotic patients exhibiting poor impulse control and who were violent, suicidal, catatonic patients and those who were at nutritional risk due to their mental illness were admitted to psychiatric intensive care units. Many differences exist between these wards and usual sections.Nurses are able to provide a higher level of support and supervision.Nurses and other clinical staff spend therapeutic time directly with service users. No visitors are allowed on a ward during this time and no meetings take place.
    Conclusion
    Threats of violence and self-harm (suicide) were the most significant factors associated with PICU admission. The unit provides a thorough medical, psychiatric and psychosocial assessment, as well as risk assessment for suicide or other violence. Further studies are required to examine the nature and operation of PICUs in other secure psychiatric settings. The PICU is now a well established part of many adult mental health provisions. Besides, our suggestion is opening such wards in psychiatrics hospital in Iran.