فهرست مطالب

حکمت اسرا - پیاپی 1 (پاییز 1388)

نشریه حکمت اسرا
پیاپی 1 (پاییز 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/08/12
  • تعداد عناوین: 8
|
  • صفحه 5
  • آیت الله جوادی آملی صفحه 9
    جامعه هویتی معرفتی و علمی دارد و هویت واحد اجتماعی از طریق وحدت هویت معرفتی آن تامین می شود. در این مقاله وحدت و هویت دانش تجربی به وحدت و هویت فلسفه ای بازمی گردد که دانش تجربی با استفادهٴ از آن سازمان می یابد و از طریق تقسیم فلسفه به دو نوع دینی و سکولار دو نوع دانش و به تبع آن دو نوع هویت ترسیم می شود. مقاله خصوصیات دانش دینی و اسلامی را بیان می کند.
    کلیدواژگان: علم، هویت، علم نافع، حیات طیب، علم اسلامی، علم سکولار
  • حمید پارسانیا صفحه 29
    علم مدرن که ناگزیر بر اساس فرضیات و تخیلات آزمون ناپذیری شکل می گیرد که بر اساس تعریف مدرن از علم غیرعلمی هستند. تنها از بعد سلبی یعنی در انکار حقایق عقلی و متافیزیکی الهی وحدت می یابد و چنین دانشی برای جامعه ای که بر اساس آن قرار می یابد نمی تواند هویت وجودی واحدی را تامین کند.
    علومی که از متافیزیک الهی بهره می برند هم خود از وحدتی حقیقی برخوردارند و هم هویتی واحد برای جامعه ای که بر اساس آن استقرار می یابد به ارمغان می آورند.
    فلسفهٴ الهی و دیدگاه های مقابل آن در دو سوی نقیض بوده و دانش هایی که بر مبنای این دو مبنا سازمان می یابند از ارزش معرفتی یکسان نیز نمی توانند برخوردار باشند.
    این مقاله ناظر به مقالهٴ «علم نافع و هویت ساز» بوده و نسبت علم و هویت را در امتداد آن، دنبال می کند.
    کلیدواژگان: علم، فرهنگ، هویت، متافیزیک، علم مدرن، علوم عقلی
  • مرتضی واعظ جوادی صفحه 37
    در این نوشتار فلسفهٴ حکومت در عصر غیبت با رویکرد سیاست متعالی از منظر حکمت متعالیه تبیین می شود.
    سیاست زیرمجموعهٴ حکمت عملی و عمق و وسعت حکمت عملی مرهون رشد و عمق حکمت نظری است و حکمت متعالیه به عنوان وسیع ترین و عمیق ترین جریان حکمی، سیاست متعالی را ارائه می دهد.
    شناخت فلسفهٴ هر حکومتی وابسته به معرفت اهداف و اغراضی است که در سیاست های هر حکومت دنبال می شود.
    در حکمت متعالیه سیاست، مبتنی بر نبوت است و هدف نبوت رساندن انسان ناقص به کمال لایق او است و در این منظر متعالی، فلسفه نبوت، با عمقی افزون از نظریه مدنی بالطبع و قاعدهٴ لطف، دربارهٴ یک نفر نیز تحلیل و تبیین می شود، زیرا حتی یک انسان ناقص و غیرمکتفی نیز نیازمند کامل مکمل است. با تحلیل لمی این منظر، نبوت نه بر اساس تقاضای بشر بلکه به اقتضای خالقیت و هدایت و ربوبیت الهی نسبت به ماسوی است و بر اساس همین اقتضا، انبیا مظهر و خلیفهٴ کامل خداوند در این اموراند و پس از انبیا و ختم نبوت ظاهری، چهرهٴ باطنی نبوت با ائمه معصومین(علیه السلام) به عنوان جانشینان تام خاتم انبیا(ص) و جامع اوصاف او و سپس با اولیای الهی و مجتهدین و فقها در عصر غیبت ائمه (ع) که برخوردار از الهامات الهی و حوزه نبوت اند، ادامه می یابد.
    پس حاکمیت و سیاست جامعه اسلامی در عصر غیبت، حاکمیت و سیاستی الهی و دارای خاستگاه نبوتی است و با این منظر سیاست متعالیه شکل می گیرد.
    در پایان این نوشتار فرایند فکری و مدل علمی این بینش فلسفی در پانزده مرحله ارائه می گردد.
    کلیدواژگان: فلسفهٴ حکومت، حکمت متعالیه، سیاست متعالیه، نبوت، حکمت عملی و نظری
  • سیدمحسن میری صفحه 53
    این مقاله از دو بخش تشکیل می گردد.بخش اول با تعریف سنتی معرفت در غرب آغاز می شود و ضمن نگاهی اجمالی به ریشه تاریخی و تحلیل مولفه های سه گانه آن به مثال های نقض گتیه و سپس واکنش های مهم معرفت شناسان معاصر به آن می پردازد.
    بخش دوم مقاله به تعریف معرفت گزاره ای از منظر حکمای اسلامی و تفاوت آن با تعریف سنتی غرب، تقسیم معرفت به تصوری و تصدیقی (گزاره ای)، تبیین معرفت گزاره ای یقینی و ویژگی های آن می پردازد و نشان می دهد که نقدها و مثال نقض های گتیه بر این تعریف وارد نمی باشد.
  • اسدالله شکریان صفحه 81
  • علی اسلامی صفحه 105
    تفسیر گرانسنگ تسنیم، محصول تحقیق، تنظیم و تدوین درس تفسر قرآن کریم حضرت آیت الله جوادی آملی دام ظله در حوزهٴ علمیهٴ قم است. تا زمان تالیف این نوشتار 16 جلد از آن منتشر شده است و تا پایان قرآن به حدود 80 جلد خواهد رسید.
    تسنیم تا کنون چندین بار در درون و بیرون کشور حایز رتبهٴ برتر شده است؛ از جمله در سال 1385(ه. ش) به عنوان «تحقیق برتر در عرصهٴ مطالعات اسلامی و قرآنی» از سوی «آیسیسکو» برگزیده شد.
    نام تسنیم برگرفته از آیه 27 سورهٴ «مطففین»، و تسنیم نام چشمه ای بهشتی است که شراب طهور مقربان الهی از آن می جوشد. آن مفسر حکیم، تفسیر خود را از آن رو تسنیم نامیدند که وحی قرآنی، این سلطان علوم، چشمه سار پرجوششی است که از زلال ناب آن حکمت و همه دانش ها بهره مندند و اعتبار و ارزش خود را باز می یابند.
    از بزرگ ترین شاخصه های ساختاری و محتوایی تسنیم روشمند بودن آن است. در این تفسیر، ذوق و سلیقهٴ شخصی، استحسانات عقلی و عرفی و پیش فرض های علوم گوناگون بر قرآن تحمیل نشده و دخالتی در تفسیر آیات ندارند. در نوشتار حاضر امور زیر بررسی شده اند:1. ویژگی های ساختاری و محتوایی تسنیم. 2. مقایسهٴ تسنیم با المیزان و بیان وجوه اشتراک آن دو و امتیازها و نوآوری های تسنیم. 3. اخلاق علمی مفسر تسنیم. 4. تسنیم و مفسر آن از نگاه دیگران. 5. منابع و مآخذ تسنیم.
    نوشته پیش رو ثمره بررسی های روش شناسانهٴ مولف درباره تفسیر تسنیم است که برخی از مباحث آن از نصوص روش شناسانهٴ بنانی و بیانی استاد مفسر و برخی از تامل در این اثر نورانی استفاده شده است.
    کلیدواژگان: تفسیر، تسنیم، ساختار تفسیر، ویژگی محتوایی، اخلاق علمی، منابع و مآخذ
  • شیخ بهاء الدین محمد بن علی لاهیجی صفحه 129
    رساله مثالیه در مسئله عالم مثال و به قلم شیخ بهاء الدین محمد لاهیجی است. به گفته محدث ارموی او همان قطب الدین محمد بن علی اشکوری است که کتاب محبوب القلوب را نوشت. در این رساله از ویژگی های عالم مثال، شواهد اثبات آن از آیات و روایات و عقل، چگونگی تعلق نفس به بدن مثالی، مثل افلاطونی، تناسخ و امر معاد جسمانی بحث شده است.
    کلید واژ
    کلیدواژگان: عالم مثال، معاد جسمانی، آیات، روایات، عقل، مثل افلاطونی، تناسخ
|
  • Ayatollah Jawadi Amuli Page 9
    Every society has an epistemic identity and its unique social identity is secured by way of the unity of its epistemic identity. The article at hand asserts that the unity and identity of modern experimental science is based upon the unity and identity of its underlying philosophy. Hence it follows that the division of philosophy into religious and secular calls for a similar division of science into two kinds، giving way subsequently to two kinds of identities. The present article aims to explain the characteristics of an Islamic science.
  • Hamid Parsania Page 29
    Modern science is necessarily based on non-empirical assumptions and presumptions، which، according to its own definition of knowledge، are devoid of cognitive content. It is only by way of a negation of metaphysical realities and intellectual principles that such a science coheres to form a “single” unit. Nonetheless this science cannot but fail to secure a single existential unity for any society that is based on it. Sciences that are based on metaphysics، however، are themselves united on the one hand، and bring about unity for the societies that are based on them on the other. Sacred metaphysics and the perspectives diametrically opposed to it are mutually contradictory، such that the sciences which are based upon these two cannot have the same cognitive value. This article follows up on the article “Useful and identity-making knowledge”، and more closely scrutinizes the relation between science and identity.
  • Murtaza Waez Jawadi Page 37
    The present article seeks to explain the philosophy of governance during the Occultation [of the 12th Imam] by using a meta-political approach that is based on the Transcendental Theosophy [of Mulla Sadra]. Politics is a sub-branch of practical theosophy. The depth of a practical theosophy is indebted to the depth of the theoretical theosophy on which it is based. Thus Transcendental Theosophy as the most extensive and profound theosophical trend gives rise to a profound transcendental politics. Understanding the philosophy of a government is dependant on understanding the aims and objectives a government follows. In Transcendental Theosophy، politics is based on prophecy. The aim of prophecy is thus to promote an imperfect man to the level of perfection he or she deserves. To relate the philosophy of prophecy in such a way is different from and more profound than explaining it in accordance with the theory of ‘naturally civility’ or the law of ‘grace’، for according to transcendental analysis the philosophy includes not only societies but also individuals. Looking from this perspective، prophecy is not the requirement of human social needs but the requirement of Divine creatorship، guidance and divinity. It is in accordance with such an understanding that one can come to know that prophets are the vicegerents of God and after the prophets pass away it is the holy Imams، divine saints، and lastly jurists (in the age of Occultation) who replace them and assume their responsibilities. Thus according to Transcendental Theosophy، Islamic politics during the Occultation is a divine politics originating in prophecy. The present study attempts to outline this process and model of philosophical thinking in the course of 15 stages.
  • Dr. Seyyed Mohsen Miri Page 53
    The present article is composed of two parts. The first part begins with the traditional Western definition of propositional knowledge. While briefly touching the histrical roots of this definition and analyzing its three components، the article deals with Gettier’s counter- examples، bringing to light important responses presented by contemporary epistemologists. The second part of the article deals with the definition of propositional knowledge from the point of view of Muslim philosophers and sheds light on where this definition differs from the traditional Western one. It also touches on the division of knowledge into concept and proposition، expounding aspects of certain propositional knowledge and its characteristics. It concludes by showing that Gettier’s counter-examples do not harm the Islamic definition.
  • Asadullah Shukriyan Page 81
    The concept of vicegerency is a key concept in Islamic studies in general and in Islamic mysticism in particular. The present article deals with the concept of vicegerency in Islamic mystical sources comparing it with that in Islamic studies. In other words, the author tries to explain the position of the vicegerency of man, showing that mystical vicegerency is nothing other than the vicegerency explicitly mentioned in Islamic sources.
    Keywords: vicegerecy, sainthood, perfect man, imamah (leadership)
  • Ali Islami Page 105
    Tasnim is an invaluable exegesis of the holy Quran prepared as the outcome of a series of exegetical lectures on the holy Qur’an by Ayatullah Jawadi Amuli in the Seminary of Qum. To date 16 volumes of this exegesis have been published and 64 more volumes are expected to appear in the future so as to cover the entire Qur’an. Thus far Tasnim has obtained several awards both in and out of Iran. In 2006، Tasnim was selected as the best research work in Islamic and Quranic studies by ISISCO. The word ‘Tasnim’، deriving from Quranic terminology (chapter Mutaffifin، verse 27)، is the name of a heavenly fountain that springs forth pure water for the use of those brought near to the Holy Presence of God. Ayatullah Jawadi has named his exegesis ‘Tasnim’ because the Quran is a fountain from which all other sciences flow and on which the authority of all other sciences is based. One of the most important structural peculiarities of this exegesis is that it is a methodic exegesis. Things such as personal inclinations، intellectual or popular preferences and the presuppositions of other sciences are not imposed on the holy Quran in this exegesis. The present article studies the following: 1) structure and content of Tasnim 2) a comparison between Tasnim and al-Mizan pointing out their differences and commonalities 3) the ethical-intellectual stature of the writer of Tasnim 4) Tasnim and its writer from the perspectives of others 5) the sources used by Tasnim. The present work is the outcome of methodological studies on Tasnim made by the writer. Some of the discussions touched on in this study are contributions by Ayatullah Jawadi himself while others are the result of due deliberation upon this luminous work.
  • Page 129
    Risalah Mithaliyyah authored by Shaykh Baha al-Din Muhammad bin Ali Lahiji is about the world of ideas. According to Armawi، a traditionist، Lahiji is no one other than Qutb al-Din Muhammad bin Ishkawari، author of Mahbub al-Qulub. The present article seeks to explain the qualities of the world of ideas and prove its existence on the basis of verses، traditions and reason. It also shows how a soul belongs to an ideal body. Platonic ideas، transmigration of souls and bodily resurrection are among other issues that are dealt with in this article