فهرست مطالب

Journal of Research Development in Nursing and Midwifery
Volume:7 Issue: 2, 2011

  • تاریخ انتشار: 1390/04/15
  • تعداد عناوین: 10
|
  • علیرضا شریعتی، محمد موجرلو، عین الله ملایی، مسلم حسام، حمید آسایش، حسین نصیری، غلامرضا محمودی صفحه 1
    زمینه و هدف
    کم خونی از شایعترین عوارض بیماری مرحله انتهایی کلیوی است. تولید ناکافی اریتروپویتین، علت اصلی کم خونی است و کمبود آهن عامل مهم دیگر است. این مطالعه با هدف بررسی شیوع کم خونی فقر آهن در بیماران تحت درمان با همودیالیز انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه به صورت توصیفی – مقطعی بر روی کلیه بیماران تحت درمان با همودیالیز (97 نفر)، سال 1388 در مرکز آموزشی درمانی 5 آذر گرگان انجام یافت. هموگلوبین، آهن سرم، فریتین، اشباع ترانسفرین و شاخص های گلبول قرمز به منظور بررسی آنمی فقرآهن اندازه گیری شدند. داده ها با آزمون های آماریکای اسکوار، تی و فیشر در محیط نرم افزاری SPSS، 16 تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    : فراوانی آنمی در بیماران همودیالیزی 6/57 درصد بود. آنمی فقرآهن در 1/31 درصد بیماران مشاهده شد، همچنین 16/29 افراد اشباع ترانسفرین کمتر از20 درصد داشتند. ارتباط آماری معناداری بین علایم آنمی،مدت زمان دیالیز، علل بیماری و آنمی فقرآهن یافت نشد(6 0/0= P). فقرآهن عملکردی با دریافت اریتروپویتین، رابطه معناداری داشت(001/0 P<). بیمارانی که آهن تزریقی دریافت می کردند در مقایسه با آهن خوراکی، آهن سرم، هموگلوبین، و اشباع ترانسفرین بالاتری داشتند(001/0 P<).
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه شیوع فقرآهن در مطالعه حاضر نسبت به بعضی مطالعات بیشتر بوده است و ممکن است منجر به مقاومت به درمان اریتروپویتین(درمان آنمی) و درمان نا مناسب فقرآهن شود، توصیه می شود وضعیت ذخایرآهن تعیین و کمبود آهن، درمان گردد تا از تجویز بیهوده اریتروپویتین و تحمیل هزینه های سنگین درمانی جلوگیری شود.
    کلیدواژگان: نارسایی مزمن کلیوی، همودیالیز، کم خونی فقر آهن، بیمار همودیالیزی
  • حسین رحمانی، غلامرضا محمودی، قنبر روحی، حسین نصیری، حورالنساء شیخ، بهزاد تقوی کیش صفحه 8
    زمینه و هدف
    مراقبان بیماران نرولوژیک برای برآوردن نیاز های مراقبتی بیماران مزمن خود با چالش های زیادی روبه رو هستند واسترس فراوانی بر آنها وارد می شود. و در صورت مقابله نا کارآمد، ممکن است سلامت آنها به خطر بیافتد. از آنجایی که پیشگیری از مشکلات روانی مراقبت کنندگان، مستلزم آگاهی از وضعیت مقابله ای آنهاست، تحقیق حاضر به منظور تعیین و مقایسه شیوه های مقابله ای زنان ومردان مراقبت کننده ی بیماران نرولوژیک در منزل انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 200 نفر نمونه ی زن و مرد مراقب بیمار انجام شد که به روش نمونه گیری آسان و در دسترس انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها در این مطالعه پرسشنامه مهارت های مقابله ای جالوویس با 39 سوال (15 سوال مربوط به شیوه مقابله ای مشکل مدار و 24 سوال مربوط به شیوه ی مقابله ای هیجان مدار) بود که به وسیله مراقبت کننده بیمار، تکمیل شد. داده ها در محیط نرم افزار آماری SPSS 16 با استفاده از شاخص های مرکزی، آزمون های آماری کای دو، من ویتنی، کراسکال والیس و آنالیز واریانس با سطح معنی داری 05/0 انجام شد.
    یافته ها
    مجموع شرکت کننده ها 200 نفر بود که 120 نفر مرد و80 نفر آنها زن بودند. میانگین نمرات، در زیر مقیاس شیوه مقابله ای مشکل مدار، مردان 3/6± 86/51 و در زنان 673/7± 86/52 بود. در شیوه مقابله ای هیجان مدار میانگین نمرات در مردان 89/13± 86/72 و در زنان 65/11± 68/69 بود. در شیوه هیجان مدار،آزمون آماری تفاوت معنی داری نشان نداد. اما در شیوه مقابله ای مشکل مدار بین زنان ومردان در استفاده از شیوه مقابله ای مشکل مدار تفاوت معنی داری وجود داشت (p≤0.05). نیز مدت درگیری با بیمار و شیوه ی مقابله ای هیجان مدار نیز تفاوت معنی دار وجود داشت(p≤0.05). در تقسیم سطوح به کارگیری شیوه های مقابله ای به: کم، متوسط، و زیاد آزمون آماری بین دو جنس تفاوت معنی داری را نشان نداد. همچنین بین در آمد خانواده و شیوه مقابله ای مشکل مدار یک همبستگی معنی دار منفی وجود داشت (.003 p≤ 0).
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های این مطالعه، مراقبان به ویژه زنان باید آموزش هایی را در زمینه مهارت های مقابله ای موثر دریافت کنند تا استرس ناشی از مراقبت تا حدی کاهش یافته، سلامت روان افراد بهبود یابد.
    کلیدواژگان: مراقبت، شیوه های مقابله ای، شیوه مقابله ای مشکل مدار، شیوه مقابله ای هیجان مدار، بیماران نرولوژیک، مراقبت کننده
  • عین الله ملایی، محمد جعفر آقاخانی، علی اکبر عبداللهی، علیرضا شریعتی، رامین تاج بخش صفحه 15
    زمینه و هدف
    ری سیرکولاسیون در کیفیت همودیالیز نقشی اساسی دارد، از آنجایی که اساس درمان بیماران همودیالیزی بر کیفیت همودیالیز استواراست، بررسی میزان ری سیرکولاسیون از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
    این مطالعه با هدف تعیین میزان ری سیرکولاسیون فیستول شریانی وریدی و ارتباط آن با برخی عوامل در بیماران تحت همودیالیز انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، کلیه بیماران همودیالیزی مرکز آموزشی درمانی 5 آذر گرگان به تعداد 100 بیمار، که روش دسترسی به عروق آنها فیستول شریانی- وریدی بود،در تابستان 1388 مورد بررسی قرار گرفتند. برای تعیین میزان ری سیرکولاسیون از روش مبتنی بر اوره استفاده گردید. نقطه برش میزان ری سیرکولاسیون 10% در نظر گرفته شد. متغیرهای طول عمر فیستول، جهت سر سوزن گذاری، فاصله بین دو سر سوزن، محل قرارگیری دو سر سوزن، محل فیستول و KUF صافی بررسی گردید. داده ها با آزمون آمار توصیفی و رگرسیون لجستیک (گزارش نسبت شانس و فاصله اطمینان)، کای دو و تی مستقل، در محیط نرم افزار SPSS.13 تجزیه و تحلیل شد. سطح معنی داری برای تمام آزمون ها 05/0 در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    53 بیمار مرد و 47 نفر زن بودند. میانگین سنی 23/17 ± 93/50 و میانگین سابقه دیالیز آنان 04/5 ± 04/4 سال بود. 15 درصد بیماران دارای ری سیرکولاسیون بودند. میانگین ری سیرکولاسیون در کل بیماران 18/1 ± 7/6 % بود. میزان ری سیرکولاسیون با جهت دو سر سوزن شریانی - وریدی و همچنین با وضعیت کدامیک از آنها بالاتر قرار گرفته باشد، رابطه معنادار آماری داشت (P<0/05).
    نتیجه گیری
    با عنایت به نتایج این مطالعه مبنی بر وجود ارتباط ری سیرکولاسیون با جهت و محل سر سوزن شریانی و وریدی، به نظر می رسد با آموزش و تاکید بر سر سوزن گذاری صحیح می توان میزان ری سیرکولاسیون در بیماران را کاهش داد.
    کلیدواژگان: فیستول شریانی، وریدی، همودیالیز
  • قنبر روحی، حمید آسایش، حسین رحمانی، علی اکبر عبداللهی صفحه 23
    زمینه و هدف
    منابع انسانی با ارزش ترین منابع سازمان می باشند. پرستاران به علت ماهیت شغلی خاص تحت تاثیر فشارهای مختلفی قرار دارند که بر میزان رضایت وتعهد سازمانی آنان موثرند. لذا این مطالعه به منظور مقایسه رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران بخش های ویژه و عمومی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی گلستان اجرا شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی، تحلیلی به روش سرشماری برروی 389 نفر از پرستارن شاغل در محیط پژوهش در سال 1387 اجرا شد. میزان رضایت شغلی با استفاده از پرسشنامه ای که اعتماد علمی آن بارروش آزمون آلفای کرونباخ تائید شد وتعهد سازمانی نیز با استفاده ازپرسشنامه استاندارد می یر سنجیده شد. داده ها در محیط نرم افزار SPSS با آزمون های آماری پیرسون، آنالیز واریانس، رگرسیون و تی مستقل تحلیل شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد شرکت کنندگان در طیف سنی بین 22 تا 55 سال(میانگین 30/7±19/32)که اکثر آنان مونث (3/ 77درصد) و دارای سابقه کاری 99/6±85/7 بودند. پرستاران بخش های مراقبت های ویژه و اورژانس به ترتیب دارای تعهد سازمانی و رضایت شغلی پایین تری بودند. بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی در بخش های مورد مطالعه ارتباط معنی داری مشاهده شد (05/0 P<).
    نتیجه گیری
    از آنجایی که رضایت شغلی کارکنان توان پیش بینی تعهد سازمانی در بین پرستاران را دارد، ضروری است مدیران به مولفه های موثر از قبیل مشارکت پرستاران درتصمیم گیری، ایجاد امنیت شغلی، غنی سازی شغلی و... توجه نمایند. تا موجبات ارتقای کیفیت خدمات را فراهم سازند
    کلیدواژگان: رضایت شغلی، تعهد سازمانی، پرستار، بیمارستان
  • تهمینه صالحیان، فرانک صفدری ده چشمه آرزو پیرک صفحه 33
    زمینه و هدف
    میزان رضایتمندی بیماران یک معیار مهم برای ارزیابی کیفیت مراقبتهای بهداشتی است و اطلاعات مهمی را از نظر برآورده شدن نیازها، ارزشها و انتظارات مددجویان در اختیار ما قرار می دهد. هدف از این تحقیق تعیین میزان رضایت بیماران از خدمات پزشکی و پرستاری دربیمارستان خاتم الانبیاء (ص)ایرانشهر در سال 1389 می باشد.
    روش بررسی
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی است که اطلاعات آن بوسیله پرسشنامه ای مشتمل بر2قسمت (مشخصات بیمار و سطح رضایت بیماران ازخدمات پزشکی و پرستاری) مورد مطالعه قرار گرفته است. روایی و پایایی پرسشنامه مورد تائید قرار گرفت. تعداد نمونه 200 نفر بودند که بصورت آسان از بین بیماران در حال ترخیص در بیمارستان خاتم الانبیاء (ص)ایرانشهر انتخاب شدند، میزان رضایت بیماران با استفاده از مقیاس درجه بندی لیکرت مورد سنجش قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و روش های آماری توصیفی و آزمون کای اسکوئر تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    یافته ها نشان دادند که 41 درصد بیماران از خدمات پزشکی راضی، 5/21 درصد تا حدودی راضی و 5/37 درصد ناراضی بودند. در رابطه با رضایت از خدمات پرستاری، 57 درصد بیماران راضی، 5/16 درصد تا حدودی راضی و 5/26 درصد ناراضی می باشند. همچنین بین متغیرهای جنس، سن، سطح تحصیلات،داشتن بیمه بیماران با رضایت از خدمات پزشکی و پرستاری ارتباط معنی دار (001/0= p)وجود داشت.
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان می دهد که نارضایتی در بین بیماران، از خدمات پزشکی و پرستاری کماکان وجود دارد. بیشترین نارضایتی بیماران مربوط به میزان اطلاعات داده شده توسط پزشک در مورد بیماریشان و توضیح درباره انجام اقدامات پرستاری قبل از انجام آن می باشد. لذا باید در بهبود روند ارتباط بین پزشک و بیمار تدابیر لازم را اتخاذ نمود.
    کلیدواژگان: رضایتمندی، خدمات پزشکی، خدمات پرستاری، بیماران بستری، بیمارستان
  • اکرم ثناگو، لیلا جویباری، منیره کاظمی صفحه 42
    زمینه و هدف
    برقراری ارتباط موثر وغیر موثر بخش اصلی فعالیتهای زندگی مارا تشکیل می دهد. هدف از مطالعه حاضر بررسی دیدگاه و تجربیات دانشجویان پسر و دختر از همکلاسی بودن با جنس مخالف و پیامدهای آموزشی آن بوده است.
    روش بررسی
    این مطالعه یک تحقیق کیفی است که مشارکت کنندگان آن دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان بودند که مورد مصاحبه قرار گرفتند.با توجه به اشباع مفهومی طبقات، مصاحبه با 20 دانشجو از کفایت لازم برخوردار بوده است. از نمونه گیری مبتنی بر هدف و از مصاحبه های انفرادی نیمه ساختار و عمیق برای گردآوری داده ها استفاده شد. مصاحبه ها خط به خط دست نویس، کدگذاری و طبقه بندی و با فرایند «تحلیل محتوای» تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    شرکت کنندگان دختر و پسر، داشتن همکلاسی جنس مخالف را به دلیل «آمادگی برای زندگی کاری آتی و شناخت جنس مخالف» ضروری می دانستند. تعامل بین همکلاسی پسر و دختر به یک باره رخ نمی دهد بلکه محیط کارآموزی زمینه ای برای نزدیک کردن آنها به یکدیگر است. محیط های آموزشی بالینی در شناخت بیشتر از جنس مخالف موثر بوده است. بنابراین تجربه و دیدگاه شرکت کنندگان در این مطالعه در ارتباط با همکلاسی جنس مخالف در محیط آموزشی در قالب دو مضمون «تسهیل کننده یادگیری» و «بازدارنده یادگیری» تبیین شد.
    نتیجه گیری
    دوره دانشگاهی به دلیل کوتاه بودن و یادگیری تخصصی و آماده شدن برای زندگی کاری آینده، استرس زا می باشد. داشتن همکلاسی جنس مخالف، در این دوره، خود یک چالش اساسی است. هر چند که دانشجویان داشتن همکلاسی جنس مخالف را ضروری می دانستند به دلیل نداشتن زمینه آشنایی با جنس مخالف در سنوات تحصیلی قبل، مواجهه ناگهانی با آنان موجب درگیری های عاطفی می شود به طوری که اثر بازدارندگی بر یادگیری دارد. وجود مشاوران آگاه و معتمد در دانشگاه ها می تواند به دانشجویان در مقابله صحیح با شرایط اجتماعی فرهنگی محیط های آموزشی و هدایت یادگیری ها در برنامه درسی پنهان کمک نماید.
    کلیدواژگان: جنس مخالف، همتایان، دانشجو، یادگیری، همکلاسی
  • عبدالرحمان چرکزی، فاطمه رخشانی، عبداللطیف اسمعیلی، امان جان اسمعیلی صفحه 49
    زمینه و هدف
    استعمال دخانیات و مواد مخدر یکی از عمده ترین علل مرگ و میر زودهنگام در کشورهای پیشرفته و درحال توسعه است. این مطالعه با هدف بررسی نگرش دانش آموزان دوم دبیرستان شهر زاهدان نسبت به مصرف سیگار و مضرات آن براساس سازه های مدل اعتقاد بهداشتی انجام گرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی تحلیلی 380 دانش آموز پسر شهر زاهدان با نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای وارد مطالعه شدند. ابزارگردآوری داده ها پرسشنامه پژوهشگر ساخته ای است که براساس سازه های مدل اعتقاد بهداشتی طراحی گردید. 15.9.7
    نتایج
    میانگین سنی افراد مورد بررسی7 ± 9/15سال بود. 2/23% نمونه ها سیگار آزموده و 1/2% نیز سیگاری بودند. در بخش سازه های مدل اعتقاد بهداشتی،8/74% دارای حساسیت درک شده خوب، 2/68% شدت درک شده خوب، 1/42% موانع درک شده خوب، و 1/72% منافع درک شده خوب بودند. در ارتباط با سازه راهنمای به عمل 61 نفر(1/16%) ذکر کردند که یک فرد سیگاری در بین افراد خانواده وجود دارد وهمچنین 260 نفر(4/68%) در مورد مصرف سیگار و مضرات آن تا به حال مطلبی را مطالعه کرده اند.در مورد سازه خودکارآمدی اکثر افراد مورد بررسی دارای خودکارآمدی درک شده خوبی نسبت به مضرات مصرف سیگار و اجتناب از آن بودند.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که اکثر دانش آموزان مورد بررسی، دارای نگرش مطلوبی بر اساس سازه های مدل اعتقاد سلامتی نسبت به عوارض و مخاطرات ناشی از استعمال سیگار بودند. حفظ و تقویت این امر جهت پیشگیری از استعمال دخانیات ضروری است.
    کلیدواژگان: اعتیاد، مصرف سیگار، دانش آموز، مدل اعتقاد بهداشتی
  • لیلا جویباری، اکرم ثناگو، زهرا محمدی صفحه 58
    زمینه و هدف
    خشونت نسبت به همسر یکی از معضلات بزرگ بهداشتی بسیاری از کشورها می باشد که پیامدهای منفی جسمانی و روانی بسیاری را برای قربانیان به همراه دارد. هدف از این مطالعه تعیین همسرآزاری در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر گرگان در سال 1387 می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی تحلیلی، با استفاده از پرسشنامه «سو استفاده در روابط زناشویی» در بردارنده 27 سوال در سه حیطه ابعاد روحی و روانی، جسمی و جنسی، 300 خانم متاهل مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر گرگان به صورت نمونه گیری آسان مورد مطالعه قرارگرفتند. روایی ابزار به وسیله اساتید صاحب نظر و پایایی(ضریب آلفا کرونباخ 86/0) مورد تایید قرار گرفت. تست های مورد استفاده شامل تی تست و کای دو می باشد.
    یافته ها
    در 5/6 درصد موارد میزان همسرآزاری شدید بوده است. تنها 5/16 درصد زنان مورد هیچ نوع همسرآزاری قرار نگرفته بودند. 23 درصد زنان آزار جنسی، 5/54 درصد تنبیه بدنی، 5/82 درصد آزار روحی روانی در روابط زناشویی را گزارش نمودند. در گروه سنی پائین میزان همسرآزاری کم تر دیده شده است. ارتباط بین همسرآزاری با سن، سیگاری بودن همسر و مصرف مواد مخدر معنادار بود (p=0.000).
    نتیجه گیری
    همسرآزاری از هر نوعی که باشد آثار بهداشتی مخربی را برای سلامت زنان به دنبال دارد. با توجه به میزان بالای آزار روحی روانی در روابط زناشویی، ضروری است تا مشاوره های زوجین به عنوان یک اولویت در سلامت روان خانواده ها مد نظر قرار گیرد.
    کلیدواژگان: همسر آزاری، روابط زناشویی، زنان، گرگان
  • اکرم ثناگو، لیلا جویباری، علی کاووسی، مهدی حسابی، زهرا سبزی صفحه 65
    زمینه و هدف
    تفریح و گذراندن مناسب اوقات فراغت وسیله ای موثر برای پرورش قوای فکری، جسمی و اخلاقی افراد است و عاملی برای جلوگیری از کج روی های اجتماعی محسوب می شود و دانشجویان نیز مستثنی از این امر نمی باشند. هدف از این مطالعه، تعیین نحوه گذران اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه های استان گلستان است.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی (1386)، 1080 دانشجوی پسر و دختر برخی دانشگاه های استان گلستان مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه گیری به صورت چند مرحله ای و تصادفی در دانشگاه های آزاد گرگان و علی آباد و دانشگاه دولتی علوم پزشکی گلستان و منابع طبیعی گرگان صورت گرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای 63 سوالی بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. از آزمون های توصیفی در آنالیز داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    8/55 درصد نمونه ها مونث بودند. 3/93 درصد دانشجویان 18-26 ساله بودند. 3/49 درصد از دانشجویان بیشتر از سه ساعت، 7/31 درصد کمتر از سه ساعت و 5/12درصد یک ساعت در شبانه روز اوقات فراغت داشته اند. 5/6 درصد اصلا اوقات فراغت نداشته اند. بیشترین اوقات فراغت برای ارسال پیامک با 1/30 درصد، سرگرمی با اینترنت2/27درصد، فعالیت فیزیکی از قبیل قدم زدن، رفتن به کوه و جنگل و ورزش کردن با 8/15درصد«صرف شده است. استفاده از موبایل 12درصد، صحبت کردن با دوستان و غیره4/9 درصد، خوابیدن و تماشای فیلم 8/3درصد اوقات دانشجویان را به خود اختصاص می داده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه بیشترین اوقات فراغت دانشجویان به ارسال پیامک و گشت و گذار در اینترنت اختصاص داشته است،تدابیردرست والدین و مسئولان دانشگاه ها در استفاده صحیح از این دو ابزار محبوب جوانان دانشگاهی، نقش ارزنده ای در استفاده بهینه از اوقات فراغت خواهد داشت.
    کلیدواژگان: اوقات فراغت، دانشجو، استان گلستان
  • زهرا سبزی *، حمید سلطانی پاشا، بتول آذر تاش، پروین سبزی صفحه 76
    زمینه و هدف

    مسمومیت یکی از علل برجسته بستری شدن و مرگ ومیر در کودکان است که اکثر موارد در سن زیر 2 سال حادث و ناشی از مصرف اتفاقی مواد سمی و داروهاست. نظر به اهمیت مسمومیتها و روند تغییر آن در شهر ها و دوره های زمانی، در این مطالعه به بررسی مسمومیت در کودکان مراجعه کننده به اورژانس مرکز آموزشی درمانی طالقانی گرگان در سال 1387 پرداخته شده است.

    روش بررسی

    در این مطالعه توصیفی- مقطعی بر اساس فرم های جمع آوری اطلاعات، مواردی مانند سن، جنس، تشخیص، مربوط به 164 کودک مصدوم که در سال 1387 به مرکز اموزشی درمانی طالقانی گرگان مراجعه کرده بودند ثبت و بررسی شد. و داده ها به وسیله آمار توصیفی از طریق نرم افزار spss 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    داده ها نشان داد که که در طی سال 1387 برای 6053 کودک مراجعه کننده به بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی طالقانی گرگان پرونده تشکیل شده است که تعداد 164 پرونده مربوط به کودکان دچار مسمومیت و سانحه بوده است. فراوانی مسمومیتها و سوانح در این مطالعه به ترتیب 65 مورد (63/39 درصد) مسمومیت با تریاک، 40 مورد (39/24 درصد) مسمومیت با انواع قرص، 16 مورد (75/9 درصد) مسمومیت با نفت، 8 مورد (87/4 درصد) مسمومیت با مواد شوینده، 7 مورد (26/4 درصد) مسمومیت با متادون، و4 مورد (43/2 درصد) مسمومیت با مرگ موش بوده است.

    نتیجه گیری

    وقوع حوادث و مسمومیت در کودکان نکته قابل تعمقی است که لازم است در این زمینه تمهیداتی در نظر گرفته شود. با توجه به فراوانی مسمومیت ها از جمله مسمومیت با تریاک و انواع قرص در منطقه توصیه می شود که آموزش همگانی و کافی در خصوص پیشگیری از اینگونه موارد در اولویت قرار گیرد تا سلامت این گروه از جامعه حفظ شود.

    کلیدواژگان: مسمومیتها، کودکان، مرکز آموزشی درمانی طالقانی
|
  • Mr Alireza Shariati, Dr Mohammad Mojerloo, Mr Einolah Molaei, Mr Moslem Hesam, Mr Hamid Asayesh, Mr Hossein Nasiri, Dr Gholamreza Mahmodi Page 1
    Background And Objective
    Anemia is one of the most common complications of end stage renal diseases. Inadequate production of erythropoietin is the main cause of anemia in these patients, and iron deficiency is the other important factor. We designed this study to survey the prevalence of iron deficiency anemia in hemodialysis patients referred to hemodialysis ward of Panje Azar hospital in Gorgan, Iran.
    Material And Methods
    The subjects of this descriptive and cross-sectional study were all 97 patients undergone permanent hemodialysis. Hemoglobin, Serum Iron, Ferritin, Transferrin saturation and Hemoglobin index were measured to assess iron deficiency anemia. We did data analysis by using chi square, fisher exact test and independent T test in spss 13 environment.
    Results
    The prevalence of anemia and iron deficiency anemia were 57.6 and 31.1 percent, respectively. Tranferrin saturation in 29.16 percent of the patients is less than 20%. There was no significant correlation between signs of anemia and variables such as, duration of dialysis, causes of the disease and iron- deficiency anemia (p=0.06). But signs of anemia were significantly correlated (p<0.0001) with erythropoietin. In comparison with patients consumed iron orally, those who used injectable iron had higher serum iron, Hemoglobin and Transferrin saturation (p<0.001).
    Conclusion
    Because of high frequency of iron- deficiency that may results in resistance to erythropoietin therapy and leads to inappropriate treatment of iron deficiency. We recommend first treating of ID to prevent from useless administering of erythropoietin.
    Keywords: Hemodialysis Patients, Chronic Kidney Disease, Erythropoietin, Anemia
  • Mr Hossein Rahmani *, Dr Gholamreza Mahmodi, Mr Ghanbar Rouhi, Mr Hossein Nasiri, Mis Horolnesa Sheikh, Mr Behzad Taghvakish Page 8
    Background And Objective
    Neurologic patient's care givers are faced with many challenges and stresses, affecting on their health if they cope with an inappropriate style. The awareness of the care givers about coping strategies is necessary to prevent from their psychological problems, therefore; the present study was conducted to determine the coping strategies of men and women care givers of Neurologic patients at home.
    Material And Methods
    This descriptive-Analytical study was conducted on 200 subjects selected by convenience sampling method. The instrument was Jawiloice coping strategy scale­ having two dimensions of problem-focused­ part (15 ­questions) and emotion-focused (24 questions). The data analysis was performed using estimates of central tendency, Chi-Square, Kruskal-Wallis, Mann-Whitney test and Anova (P<0.05) by spss 16.
    Results
    The participants were men (N=120) and women (N=80). The problem-focused subscale in men is 51.86 ± 6.3 and in women 52.86 ± 7.63, whereas in emotional-focused the result is 72.86 ± 13.89 in men and 69.68 ± 11.65 in women. In latter dimension, the difference is not statistically significant. ­In problem-focused between men and women, the difference is significant (p≤0.05). Considering coping levels to low, moderate, and high, there is no meaningful difference between males and females. Duration of involvement with patients is significantly correlated with emotional-focused (p≤ 0.05) and income status with problem-focused (p≤ 0.03).
    Conclusion
    According to the findings, the care givers must be educated about effective coping strategies skills to decrease stresses due to care of the patients and to improve mental health.
    Keywords: Care, ¬ Coping Strategy, Problem, Focused Strategy, Emotional, Focused Strategy, Neurologic Patients, Caregivers
  • Mr Einollah Molaei *, Mr Mohammad Jafar Aghakhani, Mr Ali Akbar Abdollahi, Mr Alireza Shariati, Dr Ramin Taj Bakhsh Page 15
    Background And Objective
    Recirculation rate is essential for the quality of Hemodialysis. Since the treatment of patients is based on the Dialysis Adequacy, the evaluation of recirculation is especially important. This study was performed with the aim of measuring arteriovenous fistula recirculation and its relationship with some factors in Hemodialysis patients.
    Material And Methods
    In this Descriptive-Analytical study, all Hemodialysis patients (n=100), in Panje Azar Hospital of Gorgan, whose vessels were accessed by arteriovenous Fistula was studied in the summer of 2009. In order to determine recirculation rate، we used urea based classic method. The cut point of recirculation was considered 10%. The variables studied are Fistula longevity، direction of needle insertion، the space between needles and the place of needles fistula and KUF filteration. Data were analyzed by using descriptive statistics and logistic regression test (odds ratio and ci reported) in the SPSS software.
    Results
    Patients were male (53) and female (47) with the mean age of 50. 93± 17. 23. The mean year of Dialysis history was 4. 04 ± 5. 04. Fifteen percent of patients had recirculation. Average access recirculation of all patients was 0. 067 ± 0. 118. Recirculation rate had significant relationship (P <0­. ­05) with direction of two Arterial-Venous needle and the place of the two needles، which may have been higher.
    Conclusion
    Considering the results of this study, we conclude that emphasis should be applied on instructing correct needle insertion in order to decrease recirculation
    Keywords: Arteriovenous fistula, Hemodialysis, ESRD
  • Mr Ghanbar Rouhi *, Mr Hamid Asayesh, Mr Hossein Rahmani, Mr Ali Akbar Abdollahi Page 23
    Background And Objective
    Human resources are the most valuable sources of an organization. Nurses, because of special nature of their job, are influenced by various stressors affecting on their job satisfaction and organizational commitment. The aim of this study was to compare Nurses’ job satisfaction and their organizational commitment in intensive care and general wards of Golestan University of medical sciences.
    Material And Methods
    In this descriptive & analytical study, 389 Nurses were selected via census sampling in 1387. The instrument were job satisfaction questionnaire reliabled by alpha chronbach and meyer organizational commitment scale.To analyze the data, we used Pearson correlation coefficient, independent test, regression and one way anova in spss 16 soft ware environment.
    Results
    Participants were between 22-55 years. Their mean age was 32.6 ± 7.4 and most of them (72.7%) were female. Intensive care and emergency wards’ Nurses had the lowest organizational commitment and job satisfaction, respectively. There was a significant relationship between job satisfaction and organizational commitment in studied wards (P<0.05).
    Conclusion
    Whereas job satisfaction can predict organizational commitment of Nurses, it is essential for administrators to consider factors such as salary, participation in decision making, job security, and job enrichment and so on to promote quality of services
    Keywords: Job Satisfaction, Organizational Commitment, Hospital, Nurse
  • Mis Tahmineh Salehian *, Mis Faranak Safdari Dah Cheshmeh, Mis Arezoo Pirak Page 33
    Background And Objective
    Patients’ satisfaction is an important criterion which can be a good scale to measure and evaluate medical services quality, and can give us some information about fulfillment of patients’ needs; expectations and wishes. We conducted this study to investigate the patients’ satisfaction from medical and nursing services.
    Material And Methods
    In this descriptive and cross- sectional study, the data was collected by a questionnaire including two sections of demographic data and satisfaction level from medical and Nursing services.The subjects are 200 patients selected by easy sampling method, at the time of discharge from hospital. Satisfaction level was measured by likert scale. The data was analyzed using descriptive statistics and chi-square.
    Results
    The findings show that the patients are satisfied (41%), almost satisfied (21.5%) and unsatisfied (37.5%) from medical services. About satisfaction from nursing services, 57% of the patients were satisfied, 16.5% of them almost and 26.5% rarely satisfied. There was significant relation between variables such as sex, age, education degree and having insurance and satisfaction from medical and nursing services.
    Conclusion
    The highest percentage of unsatisfied patients was related to lack of giving information by physicians about the disease and Nursing interventions measures. Interaction behavior between medical staff and patient has an effective impact on patients’ recovery and increase patients’ satisfaction; therefore, the necessary measures should be taken to improve communication between patient and physician.
    Keywords: Satisfaction, Medical, Nursing Services
  • Dr Akram Sanagoo, Dr Leila Jouybari, Mis Monireh Kazemi Page 42
    Background And Objective
    Effective and non-effective communication is the main part of our daily life activities.The purpose of this study was to investigate the male and female students of having opposite gender classmate and its educational impact, based on their perception and experiences.
    Material And Methods
    In this qualitative study, the nursing students of Golestan University of Medical Sciences were invited to participate in interview.Considering purposeful sampling method and concept saturation, we interviewed with 20 students. The data were collected through individual interactive semi-structured interviews.The interviews were transcribed line by line, coded and categorized through analyzing "content analysis".
    Results
    Both male and female participants state that having classmates with opposite- sex, due to preparation for future work-life and knowing opposite gender, is essential. Interaction between a male and female classmate is forming gradually during clinical training.Clinical learning environments are effective in better understanding of opposite gender.The experiences and perceptions of the participants in terms of having classmates with opposite gender in educational environment are explained with two main themes "learning facilitator and "learning inhibitor".
    Conclusion
    Since the academic period is short, it seems that preparation for future work-life is stressful and also being classmate with opposite gender is a major challenge for the students too. Although the students know that having opposite-sex classmate is a necessary issue, due to lack of experiences in their previous school years, this sudden exposure may cause emotional conflict and as a result learning process is inhibited. Having knowledgeable and trustworthy consultants in university may be helpful for the students to deal with their social condition and cultural environment and conduct hidden curriculum
    Keywords: Opposite Gender Classmate, Nursing Student, Learning Inhibitor, Learning Facilitator
  • Mr Abdolrahman Charkazi *, Mis Fatemeh Rakhshani, Mr Abdollatif Esmaeili, Mr Aman Jan Page 49
    Background And Objective
    Smoking and drug abuse are among the most important causes of mortality in both developing and developed countries. The aim of this study was to survey of eleventh grade student’s attitude, based on health belief model (HBM), toward smoking and its complications in Zahedan, Iran.
    Material And Methods
    In this cross-sectional study, we selected 380 students through multi stage clustered sampling. Data gathering was performed by using a valid and reliable researcher- made questionnaire designed on the basis of HBM.
    Results
    The mean age of the subjects is 15.9 ± 7. The subjects experienced smoking at least once are 23.2% and regular smokers are 2.1% of them. The results of health belief constructs are perceived susceptibility­ (74.8%), perceived severity­ (68.2%), perceived barriers­ (42.1%) and perceived benefits (72.1%). About cues to action construct, 61(16.1%) have at least one smoker in their family and 260(68.4%) mention that they have studied about smoking and it's disadvantages. The majority of them had high self- efficacy related to smoking temptation situations and its avoidance.
    Conclusion
    The results show that most of the students have a favorite attitude toward smoking and its complication, based on health belief model. Hence, it is a necessity to maintain and reinforce this condition to prevent from smoking.
    Keywords: ?Addiction, Smoking, Student, Health Belief Model
  • Leila Jouybari *, Dr Akram Sanagoo, Mis Zahra Mohammadi Page 58
    Background And Objective
    Spouse abuse, which has physical and psychological consequences on victims, is one of the most important health problems in many countries. The purpose of the present study was to investigate wife abuse among the women referred to health care centers of Gorgan, 2008.
    Material And Methods
    The subjects of this descriptive analytical study were 300 married women selected by easy sampling. Data collection was performed by using "Spouse Abuse" questionnaire, consisting of 27 items which are related to emotional, physical and sexual domains. The validity was confirmed by faculty members and reliability by alpha cronbach (=0.86).
    Results
    The results show that wife Abuse is severe (6.5%), no report of Spouse Abuse (16.5%), sexual abuse (23%), physical punishment (54.5%), and psychological abuse (82.5%). The rate of Spouse Abuse is lower in younger couples. There is significant relationship between wife Abuse and the age of women, smoking and drug abuse of their husbands (P=0.000).
    Conclusion
    All kind of wife abuse has devastating health effects on women well-being. Regarding the high rate of psychological abuse in relationships, it is necessary to consider marital counseling as a priority for mental health of families.
    Keywords: Spouse Abuse, Marital Relationships, Women, Gorgan
  • Dr Akram Sanagoo *, Dr Leila Jouybari, Mr Ali Kavoosi, Mr Mahdi Hesabi, Mis Zahra Sabzi Page 65
    Background And Objective
    Appropriate spending of free time can be considered as an effective means to promote the physical, psychological and moral aspects of life and to avoid of social misconduct. Since it is true for students, we tried to study the leisure time of university students in Golestan province, 2007.
    Material And Methods
    In this descriptive survey (2007), the subjects were 1080 male and female students, selected­ by a randomized Multi-Stage sampling, from some universities (Golestan university of Medical sciences, Golestan University of agriculture and natural resources, Gorgan and Aliabad Azad University) in Golestan province.The data were collected using a valid and reliable questionnaire including 63 questions, and described by descriptive statistics.
    Results
    The students were female (55.8%), male (54.2%) and range of 18-26 years. Their leisure time were more than 3 hours (49.3%), less than 3 hours (31.7%) only one hour in a day (12.5%) and nothing (6.5%). The students spent their time by sending message (30.1%), surfing the internet (27.2%), and physical activity such as walking and climbing (15.8%), talking on the phone (21%), chatting with friends (9.4%) and sleeping and watching movies (3.8%).
    Conclusion
    Because text messaging and surfing the internet are the main hobbies of the students, we recommend parents and university officials to have appropriate policy to help young people for using them in a healthy way.
    Keywords: Leisure Time, Student, Golestan Province
  • Mis Zahra Sabzi, Mr Hamid Soltani Pasha, Mis Batool Azartash, Mis Parvin Sabzi Page 76
    Background And Objective

    Poisoning is one of the significant causes of mortality and hospitalization in children. This problem occurs mostly under the age of two and is due to accidental ingestion of drug and poisons.Because of the importance of poisoning and its change in cities and time periods, this study was done to evaluate the epidemiology of poisoning in children admitted to Taleghani Medical-Educational centre of Gorgan, 2009.

    Materials And Methods

    This cross-sectional study was conducted on 164 hospitalized children due to poisoning. Patient's data such as age, sex and diagnosis were recorded in preplanned questionnaire, then data analyzed by spss 16.

    Results

    In this survey, 6053 children were admitted in emergency ward of Gorgan's Taleghani hospital ­during 2009. Of these cases, 164 are related to poisoning including opium intoxication(39.63%),drugs(24.39%),kerosene(9.75%),house hold chemicals(4.87%) methadone intoxication (4.26%), and mouse killer(2.43%).

    Conclusion

    Toxification should be taken into account seriously in children. Because of high frequency of opium and medicinal poisoning, we recommend public education to prevent from this accident and to improve public health.

    Keywords: Poisoning, Children, Taleghani Medical, Educational Centre