فهرست مطالب

پژوهش فیزیک ایران - سال یازدهم شماره 1 (بهار 1390)

مجله پژوهش فیزیک ایران
سال یازدهم شماره 1 (بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/04/15
  • تعداد عناوین: 12
|
  • جمشید قنبری، شهرام عباسی، نرگس جامی الاحمدی صفحه 1
    در این مقاله، اثر میدان مغناطیسی چنبره ای در اطراف قرص های نازک خود گرانشی با الگوی وشکسانی بتا مطالعه می شود. انتظار داریم با اعمال میدان مغناطیسی در یک قرص نازک خود گرانشی با الگوی β رفتار متفاوتی در مقایسه با حالت بدون میدان مغناطیسی داشته باشیم. با استفاده از حل روش های خود مشابهی تحول زمانی قرص های وشکسان خود گرانش پلی تروپ دراطراف یک جسم مرکزی جوان را بررسی می کنیم و بعضی از کمیت های فیزیکی را به این روش به طور عددی تعیین می کنیم. نتایج ما این طور نشان می دهد که با افزایش اثر میدان مغناطیسی مؤلفه شعاعی سرعت حداقل در نواحی داخلی قرص کاهش پیدا می کند و در ضمن مؤلفه سمتی سرعت افزایش پیدا می کند. از طرفی چگالی سطحی با افزایش اثر میدان مغناطیسی، افزایش پیدا می کند و آهنگ برافزایش جرم، کاهش پیدا می کند.
    کلیدواژگان: برافزایش، قرص های برافزایشی، میدان مغناطیسی
  • آرش صادقی پناه، فریدون عباسی دوانی صفحه 7
    لنز های متمرکز کننده الکترواستاتیکی کاربرد بسیار وسیعی در شتاب دهنده های الکترواستاتیکی و به خصوص در تفنگ های الکترونی دارند. در این مقاله تحلیل پارامتری یک سیستم شتاب دهنده و متمرکز کننده الکترواستاتیکی برای یک باریکه الکترونی انجام شده و سپس با حل معادلات به دست آمده به کمک نرم افزار MATLAB یک مجموعه از روزنه تابش الکترونی، الکترود شتاب دهنده و لنز متمرکز کننده به منظور شتاب دهی باریکه الکترونی تولید شده توسط کاتدی به شعاع mm 4 و جریان mA 2 در فاصله کمتر از cm 10 و تا انرژی keV 30 و واگرایی کمتر از °5 طراحی شده است. در نهایت رفتار یک باریکه الکترونی با مشخصات فوق در این مجموعه به وسیله نرم افزار CST Studio Design شبیه سازی شده است. نتایج شبیه سازی به فرض های اولیه طراحی بسیار نزدیک است که درستی شیوه به کار رفته در تحلیل و طراحی این مجموعه را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: تفنگ الکترونی، شتاب دهنده الکترواستاتیکی، لنز متمرکز سازی، ترابرد ذرات باردار
  • امیر سبزعلی پور، محمدرضا محمدی زاده صفحه 15
    بر اساس روش متعارف تداخل نوری، با اندازه گیری میزان جابه جایی فریزهای تداخلی، ضخامت لایه نازک به دست می آید. جهت افزایش دقت در سنجش ضخامت های کم و کاهش خطاهای اندازه گیری، نمودار شدت فریزها قبل و بعد از فرآیند ایجاد پله، رسم می شود. با اندازه گیری میزان جابه جایی فریزهای تداخلی، امکان اندازه گیری ضخامت لایه های نازک از مرتبه چند نانومتر فراهم می شود. همچنین با بهره گیری از جابه جایی نمودار شدت و استفاده از اعوجاج های موجود در نمودار شدت فریزهای تداخلی، زبری سطح نمونه با دقت 2 نانومتر اندازه گیری می شود. نتایج مقایسه هر دو اندازه گیری با روش های سنجش مستقیم، حاکی از صحت روش پیشنهاد شده است.
    کلیدواژگان: لایه های نانومتری، ضخامت لایه های نازک، زبری سطوح شفاف
  • علی اکبر سبزی پرور، راضیه میرگلوی بیات، فرشته قیامی شمامی صفحه 27
    اقلیم یک عامل بسیار مهم و محدود کننده در تولیدات کشاورزی می باشد. مطالعه اختلاف دمای شبانه روزی یکی از پارامترهای مهم در ارزیابی تغییر اقلیم و محیط زیست در یک منطقه می باشد. این پارامتر از اختلاف دمای حداکثر و دمای حداقل شبانه روز محاسبه می شود. در این مطالعه، روند تغییرات اختلاف دمای شبانه روزی (DTR) در 11 ایستگاه سینوپتیک کشور مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. ایستگاه ها دارای 50 سال داده پیوسته در دوره آماری 1956-2005 بودند و از نظر مکانی در سطح کشور دارای توزیع مناسبی می باشند. جهت تعیین نوع اقلیم ایستگاه ها، روش یونسکو مورد استفاده قرار گرفت، و طبق این روش اغلب ایستگاه ها دارای اقلیم خشک و نیمه خشک بودند. جهت بررسی همگنی داده ها، آزمون Run-test و جهت بررسی نرمال بودن سری زمانی داده ها، آزمون کلموگروف-اسمیرنوف استفاده گردید. مطالعه روند و معنی داری پارامتر DTR، با استفاده از آزمون ناپارامتریک من-کندال و رگرسیون خطی در سطح معنی داری 95 درصد و در دو مقیاس ماهانه و سالانه، صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که 18 درصد از ایستگاه ها توسط آزمون من-کندال و رگرسیون خطی هیچ روند معنی داری برای DTR نشان ندادند، ولی 82 درصد بقیه ایستگاه ها در اغلب ماه ها دارای روند منفی بودند. البته این ایستگاه ها در برخی ماه ها فاقد روند در اختلاف دمای شبانه روزی بودند. بررسی ها وجود هماهنگی 95.5 درصدی بین نتایج دو آزمون من-کندال و رگرسیون را تایید نمود. همچنین مقادیر شیب کاهشی به دست آمده از آزمون من-کندال نیز توسط روش رگرسیون خطی تایید شد. در این تحقیق با رگرسیون خطی ماه های با بیشترین و کمترین شیب مشخص شدند. میانگین شیب کاهشی روند DTR در ایستگاه های دارای روند حدود -0.445 درجه سانتیگراد در دهه به دست آمد. طبق نتایج به دست آمده روند کاهشی تغییرات DTR در ایستگاه های شمالی و مرکزی بیشتر از ایستگاه های جنوب کشور بود.
    کلیدواژگان: اختلاف دمای شبانه روز، روند، من، کندال، رگرسیون خطی
  • مصطفی زاهدی فر، سمیه هارونی صفحه 39
    یک مدل مرتبه آمیخته ترمولومینسانس برای توصیف منحنی تابش ترمولومینسانس با یک توزیع پیوسته و یکنواخت از مراکزگیراندازی معرفی شده است. همچنین نشان داده شده است که این مدل در حالت های حدی به مدل های ساده تر تبدیل می شود. رابطه معرفی شده برای شدت ترمولومینسانس برحسب دمای بیشینه (Tm) و قله تابش ترمولومینسانس (Im) بیان شده است که این پارامترها به راحتی از شکل منحنی تابش ترمولومینسانس قابل تخمین هستند و به عنوان مقادیر تخمینی اولیه در فرآیند برازش مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به اینکه پارامترهای وارد شده در مدل جدید مستقیما به خصوصیات فیزیکی سیستم ارتباط دارند، نتیجه شده است که مدل پیشنهادی در توصیف فیزیکی پدیده ترمولومینسانس با توزیع پیوسته مراکز گیراندازی کارآیی بیشتری دارد.
    کلیدواژگان: ترمولومینسانس، مدل مرتبه آمیخته، توزیع پیوسته
  • امیر عبدالله، مسعود ملکی صفحه 47
    انتشار و پخش امواج آکوستیک یکی از پدیده های مهم در فیزیک می باشد. کاربردهای وسیعی چون مخابرات زیردریایی، شناسایی و تشخیص عیوب داخلی مواد توسط امواج آکوستیک تا خردسازی برون اندامی سنگ های درون اندامی به وسیله امواج شوک، نشان از اهمیت و کاربردهای وسیع چنین پدیده ای دارد. صرف نظر از کاربرد و استفاده از چنین پدیده ای، مطالعه بر روی تولید و انتشار امواج آکوستیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در مقاله حاضر به بررسی تحلیلی و نیز اندازه گیری تجربی افت امواج آکوستیک در مواد فلزی پرداخته شده است. ابتدا معادلات دیفرانسیل حاکم بر انتشار امواج آکوستیک، در یک میله استوانه ای که در اثر حرکت موج آکوستیک، مقداری از آن مستهلک می شود، استخراج گردید. با در نظر گرفتن شرایط مرزی و شرایط اولیه، معادله و منحنی حرکت موج آکوستیک در ماده ای که در اثر حرکت موج مستهلک می شود حاصل شد. با استفاده از تکنیک های موجود در آنالیز مودال تجربی به بررسی تجربی افت انرژی و نیز استخراج ضرایب میرایی امواج آکوستیک پرداخته شده است. با بررسی اطلاعات حاصل از آزمون های تجربی همچون تابع پاسخ فرکانسی، ضابطه و نمودار مربوط به استهلاک فلزی بر حسب فرکانس موج در حال نشر استخراج گردید. مواد فلزی انتخاب شده برای آزمون، دو نمونه فولادی و آلومینیومی است.
    کلیدواژگان: امواج آکوستیک، آنالیز مودال تجربی، تابع پاسخ فرکانسی، استهلاک ارتعاشی در مواد فلزی
  • حمید نقش آرا، صمد سبحانیان، نادر صادقی صفحه 55
    در این مقاله چگالی اتم های مس که به عنوان هدف انتخاب شده است با روش طیف نگاری جذبی تشدیدی برای فشارهای مختلف گاز کاری و توان های مختلف منبع تغذیه سیستم پلاسما اندازه گیری شده است. به عنوان منبع نور برای طیف نگاری جذبی تشدیدی از یک لامپ کاتد توخالی مس (Cu hollow cathode lamp) استفاده شده است. ضمنا با اضافه کردن درصد مناسبی از نیتروژن به گاز کاری آرگون با استفاده از طیف دورانی مولکول نیتروژن و با بهره گیری از یک برنامه کامپیوتری مناسب دمای گاز به دست آمده است
    کلیدواژگان: اسپکتروسکوپی جذبی تشدیدی، کند و پاش پلاسمایی
  • سید محمد موسوی نژاد، علی نقی خرمیان صفحه 63
    در برهم کنش های هادرونی نکته ای که کمتر به آن پرداخته شده است اثر جرم هادرون های برهم کنش کننده روی نتایج مربوط به تابع توزیع انرژی هادرون خروجی است. در این مقاله ضمن ارائه روشی برای اعمال این اثرات جرمی، که منجر به اصلاح روابط بنیادی درQCD خواهد شد، نشان خواهیم داد چگونه این اثرات جرمی نتایج را به صورت چشمگیری بهبود خواهد بخشید.
    کلیدواژگان: تابع ترکش، QCD اختلالی، قضیه جداسازی، مخروط نوری
  • مهسا رحیمی، سیدابوذر نجفی شوشتری، سیما قاسمی، محمدتقی میرترابی صفحه 69
    هدف پژوهش حاضر این است که به کمک روش همگرایی ضعیف، خوشه های کهکشانی را آشکارسازی کنیم. به این ترتیب که روش روزنه جرم را برای منطقه ای به وسعت 0.32 درجه مربع که توسط دوربین WFI در تلسکوپ MPG/ESO2.2 گرفته شده است اعمال نموده و قله های جرمی را بر اساس جرمشان و نه بر اساس روشناییشان آشکار می نماییم. برای این منظور از تابع فیلتر مناسب، به پروفایل برش و سپس پروفایل جرمی آن می رسیم. در نهایت قله های جرمی با اطمینان آشکارسازی بالاتر را استخراج می کنیم. انتقال به سرخ این مجموعه از قله های جرمی را می توان در تحقیق های بعدی به دست آورد و جرم دقیق آنها را محاسبه نمود.
    کلیدواژگان: همگرایی ضعیف گرانشی، کهکشان ها، خوشه های کهکشانی
  • محمد مهدی اتفاقی، طاهره شکوری صفحه 79
    به ازای بعضی از مقادیر زاویه پراکندگی در پراکندگی نوترینوی میونی از روی الکترون قطبیده، جملات ناشی از قطبش در سطح مقطع پراکندگی باعث کاهش جملات غیر قطبیده می شود. این در حالی است که به جملات ناشی از ممان مغناطیسی نوترینو هیچ تصحیحی به خاطر قطبش الکترون اولیه اضافه نمی شود. بنابراین مطالعه ممان مغناطیسی نوترینو با استفاده از پراکندگی نوترینو از روی الکترون قطبیده منجر به حد قویتری بر روی این کمیت نسبت به مورد غیر قطبیده می شود. از طرفی در فضا- زمان ناجابجایی، نوترینوها به عنوان ذراتی که از نظر الکتریکی خنثی هستند در QED ناجابجایی به طور مستقیم با فوتون جفت می شوند. در این مقاله ما تصحیحات ناشی از QED ناجابجایی را بر روی سطح مقطع پراکندگی نوترینوی میونی از روی الکترون قطبیده حساب می کنیم. از نظر وابستگی نسبت به زاویه پراکندگی، تصحیحات ناشی از ناجابجایی دارای اختلاف فاز π/2 با جملات ناشی از قطبش در فضای عادی است. لذا جملات ناشی از ناجابه جایی، کاهش ذکر شده را از بین نمی برد.
    کلیدواژگان: پراکندگی الکترون، نوترینو، فضا، زمان ناجابه جایی، قطبش الکترون، ممان مغناطیسی نوترینو
  • سحر درویش ملا، مرجان چابک سوار، مینا جمشیدی، محمودرضا روحانی، حسین حکیمی پژوه صفحه 87
    یکی از پدیده هایی که در برهم کنش لیزر-پلاسما، زمانی که توان لیزر به اندازه کافی قوی باشد، قابل مشاهده است، تولید امواج دنباله پلاسما با دامنه بزرگ و با سرعت فاز نزدیک به سرعت نور است. با استفاده از این امواج پلاسما، که در واقع یک اختلال چگالی الکترونی پلاسماست، می توان یک الکترون را تا انرژی های بالا، بیش از1TW، شتاب داد. این روش شتاب دادن الکترون ها توسط پالس لیزر کوتاه و پر شدت به LWFA (Laser WakeField Accelerator) معروف است. هنگامی که پالس نور از پلاسما عبور می کند، جدایش باری که از این جا به جایی به وجود می آید، الکترون ها را به عقب پس می راند و نوسان پلاسما تولید می شود. موج دنباله که با سرعت فاز نزدیک به سرعت نور منتشر می شود، می تواند الکترون ها را به دام بیندازد. در شتاب دهنده های LWFA نیروی گرانروی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. از آن جایی که موج الکترومغناطیسی که در یک پلاسمای کم چگال منتشر می شود، دارای سرعت گروهی کمتر از سرعت نور است و بنابراین پتانسیل گرانروی ناشی از پالس لیزر با زمان صعود متناهی می تواند الکترون ها را به دام انداخته و تا انرژی های بسیار بالا شتاب دهد. در این مقاله، به بررسی شبیه سازی ذره در جعبه (Particle In Cell) دو بعدی الکترومغناطیسی تولید موج دنباله (WakeField) و شتاب دادن الکترون ها توسط پالس لیزر کوتاه و پر شدت در پلاسمای کم چگال می پردازیم. با استفاده از کد دو بعدی الکترومغناطیسی که با زبان برنامه نویسی فورترن 90 نوشته شده است، چگونگی انتشار امواج الکترومغناطیسی با اشکال مختلف در خلا و پلاسما شبیه سازی شد. پس از اطمینان از صحت عملکرد کد دو بعدی الکترومغناطیسی، در نهایت این کد را نسبیتی کرده و پدیده تولید امواج دنباله پلاسما در پشت پالس فرودی و شتاب گرفتن الکترون ها در اثر عبور این پالس قوی شبیه سازی شد. مشاهده شد که در اثر عبور پالس الکترومغناطیسی متقارن، میدان طولی تولید شده در پلاسما، در پشت پالس، نسبت به حالتی که پالس فرودی نامتفارن باشد، ضعیف تر می باشد، و الکترون ها انرژی کمتری دریافت می کنند. در مورد پالس نامتقارن، زمانی که ناحیه جلوی پالس دارای زمان صعود کوچکتری نسبت به ناحیه عقب پالس است، موج دنباله قوی تری در پلاسما، در پشت پالس، تولید می گردد، و الکترون ها انرژی بیشتری دریافت می کنند. به عکس هنگامی که زمان صعود ناحیه جلوی پالس بزرگتر از ناحیه عقب پالس باشد، موج دنباله ضعیف تری در پلاسما، در پشت پالس، تولید می گردد و نسبت به حالت قبل، الکترون ها انرژی کمتری می گیرند.
    کلیدواژگان: شبیه سازی ذره ای، پلاسمای کم چگال و پر چگال، امواج دنباله، شتاب دهنده الکترونی، شتاب دهنده ها
  • آمنه کارگریان، محمودرضا روحانی، حسین حکیمی پژوه صفحه 109
    در این مقاله با استفاده از روش شبیه سازی ذره ای (PIC) در یک بعد، رفتار سالیتون های یون آکوستیک در محیط پلاسما بررسی شده است. در این روش دینامیک یون ها به صورت ذره ای در نظر گرفته شده و الکترون ها در حال تعادل حرارتی می باشند. ابتدا با مطالعه رابطه پاشندگی امواج یون آکوستیک، صحت کد شبیه سازی در ناحیه خطی مورد ارزیابی قرار گرفته است، نتایج به دست آمده با تقریب خوبی با حل تحلیلی تطابق دارد که نشان می دهد این کد در رژیم خطی به خوبی عمل می کند، سپس با در نظر گرفتن اختلال اولیه ای که جواب معادله کرتوگ دوریس غیرخطی می باشد پایداری سالیتون های یون آکوستیک مورد مطالعه قرار گرفته و نشان داده شده است سالیتون با حفظ شکل و سرعت خود در محیط منتشر می شود.
    کلیدواژگان: تعادل حرارتی، رابطه پاشندگی، سالیتون یون صوت، شبیه سازی ذره در جعبه، فضای فاز یونی
|
  • J. Ghanbari, Sh Abbassi, N. Jami Al Ahmadi Page 1
    In this paper,the effect of troidal magnetic field is studied in standard self-gravitating thin disks with β priscription. By applying the magnetic field, we expect to see different behaviors compared to a non-magnetic field case.The study reveals self-similar solutions for radial infall velocity, rotation velocity, surface density and mass accretion rate. Our results also show that by increasing the magnetic field, the radial velocity and mass accretion rate, at least in the inner regions of the disk,become slow and low, respectively. By contrast, in the outer regions, the azimuthal velocity and surface density become fast and high, respectively.
  • A. Sadeghipanah, F. Abbasi Davani Page 7
    Electrostatic focusing lenses have a vast field of applications in electrostatic accelerators and particularly in electron guns. In this paper, we first express a parametric mathematical analysis of an electrostatic accelerator and focusing system for an electron beam. Next, we At design a system of electron emission slit, accelerating electrodes and focusing lens for an electron beam emitted from a cathode with 4 mm radius and 2 mA current, in a distance less than 10 cm and up to the energy of 30 keV with the beam divergence less than 5°. This is achieved by solving the yielded equations in mathematical analysis using MATLAB. At the end, we simulate the behavior of above electron beam in the designed accelerating and focusing system using CST EM Studio. The results of simulation are in high agreement with required specifications of the electron beam, showing the accuracy of the used method in analysis and design of the accelerating and focusing system.
  • A. Sabzalipour, Mh Mohammadizadeh Page 15
    In the standard optical interference fringes approach, by measuring shift of the interference fringes due to step edge of thin film on substrate, thickness of the layer has already been measured. In order to improve the measurement precision of this popular method, the interference fringes intensity curve was extracted and analyzed before and after the step preparation. By this method, one can measure a few nanometers films thickness. In addition, using the interference fringes intensity curve and its fluctuations, the roughness of surface is measured within a few nanometers accuracy. Comparison of our results with some direct methods of thickness and roughness measurements, i.e. using surface profilemeter and atomic force microscopy confirms the accuracy of the suggested improvements.
  • Aa Sabziparvar, R. Mirgaloybayat, F. Ghyami Shamami Page 27
    Climate is an important and determinning factor affecting many agricultural products. Diurnal temperature range (DTR) is an effective parameter in assessing climate change impacts on environment in a region. This parameter is determined by the difference between minimum and maximum air temperatures. In this study, changes in the daily DTR collected from 11 synoptic stations were analyzed. The selected sites cover 50 years of daily observations from 1956 to 2005, specifying suitable geographical distribution throughout the country. Kolmogrov-Smirnov test was used to check the normal distribution and Run-test to control the quality of the temperature data. Trend investigation of DTR data was carried out by using Mann-Kendall test (MK) and linear regression method (LR) at 95 percent confidence level for monthly and annual time scales. About 18 percent of the study sites showed no significant DTR trend, but the rest of the sites (82%) revealed significant negative (decreasing) trends for the observed diurnal temperature difference time series. However, few months experienced no DTR trend in the selected sites. In about 95.5 percent of the studies cases, the existence of trend and the decreasing DTR trends obtained by MK test were also confirmed by the LR method. In this research, the minimum and maximum slopes were determined by the LR method. The analysis of the measured temperature data showed an average decreasing in DTR slope about -0.445oC per decade for the selected sites. According to the results, the decreasing DTR trends in northern and central sites were more significant than those in the southern regions. Detailed evaluation and substantiation.
  • M. Zahedifar, S. Harooni Page 39
    A mixed order model is proposed for describing thermoluminescence (TL) glow peaks with continuous and uniform distribution of trapping states. It is shown that the presented function reduces to the simple known models at the limiting cases. The function for TL intensity has been introduced in terms of intensity and temperature of the peak maximum. These parameters can easily be estimated from the shape of the glow peak as initial guesstimate for the curve fitting procedure. Considering the direct relation between the parameters entered in the proposed model and the physics of TL phenomenon, it is deduced that it is more appropriate for describing TL peaks with continuous distribution of trapping states.
  • A. Abdullah, M. Malaki Page 47
    Propagation and dispersion of acoustic waves is one of the important phenomena in physics. Acoustic-waves are nowadays widely used in a variety of applications ranging from underwater communications, identification and specification of the internal defects of materials to extracorporeal shock wave lithotripsy. Apart from application and utilization of such phenomena, study on production and propagation of acoustic waves have a special importance. This paper is focused on the experimental and the analytical investigation of acoustic-waves loss in metallic materials. Firstly, the governing differential equations of the acoustic waves propagation are derived and solved for a damped cylindrically shaped rod. With regard to boundary and initial conditions, the equation and the curve of damped acoustic wave displacement are obtained. By using experimental modal techniques, experimental investigations on the energy loss and the extraction of damping coefficients of acoustic waves are done. The experimental information obtained from experimental tests such as Frequency Response Function, the formula and the curve of the energy loss versus frequency are extracted. Selected metallic materials for the experimental set-ups are two specimens of steel and aluminum.
  • H. Naghshara, S. Sobhanian, N. Sadeghi Page 55
    In this paper, the resonance optical absorption method, is used to measure the Cu atoms number density in different power levels of power supply. Atoms are sputtered from a Cu target during plasma magnetron sputtering deposition. For the light source, a commercial Cu hollow cathode lamp is used. For measurement of gas temperature, a small percentage of N2 is added to the gas mixture and the gas temperature is found by optical emission technique.
  • Sm Moosavi Nejad, An Khorramian Page 63
    In the Hadronic interactions, the point which is less considered is the mass effect of interacting Hadrons on the energy distribution function of outgoing Hadrons. In this article we present a method to incorporate these mass effects which leads us to improve one of the basic formulas in QCD. In the end, we will show how these mass effects improve our previous results.
  • M. Rahimi, Sa Najafi Shoushtari, S. Ghassemi, Mt Mirtorabi Page 69
    The aim of the present work is detection of galaxy clusters based on weak gravitational lensing method. We apply mass aperture statistics method to 0.32 square degrees data obtained with the WFI@MPG/ESO 2.2 m telescope and detect mass peaks based on their mass not the luminosity. So by the application of proper filter function, shear profile and mass map are produced. Finally mass peaks with higher detection significance are extracted. In future works, redshift of these mass concentrations and so their mass can be obtained.‎
  • Mm Ettefaghi, T. Shakouri Page 79
    For neutrino scattering from polarized electron, the weak interaction term in the cross section is significantly suppressed by the polarized term. The magnetic moment term does not receive any correction from the electron polarization. Hence, the study of the magnetic moment of neutrinos through scattering from the polarized electron leads to a stronger bound on the neutrino magnetic moment compared with the unpolarized case. On the other hand, neutrinos which are electrically neutral can couple directly with photons in Noncommutative (NC) QED. In this paper, we calculate the NC QED corrections on this scattering are calculated. The phase difference between the NC term and the polarized weak interaction term is π/2. Therefore, the NC term does not destroy the above suppression.
  • S. Darvish Molla, M. Chaboksavar, M. Jamshidi, Mr Rouhani, H. Hakimipajouh Page 87
    One of the interesting Laser-Plasma phenomena, when the laser power is high and ultra intense, is the generation of large amplitude plasma waves (Wakefield) and electron acceleration. An intense electromagnetic laser pulse can create plasma oscillations through the action of the nonlinear pondermotive force. electrons trapped in the wake can be accelerated to high energies, more than 1 TW. Of the wide variety of methods for generating a regular electric field in plasmas with strong laser radiation, the most attractive one at the present time is the scheme of the Laser Wake Field Accelerator (LWFA). In this method, a strong Langmuir wave is excited in the plasma. In such a wave, electrons are trapped and can acquire relativistic energies, accelerated to high energies. In this paper the PIC simulation of wakefield generation and electron acceleration in an underdense plasma with a short ultra intense laser pulse is discussed. 2D electromagnetic PIC code is written by FORTRAN 90, are developed, and the propagation of different electromagnetic waves in vacuum and plasma is shown. Next, the accuracy of implementation of 2D electromagnetic code is verified, making it relativistic and simulating the generating of wakefield and electron acceleration in an underdense plasma. It is shown that when a symmetric electromagnetic pulse passes through the plasma, the longitudinal field generated in plasma, at the back of the pulse, is weaker than the one due to an asymmetric electromagnetic pulse, and thus the electrons acquire less energy. About the asymmetric pulse, when front part of the pulse has smaller time rise than the back part of the pulse, a stronger wakefield generates, in plasma, at the back of the pulse, and consequently the electrons acquire more energy. In an inverse case, when the rise time of the back part of the pulse is bigger in comparison with that of the back part, a weaker wakefield generates and this leads to the fact that the electrons acquire less energy.
  • A. Kargarian, Mr Rouhani, H. Hakimipajouh Page 109
    In this paper with use of Particle in Cell (PIC) simulation method in one dimension the dynamic of ion acoustic soliton is studied. in this method the ions are monitored as particles and the electrons are assumed to be in thermal equilibrium. The dispersion relation of ion acoustic waves is investigated. The results are in good agreement with analytical results showing that in linear regime our code works correctly. Considering the solution of nonlinear KdV equation as initial perturbation, the propagation of ion acoustic soliton is studied. It is shown that the shape and the velocity of ion acoustic soliton is preserved during propagation through the plasma.