فهرست مطالب

Iranian Journal of Veterinary Medicine
Volume:5 Issue: 1, Winter 2011

  • تاریخ انتشار: 1390/05/06
  • تعداد عناوین: 13
|
  • حجت الله شکری، علیرضا خسروی*، دنیا نیک آیین صفحه 1

    عوامل قارچی به خصوص مخمرها به صورت فلور میکروبی در دستگاه گوارش ساکن هستند و آنها می توانند به مجرای مخاطی حیوانات دارای شرایط مستعدکننده تهاجم برند. شیوع فلور قارچی مقیم دستگاه گوارش مرغهای گوشتی و تخمگذار سالم در طی آوریل تا سپتامبر 2008 بررسی شد. نمونه ها از محتویات پیش معده، ژوژنوم و سکوم 120 پرنده برداشت شده و در محیط سابورو گلوکز آگار کشت داده شدند. قارچهای رشته ای و مخمری جدا شدند، برجسته ترین آنها گونه های کاندیدا و سپس ترایکوسپورون بژلی، ژئوتریکوم کاندیدوم، رودوتورولا روبرا و ساکارومیسس سرویسیه بوده که به ترتیب از 6/84 درصد، 5/5 درصد، 6/4 درصد، 3/3 درصد و 5/0 درصد از محیط های کشت یافت شده اند. میان جدایه های مخمری، کاندیدا آلبیکنس (8/45 درصد) شایعترین عامل قارچی بوده که ارزش معنی داری را در مقایسه با سایر جدایه های قارچی (P<0.05) نشان داد. فراوانی مخمر در دستگاه گوارش طیور تخمگدار به طور معنی داری بیشتر از گوشتی ها بود (P<0.05). همچنین ارزیابی قارچ شناسی نشان از بیشترین تعداد مخمر در سکوم و به میزان کمتر در ژوژنوم و پیش معده در 2 نژاد بود.

    کلیدواژگان: فلور قارچی، دستگاه گوارش، مرغهای گوشتی و تخمگذار
  • محسن نوری، محمد جواد قراگزلو، هستی آذر آباد صفحه 5
    طوطی استرالیایی بالغی با اتساع و بیرون زدگی دو توده در ناحیه بطنی به کلینیک ارجاع داده شد. پس از انجام آسپیراسیون با سوزن به منظور بررسی سلولی، پس از مدتی پرنده آثاری از بی حالی و ضعف را از خود نشان داد. پس از مرگ، کالبدگشایی کاملی صورت پذیرفت. در آزمایشگاه پس از تهیه مقاطع بافتی از رنگ های هماتوکسیلین و ائوزین، گرم، پریودیک اسید شیفت (پاس) و اسیدفست استفاده شد. در کشت میکروبی، ایکولای جدا شد. یافته های پاتولوژی بزرگ شدگی کبد، انباشتگی مجاری تخم بر، التهاب تخمدان و ضایعات گرانولوماتوزی را با درجات مختلف در نقاط متفاوت نشان داد. در نمای ریزبینی، گرانولوماهایی تیپیک به همراه کلونی های باکتریایی، سلول های آماسی و دیو سلول ها مشاهده گردید. این گرانولوم ها در کبد، مجاری تخم بر و روده مشاهده گردید. در کبد، سلول های سرطانی و از هم پاشیدن ساختار طبیعی کبد مشاهده گردید. تشخیص کلی گرانولوما و لکوز لمفوئیدی بود.
    کلیدواژگان: طوطی استرالیایی، التهاب مجاری تخم بر، لکوز لمفوئیدی، کلی گرانولوما، التهاب تخمدان
  • جلال بختیاری، آذین توکلی، علیرضا خلج، شیوا قاسم پور صفحه 9
    امروزه جراحی های لاپاروسکوپی بطور گسترده ای مورد پذیرش جراحان و بیماران قرار گرفته است. دراین میان برداشت کامل طحال (اسپلنکومی) نیز که در شرایط تومور های طحال، جراحات ضربه ای، چرخش های طحال و دهندگان خون کاربرد دارد به روش لاپاروسکوپی قابل انجام به نظر می رسد. به همین منظورجهت بررسی کارایی، اطمینان و سهولت برداشت طحال به روش لاپاروسکوپی، این عمل جراحی روی مدل حیوانی سگ برای نخستین بار در ایران آزمایش شد. بدین ترتیب سه قلاده سگ نر از نژاد مخلوط پس از آماده سازی های معمول جراحی های شکمی تحت بیهوشی عمومی و در حالت خوابیده به پشت و متمایل به راست با زاویه 45 درجه نسبت به خط افق قرار گرفتند. با قرار دادن سه پورت در ناف، 3 سانتی متر بالاتر از ناف و ناحیه خلفی-جانبی راست شکم جراحی آغاز شد. پس از ارزیابی موقعیت طحال، انتهای خلفی طحال 90 درجه به سمت جانب و چپ چرخانده شد. سپس اسپلنکتومی با قطع عروق و اتصالات طحال به وسیله الکتروکوتر دو قطبی انجام گردید. پس از جداسازی کلیه اتصالات طحال و ارزیابی پایه باقی مانده از لحاظ خونریزی، طحال در کیسه مخصوص قرار گرفته و از طریق پورت نافی خارج گردید. در نهایت محل پورتها به روش معمول بخیه شدند.میانگین مدت زمان جراحی42 دقیقه ثبت گردید. جراحی در سگها موفقیت آمیز و بدون عارضه بود. بدین ترتیب به نظر می رسد اسپلنکتومی کامل به روش لاپاروسکوپی در سگها روشی قابل انجام با ضریب اطمینان بالا و آسان می باشد.
    کلیدواژگان: برداشت کامل طحال، لاپاروسکوپی، سگ
  • تقی تقی پور بازرگانی، سید حسین مودب*، افشین رئوفی، مجید مسعودی فرد، علیرضا باهنر صفحه 13

    هدف از این مطالعه تعیین شیوع و انواع بیماری های چشمی در جمعیتی ازاسب های باشگاه های سوارکاری اطراف تهران بود. تعداد 901 راس ازاسب های باشگاه های مختلف سوارکاری مورد معاینه کامل چشمی قرار گرفتند. در 3/4 درصد از این اسب ها (40 مورد) جراحات چشمی تشخیص داده شد. به عبارتی در مجموع 103مورد غیرطبیعی در 54 چشم مبتلا تشخیص داده شد. در 65 درصد موارد درگیری چشمی یک طرفه و در باقی موارد ابتلای هر دو چشم مورد توجه قرار گرفت. عواقب ناشی از ضربه و چشم درد دوره ای دو مورد از شایع ترین بیماری های قابل تشخیصی بودند که به ترتیب مسوول بروز اختلالات چشمی در25 و15 درصد ازاسب های مبتلا به حساب می آمدند.

    کلیدواژگان: اسب، جراحات چشمی، چشم، باشگاه های سوارکاری
  • سیدمحسن احمدی نژاد، جمشید پیشکار، حسین پاشا زانوسی، سارا توکلی صفحه 17
    انواع فعالیتهای ورزشی اسب منجر به ایجاد تنش در اسبهایی می شود که در تمرینات و یا مسابقات شرکت می کنند. سیستم اسکلتی – عضلانی اسب توانایی ذاتی در وفق دادن خود با تمرینهای با سرعت بالا را دارد. با وجود آن فراتر رفتن از حدی که از ظرفیت سازگاری حیوان بیشتر باشد امکان بروز انواع آسیبها به ساختار سیستم اسکلتی – عضلانی را سبب می شود، ادامهء بیش از حد این تمرینها ممکن است فرایند سازگاری و ترمیم را مختل کرده و اسب را در معرض خطرهای جدی تر قرار داده وباعث آسیبهای اسکلتی – عضلانی گردد. تحقیقات در کشورهای مختلف نشان دهنده آن است که الگوهای وسیع آسیبها در مسابقات اسبدوانی تاروبرد شبیه به هم هستند، و مشترک ترین نوع آنها که در مسابقات و تمرینها با آن مواجه می شویم آسیبهای اسکلتی – عضلانی است که قسمت تحتانی اندام های حرکتی قدامی را درگیر می کند. همچنین در کشورهای مختلف، امکان تغییرنوع آسیب نیز وجود دارد، برای مثال در اسبهای مسابقه ای بریتانیا، بیشترین درگیری در بخش تاندون ها و لیگامان های قسمت تحتانی اندام های حرکتی قدامی اسب گزارش شده است، درصورتیکه در ایالات متحده امریکا بیشترین درگیری در استخوانهای کنجدی مجاور قسمت تحتانی اندام های حرکتی قدامی اسب مشاهده شده است، (علت این تفاوتها می تواند متفاوت بودن زیر ساخت مانژها باشد). تفاوت میان بررسی ها و تحقیق ها می تواند منجر به ایجاد تفاوت های منطقه ای در: طراحی مسیر مسابقه، ویژگی های مسابقه، روش های تربیت اسبها و استفاده از نژاد های متفاوت در مسابقات متفا وت گردد. تحقیق حاضر که در فصل مسابقات سوار کاری در سالهای 1387 و 1388 در باشگاه های سوارکاری منطقه تهران انجام پذیرفت به بیان اسیب های ناشی از سوارکاری در اسب با در نظر گرفتن شاخص های نژد، جنس، وزن و سن اسب و رابطه این شاخص ها با محل آسیب، نوع آسیب، نتیجه و نوع مسابقه می پردازد. در مجموع از 400 اسبی که از نژاد های مختلف و دو جنس ماده و نر (مادیان و سیلمی) و با وزن ها و سنین متفاوت در مسابقات شرکت داشتند، 26 راس اسب آسیب دیدند. بیشترین آسیبهای مشاهده شده در اسبهایی که در مسابقات شرکت داشتند اسیبهای مربوط با قسمت تحتانی اندام های قدامی اسب بودند. از نقطه نظر نژاد، بیشترین آسیب در نژادهای ترو برد و عرب مشاهده شد و از نقطه نظر سن و وزن بیشترین آسیب در اسبهای 2-5 سال و 400-500 کیلو گرم مشاهده گشت.
    کلیدواژگان: سیبستم عضلانی، اسکلتی، باشگاه های سوارکاری، اسبهای ورزشی، آسیب
  • حسین وکیلی، علی اکبر خادم *، محمد رضاییان، احمد افضل زاده، عبدالصمد چادری صفحه 21

    هدف این تحقیق مطالعه تاثیر افزودنی باکتریایی بر ترکیب شیمیایی، فراسنجه های تخمیر، پایداری در مقابل هوا و نیز اثر آن بر تجزیه پذیری علوفه ذرت سیلو شده (در گوسفند) و تولید و ترکیب شیر (درگاوهای شیری هلشتاین) بود. برای تعیین تجزیه پذیری ماده خشک سیلوی فرآوری نشده و فرآوری شده از چهار راس گوسفند نر اخته فیستوله شده شال× زندی استفاده شد. از تعداد 22 راس گاو شیری چند شکم زای نژاد هلشتاین نیز که به دو گروه آزمایشی 11 راسی تقسیم شده بودند، برای تعیین اثر نوع سیلو بر تولید و ترکیب شیر بهره گرفته شد. ترکیب شیمیایی سیلوها عموما مشابه بود. سیلوی فرآوری شده pH پائین تری (p<0.05) نسبت به سیلوی فرآوری نشده داشت. غلظت اسید لاکتیک در دو نوع سیلو مشابه بود. ولی، سیلوی فرآوری شده غلظت اسید پروپیونیک بالاتر و اسید بوتیریک پائین تری نسبت به سیلوی فرآوری نشده داشت (p<0.05). پایداری در مقابل هوا نیز بهبود یافت، به طوری که مدت زمان آن در سیلوی فرآوری نشده 12 ساعت و در سیلوی فرآوری شده 32 ساعت بود. میزان تجزیه پذیری ماده خشک سیلوی فرآوری شده بیشتر از سیلوی فرآوری نشده بود (p<0.05). میزان لاکتوز و مواد جامد بدون چربی شیر در گروه تغذیه شده با جیره حاوی سیلوی فرآوری شده بیشتر از گروه فرآوری نشده بود (p<0.05). به عنوان نتیجه نهایی می توان گفت که افزودنی باکتریایی لالسیل اثرات مثبت قابل توجه ای بر فراسنجه های تخمیر، پایداری هوازی و تجزیه پذیری سیلوی ذرت داشت، ولی اثر مثبت آن بر خوراک مصرفی و تولید و ترکیب شیر جزئی بود.

    کلیدواژگان: تولید شیر، _ تجزیه پذیری، پایداری در مقابل هوا، سیلوی ذرت، گاوهای هلشتاین، افزودنی باکتریایی
  • عباسعلی ساری، عبدالله جمشیدی، محمدرضا باسامی صفحه 31
    باکتری کمپیلوباکتر ججونای یکی از عوامل اصلی گاستروآنتریت ناشی از مصرف مواد غذائی آلوده می باشد. طیور و محصولات آن نقش مهمی را درانتقال بیماری کمپیلو باکتریوزیس به انسان دارا می باشند. در این مطالعه جهت مقایسه دو روش کشت مرسوم و مولتی پلکس PCR در شناسائی باکتری کمپیلو باکتر ججونای که از لاشه طیور پس از مرحله تخلیه امعا و احشا در کشتارگاه صنعتی مشهد جداسازی گردیده بود، یکصد لاشه طیور از 20 گله گوشتی با استفاده از روش rinse test مورد نمونه برداری قرار گرفت. نمونه ها ابتدا در محیط براث غنی سازی گردید و سپس در محیط آگار انتخابی کشت داده شد. کلنی های مشکوک در آگار خوندار گوسفندی جداسازی گردید و از نظر شکل باکتری، حرکت، تستهای بیوشیمیائی و رنگ آمیزی گرم و نیز تست هیدرولیز هیپورات مورد آزمایش قرار گرفت. جهت مقایسه تست مولتی پلکس PCR از کلنی های مشکوک با استفاده از دو جفت پرایمر جهت تشخیص جنس کمپیلو باکتر و گونه ججونای انجام گردید. در این مطالعه با استفاده از روش کشت مرسوم میزان آلودگی لاشه های طیور 76% و در استفاده از روش مولتی پلکس PCR 28% تعیین گردید. میزان 2% از نمونه ها که در آزمایش کشت مرسوم از نظر تست هیدرولیز هیپورات منفی بودند، در تست مولتی پلکس PCR مثبت تشخیص داده شد. به نظر می رسد نتایج روش کشت مرسوم که شناسائی باکتری کمپیلو باکتر ججونای بر اساس تست هیدرولیز هیپورات صورت می گیرد قابل اطمینان نمی باشد و استفاده از روش مولتی پلکسPCR که قطعه ژن اختصاصی را از گونه باکتری کمپیلو باکتر ججونای تکثیر می نماید توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: مولتی پلکسPCR، کشت مرسوم، کمپیلو باکتر ججونای، لاشه طیور
  • علیرضا نجف پور، کاوه اختری، مزدک رازی، کیوان عبدی صفحه 37
    برای مطلعه تاثیر لیگاتور دو طرفه شریان رحمی بر روی پراکندگی ماست سل ها 24 خرگوش ماده بالغ مورد استفاده قرار گرفتند. بعد از لیگاتور شریان رحمی در روزهای 23، 43 و 63 عمل جراحی برداشت تخمدان بر روی حیوانات صورت پذیرفت. نمونه های بافت شناسی برای بررسی پراکندگی ماست سل ها توسط روش تولوئیدن بلو رنگ آمیزی ومورد مطالعه قرار گرفتند. مشاهدات نشان دادند که ماست سل ها در گروه تست به تعداد زیاد در ناحیه ناف تخمدانی دیده می شوند. در ضمن این سلول ها به شکل گروهی در نزدیکی عروق خونی بخش های لوله ای دستگاه تناسلی مشاهده شدند. این در حالی است که این سلول ها در گروه کنترل پراکندگی متوسطی را در اطراف عروق خونی نشان دادند. مضافا اینکه پراکندگی این سلول ها در اطراف عروق خونی قسمتهای مختلف دستگاه تناسلی به شکل معنی داری (05/0P?) کمتر از گروه های تست بود. در نهایت اینگونه می توان نتیجه گیری کرد که با توجه به اینکه پراکندگی و نحوه قرارگیری ماست سل ها به شرایط فیزیولوژیک و پاتولوژیک عضو وابسته می باشد، لذا متعاقب لیگاتور دو طرفه شریان رحمی پراکندگی و گستره ی این سلول ها تغییر می کند
    کلیدواژگان: ماست سل، سیستم تناسلی، عروق خونی، لیگاتور دو طرفه شریان رحمی
  • محمد کاظم کوهی، ابراهیم شهروزیان، محمود قاضی خوانساری، بهرام داریی، عباس جواهری، امیر مقدم جعفری، گودرز صادقی هشجین صفحه 43
    این پژوهش به منظور بررسی آثار حفاظتی و آنتی اکسیدانی پنتوکسیفیلین بر روی کبدهای پرفیوژ شده در معرض آفلاتوکسین B1 انجام گرفته است. در این آزمایشات، پس از پرفیوژ کبدی، توانایی حفاظتی و آنتی اکسیدانی پنتوکسیفیلین از طریق آنزیمهای نشانگر آسیب کبدی، سیستم دفاعی آنتی اکسیدان (GSH) و مقادیر پروکسیداسیون چربی ها (Malondialdehyde، MDA) اندازه گیری شد. 16 قطعه موش صحرایی بصورت تصادفی به چهار گروه آزمایشی تقسیم شدند: گروه شاهد، پنتوکسیفیلین (PTX)، آفلاتوکسین B1 (AFB1) و گروه AFB1 + PTX.به حیوانات شاهد بافر کربس-بیکربنات تزریق شد و گروه AFB1 حدود 1 ppm و گروه PTX، 100 mg/kg از مواد فوق را 24 ساعت پیش از جراحی به صورت داخل بطنی دریافت کردند. نتایج نشان داد که AFB1 موجب افزایش ALT و LDH می شود که این مقدار با حضور PTX کاهش می یابد. همچنین، PTX غلظت افزایش یافته MDA را که توسط AFB1 ایجاد شده بود پایین آورد. اما کاهش مقادیر GSH ایجاد شده توسط AFB1 با تزریق PTX جبران نشد. این نتایج نشان می دهند که PTX با مهار رادیکالهای آزاد تاثیرات آنتی اکسیدانی بر جای می گذارد و پیش درمان با پنتوکسیفیلین پراکسیداسیون چربی ها را که توسط AFB1 ایجاد می شود، بهبود می بخشد اما نمی تواند تاثیری بر روی ذخایر گلوتاتیون داشته باشد.
    کلیدواژگان: پنتوکسیفیلین، آسیب اکسیداتیو، کبد پرفیوژ، _ آفلاتوکسین B1
  • بهمن مصلی نژاد، مسعود قربانپور نجف آبادی، رضا آویزه، غلامرضا عبدالله پور، کوثر آبادی صفحه 49
    لپتوسپیروز یک بیماری زئونوز (مشترک بین انسان و دام)، با گستردگی جهانی و مخازن متعدد است که در اثر عفونت ناشی از سرووارهای لپتوسپیرا اینتروگانس سنسو لاتو ایجاد می گردد. این مطالعه جهت تعیین میزان شیوع عفونت ناشی از لپتوسپیرا در گربه های ولگرد شهرستان اهواز، در جنوب غرب ایران و فاصله زمانی فروردین ماه 1386 لغایت خرداد ماه 1387 انجام شده بود. نمونه های خون از 102 قلاده گربه ولگرد جمع آوری شد. آنها به روش آگلوتیناسیون میکروسکوپی (MAT) مورد ارزیابی قرار گرفتند. از مجموع 102 قلاده گربه مورد بررسی، 5 مورد (9/4 درصد) از نظر سرولوژیکی بر علیه حداقل یک سرووار از لپتوسپیرا مثبت بودند. بیشترین تعداد از واکنش های مثبت بر علیه لپتوسپیرا اینتروگانس سرووار بالوم، در 5 نمونه سرمی بود. آنتی بادی بر علیه بیش از یک سرووار (بالوم و استرالیس) در یک نمونه دیده شد. تمام نمونه های مثبت تیتر 1:100 داشتند. شیوع عفونت در گربه های نر (26/5%) و ماده (44/4%) بودند. آنالیز آماری تفاوت معنی داری را بین جنس های مختلف نشان نداد، اما تفاوت بین گروه های سنی، معنی دار بود (021/0 = P) چرا که تمام گربه های با تیتر مثبت، سن بالاتر از 3 سال را داشتند. این مطالعه اولین گزارش از سرووارهای بالوم و استرالیس در گربه های ایران است.
    کلیدواژگان: اهواز، ایران، _ شیوع سرمی، لپتوسپیروز، گربه، زئونوز
  • راحله مجدانی، کریم مردانی*، احمد مرشدی، مهدی وصفی مرندی، علیرضا طالبی صفحه 53

    برونشیت عفونی یک بیماری مهم از نظر اقتصادی در ماکیان می باشد. به دلیل ظهور واریانتهای جدید ویروس برونشیت عفونی، کنترل این بیماری بعنوان یک مشکل جدی در صنعت طیور در دنیا مطرح است. در مطالعه حاضر، ژن نوکلئوکپسید (N) و ناحیه غیرترجمه شده انتهایی 3’ (UTR) دو جدایه ویروس برونشیت عفونی از مرغداری های ایران تعیین توالی گردید و با سایر سویه های ویروس مقایسه گردیدند. توالی های نوکلئوتیدی ژن N و ناحیه 3’UTR جدایه های ویروس برونشیت ایران دارای تشابه 90 درصدی با سویه های واکسنی مورد استفاده در مرغداری های ایران شامل H52 و H120 بودند. اما براساس آنالیزهای فیلوژنتیکی، جدایه های ویروسی ایران در گروهی مجزا از سویه های واکسنی مورد استفاده در ایران و نیز سویه های جدا شده در چین، استرالیا و امریکا قرار گرفتند. با توجه به نتایج بدست آمده مشخص گردید که ویروسهای برونشیت عفونی در گردش در مرغداری های ایران از نظر ژنتیکی از سویه های واکسنی ویروس که سالها است در مرغداری های ایران استفاده می شوند مجزا می باشند. بنابراین تهیه یک واکسن جدید بر اساس سویه های در گردش ویروس برای کنترل بیماری در مرغداری های ایران اهمیت زیادی دارد

    کلیدواژگان: ناحیه غیر ترجمه شده انتهای 3'، تعیین توالی، ویروس برونشیت عفونی، واکنش زنجیره ای پلی مراز، ژن نوکلئوکپسید
  • رضا جمشیدی، غلامرضا نیکبخت بروجنی *، عبدالله درخشنده، رضا طالبنیا صفحه 59

    مجتمع سازگاری بافتی نقشی اساسی درکنترل مقاومت به بیماری و پاسخهای ایمنی دارد. تنوع ژنتیکی گسترده در ژن های مجتمع سازگاری بافتی سبب فراهم شدن یک منبع با ارزش برای بهبود ژنتیکی از طریق انتخاب در بسیاری از گونه های حیوانات اهلی می شود. از اگزون دو کلاس II مجتمع سازگاری بافتی در گوسفند اهلی (اویس آریس) می توان برای رسیدن به این هدف و مطالعات بعدی ژنتیک جمعیت استفاده کرد. در این مطالعه ژن Ovar-DRB1 در 138 نمونه DNA ی گوسفند ایرانی نژاد سنگسری با استفاده از روش PCR-RFLP مورد بررسی قرار گرفت. هشت آلل DRB1 در بین گوسفندان ایرانی نژاد سنگسری شناسایی گردید. یک آلل جدید نیز که قبلا شناسایی نشده بود در بین آلل های شناسایی شده این مطالعه مشاهده گردید. آنالیز PCR-RFLP باعث شناسایی سریع تایپ های Ovar-DRB1 و تفریق سریع بین ژنوتیپ های هموزیگوت و هتروزیگوت می گردد. نتایج مطالعه حاضر مشخص کرد که اگزون دو ناحیه ژن Ovar-DRB1 در نژاد سنگسری بسیار پلی مورف می باشد.

    کلیدواژگان: ایران، _ گوسفند سنگسری، PCR، RFLP، Ovar، DRB1
  • مهدی جهان تیغ، ناهید اطیابی، ملیحه پور کبیر، اشکان جبلی جوان، مهری افشار صفحه 63
    به منظور بررسی ترکیبات آغوز و استفاده از این ماده بعنوان مکمل غذائی برای اهداف مختلف مطالعه ای انجام شد. در این مطالعه اثر مکمل غذائی آغوز گاوی بر روی مالون دی آلدئید سرم (MDA)، فعالیت آنتی اکسیدان (AOA) و گلوکز در مدل حیوانی جونده دیابتی بررسی شد. برای این مطالعه 60 رت نر Wistar انتخاب و به 10 گروه 6 تائی برای مدت 40 روز به ترتیب زیر تقسیم شدند: گروه غیر دیابتی، گروه دیابتی، گروه های دیابتی همراه با مصرف 10%، 20 % و 30% آغوز، گروه های غیر دیابتی همراه با مصرف10%، 20 % و 30% آغوز، گروه دیابتی همراه با مصرف انسولین، گروه دیابتی همراه با مصرف گلیبن کلامید. اگر چه سطح (MDA) سرم یک کاهش معنی داری در پا سخ به انسولین (μmol/dl 31/0± 56/2) و مصرف10 %، 20% و 30% آغوز به ترتیب (μmol/dl 04/0± 46/0، 06/0± 29/0و 09/±37/0) نشان داد اما کاهش در رت های دیابتی(μmol/dl29/0±92/3) بیشتر بود P <0.01)..(اختلاف معنی داری در AOA در هر دو گروه رت با مصرف انسولین mmol/dl) 11/0± 78/0(و گلیبن کلامید mmol/dl) 08/0± 7/0(در مقایسه با رت های دیابتی) mmol/dl 1/0± 69/0(دیده شد; در هر حال AOA افزایش معنی داری در پا سخ به 10 %) mmol/dl11/0± 78/1(، 20% mmol/dl)02/0± 57/1(و 30% mmol/dl)02/0 ± 75/1(مصرف آغوز نشان داد P<0.001) (. همه گروه های درمانی یک کاهش معنی داری در میزان گلوکز سرم در مقایسه با گروه های دیابتیmg/dl) 39/79 ± 391 (نشان دادند P<0.01) (.
    بنظر میرسد که آغوز یک مکمل مفید در ر زیم غذائی در کاهش MDA سرم و سطح گلوکز و افزایش AOAسرم در دیابت ملیتوس تیپ I باشد.
    کلیدواژگان: سرم، فعالیت آنتی اکسیدانی، آغوز گاوی، گلوکز، مالون دی آلدئید
|
  • Shokrih., Khosravi, A.R., Nikaein, D Page 1

    Fungal agents, especially yeasts, are resident in digestive system as microflora and they can invade the mucosal tract in animals with predisposing factors. The prevalence of the resident fungal flora in the digestive tract of healthy broilers and layers during April to September 2008 was investigated. The samples were taken from the preventriculus, jejunum and cecum contents of 120 birds and cultured on Sabouraud glucose agar. Both filamentous fungus and yeasts were isolated and a predominance of the Candida species was found, followed by Trichosporon beigelii, Geotrichum candidum, Rhodotorula rubra and Saccharomyces cerevisiae species, which were found in 84.6%, 5.5%, 4.6%, 3.3% and 0.5% of cultures, respectively. Among the yeast isolates, Candida albicans (45.8%) was the most prevalent fungal agent, representing a significant proportion when compared to the other fungal isolates (P<0.05). The frequency of the yeast in the layer's digestive tract was significantly higher than that found in the broilers (P<0.05). Mycological examination revealed the highest numbers of yeasts in the cecum and lower numbers in the jejunum and preventriculus in two breeds.

  • Nourim., Gharagozlou, M. J. Andazarabad, H Page 5
    An adult female budgerigar (Melopsittacus undulatus) presented with abdominal enlargement. The condition of the bird deteriorated after needle aspiration for cytological examination. The budgerigar was euthanatized and a complete necropsy was performed. Microscopic sections were prepared and stained with hematoxylin and eosin, Gram staining, periodic acid-Schiff (PAS) and acid-fast staining. Escherichia coli was isolated in pure culture. Necropsy revealed the pres­ence of granulo­matous lesions of varying sizes at different locations and hepatomegaly, oviduct impaction and oophoritis. Histopathologically, typical granuloma with a central area of coagulation necrosis and bacterial colonies surrounded by lymphocytes, macrophages and multinucleated giant cells were found. These granulomas were present in the liver, oviduct and intestinal tract. A sheet of neoplastic cells and disruption of the normal hepatic architecture was seen. The diagnosis was lymphoid leucosis and coligranuloma.
  • Bakhtiarij., Tavakolia., Khalaja., Ghasempour, Sh Page 9
    Cases of minimally-invasive surgery are gaining acceptance among surgeons and animal owners. One type of minimally-invasive surgery is total splenectomy, which is indicated for splenic tumors, trauma, torsions, and for dogs that require blood transfusion. To assess the safety of the technique, experimental laparoscopic splenectomies were performed in dogs for the first time in Iran. Three adult male mixed-breed dogs were placed in dorsal recumbency at a 45° angle in the right lateral position, under aseptic condition and general anesthesia. Three trocars were placed; at the umbilicus, 3 cm cranial to the umbilicus and in the right caudolateral abdomen. The spleen was rotated 90° laterally and thermal coagulation of the blood vessels was performed by bipolar electrocautery. The pedicles were checked to ensure hemostasis. The spleen was morcellated and removed from the umbilical port using a retrieval bag. The mean surgery time was 42 minutes, and all dogs survived the surgery without complications. Laparoscopic splenectomy via three portals was found to be easy and safe.
  • Taghipour Bazarganit., Moaddab, S.H., Raoofia., Masoudifardm., Bahonar, A.R Page 13

    The aim of this study was to determine the prevalence and type of ophthalmic diseases among horse populations in the suburbian riding clubs of Tehran. Ophthalmologic examinations were performed in 901 horses and ocular lesions were diagnosed in 40 (4.4%) animals. In the 54 eyes of these horses that had ocular defects, 103 ocular abnormalities were detected. Of those horses affected, 65% showed abnormalities in one eye and 35% had abnormalities in both eyes. Various sequelae to ocular trauma and periodic ophthalmia were the most common and recognizable causes, which comprised 25% and 15% of horses with ocular defects, respectively.

  • Ahmadinejadm., Pishkarj., Pashzanoussih., Tavakoli, S Page 17
    Various forms of intensive sport place stress on the musculoskeletal system of the horse, during both racing and training. The musculoskeletal system of the horse has an inherent ability to adapt to the demands of high speed exercise, but exceeding the threshold of adaptive capacity may result in some form of damage. Continuing racing or training may delay the repair process and put the horse at risk of more serious musculoskeletal injury. This study investigated injury in different breeds of horses involved in various types of activity in riding clubs in Tehran. Of the 400 horses that took part in various events during the race season from March 2008 to September 2009, 26 were injured. The most common injury was to the musculoskeletal system of the fore limbs (64%). The hind limbs suffered 16% of the injuries and the head and neck 4%. From a gender aspect, incident rates were higher in mares (54%) than in stallions (46%). From a breed point of view, Thoroughbred and Arab horses had higher incident rates (100% and 85% respectively) than a hybrid horse (50%). Findings of this study also showed the relationship between gender, breed and age of the horses to the injury site, type and outcome, and type of the events.
  • Vakilyh., Khadem, A.A., Rezaeianm., Afzalzadeha., Chaudhry, A.S Page 21

    The aim of this study was to investigate the effect of bacterial inoculation on the fermentation and aerobic stability of corn silage and on the dry matter degradability and milk composition when fed to sheep or cows. Four male sheep were selected to measure dry matter degradability of uninoculated (UCS) and inoculated (ICS) corn silage. Milk composition was measured for 22 Holstein cows, separated into two treatment groups and fed with either UCS or ICS diets. Similar lactic acid concentrations but higher propionic and lower acetic acid concentrations were recorded for ICS diets compared to UCS diets (p < 0.05). Aerobic stability was 12 h and 32 h for UCS and ICS, respectively. Values of in sacco dry matter loss were higher for ICS than for UCS (p < 0.05). Lactose and solid non-fat content was higher in the milk of cows fed with ICS than UCS (p < 0.05). We conclude that the Lalsil bacterial inoculant containing propioni bacterium acidipropionici and Lactobacillus plantarum can be used as an additive due to its positive effect on fermentation, aerobic stability and dry matter degradability of corn silage. The slight positive effect of inoculcation on the nutritional value of silage appears to be limited to milk production improvement in dairy cows.

  • Saria., Jamshidia., Bassami, M. R. Page 31
    Campylobacter jejuni is a major cause of food-borne diarrhea in many countries. Poultry and poultry products are known as important sources of human campylobacteriosis. In this study, conventional culture and multiplex PCR methods were compared for the detection of C. jejuni isolated from poultry carcasses. A total of 100 samples, representing 20 broiler flocks, were collected from poultry carcasses after the evisceration stage in the processing line at a commercial broiler slaughtering facility in Mashhad, Iran. In the conventional culture method, samples were processed by enrichment followed by selective plating, and then suspected colonies were isolated on sheep blood agar and tested for morphology, motility, Gram staining, biochemical properties and hippurate hydrolysis activity. For the identification of the Campylobacter genus and its jejuni serovar by molecular methods, a multiplex PCR assay (m-PCR) with two sets of specific primers was used. In the hippurate hydrolysis test of suspected colonies, 76% of the samples were determined as positive, while in the m-PCR assay 28% of cultures harvested were identified as C. jejuni. Two percent of hippurate hydrolyze negative colonies were found positive in the m-PCR test.
  • Najafpoura., Akhtarik., Razim., Abdi, K Page 37
    To determine the effect of bilateral uterine artery ligation (BUAL) on mast cell (MC) distribution, 24 mature female rabbits were studied. The rabbits were ovariohysterectomized on day 23, 43 or 63 following BUAL. Histological sections were stained with toluidine blue to determine the MC distribution. In rabbits that had undergone BUAL, MCs were present extensively in the helium of the treated ovaries, in dense groups close to the blood vessels. In the control group, MCs were observed at a medium density around the blood vessels and the number of MCs in the reproductive tract was significantly (P? 0.01) lower than in the test groups. This study demonstrates that, after BUAL, the distribution and numbers of MCs differ between different parts of the reproductive system.
  • Koohi, M. K. *, Shahrooziane., Ghazi-Khansarim., Daraeib., Javaheria., Moghadam-Jafaria., Sadeghi Hashjin, G Page 43
    This study was conducted to investigate the hepatoprotective and antioxidant effects of pentoxifylline (PTX) against aflatoxin B1 (AFB1) exposure in perfused rat livers by evaluating damage marker enzymes, antioxidant defense systems (glutathione, GSH) and lipid peroxidation (malondialdehyde, MDA). Sixteen rats were divided randomly into four experimental groups: control, PTX, AFB1 and AFB1 + PTX. Rats in the control group were infused with Krebs–Henseleit bicarbonate buffer. Rats in the AFB1-treated group received approximately 1 ppm and the PTX- treated group received 100 mg/kg intraperitoneally 24 h before surgery. Alanine aminotransferase and lactate dehydrogenase levels were increased by AFB1 and decreased by PTX. PTX also ameliorated the increased concentration of MDA caused by AFB1. PTX did not compensate for the decrease in GSH caused by AFB1. These results imply that PTX has an antioxidant effect by inhibiting free radicals, and prior treatment with PTX ameliorates the effects of AFB1-induced lipid peroxidation but does not compensate GSH depots.
  • Mosallanejadb., Ghorbanpoor Najafabadim., Avizehr., Abdollapour, Gh. R., Abadi, K Page 49
    Leptospirosis is a zoonosis with numerous reservoir hosts. The disease is caused by infection with various serovars of Leptospira interrogans sensu lato. This study was conducted to evaluate the seroprevalence of leptospiral infection in stray cats in Ahvaz (south-western Iran) from April 2007 to June 2008. Blood samples were collected from 102 stray cats and screened for leptospiral infection using the microscopic agglutination test (MAT). Five of the 102 cats (4.9%) were serologically positive for at least one serovar of L. interrogans. The greatest number of reactors was for L. interrogans serovar balum (five serum samples). Antibodies against more than one serovar (namely, serovars balum and australis) were detected in one sample. All positive titers were detected at 1:100 dilution. The prevalence of leptospiral infection was 5.3% and 4.4% in male and female cats, respectively. There was no significant difference in positive titer prevalence between different sexes but prevalence was significantly different between age groups (P = 0.021), as all cats with positive titers were three years of age or more. This is also the first report of infection with L. interrogans serovars balum and australis from cats in Iran.
  • Majdanir., Mardani. K., Morshedia., Vasfi Marandim., Talebi, A Page 53

    Infectious bronchitis (IB) is an economically important disease of chickens. Due to the emergence of new variants of infectious bronchitis virus (IBV), the control of IB has become a serious problem for the poultry industry worldwide. In the present study, the nucleocapsid gene (N) and 3' untranslated region (UTR) of two IBVs isolated from Iranian poultry farms were sequenced and compared with other IBV strains. Based on nucleotide identity, the N gene and 3' UTR sequences of Iranian IBVs showed 90% similarity to the commonly used IBV vaccine strains, H52 and H120. However, based on phylogenetic analyses, Iranian IBVs were found to cluster separately from the IBV vaccine strains used in Iran as well as other IBVs isolated in China, Australia and the United States. It was concluded that IBVs circulating in Iran are genetically distinct from IBV vaccine strains that have been used in Iran for many years. Therefore, it is important to develop a new vaccine based on these newly identified strains for controlling IB in Iranian poultry farms.

  • Jamshidir., Nikbakht Brujeni, Gh., Derakhshandeh, A. Andtalebnia Page 59

    The major histocompatibility complex (MHC) plays a central role in the control of disease resistance and immune response. Extensive genetic diversity in MHC genes provides a valuable source for genetic improvement, via selection, in many domestic animals. Exon 2 of the class II MHC, termed Ovar-DRB1 in domestic sheep (Ovis aries), has been suggested as important disease resistance and immune response gene. We characterized Ovar-DRB1 in DNA samples from 138 individuals of a population of the Iranian Sangsari sheep breed using PCR-RFLP. Eight DRB1 alleles were identified among Iranian Sangsari sheep, including one previously unrecognized allele. Eight homozygous genotypes were observed: a, b, c, d, f, g, h and N. Genotype bb was the most common pattern (46 of 138). Heterozygous genotypes (ag, cb, cd, bf, and bN) were also observed. The observed homozygosity and heterozygosity values were 0.6377 and 0.3623, respectively, vs expected values of 0.220 and 0.779. Iranian Sangsari population deviate significantly from the theoretical proportions (FIS = 0.5283; p = 0.0005). In conclusion, PCR-RFLP analysis allows rapid identification of Ovar-DRB1 types and discrimination of homozygous and heterozygous genotypes. This study indicates that the exon 2 region of the Ovar-DRB1 gene is highly polymorphic in the Iranian Sangsari sheep breed.

  • Jahantighm., Atyabin., Pourkabirm., Jebelli Javana., Afshari, M Page 63
    Due to the range of its constituents, colostrum has been considered as a supplement for various diverse purposes. This study was conducted to examine the effect of supplementary bovine colostrum on serum malondialdehyde (MDA), antioxidant activity (AOA) and glucose in a diabetic rodent model. Sixty male Wistar rats were divided into 10 groups of six rats each for 40 days as follows: non-diabetic; diabetic; diabetic with 10%, 20% or 30% colostrum intake; non-diabetic with 10%, 20% or 30% colostrum intake; diabetic treated with insulin; and diabetic treated with glibenclamide. Although serum MDA levels showed a significant decrease in response to insulin (2.56 ± 0.31 µmol/L) and 10%, 20% or 30% colostrum intake (0.46 ± 0.04, 0.29 ± 0.06, 0.37 ± 0.09 µmol/L, respectively), the decrease was greater in the diabetic rats (3.92 ± 0.29 µmol/L) (p < 0.01). Significant changes were seen in the AOA of both insulin (0.78 ± 0.11 mmol/L) and glibenclamide (0.7 ± 0.08 mmol/L) treated rats compared to the diabetic rats (0.69 ± 0.1 mmol/L); however, AOA showed a significant increase in response to 10% (1.78 ± 0.11 mmol/L), 20% (1.57 ± 0.02 mmol/L) and 30% (1.75 ± 0.02 mmol/L) colostrum (p < 0.001). All treated groups showed a significant decrease in serum glucose levels compared to the diabetic group (391 ± 39.79 mg/dL) (p < 0.01). It seems that colostrum might be a beneficial dietary supplement for reducing serum MDA and glucose levels while increasing serum AOA in type1 diabetes mellitus.