فهرست مطالب

زیست شناسی ایران - سال بیست و سوم شماره 6 (بهمن و اسفند 1389)

مجله زیست شناسی ایران
سال بیست و سوم شماره 6 (بهمن و اسفند 1389)

  • تاریخ انتشار: 1390/04/01
  • تعداد عناوین: 15
|
  • محمد باقر باقریه نجار، عمران عالیشاه صفحه 781
    هلیکازهای خانواده RecQ در طیف وسیعی از موجودات مختلف از باکتری ها گرفته تا انسان یافت می شود و در اغلب فرآیندهای مولکولی یاخته مرتبط با DNA از جمله همانندسازی و نوترکیبی DNA نقش اساسی ایفا می کند. یکی از اعضای این خانواده که منحصرا در گیاهان یافت شده است RecQsim نام دارد. در این تحقیق خصوصیات فنوتیپی گیاهان اربیدوپسیس تالیانا(Arabidopsis thaliana) رقم واسیلوسکیا جهش یافته ای که ژن RecQsim در آنها توسط یک جهش الحاقی از کار افتاده مورد بررسی قرار گرفته است. گیاهان جهش یافته recQsim که در شرایط استاندارد رشد داده شده از نظر طی کردن مراحل نموی اختلاف چندانی با گیاهان وحشی نداشته ولی سرعت رشد آنها نسب به گیاه وحشی افزایش یافته بود و این نشان می دهد که ژن یاد شده برای طی شدن مراحل نموی گیاه ضروری نیست. لیکن حساسیت گیاهان جهش یافته recQsim نسبت به اشعه ماورای بنفش در مقایسه با گیاهان وحشی بیشتر بود. به علاوه در مقایسه با گیاهان شاهد، گیاهان جهش یافته recQsim در پاسخ به ماده جهش زای متیل متان سولفونیت شبیه به انواع وحشی عمل کردند اما نسبت به ماده جهش زای مایتومایسین- سی حساسیت بیشتری در مقایسه با آنها از خود نشان دادند. این نتایج پیشنهاد می کند ژن RecQsim اربیدوپسیس در ترمیم برخی از صدمات وارده به DNA نقش اساسی بر عهده دارد. با مطالعه دقیق تر نقش ژن فوق احتمالا مسیرهای نوین انتقال سیگنال در تنش ژنوتوکسیک آشکار خواهد گردید.
    کلیدواژگان: هلیکاز، Arabidopsis thaliana، RecQ، مایتومایسین سی، متیل متان سولفونیت، اشعه ماورای بنفش
  • سبا دیمیاد، مختار جلالی جواران، حمید رجبی معماری، محمد جواد رسایی، فاطمه رهبری زاده صفحه 791
    با توجه به کاربردهای گسترده تشخیصی و درمانی آنتی بادی های مونوکلونال، تولید آنها از منابع دائمی، ایمن و ارزان حائز اهمیت می باشد. از جمله، می توان به آنتی بادی مونوکلونال تک دومنی با منشا شتری VHH اشاره نمود که به دلیل دارا بودن ویژگی هایی از جمله: تشابه بسیار با زنجیره سنگین آنتی بادی های انسانی، حلالیت، تمایل و اتصال اختصاصی به آنتی ژن، بر دیگر انواع آنتی بادی ها ترجیح داده می شود. در این تحقیق انتقال ژن آنتی بادی مذکور توسط اگروباکتریوم به ریز نمونه های کوتیلدونی گیاه کلزا صورت گرفت. حضور و بیان ژن آنتی بادی نوترکیب در گیاهان تراریخته به ترتیب با آزمونهای PCR و SDS-PAGE در گیاهان باززایی شده روی محیط انتخابی حاوی کانامایسین (mg l-125-10) اثبات گردید. در این پژوهش تلاش گردید ضمن انتقال ژن آنتی بادی نوترکیب به گیاه کلزا، زمینه مناسب برای تولید سایر پروتئینهای نوترکیب در این گیاه ایجاد گردد.
    کلیدواژگان: آنتی بادی مونوکلونال نوترکیب، VHH، کلزا، انتقال ژن، اگروباکتریوم
  • محمدرضا مسعودی نژاد، محمد علی آموزگار، امیر ادیب زاده، مجتبی خطیبی، مصطفی لیلی صفحه 799
    فعالیت میکروارگانیسم ها در داخل یک رآکتور بیولوژیکی، مواد آلاینده را به محصولات بی ضرر تبدیل می کنند. بیوفیلتر یک رآکتور بیولوژیکی پیوسته و یک فن آوری مناسب برای تجزیه آلاینده های مختلف است. اهداف این تحقیق بررسی امکان سازگار نمودن باکتری تیوباسیلوس تیوپاروس در حذف هیدروژن سولفوره در یک سیستم بیوفیلتراسیون با استفاده از بستر گوش ماهی به عنوان نگهدارنده جامد می باشد. به منظور تکثیر و فعال سازی میکروبها، نیاز به تهیه محیط کشت اختصاصی، محلول ویتامینه و محلول عناصر جزئی بود. پس از ساخت این سه محلول باکتری کشت داده شد. ستون بیوفیلتر از جنس پلگسی گلاس و ارتفاع هر ستون 40 سانتیمتر که تا ارتفاع 5/27 سانتیمتر از گوش ماهی ریز پر شد. درصد تخلخل گوش ماهی 63 درصد بود. در فضای بالای هر ستون 4 لوله ورودی تعبیه شد و از این لوله ها برای تزریق جریان هوا، تزریق گاز آلاینده، قرائت نمونه خروجی از هر ستون، تزریق مواد مغذی و محیط کشت استفاده گردید. فعالیت باکتری در طول 15 هفته بررسی و کارآیی حذف هیدروژن سولفوره بوسیله تیوباسیلوس تیوپاروس در غلظتهای کمتر از 20 تا بیش از 100 میلی گرم بر مترمکعب ارزیابی شد. بهترین عملکرد در دمای 29 درجه سانتی گراد مشاهده شد. همچنین pH بهینه جهت رسیدن به یک سیستم پایدار معادل7 تا 5/7 به دست آمد. تعداد نمونه های اندازه گیری شده 550 عدد و برای هر غلظت حداقل 6 قرائت در زمانهای مختلف دریافت شد. نتایج به دست آمده نشان داد که با گذشت زمان به علت افزایش فرآیند سازگاری راندمان حذف افزایش یافت، همچنین با گذشت زمان امکان افزایش غلظت گاز آلاینده ورودی بدون تاثیر چشم گیر در راندمان حذف افزایش پیدا کرد. نتایج به دست آمده از تحقیق فوق نشان داد که غلظت گاز آلاینده تاثیرات معنا داری در فرآیند تصفیه گاز نداشته و زمانی که میکروارگانیسم ها به شرایط مطلوب جهت حذف سازگار شدند، با راندمان بین78 تا 88 درصد فعالیت نمودند. همچنین میزان رطوبت و حرارت در فرآیند رشد و تکثیر باکتریولوژیک تیوباسیلوس تیوپاروس موثر بود. چنانچه رطوبت در دامنه 77 تا 93 درصد و حرارت در دامنه 5/20 تا 30 درجه سانتی گراد قرار داشت، راندمان حذف در وضعیت مطلوبی باقی ماند. با سازگاری باکتری و رسیدن به شرایط پایدار در هفته هفتم، میزان تولید جرم میکروبی یا بیومس نیز افزایش یافت و بعد از هفته هفتم این مسیر همچنان تا هفته پانزدهم سیر صعودی داشت.
    کلیدواژگان: تیوباسیلوس تیوپاروس، سولفید هیدروژن، سازگار نمودن
  • محبوبه میرحسینی، ایرج نحوی، گیتی امتیازی، منوچهر توسلی صفحه 808
    متفاوت) جداسازی شدند. نتایج نشان داد که 9 جدایه از میان 105 جدایه توانایی تولید باکتریوسین را داشتند. این 9جدایه از نظر فنوتیپی و بیوشیمیایی به عنوان کوکسی های اسید لاکتیک شناسایی و ماده ضدمیکروبی تولید شده توسط آنها با تریپسین و پروتئینازk غیرفعال شد. این باکتریوسین ها در دامنه وسیعی از pH فعال هستند. باکتریوسین تولید شده نه تنها باکتری های اسید لاکتیک دیگر را مهار می کند بلکه اثر مهاری روی Listeria monocytogenese دارد. =
    کلیدواژگان: باکتریهای اسیدلاکتیک، باکتریوسین، کوکوس
  • هما سعادت نیا، حسین ریاحی، جواد فخاری صفحه 816
    جلبکهای سبز- آبی هتروسیست دار دسته ای از میکروارگانیسمهای آزاد تثبیت کننده ازت هوا هستند که به طور طبیعی در مزارع برنج رشد می کنند. در این بررسی جمعیت این جلبکها در خاک شالیزاری در استان گیلان در فصول مختلف سال، جداسازی و شناسایی گردید و به صورت کود زیستی به گیاه برنج و شلتوکهای خیسانده افزوده شد. در این آزمایش pH و رطوبت خاک شالیزار نیز اندازه گیری گردید. در آزمایش دیگری که با افزودن 2 گرم جلبک به گلدانهای حاوی بذر گیاه برنج انجام شد، ارتفاع و وزن گیاه، طول ریشه، رطوبت، چگالی حجمی، چگالی ذره ای و منافذ خاک مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به آزمایشات صورت گرفته تنها نمونه جلبک هتروسیست دار جنس Anabaena با 4 گونه (به ترتیب فراوانی): 1- A. spiroides 2- A. osillarioides 3- A. torulosa. 4- A. variabilis بود. میزان pH(7/6، بهار و 2/6، زمستان) و رطوبت خاک (43 درصد، بهار و 36 درصد، زمستان) در بهار بیشتر و در زمستان کمتر از فصول دیگر بود. همچنین در بهار بیشترین تراکم جلبکهای سبز-آبی خاک با 20 و 12 کلنی در محیط کشت الف و ب و در زمستان کمترین تراکم جلبکهای سبز-آبی خاک با 5 و 4 کلنی در محیط کشت الف و ب مشاهده شد. در آزمایش اثر جلبکهای سبز- آبی بر تندش (Germination) دانه برنج، شلتوکهای خیس شده با آب و جلبک زودتر شروع به تندش کرده و میزان رشد گیاهکها و ریشه ها بعد از بیست روز بیشتر از شلتوکهای خیس شده با آب بود. در آزمایش کشت گلدانی نتایج به دست آمده شامل: 53 درصد افزایش ارتفاع گیاه، 66 درصد افزایش طول ریشه، 58 درصد افزایش وزن تر برگ و ساقه، 125 درصد افزایش وزن خشک برگ و ساقه، 80 درصد افزایش وزن تر ریشه،150 درصد افزایش وزن خشک ریشه، 20 درصد افزایش رطوبت، 8/9 درصد کاهش چگالی حجمی خاک، 8/4 درصد کاهش چگالی ذره ای خاک، 28 درصد افزایش منافذ خاک بود که در تمامی موارد با توجه به آنالیرهای آماری انجام شده (آزمون t-test مستقل) اختلاف معنی دار (p<0.05) در گلدانهای تیمار نسبت به شاهد مشاهده شد.
    کلیدواژگان: کودهای زیستی، جلبکهای سبز، آبی، Anabaena، تندش
  • یدالله اسدپور، محمدحسن بزرگمهری فرد، سیدعلی پور بخش، منصور بنانی، سعید چرخکار صفحه 825
    ornithobacterium rhiotracheale (ORT) یک باکتری گرم منفی، فوق العاده پلی مورف، میله ای شکل بوده که در پیچیده گی های تنفسی طیور سبب ایجاد خسارت اقتصادی به این صنعت می شود. هدف از تحقیق حاضر تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی جدایه ها در مرغان مادر استان گیلان برای معرفی بهترین آنتی بیوتیک برای درمان بوده است. در این بررسی از سوآب نای 22 گله مرغ مادر نمونه برداری شد که در 5 گله (73/22 درصد) باکتری جدا شد. حساسیت آنتی بیوتیکی جدایه ها با استفاده از روش استاندارد انتشار از دیسک با 27 آنتی بیوتیک انجام شد که تمام جدایه ها (100 درصد) به آنتی بیوتیکهای سفتریاکسون، سفتیزوکسیم، سفتیوفور، سیپروفلوکسازین، دایفلوکسازین، انروفلوکسازین، فلومکوئین، تایلوزین، تیامولین، تتراسیکلین، کلرآمفنیکل، نیتروفورانتوئین و فورالتادون حساس، و 100 درصد جدایه ها نیز نسبت به آنتی بیوتیکهای سفالکسین، اریترومایسین، جنتامایسین، نئومایسین، پنی سیلین، آمپی سیلین، کلیستین و سولفامتوکسازول- تری متوپریم مقاوم بودند. 80 درصد از جدایه ها به آنتی بیوتیک داکسی سیکلین، 40 درصد به فورازولیدون حساس، 80 درصد از جدایه ها به لینکومایسین مقاوم و 60 درصد جدایه ها به لینکواسپکتین حساس متوسط بودند.
    کلیدواژگان: آنتی بیوتیک، Ornithobacterium Rhiotracheale، مرغ مادر گوشتی
  • جاوید ایمانپور نمین، صنم حیدری، سید فاطمه منصف راد صفحه 833
    در بررسی حاضر، 55عدد تاس ماهی ایرانی سواحل جنوبی دریای خزر، در سه کلاسه طولی 30> و 60-30 و >60 سانتیمتر از لحاظ رژیم غذایی، مورد مطالعه قرار گرفتند. این ماهیان به وسیله تور ترال از 85 ایستگاه در اعماق 100-2 متری صید شدند. در مجموع، 11 خانواده از موجودات که متعلق به 8 خانواده از کفزیان شامل میزیده (Mysidae) و گاوماهیان (Gobiidae)، گاماریده (Gammaridae) ونرئیس (Nereidae)، آمفارتیده (Ampharetidae) و سودوکومائیده (Pseuducumidae)، اسکروبیکولاریده (Scrobicularidae) و کاردیده (Cardidae) بوده و مورد تغذیه قرار گرفته بودند شناسایی گردیدند. نتایج به دست آمده نشان داد که با افزایش طول ماهیان از میزان تنوع غذایی آنهاکاسته می شود به طوری که کلاسه طولی اول 8 نوع ماده غذایی، کلاسه طولی دوم 5 نوع ماده غذایی و کلاسه طولی سوم 2 نوع ماده غذایی را مورد مصرف قرار داده بودند. غذای غالب ماهیان کمتر از 30 سانتیمتر، شامل میزیده، گاوماهیان و نرئیده بود. ماهیان بین 30-60 سانتیمتر، بیشتر از گاوماهیان و میزیده تغذیه کرده بودند و غذای غالب ماهیان بیشتر از 60سانتیمتر، گاوماهیان بودند. متوسط شاخص تهی بودن معده (CV) برای کلاسه اول، 28 بود که نشان دهنده نسبتا پرخوربودن ماهیان می با شد. در کلاسه دوم میزان CV برابر 4/45 و در کلاسه سوم 50 می باشد که نشان می دهد این ماهیان در شرایط متوسطی از نظر وضعیت تغذیه ای قرار دارند.
    کلیدواژگان: تاس ماهی ایرانی، رژیم غذایی، Acipenser persicus، سواحل جنوبی دریای خزر، شاخص تهی بودن معده
  • طاهره باقری، اصغر عبدلی، سیدعلی اکبر هدایتی صفحه 843
    به دلیل وجود شرایط خاص محیطی در مصب رودخانه گرگان و با توجه به تاثیر شرایط محیطی بر خصوصیات زیستی و پارامترهای جمعیتی، در این تحقیق به بررسی خصوصیات زیستی ماهی کاراس نقره ای در مصب رودخانه گرگان و مقایسه آن با سایر محیطهای زیستی پرداخته شد. نمونه برداری در فصل پاییز و در مصب رودخانه گرگان صورت گرفت. مجموع 49 ماهی مورد آزمایش به سه گروه سنی +1، +2، +3 ساله تقسیم بندی شدند. میانگین طول در هر یک از گروه های سنی به ترتیب 48/81،75/122، 151 میلی متر و میانگین وزن نیز به ترتیب 48/8، 61/29، 2/62 گرم بود که دلیل آن شوری بالا و شرایط نامساعد محیط مصب رودخانه گرگان می باشد. درنمونه های صید شده فقط جنس ماده تشخیص داده شد که می توان علت آن را به توانایی بکرزایی در ماهی کاراس نسبت داد. با توجه به عدد فاکتور شرایط بدنی (18/3= b) به دست آمده رشد از نوع آلومتریک مثبت است. ضریب رشد لحظه ای بین گروه سنی +1 و +2 ساله، 57/0 و بین گروه سنی +2 و +3 ساله، 32/0 به دست آمد که به دلیل افزایش رشد گنادیک و کاهش رشد سوماتیک در سنین بالاتر می باشد. طول نسبی روده یا RLG به عنوان فاکتوری که رژیم غذایی ماهی را نشان می دهد، محاسبه شد و میانگین آن عدد 57/2 را نشان داد که منعکس کننده رژیم غذایی گیاهخواری می باشد. فاکتور وضعیت برای بیان وضعیت یا چاقی ماهی برابر 06/1 به دست آمد که به خاطر نمونه برداری در پاییز و شرایط نامناسب جوی می باشد. ضریب رگرسیونی طول و وزن 99/0 بود که بیانگر ارتباط زیاد طول و وزن در این ماهی بود.
    کلیدواژگان: سن، رشد، کاراس، گرگانرود
  • نعمت پیکران مانا، حبیب وهابزاده رودسری، یوسفعلی اسدپور، ناصر آق، امیر شعاع حسنی صفحه 850

    با توجه به ارزش غذایی ناپلیوس آرتمیا از آن در تغذیه پست لارو میگو، تغذیه مراحل اولیه لارو ماهیان خاویاری، تزیینی و دریایی استفاده می شود. به منظور بررسی مقایسه ای پارامتر های مهم، سیستهای آرتمیا از سه زیستگاه مختلف ایران شامل دریاچه ارومیه، دریاچه مهارلو و دریاچه میقان اراک، نمونه برداری و ویژگی های زیست سنجی در آزمایشگاه اندازه گیری و مورد بررسی قرار گرفتند. سیستها تحت شرایط استاندارد هچ شده، پس از پایان انکوباسیون، طول ناپلیوسهای مرحله Instar I تعیین شد. همچنین برای تعیین قطر سیست و اندازه لایه کوریون، سیستها در محیط کشت D & K در تاریکی کشت داده شدند و پس از انکوباسیون قطر سیستهای دکپسوله شده و قطر سیستهای پوسته زدایی نشده در زیر لوپ نوری مجهز به میکرومتراندازه گیری گردید. داده ها از لحاظ آماری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون های ANNOVA و Duncan مورد تجزیه تحلیل و قرار گرفتند. نتایج مقایسه دامنه میانگین قطر سیست، قطر لایه کوریون و طول ناپلی های اندازه گیری شده آرتمیا از سه زیستگاه مختلف جغرافیایی ایران جهت معرفی سویه مناسب برای پرورش لارو برای آبزی پروران نشان داد، که بزرگترین ناپلی در مرحله اینستارI متعلق به آرتمیای دریاچه ارومیه و کوچکترین ناپلی آرتمیا در این مرحله مربوط به دریاچه میقان اراک به ترتیب به طول 8/511 و 9/504 میکرون بود. همچنین بزرگترین وکوچکترین میانگین قطر سیستها به ترتیب مربوط به سیست آرتمیای دریاچه ارومیه (4/285میکرومتر)، سیست دریاچه مهارلو(3/281) و سیست دریاچه میقان اراک (1/280) به دست آمد. با این وجود ضخامت لایه کوریون سیستهای دریاچه ارومیه از دو زیستگاه دیگر کمتر بوده است.

    کلیدواژگان: آرتمیا، قطر سیست، سیست دکپسوله، ناپلی، ضخامت لایه کوریون
  • حمیدرضا چنگی، علی نظام اسلامی، احسان احمدی فر، عظیم عظیمی، سید عباس حسینی، محمد علی جلالی * صفحه 858

    به منظور بررسی زمان بهینه تغذیه لاروهای قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) از ناپلئوس آرتمیا و جیره های تجاری، آزمایشی به مدت 24 روز در کارگاه مداربسته قزل پرور شهرستان اراک صورت گرفت. لاروهای قزل آلا با میانگین وزنی 002/0 ± 1/0 گرم در 10 روز اولیه به سه تیمار در 3 تکرار تقسیم بندی شده و به ترتیب با غذای آغازین (SFT) قزل آلا (گروه A)، ناپلئوس آرتمیا (گروه B) و ترکیبی از غذای تجاری و ناپلئوس (گروه C) تغذیه شدند. در سری دوم آزمایش که از روز یازدهم تا روز بیست و چهارم به مدت 14 روز به طول انجامید، تیمار B به دو گروهB1 (SFT) و B2 (SFT + ناپلئوس) و تیمار C نیز به دو گروه C1 (SFT) و C2 (SFT + ناپلئوس) تفکیک شدند در حالی که ماهیان گروه A تا پایان آزمایش بدون تغییر باقی ماندند. در پایان دوره آزمایش فاکتورهای رشد و بازماندگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان دادکه ماهیان تیمار B2 از نظر وزن نهایی، نرخ رشد ویژه، ضریب تبدیل غذایی و درصد افزایش وزن بدن دارای اختلاف معنی داری در مقایسه با سایر تیمارها می باشند (05/0 < P). ضریب تغییرات وزن نهایی نیز تفاوت معنی داری را در بین گروه ها نشان داد به طوری که ماهیان گروه B2 دارای ضریب تغییرات وزنی کمتری بودند. بین تیمارهای C1 و C2 و همچنین بین تیمار B1 و تیمار A از نظر وزنی اختلاف معنی داری مشاهده نشد (05/0 < P). مقادیر بقاء در بین گروه های آزمایشی نیز اختلاف قابل توجهی را نشان داد به طوری که ماندگاری لاروهای گروه B2 بیشتر از سایر تیمارها بود (05/0 < P) در حالی که کمترین مقادیر بقاء در ماهیان گروه A مشاهده شد. نتایج فوق نشان می دهند که کاربرد ناپلئوس آرتمیا از زمان شروع شنای فعال تعدادی از لاروهای قزل آلای رنگین کمان تا زمان شنای فعال تمامی لاروها و در ادامه استفاده از غذای ترکیبی (جیره تجاری + ناپلئوس آرتمیا) می تواند منجر به بهبود راندمان رشد و بازماندگی آنها شود.

    کلیدواژگان: ناپلئوس آرتمیا، جیره فرموله، SFT، تغذیه آغازین، لارو قزل آلای رنگین کمان
  • محمد صیاد بورانی، بهروز ابطحی، محمود بهمنی، لودمیلا کرایوشکینا، ایوب یوسفی، سهراب دژندیان صفحه 867
    این تحقیق به منظور شناخت فعالیت غده تیروئید و تاثیر آن بر قابلیت تحمل محیط دریا در بچه ماهی آزاد دریای خزر (Salmo trutta caspius Kessler،1877) درگروه های وزنی 5، 10، 15 و 20 گرمی در سه تیمار با شوری آب دریا (5/11-11 قسمت در هزار)، منطقه مصبی با شوری ppt 7 (7 قسمت در هزار) و آب شیرین و با 3 تکرار انجام شد. اسمولاریته پلاسما با استفاده از اسمومتر اندازه گیری شد. مطالعات بافتی تیروئید با استفاده از روش بافت شناسی کلاسیک و رنگ آمیزی هماتوکسیلین - ائوزین و ریخت سنجی سلولی با استفاده از نرم افزار بیو کام انجام گرفت. شاخصهای تیروئید بچه آزاد ماهیان دریای خزر در محیط آب دریا و آب 7 در هزار نشان داد که پس از انتقال بچه ماهیان 10، 15 و 20 گرمی به محیط شورتر در همان ساعتهای اولیه (6 ساعت پس از انتقال) فعالیت غده تیروئید بیشتر شده و پس از 10 روز مجددا به حدود سطح اولیه (حالت غیر فعال) برمی گردد. چنین فعالیتی از غده تیروئید در بچه ماهیان 5 گرمی دیده نشد. ضخامت اپی تلیوم فولیکول تیروئید در بچه ماهیان 5، 10، 15 و 20 گرمی پس از 6 ساعت قرار گیری در آب دریای خزر به ترتیب 2/1±99/3، 3±3/11، 1/4±7/19 و 7/3±6/12 میکرومتر به دست آمده که این تغییرات به استثناء گروه های 5 و 10 گرمی، در سایر گروه ها نسبت به زمان صفر معنی دار بود. در گروه 10 گرمی به دلیل بالا بودن این شاخص در زمان صفر (حالت گذار از مرحله پار به اسمولت) تفاوت معنی دار در 6 ساعت دیده نشد. براساس نتایج تغییرات فشار اسمزی، می توان قابلیت تنظیم اسمزی گروه های وزنی 20، 15 و 10 گرمی را در شوری دریای خزر و عدم این توانایی را در گروه 5 گرمی تایید نمود و این موضوع ارتباط فعالیت غده تیروئید با تنظیم الکترولیتها را در بچه ماهیان تایید می نماید.
    کلیدواژگان: Salmo trutta caspius، غده تیروئید، تنظیم اسمزی
  • محمدرضا کلباسی، رضا لرستانی، شهربانو حسینی صفحه 876
    ردر این تحقیق اثر فواصل اسپرم گیری بر میزان چشم زدگی تخم و پارامتر های کیفی اسپرم در مولدین 3 ساله قزل آلای رنگین کمان در مرکز تکیثر و پرورش آزاد ماهیان کلاردشت بررسی شد. کارآیی مولدین نر در سه تیمار که فواصل بین اسپرم گیری در آنها به ترتیب، هر 7 روز یکبار، هر 10 روز یکبار و هر 14 روز یکبار بود، بررسی گردید. مدت زمان تحرک اسپرم در مولدین نری که هر هفته یکبار اسپرم گیری شدند، بالاترین میزان بود (ثانیه 2/1±5/26) ولی میزان غلظت اسپرم در این مولدین در مقایسه با دوگروه دیگر کمتر بود (9/0 درصد±38). همچنین چشم زدگی تخمهای حاصل از اسپرم این مولدین، کمترین میزان بود (1/1 درصد ±6/80) که اختلاف معنی داری را با دو گروه دیگر نشان داد. جمع بندی نهایی موید آن است که در اسپرم گیری متوالی از ماهیان مولد 3 ساله، اسپرم گیری هفتگی، باعث افت کیفی اسپرم در اثر تداوم اسپرم گیری ها خواهد شد اما زمانی که این فاصله به دو هفته افزایش یابد، فرصت بازسازی فرآیند اسپرماتوژنز و تولید اسپرم با کیفیت بالا به مولدین داده خواهد شد.
    کلیدواژگان: اسپرم، تحرک، قزل آلای رنگین کمان، کلاردشت
  • مهران لقمانی، احمد سواری، اصغر مبارکی، پروین صادقی صفحه 884
    جزیره هرمز از جنوب به سمت شمال شرقی دارای سواحلی بوده که لاک پشتهای عقابی برای تخم گذاری به آن مراجعه می کنند. طبق مشاهدات فصل تخم گذاری از اسفند 1384 شروع تا خرداد 1385 ادامه داشت. تعداد 20 لانه جهت اندازه گیری پارامترهایی مثل: حفره لانه، فاصله لانه از دریا، درصد موفقیت تفریخ، طول دوره انکوباسیون، تعدادکل تخمها، تعداد تخمهای فاسد، تعداد تخمهای نرمال و غیر نرمال، ورن و قطر تخمها، تعداد تخمهای سالم تفریخ شده و نشده و تعداد نوزاد های زنده و مرده در لانه نشان گذاری و محافظت گردید. بر این اساس میانگین حفره لانه 50 سانتیمتر، فاصله لانه از دریا 12 متر،متوسط تعداد تخمها 91 عدد، میانگین طول دوره تفریخ 67 روز، میانگین وزن نوزادها 1/15 گرم و متوسط درصد موفقیت تفریخ برای هر لانه 73 درصد به دست آمد. تعداد کل تخمها با قطرتخمها رابطه همبستگی منفی معنی دار(60/. - =r) و با حفره لانه همبستگی مثبت معنی دار(32./=r) را نشان داد. بین طول مستقیم لاک پشتی نوزادها با وزن آنها رابطه همبستگی مثبت معنی دار(88/. =r) به دست آمد. مقایسه بین تعداد کل تخمها این منطقه و جنوب خلیج فارس با سایر نقاط جهان نشان داد که نسبت به ابن نقاط میانگین تعداد تخم پایین تری دارند ولی از نظر اندازه و طول نوزادها تفاوت محسوسی نداشت.
    کلیدواژگان: لاک پشت عقابی، Eretmochelys imbricata، خلیج فارس، جزیره هرمز، درصد تفریخ
  • سید ضیاء الدین میرحسینی، علیرضا صیداوی، مانی غنی پور، عبدالاحد شادپرور، علیرضا بیژن نیا صفحه 893
    این آزمایش به منظور بررسی تاثیر انتخاب بر اساس شاخص، بر روند ژنتیکی- اقتصادی سه صفت اقتصادی لاینهای تجاری کرم ابریشم ایران، طی هشت نسل انجام شد. رشد ژنتیکی و اقتصادی در نسلهای متوالی برآورد شدند. پیشرفت ژنتیکی صفات از طریق تفاضل میانگین ارزش ارثی افراد در دو نسل محاسبه گردید. همچنین پیشرفت راندمان اقتصادی سیستم تولید با جمع حاصل ضرب رشد ژنتیکی در ارزش اقتصادی هر صفت برآورد شد. طبق نتایج پژوهش لاین تجاری Xinhang1 بیشترین پیشرفت ژنتیکی- اقتصادی کل و لاین تجاری Y کمترین میزان پیشرفت ژنتیکی- اقتصادی کل را به خود اختصاص داد. منحنی میانگین ارزش ژنتیکی- اقتصادی، سیگموئیدی بود و شیب منحنی از نسل سوم به دلیل بالا رفتن دقت انتخاب افزایش یافت. شکل منحنی پیشرفت ژنتیکی- اقتصادی، سینوسی بود و در لاینهای Xinhang1 و Koming1 نقطه اوج منحنی در نسل چهارم (به دلیل افزایش دقت انتخاب در نسل سوم) مشاهده گردید. نتایج تحقیق حاضر نشان داد روش انتخاب به وسیله شاخص سبب بهبود عملکرد لاینها می شود. بنابراین جایگزینی روش فعلی به گزینی در تولید تخم نوغان با سیستم شاخص انتخاب کلاسیک جهت افزایش کمیت و کیفیت تولید پیله، افزایش کارآیی اقتصادی سیستم تولید و روند صعودی سودآوری صنعت در سطح ملی ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: شاخص انتخاب، پیله کرم ابریشم، اثرات ژنتیکی، اقتصادی
  • نامدار یوسف وند، مونسه شیرازی بهفر، فریدون یاوری، سعید دزفولی نژاد، رضا کبودی صفحه 900
    غده تیروئید یکی از مهم ترین غدد درون ریز بدن می باشد که در تنظیم متابولیسم و رشد نقش حیاتی را ایفاء می نماید. از این جهت عملکرد بد این غده از جمله کم کاری آن، مورد توجه زیادی قرار دارد. عناصر کمیاب از جمله مس و روی نیز مانند غده تیروئید در شکل گیری صحیح بسیاری از اعمال بدن نقش مهمی را بر عهده دارند وبنابراین تغییرات آنها حتی به صورت جزئی، موجب بروز اختلالات عمده در ساختار و عملکرد دستگاه های بدن می گردد. هدف از این مطالعه القاء کم کاری تیروئید و بررسی دقیق تر تغییرات میزان دو عنصر کمیاب روی و مس موجود در سرم، در حالت کم کاری تیروئید می باشد. تعداد 21 سر موش سفید صحرایی از جنس نر با میانگین وزنی 5±140 گرم انتخاب و به سه گروه تقسیم شدند. گروه کنترل، به مدت 60 روز آب آشامیدنی معمولی دریافت کردند، گروه تیمار با دز پایین، میزان 1 میلی گرم در 100 میلی لیتر و گروه تیمار با دز بالا، 10 میلی گرم در 100 میلی لیتر از پودر پروپیل تیوراسیل حل شده در آب آشامیدنی را به مدت 60 روز دریافت نمودند. در پایان دوره پس از بیهوشی، از حیوانات خونگیری به عمل آمد و نمونه های سرم جمع آوری گردید. غده تیروئید نیز جداسازی شد. میزان تغییرات عناصر Zn و Cu در سرم به وسیله دستگاه جذب اتمی و برحسبppb (part per billion) اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که در گروه های تیمار به ویژه در گروه تیمار با دز بالا، میزان هورمون تیروئیدی T4 در سرم کاهش یافته بود. میزان عنصر روی کاهش ولی میزان مس در سرم افزایش نشان داد. این تغییرات در گروه تیمار با دز بالا بیشتر بود. طبق نتایج به دست آمده می توان گفت کم کاری تیروئید القاء شده به وسیله PTU، به میزان مصرف وابسته بوده، ضمن کاهش میزان ترشح هورمونهای تیروئیدی سبب تغییر در میزان عناصر کمیاب می شود.
    کلیدواژگان: کم کاری تیروئید، پروپیل تیواوراسیل (PTU)، روی، مس، سرم
|
  • Bagherieh-Najjar M.B., Alishah O Page 781
    RecQ helicases play crucial roles in DNA related processes such as replication and recombination. They are found in a wide range of organisms including bacteria and human. The RecQsim gene is a member of the RecQ family unique to plants. Here, we report on phenotypic analysis of a recQsim mutant of Arabidopsis thaliana in which the RecQsim gene is knocked out by insertional mutagenesis. Under standard growth conditions, recQsim mutant plants grew relatively faster than the wild type and did not exhibit any obvious developmental defects, suggesting that the RecQsim gene is not essential for plant development. The mutant seedlings, however, were found to be more sensitive to ultraviolet light compared with the wild type plants. The wild type and the recQsim mutant seedlings were not different in response to the genotoxic agent methyl methanesulfonate; however, the mutant plants were more sensitive to the genotoxic agent mitomycin C than the wild type. Thus, the Arabidopsis RecQsim gene might be involved in modulation of plant responses to DNA damage. Further detailed functional analysis of RecQsim may reveal novel pathways in signal transduction of genotoxic stress.
  • Deemyad S., Jalali Javaran M., Rajabi Memari H., Rasaee M.J., Rahbarizadeh F Page 791
    According to the wide range of monoclonal antibodies applications in distinction and treatment of diseases, their production from safe, permanent and inexpensive sources has a great importance. The camel-based single-domain antibody (VHH) has individual characteristics such as: similarity to human VH fragment, solubility, high affinity and specific attachment to the antigen. So it has preferred to the other kinds of antibodies. In this report the antibody gene against MUC1 was transferred into Canola plants by agrobacterium mediated transformation method. The transformed plants initially selected on kanamycin (10-25 mg l-1). The presence and expression of the transgene was confirmed in transformants by PCR and SDS-PAGE. This study is an attempt for transfering an antibody gene to Canola and preparing the best field for production of other recombinant proteins in this plant.
  • Massodinejad M.R., Amoozegar M.A., Adibzadeh A., Khatibi M., Leili M Page 799
    Microorganism activity in the biological reactor converts contaminants to harmless products. Bio-filter is a continuous biological reactor and a new technology for decomposing different contaminants. This study aimed to evaluate of acclimatization Thiobacillus thioparus to removal hydrogen sulfide in a bio-filteration system with used seashell for packing media. For reproduction and microbial activation, it require to prepare special culture medium, vitamin and trace elements solution. After made three solutions we cultivate the bacteria. The bio-filter column were constructed using transparent plexyglass with a height of 40 cm and diameter of 15 cm and bed depth of 27.5 cm, fulled by seashell packing media. The porosity of seashell packing media is 63 percent. Bio-filter has four inlet pipes in above space. This pipes use for injecting air flow, injecting polluted gas, effluent readings for H2S, injecting nutrient and culture medium. Bacterial activity have been surveyed for 15 week and removal efficiency by T. thioparus were evaluated and various concentrations, less than 20 mg/m3 to more than 100 mg/m3. The best performance observed in 29oC. Also optimum pH was 7-7.5 for a stable system. The number of measured samples were 550 and for each concentration at least 6 reading at different time. The results observed that, the removal efficiency was increasing so the adaptation process was increasing. It was possible that increase of concentration inlet polluted gas without affect on the removal efficiency. It means that the bio-filter is stable. The obtained results observed that polluted gas concentration has not significant effects on gas treatment process and removal efficiency were 78-88 percent, when the T. thioparus acclimated in the desirable conditions for removal polluted gas. Also removal efficiency will remain well when the humidity rate was 77-93 percent and temperature was 20.5-30oC in growth and reproduction of T. thioparus. When T. thioparus acclimated and obtained stable conditions in seventh week, biomass production rate would be increasing and upward until fifthly week.
  • Mirhissieni M. Nahvi I., Emtiazi G., Tavassoli M Page 808
    Screening for bacteriocin production by strains of lactic acid bacteria (LAB) from local dairy products in Iran resulted in detection of nine strains bacteriocin producing strains. Among 105 isolates, nine bacteriocin producer were phenotypically and biochemically identified as Lactic acid cocci. The anti-microbial compounds produced by these novel strains were inactivated by trypsin, proteinase k. These bacteriocins also were active in wide range of pH and wide range of temperature. bacteriocins produced inhibited not only the closely retaliated LABs, but also Listeria monocytogenes.
  • Saadatnia H., Riahi H Page 816
    Heterocystous blue-green algae (BGA) are group of nitrogen fixation free living microorganisms that grow naturally in paddy fields. In this research BGA population of one paddy in Gillan province in different seasons, were isolated, identified and added to rice and soaked seeds as a biofertilizer. In this examination pH and moisture of soil were measured. In another examination, 2g algae were added to rice pots and plant height and total weight, root length, moisture, bulk density, particle density and porosity of soil were surveyed. Anabaena was the only heterocystous BGA found in soil samples with four species: A. spiroides, A. osillarioides, A. torulosa and A. variabilis. The highest and lowest pH (6.7, Springer & 6.2, winter) and moisture of soil (43%, Springer & 36%, winter) was in spring and winter, respectively. In addition the highest of blue-green algae population in spring (20, 12 in A & B medium) and lowest in winter (5, 4 in A & B medium) were observed. Rice seeds soaked in water and BGA germinated earlier than control seeds and the height of seedlings and roots of treated seeds were more than seeds soaked in water after 20 days. The result of pot culture experiment were: 53% increase in plant height, %66 increase in Roots length, %58 increase in Weight of fresh leaf and stem, %80 increase in Weight of fresh root, %125 increase in Weight of dry leaf and stem, %150 increase in Weight of dry root of seedling grown in pots and %20 increase in Moisture and %9.8 decrease in Bulk density, %4.8 decrease in Particle density, %28 increase in Porosity of soil and there were significant differences in pot treated with BGA as compared with control.
  • Asadpour Y., Bozorgmehrifard M. H., Pourbakhsh S. A., Banani M., Charkhkar S Page 825
    Ornithobacterium rhinotracheale is a gram negative, highly pleomorphic, rod-shaped bacterium that is caused economical losses in respiratory complexes in poultry industry. The present study was conducted to determine ORT antibiotic sensitivity from broiler breeders in Guilan province for introduction of the best antibiotic to treatment. In this study, tracheal swabs of 22 broiler breeder flocks were collected and ORT was isolated in 5 flocks (%22.73). Drug sensitivity test using standard disk diffusion technique was performed with 27 antibiotics. All isolates were susceptible (%100) to: Ceftriaxon, Ceftizoxim, Ciprofloxacin, Enrofloxacin, Difloxacin, Flumequin, Tylosin, Tiamulin, Tetracyclin,Chloramphenicol, Nitrofurantoin and furaltadon. Also %100 of the isolates were resistant to: Cephalexin, Erythromycin, Gentamycin, Neomycin, Penicillin, Ampicillin, Colistin and Sulfametoxazol-trimetoprim.Eighty percent of the isolates were susceptible to Doxycyclin and %40 to furazolidon, %80 were resistant to licomycin and %60 showed moderate sensitivity to lincomycin.
  • Imanpour Naminj., Heydaris., Monsef Rad, F Page 833
    Feeding regime of 55 Persian sturgeon caught from southern basins of the Caspian Sea was studied in 3 length classes of <30, 30-60 cm and >60cm. Fish were sampled using bottom trawl at 85 sampling sites at depths varying from 2 to 100m. Food organisms identified in gut contents belonged to families of Gobiidae, Mysidae, Gammaridae, Nereidae, Ampharetidae, Psudocumidae, Clupaidae, Syngnathidae, Scorbicularidae, Cardidae and insects. Our study revealed that feed diversity decreases with increase in length e.g. 8 food items were observed at length class 1 while fish at length group of II and III fed on 5 and 2 items respectively. Mysidae, Gobiidae and Nereidae were the dominant food at length class below 30 cm and for those fish categorized at 30- 60 cm length class the dominant food was Gobiidae and Mysidae. Family Gobiidae was the dominant food for fish in length class over 60 cm. Mean values of gut vacuity index (CV) for length class 1 was 28 which refers to a good feeding condition. This index in length class 2 and 3 were 4.54 and 50 respectively refering to an intermediary feeding condition.
  • Bagheri T., Abdoli A., Hedayati S.A.A Page 843
    Since specific environmental conditions in estuarine of Gorganrude river is present and biological characteristics and population parameters are influenced with these environmental conditions, we examined biological characteristics of Crucian carp in Gorganrood estuarine and compared with the other environment. Sampling was done in autumn and in Gorganroud estuarine. Total 49 studied samples belonged to three age groups, 1+, 2+, 3+. Average total length of each groups were 75.48, 122.81, 151 mm and average weight were 8.48, 29.61, 62.2 grams, respectively. In whole specimens just females were detected and it probably related to parthenogenesis of given species. Fulton Factor equals 3.18 and it revealed positive allometric growth. Moment growth coefficient between age group 1+ and 2+, between age group 2+ and 3+ were 0.57 and 0.32, respectively. It could be due to the increased gonadic growth and reduced in somatic growth among higher ages. Relative intestine length was approximately 2.57 and it reflects the feeding strategy of crucian carp which is herbivores. Coefficient factor was calculated for expressing nutritional status and it equaled 1.06, which is due to the time of sampling (autumn) and unfavorable environmental conditions. Regression coefficient of length and weight was 0.99 and it reflects high relation between length and weight in this species.
  • Peikaran Mana N., Vahabzadeh Roodsari H., Asadpour Y.A., Agh N., Shoa Hasani A Page 850

    Considering nutritional value of Artemia nauplius, it`s widely used feeding shrimp post larvae, early life stages of sturgeon larvae, ornamental fish and marine fish larval.In order to comparison some important characteristics of Artemia cysts, were collected from three different location across Iran including Urmia lake, Maharloo lake and Meighan of Arak. Different biometric characteristics were measured and analyses. Cysts were hatched under identical standard conditions and measured as the length of InstarI nauplius. To determine the cyst diameter and chorion thickness, cysts were cultured in D & K after nocturnal incubation, decapsulated. Then decapsulated and non-decapsulated cyst diameters measured by binocular loup equipped with micrometer eye lenses.Data were statistically analyzed by SPSS software and tested by ANOVA, Duncan test. results of these comparisons on means of chorion layer thickness, cysts diameter ranges in 3 geographical habitats of Iran to introduce to larvae-culturists showed that The largest nauplii were obtained as Instar I, belongs to Artemia from Urmia lake and the smallest one belongs to Artemia from Meighan desert of Arrack at sizes of 511.8, 504.9 micrometer respectively. Also the largest to smallest means of cysts diameters were due to Urmia lake Maharloo Lake and Meighan desert area of Arrack. (285.4, 281.3 and 280.1 respectively).although the chorion thickness of Urmia lake Artemia was smaller than other strains.

  • Chegeni H.R., Nezameslami A., Ahmadifar E., Azimi A., Hosseini A., Jalali M.A Page 858

    A 24-day feeding trial was conducted to determination of optimum time for rainbow trout (Oncorhynchus mykiss) larvae fed on Artemia nauplii and formulated diet in Ghezelparvar center, Arak. Rainbow trout larvae with mean body weight of 0/1±0/002 g were divided into 3 treatments (with triplicate) and fed on trout starter feed (group A), A. nauplii (group B), combination of A. nauplii + formulated diet (group C) at the first series of the experimental period for 10 days. At the second series of the experiment (11th-24th day), fish in group B divided in group B1 (fed formulated diet) and group B2 (fed formulated diet + A. nauplii). Also, fish in group C divided in group C1 (fed formulated diet) and group C2 (fed formulated diet + A. nauplii). Fish in group A fed with formulated diet at total period of the study. After 24 days feeding trial, growth factors and survival were compared. Results showed that the fish fed with diet B2 exhibited statistically significant differences in final weight, FCR, SGR and weight gain percent (P< 0/05). Coefficient of variation for body weight in the fish fed with diet B2 was significantly better than the other treatments. There was no comparable difference between group C1 and C2 and also B1 and A in some growth factors (P> 0/05). Survival in group B2 was higher than the other treatments (P<0/05) and the lowest survival was observed in group A. These results indicated that the use of A. nauplii from the larval active swimming onset time to all larvae swimming time and then use of combined diet (formulated diet + A. nauplii) can improve growth performance and survival of rainbow trout (Oncorhynchus mykiss) larvae.

  • Bourani , Abtahi B., Bahmani M., Krayushkina L., Yousefi A., Degandian S Page 867
    This study was carried out to determine thyroid gland activity during salinity changes in Caspian trout (Salmo trutta caspius Kessler, 1877) juveniles. Specimens were exposed in 4 weight groups of 5, 10, 15 and 20 g, in 3 salinity trials: Caspian water (11- 11.5 ppt), inshore water (7 ppt) and fresh water (control). Each trial was done in 3 replicates. Plasma osmolarity was measured by osmometer. The tissue fixations carried out from juveniles of control group (in fresh water) and different hours after exposure of fish in salinities. Histological indicators including thyroid gland morphometric parameters were assessed using classic preparation and optic microscope with digital camera. Histology of thyroid gland of juveniles acclimated to 7 ppt salinity and Caspian water showed that after the transfer of 10, 15 and 20 g weight groups to saline water, the gland became more active at early hours and gradually returned to initial condition after 10 days. The same activity was not observed for 5 g juveniles. Based on the results of osmoregulation variation, it can be confirmed that weight groups 10, 15 and 20 gr can do hypoosmoregulation of the salinity of the Caspian Sea, but the weight group of 5 gr do not have such a ability.
  • Kalbassi M.R., Lorestany R., Hossini S.B Page 876
    In this research, effects of striping frequency on eyed eggs rate and sperm parameters quality in 3+ year’s age of male Oncorhynchus mykiss were investigated. Broodstock males were allocated randomly in three groups for stripping interval at weekly, 10 day or biweekly. Results show that duration of sperm motility in weekly striped males was the highest about 26.5±1.2 second. Also sperm density rate in weekly striped males had lowest amount about 38±0.9 %. Besides eyed-egg stage rate in weekly striped males had lower rate about 80.6±1.1 % which had significant difference compare to others group. Final conclusion revealed that in frequent stripping from 3 years male broodstock, weekly stripping were resulted to lower sperm quality. But when this period excess to biweekly interval, the brooder will have enough time to reproduce higher quality sperm through spermatogenesis approach.
  • Loghmani M., Savari A., Mobaraki A., Sadeghi P Page 884
    Hormoz Island has suitable coasts for hawksbill turtles nesting from south to northeast. Started nesting season from March 2005 and continue to June 2006. Totally 20 nests selected and conservated for number parameter measurement, for example: nest depth, distance nest from sea, percent hatching success, incubation period, total eggs. The result show: the mean of depth nest 50 cm, mean distance nest 12m, average total egg 91, average incubation period 67 days, average hatchlings weight 15.1 gr and mean of hatching success 73%. Total eggs with egg diameter have a significant negative correlation (r= - 0.60) and with nest depth significant positive correlation(r= 0.32), also recorded significant positive correlation between straight carapace length with weight(r=0.88). Compare between total eggs of this area and south of the Persian Gulf with other world area showed that these area (Hormoz and south Persian Gulf) have a low total eggs.
  • Mirhosseini S.Z., Seidavi A., Ghanipoor M., Shadparvar A., Bizhannia A Page 893
    This experiment was conducted in eight generations for investigation on effects of selection by index on economic- genetic trend in three economical traits in silkworm commercial lines currently is used at Iran. Genetic and economic improvement was estimated by heredity value average difference of individuals in two successive generations. Meanwhile economic efficiency for production system estimated by genetic improvement multiple economic values for each trait. From obtained results, the Xinhang1 line had the highest total economic- genetic improvement and Y line had the lowest total economic- genetic improvement. Curve of economic- genetic value was as sigmoid shape and its slope increased during third generation according to increase of selection accuracy. Shape of economic- genetic improvement was sinusoid plot. Curve peak in Xinhang1 and Koming1 were observed at fourth generation. From obtained results, it was showed selection index could improve lines performance. Therefore selection index must replace current method. The results of this research showed that the impact of use of selection of silkworm cocoon based on selection index, could lead to improvement in quality and quantity of cocoon, economic efficiency of production system and sericulture industry in Iran.
  • Yousofvand N., Shirzadi Behfar M., Yavari F., Dezfoolinezhad S., Kaboodi R Page 900
    The thyroid gland is one of the important endocrine glands of the body that plays vital roles in the regulation of metabolism and growth. Thyroid dysfunctions are considered as one of the most important endocrinopathies. Trace elements as Zinc (Zn) and Copper (Cu) play an important role in the properly performance of the most body functions. Thus a small change of these elements causes main disruptions in the structure and function of body. The aim of the present study is hypothyroid induction and investigation of its effect on serum level of trace two elements, Zn and Cu. Twenty-one male rats weighting 135-145g, divided into three groups. The control group received drinking water; hypothyroidism groups received two doses of propylthiouracil (PTU), low dose treatment group, received 1mg/100ml in drinking water and high dose treatment group, received 10mg/100ml in drinking water, for 60 days. At the end of experiment the animals were sacrificed, serum samples were obtained and thyroid gland was removed. Serum hormones level of T3 and T4 was determined with radioimmunoassay and serum levels of Zn and Cu was determined with graphite atomic absorption spectrophotometer. Results showed that the serum level of T4 was reduced significantly in treatment groups compared to control. The serum levels of Zn compared to the control group reduced but the serum levels of Cu increased. Thus, PTU by induction of hypothyroidism and changing in the level of T3 and T4 causes changes in homeostasis of Zn and Cu elements in body.