فهرست مطالب

مطالعات علوم پزشکی - سال بیست و دوم شماره 3 (امرداد و شهریور 1390)

مجله مطالعات علوم پزشکی
سال بیست و دوم شماره 3 (امرداد و شهریور 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/05/10
  • تعداد عناوین: 12
|
  • فریبا اسلامیان، سیدکاظم شکوری، مهرزاد حاجعلیلو، جلیل طوفان، سوسن کلاهی، یوسف هوشیار صفحات 166-175
    پیش زمینه و هدف
    استئوپروز شایع ترین بیماری متابولیک استخوان می باشد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر ورزش درمانی بر تعادل، قدرت عضلانی، دانسیته استخوانی و کیفیت زندگی در زنان مبتلا به استئوپنی و استئوپروز اولیه و از طرفی مقایسه دو نوع ورزش های آئروبیک و تقویتی بر روی شاخص های فوق الذکر می باشد.
    مواد و روش ها
    در این کارآزمایی بالینی، 90 نفر زن یائسه مراجعه کننده به درمانگاه طب فیزیکی با تشخیص استئوپروز در طی 15 ماه به طور تصادفی به سه گروه 30 نفری تقسیم شدند. در هر سه گروه دارودرمانی آغاز گردید. قدرت عضلات کوادری سپس، هیپ ابداکتور و اکستانسور تنه تعیین شد. جهت سنجش تعادل دو شاخص ریسک سقوط و ثبات وضعیتی تعیین شد. سنجش تراکم استخوان به روش DEXA در نواحی لومبار و فمور انجام گرفت. پرسش نامه کیفیت زندگی SF36 در اختیار بیماران قرار گرفته و تکمیل شد. در گروه دوم و سوم، تمرینات آئروبیک و تقویتی به مدت شش ماه انجام گرفت.
    نتایج
    نشان داد که اگرچه متوسط مقدار BMD در مقایسه درون گروهی، در هر سه گروه به طور معنی دار افزایش یافته است اما متوسط این افزایش دانسیته بین سه گروه مطالعه (19/0±29/0، 25/0±26/0،23/0±26/0،834/0=P) تفاوت چشمگیری از نظر آماری ندارد. کاهش خطر سقوط و بهبودی ثبات وضعیتی و افزایش قدرت عضلانی، در دو گروه ورزشی با تفاوت معنی داری نسبت به گروه بدون ورزش مشاهده شد (001/0P<). افزایش معنی دار امتیاز کلی و زیر شاخص های پرسش نامه در هر سه گروه حاکی از بهبود کیفیت زندگی بیماران بود.
    نتیجه گیری
    انجام برنامه ورزشی شش ماهه در زنان پست منوپوز باعث افزایش قدرت عضلانی، حفظ بیشتر تعادل و بهبود کیفیت زندگی در این گروه از بیماران نسبت به زنان یائسه ای می شود که صرفا تحت درمان دارویی بوده اند. افزایش اندک تراکم استخوانی، بدون ارجحیت بین گروهی مشاهده گردید که البته تداوم برنامه ورزشی، اثرات آن را بر دانسیته استخوانی مستحکم خواهد ساخت.
    کلیدواژگان: استئوپروز، زنان پست منوپوز، تراکم استخوانی، ورزش های آئروبیک، ورزش های تقویتی
  • غلامحسین جوانمرد صفحات 176-184
    پیش زمینه و هدف
    پیچیدگی اسکیزوفرنیا موجب شده است تا فرضیه های مختلفی در مورد آن مطرح شود. یکی از فرضیه های رایج درخصوص سبب شناسی این بیماری، به بدکارکردی های بخش های مغزی مربوط می شود. هدف این پژوهش مقایسه فعالیت امواج نواحی خلفی بیماران اسکیزوفرنیک با یک گروه سالم بود.
    مواد و روش کار
    برای این منظور 38 نفر آزمودنی سالم و 38 نفر از بیماران بستری در بیمارستان که توسط روان پزشکان بیمارستان براساس ملاک های تشخیصی DSM-VI-TR تشخیص اسکیزوفرن یافته بودند، انتخاب شدند. براساس مقیاس سنجش علایم منفی(SANS) و مقیاس سنجش علایم مثبت (SAPS) از کل نمونه پژوهشی بیماران 18 نفر دارای علایم منفی و 20 نفر دارای علایم مثبت بودند. داده های Q-EEG به دست آمده از شش ناحیه خلفی گروه های نمونه با استفاده از روش آماری t هتلینگ مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.
    یافته ها
    نتایج نشان دادند که از مجموع 24 متغیر موجود مربوط به شش ناحیه خلفی نیم کره ها به جز در شش متغیر در 18 متغیر دیگر تفاوت معنی داری وجود دارد. با بررسی میانگین های دو گروه می توان مشاهده کرد که به طورکلی در امواج نوع دلتا این دو بخش بیماران در مقایسه با افراد سالم افزایش، در امواج نوع تتا و آلفا کاهش و در امواج نوع بتای نیم کره چپ بیماران کاهش و در نیم کره راست افزایش وجود دارد.
    بحث و نتیجه گیری
    کاهش امواج نوع بتا (امواج سریع) در نیم کره چپ بیماران و افزایش آن در نیم کره راست، حداقل درباره بخش های آهیانه ای و پس سری، با یافته های قبلی که گفته می شود در اسکیزوفرن ها نیم کره راست فعال تر از نیم کره چپ است، هماهنگ است.
    کلیدواژگان: اسکیزوفرنی، Q، EEG، امواج مغزی، بخش آهیانه ای، بخش پس سری
  • المیرا جوانمردی، احسان صبوری، محمدحسن خادم انصاری صفحات 185-194
    پیش زمینه و هدف
    تغذیه با شیر مادر با کاهش خطر چاقی در سال های بعد، رابطه دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر جنسیت و سن فرزند بر سطح لپتین خون مادر و اثر فعالیت روزانه مادر و روش های جلوگیری از بارداری بر وزن حجمی شیر مادر بود.
    مواد و روش کار
    از بین مادران شیرده مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر ارومیه 115 نفر انتخاب شدند. پرسش نامه ای دارای ویژگی های فرزند از قبیل سن، وزن، جنس تکمیل شد. همچنین سطح فعالیت و روش پیشگیری از بارداری در مورد مادر نیز ثبت شد. از هر مادر نمونه شیر و خون گرفته شد و به ترتیب برای اندازه گیری وزن حجمی شیر و سطح لپتین خون مورد استفاده قرار گرفت.
    یافته ها
    تغییرات سطح لپتین خون مادر بر حسب سن فرزندان معنی دار بود. سطح لپتین خون مادر در دو گروه فرزندان دختر و پسر تفاوت معنی دار نداشت. فعالیت روزانه مادر به طور معنی داری وزن حجمی شیر مادر را افزایش داد. وزن حجمی شیر مادر در چهار گروه مادران با روش های مختلف جلوگیری از بارداری به طور معنی داری متفاوت بود. ولی ارتباط معنی داری بین سطح لپتین خون مادر و وزن حجمی شیر مادر وجود نداشت.
    بحث و نتیجه گیری
    لپتین خون مادر می تواند بر حسب سن فرزند تغییر کند. از آنجا که لپتین یک عامل مهم در تنظیم انرژی شیرخواران می باشد به نظر می رسد کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند بهتر می توانند به طور متناسب رشد کنند و وزن بگیرند. داده های این مطالعه نشان داد که زندگی روزانه مادر از قبیل فعالیت بدنی و روش تنظیم خانواده در کمیت و کیفیت شیر تاثیر می گذارد.
    کلیدواژگان: لپتین خون، وزن حجمی شیر، فعالیت روزانه مادر، روش های جلوگیری از بارداری
  • حسن سلیمانپور *، شاکر سالاری لک، سهراب نگارگر، حمیدرضا مهریار صفحات 195-202
    پیش زمینه و هدف

    برخی محققان توصیه می کنند که هنگام تهویه توسط بگ و ماسک در بیماران بدون دندان، دندان های مصنوعی در محل خود جاگذاری شوند. در این تحقیق، ما روش کارآمدتری را توصیه می کنیم.

    مواد و روش ها

    در یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده یک سویه کور، 200 بیمار دارای دندان مصنوعی (بالای 55 سال) را در دو گروه وارد مطالعه کردیم. پس از القاء بیهوشی در هر گروه، در گروه I، دندان های مصنوعی خارج شده و در هر فضای بوکال، یک عدد گاز هشت لایه ای 10×10 سانتی متری که چهار لا شده است و نیز یک راه هوایی با اندازه مناسب مابین گازها قرار داده شد. در گروه II پس از خارج نمودن دندان های مصنوعی، بدون قرار دادن گاز، فقط یک راه هوایی با اندازه مناسب قرار گرفت. سپس هر دو گروه توسط بگ و ماسک تهویه شدند و موفقیت تهویه توسط بگ و ماسک در هر دو گروه اندازه گیری شد. میزان موفقیت به روش تی تست توسط نرم افزار SPSS16 بررسی شد.

    یافته ها

    از بیماران گروهI که گاز تا شده در فضای بوکال قرار داده شده بود، 91 نفر (91درصد) تهویه با بگ و ماسک موفق داشتند و در مقابل 41 نفر (41درصد) از بیماران گروه II تهویه با بگ وماسک موفق داشتند که تفاوت بین آن ها معنی دار بود (odds ratio 0.06، 95% CI= 0.03–0.15، P= 0.0001).

    بحث و نتیجه گیری

    قرار دادن گاز فشرده تا شده در فضای بوکال بیماران بدون دندان پس از القاء بیهوشی باعث بهبود قابل توجه تهویه با بگ وماسک می شود

    کلیدواژگان: تهویه با بگ وماسک، دی اکسید کربن انتهای بازدمی، بی دندانی، گاز تا شده
  • علی اکبر طاهراقدم، محسن پورکاکرودی، مهدی فرهودی، رضا خندقی، فاطمه رنجبر، مسعود پورعیسی، رباب مهدیزاده صفحات 203-211
    پیش زمینه و هدف
    بیماری MS توسط یک پروسه دمیلینیزان التهابی در سیستم عصبی مرکزی ایجاد می شود. هدف از این مطالعه، تعیین آتروفی مغزی و اختلالات شناختی در بیماران MS در طی دو سال اول شروع بیماری می باشد.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه موردی - شاهدی، 50 بیمار MS که از نظر بالینی و پاراکلینیک تشخیص آن ها قطعی و از نوع RRMS بوده و سن 15 تا 35 سال داشتند و حداکثر دو سال از شروع بیماری آن ها گذشته بود، در مدت 15 ماه تحت بررسی از نظر EDSS و MMSE قرار گرفتند. MRI بیماران از نظر ICR بررسی شد و همزمان 50 نمونه MRI نرمال افراد سنین 15 تا 35 سال از نظر ICR بررسی شد تا ICR نرمال نیز مشخص گردد.
    یافته ها
    50 بیمار به عنوان گروه مطالعه و 50 فرد سالم به عنوان گروه شاهد مورد مطالعه قرار گرفتند. 12 بیمار مذکر (24درصد) و 38 بیمار (76درصد) مونث بودند. میانگین ICR در گروه مطالعه 23/0±107/0 و در گروه شاهد 21/0±099/0 بود که با 084/0=P نشان داده شد که بیماران در دو سال اول شروع بیماری خود آتروفی مغزی نداشته اند. ارتباط معنی دار معکوس بین MMSE بیماران و EDSS آن ها مشاهده گردید یعنی با بالا رفتن نمره MMSE، نمره EDSS کاهش می یابد و برعکس.
    بحث و نتیجه گیری
    در مطالعه ما، آتروفی مغزی در طی دو سال اول شروع بیماری RRMS تایید نشد. اختلال شناختی در 46درصد بیماران مورد بررسی وجود داشت که تایید کننده شروع زودرس اختلال شناختی بود.
    کلیدواژگان: مولتیپل اسکلروزیس، کورپوس کالوزوم، آتروفی مغزی، اختلالات شناختی
  • امیر عرفان پرست، اسماعیل تمدن فرد، امیر عباس فرشید، عماد خلیل زاده، صونا سیدنژاد صفحات 212-222
    پیش زمینه و هدف
    هیستامین مغزی ازطریق گیرنده های H3 نقش مهمی را در دریافت مرکزی درد بازی می کند. در این مطالعه اثر تزریق داخل هیپوکامپی هیستامین و تیوپرامید (آنتاگونیست گیرنده H3 هیستامین) بر درد تونیک ناحیه دهانی - صورتی در موش های صحرایی بررسی شد.
    مواد و روش کار
    در تعداد 72 سر موش صحرایی کانول های راهنما به صورت دوطرفه درداخل هیپوکامپ پشتی قرارداده شدند. درد تونیک ناحیه دهانی- صورتی با تزریق زیرجلدی 50 میکرولیتر از فرمالین 1درصد در کنارسمت راست لب بالا ایجاد و مدت زمان مالیدن ناحیه تزریق شده در فواصل زمانی 3 دقیقه ای برای 45 دقیقه ثبت شد.
    یافته ها
    تزریق زیرجلدی فرمالین در لب بالا موجب ایجاد پاسخ درد دو مرحله ای (مرحله اول: دقایق صفر تا 3 و مرحله دوم: دقایق 15 تا 33) شد. شدت درد در مراحل اول و دوم درد با تزریق داخل هیپوکامپی هیستامین (1و2 میکروگرم، 5/0 میکرولیتردر هر سمت) و تیوپرامید (5/2 و 5 میکروگرم، 5/0 میکرولیتردر هرسمت) به طور معنی دار (05/0p <) کاهش یافت. پیش تزریق تیوپرامید قبل از هیستامین موجب افزایش اثر کاهش دهنده هیستامین بر درد شد.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج نشان دادند که تزریق هیستامین و تیوپرامید به داخل هیپوکامپ پشتی شدت مراحل اول ودوم درد تونیک ناحیه دهانی- صورتی را تضعیف نمود. مهار گیرنده H3 هیستامین با تیوپرامید اثر کاهش دهنده هیستامین بر درد را افزایش داد.
    کلیدواژگان: هیپوکامپ، هیستامین، تیوپرامید، درد تونیک، ناحیه دهانی، صورتی، موش صحرایی
  • مسعود قربانعلی پور، اکبر سلیمان نژاد، سحر مهرانفر صفحات 223-229
    پیش زمینه و هدف
    هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان افکار خود بیمار پندارانه در اختلالات اضطرابی و افسردگی می باشد.
    مواد و روش کار
    جامعه آماری شامل کلیه بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی روانپزشکی شهرستان های ارومیه و خوی می باشد. بدین منظور روش نمونه گیری در دسترس، برای انتخاب 126 بیمار مبتلا به اختلالات اضطرابی و افسردگی از میان کلیه مراجعه کنندگان به مراکز درمانی، به کار گرفته شد. مقیاس نگرش به بیماری، بر روی کلیه آزمودنی ها اجرا شد و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کواریانس استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج حاکی از آن بود که در حالی که بیماران مبتلا به اضطراب فراگیر، وسواس و افسردگی، افکار خود بیمارپندارانه را تجربه می کنند اما این افکار در این اختلالات به طور چشمگیری کم تر از آن چیزی است که در اختلال وحشت زدگی وجود دارد.
    نتیجه گیری
    یافته های این پژوهش می توانند در مفهوم سازی و درمان وحشت زدگی و سایر اختلالات اضطرابی مورد نظر قرار بگیرند.
    کلیدواژگان: خودبیمارپنداری، اضطراب، افسردگی
  • باران قزل باش، فیروز قادری پاکدل، زهیر محمد حسن، صمد زارع، امیر تکمه چی، رحیم حب نقی، سمیه نادری صفحات 230-238
    پیش زمینه و هدف
    پروبیوتیک ها دارای قدرت بهبود سیستم ایمنی بوده و در درمان سرطان استفاده می شوند. این باکتری ها ضمن تحریک و تقویت سیستم ایمنی دستگاه گوارشی، تحریک ایمنی سایر ارگان ها را نیز موجب می شوند. مطالعه حاضر اثرات لاکتوباسیلوس رامنوسوس (LMG 18243) بر روند رشد تومور و وضعیت موش های مبتلا به سرطان پستان را بررسی کرده است.
    مواد و روش کار
    10 سر موش ماده Balb/C (4-6 هفته، وزن 18-20 گرم) بعد از توموری شدن به طریق پیوند، به طور تصادفی در دو گروه مساوی قرار گرفتند. موش های گروه پروبیوتیک قبل از توموری شدن به مدت یک هفته باکتری لاکتوباسیلوس رامنوسوس به میزان3 108 CFU/day به صورت درون معدی و به فرم سوسپانسیون دریافت کرده و بعد از توموری شدن هم با وقفه های سه روزه بعد از دوره هفت روزه نقاهت، سوسپانسیون لاکتوباسیلوس رامنوسوس دریافت نمودند. گروه کنترل با همان شرایط PBS دریافت کردند.
    یافته ها
    براساس نتایج سرعت رشد تومور موش های دریافت کننده باکتری پروبیوتیک کم تر از گروه کنترل بوده که بیانگرافزایش کارآمدی سیستم ایمنی این موش ها در برابر تومور می باشد. نتایج هیستوپاتولوژی افزایش معنی دار نکروز داخل توموری در لایم های تهیه شده موش های گیرنده پروبیوتیک نسبت به موش های کنترل بوده است. پاسخ ازدیاد حساسیت تاخیری 48 ساعته نیز در تحریک مجدد با آنتی ژن اختصاصی تومور بیشتر از گروه کنترل بوده که بیانگر تحریک سلول های Th1 خاطره ای می باشد.
    بحث و نتیجه گیری
    مصرف لاکتوباسیلوس رامنوسوس می تواند باعث تقویت پاسخ ایمنی علیه تومور شده و احتمالا این پروبیوتیک می تواند به عنوان یک عامل حمایت کننده در درمان سرطان مطرح شود.
    کلیدواژگان: پروبیوتیک، لاکتوباسیلوس رامنوسوس، BALB، c، سرطان پستان
  • داوود کیانی فرد، شاپور حسن زاده*، رجبعلی صدرخانلو، امیرعباس فرشید صفحات 239-248
    پیش زمینه و هدف

    افزایش قند خون منجر به بروز تغییرات ساختاری و عملکردی در دستگاه تناسلی می گردد. هدف از این مطالعه بررسی اثرات دیابت بر ساختمان و عملکرد بافت بیضه با تاکید بر تغییرات فراساختاری سلول های رده اسپرماتوژنز است.

    مواد و روش کار

    دیابت تجربی در موش های صحرایی نر بالغ با تزریق داخل صفاقی استرپتوزوتوسین صورت گرفت. در انتهای دوره 70 روزه، اندازه گیری وزن بدن و گنادها، اندازه گیری غلظت خونی گنادوتروپین های هیپوفیزی و استروئیدهای بیضه و مطالعه فرا ساختاری لوله های منی ساز در بافت بیضه گروه های تحت مطالعه انجام شد.

    یافته ها

    کاهش معنی دار وزن بدن، گنادها، غلظت خونی گنادوتروپین ها، استرادیول و پروژسترون (p<0.05) در موش های صحرایی دیابتی در مقایسه با گروه کنترل مشاهده گردید. کاهش درغلظت خونی تستوسترون مربوط به گروه موش های دیابتی مشاهده گردید ولی به سطح معنی دار آماری نرسید (p>0.05). تغییرات فراساختاری در لوله های منی ساز در موش های دیابتی شامل تغییر شکل میتوکندری ها (به شکل های غیرطبیعی حلقوی، مواج و کاهش قطر)، کاهش حجم توری آندوپلاسمی، افزایش واکوئل های چربی در سلول های سرتولی و اختلال در اتصال بین سلولی در سلول های اسپرماتوگونی بود.

    بحث و نتیجه گیری

    این مطالعه نشان داد که افزایش قند خون به دنبال دیابت تجربی با ایجاد تغییر در میزان هورمون های دخیل در فرایند اسپرماتوژنز و نیز ایجاد تغییرات فراساختاری در سطح اندامک های سلولی، باعث اختلال در روند اسپرماتوژنز و در نتیجه کاهش باروری می گردد.

    کلیدواژگان: دیابت، فوق ریزبینی، بیضه، اسپرماتوژنز، لوله های منی ساز
  • علیرضا ماهوری، فرهاد حشمتی، رحمان عباسی وش، حیدر نوروزی نیا، ابراهیم حسنی، علی اکبر نصیری صفحات 249-254
    پیش زمینه و هدف
    هدف این مطالعه بررسی تاثیر استفاده از مونیتورینگ شاخص دوطیفی بر ریکاوری از بیهوشی و میزان مصرف کلی داروی پروپوفول بود.
    مواد و روش کار
    در یک مطالعه تصادفی آینده نگر چهار بیمار کاندید عمل جراحی الکتیو بای پس عروق کرونر به صورت تصادفی در دو گروه تحت مطالعه قرار گرفتند. برای 20 بیمار پروپوفول با دوز هدف μg/kg/min 100 بدون توجه به شاحص دوطیفی انفوزیون گردید. برای 20 بیمار دیگر پروپوفول به صورت تیتره به منظور حفظ شاخص دوطیفی بین 40 تا 60 تجویز شد. فشار متوسط شریانی و شاخص دوطیفی در فاصله های زمانی مختلف ثبت شد.
    یافته ها
    اطلاعات دموگرافیک، عمل انجام شده، کاربرد هیپوترمی، مدت زمان بیهوشی، مدت عمل، و مدت بای پس قلبی ریوی در دو گروه مشابه بودند. هیچ کدام از بیماران در طی این بررسی زمان های یادآوری حین بیهوشی را ذکر نکردند. اگرچه مصرف پروپوفول در گروه مطالعه کم تر از گروه کنترل بود ولی این یافته از نظر آماری معنی دار نبود (mg/kg/hr 95/1 در گروه مطالعه در مقایسه با mg/kg/min 59/2 در گروه کنترل و 05/0< P) و زمان خروج لوله تراشه پس از عمل میان دو گروه نیز از نظر آماری دارای اختلاف معنی داری نبود.
    بحث و نتیجه گیری
    شاخص دوطیفی به عنوان مونیتورینگ عمق بیهوشی ابزار ارزشمندی است، ولی نمی تواند به عنوان راهنمای تجویز پروپوفول سودمند باشد. تحقیقات بیشتر در طی جراحی های دیگر و با زمان کوتاه تر توصیه می شود.
    کلیدواژگان: مونیتورینگ شاخص دوطیفی(BIS)، میزان نیاز به پروپوفول، بای پس عروق کرونری
  • مسعود نعمتی، سعید اصلان آبادی، ابوالحسن شاکری به اویل، امیررضا علیزاده میلانی، نوید علم دوست صفحات 255-261
    پیش زمینه و هدف
    انواژیناسیون روده ای یکی از عوامل شایع انسداد روده ای در کودکان و شیرخواران می باشد. اولترا سونوگرافی به عنوان یک روش تشخیصی قابل اعتماد و دقیق مطرح می باشد. با این که درمان اولیه در این بیماری ریداکشن تحت هدایت روش های رادیولوژیک می باشد، ولی انجام این روش در موارد نکروتیک و یا پرفوراسیون، نباید صورت پذیرد. پیش بینی وجود نکروز روده ای براساس روش های کلینیکی و رادیولوژیک دشوار می باشد. به نظر می رسد استفاده از اولترا سونوگرافی کالرداپلر در بهبود پیش بینی وضعیت روده ای در انواژیناسیون مفید و سودمند واقع گردد. هدف از این تحقیق تعیین دقت سونوگرافی کالرداپلر در مشخص کردن میزان وایابلیته(Viability) روده درگیر و مشخص کردن احتمال نیاز به مداخله جراحی بود.
    مواد و روش کار
    75 بیمار مبتلا به انواژیناسیون در ابتدا توسط سونوگرافی و سپس توسط کالرداپلر بررسی شدند تا قدرت تشخیص و پیش بینی این ابزار ارزیابی گردد.
    یافته ها
    کالر داپلر وجود جریان خون در ناحیه انواژیناسیون را در 70 بیمار از 75 بیمار شرکت کننده، تشخیص داد. از این تعداد 46 بیمار (4/61درصد) تحت درمان جااندازی غیرجراحی قرار گرفتند و 29 بیمار (6/38درصد) تحت جراحی قرار گرفتند. چهار بیمار از پنج بیماری که کالر داپلر در آن جریان خون نشان نداد، تحت رزکسیون روده ای قرار گرفتند و از 24 بیمار باقیمانده تنها برای سه مورد رزکسیون روده ای انجام شد که این اختلاف از نظر آزمون های آماری انجام گرفته، کاملا معنی دار بوده است (007/0=p).
    بحث و نتیجه گیری
    اولتراسونوگرافی یکی از روش های دقیق و موثر در تشخیص سریع انواژیناسیون می باشد. همچنین با استفاده از سونوگرافی کالر داپلر می توان وضعیت روده ای را بررسی نموده و احتمال نیاز به جراحی و پروگنوز بیماری را در کوتاه ترین زمان ممکن تعیین نمود.
    کلیدواژگان: انواژیناسیون روده ای، سونوگرافی، سونوگرافی کالر داپلر، جااندازی غیرجراحی
  • ندا یعقوب زاده، عبدالغفار اونق*، کریم مردانی، محمد خلیلی، امیر توکمه چی، پویان نیک بخش صفحات 262-269
    پیش زمینه و هدف

    اشریشیا کلی تولید کننده توکسین شیگا (STEC)، یک بیماری زای نوپدید و مشترک بین انسان و دام است. دامنه ی عفونت هایی که توسط این باکتری ایجاد می شود از اسهال تا سندرم اورمی همولیتیک متغیر است. بر این اساس هدف از این مطالعه شناسایی مولکولی، بررسی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی اشریشیا کلی های تولید کننده توکسین شیگا با منشاء دامی و ارزیابی خواص ضد باکتریایی اسانس های آویشن و زنیان علیه آن ها می باشد.

    مواد و روش کار

    تعداد 200 نمونه مدفوع گاومیش از مناطق مختلف آذربایجان غربی جمع آوری و با استفاده از فن PCR وجود ژن های تولید کننده توکسین شیگا (stx1 و stx2) مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی نسبت به آنتی بیوتیک های مختلف بررسی گردید و نیز تاثیر اسانس های آویشن و زنیان بر باکتری فوق به روش انتشار دیسک مورد مطالعه قرار گرفت.

    یافته ها

    از مجموع 190 جدایه اشریشیا کلی تعداد 13 جدایه تولید کننده توکسین شیگا (8/6 درصد) شناسایی شد. سه جدایه (2/23 درصد) حامل هر دو ژن stx1 و stx2، پنج جدایه (4/38 درصد) حامل ژن stx1 و پنج جدایه دیگر (4/38 درصد) حامل ژن stx2 بودند. در بررسی الگوی مقامت آنتی بیوتیکی، تمامی جدایه ها دارای مقاومت چندگانه نسبت به اریترومایسین، نئومایسین، استرپتومایسین و آمپی سیلین بودند، و 4/84 درصد سویه ها نسبت به تتراسایکلین و سفوتاکسیم حساس بودند.

    بحث و نتیجه گیری

    براساس یافته های حاصل از این بررسی نتیجه گیری می شود که در ایران گاومیش می تواند به عنوان یکی از ذخایر STEC مطرح باشد. همچنین استفاده از اسانس های گیاهی مانند آویشن و زنیان با توجه به تاثیر ضدباکتریایی می توانند نقش مهمی در پیشگیری از ایجاد سویه های مقاوم داشته باشند.

    کلیدواژگان: اشریشیا کلی تولید کننده توکسین شیگا (STEC)، PCR، الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی، اسانس آویشن، اسانس زنیان
|
  • Dr Fariba Eslamian, Dr Seyed Kazem Shakouri, Dr Mehrzad Hajalilu, Dr Jalil Toofan, Dr Susan Kolahi, Dr Yousef Houshyar Pages 166-175
    Background and Aims
    Osteoporosis is the most common metabolic bone disease. The aim of this study was to investigate the effects of exercise therapy on balance, muscle strength, bone density and quality of life in women with primary osteopenia and osteoporosis and to compare two types of aerobic and strengthening exercises on mentioned indexes.
    Materials and Methods
    In this clinical trial, 90 postmenopausal women with osteoporosis referring to physical medicine clinic during 15 months were randomized into three groups of 30 people. Drug therapy began in all three groups. Quadriceps, hip abductor and extensors of trunk muscles strength were determined. Bone density of lumbar and femoral areas was measured by DEXA method. SF36 questionnaire of quality of life was completed by patients. In the second and third groups, aerobic and strengthening exercises were conducted for 6 months.
    Results
    Although average BMD in an intra-group comparison had significantly increased in all three groups, there was no significant difference in the mean of BMD increase in lumbar and femoral areas (0.29 ± 0.19, 0.26 ± 0.25, 0.26±0.23, P=0.834).Reduction of fall risk, improvement of postural stability and increased muscles strength were observed in two exercise groups compared to the group without exercise (P<0.001). There was a significant increase in improving quality of life of patients based on SF36 questionnaire.
    Conclusion
    Performing a 6-month exercise program in post menopause women increases muscle strength, maintains balance and improves quality of life in this group of patients compared to postmenopausal women under drug therapy only. A subtle increase in bone density was observed among studied groups without any distinct difference; however, its effects seem to be stronger by continuous exercise program.
  • Elmira Javanmardi, Dr Ehsan Saboory, Dr Mohammad Hasan Khadem Ansari Pages 185-194
    Background and Aims
    Several studies indicate that feeding with breast milk is associated with reduction in risk of obesity later in life. Children fed with breast milk have better regulation of nutrient intake in adulthood. The aim of this study was to investigate the impact of offspring's gender and age on maternal Leptin blood levels and effects of mother's physical activity and contraceptive methods on specific gravity of breast milk.
    Materials and Methods
    In this study, 115 mothers referring to health centers of Urmia were selected randomly. A questioner was filled out for each mother asking about sex, age, weight of offspring's as well as information about method of delivery and contraception of mother. Five ml of breast milk and blood sample were taken from each mother and were used to measure the Specific Gravity (SG) and blood Leptin levels (BLL), respectively.
    Results
    Though changes in BLL significantly differed according to offspring's age, differences in BLL were not significant according to offspring's gender. Physical activity of mother significantly increased SG of mother's milk. Differences in SG of maternal milk were significant based on contraceptive technique. There was no significant correlation between BLL and SG of milk in mothers.
    Conclusion
    Maternal BLL can change with offspring's age. Since Leptin is a major regulator of energy intake, children fed with breast milk might grow up and gain weight better than babies fed with formula. Also, that daily maternal activity in normal life affects quantity and quality of breast milk.
  • Dr Hassan Soleimanpour, Dr Shaker Salarilak, Dr Sohrab Negargar, Dr Hamidreza Mehryar Pages 195-202

    Back ground &

    Aims

    In the edentulous patients some authors suggest to leave dentures in when ventilating with bag-mask. In this research, we suggest a more efficient method.

    Materials and Methods

    In the prospective blind randomized clinical trial we included 200 patients (age≥55) into two groups. After induction of anesthesia in all groups, in the group I, we placed folded gauze in each buccal cavity, and then placed an oral airway. In group II, we placed only an oral airway after removing dentures. Then both of groups were ventilated with face mask and bag and successful bag-mask ventilation was assessed in each group. Success rates were recorded and compared using independent T-Test in SPSS 16.

    Results

    Successful bag-mask ventilation was achieved in 41 of 100 (41%) of group II compared with 91 of 100(91%) in group I. (odds ratio 0.06, 95% CI= 0.03–0.15, P= 0.0001).

    Conclusion

    Placing the packed gauze in buccal cavity after induction of anesthesia improves bag mask ventilation significantly.

  • Dr Aliakbar Taheraghdam, Dr Mohsen Pourkakroudi, Dr Mehdi Farhoudi, Dr Reza Khandaghi, Dr Fatemeh Ranjbar, Dr Masoud Pourisa, Dr Robab Mehdizadeh Pages 203-211
    Back ground &
    Aims
    Multiple Sclerosis is an inflammatory demyelinating process of central nervous system. The purpose of this study was assessment of brain atrophy and cognitive dysfunction during the first two years of disease evolution.Patients and
    Methods
    In a case-control study, 50 cases as patients and 50 normal ones as the control group were included. Twelve patients were male (24%) and 38 were female (76%). The age of cases and controls ones was 15-35. The cases with documented MS of relapsing-remitting type passing the first 2 years of the disease were followed for about 15 months with EDSS and MMSE. MRI films were examined for ICR and then were compared to 50 MRI films of the controls to determine the normal ICR.
    Results
    The mean of ICR was 0.107±0.23 in the case group and 0.099±0.21 in the control group that showed no evidence of brain atrophy in patients during the first two years of the disease (P=0.084). The relation between MMSE and EDSS of patients was reverse i.e. when MMSE score increased, there was a decrease in the score of EDSS and vice versa.
    Conclusion
    In our study, occurrence of brain atrophy during the first two years of RRMS was not observed. However, there was cognitive dysfunction in 46% of patient that presented early onset of cognitive problems in these patients.
  • Dr Masoud Ghorbanalipour, Dr Akbar Soleimannejad, Dr Sahar Mehranfar Pages 223-229
    Backgrounds &
    Aims
    The purpose of this study was to comparison degree of hypochondriacal thought in patients with anxiety disorders and depression.
    Materials and Methods
    In this study, 156 patients with anxiety disorders and depression were selected by convenience sampling method. Illness attitude scales (IAS) was administrated to them. Data analysis was done using covariance and post hoc test.
    Results
    The findings indicated that whereas patient with generalized anxiety disorder, obsessive compulsive disorder and depression disorder experience hypochondriacal thought but these symptoms are significantly less pronounced than among those with panic disorder.
    Conclusion
    The finding discussed in this article helps to formulate a more precise conceptualization and treatment planning of panic disorder and other anxiety disorders.
  • Baran Ghezelbash, Firouz Ghaderi Pakdel, Zahir Mohammad Hasan, Samad Zare, Amir Tokmechi, Rahim Hobbenaghi, Somaye Naderi Pages 230-238
    Background and Aims
    Breast cancer is one of major invasive women cancers. Probiotics are nonpathogenic micro-organisms that have immuno-stimulatory effects. Probiotics can stimulate the systemic immunity beside gut immunity against cancer. This study aimed to evaluate the effects of lactobacillus rhamnosus LMG18243 on breast cancer development in inbred Balb/C mice.
    Materials and Methods
    Ten Balb/C mice (4-6 weeks age, 18-20 gr) were entered to study and divided to control and probiotic groups after tumor verification. The probiotic group received bacteria (3 ´ 108 CFU/day) one week before tumorization by gastric intubation. The probiotic administration continued additional 27 days with 3 days interval, and 7 days postoperative delay. The control group received PBS as the same protocol and schedule.
    Results
    The data showed that the tumor growth in probiotic group was lower than the control group significantly. The histopathologic data showed that the mitotic cells in tumor decreased and necrosis processes increased significantly in probiotic group. The significant increase in DTH of probiotic group indicated that the cell mediated immune system was stimulated in probiotic group.
    Conclusion
    The lactobacillus rhamnosus as a probiotic can potentiate the immune system against tumor and can be used as a good adjuvant in cancer therapy. It can stimulate Th1 immune memory cells.
  • Davood Kiani Fard, Shapoor Hasanzadeh, Ra Sadrkahnlou, Mirhassan Farshid Pages 239-248
    Background and Aims

    Increase of blood glucose levels leads to structural and functional changes in reproductive system. This investigation was conducted to evaluate the effects of diabetes on the structure and function of testicular tissue focusing on the ultrastructure of the epithelium of seminiferous tubules.

    Materials and Methods

    Diabetes was induced in adult male rats by single intraperitoneal injection of streptozotocin. Measurement of body and testicular weight, hormonal analysis of pituitary gonadotropins and testicular steroids, with ultrastructural study of seminiferous tubules was made at the end of 70 days of study.

    Results

    In diabetic rats, the body and testicular weights, the levels of 17-β estradiol, progesterone, FSH and LH significantly (p<0.05) reduced in comparison to the control rats. The blood plasma level of testosterone reduced in diabetic rats but was not significant (p>0.05). Ultrastructural study showed the mitochondrial change, reduction of smooth endoplasmic reticulum and presence of lipid droplets in Sertoli cells with disturbance of cell-cell junction of spermatogonia cells in seminiferous tubules of diabetic rats.

    Conclusion

    The results of this study proved that the increase of blood glucose levels can influence the normal spermatogenesis and fertility through the alteration of the hypophyseal and testicular hormonal levels and ultrastructural changes of testicular tissue.

  • Dr Alireza Mahori, Dr Farhad Heshmati, Dr Rahman Abbasivash, Dr Heidar Norozinia, Dr Ebrahim Hassani, Dr Ali Akbar Nasiri Pages 249-254
    Background and Aims
    This study was aimed to investigate whether BIS monitoring can improve recovery from propofol anesthesia and decrease the propofol requirement or no.
    Materials and Methods
    In a randomized, prospective design, 20 patients received propofol, at target dose 100 µg/kg/min and intraoperative anesthetic management was blinded to BIS values, whereas in 20 patients propofol was titrated to maintain a BIS value of 40-60. Mean arterial pressure and bispectral index were recorded at various time intervals. Monitoring was equal in all cases. Mild hypothermic CPB was applied in all patients. Statistical analysis used 2-tailed t test, and chi2 analysis.
    Results
    Patient demographic data, operation performed, hypothermia application, times of anesthesia, duration of operation, and CPB were similar in the both groups. None of the patients reported awareness during a standardized interview. The total dose of propofol was lower in the study group but there were no statistical differences (1.95 mg/Kg/hr in study vs. 2.59 mg/kg/hr in control group and p>0.05) and there was no significant difference in ex-tubation time among two groups.
    Conclusion
    The BIS is useful for monitoring the depth of anesthesia but the use of BIS cannot be valuable in guiding the administration of propofol intraoperatively for coronary artery bypass graft requiring cardiopulmonary bypass. Further investigations with other type of surgeries and shorter time operations are recommended.
  • Dr Masoud Nemati, Dr Said Aslanabadi, Dr Abolhassan Shakeri Bavil, Dr Amir Reza Alizade Milan, Dr Navid Elmdoost Pages 255-261
    Background and Aims
    Intussusception is one of the most common causes of bowel obstruction in young children; ultrasonography (US) is considered a reliable method for diagnosis. The primary treatment is hydrostatic radiologic reduction, but this should never be used in children with necrotic or perforated bowel. Clinical and radiologic prediction of intestinal necrosis is difficult. Color Doppler (CD) US appears to be a useful method to predict the viability of the bowel and the reducibility of the intussusception. The purpose of this study was to assess the diagnostic usefulness of ultrasonography in intussusception in children and determine whether color doppler sonography can predict bowel viability and reducibility.
    Materials and Methods
    US was used to examine 75 children in whom the presence of intussusception was clinically suspected. CDS was performed in 75 patients with proved intussusception with US.
    Results
    CDS indicated blood flow in 70 of 75 cases of intussusception; nonsurgical reduction was achieved in 46 (61.4%) of 75 cases and 29 patients (38.6%) underwent surgical operation. Four of five patients who had no color doppler signal underwent segmental resection. Three of 24 patients who had color doppler signal underwent segmental resection. The difference in resection rates based on blood flow was statistically significant (p=0.007).
    Conclusion
    US is sensitive and specific in the diagnosis of intussusception, and CDS is a promising predictor of bowel viability.
  • Dr Neda Yaghobzadeh, Dr Abdolghafar Ownagh, Dr Karim Mardani, Dr Mohammad Khalili, Dr Amir Tokmechi, Pooyan Nikbakhsh Pages 262-269
    Background and Aims

    Shiga toxin-producing Escherichia coli (STEC), has appeared universally as an important zoonotic food-borne pathogen. Infection with STEC in human has different clinical picture, from mild secretory diarrhea, to hemorrhagic colitis (HC) which can lead to life threatening sequelae like haemolytic uremic syndrome. The purpose of this study was to determine antibiotic resistance profile of shiga toxin-producing E. coli (STEC), molecular identification, and antibacterial activity of Zataria multiflora bioss and Carum copticum essential oil against them.

    Materials and Methods

    In this study, two hundred fecal samples were taken from Buffalo in West Azarbaijan province and examined for Shiga Toxin-producing Escherichia coli by PCR. Antimicrobial susceptibility of the isolates was considered by the disk diffusion method.

    Results

    The results showed that 13 (8/6 %) of isolates harbored the Shiga toxin genes, containing three (23 %) was positive for stx1 and stx2, 5 (38%) was positively identified for stx1, and 5 (38%) was positive for stx2. Multi-drug resistance was detected in all STEC strains, all STEC were resistant to Ampicillin, neomycin, streptomycin, erytromycin, kanamycin, amoxicillin. Tobramycin,Cefotoxime and tetracycline were most effective and all STEC isolates were susceptible to them.

    Conclusion

    According to the results buffalo has important role as a resorvior for STEC in Iran. On the other hand, the isolates showed a high rate of resistance to anti-microbial agents and multi-drug resistance was remarkably common. Finally, the antibacterial activity of plant essential oil would warrant further studies on the clinical applications.