فهرست مطالب

فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
پیاپی 1 (بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/03/31
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی اصغر انواری رستمی، داود خسروانجم، علی رجب زاده، علی شایان صفحه 1
    براساس دیدگاه مبتنی بر منابع، قابلیت های سیستم های اطلاعاتی شرکت ها شامل سه دسته قابلیت های داخل به خارج، قابلیت های خارج به داخل و قابلیت های پوشا است. بررسی ها نشان می دهد که این قابلیت ها، توانایی شرکت ها برای ارائه عملکردی بهتر را ارتقا می بخشد و برخورداری آن ها را از موقعیت رقابتی فراهم می کند. با توجه به اهمیت نقش های مختلف این قابلیت ها در عملکرد شرکت ها، همواره این سؤال مطرح است که کدامیک از این قابلیت ها بر موفقیت عملکرد شرکت ها مؤثرند. این پژوهش بر آن است تا با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی ((FAHP، رابطه میان این قابلیت ها و عملکرد شرکت ها را مورد تجزیه و تحلیل علمی قرار دهد. به دلیل تعدد شاخص ها، چندگانگی قابلیت ها، پیچیدگی تصمیم گیری ها، برخورد مناسب و علمی با ابهام و عدم اطمینان ذاتی این گونه بررسی ها از روش FAHP بهره گرفته اند. نتایج بررسی ها نشان می دهد که از میان شاخص های مختلف، بازده فروش و بهای تمام شده کالای فروش رفته به عنوان معیارهای کلیدی عملکرد شرکت بوده و از میان سه نوع قابلیت های سیستم های اطلاعاتی، قابلیت های سیستم-های اطلاعاتی داخل به خارج محرک مهم تری برای بهبود عملکرد شرکت می باشد. از این رو، قابلیت های داخلی شرکت در پاسخ به بازار، نسبت به قابلیت های خارجی یا برونگرا از اهمیت بیشتری در جهت ارتقای عملکرد شرکت ها برخوردار می باشند.
    کلیدواژگان: دیدگاه مبتنی بر منابع، قابلیت های سیستم های اطلاعاتی، قابلیت های سیستم های اطلاعاتی داخل به خارج، فرایند تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی فازی
  • علی بهاری فر، مهدی جواهری کامل، سیدعلی اکبر احمدی صفحه 23
    یکی از مهم ترین موضوعاتی که سازمان ها با آن مواجه هستند، چگونگی انگیزش کارکنان است به اینکه نقش ها و وظایف خود را به خوبی انجام دهند تا این اطمینان حاصل شود که سازمان اثربخشی خود را حفظ خواهد کرد. در واقع، مجموعه ای ویژه از رفتارهای کارکنان می تواند تاثیر قابل توجهی بر موفقیت سازمان داشته باشد؛ به ویژه رفتارهای داوطلبانه و اختیاری که کارکنان برای سازمان انجام می دهند. این رفتارها، رفتار شهروندی سازمانی نامیده می شوند که رفتارهای کاری داوطلبانه ای هستند که به طور مستقیم و آشکار توسط شرح شغل و سیستم رسمی پاداش سازماندهی نشده اند و در مجموع عملکرد سازمان را بهبود می دهند.
    در این پژوهش سعی شده است تا رابطه بین ارزش های اخلاقی، عدالت سازمانی، تعهد سازمانی، رفتار اخلاقی و رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان حوزه ستادی دانشگاه پیام نور استان تهران مورد بررسی قرار گیرد. برای آزمون فرضیه های تحقیق و به دست آوردن نتایج تحقیق، از آزمون مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که ارزش های اخلاقی سازمان به طور مثبتی بر عدالت رویه ای و عدالت توزیعی تاثیر دارد، عدالت رویه ای و عدالت توزیعی به طور مثبتی بر تعهد سازمانی فرد تاثیر دارد، تعهد سازمانی به طور مثبتی بر رفتار اخلاقی تاثیر دارد و رفتار اخلاقی نیز به طور مثبتی بر بعد جوانمردی و بعد نوع دوستی رفتارهای شهروندی سازمانی تاثیر دارد.
    کلیدواژگان: رفتار شهروندی سازمانی، رفتار اخلاقی، ارزش های اخلاقی، عدالت، تعهد سازمانی
  • مصطفی جعفری، سیامک نوری، داود طالبی صفحه 43
    اهداف
    پیشرفت چشمگیر علم و تحولات گسترده در حوزه فناوری های مدرن سبب شده است که توان علمی به یکی از ابزارهای قدرت تبدیل شود. بر همین اساس دولت ها در تلاشند تا نظام آموزش عالی خود را به گونه ای ارتقا بخشند که بر مبنای عملکرد آن جایگاهشان را بهبود دهند. در این مقاله یک مدل جامع در زمینه رتبه بندی و ارزیابی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ارائه می شود از این رو محیطی رقابتی در میان این مراکز ایجاد می کند که کمک به بهبود سطح علمی آن ها می کند.
    متدولوژی: در این مقاله از منابع ادبیاتی بهره گرفته شده و یک بررسی جامع انجام شده است. براساس آن 28 عامل موثر در ارزیابی دانشگاه ها استخراج شده است. این معیارها که با سیستم آموزش عالی در ایران سازگار هستند توسط متخصصان بررسی شده و در نهایت مدلی یکپارچه ایجاد شده است.
    نتایج
    این مقاله مدلی جامع برای ارزیابی دانشگاهی ارائه می کند. کاربرد این مدل در مراکزآموزش عالی منجر به یکپارچگی عملکرد این مراکز می شود و رقابت میان این مراکز و در نهایت توان علمی آن ها را افزایش می دهد.
    کلیدواژگان: ارزیابی عملکرد، رتبه بندی، عوامل کلیدی، آموزش عالی
  • داود حسین پور، علیرضا کوشکی جهرمی، حسن بودلایی صفحه 65
    توانمند سازی تاثیر زیادی بر کارایی و اثربخشی مدیریتی و سازمانی دارد و از سویی به نظر بسیاری از محققان و نظریه پردازان، نقشی که افراد کارآفرین در ایجاد مزیت رقابتی ایفا می کنند، قابل توجه است. چنانچه شرایطی فراهم شود که کارکنان بتوانند رفتارهای کارآفرینانه را در سازمان بروز دهند و به نتیجه برسانند، می تواند نوید بخش دستیابی به سازمانی کارآفرین باشد. مزایای معنویت کاری از قبیل افزایش خلاقیت، افزایش صداقت و اعتماد، افزایش تعهد سازمانی، بهبود نگرش های شغلی کارکنان، افزایش رضایت شغلی، مشارکت شغلی و... می باشد. همه این موارد به صورت مستقیم و غیرمستقیم باعث بهبود عملکرد، سودآوری و اثربخشی سازمانی می شوند. این مقاله در تلاش برای بررسی تاثیر ابعاد توانمند سازی روان شناختی و معنویت کاری بر بروز رفتارهای کارآفرینانه درسازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک های صنعتی ایران است. بر اساس مدل مفهومی به دست آمده از ترکیب سه متغیر توانمندسازی روان شناختی، معنویت کاری و بروز رفتارهای کارآفرینانه، شش فرضیه تدوین شد و با آزمون های آماری کلموگروف اسمیرنوف، آزمون همبستگی رتبه ای اسپیرمن، آزمون فریدمن، تحلیل رگرسیون مورد بررسی قرار گرفت. در انتها نیز مدل تحقیق بر اساس تحلیل مسیر بررسی شد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است از این رو پس از گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه با 51 سؤال به تجزیه و تحلیل یافته ها پرداخته شد. جامعه آماری، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران می باشد و 148 نفر از کارکنان این سازمان، واقع هفت استان (تهران، فارس، اصفهان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان وضوی) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. یافته ها نشان می دهد از آن است که بین سه متغیر بررسی در این پژوهش، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
    کلیدواژگان: توانمند سازی، توانمند سازی روان شناختی، کارآفرینی، رفتارهای کارآفرینانه، معنویت، معنویت کاری
  • حسن دانایی فرد صفحه 93
    اندازه گیری عملکرد مدیریت در دولت چالش عمده در برابر سیاست گذاران هر کشوری است. دستگاه محاسباتی عملکرد دولت، برآیند پارادایم مدیریتی حاکم بر نظام سیاسی است. سیاست ها تجلی مدیریت هر دولتی است. برای اندازه گیری ره آورد سیاست ها، باید رژیم های اندازه گیری طراحی کرد. مدل محاسبه ارزش عمومی که در دهه اخیر در بخش دولتی مطرح شده است می تواند در ارزیابی عملکرد سیاست علم استفاده شود. نویسنده سعی کرده است با طراحی مدل ارزش عمومی سیاست علم، گامی به سوی طراحی نظام ارزیابی عملکرد سیاست های دولت در ایران بردارد. مدل پیشنهادی، حاصل تامل ابتکاری نویسنده است و ارزیابی و بهبود آن نیاز به توجه علمی بیشتری دارد.
    کلیدواژگان: عمکرد دولت، ارزشیابی سیاست، ره اوردهای سیاست عمومی، ارزش عمومی، رژیم های اندازه گیری
  • فریبرز رحیم نیا، سید حسن صادقیان صفحه 115
    روند جهانی سازی و شکل گیری فضاهای رقابتی جدید منجر شده است که صادرات نه تنها برای اقتصاد ملی امری ضروری باشد، بلکه برای بقا و رشد بسیاری از شرکت ها نیز امری حیاتی تلقی شود. نوع جهت گیری استراتژیک شرکت به عنوان یکی از مهم ترین عوامل اثر گذار بر موفقیت صادرات مشهود است. یکی از چارچوب های جهت گیری استراتژیک، فعال بودن در مقابل انفعالی بودن است. فعال بودن با درک مدیریتی مبنی بر این که سازمان می تواند از طریق تحلیل نظام مند فرصت ها و تهدیدها، مقصدش را تحت تاثیر قرار دهد، تعریف می شود و در مقابل انفعالی بودن بیانگر سطوح پایین تحلیل تقاضا و تحقیق بازار در سازمان است. انتظار می رود که شرکت های صادراتی با جهت گیری استراتژیک فعال، موفقیت بیشتری را در امر صادرات تجربه کنند و همچنین داشتن جهت گیری استراتژیک انفعالی موفقیت صادرات شرکت را مخدوش کند. بر این اساس مدل مفهومی تحقیق تبیین شد و 4 فرضیه مبتنی بر آن شکل گرفت. از طریق اطلاعات جمع آوری شده به وسیله پرسشنامه ای 34 نمونه ای از جامعه شرکت های صادراتی واقع در شهر مشهد و با استفاده از روش تحلیل رگرسیون، نتایجی حاصل شد که نشان می دهد جهت گیری استراتژیک فعال بر موفقیت صادرات و انتظار موفقیت آتی صادرات تاثیر مثبت دارد. از طرف دیگر، تاثیر منفی جهت گیری استراتژیک انفعالی بر موفقیت صادرات و انتظار موفقیت آتی صادرات رد شد.
    کلیدواژگان: جهت گیری استراتژیک، جهت گیری استراتژیک فعال، جهت گیری استراتژیک انفعالی، موفقیت صادرات، انتظار موفقیت صادرات آتی
  • محمد محمودی میمند، عطا الله هرندی صفحه 137
    رفتارهای شهروندی سازمانی به عنوان رفتارهای اختیاری و آگاهانه کارکنان، تاثیر به سزایی بر عملکرد فردی و سازمانی دارد و کارکنان را در وضعیتی قرار می دهد که داوطلبانه وظایفی فراتر از نقش و شرح شغل خود انجام دهند. در این میان خودسودمندی کارکنان، اعتماد و اعتقاد کارکنان به توانمندی ها و استعدادهای خود، نقش به سزایی در تشویق و توسعه رفتارشهروندی سازمانی دارد.
    در مقاله حاضر، همبستگی خودسودمندی کارکنان با بروز رفتارهای شهروندی سازمانی و همبستگی خودسودمندی کارکنان با ابعاد رفتارشهروندی سازمانی در میان کارکنان مدیریت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بررسی شده است. داده های مورد نیاز برای این تحقیق به صورت سرشماری از همه کارکنان مدیریت فرهنگی وزارت علوم و درقالب پرسشنامه جمع آوری شده است. برای سنجش رفتار شهروندی از پرسشنامه پودساکف و همکارانش و برای سنجش خودسودمندی سازمانی از پرسشنامه محقق استفاده شد که بر اساس مطالعات بندورا در ارتباط با نظریه اجتماعی شناختی طراحی شده است. این تحقیق از نوع کاربردی با ماهیت پیمایشی است و داده ها در قالب محاسبه ضریب همبستگی و آزمون معناداری آن (T یک طرفه) تجزیه و تحلیل شده است. نتایج به دست آمده حاکی از رابطه مستقیم میان خودسودمندی کارکنان و بروز رفتارهای شهروندی و همچنین ارتباط مستقیم میان خودسودمندی با هر یک از ابعاد رفتار شهروندی است.
    کلیدواژگان: رفتار شهروندی سازمانی، خودسودمندی، نوع دوستی، روحیه جوانمودی، فضیلت مدنی، تواضع (فروتنی)، وجدان کاری
|
  • Ali Asghar Anvary Rostamy, Davoud Khosro Anjom, Ali Rajabzadeh, Ali Shayan Page 1
    According to the resource based attitude, the capabilities of information systems improve firms’ performance and competitive advantages through three ways: 1) inside-outside capabilities, 2) outside-inside capabilities and 3) spanning capabilities. Because of the importance of systematic study on the relationship between these capabilities and firms’ performance this paper was aimed at investigating this relationship using fuzzy analytic hierarchy process (FAHP). We utilized the FAHP because of existing several indices, complexity of decisions and uncertainties that are intrinsically involved in the evaluation of these capabilities. The results imply that among the criteria, return on sales and cost of sold goods are two key criteria that facilitate firms’ success. Moreover, inside-outside capabilities regard a good stimulus for improving firms’ performance. Then, firms’ internal capabilities are more important in responding to market than outside-inside capabilities.
  • Ali Bahari-Far, Mehdi Javaheri Kamel, Seyed Aliakbar Ahmadi Page 23
    One of the most important issues that organizations face is how to motivate employee to perform their roles well, thus ensuring that organization to retain its effectiveness. Indeed, specific set of employee's behaviors, discretionary ones that employees perform for organization that can significantly affect on organization’s success specifically. These behaviors are called organizational citizenship behaviors, defined as discretionary work behaviors that that have not been recognized directly or explicitly by the formal reward system, and in the aggregate, they promote the functioning of the organization. In this study has tried to investigate relationships between organization ethical values, organizational justice, organizational commitment, ethical behavior and organizational citizenship behaviors in Staff part employees of Payam Nour University (Tehran branch). In respect to purpose, this study is applied and in respect to doing method and data collection, is descriptive-analytic. LISREL and structural equation model were used for testing the hypotheses. The results of this study indicated that organization ethical values positively affects on procedural and distributive justice. Procedural and distributive justice positively affects on organizational commitment. Also organizational commitment positively affects on ethical behavior. Ethical behavior positively affect on sportsmanship and altruism dimensions of organizational citizenship behaviors.
  • Mostafa Jafari, Siamak Noori, Davood Talebi Page 43
    Remarkable progresses of science and extensive development of modern technologies have led academic ability to become one of the tools of power. Accordingly, governments are trying to promote their higher education system in such a way that their position would improve on the basis of its performance. One of the most effective ways is to develop a comprehensive and integrated model for evaluation and ranking of universities and higher education institutions. Reaching such a model needs identifying factors and criteria that are related to evaluating the universities performance, choosing compatible factors with Iran’s higher education system, classification of the criteria and finally, representing them in a model. In this research, according to the literature review and expert’s point of view, eight factors were presented as the basic parts of the model as follows: educational, research, cultural, student, management and human resource, information technology, quality assurance and educational and research space factors. By using factor analysis, the extracted criteria were classified according to these eight factors and the final model was presented. The use of this model will cause integrating the system of performance evaluation of universities and higher education institutions. It will further help them to pursue their competition in such a way that consequently help the country to reach the desired scientific capability.
  • Page 65
    Empowerment has high impact managerial and organizational efficiency and effectiveness. On the other hand, the role of entrepreneur people to create competence advantages is undeniable. The advantages of the workplace spirituality (innovation, organizational commitment and so on) can make our organization an effective organization. So relationship between psychological empowerment, workplace spirituality and entrepreneurial behavior is the aim of this research. The conceptual model of research has been designed using these three variables. For this purpose, six hypotheses were tested. It was concluded that there is a significant relationship among three variables (psychological empowerment, workplace spirituality and entrepreneurial behavior).
  • Hasan Danaeefard Page 93
    Measuring government is among the major challenges faced by public policy makers in any country. The origin of measuring the government performance is the managerial paradigm of political system. Public policies are reflections of government management. For measuring policy outcomes, a measurement system must be designed. The public value model can be used for measuring policy outcomes. In this paper, a model for is proposed measuring public policy performance based public value model.
  • Fariborz Rahimnia, Seyed Hasan Sadegiyan Page 115
    The process of globalization and the formation of new competitive environment have not only led to the necessity of export for the economy of nations, but also to the survival and growth of many companies. The type of a company's strategic orientation is considered as one of the most important factors for export success. Among them is proactive versus reactive orientation. Being proactive is defined as a managerial understanding, in which an organization can affect its destination through the systematic analysis of opportunities and threats. On the other hand, being reactive indicates low levels of demand analysis and market research of an organization. It is expected that exporting companies with proactive strategic orientation enjoy a more successful exporting experience. In contrast, reactive strategic orientation undermines the export success of a company. Accordingly, the conceptual model of this study was formulated and four hypotheses were established based on this conceptual model. Through the data collected by a questionnaire from a sample of 34 exporting companies located in Mashhad (Iran), and then using regression analysis, the results obtained showed that proactive strategic orientation has a positive effect on export success and expected both export success. On the other hand, the negative impacts of reactive strategic orientation on export success and expected export success were rejected.
  • Mohammad Mahmoudi Maymand, Attallah Harandi Page 137
    Organizational citizenship behavior, as an optional and intelligent behavior of the personnel, has a significant impression on the individual and organizational conducts and make the personnel to do their duties much better than expected and assigned by their job description. Meanwhile, self-efficacy of the personnel, relaying on their ability and talent, has a determining role in encouraging and developing organizational citizenship behavior. This article aimed to study the correlation of the self-efficacy of the personnel with conducting organizational citizenship behavior and also the correlation of the personnel’s self-efficacy with the aspects of organizational citizenship behavior among the personnel of the Cultural Management Department of the Ministry of Science, Research & Technology (Tehran, Iran). The required data were collected through official census of all the employees of the Cultural Management Department of that Ministry using two different questionnaires; Podsakoff et al’s questionnaire, was used to assess organizational citizenship behavior, and the researcher made questionnaire, programmed based on Bendora’s study on social-cognitive theory, was applied to assess the organizational self-efficacy. The research is a survey study and the data were analyzed using correlation coefficient calculation and its significance test (T-sample test). The results showed a direct relationship between the personnel’s self - efficacy and the outbreak of citizenship behavior. There was also a direct interrelation between the personal’s self-efficacy and every aspect of the citizenship behavior.