فهرست مطالب

حقوقی دادگستری - پیاپی 72 (زمستان 1389)

مجله حقوقی دادگستری
پیاپی 72 (زمستان 1389)

  • 158 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/11/26
  • تعداد عناوین: 6
|
  • لیلا سادات اسدی، رقیه سادات مومن صفحه 9
    مطابق شرط دوازدهم مندرج در نکاحنامه های رسمی، در صورت ازدواج مجدد زوج، زوجه می تواند به وکالت از او خود را مطلقه سازد. رویه ی قضایی، اذن دادگاه بر ازدواج مجدد زوج را در تحقق این شرط بی تاثیر می دانست، حتی اگر سبب اذن دادگاه، نشوز زوجه باشد. رای وحدت رویه ی صادره از سوی هیات عمومی دیوان عالی کشور، به خلاف رویه ی موجود، نشوز زوجه را مانع از تحقق شرط مذکور دانسته است. در این رای بر قاعده ی منع سوءاستفاده از حق، تکلیف زوجه به تمکین و قبح دادن پاداش به زوجه ی ناشزه و نیز تایید این نظر در فتاوای فقها استدلال شده است. صرف نظر از این که، هر یک از این موارد دارای پاسخ است، مهم ترین دلیل بر عدم قوت این رای، آن است که جایگاه صدور رای وحدت رویه، تفسیر قانون است که موجودیت خود را از اراده ی قانون گذار می گیرد و از این رو حاکمیتی عام دارد، در حالی که شرط ضمن عقد، ناشی از اراده ی اشخاص است. هم چنین مطابق اصل یکصد و شصت و هفتم قانون اساسی، مراجعه ی به منابع و یا فتاوای معتبر فقهی، منوط به اجمال، نقص، ابهام و یا تعارض متون قانونی است؛ این در حالی است که موضوع حاضر صرفا واجد جنبه ی قراردادی است.
    کلیدواژگان: رای وحدت رویه، دیوان عالی کشور، نشوز، ازدواج مجدد، وکالت در طلاق، اجتهاد
  • احمد محمدی باردئی صفحه 35
    نهادهای حقوقی که گاه و بیگاه از کشورهای خارجی وارد ادبیات حقوقی ما می شود، باید بومی سازی شوند، به گونه ای که با اصول و مبانی حقوق داخلی هماهنگ گردند. اهدای جنین، نهاد حقوقی نوپیدایی است که در زادگاه خود، تابع اصلی قرار گرفته است که از آن با عناوین بی نام بودن، محرمانگی یا رازداری یاد می شود.
    در حقوق ایران، به دلیل اجمال قانون نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور و عدم انطباق مفاد آیین نامه ی اجرایی این قانون با قوانین حاکم و نیز اصول حقوقی، نسبت به جریان اصل محرمانگی تردیدهایی وجود دارد. این نوشتار در پی آن است تا با بررسی مقررات حاکم، فقدان یا وجود این ویژگی را در حقوق داخلی تبیین نموده و برای خلاء های موجود ارائه ی راهکار نماید؛ از این جمله است ضرورت اصلاح قانون حاکم بر ثبت اسناد سجلی و تصریح به رد محرمانگی در قانون نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور.
    کلیدواژگان: اهدای جنین، اهدا کننده، اهدا گیرنده، محرمانگی، نسب
  • عبدالله خدابخشی، نیره عابدین زاده شهری صفحه 57
    به هر میزان که قلمرو اخلاق و حقوق به هم نزدیک تر شود، به همان اندازه، رعایت منطق حقوقی و دست یابی به عدالت نیز دشوارتر خواهد شد. هرگاه این امر به خانواده منتهی شود، به واقع، مرز اخلاق و حقوق، احساس و عدالت، انصاف و جانبداری و سایر مفاهیمی که سر سازگاری با هم ندارند، تاریک تر شده و منازعات مرزی میان آن ها شدت می گیرد. این نزاع تنها به هنگام تقنین و وضع قاعده نیست، بلکه دادرس را نیز با سردرگمی مواجه می سازد؛ زیرا، علاوه بر کشف «حکم»، احراز «موضوع» دعوا نیز با اوست؛ امری که در نتیجه ی همراه شدن با احساسات و عواطف ممکن است دادرس را به بیراهه کشاند؛ در این راستا دادرس باید به این قاعده ی اساسی توجه داشته باشد که افزون بر احراز موضوع و کشف درست قاعده، تفسیری متعادل از قواعد داشته باشد؛ این وظیفه ای دشوار است که به شهود قضایی نزدیک تر است تا استدلال زبانی و مکتوب.
    کلیدواژگان: تعادل، تفسیر، قاعده، همسران، دعوا
  • حمید جربانی صفحه 91
    با ورود به حیطه ی علت شناسی جرایم، می توان تفکیکی منطقی میان جرایم زنان و مردان یافت، در سراسر جهان بررسی جرایم ارتکابی زنان و مردان مبین وجود رابطه ای مسلم میان این جرایم و نقش جنسیتی مرتکبان آن است.
    در این نوشتار با بررسی تحولات صورت گرفته در تعداد، میزان و الگوی جرایم ارتکابی زنان ایران در دو دهه ی اخیر این نتیجه حاصل می شود که به رغم افزایش چهار برابری تعداد محکومان زن، نسبت جرایم زنان به کل جرایم ثابت مانده و حتی اندکی کاهش یافته است؛ افزون بر این، الگوی جرایم زنان ایران، بر اساس الگوی سنتی جرم بوده و بیشتر بر جرایم اخلاقی، جنسی و مواد مخدر تمرکز دارد؛ این امر با یافته های حاصل از نظریات مبتنی بر ارتباط عوامل زیست شناختی، شخصیتی و اجتماعی با وقوع جرم نیز مطابقت دارد.
    کلیدواژگان: جرایم زنان، الگوی جرایم، میزان جرم، نوع جرم
  • بهرام درویش صفحه 119
    از دیرباز مراجع قضایی دادگستری در خصوص شمول ماده ی 1085 قانون مدنی از حیث دامنه ی حق حبس زوجه اختلاف داشتند؛ گروهی حق حبس را تنها به حق امتناع از تمکین خاص منحصر کرده و برخی، آن را مشتمل بر حق زوجه در خودداری از تمکین خاص و عام می دانستند. تفاوت دیدگاه ها و صدور برخی آراء متهافت در این خصوص، سرانجام به صدور رای وحدت رویه از سوی هیات عمومی دیوان عالی کشور منجر شد. به موجب این رای، مراد از حق حبس در ماده ی 1085، حق امتناع زوجه از تمامی وظایف زوجیت (حق امتناع از تمکین عام) می باشد.[1] [1]. رای وحدت رویه ی شماره ی 718 مورخ 13/2/1390، هیات عمومی دیوان عالی کشور (ردیف 87/18 صادر شده با هفتاد و دو رای موافق، در مقابل نه رای مخالف): «مستفاد از ماده 1085 قانون مدنی این است که زن در صورت حال بودن مهر می تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای مطلق وظایفی که شرعا و قانونا در برابر شوهر دارد، امتناع نماید. بنابراین، رای شعبه 5 دادگاه تجدیدنظر استان که با این نظر انطباق دارد به اکثریت آراء صحیح و قانونی تشخیص و تایید می گردد».
    کلیدواژگان: حق حبس، تمکین عام، تمکین خاص، ماده ی 1085 قانون مدنی، وظایف زناشویی
  • ایرنه اشنایدر ترجمه: ضحی سوادکوهی فر، سیدعلی کاظمی صفحه 133
    «هاشم کمالی»، حقوق دان افغانی در سال 1985 در کتاب خود با عنوان «حقوق در افغانستان» این گونه نوشت: «یک مرد در افغانستان می تواند به یکی از چهار روش زیر همسر اختیار کند: او می تواند یک بیوه را به ارث ببرد؛ می تواند در یک ازدواج مبادله ای، عروسی را به دست آورد؛ همسری را به عنوان غرامت جرمی که خود یا بستگانش قربانی آن بوده اند، به دست آورد یا قیمت همسر خود را بپردازد. هیچ یک از سه روش ارث بردن یک بیوه، ازدواج مبادله ای و یا همسران به مثابه ی غرامت جرم، مطابق موازین شرعی و قطعا استانداردهای حقوق بشر نیست.» هدف این نوشتار، بررسی تحولات حقوقی افغانستان در راستای حذف روش های همسرگزینی پیش گفته و پاسخ به این پرسش است که آیا بعد از تحولات سیاسی افغانستان در بیست سال اخیر؛ تجربه ی غلبه ی روس ها (1988-1979) که تمایل به عرفی کردن سیستم حقوقی داشتند، دوره ی تاسیس مجدد نظام اسلامی توسط مجاهدین یا جنگ مدنی (1994-1988) و حکومت طالبان که در تحمیل عقیده ی متعصبانه و سخت از اسلام تلاش می نمودند (2001-1994)، این وضعیت همچنان باقی است؟
    کلیدواژگان: قانون خانواده افغانستان، حقوق اسلامی، مهریه، ازدواج کودکان، حقوق بشر
|
  • Hamid Jarabani Page 91
    In etiology of crimes, a logical differentiation can be found between crimes committed by men and women. All around the world, studies about crimes committed by men and women have proved a definite relation between these crimes and gender role of their committers. In this paper, by studying the number, extent and pattern of crimes committed by Iranian women during the last two decades, we will show that although the number of women convicts has quadrupled, the ratio of crimes committed by women to all crimes has remained constant and even dropped a little. Furthermore the pattern of crimes committed by women in Iran is traditional and more focused on moral crimes, sexual crimes, and drugs; this is consistent with findings of theories based on the relation of biological, personal, and social causes with crime commitment.
    Keywords: Womens Crimes, Crime Pattern, Extent of Crime, Kind of Crimes
  • Bahram Darvish Page 119
    Since long ago, legal authorities of judiciary have disagreed about article 1085 of the Civil Code in regard to the scope of wife’s refusal right. Some have restricted it to particular and others have extended it to particular and general disobedience. Such disagreements and the issuance of contradictory verdicts finally urged the Full Bench of the Supreme Court to issue a precedent verdict. According to the verdict the meaning of refusal right in the aforementioned article is general disobedience.
    Keywords: Refusal Right, General Obedience, Particular Obedience, Article 1085 of the Civil Code, Matrimonial Responsibilities
  • Zoha Savadkouhi Far, Seyed Ali Kazemi Page 133
    In 1985 the Afghan jurist Hasim Kamali wrote the following in his book Law in Afghanistan: In Afghanistan, a man may acquire a wife in any one of the following four ways: he may inherit a widow, gain a bride in exchange marriage, gain a bride as compensation for a crime of which he or his relatives were the victim, or pay a bride price. Inheriting a widow, exchange marriage and wives as compensation for a crime are all not acceptable according to shari’a standards and of course do not conform to human rights standards. The aim of this article is to explore whether this situation still prevails more than twenty years after the country went through the experience of Soviet occupation (1979-1988), which had a clear tendency to secularise the legal system, the time of re-establishment of the Islamic system during the rule of the Mujahidin, the civil war (1988-1994) and the Taliban who tried to impose their strict interpretation of Islamic law on the country.(1994-2001).
    Keywords: Afghanistan, Family Law, Islamic Law, Mahr, Child Marriage, Human Rights, The Position of Afghan Women, Legal