فهرست مطالب

جغرافیا و برنامه ریزی محیطی - سال بیست و دوم شماره 1 (پیاپی 41، بهار 1390)

نشریه جغرافیا و برنامه ریزی محیطی
سال بیست و دوم شماره 1 (پیاپی 41، بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/05/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • قاسم عزیزی، علی حنفی، محسن سلطانی، موسی آقاجانی صفحات 1-14
    در این پژوهش به منظور بررسی الگوی سینوپتیکی یخبندان شدید و دیر هنگام دوره 23 تا 26 فروردین ماه 1388، نقشه های هواشناسی میانگین فشار سطح دریا، 850 و 500 هکتوپاسکال بررسی شده است، و با استفاده از نقشه های همدیدی، موقعیت و جابجایی سیستم های جوی همچون: سیکلون ها، آنتی سیکلون ها و میدان های باد مطالعه شده است. نتایج نشان دهنده آن است که فعالیت سامانه پرفشاری در شمال دریای خزر سبب ریزش هوای سرد عرض های بالا به کشور شده به طوری که باعث وقوع یخبندان در بیشتر ایستگاه های کشور شده است. و میدان باد ترازهای پایین، نقش مهمی در تغذیه رطوبتی سامانه های جوی داشته است که طی دوره فعالیت این سامانه الگوی مناسب میدان باد ترازهای پایین، سبب تغذیه رطوبتی قابل ملاحظه ای به کشور شده، به طوری که در برخی ایستگاه ها ریزش برف مشاهده شد. همچنین نتایج حاصل از پهنه بندی مقادیر حداقل دمای 24 ساعته، نشان داد که طی این دوره، بخش های غربی و جنوب غربی کشور نسبت به دیگر نواحی یخبندان های شدیدتری را تجربه کرده اند.
    کلیدواژگان: سینوپتیک، یخبندان شدید، پهنه بندی، فروردین، ایران
  • مریم بیاتی خطیبی، معصومه رجبی، فریبا کرمی صفحات 15-34
    در سطوح دامنه های مناطق نیمه خشک انواع فرسایش و با شدت های متفاوت فعال است. فرسایش خطی بویژه فرسایش خندقی در بین انواع فرسایش مهمترین عامل تخلیه و ورود مواد دامنه ای به دشت های سیلابی وآب های جاری محسوب می شود. این نوع فرسایش در محدوده های کوهستانی نواحی نیمه خشک که دامنه هابه خوبی توسط پوشش گیاهی محافظت نمی شوند، بیشتر دیده می شود. در تشدید فرسایش عوامل مختلفی دخیل هستند، اما سرعت تشکیل عوامل مختلفی دخیل از پدیده های مربوط به فرسایش، به ویژه خندق ها در سطوح شیبدار متشکل از سازندهای سطحی مستعد به فرسایش خطی قابل ملاحظه است. در حوضه شورچای واقع در دامنه های شرقی کوهستان سهند (واقع در موقعیت جغرافیایی از 05 36 تا 20 37 عرض شمالی واز 43 46 تا 15 47 طول شرقی)بر روی دامنه های متشکل از سازندهای سطحی متشکل از مارن، سیلت و رس حضور خندق های عمیق ودر حال توسعه در بخش های مختلف حوضه، بویژه در شیب های منتهی به رودخانه اصلی بیشتر دیده می شود. در این مقاله با استفاده از شاخص ها وضرایب مختلف مانند شاخص های V و TCI عوامل تشکیل وتوسعه این پدیده بررسی و تحلیل شده. نتایج حاصل از این بررسی ها نشان می دهد که در بخش های مختلف حوضه شورچای، شیب و نوع سازندهای سطحی دامنه ها نقش اولیه را در فراهم نمودن زمینه لازم برای تشکیل خندق ها ایفا نموده است. تحلیل مقادیر حاصل از به کارگیری شاخص ها در بخش هایی از محدوده مورد مطالعه نشان می دهد که در مواردی مقادیر حاصل از حد آستانه ها تجاوز نموده است، که این امر از پتانسیل بالای دامنه های محدوده مذکور برای فرسایش خطی، حکایت می کند.
    کلیدواژگان: فرسایش خطی، فرسایش خندقی، عوامل توپوگرافی، سازندهای سطحی، کوهستان سهند
  • رضا اسماعیلی، امیر گندمکار، حسنعلی غیور صفحات 35-52
    در این تحقیق سعی شده است تغییرات دما و بارش و همچنین بعضی از شاخص های حدی موثر بر بخش کشاورزی در دوره اقلیمی 1418-1389 در سطح استان خراسان رضوی ارزیابی گردد. با استفاده از داده های آب وهوایی که توسط مدل GCM ECHO-G سناریوی A1 برای دوره آینده برآورد شده است، میزان تغییرات 8 شاخص موثر، نسبت به میانگین دوره گذشته محاسبه شده است. نتایج حاکی از افزایش متوسط درجه حرارت (5/0 درجه سلسیوسی)، طول دوره رشد(17روز)، میانگین بارندگی(7 میلیمتر)، تعداد بارش های سنگین(یک روز) و ضریب تغیرات بارندگی (5/1 درصد) و همچنین کاهش در طول دوره یخبندان(7/14روز)، تعداد روزهای یخبندان(15روز) و تعداد روزهای همراه با بارندگی (9روز) را در دوره اقلیمی آینده نشان می دهد. نتیجه تحلیل فضایی که از ترکیب هشت لایه میزان تغییرات شاخص ها در محیط GIS صورت گرفته، نشان می دهد، میزان تغییرات اقلیمی در سطح منطقه مورد مطالعه بین 46 تا 65 درصد خواهد بود. (از حداقل 0 تا حداکثر100درصد). نواحی عمده استان میزان تغییراتی بین 50 تا 60 درصد را تجربه خواهند کرد. بیشترین و شدیدترین تغییرات در مناطق شمالی استان خراسان رضوی و دشت مشهد رخ خواهد داد.
    کلیدواژگان: خراسان رضوی، تغییرات اقلیمی، GCM، شاخص حدی، وزن دهی
  • بهلول علیجانی، پیمان محمودی*، علی پناهی صفحات 53-68

    تغییر آب و هوا، یکی از چالش های برجسته سده جاری است. در این میان تغییرات دما به عنوان پایه ای ترین عنصر آب و هوایی هر ناحیه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مطالعه، فرضیه جابه جایی هسته های زمانی و مکانی موج های هوای سرد در قالب پایین ترین دماهای ماهانه برای ناحیه کوهستانی غرب و شمال غرب ایران بررسی شد. در جهت دستیابی به این هدف، داده های پایین ترین دماهای ثبت شده ماه های نوامبر تا می برای یک دوره 30 ساله (2005-1976) برای 11 ایستگاه منتخب از سازمان هواشناسی کشور دریافت گردید. سپس با انتخاب موج های شاخص سرماهای سالانه که بر پایه معیارهایی همچون حداقل چهار ایستگاه در قالب یک گروه دارای پایین ترین دماهای حداقل و همچنین دو روز فاصله میان موج انتخاب شده با گروه ایستگاه های قبل، جابه جایی های زمانی و مکانی موج های سرما و روند تغییرات آنها بررسی شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که: یک جابه جایی در هسته های مکانی موج های شاخص سرما در طول دوره مورد مطالعه (2005-1976) از عرض های جغرافیایی حدود 35 درجه به سمت عرض های جغرافیایی بالاتر از 36 درجه انجام شده است. همچنین نتایج حاصل از تحلیل روند هسته های زمانی موج های شاخص نیز نشان دهنده از یک جابه جایی در هسته های زمانی وقوع سرماهای شدید در غرب و شمال غرب ایران است؛ بدین صورت که هسته های زمانی شاخص سالانه ازاوایل ماه فوریه و اواخر ماه ژانویه به سوی اوایل ماه ژانویه و حتی اواخر ماه دسامبر جابه جایی نشان می دهند، اما شایان ذکر است که این جابه جایی ها در سطح احتمالاتی 5 درصد تایید نشده است. نکته دیگری که از این پژوهش منتج گردیده، این است که با توجه به جابه جایی هسته های مکانی و زمانی موج های سرماهای شاخص در غرب و شمال غرب ایران، دمای موج های شاخص روندی کاهشی داشته اند؛ یعنی به سمت سردتر شدن سوق پیدا کرده اند.

    کلیدواژگان: هسته های مکانی سرما، هسته های زمانی سرما، غرب و شمال غرب ایران، تغییر اقلیم، موح های سرما
  • سید حسن مطیعی لنگرودی، ماهره نصرتی صفحات 69-84
    توسعه گردشگری در روستاها، گسترش فرصتهای شغلی، ایجاد درآمد اضافی و فقرزدایی را در مناطق روستایی به ارمغان می آورد، و مزایای فرهنگی و زیست - محیطی نیز به دنبال دارد، اما همواره خلا برنامه ریزی کار آمد، در سیاستهای توسعه روستایی برای فراهم آوری، یا یک پارچه کردن گردشگری، احساس می شود. هدف این پژوهش، امکان سنجی توسعه گردشگری در نواحی روستایی بخش کرگانرود شهرستان تالش بوده و روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است. داده های تحقیق از طریق پرسشنامه و مستندات آماری و نقشه ای حاصل شده است. از آن جا که در مورد تعداد گردشگرانی که سالانه به بخش کرگانرود وارد می شوند، هیچ گونه آماری در دسترس نیست، برای این منظور، طی چند مرحله در فصل گردشگری(تابستان و عید نوروز) تعداد 70 پرسشنامه توسط گردشگران تکمیل گردید. نتایج این پژوهش نشان می دهد که بین جاذبه های طبیعی و یادمانهای تاریخی، میزان پذیرش گردشگران از سوی مردم بومی و امکان توسعه گردشگری در بخش کرگانرود رابطه معناداری وجود دارد، اما بین دیگر جاذبه های فرهنگی و اجتماعی و امکان توسعه گردشگری در بخش کرگانرود، رابطه معناداری وجود ندارد. به لحاظ این که بخش کرگانرود از توان جاذبه های فرهنگی و اجتماعی برخودار است، مسؤولان و مدیران منطقه با به روز کردن این توان ها در توسعه گردشگری منطقه می توانند بسیار مؤثر باشند.
    کلیدواژگان: برنامه ریزی گردشگری، توسعه روستایی، بخش کرگانرود
  • داریوش رحیمی، قدیر ولی پور، حجت الله یزدانپناه صفحات 85-96
    روش سامانه ها و خوشه بندی فازی، یکی ازتکنیک های نو در شناخت پدیده های است که با تاکید بربیان متغیرهای زبانی و شاخص های میزان درجه عضویت اعضای، میانگین و عرض همپوشانی به کمک قوانین استنتاج فازی انجام می پذیرد. این سامانه که بر پایه نقش تمامی اجزای یک سیستم در شکل گیری یک پدیده استوار است، هدف اصلی نشان داده مرزهای در فضای خاکستری در خصوص جداسازی جوامع از یکدیگر دارد.لذا دما به عنوان یک عنصر افلیمی که دارای پیوستگی آثار خارج از منطق دو دویی است، انتخاب شده و البته، استان چهارمحال و بختیاری به عنوان یک پهنه متنوع اقلیمی با نمودهای خاص و قابل توجه انتخاب شده است. در این مطالعه به منظور شناخت پهنه های دمایی، استان چهارمحال و بختیاری با استفاده از روش مجموعه ها و خوشه بندی فازی طبقه بندی شده است.بررسی ها در این استان با استفاده از روش فازی و خوشه بندی آن بر اساس فاصله اقلیدسی حکایت از وجود سه گروه دمایی شهرکرد با متوسط دمایی 13-11 درجه سانتیگراد(ناحیه سرد)، کوهرنگ با متوسط دمایی 11-8 درجه سانتی گراد(بسیار سرد)، وگروه لردگان با متوسط دمایی 20-14 درجه سانتی گراد(معتدل و نیمه گرم) دارد. این تنوع دمایی در محدوده استان منجر به واحدهای ارضی متعدد،توان اکولوژیک متنوع سرزمین و پوشش گیاهی متفاوت شده است.
    کلیدواژگان: دما، طبقه بندی، منطق فازی مجموعه های فازی، خوشه بندی فازی، استان چهارمحال و بختیاری
  • محمدحسین سرایی، عبدالحمید زارعی صفحات 97-106
    جای پای بوم شناختی یک ابزار ارزیابی میزان ارتباط انسان با طبیعت است. این شاخص، کیفیت نیازهای یک گروه انسانی را که با مقدار مشخصی از سطح زمین و آب، به تولید منابع مصرفی و دفع مواد زائد حاصل از زندگی خود اقدام می کند، اندازه گیری می نماید. جای پای بوم شناختی، مقایسه جامعی از تقاضا و مقدار عرضه منابع طبیعی ارائه می دهد. در ارزیابی های جای پای بوم شناختی، جای پای بوم شناختی واقعی یک منطقه(مانند: شهر، کشور و غیره) با جای پای بوم شناختی بالقوه ای که برای پایداری آن منطقه مورد نیاز خواهد بود، سنجیده می شود. مدیریت منابع طبیعی به توانایی و سرعت تجدید آن منابع در راستای توسعه پایدار مربوط می شود. هم اکنون جای پای بوم شناختی به عنوان یک شاخص توسعه پایدار به طور گسترده پذیرفته شده است. کشورها، شهرها یا سازمان ها با سنجش مقدار جای پای بوم شناسی شان می توانند پایداری فعالیت هایشان را ارزیابی کنند. تاکنون تخمین های بسیاری از مقدار جای پای بوم شناختی در سطوح مختلف جهانی، ملی و منطقه ای ارائه شده است. کاهش جای پای بوم شناختی یک جمعیت یا سازمان اساسا به تغییر در رفتار افراد مربوط می شود. کاهش جای پای بوم شناختی یک شخص یا یک فعالیت ویژه، ممکن است به واسطه تغییر در مواردی، نظیر: منابعی که مصرف شده اند، چگونگی به وجود آمدن مواد زائد و نوع غذای مصرف شده باشد. چنین جای پای های بوم شناختی ناشی از اختلاف بین کشورها در مراحل مختلف توسعه اقتصادی و خصوصیات جغرافیایی مختلف آنها است. ما در این پژوهش به دنبال این هستیم تا منابع بوم شناختی ایران را از انقلاب اسلامی تا سال 1380 بررسی کنیم. با بررسی های و همچنین آمارهای ارائه شده، مشخص گردید که منابع اکولوژیک در ایران به صورت ناپایدار استفاده شده است.
    کلیدواژگان: شاخص جای پای بوم شناختی، توسعه پایدار، منابع بوم شناختی، ایران
  • صفر قائدرحمتی، ایمان باستانی فر، لیلا سلطانی صفحات 107-122
    وضعیت تراکم در شهرهای بزرگ از جمله اصفهان، با افزایش جمعیت و بدون توجه به آثار اجتماعی، اقتصادی، فضایی - کالبدی و زیبایی شناختی، مسایل و مشکلاتی را به وجود آورده که توجه برنامه ریزان شهری را به خود جلب کرده است. پژوهش حاضر به دنبال دستیابی به یک الگوی منطقی از تراکم (کاربری، ارتفاعی و جمعیتی) در شهر اصفهان و تاثیر آن بر آسیب پذیری ناشی از زلزله با رویکرد فازی صورت گرفته است. پژوهش از نوع کاربردی، روش پژوهش بر اساس مدل استنتاج فازی و روش جمع آوری داده ها به صورت اسنادی است. اهداف این پژوهش، شامل؛ شناسایی وضعیت تراکم جمعیتی، تراکم کاربری و تراکم ارتفاعی (ساختمانی) در مناطق شهر اصفهان و کشف ارتباط بین میزان تراکم های شهری و آسیب پذیری ناشی از زلزله در شهر اصفهان است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که در بررسی وضعیت تراکم شهری، در نظر گرفتن رابطه بین سه نوع تراکم جمعیتی، ارتفاعی و کاربری الزامی است. همچنین، رویکرد فازی در نرمال سازی داده های مربوط به تراکم های شهری، یکی از بهترین رویکردها محسوب می شود. بیشترین ضریب در بخش آسیب پذیری لرزه ای به ترتیب مربوط به تراکم های کاربری و جمعیتی است؛ به عبارت دیگر، ادامه روند فشردگی شهر در مناطق خاص و نیز گرایش شهروندان به سکونت در همان مناطق، بدون توجه به توزیع متعادل، میزان آسیب پذیری لرزه ای را افزایش می دهد. در نهایت، مناطق 1 و 6 شهر اصفهان به ترتیب بالاترین میانگین رتبه تراکم را دارند؛ به عبارت دیگر، عمده تراکم های جمعیتی، کاربری و ارتفاعی در این مناطق است.
    کلیدواژگان: تراکم ارتفاعی، تراکم جمعیتی، تراکم کاربری، آسیب پذیری شهری، منطق فازی، شهر اصفهان
  • اکرم پرنده خوزانی، حسن لشکری صفحات 123-136
    به منظور بررسی شرایط سینوپتیکی مربوط به بارش 31 دسامبر1984 تا 4 ژانویه 1985 رود خانه دالکی،الگوی گردش فوقانی وتحتانی ونحوه فرارفت آن در زمان بارش بررود خانه دالکی مورد بررسی قرار گرفت. جهت بررسی این بارش ابتدا نقشه های روزانه سطح زمین و ترازهای 700 و 500 هکتوپاسکال از 48 ساعت قبل از وقوع بارش استخراج ومورد بررسی وتحلیل قرار گرفت ونتایج زیر حاصل گردید:بر روی نقشه سطح زمین، نقش اصلی و کنترل کننده باپر فشار سیبری،پر فشار دینامیکی آزور و حالت ادغام شده دو سیستم کم فشار سودان و مدیترانه می باشد. در ترازهای بالاتر نیز سیستم های اصلی کنترل کننده، مرکز ارتفاع زیاد آزور در پشت سیستم و مرکز ارتفاع زیاد عربستان در جلو سیستم و تراف عمیق شمال آفریقا می باشد.نتایج این مطالعه می تواند درپیش بینی بارش های سنگین و سیل زا وهمچنین پیش آگاهی برای برنامه ریزی و مدیریت بهترمنابع آب منطقه به کار برده شود.
    کلیدواژگان: سینوپتیک، بارش های سنگین، ایران، رودخانه دالکی
  • اشرف اسدی، علی حیدری صفحات 137-152
    در مطالعه حاضر، همبستگی، میزان و روند تغییرات عناصر دما و بارش ایستگاه شیراز طی دوره آماری 2005- 1951 در مقاطع سالانه و فصلی با استفاده از روش های رگرسیون سری های زمانی، شاخص استاندارد زی اسکور و روش میانگینهای متحرک، آزمونهای استقلال و همگنی، بتا(β) و مان کندال بررسی شده است. بررسی عنصر دما نشان می دهد که متوسط دمای سالانه دارای روند افزایشی به میزان9/1 درجه سانتیگراد در طی دوره مورد مطالعه است و این افزایش تقریبا در هر چهار فصل نیز قابل مشاهده است، اما متوسط بارش سالانه بر عکس متوسط دمای سالانه در کل یک روند کاهشی از خود نشان می دهد و از نظر فصول سال نیز این روند کاهشی به غیر از فصل زمستان در سایر فصول مشاهده می شود. با توجه به ضریب همبستگی رتبه ای مان کندال روند مشخصی در آماره بارش سالانه ایستگاه همدید شیراز یافت نشد.
    کلیدواژگان: رگرسیون سری های زمانی، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون استقلال، آزمون همگنی، آزمون بتا، آزمون مان، کندال
|
  • Gh. Azizi, A. Hanafi, M. Soltani, M. Aghajani Pages 1-14
    Frost identified as one of the most catastrophic natural disaster accompanied by usually plentiful losses and damages. Freezing and frost play a significant role on plants phenology for agriculture crops, as if occur, resulting in production limit (Alijani and Hajbarpour 2007). Freezing refers to conditions that the air temperature at a height of about two meters from ground reaches to zero or below zero degrees Celsius (Azizi, 2004). From the viewpoint of agricultural meteorology, frost occurred in extreme low temperatures that resulting to plant tissue damage. This type of freezing is different for each product according to the critical temperatures (Mohammadi, 2004).
  • M. Bayati Khatibi, M. Rajabi, F. Karami Pages 15-34
    In the surface of semiarid regions, erotion accures severe and rapidly. Liner erosion, specially gully erosion –as a hazardous erosion type, is important factor for delivery materials into runoff and flood plains. This erosion type is formed in semi arid mountains that is not covered by plants. In intensive erosion, many factors are interference, but magnetude of erosion on suitable materials or erosible materials is very high. In shoorchay catchement on Eastern slope of Sahand (located from 36˚ 05́ to37˚ 20́ N and from 46˚ 42́ to 47˚ 15́ E) Big gully is developed on the hillslope of silt and clay. In this article have been effects of factors on studied gully formation and development many indices, such as V and TCI. The results of this study show that in many parts of Shorchay Basin, slope and surface materials have important role on development of gullies
  • R. Esmaeili, A. Gandomkar, H. A. Ghayoor Pages 35-52
    The trend analysis of the historical data and the output of Global Climate Models (GCMs) show that climate change is inevitable. According to the current trend, world population would be increased twice during in the one hundred futures. Climate change has most important in agriculture aspect; because the agricultural section provides food for people and climate change influence the safety food. One of the climate changes is boundary replacement of forest and agricultural areas toward north. According to the report of Intergovernmental panel of climate change (IPCC), the most important results of climate change will be as follow: - Intensifying climatic cricis; -Warming of high latitudes, - Decreasing of available water resource and - Development of monsoon rainfall toward the poles. Thus, the clear characteristic of climate change should be explored in studying critical phenomena spatially in agriculture which is more important. In this research, the changes of eight indices effective on agriculture have been investigated for future climatic period (2010- 2039). In the next step, spatial analysis has been done for anomaly of each index as separately and together.
  • B. Alijani, P. Mahmoudi, A. Panahi Pages 53-68

    One of the prominent challenges in current century is climate changes. Among weather parameters, temperature changes as the most basic element of the weather in every district have special importance. The west and the north-west of Iran, where is a mountainous region and full of snow, consider as water sources for great rivers and also underground water supply. Therefore, every climatic change in these parts particularly in a cold season, not only causes changes in a hydrology cycle also in a rainfall regime, soil moisture regime, cultivation pattern, increase or decrease of climatic crisis. So, recognition and enquiry of changes and fluctuations in different climatic parameters according to different intervals can provide a very noticeable outlook for future programs. As a result, 2 goals which this research has been pursuing are · To appoint temporal and spatial cores of severe colds in the west and the north-west of Iran. · Understand a process of replacement of temporal and spatial cores of severe colds in the west and the north-west of Iran.

  • S. H. Motiee Langrudi, M. Nosrati Pages 69-84
    The development of tourism in rural areas brings more jab opportunities, higher income and also decreasing poverty as well as its cultural and ecological advantages. Never the less, weakness of efficient planning is a problem to develop tourism. The purpose of this research is investigation of tourism development in Karganrud rural areas location in Talesh city. Methodology of research was based on analytical – descriptive methods using questionnaires needed data have been achieved. According to the lack of tourism numbers, to questionnaires were completed during spring and summer (peak season of tourism). The data were analyzed by spss software and pearson correlation coefficient and Likert spectrum
  • D. Rahimi, G. Valipoor, H. Yazdanpanah Pages 85-96
    Zoning techniques, including point and linear are spatial data analysis methods. Classification systems typically measure the distance and rely on probability theory should be. Classification is done using numerical techniques (zero and one binary logic) and non- numerical (symbol processing field and fuzzy logic fuzzy set). Temperature of the portion of solar radiation energy is absorbed to the surface effects and energy is converted to heat. This article has been tried using the system and fuzzy sets are determined temperature zone Chahar Mahal and Bakhtiari province. Case study: A study area of Chahar Mahal and Bakhtiari is an area of 16,403 kilometers (Figure 1).The province with the average height of 2153 m and 3600 m elevation difference from sea level is considered a mountainous region that has a significant temperature differences. Material: Data are used, including an annual average temperature data stations Province (Table (1). These data were measured and recorded in the period 1976-2005. Table (a) shows the average height and temperature stations province.
  • M. H. Saraei, A. Zareei Pages 97-106
    The Ecological Footprint (EF) is an impact assessment tool of human on nature. This index, measures population requires to absorb wastes. The ecological footprint provides a comprehensive comparison of natural resources demand. The EF compares the actual geographic area or footprint of a region (e.g., city, country, etc.) with the virtual footprint that would be required for that region to be sustaining Region. The management of natural capital including its ability to renew itself represents a core aspect of sustainability. The ecological footprint is now a widely accepted indicator of sustainable development. With the Ecological Footprint, countries, cities or organizations can assess their sustainability performance. Many EF estimations have been performed on global, national and sub-national levels.Reducing the Ecological Footprint of a population or an organization fundamentally relate to changes of behavior. A reduction in the Ecological Footprint of a particular activity or person may be achieved through. Changes in several cases, such as, consumed resources; waste materials; type of consumed food. These footprints variations is caused by between countries in different stages of economic development and geographic characteristics.
  • S. Ghaedrahmati, I. Bastanifar, L. Soltani Pages 107-122
    For few decades, the population of cities in developing countries, including Iran had a higher growth rate than the total growth rate of countries’ population. The cities in the developing countries have become areas of very high vulnerability to natural hazards such as earthquake. Analysis of urban density using statistical data has a crucial role in the urban geographic studies and urban planning. Based on studying type urban density can be measured by different models. While in developed countries, the development of the big cities began centuries ago and generally allows for controlled and planned urban density, the opposite is the case in developing countries, where rapid urbanization's process is characterized by an unplanned urban density. The developing metropolitan cities have enormous difficulties in coping both with the natural population increase and the urban physical expansion. In fact, urbanization process increases the vulnerability through centralization of human and property. Because of unplanned urbanization, growth of land in vulnerable areas with a high level of hazard risk, inadequate urban management and unsuitable construction measures, third world cities transform into vulnerable centers.density in metropolitan such as Isfahan, beside growing population, without caring to economic, social, spatial, aesthetic and the other urban planning effects, has created many conflicts so has drown the urban planners attentions
  • A. Parandeh Khozani, H. Lashkari Pages 123-136
    Heavy rain is the most common and widespread of all weather-related natural disasters that have caused considerable losses to the human throughout history. In south of Iran and Dalaki river basin this damages are significant. Thus, Diagnosis and Prediction of distractive heavy rains and its intensity in region is very important (essential). The aim of this study is to recognize the synoptic pattern leading to distractive rain in Dalaki river basin located in south of Iran. In order to prevent damages of these phenomena and water resource management, it is better to study heavy rain in different regions with synoptical method.
  • A. Asadi, A. Heydari Pages 137-152
    Climate change nowadays is considered as one of squabbles scientific and even political –social prevalent, indeed isn’t new squabble. On basis climatic models forecast anticipated that increased precipitation measure in world, but not possible sound precipitation trend forecast in different regions. Likely monthly precipitation increased in latitudes high however whatever occurred in mid and tropical latitude depend to special climatic models and produce and dispersion matter pollution viewpoints