فهرست مطالب

گردشگری - پیاپی 29 (فروردین و اردیبهشت 1390)

دو ماهنامه گردشگری
پیاپی 29 (فروردین و اردیبهشت 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/05/10
  • تعداد عناوین: 19
|
  • محمدرضا رجبی صفحه 4
    ایرانیان به عنوان مردمانی منصف، صادق و اثر گذار در عرصه تاریخ و تمدن بشری در تمامی زمینه ها از ادب و هنر و فرهنگ تا سیاست و عدالت و ا نسانیت، از تدین و شرافت و مردانگی، دانش اندوزی، دانش گستری و از عشق، ایمان، عرفان، حکمت و تدبیر برتارک تمدن جهانی درخشیده و حرف های بسیار برای گفتن داشته و دارند. در منابع تاریخی آورده اند که داریوش کبیر نخستین ناوگان دریایی جهان را بیش از 500 سال قبل از میلاد ایجاد کرد و کرانه های اقیانوس هند، دریای عمان، مسیر شبه جزیره عربستان تا دریای سرخ را با نا وهای خود پیموده و دستور داد تا برای گشودن مسیر، کانالی در محل کانال سوئز کنونی کنده شود.
  • غلامرضا هدایت نیا صفحه 6
    ایران طی سه دهه گذشته، وقوع 21 سانحه هوایی را تجربه کرده که این حوادث به مرگ 1726 نفر منجر شده است. در اولین حادثه که در سال 1359 رخ داد، یک فروند هواپیمای بوئینگ 727 متعلق به شرکت ایران ایر در مسیر مشهد – تهران سقوط کرد و 128 کشته بر جا گذاشت. یک سال بعد یک فروند هواپیمای لا کهید سی – 130 در کهریزک به پروازش پایان داد و 80 مسافر آن کشته شدند. این هواپیما متعلق به ارتش بود. مسافران خطوط هوایی ایران پس از آن، 5 سال را در آرامش گذراندند و دوباره در سال 1365 یک لاکهید سی – 130 دیگر متعلق به ارتش با 98 سرنشین سقوط کرد. این اتفاق در زاهدان رخ داد و همه سرنشینان هواپیما در جا کشته شدند. ...
  • صدیقه ریاض الحسینی صفحه 8
    شاید کمتر کسی بداند «هما»، همان پرنده افسانه های ایران باستان است که همگان آرزوی نشستن آن را بر شانه های شان داشتند. افسانه این پرنده که نماد عمر دگربار و حیات جاودان است، از ایران برخاسته و همانند ققنوس در اساطیر مصر، یونان و روم حایز اهمیت می باشد. «هما» را «مرغ سعادت» نیز می خوانند و در اساطیر زرتشتی از آن با نام (سئنه) یا «سیمرغ» یاد شده است.
  • محمدصادق محفوظی صفحه 10
    از آن جا که نیاز به خداپرستی در فطرت آدمی نهفته است، از آغازین لحظات زندگی در وجودش دمیده شده و بدین سان الوهیت و دین مداری، اصلی جدایی ناپذیر در طول حیات انسان بوده است. بشر قبل از استقرار عصر کشاورزی، تقریبا هیچ تصویری از قدرت های فراسوی رویدادها که قادر بوده اند خیر و شر او را رقم زنند، نداشته است؛ پس از آن است که احساس می کند تقدیرش را نیروهای خردمندی هدایت می کنند که صاحب قدرت های متعالی و ماوراء طبیعی اند. به این ترتیب اندیشه و تصور نیروهای برتر ناشناخته، که از حیطه ی تسلط او خارج بودند، پدید آمد و جهان آرمانی و فرا دنیوی در هنر نو سنگی، ناشی از پندار نیروهای برتر ناشناخته بوده است. زیرا، در هنر اساطیری، بت ها به صورت فرشتگان و خدایان یا شبه خدایان ساخته می شده اند نه به شکل آدمیان.
  • مریم اصغری چمبلی صفحه 14
    عزم تان را جزم کنید برای یک سفر طولانی، مقصدمان جایی است در دل کویر، اما سر سبز! و خوش آب و هوا، برای رسیدن به این نقطه باید از استان های کویری بگذرید. جایی در قسمت جنوب شرقی کشورمان، این جا کرمان است، شهر ماهان و باغ شازده...، باغ شازده در 4 کیلومتری جنوب شرقی ماهان واقع شده و راه دسترسی آن مناسب است. شهر تاریخی و با صفای ماهان در فاصله 35 کیلومتری جنوب شرقی کرمان و در مسیر کرمان – بم قرار دارد.
  • آذر یوسفی صفحه 16
    روستای میمند در جنوب شرقی ایران، از توابع بخش مرکزی شهر بابک در استان کرمان است که بین شهرهای یزد، کرمان و شیراز قرار دارد.
    عده ای معتقدند، میمند از دو واژه «می» به معنای شراب و «مند» به معنای مست و مستی می باشد. مردان این نواحی «می» می نوشیدند و این حفره ها را در اثر مستی می کنده اند. عده ای دیگر عقیده دارند واژه میمند ماخذ از میمنت و مبارکی است. عده ای نیز به این باورند که مردمان این نواحی از میمند فارس مهاجرت کرده اند و چون در این ناحیه اقامت گزیده اند، آن را میمند نام نهاده اند. اما عمده ترین باور در زمینه وجه تسمیه میمند، تولید عرقیجات در این روستا می باشد
  • محسن دل شکیب صفحه 20
    شاید توجه کرده باشیم که در دنیای آزاد، بقای هر مدیریتی در حقیقت مرهون برنامه ریزی آن مدیریت است، آمار درست نیز اولین ابزار یک برنامه ریزی منطقی محسوب می شود و شاید کمتر توجه کرده ایم که بقا و حرکت صحیح هر مدیریت سالمی، متکی و مبتنی بر دقت و صحت آماری است که در اختیار او قرار می گیرد. بدون آمار صحیح و اطلاعات دقیق از روند حقیقی هرکاری، مدیریت سالم و پویا (یعنی مدیرت واقعی) در آن زمینه امکان پذیر نیست. لذا در هر محیطی می بایست درک تعداد و شماره ها و ارقام مرتبط، برای مدیریت معنای خاصی را القاء کند. بنابراین با تصادف و شانس و اتفاق و سیاسی کاری (که در دنیا سوم خیلی رایج است)... هیچ گاه مدیریت سالمی درهیچ زمینه یی امکان پذیر نیست.
  • اروشا دل شکیب صفحه 21
    بیشتر از یک میلیارد نفر در کشور چین زندگی می کنند. هر روز بیش از 48000 نوزاد در این کشور متولد می شوند. خوشبختانه چینی ها جشن تولد خود را روزی که به دنیا آمده اند، جشن نمی گیرند. بلکه همه آن ها تولد خود را روز اول سال نو جشن می گیرند.
  • شهلا رخشانی زاده صفحه 22
    اتاق خواب از اتاق هایی است، که نور یکی از اصلی ترین اجزای آن است، و رکن اساسی به حساب می آید. یک نور بسیار ملایم باعث می گردد خواب خوب و آرامی در شب داشته باشید، و یک نور مناسب سبب آن می شود که صبح ها هم دچار مشکل نشوید و مجبور نباشید برای پوشیدن لباس های تان و آماده شدن برای رفتن به سرکار، اتاقتان را ترک کنید. در زیر به نکاتی اشاره می کنیم که می تواند شما را در این زمینه یاری دهد.
  • محمد تقواشعار صفحه 24
    جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه: تغییر اقلیم و آب و هوای منطقه یکی از عوامل دخیل در خشک شدن دریاچه ارومیه است و باید اقدام های لازم در زمینه جلوگیری از خشک شدن دریاچه انجام شود.
  • صفحه 26
    به گزارش مهر: جمعی از استادان باستان شناس، فلسفه، تاریخ و صاحب نظران دانشگاهی کشور خواستار آن شدند که مسئولان و مدیران میراث فرهنگی با عنایت به نظرات مقام معظم رهبری در خصوص حساس بودن مسایل فرهنگی، از فروپاشی سازمان میراث فرهنگی و وضعیت چند پاره آن جلوگیری به عمل آورده و نسبت به حفظ سنگر تاریخ و فرهنگ تمدن ایرانی با مسئولیت و حساسیت برخورد کنند.
  • علی بشیری بد صفحه 28
    شاید برای آنان که ایران و جاذبه های طبیعی اش را ندیده اند، تصور شهر چهار فصل سخت باشد، اما برای شهر، چهار فصل هم ملموس است. اگر اسم نیاسر را تاکنون نشینده ایم، حتما اسم کاشان را شنیده ایم. گرمای کاشان و کویر خشک، اما زیبایی اش شهرت جهانی دارد. جالب این که نیاسر یکی از شهر های کوهستانی و خوش آب و هوای همین دیار مردمان خون گرم است، که نیم ساعت با کاشان فاصله دارد و دل های کویریان و رهگذران را به سوی خود می کشاند.
  • نیلوفر پنکار صفحه 31
    اکنون سال هاست که همه ساله برای راهکارهای ارتباطی با کشور آلمان و سایر کشورهای شنگن (Schengen) با خانم نیلوفر پنکار در تماس بوده ام. امسال هم مطابق سنوات قبل بر آن شدم تا گفتگویی در خصوص نمایشگاه توریستی ITB برلین و... با ایشان و همکاران، خانم ها نارینه آزلبار و رها رامین فر در دفتر کارشان (شرکت فوژان راهبران) داشته باشم.
  • صفحه 32
    آقای قتیبه زاهده در حال حاضر مدیریت هواپیمایی اتحاد در ایران را بر عهده دارد. دارای 25 سال سابقه مدیریت صنعت هوانوردی (تجاری) بوده و پست های مدیریتی گوناگونی در خطوط هواپیمایی سوئیس، کویت ایرویز و متجاوز از 10 سال در شرکت های هوایی منطقه خاورمیانه احراز نموده است.
  • نوید محبی فر صفحه 36
    گرشگری، محیط، فرهنگ، هنر، سبک زندگی، ارتباطات، اعتقادات، سیاست، اقتصاد و نوع توسعه را در یک جامعه تحت تاثیر قرار می دهد. و از این رو قابل مطالعه است. گردشگری به عنوان یک پدیده اجتماعی در سطح بین المللی مطرح است. جایی که ساختار اجتماعی، معیارهای اخلاقی و هنجارهای عرفی را تغییر می دهد. مسائل سیاسی هم با گردشگری در ارتباط هستند و کوچک ترین حرکت سیاسی بر کمیت و کیفیت گردشگران اثر می گذارد.
  • وحید رهی صفحه 38
    اگر از علاقمندان واقعی به عکاسی باشید و نه یک عکاس حرفه ای، مواقعی را تجربه کرده اید که نمی دانید از چه عکس بگیرید یا چه کنید که دیدتان بهتر شود. برای پیشرفت در هر کاری همواره زمان لازم است و این که حوصله کنید و مراحل اولیه را پشت سر بگذارید.
  • مسعود حمیدی صفحه 40
    تیمی متشکل از یازده کوهنورد ملی پوش، پس از طی اردوهای آمادگی، در فروردین ماه سال 1390 برای صعود به قله ماناسلو در کشور نپال، ایران را ترک کردند.
    «ماناسلو» هشتمین قله مرتفع دنیا به شمار می رود. نام «ماناسلو» نشات گرفته از زبان سانسکریت است و کلمه ماناسا، «کوه مقدس» معنا می دهد. وجود خط الراسی طولانی و دره ای یخ زده، تشخیص این کوه را از دوردست ها امکان پذیر می کند.
  • رها روزبهان صفحه 42
    حدود جغرافیایی تهران:شمال: طول خیابان انقلاب فعلی، از حدود پیچ شمیران تا کمی بعد از چهار راه کالج که به شکل مایل به طرف غرب و خیابان سی متری (کارگر کنونی) امتداد داشت.
    غرب: از حدود چهار راه جمهوری کنونی تا حوالی میدان گمرک.
    جنوب: خیابان شوش، از حدود میدان راه آهن تا حوالی میدان شوش....
    شرق: خیابان شهباز (17 شهریور فعلی) تا بعد از میدان شهدای کنونی.
  • افسانه ابوطالبی صفحه 46
    هتل معروف، فوق مدرن «مردان» در ساحل کوندو (Kundu) در آنتالیای ترکیه، یکی از مدرن ترین هتل های موجود در دنیا می باشد. که با هزینه ای بالغ بر 1/4 میلیارد دلار، در محوطه ای به مساحت 180 هزار متر مربع با یکاستخر عظیم (دریاچه) 16 هزار مترمربعی با الهام از تنگه بسفر استانبول ساخته شده است.
|
  • Mohammad Reza Rajabi Page 4
    Iranian people as one of the most fair minded, honest, effective people having much to say in Field of history and civilization at all arenas from literature and culture to politics, justice and humanity, from religiosity, gentility, honesty, bravery, knowledge, faith, sagacity and Gnostics glittered nicely upon the universal civilization. In historical sources came Darius the Great had established the first world’s ocean maritime 500 years Before Christ; and cross passed the Indian Ocean and AMAN sea banks. He traveled with his navy from Arabian Island to Red Sea and for opening the path ordered to dig canals at current place of Suez Canal.
  • Sedigheh Riazalhosseini Page 8
    Perhaps few one Know that “Osprey “is the same Ancient Iran Legends’ bird that every one wish it sit on his shoulders. The legend about this bird that is sign of endless life is raised from Iran and is important like Phoenix in Egypt, Greek and Roma mythology.Osprey is also called as “Rara avis and is mentioned as Phoenix in Zarathustra mythology.
  • Dr. Mohammad Sadegh Mahfouzi Page 10
    As the need to deism is in nature of human, from early moment of life in its Divinity and Religious orientation in Iranian art and culture (First chapter)The needness of man’s mentalities to be believer God, this has been blown from the first moment of life in his existence. Thus religious orientation and divinity was inseparable principle during the whole life of human.Before the establishment of agricultural age there was no image of supreme powers which could make virtue and vices; then feels his destiny being directed by wise lofty powers. the powers which have a metaphysical effects. Thus the imagination of superior unknown powers which was out of his control being created. The ideal world, far from his world in Neolithic art was due to the imagination of unknown superior powers. Because in mythological art, idols was being made in angels, gods and demy gods form not in human figures.
  • Maryam Asghari Page 14
    Decide for a long journey. Your destination is a place in the middle of dessert but green, with good weather. For arriving to this place you should pass from dessert provinces. A place in southeastern of our country, Here is Kerman, Mahan City and Shazdeh palace. Shazdeh palace is located in 4 Km of southeastern of Mahan and accessing to this place is easy. Mahan, which is a historical and beautiful city, is located in 35 Km of southeastern of Kerman and in the way of Kerman- Bam. Two ways road with good asphalt and warning signs makes the traffic easy. This beautiful city which is located in the foothill of Joupar, includes a lot of springs and beautiful nature for tourism.
  • Ali Bashiri Bod Page 28
    Perhaps imagining a four-season city is difficult for the people who hadn’t visit Iran and its attractions, but four seasons is tangible for the city. If we hadn’t heard the name of “Niasar”, we certainly had heard the name of “Kashan”. Its hotness and the burning desert but its beautifulness are worldly famous. It is interesting that Niasar is one of the mountainous and nice climate cities of kind and sympathetic people’s country it has half an hour distance to Kashan and attracts the passengers and desert-lover to it.
  • Navid Mohebbifar Page 36
    It is well believed that Tourism influences Environment, Culture, Art, Life style, Communication, Believes, Politics, Economics and ways of development in a society. That indeed makes it worth studying. Tourism is considered as a social event in the international community.This is where social structure, moral criteria and customary norms are influenced. Political issues are also related to tourism thus any minor political move affects quality as well as quantity of tourists.