فهرست مطالب

Annals of Military and Health Sciences Research - Volume:9 Issue: 2, 2011

Annals of Military and Health Sciences Research
Volume:9 Issue: 2, 2011

  • 90 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1390/05/15
  • تعداد عناوین: 11
|
  • مقالات تحقیقاتی
  • پرستو ناظمی، عنایت صفوی، عطاءالله باقرزاده، رضا تسلیمی، ایرج میرزایی دیزگاه صفحه 73
    سابقه و هدف
    آمبولی ریه یک بیماری شایع و اغلب کشنده است. در این مطالعه رابطه یافته های اکوکاردیوگرافی و بالینی با سطح تروپونین T در بیماران دچار آمبولی ریوی حاد با فشار خون سیستولیک نرمال بررسی شده است.
    مواد وروش ها
    در یک مطالعه مقطعی در فاصله سال های 88 تا 89 در بیمارستان امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشکی تهران 33 بیمار مبتلا به آمبولی ریه حاد با میانگین سنی 3/49 (18 نفر مرد و 15 نفر زن) مطالعه شدند و تروپونین T سرم با روش حساسیت بالا اندازه گیری شد. بیماران به دو گروه با تروپونین T نرمال (کمتر از pg/ml 14) (18 نفر) و تروپونین افزایش یافته (15 نفر) تقسیم شدند و یافته های اکوکاردیوگرافی وعلایم بالینی بین دو گروه بررسی شد. داده ها با آزمون های آماری χ2، دقیق فیشر و یا unpaired t-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. این مطالعه برگرفته از پایان نامه دانشجویی می باشد.
    یافته ها
    شیوع هیپوکنیزی، نارسایی و بزرگی بطن راست و فشار افزایش یافته شریان ریوی در یافته های اکوکاردیوگرافی و سمع صدای S3 بطن راست در یافته های بالینی در بیماران با تروپونین T افزایش یافته به طور معنی بیشتر بود. هرچند شیوع برجستگی ورید جوگولار، افزایش صدای P2، McConnell’s sign و کاهش کسر تخلیه بطن چپ در این گروه بیشتر بود ولی اختلاف معنی دار نبود.
    بحث و نتیجه گیری
    تروپونین T افزایش یافته با علایم نارسایی بطن راست در بیماران دچار آمبولی ریه همراه است.
    کلیدواژگان: آمبولی ریوی حاد، تروپونین T با حساسیت بالا، پروگنوز
  • بابک شکارچی صفحه 78
    سابقه وهدف
    هدف از این تحقیق بررسی میزان درستی فرمول های بیومتریک تعیین وزن جنین است. (کمپبل، شپارد وهدلوک)
    مواد و روش ها
    سونوگرافی در 92 زن حامله بدون عارضه انجام شد. قطر بین آهیانه ای، دورشکم، دورسر و طول فمور جنین اندازه گیری گردید. از رگرسیون خطی ساده جهت ارزیابی تطابق وزن به دست آمده و هر فرمول استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین (انحراف معیار) وزن حقیقی نوزاد 5/3251 (3/403) گرم بود.میانگین (انحراف معیار) وزن اندازه گیری شده جنین برحسب فرمول Campbell، شپارد و هدلوک 7/3309 (1/411)، 7/3246 (2/433) و 1/3323 (2/383) گرم بودند.
    R square) R2)فرمول هدلوک بالاترین بود (77/0) بعد از آن 75/0 با فرمول Campbell و سپس با فرمول(Shepard (0/68می باشد.
    بحث و نتیجه گیری
    عدم تطابق بین یافته های به دست آمده با سایر گزارش های قبلی از بقیه کشورها وجود داشت. ما توصیه می کنیم که فرمول هدلوک یا کمپبل بهترین فرمول در محاسبه وزن جنین در جمعیت ایرانی است.
    کلیدواژگان: وزن جنین، پیشگویی، سونوگرافی
  • سارا فروغی، آراسب دباغ مقدم، حامد اهری، حسام الدین اکبرین، سید امیر علی انوار، مهزاد آقازاده مشکی، نسطونا قنبری سقرلو صفحه 81
    سابقه و هدف
    فن آوری نانو روش کنترل ماده در مقیاس نزدیک به اتم است که برای فراهم کردن مواد، تولیدات و ابزارهای منحصر به فرد و ارتقا یافته به کار می رود. وقتی که اندازه مواد به کمتر از 100 نانومتر کاهش یابد، ویژگی های آنها از روابط فیزیک کوانتومی پیروی می کند و به طور کامل خواص جدیدی را از خود بروز می دهند. یکی از زمینه های کاربرد فن آوری نانو، در علوم و صنایع مواد غذایی است. غشاها و پوشش های ساخته شده از نانو همچنین به طور مؤثری مانع هجوم میکروارگانیسم ها می شوند. این پژوهش به منظور تعیین اثرات استفاده از پوشش نانو در افزایش عمر ماندگاری فراورده های غذایی انجام شده است.
    مواد و روش ها
    ابتدا 14 نمونه سوسیس کوکتل ساده از یک برند ثابت به صورت تصادفی تهیه شد که از این تعداد 7 نمونه به عنوان شاهد (A) و 7 نمونه به عنوان گروه آزمایش (B) مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه های شاهد در شرایط عادی و بدون پوشش خاص (با بسته بندی معمول سوسیس) و نمونه های مورد آزمایش در پوشش های نانو از جنس ذرات نقره پوشش داده شده بر روی دی اکسید تیتانیوم قرار داده شدند. کلیه نمونه ها در شرایط یکسان در یخچالی خالی و عاری از هرگونه مواد غذایی دیگر قرار گرفتند. هر 3 روز یک بار، یک نمونه شاهد و یک نمونه مورد آزمایش از یخچال خارج شده و توسط تعدادی از افراد که به عنوان اعضای پانل انتخاب شده بودند، مورد بررسی های ارگانولپتیک و ظاهری قرار گرفتند. نتایج داوری این افراد در پرسش نامه هایی که از پیش طراحی شده بود، ثبت گردید.آنالیزهای آماری و رسم نمودارها با استفاده از نرم افزارهای SPSS VERSION 16/0 و Excel 2007 انجام شد.نتایج به صورت آمار توصیفی و تحلیلی (آزمون مربع کای) انجام و p<0/05 معنی دار در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    طبق اطلاعات به دست آمده از پرسش نامه ها و آزمون های آنالیز آماری توسط نرم افزار SPSS، نتایج زیر از مقایسه پارامترها به دست آمد که شامل:در بررسی پارامتر رنگ، 40 درصد از نمونه های A و 3/74 درصد از نمونه های B قابل قبول بودند.
    در بررسی پارامتر مزه، 9/42 درصد از نمونه های A و 3/74 درصد از نمونه های B قابل قبول بودند.
    در بررسی پارامتر قوام، 6/48 درصد از نمونه های A و80 درصد از نمونه های B قابل قبول بودند.
    در بررسی پارامتر وضعیت ظاهری، 7/45 درصد از نمونه های A و 7/85 درصد از نمونه های B قابل قبول بودند.
    در بررسی پارامتر بو، 40 درصد از نمونه های A و 80 درصد از نمونه های B قابل قبول بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    با بررسی یافته های حاصل از آزمون ها و پارامترهای سنجیده شده توسط اعضای پانل، چنین نتیجه گرفته می شود که پوشش نانو در افزایش عمر ماندگاری فرآورده گوشتی سوسیس کوکتل تاثیر مثبت داشته و عمر ماندگاری این فرآورده را ارتقا داده است. همچنین نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که نمونه های B در بسته بندی نانو، حتی پس از انقضا تاریخ مصرف نیز دارای ظاهر مناسب، رنگ شفاف و قابل مصرف بودند و نمونه های شاهد پس از انقضا تاریخ مصرف، قابل استفاده نبوده و بوی بسیار نامناسب، رنگ تیره و کدر و پوشش چروکیده داشتند. پژوهش های بیشتر در مورد بسته بندی جیره های عملیاتی نظامی با پوشش نانو مورد توصیه است.
    کلیدواژگان: فناوری نانو، عمر ماندگاری، بسته بندی، فرآورده های غذایی، پوشش های نانو
  • احمد عامریون، سیدپرویز رضوی، قاسم عابدی، شهرام توفیقی، حسن رفعتی، عفت عامریون صفحه 87
    سابقه وهدف
    رشد، تحول و بهره وری از مهم ترین موضوعات جوامع می باشد اولین بار کرت لوین در ژوئن 1947 به بررسی عوامل موثر بر بهره وری بر اساس تحلیل میدان نیرو پرداخت این پژوهش نیز به بررسی عوامل موثر بر خدمات فعلی کارکنان مراکز بهداشتی درمانی منتخب نظامی استان مازندران بر اساس تحلیل میدان نیرو (کرت لوین) در سال 1387 پرداخته است.
    مواد وروش ها
    این پژوهش از نوع توصیفی مقطعی بوده است جامعه مورد پژوهش را 5 مرکز بهداشتی درمانی منتخب نظامی در استان مازندران تشکیل داده، تعداد نمونه شامل 320 نفر ازشاغلین مراکز بهداشتی درمانی مازندران در رده های پزشکی، پیراپزشکی و اداری پشتیبانی بوده استابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای شامل دو بخش، حاوی 32 سوال با پیوستار 10 فاصله ای بود که پس از تغییرات لازم و احراز روایی با ضریب همبستگی895/0 و پایانی آن به کار گرفته شد. داده ها پس از جمع آوری در نرم افزار SPSS ثبت و برای تحلیل داده ها از نرم افزار فوق و Excell و آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و برایند کرت لوین) استفاده شد. این مطالعه برگرفته از پاپان نامه دانشجویی می باشد.
    یافته ها
    طبق بررسی صورت گرفته عواملی مانند روابط با همکاران، روابط با زیردستان و روابط باسرپرست با بیشترین امتیاز برایندبه ترتیب با 76/5، 61/5، 60/5 به عنوان مهم ترین عوامل سوق دهنده و عواملی مانند حقوقو مزایا، امنیت شغلی و شرایط کار با کمترین امتیاز برایند به ترتیب با92/2، 44/3، 73/3 به عنوان مهمترین عوامل بازدارنده بر سطح خدمات کارکنان در سه رده شغلی پزشکی، پیرا پزشکی و اداری پشتیبانی شناخته شده اند.
    بحث و نتیجه گیری
    قدرت عوامل سوق دهنده در هر پنج مرکز مورد مطالعه بیشتر از قدرت عوامل بازدارنده بوده است و با توجه به اینکه تامین هدف برای تعالی سازمان یکی از فاکتورهای اساسی رشد و توسعه به شمار می رود لازم است مسوولین در جهت تقویت عوامل سوق دهنده و توجه به کاهش عوامل بازدارنده گام بردارند تا به بهره وری مطلوب دست یابند.
    کلیدواژگان: سطح خدمات، عوامل سوق دهنده، عوامل بازدارنده، کرت لوین، کارکنان، بهداری سپاه کربلا
  • سلمان دهخدا، ناهید آرین پور، مهدی اکبرزاده صفحه 99
    سابقه وهدف
    سالانه 4 میلیون نفر در دنیا دچار زخم پای دیابتی شده و در جهان هر 30 ثانیه یک نفر پای خود را به علت دیابت از دست می دهد. این تحقیق به بررسی فاکتورهای موثر در نتیجه نهایی درمان (outcome) در بیماران مبتلا به پای دیابتی مراجعه کننده به بیمارستان آموزشی- درمانی طالقانی از مهر1386الی مهر1388می پردازد.
    مواد وروش ها
    جامعه آماری از کلیه بیماران مبتلا به دیابت که واجد شرایط ورود به مطالعه بودند تشکیل شده است. پس از معاینه فیزیکی، یافته های بالینی و آزمایشگاهی و گزارش رادیوگرافی پا در پرونده بیمار درج شدند. تمام متغیرهای لازم برای مطالعه در فرمی گنجانده شده که به صورت جداول و فرمهایی هایی بر بالین بیمار پر شدند. جهت آنالیز داده ها از درصدها و میانگین ها و همچنین آزمون های t و کای دو در نرم افزار SPSS استفاده گردید.
    یافته ها
    از مجموع 80 بیمار تحت مطالعه 75/58 % بیماران مرد و 75 % بیماران در سنین بالای 50 سال بودند. از نظر سواد 5/37 % بیماران زیر دیپلم بودند. 42 نفر دیپلم و 8 نفر تحصیلات دانشگاهی داشتند.60 % بیماران سیگاری بودند و10 % مصرف الکل داشتند. 75/68 % بیماران بیش از 10 سال به دیابت مبتلا بودند. 26 نفر از بیماران (5/32 %) برای کنترل هیپرگلیسمی از انسولین تزریقی و مابقی از داروهای خوراکی استفاده می کردند.
    بحث و نتیجه گیری
    بین سطح سواد و آگاهی بیماران از بیماری خود، استعمال دخانیات، وجود نبض های قابل لمس دیستال و وضعیت پا در هنگام مراجعه رابطه معنی دار است (P-Value<0/05). رابطه بین مصرف الکل، نوع داروهای مصرفی جهت کنترل قند خون و مدت ابتلا به دیابت معنی دار نیست (p-Value>0/05)
    کلیدواژگان: دیابت، استئومیلیت، آمپوتاسیون، نوروپاتی، ایسکمی
  • رامین حمیدی فراهانی، احمدرضا تاجیک، اکبر کشاورز، جلیل رجبی، سیدجواد حسینی شکوه صفحه 105
    سابقه و هدف
    لیشمانیوز یکی از بیماری های مهم انگلی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان می باشد. ایران یکی از مناطق آندمیک لیشمانیوز جلدی در سطح جهان بوده که در آن کانون های متعددی از این بیماری دیده می شود. کارکنان نیروهای مسلح گاه به علت موقعیت شغلی خود، مجبور به اسکان در اطراف شهرها و یا روستاها می باشند و به همین دلیل در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. از طرفی تحرک ماموریتی آنها می تواند در انتقال این بیماری به سایر نقاط کشور موثر باشد. در این مطالعه وضعیت لیشمانیوزجلدی در مبتلایان نظامی مراجعه کننده به بیمارستان 554 زنجان نزاجا در سال 1387 مورد بررسی قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع مقطعی و توصیفی، بررسی مبتنی بر سؤال های مندرج در پرسش نامه یک طغیان لیشمانیوز در کارکنان نظامی که از ماموریت جنوب غرب کشور (فکه) برگشته بودند است.
    یافته ها
    از مجموع 37 بیمار مبتلا به لیشمانیوز جلدی 27 نفر (73 %) سرباز وظیفه و 10 نفر پایور (27 %) بودند. 5 نفر (5/13 در صد) در گروه سنی زیر 20 سال و32 نفر (5/86 در صد) در گروه سنی بالای 21 سال قرار داشتند. 15 نفر (5/40 %) از سابقه واکسیناسیون دوران کودکی خود اطلاعی نداشتند و تشخیص بیماری در 17 مورد (9/45 %) از طریق شرح حال، وضعیت اپیدمیولوژیک و شرایط بالینی زخم و در 20 مورد (1/54 %) از طریق روش های آزمایشگاهی بود.
    بحث و نتیجه گیری
    بیشتر افراد مورد بررسی دارای یک زخم (1/54 %) بودند و بالاترین در صد زخم ها به ترتیب برروی دست (1/35 %) و پا (3/24 %) مشاهده گردید. 90 % بیماران زمان گزش را به خاطر نداشتند که این می تواند ناشی از گزش خفیف و بدون درد پشه و نداشتن علایم در ابتدای گزش باشد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد، با توجه به آثار زخم ماندگار این بیماری، پیشگیری و کنترل آن در بین نیروهای نظامی ضروری است و توصیه می شود قبل از استقرار یگان ها در اردوگاه ها وضعیت لیشمانیوز در آن منطقه بررسی گردد.
    کلیدواژگان: لیشمانیوز جلدی، نیروهای مسلح، زنجان
  • مقاله کارآزمایی بالینی
  • فرید رضایی مقدم، شریف نجفی، آزاده جهانگیری، زهرا امامی رضوی، علی پناهی صفحه 110
    سابقه و هدف
    استئوآرتریت مفصل کارپومتاکارپال اول یک مشکل ناتوان کننده شایع می باشد. به دلیل نقش مهم شست در عملکرد اندام فوقانی، درد ناشی از بیماری، ناپایداری مفصل و دفورمیتی ایجاد شده منجر به اختلال عملکرد دست می شود. درمان های معمول نتایج متغیر و کوتاه مدتی دارند. در این مطالعه تزریق دکستروزهیپرتونیک و کورتیکوستروئید در مفصل نامبرده مقایسه شده است.
    مواد وروش ها
    این مطالعه یک کارآزمایی بالینی آینده نگر دو سویه کور با کد اخلاق 1019 می باشد که بیماران و فرد ارزیابی کننده یافته های بیماران از نوع درمان بی اطلاع بودند. در کلینیک طب فیزیکی بیمارستان 501 ارتش از میان بیماران مراجعه کننده در سال 89-88: 30 دست برای هر گروه درمانی انتخاب شد. روش تصادفی کردن بیماران به صورت blocked با تغییر سایز block در هر نمونه گیری انجام شد. گروه اول تحت درمان تزریق دکستروز 20 % و لیدوکائین 2 % و در گروه دوم از متیل پردنیزولون تزریقی و لیدوکائین 2 % استفاده شد. پرسش نامه ای از مشخصات دموگرافیک بیمار و متغیرهای مربوط به بررسی و مقایسه دو روش درمان در بدو مراجعه و 1، 2 و 6 ماه پس از آخرین تزریق ثبت شد. دادهای پیوسته با استفاده از تست های پارامتریک و غیر پارامتریک و داده های کیفی با استفاده از chi-squared test مورد ارزیابی قرار گرفتند. این مطالعه بر گرفته از پایان نامه دانشجویی می باشد.
    یافته ها
    در هر دو گروه شش ماه پس از شروع مداخله شدت علایم درفاکتورهای درد حین فشردن مفصل و درد حین حرکات مفصل با معیار VAS، اختلال عملکرد Dressing/Gripping/Eating با معیار HAQ وحداکثر قدرت Lateral pinch شرایط مطلوب تری داشتند ولی اکثر فاکتورها (شامل درد هنگام فشردن ودرد حین حرکات مفصل، اختلال عملکرد Dressing و Gripping) در گروه دکستروزنسبت به کورتون به میزان معنی داری وضعیت بهتری داشتند (p<0/05).
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به مطالعات قبلی و یافته های مطالعه حاضر تزریق دکستروز می تواند اثرات طولانی مدت بهتری در مقایسه با کورتون داشته باشد و عوارض آن نیز احتمالا کمتر است.
    کلیدواژگان: استئوآرتریت، کارپومتاکارپال، متیل پردنیزولون
  • مقالات مروری
  • علیرضا خوشدل، بنفشه درمنش، مهتاب نوری فرد صفحه 118
    سابقه و هدف
    پرفشاری خون یک همه گیری رو به رشد در جهان است که سالانه مسوول بیش از 7 میلیون مرگ و میر است. در ایران نیز قریب 10 میلیون نفر به پرفشاری خون مبتلا هستند و متاسفانه در نیروهای نظامی نیز بسیار شایع است. پرفشاری خون تنها یک بیماری نیست بلکه عامل خطر مهمی برای بسیاری از بیماری های دیگر نیز به شمار می آید. بنابراین سنجش، پایش و تحلیل فشارخون اهمیت بالینی و اپیدمیولوژیک فراوان دارد. با وجود همه تمهیداتی که در تشخیص و درمان پرفشاری فشارخون شده، کنترل مطلوب فشارخون تنها در درصد کمی از بیماران حاصل می شود. از سوی دیگر برخی از موارد ثبت شده پرفشاری خون مرتبط با white coat effect هستند و درمان آنها بیماران را بدون دلیل موجه در معرض عوارض داروها قرار می دهد. در نتیجه برای به دست آوردن نمایه فشارخون واقعی نیاز به مانیتورینگ ممتد و یا خود-سنجش های خانگی است. این روش ها نه تنها فشارخون واقعی تری را ثبت می کند نموداری از فراز و فرودهای فشارخون را به دست می دهد که در صورت تحلیل دقیق سرنخ های مهمی از سلامت افراد فراهم می آورد.
    مواد و روش ها
    برای نگارش این مقاله از مقالات معتبر در سایت های معتر استفاده شده و از مقالات چاپ شده نویسنده مسؤول نیز استفاده شده است.
    یافته ها
    تغییرات فشارخون در ساعات مختلف شبانه روز، افت شبانه فشارخون، نوسانات ضربان قلب و اوج فشارخون اطلاعات ذی قیمتی را در مورد پشت صحنه حوادث قلبی، عروقی و کلیوی در اختیار قرار می دهد. همچنین پایش تغییرات فشارخون در پاسخ به فعالیت فیزیکی مانند تست ورزش گویای بیماری هایی است که ممکن است در مرحله پیش بالینی باشند. این اطلاعات ارزش فراوانی برای تخمین پیش آگهی و خطرسنجی گروه های پرخطر از جمله مبتلایان به دیابت، نارسایی قلبی و نارسایی مزمن کلیوی دارد. همچنین تنها راه ثبت وقایع پیش بالینی مخاطرات شغلی در نظامیان، پرسنل پروازی، فرماندهان ارشد نظامی، کارکنان سرویس های امنیتی و سایر مشاغل پراسترس است. به هر حال عملا این روش ها کمتر در مراقبت های رایج بیماران به کار می رود و یا فاقد اعتبار لازم بری استنتاج درست است. در این مقاله مرور مجددی بر موضوع داشته و کاربردهای عملی مانیتورینگ فشارخون را از دیدگاه اپیدمیولوژی بالینی را بررسی می کنیم.
    بحث و نتیجه گیری
    مانیتورینگ فشارخون، چه با ABPM و چه با HSM و پایش فشارخون در حین ورزش روش های مناسبی برای ارزیابی خطر قلبی عروقی هستند. اما استفاده از یک دستگاه معتبر و روش سنجش صحیح به این منظور کلیدی است. در این راستا بررسی WCH، افت شبانه فشارخون و فشار خون صبحگاهی و نوسانات فشار، تغییرات نبض و فشار و بررسی سلامت عروق و تکیه بر فشارخون عروق مرکزی به جای عروق محیطی مراقبت های درمانی بیماران را ارتقا می بخشد و به خصوص در بیماران گروه های پرخطر از جمله نظامیان، فرماندهان، سیاستمداران، نیروهای امنیتی، خلبانان و غواصان اهمیت جدی دارد.
    کلیدواژگان: فشار خون، خطر سنجی، گروه های پرخطر
  • مریم پناهی زاده، شاهرخ فرزام پور، عباس شاهدی صفحه 130
    سابقه و هدف
    این مقاله قصد دارد یکی از مباحث فلسفه طب به نام هرمنوتیک را مورد بررسی قرار دهد. بنابراین در ابتدا به بیان پیشینه این نظریه، تعاریف و تقسیمات آن می پردازد و سپس سه دیدگاه مختلف، سوبژکتیو، دیالوژیک و کل گرایانه در این زمینه را بررسی می کند. هدف از نگرش هرمنوتیکی به علم پزشکی ایجاد پل ارتباطی میان طب مدرن (با دیدگاه جزعی نگر) و طب قدیم (با دیدگاه کل گرایانه) جهت تشخیص و درمان بهتر می باشد. البته در این زمینه فعالیت هایی از سوی دانشمندانی نظیر جرج انگل، که مدل «زیستی- روانی- اجتماعی» را در مقابل مدل «زیست- پزشکی» ارائه داد، انجام شده، اما واجد نقص هایی است. عمده ترین نقص این مدل های جایگزین نداشتن سرعت عمل در تشخیص می باشد. این سه دیدگاه مختلف که در بالا به آن اشاره شد طرق مختلف تفسیر بیماری را مورد بررسی قرار می دهند.
    در پایان نیز دیدگاه «دریدا» ارائه می شودکه شاید بتوان گفت جامع دیدگاه های قبلی و راه گشای تفاسیر بهتر در علم پزشکی باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک مرور تفسیری از موضوع بوده و به دیدگاه های کلان نظری در علم پزشکی می پردازد. گردآوری اطلاعات مبتنی بر مطالعات موجود پژوهشگران داخل و خارج از کشور می باشد.
    یافته ها
    فرضیه ما در این مقاله اثبات این مطلب است: «کاربرد هرمنوتیک در پزشکی به عنوان یک روش، کم کم ما را به استفاده نظام مند از علوم میان رشته ای نظیر طب مکمل هدایت می کند».
    بحث و نتیجه گیری
    حاصل کلام این است که رویکرد هرمنوتیکی در علم پزشکی از یک سو طرق مختلف تفسیر بیماری را به صورت تئوری نشان می دهد و از سوی دیگر بر جایگاه نگرش جامع گرای فلسفی و استفاده از علوم میان رشته ای و لزوم بهره گیری از آن در علم پزشکی، به دلیل دو وجهی بودن سرشت انسان (جسم و جان) تاکید می کند.
    کلیدواژگان: هرمنوتیک، علوم میان رشته ای، کل گرایی، طب قدیم و جدید
  • مقاله آموزش مداوم
  • حمزه شاه علی، عاتکه موسوی صفحه 141
    سابقه و هدف
    بهره مندی از حداکثر کارایی در اکتشافات فضایی و تامین سلامت فضانوردان اساس سفرهای فضایی است. در طول سفر وجود پرتو های یونیزان و امواج دارای فرکانس پایین الکترومغناطیسی که حتی با وجود پوشش های قوی سفینه به داخل نفوذ می کند، موجب شکست آب و تولید رادیکال های آزاد شده که به چربی ها، پروتئین ها و DNA موجود در بدن آسیب می زند. در پروازهای فضایی عوامل استرس زای متعدد دیگری نیز وجود دارد که سیستم دفاعی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر مشتمل بر اطلاعات جمع آوری شده از مجموعه کتب و مقالات معتبر موجود در زمینه تغذیه هوایی است.
    یافته ها
    استرس اکسیداتیو و تخریب اکسیداتیو در فضا یک مشکل با راه حل ساده نیست. مطالعات دانشمندان نشان داد در زمان بازگشت به زمین پراکسیداسیون چربی در غشاء اریتروسیت ها افزایش می یابد و غلظت آنتی اکسیدان های خون کاهش می یابد که حاصل افزایش استرس اکسیداتیو، تغییر دفاع آنزیماتیک و غیر آنزیماتیک بدن و کمبود دریافت انرژی در فضا است.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به استرس های متعدد مکانیکی، شیمیایی، فیزیکی وغیره تغییرات گسترده ای در قسمت های مختلف بدن از جمله افزایش استرس اکسیداتیو ها و تغییرات ایمونولوژیک رخ می دهد که در راستای کاهش اثرات زیان بار حاصله استفاده از انواع آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی فضانوردان ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: آنتی اکسیدان ها، استرس، سفرهای فضایی، فضانوردان
  • مقاله گزارش موردی
  • حامد مرتضوی، بهزاد لطیفیان *، هدایت منصوری، سیدمهدی انارکی صفحه 146
    سابقه و هدف

    کیست های ناحیه دهان به دو دسته کلی ادنتوژنیک و غیر ادنتوژنیک تقسیم می شوند که یکی از مهمترین و پرعارضه ترین کیست های ادنتوژنیک، نوع کراتوسیست آن می باشد که به اختصار O.K.C نامیده می شود و ماهیتی متفاوت با سایر کیست ها دارد تا آنجا که حتی در دهه های اخیر بیشتر تحت عنوان یک تومور مطرح شده است. حداکثر بروز این ضایعه در دهه دوم و سوم بوده و در 70 % موارد در فک تحتانی به ویژه ناحیه خلف فک دیده می شود. یک ویژگی مهم ضایعه گسترش زیاد آن بدون ایجاد تورم بالینی است اما در این مقاله یک مورد O.K.C گزارش می شود که تقریبا هیچ کدام از معیارهای معمول این ضایعه را ندارد.
    معرفی بیمار: مزبور خانمی 50 ساله است که با شکایت از تورم قدام فک پایین به بخش بیماری های دهان مرکز تخصصی 600 نزاجا مراجعه نموده و در معاینه بالینی تورم واضح باکالی بدون حساسیت در لمس در مجاورت دندان های دیده شد که منجر به crowding دندان ها نیز شده بود. در نگاره های رادیوگرافی و C.T نیز یک رادیولوسسنی یونی سیستیک با حدود واضح مشاهده شد که حدود فوقانی ضایعه بین ریشه های دندان های لترال و کانین نفوذ کرده بود و منجر به جابه جایی آنها شده بود، اما هیچ گونه تخریب کورتکس مندیبل وجود نداشت. در نهایت پس از بیوپسی اینسیژنال ضایعه و تایید هیستوپاتولوژی ضایعه، کل کیست مزبور همراه با حاشیه بافتی سالم توسط جراح فک و صورت برداشته شد و نتیجه بررسی هیستوپاتولوژی O.K.C گزارش گردید. در پیگیری 6 ماهه بیمار، روند بهبود و عدم وجود شواهدی مبنی بر عود، تایید گشت.

    بحث و نتیجه گیری

    این مقاله به کلیه دندان پزشکان توصیه می نماید با توجه به تنوع تظاهرات بالینی و رادیوگرافیک O.K.C کلیه کیست های موجود در فک را به عنوان یک زنگ خطر در نظر گرفته و مورد ارزیابی دقیق و بررسی هیستوپاتولوژی قرار دهند.

    کلیدواژگان: ادنتوژنیک کراتوسیست، مندیبل، رادیولوسنسی
|
  • Parastoo Nazemi, Enayat Safavi, Ataollah Bagherzadeh, Reza Taslimi, Mirzaii Dizgah Iraj Page 73
    Background
    Pulmonary embolism is a prevalent and fatal pulmonary disease. In this study, the relationships of clinical and echocardiographic findings with serum troponin T level in patients diagnosed as having acute pulmonary embolism with normal pulmonary artery systolic pressure were investigated.
    Materials and Methods
    A cross sectional study was carried out on 33 patients (18 with normal troponin T, lower than 14 pg/ml and 15 with elevated troponin T) with acute pulmonary embolism (mean age, 49.3; 18 male and 15 female), who hospitalized in Emam Khomeini Hospital, Tehran University of Medical Sciences between 2009 and 2010. Clinical and echocardiographic findings were analyzed by using χ2, Exact Fisher’s test and student’s t-test. Serum troponin T level was measured by ELISA highly sensitive method.
    Results
    The prevalence of dysfunction, hypokinesia and dilatation of right ventricle, and also pulmonary hypertension in echocardiographic findings and right ventricular S3 sound in clinical finding was significantly higher in patients with elevated troponin T. McConnell’s sign, loud P2 sound, elevated jugular venous pulse and lowered left ventricular ejection fraction were higher in elevated troponin T patients, but there were not significant.
    Conclusion
    According to results of the study, it seems that the elevated troponin T accompanies with right ventricular dysfunction signs in patients with acute pulmonary embolism.
  • Md Shirin Birang Morteza Sanei Taheri Amirhosein Mansouri Babak Shekarchi Page 78
    Introduction
    The authors aimed to investigate the accuracy of three ultrasonic fetal biometric formulae (Campbell, Shepard, and Hadlock) for estimating term fetal weight.
    Methods
    Ultrasonography was performed in 92 uncomplicated pregnancies. Fetal biparietal diameter, abdominal circumference, head circumference, and femur length were measured. Simple linear regression was used for evaluating the correlation between derived weights and each formula.
    Results
    The mean (SD) actual weight was 3251.5 (403.3) grams. The mean (SD) measured weights according to Campbell et al, Shepard et al, and Hadlock et al formulae were 3309.7 (411.1), 3246.7 (433.2), and 3323.1 (383.2) grams, respectively. R2 (R squares) of the Hadlock formula was the highest (0.77), followed by 0.75 for the Campbell formula and (0.68) for the Shepard.
    Conclusion
    There was discrepancy between obtained results in comparison to other former reports from other countries and ethnicity is one of its reasons. We recommend that the Hadlock or Campbell formulas are the formulas of choice in the calculation of fetal weight in Iranian population.
  • Arasb Dabbagh Moghaddam Page 81
    Background
    Nanotechnology is a method of controlling materials in the atomic scale and can be used for producing new materials, products and instruments. One of the important usages of nanotechnology is the field of food science. With the nanotechnology, intelligent packaging with response to the environment, repairing itself or informing the customer from the contamination can be achieved. Nanofilms also can protect the foods from microorganisms. This survey has been done to evaluate the effects of nanofilms on the extension of sausages shelf life.
    Materials And Methods
    14 samples of cocktail sausages from a defined brand are selected haphazardly and divided into two groups “A” as control with 7 samples and B” as case with remained another 7 samples. Group “A” samples were in the original packaging, but the group “B” packed in nanofilms of Nanosilver coated on Titanium dioxide (TiO2). All the samples (A and B) had put in an empty refrigerator. Every 3 days one of the samples from group “A” and one of the samples from group “B” is removed from the refrigerator and referred to the panelists for organoleptic and sensory evaluations. The results were recorded in a questionnaire.
    Results
    With the information from the questionnaires and SPSS analysis of parameters it could be said that: 40 percent of group “A” and 74.3 percent of group “B” were acceptable for the color parameter.42.9 percent of group “A” and 74.3 percent of group “B” were acceptable for the taste parameter.48.6 percent of group “A” and 80 percent of group “B” were acceptable for consistency parameter.45.7 percent of group “A” and 85.7 percent of group “B” were acceptable for visual inspection.40 percent of group “A” and 80 percent of group “B” were acceptable for the odor parameter.
    Conclusion
    Analysis of results show that nanofilms can extend the shelf life of cocktail sausages and “B” samples in the nanofilms were acceptable and consumable for visual inspection and color even after expiry date, but the group “A” was unacceptable and inconsumable after expiry date because of notable changes in odor, color and visual inspection.
  • Ahmad Ameryoun, Sayyed Parviz Razavi, Gasam Abedi, Sharam Tofighi, Hassan Rafati, Effat Ameryoun Page 87
    Background
    Development and revolution of productivity are among most important objects of society. For the first time Kurt Loin in January 1947, surveyed effective factors on productivity based on force field analysis. This research is also about effective factors on current service level of health and clinical center staff selected from dispensary of military, Mazandaran province based on force field analysis (Kurt Loin), sent 2008.
    Materials and Methods
    This research is a descriptive cross-sectional study and the population under study consisted of 5 clinical health centers in Mazandaran province. 320 working personnel of clinical health centers in medical, paramedical and administrative supportive sections were selected for this study. The tool for data collection was questionnaire including two parts and 32 questions with 10 pages annex that were employed after requisite changes and appearing validity with integration coefficient 0.895 and Reliability. Collected data was recorded in SPSS software and analyzed through SPSS, EXCELL and tests of descriptive statistics (means, deviation and Kurt Loin collection).
    Results
    According to the survey, factors like interaction with coworkers, inferiors and supervisors were among the most important contributing factors with the highest mean score of 5.76, 5.61, 5.6 respectively. On the other hand, factors like wages, job safety and work characterization were among the most important inhibiting factors with lowest mean score of 2.92, 3.44, 3.73 respectively, in three occupational levels: medical, paramedical and administrative supportive.
    Conclusion
    The power of contributing factors in each 5 centers studied was more than the power of inhibiting factors. According to the importance of assigning goals as one of the basic factors in development and growth, it is necessary that authorities pay due attention in supporting the contributing factors and reducing inhibiting factors to reach the optimum productivity.
  • Md S. Dehkhoda N. Arianpour, M. Akbarzadeh Page 99
    Background
    Foot problems are a leading cause of hospitalization for the patients who have been identified as having diabetes mellitus. The aim of this study was to investigate the outcome of different factors on treatment of patients with diabetic foot referring to Taleghani hospital from 2007 - 2009.
    Materials and Methods
    Diabetic patients fulfilling our inclusion criteria entered the study. In addition to their physical and clinical characteristics, laboratory findings and other information regarding their life style and habits, etc were also collected through a questionnaire. The collected information was recorded in their medical files and was further analyzed using t2 & χ2 tests by SPSS software.
    Results
    Out of 80 patients, 58.75% were male and 75% of patients were above 50 years of age. 67.5% of patients were under graduated. 68.75% of these patients suffered diabetes for more than 10 years. 26 patients injected insulin while the rest used oral drugs to control their hyperglycemia. 48 patients were smokers (mainly cigarette). Alcohol drinking was also considered in this study. Conservative treatments were advised for 43% of patients and for 36% of cases finger amputation and for 11 patients foot amputation was the treatment employed.
    Conclusion
    Analysis of data reveal that there is significant relation (P<0.05) between the level of education and knowledge of patients regarding their illness and its sequelae, presence of distal palpation, control of diabetes and smoking. t2 test indicates that patients´ age among those with good knowledge about the diabetes is significantly lower than patients without enough knowledge about diabetes mellitus (P<0.05). Foot involvement among patients who are negligent about their condition happens quicker. There is no significant correlation between alcohol drinking, drugs consumed to lower blood sugar and duration of diabetes (P> 0.05).
  • Md R. Hamidi Farahani Ar. Tajik A. Keshavarz * J. Rajabi J. Hosseini Shokuh Page 105
    Background
    Leishmaniasis is one of the important parasitic diseases in tropical and subtropical regions of the world.Iran is one of the endemic areas of cutaneous leishmaniasis in worldwide. Staff of the Armed Forces, sometimes, are forced to accommodate in or around cities and villages thus they are at the risk of this disease and they can transfer the disease to other parts of the country. In this study cutaneous Leishmaniasis status has been studied in patients referring to a 554 military Zanjan hospital in 2009.
    Materials And Methods
    This study is descriptive and cross-sectional. The military personnel with Leishmaniasis returning from the south west of the country (Fakeh) were examined according to questions of a questionnaire.
    Results
    This Study was done on 37 cases of positive cutaneous Leishmaniasis referred to the 554 military Zanjan hospital. Most of the patients had one scar (54.1%). The wounds were mostly on hand (35.1%) and then foot (24.3%). 90% of patients did not notice their bites, because the bite may had no symptoms and pain at first.
    Conclusion
    The results of this study shows that prevention and control among the troops is necessary and recommended before the establishment of camps in the endemic areas of leishmaniasis.
  • Md F. Rezaiemoghadam Sh. Najafi A. Jahangiri Z. Emamirazavi A. Panahi Page 110
    Background
    Osteoarthritis of the first Carpometacarpal joint is a common debilitating problem. Because of the important role of thumb in upper limb function, Pain of the disease, joint’s instability and deformity, causes functional disorder of the hand. The usual treatments have various and short term consequences. In this study, the injection of Hypertonic dextrose and corticosteroid in the named joint has been compared.
    Materials and Methods
    This study was a prospective randomized double blind Clinical trial. In the Physical Medicine & Rehabilitation Clinic of 501 Army hospital, Among the new patients having the inclusion criteria in the year 1388-89, 30 hands were randomized to each treatment group. A Questionnaire on the Patients’ demographic identity was filled out, then the variables on this study and the two comparisons were registered right at the beginning of the study and after one, two and six months consecutively.
    Results
    In both groups 6 months after the initiation of intervention, symptom severity through the factors of pain on joint pressure and pain on movement, Gripping, Eating and Dressing function and the maximum lateral pinch strength were greatly improved, but most of the factors (including pain on pressure &joint movement, Dressing &Gripping function) in Dextrose group versus Corticosteroid were improved more significantly.(p<0.05)
    Conclusion
    According to the findings of this study, Dextrose injection versus Corticosteroid could have a better long term effects and might have lesser side effects.
  • Md Ar. Khoshdel B. Dormanesh M. Noorifard Page 118
    Background
    Hypertension is a growing pandemic in the world and causes 7 million deaths annually. In Iran, about 10 million people have hypertension. Hypertension is an important risk factor for other diseases. Therefore monitoring & evaluation of blood pressure (BP) has clinical & epidemiologic importance. Although there has been lot of breakthroughs in diagnosis & treatment of HTN, only few patients merit an adequate blood pressure control. On the other hand, white coat syndrome has caused an inadvertent administration of anti-hypertensive drugs, inflicting unnecessary drug complications on the patients. Therefore, constant self blood pressure measurements in home seems indispensable to achieve a true presentation of BP and subsequently a depiction of BP rises and falls though graphs.
    Materials and Methods
    This article employed data from original articles of renowned journals and the corresponding author.
    Results
    Daily fluctuations of BP, nocturnal falls, heart rate fluctuations and BP rises herald crucial information regarding renal and cardiovascular accidents. BP monitoring during physical activities such as exercise stress test, reveal diseases that may be still in subclinical stages. These information are of utmost importance in prognosis and risk assessment of high risk patients with diabetes, heart failure and chronic renal disease. In addition, they could be established for recording subclinical events in occupational hazards in army personnel’s, flight personnel’s, military commanders, security service personnel’s and other stressful professions.
    Conclusion
    in this article, we established a review on the subject and a practical approach in BP monoitoring from the clinical epidemiologic prospective.
  • M. Panahizadeh, Sh. Farzampoor, A. Shahedi Page 130
    Background
    The paper delves into hermeneutics, a subject in philosophy of medicine. First we have an overview on the history, definitions and categories of the theory. Next we discuss three viewpoints in this area, namely subjective, dialogic and holistic, which deal with different ways of interpreting a disease. A hermeneutics attitude to medicine aims to make a relation between modern medicine (having a particularistic point of view) and traditional medicine (having a holistic point of view) in order to achieve better diagnosis and treatment. There have been some efforts in the field carried out by scientists such as George Engel, who suggested bio- psycho- social model against bio-medical- model; nevertheless they are not complete enough. The most important downside of these alternate models is insufficient speed in diagnosis. Finally, we introduce Derrida’s viewpoint which can be thought as a comprehensive eclectic view, covering all previous ones and a means to better interpretations in medicine.
    Materials and Methods
    This study is interpreting review of the matter and consider to the great theoretical point of view.
    Results
    Our hypothesis tries to verify that using hermeneutics as a method in medicine will gradually lead us toward a systematic use of interdisciplinary sciences such as complementary medicine. The data collection method is by available studies done by domestic and foreign researchers.
    Conclusions
    The hermeneutics approach in medicine, on the one hand, it shows different ways of interpreting a disease in theory forms and other it emphasize to place of philosophical comprehensive attitude and necessity use of interdisciplinary sciences in medicine because of two – dimensional human essence (body and soul)
  • H. Mortazavi B. Latifian H. Mansuri, M. Anaraki Page 146

    Oral cysts are divided into two subgroups as odontogenic and non-odontogenic. One of the most common and important cysts is odontogenic keratocyst which called O.K.C. this lesion has a different nature and it is noted as a tumor lesion in recent years. This lesion most frequently appears in first and third decade of life and occurs in the posterior part of the mandibular bone. This lesion has a more extension than expansion. In this present study a case of O.K.C was presented with uncommon appearances. A 50 – year old female with history of expansion in the anterior part of mandibles was referred to the department of oral medicine, 600 NEZAJA center. Clinically, there were a bucal expansion without pain over the Teeth with crowding. Radiographic images and CT scan showed a unicystic radiolucency with teeth movement, without cortical perforation. After biopsy, the diagnosis of O.K.C was reported. Six months follow – up did not show any recurrent lesion. This article is recommended to the dentists because OKS has different clinical and radiographic findings. For this reason all cysts should be considered and evaluated.