فهرست مطالب

مطالعات راهبردی زنان - پیاپی 51 (بهار 1390)

فصلنامه مطالعات راهبردی زنان
پیاپی 51 (بهار 1390)

  • فقه و حقوق
  • 232 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1390/05/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمود حکمت نیا صفحه 7
    لاضرر یکی از قواعد مهم حاکم بر نظام حقوق خانواده در اسلام است. درباره ی روایات لاضرر و چگونگی استفاده از آن در استنباط احکام شرعی در نظام حقوقی اسلام به طور کلی و در نظام حقوق خانواده به طور خاص دیدگاه های گوناگونی توسط فقی هان ابراز شده است. با وجود اهمیت مباحث انجام شده درباره ی این روایات در این نوشتار تلاش می شود مجموعه ی این مباحث در قالب نظریه ی نهی و نفی ضرر بازخوانی مجدد شود. هر چند مباحث مربوط به سند این روایات و امور پیرامونی آن نیز مهم است، اما به دلیل نبود اختلاف در اصل اعتبار این ادله از این گونه مباحث صرف نظر شده است. همچنین برای ساماندهی نظریه به جای ورود به متن روایات و مدلول شناسی آنها، ابتدا حوزه های نظریه و سطوح نظام حقوقی اسلام شناسایی شده و با نگاه نظام مند جایگاه نفی و نهی از ضرر در آنها بررسی شده است.
    کلیدواژگان: حقوق خانواده، نظام حقوق خانواده، نظام حقوقی اسلام، لاضرر، نظریه ی لاضرر، قاعده لاضرر، حکم تشریعی، رفتار مکلف، رفتار دولت
  • ابوالقاسم علیدوست، محمد عشایری منفرد صفحه 43
    شریعت مبارک اسلام برای تعادل بخشی به نهاد مقدس خانواده حقوق و تکالیفی را بر عهده ی اعضای آن نهاده است. فقی هان اسلام در چارچوب دانش فقه با جستاری روش مند در پی یافتن این حقوق و تکالیف هستند، بر اساس یافته های ایشان یکی از حقوقی که خداوند متعال برای مرد به رسمیت شناخته این است که همسرش بدون اذن یا رضایت او از منزل خارج نشود؛ در روزگاری که شیوه های جدید زندگی زن را از خانه به فضای جامعه (و در خانه به فضای مجازی) کشانده است این مسئله با پرسش هایی مواجه شده است. در این مقاله ابتدا به بررسی جایگاه فقهی این موضوع پرداخته شده و در ادامه به ارتباط این حق مرد با عنوان ثانوی «ضرر و ضرار» نقبی زده شده است.
    کلیدواژگان: خروج زن از منزل، اذن شوهر، نشوز، شرط ارتکازی، لاضرر
  • محمد سروش صفحه 75
    حضرت امام خمینی (ره) درباره ی قاعده ی «لاضرر» نظر خاصی دارند و آن را به «نهی حکومتی» تفسیر می کنند. به نظر ایشان جمله ی لاضرر و لاضرار مشتمل بر دو قاعده در تحریم آسیب جسمی و جانی و در تحریم ایجاد فشار روحی و مضیقه ی روانی است. با این تفسیر، لاضرر، یک حکم ثانوی حاکم بر همه ی احکام شرعی مثل «لاحرج» نیست. از تفسیر خاص امام خمینی (ره) در حقوق خانواده نتایج مهمی به دست می آید؛ یکی آنکه، هر گونه رفتار از سوی زوجین که موجب زیان یا مضیقه و حرج برای دیگری باشد، جایز نیست. دوم آنکه، حقوق زوجین نسبت به یکدیگر، با این قاعده، محدود و مضیق می شود. سوم آنکه، در موارد ضرر و ضرار با رجوع زیان دیده به حاکم اسلامی جلوی زیان گرفته می شود.
    کلیدواژگان: لاضرر، حکم حکومتی، لاحرج، حقوق خانواده، طلاق
  • فریده شکری، رقیه سادات مومن صفحه 105
    به محض انعقاد عقد نکاح، روابط زوجیت و حقوق و تکالیف ناشی از آن میان طرفین برقرار می شود. با وجود این فقه اسلام و بالتبع آن قانون گذار ایران در مواردی زوجه را از تمکین خاص در برابر زوج معاف دانسته است. قانون مدنی ایران صرفا در فرض ابتلای زوج به امراض مقاربتی، به صراحت عدم تمکین خاص را جایز دانسته است؛ حال آنکه فروض متعدد دیگری موضوع حکم مقنن قرار نگرفته است؛ فروضی چون تشدید بیماری زوجه یا تاخیر در بهبودی وی در نتیجه الزام به تمکین خاص، بیماری مسری زوج یا وجود برخی انحرافات جنسی در وی. در چنین مواضعی با استناد به قاعده ی لاضرر باید به جواز زوجه در عدم تمکین خاص حکم داد. هر چند اصلاح قوانین حاکم و به ویژه تصریح به برخی مصادیق بارز، ضروری است.
    کلیدواژگان: تمکین خاص، قاعده ی لاضرر، انحراف جنسی، بیماری
  • محمدتقی کرمی، مریم احمدیه صفحه 131
    یکی از بسترهای مهم تربیتی در رعایت حقوق انسانی خانواده است، اما عوامل متعددی از قبیل بخل، کسالت، خودخواهی، عدم مسئولیت پذیری و... موجب می شود که زوجین به آسانی نتوانند حقوق یکدیگر را تامین کنند. قرآن کریم هنگام بروز اختلاف بین زوجین با بیان عمل به اصولی تربیتی مثل احسان، معروف، صلح، مودت و رحمت ابتدا به مدارا و سازگاری ای بین طرفین توصیه می کند که مجری آن خود زوجین اند و در صورت بی تاثیری آن، از طریق حکمین و در نهایت از قدرت حاکم برای رفع اختلاف میان زوجین استفاده می کند. در تمام این مراحل سعی بر این است که ضرری متوجه زوجین نشود و اگر دو ضرر با یکدیگر معارض بود یا یکی از طرفین از حق خویش سوء استفاده کرده و موجبات ضرر دیگری را فراهم ساخت، حاکم شرع با توجه به هدف مهم حفظ و تحکیم خانواده و برای رفع ضرر در تعارض یا تزاحم ضررین به وجود آمده، تدابیر ویژه ای اتخاذ می کند.
    کلیدواژگان: لاضرر، نشوز، شقاق، حکمیت، حاکم
  • لیلا سادات اسدی صفحه 157
    مطابق قانون مدنی ایران زوج حق دارد چنانچه شغل زوجه را منافی حیثیت خود یا مصالح خانواده تشخیص دهد، از دادگاه منع وی را از اشتغال درخواست کند. دکترین و رویه ی قضایی در اجرای این ماده به گونه ای عمل می کند که همراه با اضرار زوجه است. تفسیر موسع از «حیثیت» و «مصلحت خانواده»، امکان منع اشتغال زوجه با وجود شرط ضمن عقد مبنی بر اشتغال وی، اجرایی دانستن رای که نتیجه ی آن تکلیف دادگاه به قطع رابطه ی استخدامی زوجه با اشخاص ثالث است و تحمیل خسارات ناشی از قطع رابطه ی قراردادی کار به زوجه، همگی زیان هایی هستند که متوجه زوجه می باشند. این نوشتار ضمن بررسی دکترین و رویه ی قضایی در تفسیر ماده ی 1117 قانون مدنی و پاسخ به استدلال های ارائه شده در این دو منبع حقوق، به ارائه ی راه کارهایی در جهت حفظ حقوق زوجه و جلوگیری از ورود زیان های احتمالی به وی می پردازد.
    کلیدواژگان: اشتغال، زوجه، مصلحت خانواده، منع اشتغال، شرط ضمن عقد
  • فریبا حاجی علی، زینب ریاضت صفحه 181
    ماده 1133 قانون مدنی مرد را مختار کرده که هر وقت بخواهد زن را طلاق دهد، اما حق درخواست طلاق از جانب زن محدود به موارد خاصی از قبیل ماده 1130 ق.م است. ماده ی مذکور به عنوان منشا تبلور قاعده ی فقهی نفی عسروحرج در قانون بدون تقیید به قید یا وصف خاصی معیار عسروحرج را به عنوان مفر رهایی زن از زندگی مشقت بار خویش معرفی و قاعده ی عام «الطلاق بید من اخذ بالساق» را تعدیل می کند.مقاله ی حاضر بر آن است در راستای پاسخ گویی به چگونگی برون رفت از اشکالات اجرایی ماده ی 1130 ق.م، ضمن بررسی اشکالات و خلاهای موجود در رویه ی قضایی، نقش حساس و تعیین کننده ی رویه ی قضایی در راستای اجرای مفاد و شناسایی مصادیق ماده ی 1130 ق.م را نمایان سازد.
    کلیدواژگان: عسر و حرج، قانون، رویه ی قضایی، طلاق، زوجه
|
  • Mahmood Hekmatnia Page 7
    La-zarar(no-harm) is one of the important rules governing the system of family law in islam. Islamic jurists(foqaha) have expressed different views on narratives about la-zarar and how to use it in inferring legal rules in the Islamic legal system in general and family law system in particular.Despite the importance of discussions conducted about these narratives this paper will attempt to reinvestigate these topics in the form of a theory (harm negation and prevention theory). Here we first define the theory domains and levels of the Islamic legal system. Then through a systematic look, the position of harm negation and prevention is considered.
  • Abolghasem Alidust, Mohammad Ashayeri Monfared Page 43
    The blessed Islam religion has made the members of families responsible for some rights and duties in order to balance the holy base of family. The jurisprudents are finding the rights and duties by a systematic inquiry within the framework of Fiqh science. On the basis of their findings, one of the rights which the God on high has recognized for a man is that his wife doesn’t have to go out of home without his permission, yet it wasn’t an important question when the old styles of life made the women more interested in staying at their homes - But this subject has encountered some questions when the new styles of life lead the women to go out of home to the society (or to the virtual space). In this article at first we will take care of some studies about the Fiqhi position of this subject and then we will research the connection between the right of a man and the second topic of ''the harm and losses ''.
  • Muhammad Soroush Page 75
    Imam Khomeini takes no specific view on the principle of no harm (La Zarar); he interprets it as the governmental prohibition. According to him, the proposition "no harm" consists of two principles in the prohibition of the both physical and mental damage, as well as the prohibition of causing stress. Thus, the principle of no harm is not a secondary law underlying all of the religious laws such as the principle of no blame (La Haraj). Imam Khomeini's specific interpretation of the family law produces significant
    Results
    first, whatever behavior of either of the spouse which causes harm or blame to another is not allowed; second, the responsibility of the spouse towards each other is limited by this principle; and third, in case of harm one can petition the Muslim ruler and ask him to help prevent the harm.
  • Farideh Shokri, Roghayeh Sadat Momen Page 105
    As soon as the marriage contract is concluded, conjugal relationship and the resulting rights and responsibilities are executed between the parties. Despite, the Islamic fiqh and consequently the Iranian legislator has exempted wife from particular obedience in some cases. The Iranian Civil Code has prescribed obedience exemption explicitly, only in case of husband’s affliction with any of venereal diseases; while many other cases have not been in the focus of command; like aggravation of wife’s disease or a delay in her recovery as a result of particular obedience, husband’s contagious illness, or some sexual deviations of his. In these cases, according to the damage rejection rule, one should sentence to wife’s right in particular disobedience. Although amendment of current regulations, and especially to mention explicitly some prominent instances, is necessary.
  • Mohammad Taghi Karami, Maryam Ahmadieh Page 131
    Family is one of the significant educational bases in the observance of the human rights, although several factors such as grudge, illness, selfishness and irresponsibility have made spouses incapable of fulfilling one another’s rights easily. Upon the emergence of a dispute between couples, the Holy Qur’an recommends that the two should get along through reconciliation via practicing educational principles such as beneficence, peace, friendship, mercy and doing the good at first, which has to be conducted and performed by own couples, and in case this was ineffective, the Qurán recommends arbitration and ultimately, the power of the ruler to settle the dispute between them. Spouses are supposed to be kept away from harms throughout all these stages, and if and when one side abuses his/her right, which does harm to the other side, the ruler has the authority to take specific measures while taking to consideration the strengthening and safeguarding of the family as a major goal and elimination of harms that are in conflict with the rights of the two parties.
  • Leila Sadat Assadi Page 157
    According to the Iranian Civil Code, the husband is entitled to ask the court to ban his wife’s employment if he considers that in contrast with his prestige or family expediencies. The doctrine and legal procedure in enforcing this article acts to the wife’s detriment. Wide interpretation of “prestige” and “family expediencies”, the possibility of employment banning despite an implied term of contrast, the enforceability of the verdict which as a result forces the court to end her employment relationship with the third person and imposing her damages resulting from ending the relationship, are all detriments concerning the wife. Studying the doctrine and legal procedure in interpreting article 1117 of the Iranian Civil Code and answering the arguments represented in the two legal sources, this paper will provide solutions to preserve wife’s rights and preventing damages to her.
  • Fariba Hajiali, Zeynab Riazat Page 181
    Article1133 of civil law empower man to divorce woman whenever he wants but rights of divorce for woman was allowed in special cases such as article 1130 of the civil law. The mentioned article, which is based on" la osr- haraj" (no hardship rules) introduces" osr- haraj"(hardship) criterion without stipulation to particular description or explanation as a way for woman releasment of her hard life and adjusts the general rule"attalagh beyad man akhaz bessagh"(divorce depends on who take the leg)The present article is supposed to reveal crucial role of judiciary procedure in applying provisions and identifying examples of article 1130 of the civil law, in order to resolve executive problems of article 1130, as while as examining existing problems and gaps in judiciary procedure.