فهرست مطالب

تحقیق در علوم دندانپزشکی - سال هفتم شماره 4 (پیاپی 26، زمستان 1389)

مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی
سال هفتم شماره 4 (پیاپی 26، زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1390/03/01
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مقاله پژوهشی اصیل
  • علی رجایی، مرتضی دلیری چوپاری صفحات 1-10
    سابقه و هدف
    نحوه تقابل سلولها با تیتانیوم نقش اساسی در موفقیت بالینی ایمپلنتهای استخوانی و دندانی دارد. اماده سازی سطحی به روش مکانیکی یا شیمیایی به چسبندگی سلولها به ایمپلنت کمک میکند.هدف از این مطالعه بررسی اثر دو نوع اماده سازی سطحی (سندبلاست و اسید-اچ)بر چسبندگی سلولی و بقای فیبروبلاستها بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تجربی جهت بررسی رفتار فیبروبلاستها929- L) در تقابل با سه گروه ایمپلنت تیتانیومی شامل: سندبلاست شده اسیداچ شده و تیتانیوم خالص تجاری در سه گروه ده تایی در محیط ازمایشگاهی انجام شد. میکروسکوپ الکترونی جهت ارزیابی میکروتوپوگرافی ومیزان چسبندگی و مورفولوزی سلولها مورد استفاده قرار گرفت.بقای سلولی با روش MTT ارزیابی شد.تعداد سلولهای زنده شمارش شده و با استفاده از انالیز واریانس یکطرفه و ازمون Tukey مورد مقایسه قرار گرفت.
    یافته ها
    بررسی میکروسکوپ الکترونی تفاوت قابل توجهی در میکرو توپوگرافی سطحی در سه گروه نشان داد.تراکم سلولی و چسبندگی انها در نمونه سندبلاست شده بیشتر از سایر گروه ها بود.نتایج ازمون MTT نشان دادسلولهای زنده ثبت شده در گروه سندبلاست 58/0 ± 28/1 بو ده و بطور معناداری بیشتر از گروه اسید اچ 23/0 ± 95/0و تیتانیوم خالص 17/0 ± 16/1 بود. (p<0.05)
    نتیجه گیری
    اماده سازی سطحی ایمپلنت بر چسبندگی و بقای سلولهای فیبروبلاست تاثیر دارد وسطوح سندبلاست شده بهترین سطح را از نظر چسبندگی و بقای سلولی نسبت به سطوح اسید-اچ شده و یا تیتانیوم خالص فراهم میکند.
    کلیدواژگان: MTT، فیبروبلاست، ایمپلنت تیتانیوم، سند بلاست شده، اسید، اچ شده، چسبندگی سلولی، بقای سلولی
  • اسحق لاسمی، فریبا فیاض، فینا ناوی، کمال قرنیزاده، بنفشه احمدی صفحات 11-17
    سابقه و هدف
    در طی انجام درمانهای دندانپزشکی و استفاده از تجهیزات گردشی با سرعت زیاد میکروبهای دهان بیماران در هوا پخش شده و الودگی ایجاد میکنند. این مطالعه با هدف تعیین الودگی میکروبی هوای بخشهای مختلف اموزشی واحد دندانپزشکی دانشگاه ازاد اسلامی و عوامل مرتبط با ان در سال 1388 انجام شد.
    مواد و روش ها
    تحقیق با طراحی توصیفی بر روی184 نمونه جمع اوری شده از سه تا شش ناحیه از یازده بخش آموزشی واحد دندانپزشکی انجام شد که روی پلیتهای استریل آگار خونی و نوترینت آگار در ارتفاع یک متری کف اتاق قرار داده شدند. در هر بخش یک پلیت آگار کنترل در قسمتی که غیر فعال بود قرار داده شد. میکروب های بی هوازی مورد ارزیابی قرار نگرفت. شیوع آلودگی در بخشها اندازه گیری شد و نقش تردد، نوع خدمات، زمان، استفاده از توربین، حجم فضا و تعداد یونیتها بر میزان الودگی با آماره ی دقیق فیشر و DOE (design of experiment) بررسی شد.
    یافته ها
    88 درصد از هوای بخش های مورد بررسی آلودگی میکروبی داشت که در قسمتهای درمانی 3 / 47 %و درقسمت های غیر درمانی 7 / 52 %بود. میکروبهای یافت شده در بخشها مشابه و شامل کوکسی گرم مثبت 5 / 58 %، کوکسی گرم منفی 8 / 25 %، باسیل گرم مثبت 12 %، قارچها 1 / 2 % و باسیل گرم منفی 6 / 1 % بودند.میزان آلودگی میکروبی هوا در بخشهای غیر درمانی در هنگام صبح و با مراجعین کمتر بطور معنی داری افزایش یافته بود.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد میزان آلودگی میکروبی هوای بخش ها زیاد است و جای نگرانی دارد.. بر طبق استاندارد AMI آلودگی هوای بخشها در وضعیت بدی قرار داردو سیستم تهویه دانشکده باید اصلاح شود.
    کلیدواژگان: آلودگی میکروبی هوا، اتمسفر، انتقال عفونت، دندانپزشکی
  • نگین نصوحی، مریم حوریزاد، نازنین ترابزاده طاری صفحات 18-22
    سابقه و هدف
    تغییر رنگ ترمیم های کامپوزیتی یکی از دلایل شایع تعویض این ترمیم ها می باشد که می تواند در اثر عوامل داخلی و خارجی بروز کند. این تحقیق با هدف بررسی و مقایسه قابلیت رنگ پذیری دو نوع کامپوزیت نانوفیلد و میکروهیبرید در محیط های چای و قهوه انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تجربی به صورت آزمایشگاهی بر روی 30 نمونه کامپوزیت Premise و Point 4 انجام شد. نمونه ها به شش گروه پنج تایی تقسیم شدند. پس از رنگ سنجی اولیه با دستگاه اسپکتروفوتومتر نمونه ها به مدت یک هفته در محیط های آب مقطر، چای و قهوه نگهداری شدند و سپس رنگ سنجی نهایی انجام شد. میزان تغییر رنگ (ΔE) برای تمامی نمونه ها محاسبه شد. محاسبه آماری یافته ها توسط آزمونهای Two- Way ANOVA، student T-test و Post Hoc Tukey انجام شد.
    یافته ها
    میزان تغییر رنگ در هر دو گروه کامپوزیتی در محیط های چای و قهوه معنی دار بود(05/0 > P) اما تفاوت معنی داری در میزان تغییر رنگ دو نوع کامپوزیت مشاهده نشد. همچنین تفاوت میزان تغییر رنگ در محیط های چای و قهوه نیز معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    در هر دو کامپوزیت Premise و Point 4 تغییر رنگ ناشی از چای و قهوه از لحاظ کلینیکی قابل توجه بود.
    کلیدواژگان: کامپوزیت نانوفیلد، کامپوزیت میکرو هیبرید، Premise، Point 4، تغییر رنگ، چای، قهوه
  • بهاره دادرسانفر، مهشید احسانی، مهندس ناصر ولایی، زهره خلیلک صفحات 23-29
    سابقه و هدف
    تجویز نامناسب آنتی بیوتیک ها توسط دندانپزشکان در طول زمان باعث بروز مشکلاتی در سطح جامعه و جهان می شود، آنتی بیوتیک ها یکی از معمول ترین داروهایی هستند که توسط دندانپزشکان تجویز می شوند. آنچه که نگران کننده است افزایش احتمال عفونت های همزمان، موتاسیون ها، انتقال ژنتیکی و افزایش مقاومت باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک ها است. از این رو هدف از این مطالعه بررسی نگرش دانشجویان دندانپزشکی نسبت به آنتی بیوتیک تراپی در درمان های ریشه و عوامل مرتبط با آن در دانشکده های دندانپزشکی شهر تهران در سال 1388 بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی، 230 دانشجوی دندانپزشکی شهر تهران که در سال 1388 تمام واحدهای نظری درس درمان ریشه را با موفقیت گذرانده بودند، به صورت تصادفی انتخاب و مصاحبه شدند.روایی پرسشنامه ی طراحی شده توسط سه روانپزشک به کمک آزمون لاشه با عدد (4/0) و همچنین پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ با عدد (8/0) مورد تایید قرار گرفت. فراوانی نگرش دانشجویان گزارش شد و عوامل مرتبط با آزمون کای دو مورد قضاوت آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    از 230 دانشجوی بررسی شده، هیچ دانشجویی نگرش کاملا غلط نسبت به آنتی بیوتیک تراپی در درمان های ریشه نداشت. نتایج نشان داد که تعداد 35 نفر (2/15 درصد) نگرش کاملا صحیح، تعداد 143 نفر(2/62 درصد) نگرش صحیح و بالاخره 52 نفر (6/22 درصد) نگرش غلط نسبت به آنتی بیوتیک تراپی در درمان های ریشه داشتند. میزان واقعی نگرش غلط نسبت به آنتی بیوتیک تراپی در درمان های ریشه با احتمال 95 درصد از 2/17 درصد تا 28 درصد برآورد گردید.
    نتیجه گیری
    بنابر یافته های مطالعه حاضر، نگرش دانشجویان دندانپزشکی شهر تهران در رابطه با تجویز آنتی بیوتیک ها در درمان های ریشه ایده آل نبوده است
  • جوانه وجدانی، وحید ناعمی صفحات 31-35
    سابقه و هدف
    فرآیند رویش دندان کاملا پیچیده است و بی شک مکانیسم های مختلف زیادی در آن سهیم می باشند. کودکان با وزن کم هنگام تولد طی ماه های اول پس از تولد در معرض مشکلات پزشکی متعددی هستند که می تواند برتکامل بافتهای دهانی نیز تاثیرگذار باشد. هدف از این مطالعه، بررسی ارتباط بین وزن هنگام تولد با زمان رویش اولین دندان شیری بود.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش کوهورت انجام گرفت. نمونه ها 70 نوزاد full term (35 نوزاد زیر 2500 گرم در گروه مواجهه و 35 نوزاد بالای 2500 گرم در گروه مقایسه (بودندکه همگی در بیمارستان الزهرا رشت به دنیا آمده بودند. نوزادان دوگروه ازماه سوم بعد از تولد تا زمان رویش اولین دندان شیری بطور 2 هفته یکبار پیگیری شدند. داده های فوق طبقه بندی و استخراج شده و زمان رویش دندان ثبت گردید. برای مقایسه ی گروه ها از نظر درصد رویش دندان، آزمون کای دو استفاده شد. برای تعیین خطر نسبی وزن تولد و سایر متغیرها در رویش دندان بعد از 8 ماهگی، از آزمون رگرسیون لجستیک استفاده شد.
    یافته ها
    اولین دندان رویش یافته درتمامی نوزادان دندان های پیشین میانی فک پایین بود که میانگین و انحراف معیار آن در گروه مورد 72/2 ±26/8 ماه و در گروه شاهد 18/3±76/7 ماه بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود. تحقیق نشان داد که 4/51 درصد نوزادان کم وزن و 9/42 درصد نوزادان با وزن طبیعی بعد از 8 ماهگی رویش اولین دندان شیری را داشتند. خطر نسبی رویش دندان بعد از 8 ماهگی در گروه با وزن کم نسبت به گروه شاهد 2/1 می باشد(2/1= RR).
    نتیجه گیری
    تحقیق ما ارتباط معنی داری بین زمان رویش اولین دندان شیری با وزن هنگام تولد نشان نداد.
    کلیدواژگان: دندان شیری، رویش دندان، نوزاد، وزن نوزاد هنگام تولد
  • پروین خادم، سید ابراهیم جباری فر، وحید معروفی، داوود قاسمی تودشکچی، وحید محمد طاهر صفحات 36-42
    سابقه و هدف
    بیماری های دهان و دندان میتواند بر کیفیت زندگی انسان تاثیر گذارند و شناخت عوامل تاثیرگذار بر کیفیت زندگی کمک قابل توجهی در درک ابعاد و مبانی بیولوژیک، عملکردی و روانی- اجتماعی بیماری های دهان و دندان می نماید. هدف از این مطالعه ارزیابی وضعیت سلامت دهان و دندان و اثرات آن بر کیفیت زندگی افراد 45-30 سال می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی تعداد 150 نفر از افراد 45-30 ساله مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان انتخاب شدند. وضعیت سلامت دهان و دندان افراد مورد مطالعه از طریق دو شاخص CPITN و DMFT بر اساس معیارهای سازمان بهداشت جهانی و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان و دندان با کمک شاخص DIDL(Dental Impact of Daily Living) اندازه گیری شد. تجزیه و تحلیل یافته های بدست آمده با آزمون های همبستگی پیرسون و من ویتنی صورت گرفت.
    یافته ها
    در افراد مورد بررسی میانگین و انحراف معیار شاخص DMFT و CPITN و DIDL به ترتیب(79/6 ± 27/12) و (50/0 ± 36/)0 و (60/0 ± 52/0) بود وبین انها رابطه معنی داری وجود داشت. میانگین تعداد ترمیم های دندانی در زنان بیش از مردان بوده و میزان نیاز به درمان پریودنتال در مردان بیش از زنان بود. با کاهش طبقه اجتماعی میزان پوسیدگی دندان و نیاز به درمان پریودنتال افزایش یافته و بالعکس رضایتمندی کاهش داشت.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان دادکه بین شاخص پوسیدگی دندان و نیاز به درمان های پریودنتال و وضعیت اقتصادی و اجتماعی و حیطه های مختلف شاخص کیفیت زندگی ارتباط معنی داری وجود دارد.
    کلیدواژگان: DMFT، CPITN، DIDL وضعیت سلامت دهان
  • پریسا مصاحب، زهرا کارگرنوین، بهشته ملک افضلی، علیرضا ابدی، مریم امینی صفحات 43-51
    سابقه و هدف
    پوسیدگی دندان شایعترین بیماری مزمن در ارتباط با مواد قندی است. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط میان دریافت اقلام غذایی با پوسیدگی دندان روی کودکان 6 تا 11 ساله مراجعه کننده به مراکز بهداشت شهرستان شمیرانات در سال 1388 انجام شد.
    مواد و روش ها
    مطالعه توصیفی با نمونه گیری تصادفی بر روی 203 کودک انجام شد. تکنیک جمع آوری اطلاعات، مصاحبه، معاینات بالینی و تکمیل پرسشنامه بسامد خوراک و فرم اطلاعاتی بود. رابطه مصرف گروه های غذایی و اطلاعات زمینه ای با شیوع پوسیدگی دندان، شدت پوسیدگی کل دندانها و شاخص DMFT/dmft به صورت جداگانه مقایسه گردید. داده های کمی و کیفی با آزمونهای مرتبط و با نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    میانگین بار مصرف گروه های خشکبار، میان وعده شور و محصولات قنادی با شیوع پوسیدگی دندان و گروه های قند و شکر، میان وعده شور و محصولات قنادی با شدت پوسیدگی کل دندانها ارتباط معنی داری را نشان دادند. فراوانی مصرف گروه قند و شکر، شیرینی ها و کل میان وعده ها در روز با تعداد کل دندانهای پوسیده(DMFT/dmft) ارتباط مثبت و با گروه شیر و لبنیات ارتباط منفی داشت. بین فراوانی مصرف میان وعده عصر، کل میان وعده ها در روز و گروه قند و شکر با تعداد کل دندانهای پوسیده همبستگی مثبت و بین مسواک زدن در طی 6 ماه گذشته و تحصیلات مادر همبستگی منفی (شاخص DMFT/dmft) وجود داشت(01/0 P<).
    نتیجه گیری
    عامل مهم در بروز پوسیدگی دندان، تکرر مصرف مواد غذایی شکر دار، شکر و نشاسته دار و چسبنده به دندان و مسواک نزدن مرتب(حداقل یک بار در روز) میباشد.
    کلیدواژگان: پوسیدگی دندان، غذا، کودک
  • مقاله پژوهشی کوتاه
  • آرش عزیزی، سمیرا شاه سیاه، فاطمه کتانباف نژاد صفحات 52-56
    سابقه و هدف
    زخم آفتی عود کننده یک اختلال مخاطی دهانی شایع است که با زخمهای دهانی دردناک و عود کننده آفتی مشخص می شود. اگرچه علت دقیق زخم های آفتی نا مشخص است ولی ترومای موضعی، نقایص تغذیه ای، تغییرات هورمونی، ژنتیک و فاکتورهای ایمونولوژیک در پاتوژنزاین بیماری پیشنهاد شده است. هدف از این مطالعه ارزیابی سطح سرمی ویتامین E در بیماران مبتلا به آفتهای عود کننده دهانی و افراد سالم بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه ی مورد شاهدی بر روی 19 بیمار مبتلا به آفتهای عود کننده دهانی و 17 شخص سالم با سن و جنس مشابه انجام شد. سطح ویتامین E سرم در هر دو گروه با روش کروماتوگرافی مایعی اندازه گیری شد. یافته ها بوسیله آزمون من ویتنی مورد آنالیز اماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین سطح سرمی ویتامین E در بیماران مبتلا به آفتهای عود کننده دهانی3/2 ± 89/14 میکروگرم بر میلی لیتر و در گروه افراد سالم7/3 ± 53/22 میکروگرم بر میلی لیتر بود. این میزان بطور قابل ملاحظه ای دربیماران آفتی کمتر از افراد سالم بود. (05/0 > P)
    نتیجه گیری
    مطالعه حاضر نشان داد که سطح سرمی ویتامین E بطور قابل ملاحظه ای در بیماران آفتی کاهش نشان می دهد.
    کلیدواژگان: زخم آفتی دهانی عود کننده، سطح سرمی ویتامینEآنتی اکسیدان
  • مقاله گزارش مورد
  • شیما نفرزاده، طاهره ملانیا، مینا مطلب نژاد، محمد مهدی زاده، سارا عاقل صفحات 57-61
    مقدمه
    فیبروز هیستیوسایتومای خوش خیم دهانی ضایعه ای نادر در نواحی سروگردن می باشد. این تومور معمولا به صورت توده ندولر بدون درد و منفرد است، به آرامی رشد کرده و اندازه آن از cm 3-2 تا بیش از cm 10 متغیر است. بیماران اغلب زیر 50 سال سن دارند و تاریخچه ای از تروما، عفونت مزمن، تابش نور خورشید گزارش می شود.
    معرفی مورد: در این مقاله یک مورد از فیبروز هیستیوسایتومای خوش خیم در زبان بیمار مذکر 44 ساله گزارش شد. ضایعه در نمای میکروسکوپی به همراه فاسیکولهای سلول های دوکی شکل و اینفیلتره سلول های ژانت چندهسته ای بود و جهت تشخیص قطعی تومور استفاده از رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی برای مارکرهای SMA، Desmin، MSA، CD68 و CD34 انجام شد.
    نتیجه گیری
    فیبروز هیستیوسایتومای دهان می تواند نمای میکروسکوپی شبیه به بعضی تومورهای بافت نرم ایجاد کندکه جهت تشخیص قطعی بررسی ایمونوهیستوشیمی ضروری است.
    کلیدواژگان: فیبروزهیستیوسیتومای خوش خیم، زبان، تومور داخل دهانی، ایمونوهیستوشیمی
|
  • Ali Rajaei, Dr Morteza Daliri Joupari Pages 1-10
    Background And Aim
    Cell-titanium interactions are crucial to the clinical success of bone and dental implants. Mechanical or chemical surface treatment can help the cell attachment to implant surface. The purpose of this study was to investigate the effect of two distinct surface treatment(sandblasted and acid-etched) on fibroblasts cell attachment and viability.
    Materials And Methods
    In this experimental study the fibroblasts behavior was analyzed on three different titanium surfaces: sand blasted(SB), Acid-Etched (AE)and pure commercial titanium(PCT), in three groups,(N=10). Scanning electron microscopy (SEM) showed distinct microtopographies. Cell morphology and initial attachment were evaluated by SEM. Cell viability was measured by means of a 3-(4,5-dimethylthiazol-2-yl)-2,5-diphenyltetrazolium bromide (MTT) assay. The number of viable cell counts were compared using one way ANOVA Test.
    Results
    SEM observation revealed drastic differences in surface microtopography, with a higher cell density on (SB)than (AE)and(PCT). Cell attachment were much better in the sand-blasted group than others. Cell viability recorded by the sand-blasted group(1.28±0.58) was significantly better than acid-ethed (0.95±0.23) and pure commercial titanium(1.67±0.17).(P < 0.05)
    Conclusion
    Implant surface treatments influence the attachment and viability of fibroblasts(L-929), and sand-blasted treatment seems to be the most favorable surface to compare with acid-etched and and pure commercial titanium surface.
  • Dr Eshagh Lasemi, Dr Fariba Fayaz, Dr Fina Navi, Dr Kamal Gharnizadeh, Dr Banafshe Ahmadi Pages 11-17
    Background and Aim
    Aerosols containing microbes from the oral cavity of the patient are created by using high-speed rotating instruments while practicing dentistry. This study aimed to evaluate the level of microbial aerosol contamination in different dental departments of IslamicAzad university,Dental branch in 2009.
    Materials And Methods
    A cross sectional study has been carried out on184 samples of 3- 6 location of 11 departments from operatory and non-operatory places.The samples were cultured on blood agar plates that was placed one meter height from the floor. In each section, a control agar plates were placed in non operatory part. Anaerobic microbes was not evaluated, Prevalence of contamination was evaluated and role of related factors: traffic sector, service type, time, or the use of turbines, the volume of space and number of units were analyzed by Fisher's exact test and DOE (Design Of Experiments).
    Results
    Aerosol containg microbes have been observed in% 88 of the samples. The air contamination in the therapeutic section was 47.3% and in non- therapeutic section was 52.7%. Microbes found in the same sectors, including gram-positive cocci %58.5, gram-negative cocci% 25.8, gram-positive bacilli %12, fungi %2.1,gram negative bacilli %6.1. Microbial air pollution levels in non- health sectors in the morning and with fewer patients had increased significantly
    Conclusion
    The results shown high degree of contamination which is striking. According to AMI standard, the results shown high contamination rate, therefore the need for developing new means for preventing microbial aerosols is mandatory.
  • Dr Negin Nasoohi, Dr Maryam Hoorizad, Dr Nazanin Torabzade Tari Pages 18-22
    Background And Aim
    Discoloration of dental composites is one of the major reasons of their change which can be influenced by internal and external factors. The aim of this study was to evaluate discoloration susceptibility of two Nanofilled and Micro hybrid composites by coffee and tea.
    Materials And Methods
    This experimental study was carried out on 30 composite specimens of Point 4 and Premise. The specimens were divided in 6 groups (n=5). After primary color measurement by spectrophotometer the specimens were stored in distilled water, coffee and tea for one week and then the color was measured. Color changes (ΔE) were calculated. The data were analyzed by Two –way ANOVA,student T-test and Post Hoc Tukey test.
    Results
    The color change in both medius was significant for both composite groups. The effect of coffee and tea on discoloration of two composites was significant (P<0.05). There was no significant difference between the color change of the two composites. Also there was no significant
    Conclusion
    Color changes of two composites point 4 and Premise by tea and coffee were clinically significant.
  • Dr Bahareh Dadresan Far, Dr Mahshid Ehsani, Naser Valaee, Dr Zohreh Khalilak Pages 23-29
    Background And Aim
    Inappropriate antibiotic's prescription by dentists has caused several worldwide problems in recent decades. Antibiotics are the most commonly medicine that prescribed by dentists. Inappropriate antibiotic's prescription causes: Development of simultaneous infections, mutations, genetic transmissions and bacterial resistance to antibiotics. The purpose of this study was to evaluate dental student’s attitude toward antibiotic therapy in endodontic treatments in Tehran's dental universities in 2009.
    Materials and Methods
    In this descriptive study, 203 dental students selected by random from Tehran's dental schools. All interviewed students passed theoretical endodontic courses. Validity and reliability of the designed questioner assessed by following tests: Lawshe test (CVR=0/4), Cronbach Alpha Coefficient (0/8) and these tests approved by 3 psychiatrists. The results evaluated by Chai X2 test.
    Results
    The attitude of students regarding antibiotic therapy in endodontic treatments was as follow: completely incorrect (0%), completely correct (15.2%), correct (62.2%) and incorrect (22.6%).
    Conclusion
    According to the results of the present study, there was no ideal point in dental student's attitude toward antibiotic therapy in endodontic treatments.
  • Dr Javaneh Vejdani, Dr Vahid Naemi Pages 31-35
    Background And Aim
    Tooth eruption is complex process that involves different mechanisms. Low birth weight (LBW) infants are prone to many serious medical problems during the neonatal period which may affect the development of oral tissues. The aim of this study was to evaluate the relationship between the birth weight and eruption time of the first primary tooth.
    Materials And Methods
    We have conducted a cohort study of 70 full term infant (35 low BW, 35 Normal BW). This study was conducted in Al-Zahra hospital of Rasht-Iran in 2007. The infants observed periodically since 3rd month of birth until the first tooth eruption. X2 test has been used for comparison of the two groups and since month 8th the regression logistic test to determine the effect of relative birth weights risks and other variables in tooth eruption.
    Results
    The first erupted tooth was mandibular central incisor with (8.26±2.72) month in case group and (7.76±3.18) month in control group and there was no statistical difference between two groups, The first deciduous tooth had erupted in 51.4% of LBW and 42.9% of NBW infants until 8 months Relative risk of delay eruption after 8 months in LBW infants was 1.2.(RR=1.2).
    Conclusion
    Birth weight in full term infant wasnt influence on the first deciduous tooth eruption time.
  • Dr Parvin Khadem, Dr Ebrahim Jabari Far, Dr Vahid Maroofi, Dr Davood Ghasemi, Dr Vahid Mohammad Taher Pages 36-42
    Background And Aim
    Oral health status could be affected the quality of life, hence recognition of related variables, might be a significant aid in recognition of biological, functional and psycho-social aspects of oral diseases. The aim of this study was to evaluate oral health status of 30-45 years old individuals and its affects on their quality of life.
    Materials And Methods
    In this descriptive study 150 people referring to khorasgan dental branch, Isfahan Islamic Azad University, were selected. Oral health status was measured by DMFT and CPITN indexes according to WHO. Also quality of life in regard to oral health was measured with DIDL index, data was analyzed by Mann- whitney test and Pearson coefficient test.
    Results
    The average score and standard deviation of DMFT, CPITN and DIDL were 12.27 ± 6.79, 0.36 ± 0.5, 0.52 ± 0.6 respectively. Average score of restoration numbers in woman was higher than men.CPITN in men was higher than women. With decreasing socio-economic class, DMFT and CPITN indexes were increased and quality of life was decreased.
    Conclusion
    According to the results of this study, there is a significant relation between DMFT, CPITN, and socio- economic factors and the quality of life.
  • Parisa Mosahab, Dr Zahra Kargar Novin, Dr Beheshteh Malek Afzali, Dr Alireza Abadi, Maryam Amini Pages 43-51
    Background And Aim
    Dental caries is the most common chronic disease in relation to sugary items. So the purpose of this study was to find the relationship between food intake and dental caries in 6-11-Year-Old children.
    Materials And Methods
    This study was descriptive with random selection on 203 children. Data collection techniques were interview, clinical examinations and completing the food frequency questionnaire and information form. Consumption of food groups and basis information compared with dental caries prevalence, severity of dental caries in whole teeth and DMFT/dmft index separately. Quantitative and qualitative Data analyzed with appropriate tests and with the use of SPSS software, version 16.
    Results
    The frequency of using dried fruit, salty snack and confectionary group’s with dental caries prevalence and sugar, salty snack and confectionary group’s with severity of whole teeth decay showed a significance relationship(P<0.05). The frequency of using sugar and pastry group’s and snacks during the day had a positive relationship with DMFT/dmft index and dairy group had the negative relationship (p<0.01). Using of afternoon snack, snacks during the day and sugar group had a positive correlation and brushing teeth during past 6 months, and mothers education had a negative correlation with DMFT/dmft index (p<0.01).
    Conclusion
    The main factor in incidence of dental caries were frequency of using sugary, sugary-starch foods, foods that stick to the teeth and irregular brushing (at least once a day).
  • Dr Arash Azizi, Dr Samira Shah Siah, Dr Fatemeh Katanbaf Nejhad Pages 52-56
    Background And Aim
    Recurrent aphthous stomatitis (RAS) is a common oral mucosal disorder characterized by recurrent and painful oral aphtous ulcers. Although the exact cause of RAS is not known, but local trauma, nutritional deficiencies, hormonal changes, genetics, and immunologic factors have been suggested to contribute to its pathogenesis.The aim of this study was to assess the serum level of vitamin E in patients with RAU and normal subjects.
    Materials And Methods
    This case-control study was conducted on19 patients with RAU and 17 healthy controls with same age and sex. Serum level of vitamin E was measured in both groups by liquid chromatography technique. Data were analyzed by Mann - u-Whitney test.
    Results
    The mean serum level of vitamin E was 14.89 ± 2.3 µg/ml in RAU patients and 22.53 ± 3.7µg/ml in normal group. This level was significantly lower in patients with RAU than in healthy control subjects (p<0.05).
    Conclusion
    The present study demonstrated that serum level of vitamin E significantly decreased in patients with aphtous ulceration.
  • Dr Shima Nafarzadeh, Dr Tahereh Molania, Dr Mina Motaleb Nejhad, Dr Mohammad Mahdi Zadeh, Dr Sara Aghel Pages 57-61
    Background And Aim
    Benign oral fibrous histiocytoma is a rare lesion in the head and neck region. This tumor usually presents as a single nodular, painless mass which grows slowly and varies in size from 2- 3 cm to over 10 cm. Most patients are under 50 years of age and a history of trauma, chronic infection and sun exposure are reported. Case Report : In this paper a case of benign fibrous histiocytoma in the tongue of a 44 - year-old man is reported. In microscopic view spindle cell Fascicules, along with infiltration of multinucleated giant cells was presented and for definitive diagnosis immunohistochemistry staining for SMA,, Desmin, MSA, CD68 and CD34 was conducted.
    Conclusion
    Microscopic feature of oral fibrous histiocytoma may be similar to some soft tissue tumors. Therefore, IHC is necessary for definite diagnosis.