فهرست مطالب

راهبرد دفاعی - پیاپی 26 (پاییز 1388)

فصلنامه راهبرد دفاعی
پیاپی 26 (پاییز 1388)

  • 244 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1388/09/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • فرزاد طرهانی، ابوالقاسم شعبانی صفحه 1
    در دوران دانایی، سرعت دستیابی و به کارگیری دانش است که می تواند شکست یا پیروزی سازمان ها را معین نماید. دانش به معنی اطلاعات قابل درک و ارزشمندی است که در پرتو تجارب و بستر آگاهی های فردی شکل گرفته و نهادینه می گردد و به حل مسئله منجر می شود. فعالیت آمادی، مستمر بوده و در همه ابعاد پروژه های آمادی، تامین و پشتیبانی از ابتدا تا انتها وجود دارد. استفاده از ابزار مدیریت دانش در فرایندها و عملیات آماد و پشتیبانی، این گونه تاثیرات را در بهره وری عملیات افزایش می دهد. بنابراین باید همزمان با مطالعه توسعه سیستم های تسلیحاتی جدید و الزامات عملکردی این سیستم ها، پشتیبانی آمادی پویا، انعطاف پذیر، یکپارچه و سریع که از ویژگی های اصلی سیستم آماد و پشتیبانی به شمار می آیند نیز با استفاده از مدیریت دانش مورد توجه قرار گیرد.
    در این مقاله، ضمن تعیین نقش، جایگاه و ویژگی های اصلی آماد و پشتیبانی، و تشریح فعالیت ها و فرایندهای آن و ضرورت تحول در سیستم آماد، ضرورت به کارگیری مدیریت دانش در حوزه آماد و پشتیبانی ارائه می شود و به عوامل مؤثر در این فرایند اشاره می گردد.
    کلیدواژگان: آماد و پشتیبانی، مدیریت دانش، بهره وری، سازمان، نیروی نظامی، فناوری
  • دکترحسین عیسایی صفحه 31
    آماد یکی از زیرسامانه های اصلی سازمان نظامی بوده و در کنار زیرسامانه های عملیاتی/ ماموریتی و فرماندهی/ مدیریتی، مفهوم پیدا می کند. آماد پلی است که قابلیت منابع اقتصادی یک کشور را به نیروهای نظامی آن پیوند می زند و فرایندهای آمادی، بستری هستند که این ارتباط به وسیله آنها شکل می گیرد. فرایندهای عملیاتی آماد را متناسب با نیازهای پشتیبانی یگان های مصرف کننده، می توان در دسته بندی های گوناگون ارائه نمود.
    با توجه به اهمیت ماموریت آماد و پشتیبانی نظامی، شناخت ویژگی های محیطی و ساختاری آن از مهم ترین اقداماتی است که طراحان و کارشناسان آمادی نظامی همواره مورد توجه قرار می دهند. در این مقاله با نگرشی سیستمی، ضمن توجه به مفاهیم، فرایندها و ویژگی های آماد نظامی، به دسته خاصی از آن اشاره شده است.
    کلیدواژگان: آماد نظامی، سیستم، فرایند، محیط، ورود و خروجی، پشتیبانی
  • افسانه رشاد صفحه 59
    در سال های پس از جنگ سرد، در حوزه های راهبردی تغییرات بنیادین ایجاد شده است. این تغببرها را می توان برمبنای جداسازی حوزه های ژئوپلیتیکی، تفسیر نمود. در این دوران ممکن است دو بازیگر در یکی از محیط های ژئوپلیتیکی (مانند آسیای جنوب غربی) با یکدیگر همکاری کنند، اما در سایر حوزه ها و فضای ژئوپلیتیکی با هم در تعارض باشند. در شرایط تعارض، می توان شاخص های متنوع تری در ارتباط با سازوکارهای آماد مورد ملاحظه قرار داد؛ زیرا آماد را می توان نظام جامع و فراگیری دانست که تامین کننده نیازهای راهبردی و مدیریتی کنش در حوزه های بحران است. آماد در فضای اتصال یافته (مانند حوزه ژئوپلیتیکی پیمان ناتو و حوزه ژئوپلیتیکی پیمان ورشو) مبتنی بر مدیریت نظام مند می باشد؛ در حالی که آماد در عصر جداسازی حوزه های ژئوپلیتیکی، مبتنی بر «مدیریت ناهمگون» است. نویسنده در این مقاله تلاش نموده، ضمن بررسی اهمیت و کارکرد آماد در فرایندهای راهبردی، زنجیره آماد به ویژه رابطه بین آماد و راهبرد را تبیین کند. همچنین شاخص های ژئوپلیتیک تفکیک شده در فضای پس از جنگ سرد و پیامدهای چنین فرایندی بر سازماندهی آماد بررسی شده است.
    کلیدواژگان: جداسازی ژئوپلیتیکی، مدیریت ناهمگون، تعارض، همکاری، رقابت
  • حیدرعلی بلوجی صفحه 87
    انقلاب در امور نظامی به تحولات انقلاب گونه بعدی از جمله در زمینه آمادی منتهی شده است. این موضوع تا حد زیادی مرهون پیشرفت های فناورانه، کشف شیوه های نظامی جدید برای رهبری و هدایت جنگ و نیز نقش فزاینده کارکردهای نیروهای نظامی است. اما آیا این تغییر و تحول، یک سیر تکاملی را پیموده است و یا به مثابه وقوع ناگهانی یک انقلاب می باشد؟ همچنین، آیا «انقلاب در آماد نظامی» بخشی از «انقلاب در امور نظامی» است یا مستقل از آن می باشد؟ چه کشورهایی توانسته اند انقلاب در آماد نظامی را تحقق ببخشند و این انقلاب تا چه میزانی توان نظامی کشورها را تغییر داده است؟ و سرانجام اینکه درس های برگرفته از این تحول کدامند؟ این مقاله قصد دارد با بررسی مفهوم آماد و پشتیبانی و تحول آن در طول زمان و نیز توضیح چالش هایی که آماد به طور کلی با آنها مواجه است، به بحث تاثیر و نقش آن در افزایش توان عملیاتی کشورهایی همچون آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین همراه با بیان برخی مثال ها بپردازد. در پایان با یادآوری درس های لازم و یافته های جدید، نتیجه بحث مطرح می شود.
    کلیدواژگان: انقلاب در امور نظامی، انقلاب در آماد نظامی، آماد و پشتیبانی، فناوری اطلاعات
  • طاهره ترابی صفحه 119
    بررسی تاریخ آماد نشان می دهد که سازماندهی نیروی نظامی و کاربرد آن در صحنه نبرد، تابعی از پیشرفت های فناورانه بوده است. در قرن 21، جلوه هایی از انقلاب ارتباطات و اطلاعات ظهور نموده که بر قابلیت های نظامی و فرایندهای راهبردی کشورها تاثیر به جا گذاشته است. در این ارتباط می توان پیامد چنین تحولی را در ساختار جنگ های منطقه ای و سازماندهی آمادی مربوط به استقرار نیروها ملاحظه نمود. در جنگ های فرانوگرا، سازماندهی آماد، آمایش نیروی انسانی و قابلیت های ابزاری عملیاتی به گونه ای انجام می گیرد که منجر به انهدام دشمن گردد. به این ترتیب، آماد در نبردهای فرانوگرا، ماهیت ضدنیرو، ضدپایگاه و انعطاف پذیردارد. در این مقاله تلاش شده ویژگی جنگ های فرانوگرا در دوران پس از فروپاشی ساختار دوقطبی مورد بررسی قرار گرفته و ضمن اشاره به شاخص های مربوط به طرح ریزی آماد و پشتیبانی، نقش و کارکرد آماد در نبردهای منطقه ای مورد بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: آماد، موازنه قوا، انقلاب فناورانه، جنگ فرانوگرا، نیروی واکنش سریع، تهدید
  • حمید مالمیریان صفحه 149
    پیشرفت بشر در دستیابی به فناوری های جدید در نیم قرن گذشته موجب دسترسی او به فضا و بهره برداری از این محیط برای تسهیل و تسریع بخشیدن بهره برداری از منابع کره زمین، کاهش خسارت های ناشی از حوادث غیر مترقبه، اجرای برنامه ریزی ها، کنترل و حفظ محیط زیست، گسترش ارتباطات و فناوری اطلاعات و سرعت تبادل آنها و هدایت و کنترل عملیات نظامی و جاسوسی در فضا گردیده است. در بیان اهمیت فضا همین بس که این به عنوان یکی از ابعاد مهم در امنیت ملی کشورها به شمار می آید و کشورهای حاضر در فضا، به ویژه ابرقدرت ها را که سرمایه گذاری های هنگفتی در فضا نموده اند، به فکر چگونگی حفظ و بهبود بخشیدن آن نموده است. این مقاله بخشی از تحقیق گسترده ای است که در طول بیش از یک سال، در زمینه «نقش فناوری فضایی و اثر آن در امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران» از راه مطالعات کتابخانه ای، بررسی میدانی و مصاحبه با پیش کسوتان بزرگ در این زمینه انجام شده است. نتیجه تحقیق نشان می دهد با توجه به الگوهای قابل تصور ساختار جهان آینده، فناوری فضایی یکی از عوامل بسیار مهم در امنیت ملی کشور به شمار می آید و پرداختن به آن موجب گسترش و تقویت زیرساخت های صنعتی، علمی و تحقیقاتی، و افزایش توان موشکی و سرانجام افزایش قدرت بازدارندگی و توسعه پایدار کشور می شود.
    کلیدواژگان: فضا، امنیت ملی، فناوری، بازدارندگی، تهدید، توان موشکی، ج، ا، ایران
  • حسین دری نوگورانی صفحه 175
    دستیابی به بسیاری از امور و هدف ها از جمله توسعه، به وجود امنیت بستگی دارد. از سوی دیگر، امنیت نیز در گرو توسعه پایدار به دست می آید. از این رو، این دو مقوله دارای ارتباطی متقابل با یکدیگر می باشند. در این مقاله که گزارشی از یک پروژه تحقیقاتی است، نگارنده ابتدا به بیان رویکردهای موجود در بررسی رابطه امنیت و توسعه و روش شناسی انجام تحقیق پرداخته است وی در بخش بعدی، مفاهیم توسعه و امنیت و شاخص های آنها را تبیین نموده است. در ادامه نیز درهم تنیدگی و هم پوشانی این دو مفهوم در جمهوری اسلامی را مورد بحث قرار داده است.
    نویسنده، مقاله خود را این گونه به پایان می رساند که در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های توسعه، به هیچ وجه نباید از توجه به امنیت ملی غفلت شود. به عبارتی، هر برنامه توسعه ای باید دارای برنامه راهبردی امنیت ملی نیز باشد.
    کلیدواژگان: امنیت، توسعه، امنیت ملی، ایران، شاخص، راهبرد، نظام بین الملل
  • معرفی و ارزیابی کتاب
  • سیدعبدالحسین حجت زاده دزفولی صفحه 211
|
  • F. Tarhani, A. Shabani Page 1
    At the age of knowledge، the speed of getting access the knowledge and applying it can determine the failure or victory of organizations. Knowledge is comprehensible and worthy information، which is shaped and institutionalized under the shadow of experience and individual awareness، and leads to problem solution. Logistic activity is permanent and can be found in all aspects of logistic projects، acquisitioning and supporting، from the beginning to the end. Using knowledge management in logistics process and operation increases these effects in operation productivity. So، along with studying the development of new weaponry systems and their functional necessities، active، flexible، solid and fast logistic support which are the main characteristics of a logistic system، should be considered by applying knowledge management.
  • H. Isaei Page 31
    Logistics is one of the major sub-systems of a military organization and will be comprehensible beside operational/mission oriented and command/managerial sub-systems. Logistics is like a bridge، which connects the capability of economic resources to military forces of a country; logistic processes are the context in which this connection is shaped. Logistics processes can be provided in different categories according to the needs of consuming units. Given to the importance of the military logistics mission، recognizing its environmental and structural characteristics is one of the most important actions which military logistics planners and experts are concerned. In this article، with a systemic view while paying attention to concepts، processes and characteristics of military logistics، a special group of them is implied.
  • A. Reshad Page 59
    The years after the Cold War، fundamental changes in strategic zones were happened. These changes can be interpreted on the basis of geopolitical zones disintegration. In this period، two players may cooperate each other in one of geopolitical environments (such as Asian Southwest)، but they conflict in other geopolitical spaces. In these situations، some more various indicators in relation with logistics mechanisms could be considered; because logistics can be understood as a comprehensive system، which is the supplier of strategic and managerial necessities of action in crisis zones. Logistics in the integrated spaces (such as geopolitical zone of NATO treaty and geopolitical zone of Warsaw treaty) is based on systematic management while in the age of disintegrated geopolitical zones it is based on «asymmetric management». In this article، the author tried to explain logistics chain، specifically the relation between logistics and strategy، while examining the importance and function of logistics in strategic processes.
  • H.A. Balouji Page 87
    Revolution in military affaires has resulted in next revolutionary changes specifically in logistics. This issue is mostly indebted to technological improvements، discovering new military methods for war leadership، and increasing role of military forces’ functions. But did these changes pass an evolutionary course or emerge as a revolutionary event? If “revolution in military logistics” is part of “revolution in military affaires” or is independent from it? Which countries could realize revolution in military logistics and how much did this revolution change country’s military capability? And eventually، what are the lessons taken from this change? Along with examining the concept of logistics and its changes during the time and explaining the challenges it is encountered، this article tries to talk about its role and effect in increasing operational power of countries such as United States، Russia، Britain، France and China with some examples. Finally، with examining essential lessons and new findings، the results of the debates will be discussed.
  • T. Torabi Page 119
    Examining the history of logistics shows that organizing a military force and deploying it in war-fields is depended on technological developments. In 21 century، some aspects of revolution in communication and information emerged which affected countries'' military capabilities and strategic processes. Implications of such changes can be perceived in the structure of regional wars and logistic organization of force deployment. In post-modern wars، organizing logistics، spatial planning of human resources and instrumental-operational capabilities are doing in such ways that result in the defeat of the enemy. So، logistics in post-modern wars has an anti-force، anti-base and flexible entity.
  • H. Malmirian Page 149
    Development in achieving new technologies during the last half century، caused getting access to the space and use this environment to facilitate and accelerate exploiting earth''s resources، decreasing damages from unexpected incidents، planning، environmental protection، expanding communication and information technologies and the speed their interchange and leading and controlling military and espionage operations in the space. The importance of the space is so clear that it became one of the most important aspects in countries'' national security and most countries especially that superpower which has spend so much investments in the space، thought the way they can protect and improve their presence in the space. This article is part of extensive research about «the role of space technology and its effect on Islamic republic of Iran''s national security» which lasted more than a year and was based on library research، field study، and interviewing with the pioneers of this field. The research concludes that regarding to the imaginable patterns for the structure of the future world، space technology is considered as one of the most important factors in country''s national security، and paying attention to it causes developing and reinforcing country''s industrial، scientific and research infrastructures، enhancing missile power and finally strengthening deterrence power and sustainable development.
  • H. Dorri Nogorani Page 175
    Achieving many goals such as development depends on security. In other hand، security can be achieved in case of sustainable development; so these two categories have a mutual relation. In this article، which is a project report، the author firstly expresses the current approaches in examining the relation between security and development and the research methodology and then explains the concepts of development and security and their indicators. Then the intertwinedness and overlapping of these two concepts in I. R. Iran is examined. The author finishes the article with the statement that national security shouldn’t be ignored in development planning and policymaking. In other words، every development program should be consisting of strategic planning of national security.