فهرست مطالب

رهیافتی نو در مدیریت آموزشی - پیاپی 4 (زمستان 1389)

نشریه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی
پیاپی 4 (زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/12/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • اعظم راستگو، عزت الله نادری، علی شریعتمداری، مریم سیف نراقی صفحات 1-22
    هدف این پژوهش بررسی تاثیر سواد اطلاعاتی اینترنت بر رشد مهارت های حل مساله دانشجویان بود. در این پژوهش روش تحقیق از نوع شبه تجربی بود. جامعه آماری تحقیق 230نفر از دانشجویان کارشناسی رشته ی علوم تجربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در سال تحصیلی89-88 بودند. روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده و تعداد افراد نمونه نیز 50 نفر بودند که 22 نفر در گروه آزمایش و 28 نفر در گروه کنترل قرار داشتند. در این پژوهش جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد مهارت های حل مساله هپنر(1988) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از نرم افزارSPSS 16 و آزمون تی گروه های مستقل استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل از نظر مولفه های حل مساله(اعتماد به نفس در حل مساله، استقبال یا اجتناب از فعالیت های حل مساله، کنترل رفتار و هیجانات خود حین حل مساله و حل مساله به طور کلی) تفاوت معنی داری وجود دارد و گروه آزمایش عملکرد بهتری از نظر مولفه های حل مساله نشان دادند. از نتایج این تحقیق می توان برای بهبود مهارت های حل مساله دانشجویان استفاده نمود.
    کلیدواژگان: سواد اطلاعاتی اینترنت، مهارت های حل مساله
  • نادر سلیمانی صفحات 23-44
    هدف پژوهش حاضر مطالعه و مقایسه ی سلامت سازمانی مدارس شهرستان های استان تهران در سال تحصیلی 87-86 بود. پژوهش به شیوه ی توصیفی (پیمایشی) انجام شد. جامعه ی آماری پژوهش کلیه معلمان شاغل به تدریس در مدارس شهرستان های استان تهران به تعداد 31000 نفر بودند. حجم نمونه 704 نفر برآورد گردید. شیوه ی نمونه گیری خوشه ایو تصادفی طبقه ای بود. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه سلامت سازمانی OHI هوی و همکاران (1998) استفاده شد. داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون های ناپارامتریک نظیر آزمون نسبت (دو جمله ای)، آزمون U مان – ویتنی، آزمون کروسکال – والیس و آزمون رتبه ای فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که: 1- سلامت سازمانی مدارس از نظر معلمان در حد مناسب است. 2- مدارس متوسطه نسبت به سایر مدارس از سلامت سازمانی پایین تری برخوردار هستند. 3- مدارس غیرانتفاعی نسبت به مدارس دولتی از سلامت سازمانی بالاتری برخوردار هستند. 4- مدارس دخترانه نسبت به مدارس پسرانه از سلامت سازمانی بالاتری برخوردار هستند. 5- بین شهرستان های استان از لحاظ سلامت سازمانی مدارس تفاوت معنادار وجود دارد. 6- بین مدرک تحصیلی معلمان و ارزیابی آنان از سلامت سازمانی مدارس رابطه ی معکوس و معنادار وجود دارد. 7- معلمان زن مدارس را سالم تر از مردان ارزیابی نموده اند. 8- معلمان رسمی و غیررسمی (حق التدریس و پیمانی) سلامت سازمانی مدارس را یکسان ارزیابی نموده اند. 9- سابقه ی تدریس معلمان تاثیری در ارزیابی آنان از سلامت سازمانی مدارس نداشته است.
    کلیدواژگان: سلامت سازمانی، هوی و فیلدمن
  • عبد المحمد طاهری، شاپور امین شایان جهرمی، سهیلا ترابی * صفحات 45-62

    نظر به اهمیت نقش کارآفرینی در رابطه با خلاقیت در سازمان ها، این پژوهش با هدف بررسی رابطه کارآفرینی سازمانی با خلاقیت در سازمان فنی و حرفه ای شهرستان گچساران انجام شد. در این پژوهش که از نوع همبستگی بود در نیم سال تحصیلی 1389-1388 انجام گرفت. آزمون های کارآفرین سازمانی (پرسشنامه 121 سوالی دکتر هومن) و خلاقیت (پرسشنامه 28 سوالی رندسپیت) بر روی کلیه ی کارکنان رسمی، قرار دادی و حق اتدریس سازمان فوق با مدرک تحصیلی (دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس) که به روش سرشماری (96 (N: انتخاب شده بودند؛ انجام و به کمک روش های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، درصد فراوانی) و هم چنین روش های آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغییره و ضریب همبستگی ماتریس، تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین کارآفرینی سازمانی با خلاقیت در سطح (05/0: P) همبستگی مثبت معنادار وجود دارد و هم چنین بین ابعاد کارآفرینی سازمانی با خلاقیت در سطح (05/0: P) و(05/0: P)همبستگی مثبت معنادار وجود دارد که این نتایج با نتایج یافته های قبلی هماهنگ و هم سو است.

    کلیدواژگان: کارآفرین، سازمان، کارآفرینی سازمانی، خلاقیت، نوآوری
  • سلطانعلی کاظمی، حجت الله جاویدی، محبوبه آرام صفحات 63-80
    این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر استرس شغلی کارشناسان شهرداری شیراز انجام شد. روش پژوهش حاضر، روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با دوگروه کنترل و آزمایش است. جامعه آماری این پژوهش، کارشناسان شهرداری شیراز بودند که از بین آنها به طور تصادفی و به روش خوشه اییک مرحله ای،46 نفر از کارشناسان به عنوان نمونه (22 نفر گروه آزمایش و 24 نفر گروه کنترل) انتخاب شدند. دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک (جنسیت، تحصیلات، سن، وضعیت تاهل، سابقه کار) همتاسازی شدند. سپس در هر دوگروه پیش آزمون اجرا گردید و پس از مداخله ی آموزشی که شامل برگزاری کارگاه آموزشی مهارت های ارتباطی در گروه آزمایش بود، پس آزمون و به فاصله یک ماه بعد نیز آزمون پیگیری برگزار گردید. برای اجرای آزمون ها، از پرسشنامه استرس شغلی HSE با روایی وپایایی مناسب استفاده شد. نتایج به دست آمده حاکی از کاهش معنادار استرس شغلی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل پس ازمداخله ی آزمایشی در سطح p<0.05 بود در زیر مقیاس های استرس شغلی فقط در دو بعد «حمایت همکار» و «ارتباط» در سطح p<0.05 کاهش معنادار مشاهده شد، در سایر زیرمقیاس ها(تقاضا، کنترل، حمایت مسئول، نقش و تغییرات) تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: ارتباط، مهارت های ارتباطی، آموزش مهارت های ارتباطی، استرس، استرس شغلی
  • سمانه شریفی، قربانعلی سلیمی، سید احمد احمدی صفحات 81-106
    هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه ی ویژگی های شخصیتی مدیران و معلمان مدارس شهرستان خوانسار با تعهد سازمانی آنان بود. فرضیات تحقیق با در نظر گرفتن پنج ویژگی شخصیتی (روان رنجورخویی، برون گرایی، هم سازی، تجربه پذیری و وظیفه شناسی) و سه بعد تعهد سازمانی (عاطفی، مستمر و هنجاری) مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش از روش توصیفی و از نوع همبستگی استفاده شد. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و معلمان مدارس شهر خوانسار بالغ بر 266 نفر در سال تحصیلی 89 - 88 بود که با استفاده از شیوه ی سرشماری، کلیه ی مدیران (30 نفر) و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم (140 نفر) از معلمان به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. برای جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه پنج عاملی شخصیت مک کرا و کاستا با ضریب اعتبار 79/0 و پرسشنامه ی تعهد سازمانی آلن و میر با ضریب اعتبار 75/0 استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش، از نرم افزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. یافته های تحقیق آشکار ساختند که بین ابعاد پنج گانه شخصیت مدیران و معلمان با تعهد سازمانی آنان رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد. هم چنین نتایج تحلیل رگرسیون به روش مرحله ای نشان داد که از میان ابعاد پنج گانه ی شخصیت، ابعاد (روان رنجورخویی، برون گرایی، هم سازی و وظیفه شناسی) از توان پیش بینی بعد عاطفی تعهد سازمانی، ابعاد (روان رنجورخویی و وظیفه شناسی) از توان پیش بینی بعد مستمر تعهد سازمانی و بعد (وظیفه شناسی) از توان پیش بینی بعد هنجاری تعهد سازمانی برخوردار می باشند.
    کلیدواژگان: ویژگی های شخصیتی، تعهد سازمانی
  • علیرضا قاسمی زاد، حسین برنجیان تبریزی، محمدرضا عابدی، ام البنین برزیده صفحات 107-124
    هدف اصلی این تحقیق بررسی سطح کیفیت زندگی فرزندان شاهد و ایثارگر ومقایسه ی آن با دانش آموزان عادی جامعه و هم چنین شناخت رابطه وتاثیرمتغیرهایی چون استرس، سرمایه اجتماعی، عزت نفس و کانون کنترل درکیفیت زندگی فرزندان شاهد و ایثارگر بود. براساس روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای تعداد296دانش آموزانتخاب شد که از میان این تعداد 248دانش آموز عادی و46دانش آموزشاهد وایثارگر از بین دبیرستان های شیراز، کازرون و مرودشت بودند. از روش های آلفای کرانباخ برای پایایی و تحلیل ماده و نظر متخصصان برای محاسبه روایی پرسشنامه های پژوهش استفاده شد.نتایج تحقیق نشان داد که میزان کیفیت زندگی دانش آموزان خانواده های شهدا و ایثارگردرحد متوسط قراردارد؛ یعنی حدود2/62 درصداین افراد از کیفیت زندگی متوسطی برخوردارهستند و تنها6/15درصد ازکیفیت زندگی پایینی برخوردارهستند. آزمون تی برای گروه های مستقل نشان داد بین کیفیت زندگی دانش آموزان خانواده های شهدا وایثارگر و دانش آموزان عادی تفاوت معنی داری وجود ندارد. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین متغیرهای کیفیت زندگی، عزت نفس، کانون کنترل و سرمایه اجتماعی همبستگی مثبت و معنی دار؛ و بین متغیرهای کیفیت زندگی واسترس رابطه منفی و معنی دار وجود دارد.همگی این روابط در سطح p< /05 و کمتر معنی دار بودند. رگرسیون چند متغیره نشان داد که ازمیان متغیرهای عزت نفس، کانون کنترل، سرمایه اجتماعی واسترس، کانون کنترل با بتای (36/) سهم بیشتری درمقدارکیفیت زندگی دانش آموزان خانواده های شاهد و ایثارگردارد.یعنی در سطح اطمینان 95 درصد؛ هرمقدارکانون کنترل درونی ترباشد افراد کیفیت زندگی بالاتری دارند.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، عزت نفس، کانون کنترل، استرس، سرمایه اجتماعی و فرزندان شاهد و ایثارگر
  • سعید رجایی پور، سمیرا لافتی صفحات 125-148
    هدف از انجام مقاله ی حاضر، بررسی رابطه ی فرهنگ سازمانی با مولفه های مدیریت بر اساس ارزش های سازمانی و ارائه مدلی برای پیش بینی مدیریت بر اساس ارزش ها در سازمان آموزش و پرورش آباده بوده است. در فرضیه های پژوهش رابطه ی ابعاد فرهنگ سازمانی شامل: ریسک پذیری، نوآوری، انگیزش، ارتباطات، کار گروهی و کنترل با مدیریت بر اساس ارزش ها مورد توجه قرار گرفته است. تحقیق حاضر از نوع توصیفی– همبستگی است و در آن برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه ی محقق ساخته (پرسشنامه فرهنگ سازمانی و مدیریت بر اساس ارزش ها) استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان (600 نفر) و کارکنان اداری (55 نفر) سازمان آموزش و پرورش آباده در سال تحصیلی 89-1388 تشکیل می دهند که با روش نمونه گیری تصادفی متناسب با حجم از جامعه معلمان تعداد 234 نفر انتخاب و هم چنین همه ی 50 نفر کارکنان آموزش و پرورش انتخاب گردیدند. برای تعیین روایی، از نظرات متخصصان مدیریت و سنجش همسانی درونی و برای پایایی پرسشنامه ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که برای پرسشنامه ی فرهنگ سازمانی و مدیریت بر اساس ارزش ها به ترتیب 96/0 و 94/0 محاسبه گردید. هم چنین برای آزمون فرضیه ها، روش های آمار استنباطی (آزمون همبستگی،رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر) به کار رفته است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که در سازمان مورد مطالعه بین همه ی مولفه های فرهنگ سازمانی با مدیریت بر اساس ارزش ها رابطه ی معنا داری وجود دارد.
    کلیدواژگان: فرهنگ سازمانی، ارزش های سازمانی، مدیریت بر اساس ارزش ها، سازمان آموزش و پرورش
  • اصغر شریفی، صدیقه آقاسی صفحات 149-168
    هدف این پژوهش بررسی تاثیر عملکرد مدیران بر سلامت سازمانی بوده است. نوع تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و لحاظ روش زمینه یابی بوده است. جامعه ی آماری شامل کلیه کارکنان و مدیران خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (77 نفر) است که بر اساس جدول مورگان تعداد 66 نفر به عنوان نمونه مشخص و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای این تعداد از بین جامعه آماری انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه ی محقق ساخته سنجش عملکرد مدیران و شکل اصلاح شده ی ابزار سلامت سازمانی (OHI) هوی و فیلدمن (1996) بوده است. روایی این ابزارها پس از انجام مطالعات اولیه و تهیه ی چهارچوب نظری تحقیق با استفاده از نظرات متخصصان و اساتید راهنما و مشاور به دست آمد و برای محاسبه ی پایایی آنها روی نمونه 30 نفری از جامعه آماری اجرا و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که برای پرسشنامه اول 948/0 و پرسشنامه دوم 96/0 به دست آمد. پس از جمع آوری داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی چون شاخص های مرکزی و پراکندگی و آمار استنباطی چون آزمون کالموگروف- اسمیرنوف(k-s) برای اطمینان از نرمال بودن توزیع داده ها، همبستگی پیرسون، رگرسیون و آزمون t تک گروهی برای تحلیل استنباطی داده ها در ارتباط با فرضیه های تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که: ارتباط معنی داری بین «هر یک از مولفه های عملکرد مدیران» و «سلامت سازمانی» وجود دارد. عملکرد مدیران در زمینه ی وظایف ارتباطی و تصمیم گیری بالاتر از متوسط می باشد. اما در زمینه ی وظایف اطلاعاتی در حد متوسط است.
    کلیدواژگان: عملکرد مدیران، سلامت سازمانی، تاکیدعلمی، روحیه، حمایت منابع، ساخت دهی، ملاحظ هگری، نفوذ مدیر و یگانگی نهادی
|
  • Azam Rastgoo, Ezatolah Naderi, Ali Shariatmadari, Maryam Seifnaraghi Pages 1-22
    The purpose of this study was to investigate the impact of internet information literacy training on university students’ problem solving skills. The sampling frame of this quasi-experimental study included 230 undergraduate students of Islamic Azad University (Ardabil branch) in the academic year 1388-1389. A use was made of simple random sampling to a draw a sample of 50 students. They were then assigned to an experimental group (N=22) and a control group (N=28). Data were collected through using Heppner’ (1988) standardized problem solving questionnaire. A use was made of independent t-test to analyze data. The results of the study indicated that there was a significant difference between experimental and control groups in terms of problem solving components (problem solving confidence, approach-avoidance style, personal control andproblem solving in general). The results of this study can be used to improve student’s problem-solving skills.
  • Nader Soleimani Pages 23-44
    The purpose of the study was to address the organizational health of schools in Tehran in the school year 1386-1387. This survey study involved 690 participants (female=413 and male=277) selected through cluster and stratified random sampling from among a total of 31000 teachers working in Tehran. A use was made of Organizational Health Inventory (OHI) to collect data. The data were analyzed using several nonparametric testsincluding binominal, Mann-Whitey, Kruskal-Wallis and Friedman tests. The major findings of the study were as follows: 1) schools’ organizational health was appropriate, 2) high schools’ organizational health was the lowest among the schools, 3) nonprofit schools’ organizational health was higher than that of public schools, 4) organizational health of girls’ schools was higher than that of boys’ schools, 5) there was a significant differenceamong cities as regards organizational health, 6) there was a significantly negative relationship between teachers’ education level and their assessment of the schools’ organizational health, 7) female teachers rated schools’ organizational health higher than male teachers, 8) fulltime and part-time teachers had equal evaluation of the schools’ organizational health, and 9) teaching experience of the teachers did not affect theirevaluation of the schools’ organizational health.
  • Abdolmohhamed Taheri, Amin Shayan Jahromi, Soheyla Torabi Pages 45-62

    This survey addressed the relationship between organizational entrepreneurship and creativity in Vocational Training Organization of Gachsaran. The sample of the study comprised all the employees of the organization. The research instruments included a 121-item questionnaire on organizational entrepreneurship and a 28-item questionnaire on creativity. Data analyses involved both descriptive (mean, standard deviation, and frequency) and inferential statistics (Pearson correlation and multiple regression). The results of the study revealed that there was a significantly positive relationship between organizational entrepreneurship and creativity (p<0.05).

  • Soltanali Kazemi, Hojatolah Javidi, Mahbobe Aram Pages 63-80
    This paper reports a study of the effect of communication skills training on job-related stress of the experts of Shiraz Municipality. The study involved a semi-experimental design with pre-test-post-test and control and experimental groups. A total of 46 experts, sampled from among all experts working in Shiraz municipality drawing on cluster sampling strategy, participated in the study. They were randomly assigned to the experimental (N=22) and control (N=24) groups. To ensure the homogeneity of the groups, demographiccharacteristics including sex, educational level, age, marital status and work experience of the participants were taken into account. Both groups were pre-tested and then the experimental group received communication skills training. Both groups were administered a posttest and after an interval of one month a follow-up test. The instrument of the study included a questionnaire (HSE) on job-related stress with high validity and reliability. The research findings indicated that there was no significant difference between job-related stress levels of the groups except for the two subscales “colleagues’ support” and “relationship” at the level of 0.05.
  • Samaneh Sharifi, Ghorbanali Salami, Seyed Ahmad Ahmadi Pages 81-106
    The main goalof this research was to investigate the relationship between principals’ and teachers’ personality characteristics and their organizational commitment in Khansar schools. The research hypotheses were examined taking into consideration the five personality characteristics (neuroticism, extraversion, openness, agreeableness, and conscientiousness) and the three dimensions of organizational commitment (affective, continuance, and normative). The research method was descriptive-correlational. The target population of the study consisted of a total of 266 principals and teachers ofelementary, secondary and high schools in Khansar in the school year 2009– 2010. The sample of the study included all 30 principals (selected through census method) and 140 teachers selected (through proportional stratified random sampling method). The data collection instruments of this study were Costa and McCrae's NEO Five-factor Inventory (NEO-FFI) with 60 items and a reliability coefficient of 0.79 and Allen and Meyer’sorganizational commitment questionnaire with 24 items and the reliability coefficient of 0.75. A use was made of SPSS software to analyze at inferential and descriptive levels. The research findings revealed that there was a significantly positive relationship between principals’ and teachers’ personality characteristics and their organizational commitment. The results of stepwise multiple regression analysis also indicated that among the fivedimensions of personality neuroticism, extraversion, agreeableness and conscientiousness were potentially predictive of the affective aspect of organizational commitment, and neuroticism and conscientiousness were potentially predictive of the continuance aspect of organizational commitment, and conscientiousness was potentially predictive of thenormative aspect of organizational commitment.
  • Alireza Ghasemi Zad, Hossein Berenjia Tabrizi, Mohammed Reza Abedi, Omolbanin Barzideh Pages 107-124
    The main goal of this study was to investigate the interrelationships among quality of life, self-esteem, locus of control, stress and social capital of Shahed and Esargar high school students of Fars. A total of 296 students (248 regular and 248 Shahed and Esargar high school students) were selected from Shiraz, Kazerun and Marvdasht high schools employing stage cluster sampling. A use was made of Cronbach’s alpha to establish the reliability of the instruments used in the study. A use was also made of item analysis and experts’ consensus to evaluate their validity. The results of the study revealedthat roughly 60% of Shahed and Esargar students had a moderate quality of life and only 15.6% of them had a low quality of life. Independent t-test indicated that there was no significant difference between the life quality of regular and Shahed and Esargar highschool students. Pearson correlation suggested that there was a positive relationship among Shahed and Esargar high school students’ quality of life, self esteem, locus of control and social capital. However, there was a negative relationship between their quality of life and stress (p<.05). Multiple regression analyses also showed thatamong these variables locus of control predicted approximately 36% of the variance in Shahed and Esargar high school students’ quality of life.
  • Saeed Rajaee Pour, Samira Lafti Pages 125-148
    The current study aimed to examine the relationship between organizational culture and value-based management in Abadeh educational organization in order to set forth a model to predict management by values. As far as the hypotheses of the study areconcerned a care was taken of the relationships between dimensions of organizational culture (risk acceptance, innovation, motivation, communication, team-work and control) and value-based management. A use was made of two questionnaires developed by the current researcher to assess organizational culture and value-based management. The target population of the study consisted of all of teachers (N=600) and administrative personnel (N=55) of the educational organization of Abadeh in the school year 2009-2010. 234 teachers were sampled using proportionate random sampling method.The sample also included all administrative personnel. Management experts’ comments were utilized to evaluate the validity of the instruments. A use was also made of Cronbach’s alpha to assess their reliability. The alpha indexes for organizational culture and valuebased management questionnaires were 0.96 and 0.94 respectively. In order to examine the hypotheses a use was made of inferential statistical (correlation test, multiple regression and path analysis). The results of the study indicated that there was a significant relationship between all variables of organizational culture and value-basedmanagement.
  • Sadighe Aghasi, Asghar Sharifi Pages 149-168
    The goal of this study was to explore the impact of managers’performance on the organizational health of IRNA newsagency. Thetarget population included all 77 managers and employees of theagency. On the basis of Morgan’s table a sample of 66respondentswas drawn using stratified random sampling. The managers’performance was assessed by a questionnaire developed by the current researcher. Another questionnaire modified from Huey and Fieldsman’s (1996) Organizational Health Iindicators (OHI) tappedorganizational health. Their validity was established by Experts and Professors. Their reliability was also assessed through using Cronbach’s alpha on the basis of data from a sample of 30 respondents from the same sample. It was measured to be 0.948 for the first questionnaire and 0.96 for the second one. Data collected was analyzed using both descriptive statistics (e.g. standard deviation) and inferential statistics (one-sample Kolmogorov–Smirnov, one-sample ttest, regression and correlation analyses). The results showed that there was a significant relationship between the factors of managers’ performance and the organizational health.