فهرست مطالب

Journal of Kermanshah University of Medical Sciences
Volume:15 Issue: 3, 2011

  • تاریخ انتشار: 1390/05/30
  • تعداد عناوین: 13
|
  • معصومه دل آرام صفحات 150-156
    زمینه
    قاعدگی دردناک، تقریبا در50 درصد از خانم های دارای قاعدگی های منظم دیده می شود. در این راستا روش های درمانی متفاوتی مطرح شده و مسلما انتخاب روشی با عوارض جانبی کم تر ترجیح داده می شود. هدف مطالعه حاضر، تعیین تاثیر عصاره گیاه خوشاریزه بر دیسمنوره اولیه بود.
    روش ها
    این کارآزمایی بالینی یک سوکور در دانشجویان دارای دیسمنوره اولیه در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام شد. تعداد 60 دانشجو به طور تصادفی به دو گروه 30 نفره دریافت کننده عصاره خوشاریزه و دارونما تقسیم شده و گرد آوری اطلاعات با ابزار سنجش شدت درد انجام شد. در پایان ماه اول و دوم پس از درمان، شدت درد دو گروه، تعیین و با شرایط قبل از مداخله مقایسه شد. جهت آنالیز اطلاعات از آزمون های تی، کای اسکویر و من ویتنی استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین شدت دیسمنوره در مدت دو ماه قبل از تجویز دارو در گروه درمان با خوشاریزه 86/10±74/34 و در گروه دارونما 16/11±55/35 بود که تفاوت معنادار با هم نداشتند. اما پس از درمان، این میانگین در گروه درمان با خوشاریزه 33/7±49/22 و در گروه دارونما 91/9±93/28 بود و تفاوت معنادار بود (001/0>P).
    نتیجه گیری
    عصاره خوشاریزه و دارونما توانستند در طول درمان، شدت دیسمنوره را کاهش دهند و تاثیر خوشاریزه بیشتر بود. استفاده از عصاره خوشاریزه در درمان دیسمنوره پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: دیسمنوره اولیه، خوشاریزه، دارونما
  • فیروزه ویسی، مریم زنگنه، شهره ملک خسروی، نگین رضاوند، کاملیا همیری، منصور رضایی صفحات 157-164
    زمینه
    افزایش ضخامت بافت زیرجلدی شکم در زنان چاق، یک فاکتور خطر در بروز عوارض پس از جراحی می باشد. جهت کاهش عوارض زخم، استراتژی های مختلفی به کار گرفته شده است. نخ های بخیه با پوشش آنتی باکتریال از سال ها قبل به منظور کاهش عوارض عفونی زخم ها مورد بررسی قرار گرفته اند. مطالعه حاضر به بررسی اثرات دوختن بافت زیرجلدی با نخ ویکریل با پوشش آنتی باکتریال بر عوارض زخم در زنان چاقی که تحت زایمان سزارین قرار گرفتند پرداخته است.
    روش ها
    در این کارآزمایی بالینی تصادفی یک سوکور، زنانی که بافت زیرجلدی شکم آن ها بیشتر از 2 سانتی متر بود، به صورت تصادفی در یکی از دو گروه دوختن بافت زیرجلدی با نخ ویکریل با پوشش آنتی باکتریال (133 بیمار) و نخ ویکریل معمولی (131 بیمار) قرار گرفتند. میزان بروز سروما، هماتوما، از هم گسیختگی و عفونت زخم در دو گروه مقایسه شد.
    یافته ها
    دو گروه از نظر سن مادر، سن بارداری، شاخص توده بدنی، ضخامت بافت زیرجلدی و اندیکاسیون های سزارین همسان بودند. در گروه ویکریل با پوشش آنتی باکتریال، میزان بروز عفونت زخم (5/1% در مقابل 1/6%، 059/0P=) نسبت به گروه ویکریل معمولی کاهش یافته بود اما از نظر آماری معنادار نبود (059/0P=). اختلاف معناداری در میزان بروز سروما، هماتوم و از هم گسیختگی زخم بین دو گروه دیده نشد.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های مطالعه حاضر، استفاده از نخ ویکریل با پوشش آنتی باکتریال برای دوختن بافت زیرجلدی در زنان چاق، تاثیری بر کاهش عوارض زخم پس از زایمان های سزارین ندارد و تنها هزینه جراحی را افزایش می دهد.
    کلیدواژگان: سزارین، چاقی، ویکریل با پوشش آنتی باکتریال، عوارض زخم
  • فاطمه حدادیان، علی قربانی، حبیب فلاح، سیدمحمود لطیفی، صدیقه فیاضی صفحه 165
    زمینه
    عوارض همودیالیز در بیماری نارسایی کلیه می تواند اثر مخربی روی کیفیت زندگی این بیماران داشته باشد. از جمله این عوارض شایع، خستگی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر تحریک الکتریکی پوستی نقاط طب سوزنی بر خستگی بیماران همودیالیزی انجام شد.
    روش ها
    این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی (قبل و بعد) می باشد. جامعه پژوهش شامل کلیه بیماران تحت درمان با همودیالیز مزمن بودند. 45 بیمار با توجه به ویژگی های مورد مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها فرم مشخصات جمعیت شناختی و پرسشنامه خلاصه شده سنجش خستگی (BFI) بود، که یک بار قبل از مداخله و بعد از 5 جلسه مداخله و در نهایت بعد از جلسه دهم مداخله، در ابتدای جلسات دیالیز تکمیل می شد. مداخله توسط دستگاه آکوهلث با فرکانس 5/2 هرتز به مدت 5 دقیقه در نقاط طب سوزنی هوگو، سانینجیائو و زوسان لی، به طور دوطرفه طی 10 جلسه در 2 ساعت وسط جلسه دیالیز انجام می شد. داده ها با آزمون های مک نمار، ویلکاکسون و T زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    بین میانگین خستگی قبل از مداخله و 5 و 10 جلسه بعد از مداخله به ترتیب با 0001/0>P و 001/0=P تفاوت معناداری وجود داشت.
    نتیجه گیری
    یافته های این پژوهش نشان داد که تحریک الکتریکی پوستی نقاط طب سوزنی موجب کاهش خستگی در بیماران تحت درمان همودیالیز مزمن می شود و استفاده از آن توسط پرسنل همودیالیز برای بیماران توصیه می شود.
    کلیدواژگان: تحریک الکتریکی پوستی نقاط طب سوزنی، خستگی، همودیالیز
  • نازنین فرشچیان، فرید نجفی، نیکزاد فرشچیان، فیروزه فرشچیان صفحه 173
    زمینه
    شکستگی بینی از شایع ترین شکستگی های ناشی از تروما است. معاینه فیزیکی، روش اصلی تشخیص شکستگی بینی است و گرافی در موارد قانونی انجام می شود. سونوگرافی اخیرا به عنوان روشی ساده و غیرتهاجمی در تشخیص شکستگی بینی استفاده می شود، این مطالعه به بررسی ارزش سونوگرافی در تشخیص شکستگی بینی در مقایسه با رادیوگرافی پرداخته است.
    روش ها
    126 بیمار مشکوک به شکستگی بینی توسط سونوگرافی و رادیوگرافی در مقایسه با معاینه بالینی (استاندارد طلایی)، ارزیابی و نتایج حاصله به روش آماری مقایسه شد. حساسیت، اختصاصیت، ارزش اخباری مثبت و منفی، نسبت شانس مثبت و منفی و صحت همراه با فاصله اطمینان 95 درصد و در نهایت صحت هر دو تست محاسبه شد.
    یافته ها
    از 126بیمار، 111 مورد (1/88%) در ارزیابی بالینی، شکستگی داشته و 15 مورد (9/11%) بدون شکستگی بودند. از 111 مورد شکستگی، 108 مورد در سونوگرافی و 92 مورد در گرافی نیز شکسته گزارش شدند. در تشخیص شکستگی بینی، سونوگرافی حساسیت 4/96 درصد (6/98-1/91)، ویژگی 3/93 درصد (8/98-2/70%) و Accuracy 96 درصد داشته است. این مقادیر برای گرافی به این قرار بودند: حساسیت1/81 درصد (3/87-8/72%)، ویژگی 7/86 درصد (3/96-1/62) و Accuracy 82 درصد، بیشترین حساسیت تشخیصی هر دو روش در Dorsum (در سونوگرافی 100% و در گرافی 6/92%) بوده است. بیشترین ویژگی در سونوگرافی در تشخیص شکستگی دیواره خارجی 100 درصد و در گرافی در پل بینی 50 درصد بوده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این مطالعه می توان از سونوگرافی به عنوان یک روش غیر تهاجمی با حساسیت و اختصاصیت بالا در تشخیص شکستگی بینی استفاده کرد.
    کلیدواژگان: شکستگی بینی، سونوگرافی، اختصاصیت، حساسیت، رادیوگرافی
  • یحیی پاسدار، آمنه قرتپه، طاهره پاشایی، شکوفه القاصی، پریسا نیازی، لیدا حق نظری صفحات 178-185
    زمینه
    افزایش تعداد سالمندان در سال های اخیر، لزوم مراقبت های صحیح تغذیه ای برای این قشر از جامعه، هرچه بیشتر احساس می گردد. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت تغذیه با استفاده از با بیومارکرهای مختلف ارزیابی تغذیه ای در سالمندان شهر کرمانشاه بود.
    روش ها
    جامعه مورد مطالعه شامل سالمندان ساکن در خانه سالمندان شهر کرمانشاه (140نفر، 76 مرد و46 زن) بود. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های جمعیت شناختی، MNA و FFQ جمع آوری گردید. 5 میلی لیتر نمونه خون برای تعیین فاکتورهای هماتولوژی و بیوشیمیایی مانند آلبومین و فریتین اخذ شد. ترکیب بدن با استفاده از دستگاه بیوالکتریک ایمپدانس، تعیین و شد.
    یافته ها
    4/46 درصد شرکت کنندگان، وضعیت تغذیه ای مناسب داشتند درحالی که 7/38 درصد از سوء تغذیه متوسط و 9/14 درصد از سوء تغذیه شدید رنج می بردند. سوء تغذیه سالمندان با استفاده از شاخص های مختلف مانند BMI، هموگلوبین، آلبومین و فریتین به ترتیب 4/16، 19، 8/9 و 4/9 درصد بود. توده عضلانی و بافت چربی به ترتیب در 23 و 21 درصد افراد مورد مطالعه کم تر از حد طبیعی بود. رابطه مثبت ومعنادار بین امتیاز حاصل از MNA و سطح هموگلوبین و هماتوکریت (05/0p)
    کلیدواژگان: سالمندی، سوءتغذیه، ترکیب بدن و MNA
  • ژابیز مدرسی اسفه، علیرضا استادرحیمی، محمدحسین صومی، لیلا روشنگر، بهرام پورقاسم گرگری، منیره حلیمی صفحات 186-192
    زمینه
    سرطان معده شایع ترین بدخیمی در ایران به شمار می رود. هلیکوباکترپیلوری و برخی اجزای رژیم غذایی از جمله عوامل خطر بروز این بیماری هستند اما بررسی ها روی ارتباط متقابل این دو عامل در دنیا اندک است. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین ابتلا به عفونت هلیکوباکترپیلوری و شدت آن با رژیم غذایی در تبریز طراحی شد.
    روش ها
    این بررسی یک مطالعه مقطعی- توصیفی بود. نمونه ها 86 نفر از افرادی بودند که در مرکز تحقیقات گوارش و کبد تبریز تحت آندوسکوپی فوقانی قرار گرفتند. پرسشنامه حاوی اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه بسامد خوراک برای افراد پر شد و نمونه ای از آنتر برای بررسی پاتولوژیک ارسال گردید. تحلیل داده ها با آزمون های غیرپارامتریک انجام شد.
    یافته ها
    میزان آلودگی به هلیکوباکترپیلوری براساس بررسی پاتولوژیک (هماتوکسیلن- ائوزین) 6/42 درصد بود. مثبت بودن عفونت HPبا میزان مصرف هفتگی ماهی (007/0P=)، فلفل سبز (01/0P=) و آب (016/0P=) ارتباط معکوس و با میزان مصرف هفتگی تن ماهی (015/0P=) و چای (046/0P=) ارتباط مستقیم داشت. شدت عفونت HP با میزان مصرف هفتگی ماهی (001/0P=)، فلفل سبز (045/0P=) و آب (001/0P=) ارتباط معکوس و با میزان مصرف هفتگی تن ماهی (011/0P=) و قند (044/0P=) ارتباط مستقیم داشت.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان دهنده احتمال تاثیر برخی مواد غذایی مانند ماهی (به جز تن ماهی)، فلفل سبز و آب بر ابتلا به HP و نیز شدت این عفونت است. با توجه به محدودیت های این مطالعه، برای اثبات یافته ها و دستیابی به جزییات بیشتر، انجام بررسی های جامع تر و دقیق تر ضروری است.
    کلیدواژگان: هلیکوباکترپیلوری، عادات غذایی، سرطان معده، عوامل خطر
  • فرحناز کشاورزی، منصور رضایی، شیرین ایرانفر، طراوت فاخری، انیس الدوله نانکلی، اعظم ایمانی صفحات 193-199
    زمینه
    با توجه به افزایش پیامدهای بارداری در سنین بالا، این مطالعه به منظور تعیین رابطه سن بالای مادر باردار با عواقب حاملگی (مادری، جنینی و نوزادی) انجام شد.
    روش ها
    در این مطالعه تحلیلی- مقطعی، جامعه مورد مطالعه، مادران باردار بستری در بیمارستان معتضدی کرمانشاه بودند. 1178 نفر افرادی بالای 35 سال (مورد) به دو گروه 40-35 ساله (914 نفر) و بیش از 40 سال (264 نفر) تقسیم شد و 2038 نفر با سن 25-20 سال به عنوان گروه شاهد مورد مطالعه قرار گرفتند. متغیرهایی مثل سن مادر، عواقب مادری و نوزادی از پرونده ها استخراج و با استفاده از آزمون های کای دو، فیشر و ANOVA تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    در دو گروه سنی 40-35 و بیشتر از 40 سال، به ترتیب اکلامپسی7/3 و 27/2 درصد، دیابت حاملگی 8/1 و 2/4درصد، جفت سرراهی1/1 و 5/1درصد و جدا شدن زودرس جفت 8/1 و 2/4 درصد دیده شد. این میزان در گروه شاهد به ترتیب 28/0، 5/0، 2/0 و 1 درصد بود. عوارض جنینی و نوزادی در گروه مطالعه (40-35 و بیشتر از 40 سال) شامل مرگ داخل رحمی (6/9% و14%)، ماکروزومی(4% و 9/1%)، آپگار < 7 دقیقه 5 (1/3% و3/2%) بود. دفع مکونیوم 5/9 و3/2 درصد بود. در گروه شاهد به ترتیب 2/5، 1/0، 8/0 و 9/0 درصد بود.
    نتیجه گیری
    با افزایش سن مادر، اکلامپسی، دیابت حاملگی، جفت سرراهی، جدا شدن زودرس جفت، مرگ داخل رحمی و دفع مکونیوم، افزایش اما زایمان زودرس و حاملگی طول کشیده، کاهش داشت.
    کلیدواژگان: سن بالای مادر، عواقب مادری، عواقب نوزادی
  • احمد همتا، سید محمدعلی شریعت زاده، ملک سلیمانی مهرجانی صفحات 200-207
    زمینه
    مدل های حیوانی، ابزار بسیار مفیدی برای مطالعه بیماری های پیچیده می باشند. بدین طریق می توان تفاوت های ژنومیک در انسان ها را مطالعه و همچنین تاثیر فاکتورهای محیطی در بروز سرطان را به حداقل رساند. در این پژوهش، تغییرات دو آنتی ژن PCNA و VWF با استفاده از روش ایمنوهیستوشیمی و همچنین سه مارکر سرطانی و دو فاکتور خونی در موش های مبتلا به سرطان القایی اندازه گیری شد.
    روش ها
    با خوراندن mg10 از ماده کارسینوژنیک DMBA در موش های صحرایی نژاد SD، ایجاد سرطان پستان گردید. بعد از ایجاد تومورها نمونه های توموری برای تست ایمنوهیستوشیمی استفاده شد. همچنین سه مارکر سرطانی و دو فاکتور خونی در نمونه های سرطانی با استفاده کیت های مربوطه و بر طبق دستورالعمل کارخانه های سازنده، اندازه گیری گردید و با استفاده از نرم افزار SPSS، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    دو آنتی ژن PCNA و VWF در نمونه های توموری در مقایسه با کنترل، واکنش شدیدی از خود نشان دادند. از بین مارکرهای خونی، میزان CA15.3 در مقایسه با کنترل، تفاوت معناداری را نشان داد (05/0P)
    کلیدواژگان: مارکر سرطانی، PCNA، VWF، 7، 12، dimethylbenz[α] anthracene سرطان پستان، موش صحرایی نژاد اسپراگ داوولی
  • مهرعلی رحیمی، بابک صیاد، احمد تحملی رودسری، کارون شاه ابراهیمی، ماریا شیروانی، منصور رضایی صفحات 208-212
    زمینه
    ایجاد اتوآنتی بادی بر علیه تیروئید در افراد مبتلا به هپاتیت C که تحت درمان با اینترفرون قرار می گیرند، سال هاست که شناخته شده است. اخیرا تعدادی از پژوهشگران بیان کرده اند که شیوع اختلالات خودایمنی تیروئید در مبتلایان به هپاتیت C، بدون ارتباط با اینترفرون و در همان ابتدای تشخیص بیشتر است. مطالعه پیش رو با هدف بررسی اختلالات خودایمنی تیروئید در بیماران مبتلا به هپاتیت C که هنوز تحت درمان با اینترفرون قرار نگرفتهاند و مقایسه آن ها با جمعیت شاهد، طراحی و انجام گردید.
    روش ها
    این مطالعه به صورت مورد- شاهدی انجام شد و در آن 86 بیمار مبتلا به هپاتیت C پیش از درمان با اینترفرون و 86 فرد سالم (فاقد ویروس هپاتیت C) تحت معاینه و آزمایش قرار گرفتند. پرسش نامه ای شامل متغیرهای جمعیت شناختی و متغیرهای بالینی برای هر دو گروه تکمیل گردید. سپس هردو گروه تحت آزمایشات TSH، FT4، Anti TG و Anti TPOقرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این مطالعه شامل 13 مورد افزایش Anti TPO، 5 مورد افزایش Anti TG، 4 مورد هیپوتیروئیدی تحت بالینی، 3 مورد هیپرتیروئیدی تحت بالینی و یک مورد هیپرتیروئیدی بالینی در گروه مورد بود، که نتایج به دست آمده در مقایسه با گروه شاهد تفاوت معناداری نداشت.
    نتیجه گیری
    باتوجه به نتایج این مطالعه می توان گفت که بین هپاتیت C و خودایمنی تیروئید، ارتباط معناداری وجود ندارد.
    کلیدواژگان: هپاتیت C، خودایمنی تیروئید، Anti TPO، Anti TG
  • اکرم سلیمانی، هیوا محمدی، حبیب الله خزایی، فرانک ارتیاحی صفحات 213-219
    زمینه
    گفتار و زبان یکی از جنبه های مهم و حساس رشد است و تکامل سیستم اعصاب مرکزی را در زمینه های حسی، حرکتی و شناختی شامل می شود. اختلال در گفتار کودک بر تمام جوانب شخصیتی و روانی او تاثیر منفی می گذارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی شیوع اختلالات گفتاری در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر کرمانشاه در سال 88-1387 انجام شد.
    روش ها
    جامعه مورد مطالعه، کودکان دبستانی شهر کرمانشاه بود. 600 دانش آموز، با اطمینان 95 و دقت 3 درصد، به روش خوشه ایدومرحله ای متناسب با حجم، از سه ناحیه آموزش و پرورش انتخاب شدند. نمونه ها در یک جلسه 1 ساعته با استفاده از آزمون فونتیک و تحلیل گفتار پیوسته از لحاظ علایم آسیب شناختی شامل لکنت، وجود علایم اختلال صوت، آپراکسی گفتار و اختلال تولید توسط آسیب شناس گفتار و زبان مورد ارزیابی قرار گرفتند. علایم آسیب شناختی برای هر نمونه در چک لیست مربوطه، ثبت و تشخیص اختلال گفتاری داده می شد.
    یافته ها
    از 600 نمونه مورد بررسی، 5/39 درصد دختر و 5/60 درصد پسر بودند. میانگین سن دانش آموزان 52/1±12/9 بود. تعداد 67 نفر (2/11%) از کل نمونه به انواع اختلالات گفتاری مبتلا بودند. شیوع اختلالات گفتاری در دختران، 11 درصد و در پسران، 3/11 درصد بود. بین میزان اختلال با جنس و سن ارتباطی مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    میزان به دست آمده به عنوان شیوع اختلالات گفتاری در شهر کرمانشاه کم تر از مطالعات مشابه است. این یافته، فرضیه بیشتر بودن شیوع اختلالات گفتاری در مناطق دوزبانه را رد می کند.
    کلیدواژگان: شیوع، اختلالات گفتاری، دانش آموزان، کرمانشاه
  • حسین دلشاد، عطیه آموزگار، سعید صادقیان شریف، لادن مهران، فرید اردوخانی، فریدون عزیزی صفحات 220-226
    زمینه
    مبارزه با اختلال های ناشی از کمبود ید در ایران از دو دهه قبل آغاز شده است. هدف این مطالعه بررسی پایایی کفایت یدرسانی، 17 سال پس از مصرف همگانی نمک یددار در استان کرمانشاه است.
    روش ها
    در یک مطالعه مقطعی در پاییز سال 1386، کودکان 10-8 ساله دبستان های استان کرمانشاه به صورت تصادفی و به روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. میزان شیوع گواتر، غلظت ید ادرار و ید موجود در نمک خانوارها با مطالعه سال 1375 و 1380 مورد مقایسه قرار گرفت.
    یافته ها
    در این مطالعه 1200 دانش آموز دختر و پسر بررسی شدند. میزان کلی گواتر 8/10 درصد بود. شیوع گواتر درجه دو در مناطق شهری و روستایی به ترتیب 1 و 7/0 درصد بود. میانه ید ادرار در 120 دانش آموز مورد مطالعه، 7/129 میکروگرم در لیتر بوده و 5/17 درصد ید ادرار کم تر از 50 میکروگرم در لیتر داشتند. 6/74 درصد خانوارهای استان کرمانشاه از نمک یددار تصفیه شده استفاده می کردند و نحوه نگه داری نمک نیز در 71 درصد از خانوارها مناسب بود.
    نتیجه گیری
    شیوع گواتر در استان کرمانشاه پس از 17 سال یدرسانی، کاهش قابل ملاحظه ای پیدا نموده و میانه ید ادرار در مطالعه اخیر مانند مطالعه سال 1375 و1380 بالاتر از 100 میکروگرم در لیتر بوده که بیان گر موفقیت آمیز بودن برنامه مبارزه با کمبود ید و پایش منظم آن در کشور می باشد.
    کلیدواژگان: تیروئید، گواتر، ید ادرار، نمک یددار
  • سوسن حیدرپور، فرزانه گلبنی، فاطمه حیدرپور، مهنوش تیماره صفحات 227-230
    این مطالعه تحلیلی عوامل مرتبط با تغذیه انحصاری با شیر مادر در مراکز بهداشتی-درمانی شهر کرمانشاه در سال 1386 را بررسی نمود. 168 مادر دارای کودک 12-6 ماهه با تغذیه انحصاری و غیرانحصاری بررسی شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی– تحلیلی استفاده شد. ابتلا به بیماری های تنفسی و گوارشی در شش ماه اول تولد در شیرخوار در گروه تغذیه انحصاری به طور معناداری کم تر و مدت شیردهی در زایمان قبلی در گروه تغذیه انحصاری بیشتر از گروه تغذیه غیرانحصاری بود. [(1/5=OR)، (4OR=)]. جنس شیرخوار، سواد، شغل و سن مادر و زمان شروع شیردهی بین دوگروه تفاوت معنادار آماری نداشت.
    کلیدواژگان: تغذیه انحصاری با شیر مادر، مراکز بهداشتی درمانی، شیر مادر، شیرخواران
|
  • Masoumeh Delaram Pages 150-156
    Background
    Dysmenorrhea occurred in about fifty percent of women with regular menstruation. Different methods were applied for treatment and medications with lower side effects are preferred. Aim of this study was to detect the effect of echinophora-platyloba on primary dysmenorrhea in students.
    Methods
    This single blind clinical trial was carried out in single students with primary dysmenorrhea in the Shahrekord University of Medical Sciences. Sixty students were randomly divided into two groups receiving; the echinophora-platyloba extracts or placebo. Visual analogue scale was used to detect the severity of desmenorrhea. At the end of first and second month after intervention, the severity of pain was assessed and compared with before intervention. Data was analyzed by SPSS software using chi-square, t and mann-whitney tests and P.
  • Firoozeh Veisi, Mariam Zangeneh, Shohre Malekkhosravi, Negin Rezavand, Kamelia Hemiari, Mansour Rezaei Pages 157-164
    Background
    Increasing abdominal subcutaneous tissue thickness is a risk factor for postoperative complications in obese women who underwent cesarean section (C/S). Different strategies have used to decrease the wound complications. Using antibacterial vicryl suture to decrease infectious complications has been studied for several years. Present study assesses the effect of subcutaneous closure with antibacterial vicryl suture on decreasing wound complications in obese women with C/S.
    Methods
    this single blind randomized clinical trial conducted on obese women whose the subcutaneous tissue thickness was more than 2cm. They divided into two case and control groups. Antibacterial vicryl used in case group for closuring subcutaneous tissue in 133 patients and vicryl in control group including 131 patients. Incidence rate of seroma, hematoma, wound dehiscence and wound infection were assessed.
    Results
    Both groups were homogenous regarding to maternal age, gestational age, BMI, subcutaneous tissue thickness and C/S indications. In case group, incidence rate of infection slightly decreased compared to control group (1.5% VS. 6.1% P=0.059). There was no significant difference in occurrence rate of seroma, hematoma and wound dehiscence between two groups.
    Conclusion
    The results indicated that using antibacterial vicryl for subcutaneous tissue closure in obese women doesn’t seem effective to decrease wound complications while its increases the cost of surgery.
  • Fateme Hadadian, Ali Ghorbani, Habib Falah, Sayed Mahmood Latifi, Sadighe Fayazi Page 165
    Background
    Fatigue is one of the common complications in hemodialysis patients and may affect quality of life. The purpose of the study was to asses the effectiveness of Trancscutaneus Electrical Acupoint Stimulation (TEAS) on fatigue in these patients.
    Methods
    In this quasi-experimental study all chronic hemodialysis patients referred into Hemodialysis unit during the study period were recruited. Among all patients, 45 subjects were selected fulfilling study criteria. Demographic data and Brief Fatigue Inventory (BFI) were collected before, after 5 and 10 session interventions. TEAS performed using ACUHEALTH set on 2.5 Hz for 5 minutes in Heugu, Saninjiao and Zusunlee acupoints within 10 sessions among dialysis treatment. Data was analyzed using Mc Nemar, Wilcoxcon and paired T test.
    Results
    The results of study indicated that there was significant difference between averages of fatigue intensity, pretreatment, after 5 and 10 sessions of TEAS sequence (P
  • Nazanin Farshchian, Farid Najafi, Nikzad Farshchian, Firoozeh Farshchian Page 173
    Background
    Nasal fracture is a common fracture due to trauma. Gold standard method in diagnosis of nasal fracture is clinical examination and radiography is used in legal situation. Recently, ultrasound is recommended as a noninvasive and simple method in diagnosis of nasal fracture. This study investigates the role of ultrasound in diagnosis of nasal fracture.
    Methods
    126 cases with suspected nasal fracture were evaluated using both ultrasound and nasal radiography in compare with clinical examination as a gold standard and the results were evaluated statistically. Sensitivity, specificity, negative predictive value and positive predictive value, negative likelihood ratio and positive likelihood ratio were calculated with confidence interval 95%. Accuracy of both methods was also evaluated.
    Results
    In clinical examination 111 cases (88.1%) out of 126 cases, were diagnosed fractured and 15cases (11.9%) were unfractured. From these 111 fracture cases, 108 cases in ultrasound and 92 in radiography evaluation were also diagnosed fractured. Ultrasound sensitivity, specificity and accuracy in diagnosis of nasal fracture were; 96.4% (91.1-98.6), 93.3% (70.2-98.8) and 96% respectively. Radiography report showed sensitivity 81.1% (72.8-87.3%), specificity 86.7% (62.1-96.3%) and accuracy of 82%. Most sensitivity of both methods was in diagnosis of nasal dorsum fracture (100% in ultrasound and 92.6% in radiography). Most specificity of ultrasound was in diagnosis of lateral wall (100%) and in radiography was in diagnosis of nasal dorsum fractures (50%).
    Conclusion
    According to this findings ultrasound can used as a noninvasive method with high sensitivity and specificity to diagnosis of nasal fracture.
  • Yahya Pasdar, Amene Gharetapeh, Tahere Pashaie, Shokoofe Alghasi, Parisa Niazi, Lida Haghnazari Pages 178-185
    Background
    Nutrition is an important determinant of health in elderly and nutritional assessment is necessary for development of treatment protocols. The study aimed to evaluate nutritional status using multidimensional assessment in elderly.
    Methods
    140 subjects (76 men and 64 women) from elderly residence house in Kermanshah, Western Iran were studied. Data was collected using Mini-Nutritional Assessment (MNA), FFQ, anthropometry, bioelectric impedance, biochemistry tools. Hematologic and biochemistry markers were assessed in 5 ml fasting blood sample.
    Results
    46.4% showed normal nutritional status while 38.7% have been classified as mild to moderate malnutrition and 14.9% suffered from severe malnutrition based on MNA scores. Malnutrition using different cut-offs were; body mass index 16.4%, haemoglobin 19%, albumin (with normal CRP level) 9.8%, ferritin 9.4%.
  • Jabiz Modaresi, Alireza Ostadrahimi, Mohammad Hosein Somi, Leila Roshangar, Bahram Pourghassem Gargari, Monireh Halimi Pages 186-192
    Background
    Gastric cancer is the most common cancer in Iran. Helicobacter pylori (HP) and diet are both risk factors for this cancer. The way HP and diet affect each other may be important in controlling this high prevalent cancer. Few researches have been performed in this field around the world. The present study was designed to assess this relationship.
    Methods
    A descriptive - cross sectional study performed in Tabriz. 86 samples were recruited from patients referred to" Tabriz gastrointestinal and liver research center". A demographic and a food frequency questionnaire were filled in for each subject. After upper GI endoscopy a tissue sample from an antrum was sent to the pathology lab and data analyzed using non parametric tests.
    Results
    Helicobacter Pylori infection rate was 42.6% according to pathologic results. A direct association was found between weekly consumption of fish (P=0.007), water (P=0.016) and green pepper (P=0.01) and HP infection. There was a negative relationship between the amount of tea (P=0.046) and tuna fish (P=0.046) consumed per week and HP infection. The severity of infection was direct associated with weekly consumption of fish (P=0.001) green pepper (P=0.045) and water (P=0.001) indirect associated with the amount of tuna fish (P=0.011) and sugar (P=0.044).
    Conclusions
    This study suggests that there is a possibility that some dietary factors such as fish (except Tuna Fish), green pepper and water may reduce the chance of H.P and severity of this infection. However due to limitations of this study, larger and more accurately designed studies are necessary before any definite conclusion can be drawn.
  • Farahnaz Keshavarzi, Mansour Rezaei, Shirin Iranfar, Taravat Fakheri, Anisodolle Nankali, Azam Imani Pages 193-199
    Background
    Due to increase in pregnancy complications in advanced age, this study was conducted to assess the relationship between advanced maternal age and the pregnancy complications.
    Methods
    Pregnant women who admitted to the Motazedi hospital in Kermanshah were included in this analytic–cross sectional study. The study group was 1178 cases that divided into two sub-groups; 35-40 year-old (914) and over 40 years old (264); and 2038 subjects of 20-25 year-old recruited as control group. Data such as maternal age, maternal and neonatal complications were extracted from hospital recorded profiles and analyzed using Chi-square, Fisher and ANOVA statistical tests.
    Results
    The results showed that in case groups (35-40 and over 40 year-old): eclampsia (3.7%, 2.27%), gestational diabetes (1.8%, 4.2%), placenta previa (1.1%, 1.5%), placenta abruption (1.8%, 4.2%) were higher than the control group (0.28%, 0.5%, 0.2% and 1%) respectively. Fetal and neonatal outcomes such as intrauterine fetal death (9.6%, 14%), macrosomia (4%, 1.9%), Apgar score.
  • Ahmad Hamta, Sayed Mohammad Ali Shariatzadeh, Malek Solimani Mehrnejani Pages 200-207
    Background
    Animal suitable models are very useful tools in the studies of complicated diseases. In this way we can study the heterogeneity of human genome and also we can minimize the effect of environmental factors in the incidence of cancers. In this study the expression of VWF and PCNA in tumors was determined by immunohistochemistry and also we measured three cancer markers and two blood factors from affected rats.
    Methods
    we have gavaged 10 mg DMBA dissolved in 0.5 ml sesame oil to the DMBA-treated SD rat strains. After tumor were appeared tumors were used for immunohistochemistry tests. Also we measured three cancer markers and two blood factors according to the manufacturer's protocol and results were analyzed by SPSS software.
    Results
    interaction of two antibodies PCNA and VWF with their antigen were more robust in tumors samples compared to controls with control samples. From blood factors only in tumors CA13.5 showed significant expression (p)
  • Mehr Ali Rahimi, Babak Sayad, Ahmad Tahamoli Roudsari, Karoun Shahebrahimi, Maria Shirvani, Mansour Rezaei Pages 208-212
    Background
    Creating autoantibodies against thyroid in Hepatitis C patients who are being treated with interferon is now recognized for several years. Recently, some studies have claimed that prevalence of autoimmune thyroid disorders in Hepatitis C patients is higher when they are not treated by interferon and/or at the beginning of diagnosis, however the area still remained controversial. In order to analyze autoimmune thyroid disorders in Hepatitis C patients who are not still treated by interferon and compare them with the control group this study has been conducted.
    Methods
    A Case-Control study including 86 chronic hepatitis C patients before commencing treatment by interferon and 86 healthy volunteer individuals were examined. Data was collected using demographic and clinical variables questionnaires from both groups. FT4, TSH, Anti TPO and Anti TG examinations carried out in both group.
    Results
    The findings of this study showed increase Anti TPO in 4 cases in 13 case, increased is Anti TG in 5 case, sub clinical hypothyroid, ism sub clinical hyperthyroid in 3 ism and hyperthyroid ism in one case in the case group were observed. There was no significant difference between the case and the control group.
    Conclusion
    We can conclude that there is no relationship between chronic hepatitis C infection and autoimmune thyroid.
  • Akram Soleimani, Hiwa Mohammadi, Habibollah Khazaei, Faranak Ertiahi Pages 213-219
    Background
    Speech is the most important aspect of development that related to central nervous system maturation in cognitive sensory motor domain. Disorders of speech may disrupt other aspects of development. The study aimed to investigate the prevalence of speech disorders among primary schoolchildren in Kermanshah during 2008-.
    Methods
    six hundred schoolchildren from three educational regions of the city were selected using multi-stage cluster sampling method. In an hour assessment session, an expert Speech-Language pathologist evaluated the spontaneous speech of children by phonetic test and specialist judgment.
    Results
    39.5% of cases were female and 60.5% male. Mean age of students was 9.12±1.52 years. 67 out of 600 studied schoolchildren (11.2 %) were diagnosed as speech disordered. Prevalence of speech disorders among boys and girls was 11 and 11.3 percent respectively. There was no significant difference in speech disorders prevalence according to age and sex.
    Conclusion
    It’s concluded that prevalence of speech disorders among primary schoolchildren in Kermanshah was lower than similar reports in other studies.
  • Hossein Delshad, Atieh Amouzegar, Saeed Sadeghyan Sharif, Ladan Mehran, Farid Ordokhani, Feridoun Azizi Pages 220-226
    Background
    Iodine deficiency elimination program has begun since two decades ago in Iran. This study was performed to evaluate the adequacy of iodine supplementation after 17 years of national salt iodization in the Kermanshah province.
    Methods
    In this cross-sectional study 1200 schoolchildren aged 8 to10 year-old from Kermanshah province were randomly selected and evaluated in 2007. Goiter prevalence, urinary iodine excretion and iodine content of household salts were assessed. The results obtained were compared with those before iodization in 1996 and 2001.
    Results
    Total prevalence of goiter was 10.8% in the province. The prevalence of grade 2 goiter was 1 and 0.7 percent in urban and rural areas, respectively. The median urinary iodine among 120 schoolchildren was 129.7 µg/L, with 17.5 % having urinary iodine excretion less than 50µg/L. 74.6% of households were using purified iodized salt, 71% of households had appropriate salt storage.
    Conclusions
    The goiter prevalence has decreased significantly in Kermanshah, 17 years after national salt iodization. The median urinary iodine of schoolchildren was more than 100 µg /L in comparison with the results of studies conducted in 1996 and 2001 which indicates a well established IDD program in Iran.
  • Sousan Heydarpour, Farzane Golboni, Fatemeh Heydarpour, Mahnoush Timareh Pages 227-230
    The present analytical study was designed to determine the factors associated with exclusive breastfeeding in primary health centers of Kermanshah in 2007. 168 mothers with infants aged 6-12 months, with or without exclusive breastfeeding were studied. Data analysis was carried out using descriptive and analytic statistics. In exclusive breastfeeding group the respiratory and gastrointestinal diseases in the first six months after birth were significantly lower than that in non exclusive breast feeding group. Also, in the first group the duration of breast feeding in previous child was higher than that in the latter group (OR=4 and OR=5.1, respectively).No association was found between exclusive breastfeeding and parameters such as child gender, education, job and age of mother and time of starting the breastfeeding.