فهرست مطالب

فصلنامه پژوهش های مدیریت در ایران
سال پانزدهم شماره 2 (پیاپی 72، تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/06/05
  • تعداد عناوین: 10
|
  • عادل آذر، سجاد نجفی صفحات 1-20
    مهمترین برنامه راهبردی در هر کشوری قانون بودجه است، بنابراین بررسی علمی بودجه ریزی در کشور ضروری است. بودجه ریزی در ایران تاکنون با استفاده از روش های تجربی و چانه زنی انجام شده است و عمدتا موجب تخصیص غیربهینه منابع گردیده است. همچنین پیچیدگی و تلاطم محیط سازمانی و دخالت پارامترها و متغیرهای بسیار در تصمیم گیری، استفاده از روش های کمی برای تخصیص بهینه منابع را لازم نموده است. با توجه به اینکه بودجه ریزی با خطاهای پیش بینی، اندازه گیری و اجرایی مواجه بوده و کوچکترین تغییرات نسبت به مقادیر از قبل تعیین شده باعث از دست رفتن بهینگی و غیرموجه بودن فضای قانون بودجه می شود، استفاده از مدل های بهینه سازی ریاضی با سطح پایداری بالای بهینگی از خواسته های کاربران بودجه ریزی در دنیا است. در این مقاله با بکارگیری روش برنامه ریزی خطی مدلی ریاضی برای بودجه ریزی در بخش عمومی ایران پیشنهاد شده و با رویکرد بهینه سازی استوار توسعه داده شده است. با استفاده از این رویکرد می توان ضمن حفظ انعطاف پذیری اجرای بودجه، بهینگی و موجه بودن فضای قانون را حفظ کرد. مدل ریاضی طراحی شده از قابلیت تحلیل سناریوهای مختلف در طی سال بودجه ریزی برخودار است و امکان عکس العمل مناسب نسبت به تغییرات محیطی را برای کاربران بوجود خواهد آورد.
    کلیدواژگان: بودجه ریزی، تحلیل سناریو، بهینه سازی استوار
  • محمدعلی بابایی زکلیکی، پریسا راکعی صفحات 21-46
    تعهد در روابط بین خریدار و فروشنده صنعتی یک مبحث مهم در حوزه بازاریابی رابطه مند است. از جمله منافعی که بازاریابان از تعهد شرکت های خریدار صنعتی کسب می کنند، بروز رفتارهای مطلوب آنان است که به کاهش هزینه ها و افزایش سود شرکت های فروشنده منجر می شود.
    این پژوهش به بررسی عوامل تاثیرگذار بر تعهد خریدار در بازارهای صنعتی و تاثیر تعهد روی رفتار خریدار می پردازد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی- توسعه ای، از نظر روش توصیفی و از نظر محتوا از نوع همبستگی و علی است. جامعه و نمونه آماری خریداران صنعتی یک شرکت معروف در صنعت چوب است و اطلاعات لازم به وسیله پرسشنامه جمع آوری شد.
    یافته های پژوهش نشان می دهد که:• با ارائه خدمات اضافی و غیر رسمی، تعهد خریدار صنعتی افزایش پیدا می کند.
    • با افزایش تعهد خریدار، رفتار خرید مطلوب خریدار افزایش پیدا می کند.
    • با افزایش رفتار خرید مطلوب خریدار، سود فروشنده افزایش پیدا می کند.
    • با افزایش رفتار خرید مطلوب خریدار، هزینه فروشنده کاهش پیدا می کند.
    بنابر یافته های پژوهش پیشنهاد می شود مدیران به تعهد خریداران اهمیت داده و برای افزون کردن تعهد آنان خدمات اضافی و غیر رسمی ارائه دهند.
    کلیدواژگان: روابط خریدار و فروشنده صنعتی، تعهد خریدار، رفتار خرید صنعتی
  • مجید اسماعیلیان، احمد جعفر نژاد صفحات 47-70
    هدف از طرح ریزی و زمانبندی تعمیرات پیشگیرانه انجام یک سری از فعالیت ها و وظایف به منظور کاهش یا حذف توقفات تولید و حداکثر کردن قابلیت اطمینان تجهیزات تولیدی می باشد. بازرسی، تعمیر و جایگزینی(تعویض) تجهیزات تولیدی از فعالیت های محوری و اساسی تعمیرات پیشگیرانه(PM) می باشند. یک هدف های مهم انجام تعمیرات پیشگیرانه، حداقل کردن زمان توقف تجهیزات و ماشین آلات تولیدی است. برای رسیدن به این هدف، مدیریت باید منابع و پرسنل ماهر تعمیراتی را به شکل کارآ و موثر به فعالیت های تعمیراتی تخصیص داده و برنامه زمانبندی تعمیرات پیشگیرانه را مشخص نماید. مدل های ریاضی مختلفی برای حل مساله زمانبندی تعمیرات پیشگیرانه و تخصیص نیروی کار ماهر به فعالیت ها و وظایف تعمیراتی که نیازمند چندین مهارت هستند، توسعه داده شده است. تحقیقات انجام شده در این زمینه دارای چندین نقص و کاستی است. در مدل های ارائه شده، شیوه تعیین ترکیب مهارت ها، حل نشده و فرض بر این است که ترکیب مهارت ها و حالات ممکن انجام کارها، مشخص است. مساله تعیین ترکیب مهارت ها، به مفهوم تعیین تمامی حالات ممکن تخصیص نیروی کار ماهر برای انجام یک فعالیت است. تعیین ترکیب مهارت ها کاری بسیار مشکل است زیرا تعداد حالات ممکن با افزایش تعداد فعالیت ها، مهارت ها و پرسنل به شکل نمایی افزایش پیدا می کند. در این پژوهش یک روش یکپارچه جهت زمانبندی تعمیرات پیشگیرانه در حالت وجود نیروی کار چند مهارته مورد بررسی قرار گرفته و دو مدل جدید جهت زمانبندی تعمیرات پیشگیرانه ارائه شده که جواب بهینه و ترکیب مهارت ها را مشخص می نماید.
    کلیدواژگان: تعمیرات پیشگیرانه (PM)، برنامه ریزی عدد صحیح، زمانبندی، نگهداری و تعمیرات، نیروی کار چند مهارته
  • شمس سادات زاهدی صفحات 71-84
    وب سایت ها مجموعه ساختار یافته ای از داده ها هستند که در قالب متن ها، تصاویر گرافیکی، عکس ها، و فیلم ها نمایش داده می شوند و به صورت یک پایگاه داده ای چند رسانه ای، ابزار مناسبی را برای معرفی سازمان ها به مخاطبان و علاقه مندان آن ها تشکیل می دهند. دانشگاه ها نیز از این ابزار یرای معرفی خود و تعامل با دانشجویان، استادان، پژوهشگران و سایر علاقه مندان استفاده می کنند و اطلاعات خود را از طریق وب سایت در اختیار کاربران قرار می دهند. صفحه اصلی هر وب سایت نقش موثری در ایجاد تصویری مثبت از دانشگاه ایفا می کند.
    در این مقاله درباره ویژگی های یک وب سایت مناسب توضیح داده می شود. پس از اشاره به رتبه بندی دانشگاه های جهان بر اساس مراجع رتبه بندی معتبر جهانی، ویژگی های عمده وب سایت های برتر دانشگاه ها در سه قاره آمریکا، اروپا و آسیا معرفی می شوند و در پایان الگویی برای بهبود کیفیت وب سایت های دانشگاه های کشورمان پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: وب سایت، طراحی وب سایت، محتوای وب سایت، انجمن بازاریابی وب، وب متریکس
  • حسن صفرنیا صفحات 85-106
    این مقاله با هدف بررسی عوامل موثر بر ایجاد و تقویت تعهد سازمانی، به بررسی نحوه تاثیر عواملی مانند امنیت شغلی، مشارکت در مالکیت، مشارکت در هدف گذاری و مشارکت در تصمیم گیری بر میزان تعهد سازمانی مجموعه ای از کارکنان بانک های دولتی می پردازد. در این تحقیق پژوهشگر با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی، ابزار پرسشنامه بسته و هم چنین تحلیل های آماری، به آزمون فرضیه های تحقیق پرداخته است. جامعه آماری بررسی شده تعداد 8450 نفر شامل کلیه کارکنان بانک های دولتی شهر شیراز در سال 1386 بوده است که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای و فرمول کوکران، تعداد 440 نفر از آن ها به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند.
    بر اساس نتایج به دست آمده، تمامی فرضیه های تحقیق در سطح اطمینان 95 درصد مورد تایید قرار گرفت و نشان داده شد که به ترتیب میزان مشارکت در تصمیم گیری، امنیت شغلی، مشارکت در هدف گذاری و مشارکت در مالکیت مهم ترین عوامل تاثیرگذار در ایجاد و تقویت تعهد کارکنان بانک های دولتی در جامعه مورد بررسی هستند.
    کلیدواژگان: تعهد سازمانی، مشارکت در مالکیت، هدف گذاری، امنیت شغلی، کارکنان بانک های دولتی
  • علی اصغر فانی، سیدیعقوب حسینی، حسن دانایی فرد، اصغر مشبکی صفحات 107-132
    ظرفیت دولت و حاکمیت از جمله مفاهیم جدیدی است که در طول دهه ی اخیر به ادبیات مدیریت دولتی و علوم سیاسی وارد شده است. ادبیات موجود در زمینه ی این مفهوم از جامعیت و یکدستی برخودار نیست. این مقاله قصد دارد تا ابعاد مختلف ظرفیت را مورد واکاوی قرار داده و بر پایه آن مدلی برای سنجش آن ارائه دهد.
    ظرفیت حاکمیت در ابعادی چون ظرفیت یک کشور در طراحی، اجرا و ارزیابی ابرخط مشی ها و خط مشی ها تجلی پیدا می کند. نکته نو آورانه این نوشتار در ارائه مدلی درباره ظرفیت حاکمیت بوده که در پژوهش های پیشین انجام نشده است. در پژوهش های پیشین، اندیشمندان بنا به زمینه پژوهشی خود با نگاهی خرد به موضوع ظرفیت نگریسته اند و یک نگاه جامع که دربرگیرنده همه ابعاد ظرفیت حاکمیت باشد مورد توجه نبوده است. این خلاء بوسیله این پژوهش پر شده است.
    این مقاله در دو بخش به نگارش در آمده است. در بخش نخست، به مرور ادبیات نظری درباره موضوع ظرفیت حاکمیت پرداخته شده و مبانی نظری این مفهوم مورد مطالعه قرار گرفته است. در بخش دوم این مقاله به تدوین مدلی اقدام شده است که بوسیله داده های جمع آوری شده از کشورهای مختلف مورد آزمون قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: ظرفیت حاکمیت، ظرفیت دولت، ظرفیت اجرا، ظرفیت بخش عمومی
  • آرین قلی پور، علی اصغر پورعزت صفحات 133-150
    تاثیر سیر تکامل علوم گوناگون بر نظریه سازمان، اهمیت مشروعیت بیرونی را همراستا با اهمیت کارایی درونی مدنظر قرار داد. اگر مدیریت در سویه عقلانیت ابزاری مشغول است، جامعه شناسی به سویه عقلانیت فرهنگی متمایل می شود؛ در ایران این زمینه فرهنگی از کنش های ساختاری و رفتاری مدیریت آب بسیار تاثیر پذیرفته است. از این رو آب سالاری به مثابه واژه ای بسیار رسا، تبیین گر ماهیت کنش اداری در ایران مدنظر قرار می گیرد؛ کنشی که در متن ادبیات هم در ساختار بوروکراسی سنتی و هم در ساختار دموکراسی نمایشی، بسیار جلوه گری می کند و در سایه نوعی زبان سالاری، نوعی سلطه زبان شناختی را دامن می زند.
    کلیدواژگان: ساختارهای آب سالار، ناخودآگاه تاریخی، سبک رهبری استبدادی، استبداد شرقی، شبه استبداد نفتی، زبان سالاری
  • هایده متقی، حسین صفری، کرامت الله دهقانی صفحات 151-180
    جهان امروز به سرعت در حال تغییر بوده و ارتباطات روز به روز در حال گسترش است؛ دسترسی به اطلاعات آسان تر می شود؛ رقابت برای فروش محصول جدی تر می شود و دیگر نمی توان کالایی را به مشتری تحمیل کرد. ‎به نظر می آید که موفق ترین تولیدکنندگان، یک اصل مهم را سرلوحه کار خود قرار داده اند؛ یک اصل ساده و در عین حال مشکل، یعنی «مدیریت خدمات مشتری».
    ادبیات مدیریت زنجیره تامین و لجستیک بیان می کند که این اصل به هدفی استراتژیک برای شرکت ها تبدیل شده است وشرکت ها دریافته اند که با گسترش عملکردهای لجستیکی خود، رضایت مندی مشتریان و به تبع آن سهم بازار خود را افزایش می دهند.
    این مقاله مبتنی بر رویکردQFD (گسترش عملکرد کیفیت) است و چگونگی استفاده از خانه کیفیت ‎(HOQ)‎ برای بهبود کارا و موثر فرایندهای خدمات لجستیک و در نتیجه رضایت مشتریان را نشان می دهد. هم چنین با توجه کیفی بودن عوامل از منطق فازی استفاده شده است. این متدولوژی در شرکت پارس الکتریک برای تعیین فعالیت های راهبردی در مدیریت استراتژیک محصول رادیو پخش به کار گرفته شده است. ‎
    کلیدواژگان: ‎خدمات لجستیک، مدیریت خدمات مشتری، منطق فازی، گسترش عملکرد کیفی ‎(QFD)‎، خانه کیفیت
  • عباس مقبل باعرض، مصطفی هادوی نژاد صفحات 181-204
    در اختیار داشتن نیروی انسانی که علاوه بر وظایف محول شده منطبق با شرح شغل، به طور داوطلبانه گام هایی در جهت افزایش عملکرد سازمان بردارد، از منویات هر سازمانی است. بیش از 20 سال است که تلاش برای شناسایی عوامل پیش بین چنین رفتارهایی که از آن ها با عنوان «رفتارهای شهروندی سازمانی» یاد می شود، در دستور کار پژوهشگران رفتار سازمانی قرار گرفته است؛ از جمله این عوامل، ادراک سیاست سازمانی است. اگرچه برخی پژوهش ها از رابطه منفی میان این دو متغیر پیش بین و ملاک یاد می کنند، ظرفیت بالقوه معنویت سازمانی در فراهم کردن بستری برای تقلیل پیامدهای منفی ادراک سیاست سازمانی از یک سو و دامن زدن به ظهور رفتارهای شهروندی سازمانی از سوی دیگر، بررسی نقش این عامل را در مقام متغیر تعدیل گر رابطه مزبور طلب می کرد.
    در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ادراک سیاست سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی، با توجه به نقش تعدیل گر معنویت سازمانی انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد معنویت سازمانی رابطه منفی بین ادراک سیاست سازمانی و رفتارهای شهروندی سازمانی را به طور معناداری تعدیل می کند.
    کلیدواژگان: رفتار شهروندی سازمانی، ادراک سیاست سازمانی، معنویت سازمانی، رفتار نوع دوستانه، رفتار فرمانبرانه
  • ایرج نوری، کمیل فتاحی صفحات 205-229
    مقوله رضایت مشتری بیانگر یک رویکرد نوین نسبت به کیفیت در موسسات اقتصادی و سازمان ها و همچنین ایجاد یک مدیریت و فرهنگ مشتری مدار واقعی می باشد. اندازه گیری رضایت مشتریان، ارایه کننده یک بازخورد فوری، معنی دار و عینی در خصوص انتظارات و اولویت های مشتری می باشد. بدین ترتیب، می بایست عملکرد سازمان ها در ارتباط با مجموعه ای از ابعاد رضایت مورد ارزیابی قرار گرفته که بیانگر نقاط قوت و ضعف یک سازمان باشد. در این تحقیق و برای اولین بار در ایران، روش تجزیه و تحلیل چندمعیاره رضایت (MUSA) جهت اندازه گیری و تجزیه و تحلیل رضایت مشتریان بانک توسعه صادرات ایران استفاده شده است. این روش به صورت یکپارچه، سطح رضایت مجموعه ای از مشتریان را بر پایه ارزش ها و اولویت های بیان شده آنها، ارزیابی می کند. این تحقیق بنا به درخواست اداره امور مشتریان و هماهنگی شعب بانک توسعه صادرات ایران انجام شده است که با حل چندین مدل برنامه ریزی خطی (با توجه به ساختار سلسله مراتبی ابعاد رضایت تعیین شده توسط خبرگان)، میانگین سطح رضایت در هریک از ابعاد و نیز رضایت کلی و همچنین اهمیت (وزن) هریک از ابعاد رضایت به دست می آید و در نهایت با ایجاد و توسعه مجموعه ای از شاخص های کمی و نمودارهای ادراکی به ارزیابی و اندازه گیری بهتر رضایت کمک می نماید.
    کلیدواژگان: تجزیه و تحلیل چند معیاره، اولویت بندی غیرادغامی، رگرسیون ترتیبی، تجزیه تحلیل رضایت مشتریان
|
  • Adel Azar, Sajjad Najafi Pages 1-20
    Nowadays most of resource allocation is mental, empirical and based on the old methods. So it does not have generalization ability and mathematical confirm, Hence using from quantity theory for nearing of quantitative and qualitative human resource is essential objective. Budgeting lows based on forecasting which always face with errors and uncertainty. These errors are Prediction errors, Measurement Errors, Implementation Errors, so mirror change cause to hesitation on optimally and feasibility for budgeting lows. Goal of this article is designing of a budgeting model in the public sector in IRAN to be able for glancing uncertainty factor which with preserving optimally and feasibility allocation area in the budget low in contorting with changing, guaranty his flexibility in the also implementation. There are different approaches for glancing of effect of uncertainty which from these approaches, we selected robust optimization approach And the model developed by using of Bertsimas & Sym model. Until on foundation of measurement convex, decision makers from situation of now and future of country, be able use from every one these robust models.
  • Pages 21-46
    Commitment in industrial buyer and seller relationships is an important issue ‎of relationship-oriented marketing. Some of the benefits that marketers may ‎gain from commitment of industrial buyers include: favorable buyer ‎purchasing behavior, which leads to decreasing the seller’s costs and ‎increasing the seller’s revenues.‎ This study investigates the factors effecting on buyer commitment in ‎industrial markets and impact of commitment on purchasing behavior. The ‎method of study is applied and descriptive. It employs structural model and ‎correlation analysis. The sample was industrial buyers of a famous company ‎in wood industry.‎ Findings of the study are:‎ • Industrial buyer commitment is improved according to reciprocal ‎services.‎ • Favorable buyer purchasing behavior is enhanced with increasing of ‎industrial buyer commitment.‎ • Seller’s revenues are increased as a result of favorable buyer ‎purchasing behavior.‎ • Seller’s costs are decreased as a result of favorable buyer purchasing ‎behavior.‎ According to these findings, it is suggested that managers pay due ‎attention to buyer commitment and offer reciprocal services for improving ‎buyer commitment.‎ Keywords
  • Majid Esmaelian, Ahmad Jafarnajad Pages 47-70
    The purpose of preventive maintenance management is to perform a series of tasks that prevents or minimizes production breakdowns and improves the reliability of production facilities. The inspection, repair, and replacement of production equipment are tasks that are central to preventive maintenance management. An important objective of preventive maintenance management is to minimize the downtime of production facilities. In order to accomplish this objective, management personnel has to efficiently allocate resources and determine an effective maintenance schedule. Mathematical models have been developed to solve the preventive maintenance-scheduling problem of assigning skilled personnel to work with tasks that require a set of corresponding skills. However, there are several limitations in the prior work in this area of research. The craft-combination problem has not been solved because the craft-combinations is assumed to be given. The craft-combination problem concerns the computation of all combinations of assigning multi-skilled workers to accomplishing a particular task. In fact, determining craft-combinations is difficult because of the exponential number of craft-combinations that are possible. This research provides an integrated solution for the preventive maintenance-scheduling problem with multi-skilled workforce constraints. Two novel preventive maintenance-scheduling model is formulated to automatically produce the optimal solution and craft combination.
  • Pages 71-84
    Websites are a set of interconnected web pages grouped under the same ‎domain name. Websites are useful tools for introducing organizations to ‎their clients. They are best known for their ability to combine text with ‎graphic signs and other multimedia for the purpose of exchanging ‎information between the organizations and the users. Universities are among ‎those organizations that use websites for interacting with faculty members, ‎students and other interested people. This article emphasizes on the key characteristics of university websites. ‎After studying the websites of top universities in the world, the author ‎suggests a framework for the university websites in Iran.‎
  • Pages 85-106
    This article introduces factors the effective on creation and enforcement of ‎organizational commitment, and then surveys these impact among the staff of ‎public banks. This study uses the survey research method to answer the basic ‎questions and hypothesis. Population is 8450 people including all staff of the ‎public banks in Shiraz City (in2007). Finally, based on pilot study and using ‎stratified sampling method, 440 people were elected as sample. The results ‎indicated that the factors such participation in organizational decision making, ‎job security, participation in goal setting and participation in ownership, with ‎‎95% confidence level, are the important factors on the creation and enforcement ‎of organizational commitment in the research population. ‎
  • Ali Fani, Seyedyaghoub Hosseini, Asghar Moshabaki Pages 107-132
    Government capacity and governance capacity are the new concepts that ‎have recently entered the literature of state management and political ‎science. The existing literature in this ground is neither comprehensive nor ‎homogeneous. This article intends to study different dimensions of capacity ‎and, based on the findings, introduce a model for examining it.‎ Governance capacity is manifested in such dimensions as the capacity of ‎a state in designing, implementing and assessing policies and super policies. ‎The innovative point in this article is the introduction of a model on ‎governance capacity, which has not been done in the previous researches. In ‎the past studies, based on the context of the related study, scholars have had ‎a micro view on the governance subject, and no comprehensive view to ‎include all dimensions of governance has been considered. This inadequacy ‎is removed by the outcomes of the present article.‎ This article consists of two parts. The first part includes the review of ‎theoretical literature about governance capacity and theoretical fundamentals ‎of the concept. The second part introduces a model, which has been ‎examined by the data collected from different countries.‎
  • Pages 133-150
    The effect of the evolutionary trend of various sciences on organization ‎theory has considered the importance of external legitimacy along with the ‎significance of internal efficiency. If management is concerned with ‎instrumental rationality, sociology inclines toward cultural rationality. In ‎Iran, this cultural background has been greatly influenced by structural and ‎behavioral interactions of domination by control of water. In this respect, ‎hydrocracy is considered as a very illuminative concept indicating the nature ‎of administrative interactions in Iran, which is manifested in the literature ‎both within the structure of traditional bureaucracy. It further in the structure ‎of fake democracy and aggravates a kind of linguistic domination.‎
  • Pages 151-180
    Today world is changing rapidly. Communications are prevailing every day, ‎information access becomes easier and competition for selling goods gets ‎more sever. One can no more impose the customer to buying a good. It ‎seems that the most successful manufacturers emphasize on an important ‎principle; a simple and at the same time, difficult principle, namely ‎‎“customer service management”. Supply chain management and logistics ‎literature indicates that this principle has changed into a strategic goal for ‎organizations. Companies have found out that with, more customers’ ‎satisfaction and more market share can be obtained by enrichment of their ‎logistics performance. The methodology used in this research is based on quality function ‎deployment (QFD) approach. It shows that the application of house of ‎quality (HOQ) method improves the efficiency and effectiveness of logistics ‎services and therefore leads to customers’ satisfaction. Also, in order to ‎avoid subjective judgment weak points, fuzzy logic has been used. This ‎methodology has been performed in “Pars Electric Company” for ‎determining strategic activities in the strategic management of car radio. ‎
  • Pages 181-204
    Organizations will to own employees doing extra-role behaviors voluntarily ‎in order to improve organizational performance. OB researchers are trying ‎for more than 20 years to identify predictors of these kinds of behaviors, ‎which are called organizational citizenship behaviors (OCBs). One of these ‎predictors is organizational politics perceptions. Although-based on some ‎research results-there is a meaningful negative relationship between ‎organizational politics perceptions and OCBs, workplace spirituality’s ‎potential to reduce negative outcomes of organizational politics perceptions, ‎from one hand, and it’s capability to enhance OCBs, on the other, lead us to ‎study the moderating role of this variable in the relationship between OPPs ‎and OCBs. Hence, this paper is aimed to examine the mediating role of ‎workplace spirituality in relationship between organizational politics ‎perceptions and citizenship behaviors. The results uncovered that the ‎workplace spirituality meaningfully moderates OPPs-OCBs negative ‎relationship. ‎
  • Iraj Nouri, Komeyl Fattahi Pages 205-229
    Customer satisfaction represents a modern approach for quality in enterprises and organizations and serves the development of a truly customer-focused management and culture. Measuring customer satisfaction offers an immediate, meaningful and objective feedback about client's preferences and expectations. In this way, company's performance may be evaluated in relation to a set of satisfaction dimensions that indicate the strong and the weak points of a organization. In this research and for the first time in Iran; Multicriteria satisfaction analysis is offered for measuring and analysis of customer satisfaction in export development bank of Iran (EDBI). The integrated methodology evaluates the satisfaction level of a set of customers based on their values and expressed preferences. This research has been performed in according to request of Customer Affairs and Branch Coordination Department in EDBI that by solution of several linear programming model (with respect to Hierarchical structure of customer's satisfaction dimensions), average satisfaction level and importance (weight) of each dimension will be achieved and finally by development of a set of quantitative indices and perceptual maps makes possible the provision of an effective support for the satisfaction evaluation problem.