فهرست مطالب

فصلنامه آرشیو توانبخشی
پیاپی 3 (زمستان 1379)

  • تاریخ انتشار: 1379/10/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • ابراهیم پیشیاره، اسماعیل ابراهیمی، سیدعلی حسینی، انوشیروان کاظم نژاد، محمد رامین صفحه 7
    هدف
    هدف از انجام این کار کارآزمایی بالینی، بررسی نقش تسهیل کننده روش کرانیو ساکرال تراپی در کاهش اسپاستی سیته اندام تحتانی کودکان دایپلژی اسپاستیک بوده است.
    روش بررسی
    این بررسی در جامعه آماری 100 کودک فلج مغزی صورت گرفته و 36 کودک دایپلژ ی اسپاستیک در دامنه سنی 3-8 سال در دو گروه 18 نفری کنترل و مورد، تحت مطالعه قرار گرفتند. افراد هر گروه طی 30 جلسه درمانی به صورت 3 جلسه در هفته و هر جلسه به مدت یک ساعت تحت درمان قرار گرفتند. در گروه مورد ابتدا تکنیک های عمومی و ده گانه و سپس تکنیکهای موضعی کرانیوساکرال تراپی انجام می شد، سپس مطابق روش بوبت تحت درمان قرار می گرفتند اما در گروه شاهد تنها از روش بوبت استفاده می شد. ارزیابی تونوس عضلانی به وسیله معیارModifed Ashworth دامنه حرکتی غیر فعال به وسیله گونیامتری، مرحله رشد حرکتی توسط معیار بوبت انجام گرفت. کلیه کودکان در طی سه ماه، دوبار (یک بار پیش از شروع درمان و یکبار در پایان مدت تعیین شده) مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتایج حاصله در هر گروه توسط آزمون آماری «تی زوجی» (2) و بین دو گروه توسط آزمون آماری «تی مستقل» با یکدیگر مقایسه شد،در مورد نتایج حاصله نیز از آزمون «همبستگی» (4) به منظور بررسی همبستگی ها استفاده گردید، و برای بررسی ارتباط بین جنس و گروه های مورد تحقیق، آزمون «کای. دو» (5) مورد استفاده قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج حاصله نشان دهنده بهبودی معنی دار در هر دو گروه بود؛ اما در گروه مورد، کاهش هایپر تونسیته اداکتورهای رانی و پلانتارفلکسورهای مچ پا از گروه شاهد بود؛ همچنین در گروه مورد افزایش دامنه حرکتی غیر فعال بداکشن رانی و دورسی فلکشن مچ پا بیشتر از گروه شاهد بود و نیز ارتباط معنی داری بین افزایش دامنه حرکتی فعال ابداکش رانی و بهبود مرحله رشد حرکتی با کاهش هایپر تونیسیته اداکتورهای رانی دیده شد.
    نتیجه گیری
    تمام موارد بالا در مجموعه 5% بوده و عواقب بالینی O.T. ذکر شده است.
    کلیدواژگان: فلج مغزی، روش بوبت، روش کرانیوساکرال تراپی، هایپرتونیسیته، دامنه حرکتی غیرفعال
  • جمشید نجفیان صفحه 12
    هدف
    یکی از شکایات معمول بیماران استکمیک قلب ناتوانی جنسی(1) است. بعد از اولین انفارکتوس میوکارد معمولا میزان فعالیت جنسی در بیماران کاهش می یابد. این کاهش در فعالیت جنسی، در بیماران مذکر و مونث تفاوتی ندارد. شایعترین مشکلات جنسی در بیماران کرونری کاهش یا از بین رفتن میل جنسی (2)، ناتوانی جنسی و انزال زودرس یا دیررس است. بازتوانی، در کاهش بسیاری از عوارض همراه بیماری های قلبی مثل اضطراب و استرس نقش موثری داشته است. هدف از این تحقیق، بررسی اثر بازتوانی قلبی روی میزان فعالیت جنسی بیماران است.
    روش بررسی
    در این مطالعه 60 بیمار شرکت داشتند، افراد شرکت کننده همگی مذکر بودند و سن آنها بین 35 تا 65 سال بود. سی نفر در گروه کنترل و سی نفر در گروه مورد قرار گرفتند. کلیه بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد بودندو یک ماه از زمان بستری شدن آنها در CCU گذشته بود. گروه مورد از بیمارانی تشکیل شده بود که جهت بازتوانی قلبی به قسمت بازتوانی مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان معرفی شده بودند. گروه شاهد بیمارانی بودند که بعداز ترخیص از CCU تحت بازتوانی قلب قرار نگرفته بودند. قبل از شروع مطالعه، پرسشنامه های مربوطه برای هر دو گروه پرشدند، سپس بازتوانی گروه مورد آغاز شد. میزان اضطراب و افسردگی توسط پرسشنامه 90 SCI بررسی شد. سنجش فعالیت جنسی توسط پرسشنامه ای که شامل 10 پرسش بود، انجام شد. پرسشنامه ها، قبل و بعد از بازتوانی توسط یک پرسشگر تکمیل می شدند.
    یافته ها
    محاسبات آماری توسط نرم افزار SPSS انجام شد. ابتدا میانگین نمره های هر مورد، قبل و بعد از بازتوانی محاسبه شد. میانگین تغییرات برای هرکدام از موارد تحت بررسی، توسط تی تست زوجی (3) در گروه مورد و شاهد جداگانه مقایسه شدند. میانگین تغییرات به دست آمده در گروه های مورد و شاهد توسط تی تست مستقل (4) مقایسه شدند. در کلیه موارد تحت بررسی میانگین نمرات قبل و بعد از بازتوانی به طور معنی داری کاهش یافته بو غیر از لیبیدو که افزایش نمره P<0/05 داشت در مقایسه گروه بازتوانی با گروه شاهد، فقط در مورد افسردگی و میل جنسی و ناتوانی جنسی این تغییرات تفاوت معنی داری داشتند، P<0/05 در مورد زودرس (5) و اضطراب تفاوتها معنی دار نبودند.
    نتیجه گیری
    این یافته ها نشان می دهند که احتمالا بازتوانی قلبی روی ناتوانی جنسی تاثیر مثبت دارد. در هر دو گروه، بهبود قابل توجهی در وضعیت بیماری مشاهده شده است. علت معنی دار نبودن تفاوت بین گروه مورد شاهد در سایر موارد مربوط به کم بودن تعداد نمونه باشد.
    کلیدواژگان: بازتوانی قلبی، اختلال توانایی جنسی، سکته قلبی
  • فرید متین صفحه 17
    هدف
    سندرم QT طولانی با منشا ناشناخته، بیماری غیر شایعی است که باعث تغیرات غیر طبیعی دپلاریزاسیون در الکترو کاردیوگرام بیماران می شود و به صورت سنکوپ یا اختلال هشیاری ناشی از تاکیکاردی یا فیبریلاسیون بطنی رخ می دهد. این سندرم می تواند با کری حسی – عصبی مادرزادی، به صورت اتوزومال مغلوب انتقال یابد (سندرم ژرول لانگ نیلسن). هدف از این مطالعه، بررسی یافتن الکتروکاردیو گرامهای غیر طبیعی در کودکان با کری حسی – عصبی در جمعیت شهر تهران بود؛ کاری که تاکنون در ایران نگرفته است.
    روش بررسی
    از میان 1190 بیمار با ناشنوایی، 799 بیمار کری حسی. عصبی داشته اند، سن متوسط آنان 13+3/8 سال و %63 دختر، %37 پسر هستند. سابقه خانوادگی ناشنوایی در %19 موارد یافت می شد. انحراف محور در 56 مورد (%7) اختلالات هدایتی در 12 مورد (1/5درصد)، سندرم wpw در 2 مورد (0/25 درصد)، برادیکاردی سینوسی در 4 مورد (0/5) درصد و آریتمی-سینوسی در 3 مورد (0/38درصد) مشاهده شد. فاصله QT در این جمعیت با متوسط 32msec و انحراف معیار 28/9 با حداقل 200ms و حداکثر 500ms و QT اصلاح شده با متوسط 383 و انحراف معیار 29/3 تعیین شد (حداقل 232ms و حداکثر 527ms).
    یافته ها
    سندرم QT طولانی در 4 بیمار (0/5درصد) 3 دختر و یک پسر، یافت شد. از این 4 بیمار، 2 مورد کری کامل و 2 مورد کاهش شنوایی عمیق داشتند. در هیچ یک از بیمارین باکری خفیف، افزایش فاصله Q-T مشهود نبود. تنها یکی از بیماران سمپتوماتیک بود که سالها با تشخیص صرع تحت درمان دارویی قرار گرفته بود.
    نتیجه گیری
    این یافته ها، وجود سندرم Q-T طولانی در بیماران با کاهش شنوایی حسی، عصبی را نشان می دهد. بنابراین، گرفتن الکتروکاردیوگرام برای تمامی این بیماران توصیه می شود تا از آریتمی های بطنی و مرگ ناگهانی متعاقب آن جلوگیری به عمل آید.
    کلیدواژگان: Q، T طولانی، سندرم ژرول لانگ نیلسن، کودکان با کری حسی، عصبی، تورساد دوپونت
  • نورالدین کریمی، حسن عشایری، فیروز آزردگان، یحیی سخنگویی صفحه 21
    هدف
    تقویت عضلات ارادی و نیز افزایش تحمل عضلانی از اهداف مهم برنامه های فیزیوتراپی هستند و بدین منظور، روش های متعدد تمرین درمانی و استفاده از تحریکات الکتریکی مورد مطالعه قرار گرفته و از هرکدام، نتایج سودمندی حاصل شده است. با این حال، پیشبرد بازده روش های متعدد و رسیدن به روش های مفیدتر در این زمینه، همواره راه تحقیقات این بخش از فیزیوتراپی را باز گذاشته است. در این مقاله، قصد ما ارائه نتایج حاصل از یک رژیم تقویت و افزایش تحمل عضلانی در مردان سالم در گروه سنی 21-31 سال با استفاده از جریانهای تداخلی است.
    روش بررسی
    نمونه 34نفری مورد مطالعه به روش غیر تصادفی از جامعه دانشجویان دانشکده علوم توانبخشی در تهران انتخاب شدند و برنامه مورد مطالعه تحریک الکتریکی و گرفتن 15انقباض حداکثر و ایزومتریک 25ثانیه ای با استراحت 35ثانیه به مدت 15دقیقه به طور روزانه روی عضله دو سر بازویی سمت راست با فرکانس 40-60 هرتز و فرکانس حامل 2000 هرتز بود. برای ارزیابی تاثیر برنامه دو هفته ای پارامترهای فعالیت الکتریکی عضله و آنتروپومتریک مدنظر بوده است.
    یافته ها
    آزمون آماری «تی زوجی» تغییر معنی داری در مدت موج بر انگیخته عضلانی، حداکثر فعالیت الکتریکی عضله در انقباض ایزومتریک ارادی، تحمل عضلانی، قطر استراحت بازو، قطر حداکثر انقباض عضلانی نشان داده بود، ولی تغییر دامنه موج برانگیخته عضلانی معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق حاکی از آن است که در افراد سالم می توان از رژیم تحریک الکتریکی به منظور تقویت عضلات ارادی و افزایش تحمل عضلانی استفاده کرد.
    کلیدواژگان: تحریک الکتریکی، قدرت عضلانی، تحمل عضلانی، الکترومیوگرافی، جریانهای تداخلی، فیزیوتراپی
  • حمیرا سجادی صفحه 26
    هدف
    اسکلروز منتشر بیماری مزمن است که بیشتر، زنان را گرفتار می کند. بروز بیماری از سن نوجوانی شروع و به تدریج افزایش یافته، بعد از 35 سالگی کاهش پیدا می کند. توزیع چغرافیایی این بیماری بسیار ناهمگون بود و شیوعش از 5 در صدهزار تا 250 درصد هزار متغیر است. ایران، از مناطق با شیوع پایین (5 درصد هزار) محسوب می شود و با توجه به جمعیت، انتظار می رود حداقل 3000 بیمار مبتلا به M.S در ایران موجود باشد. توزیع سنی، جنسی و دیگر فاکتورهای اپیدمیولوژیک این بیماری در ایران هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است و این پژوهش گامی در این راه است.
    روش بررسی
    این مطالعه، روی تمامی بیماران M.S بستری شده در مراکز آموزشی درمانی تهران در سال، 1377 انجام شد.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که اکثر بیماران مورد مطالعه مونث (%63/3 مونث و 36/4% مذکر) بوده و نسبت جنسی زن به مرد حدود 1/74 به یک می باشد. اکثر بیماران متاهل بوده و متوسط سن شروع بیماری 28 سال است. اولین تظاهر بیماری در %49/2 بیماران (بالاترین فراوانی) ضعف اندام و در %33/7 تاری دید و دوبینی و در %32/2 اختلالات حسی بود.
    نتیجه گیری
    شایعترین نشانه بالینی، اشکال در راه رفتن بوده و اکثر بیماران با کمک دیگران یا با وسیله کمکی قادر به راه رفتن هستند.
    کلیدواژگان: بیماری اسکلروز منتشر، اپیدمیولوژی، اختلال حسی، حرکتی
  • گیتا موللی صفحه 32
    هدف
    هدف بررسی حاضر ساخت آزمون لبخوانی بزرگسالان فارسی زبان، ارزش یابی آن روی گروه دارای شنوایی هنجار و اجرای آن روی گروهی از بزرگسالان دچار ضایعه شنوایی اکتسابی بوده است.
    روش بررسی
    این بررسی در سه مرحله تهیه مواد، ارزش یابی و اجرای آزمایشی انجام شده است. در مرحله اول با الگو برداری از «آزمون دنور» آزمونی شامل 20 جمله محاوره ای، روزمره و ساده تهیه شد. در مرحله ارزش یابی آزمون بر روی 105 بزرگسال با شنوایی هنجار اجرا شد. در این مرحله، از دو گزینه (زن ومرد) استفاده شد. در اجرای آزمایشی، 48 فرد دچار ضایعه شنوایی اکتسابی (متوسط/متوسط و شدید/شدید) مورد بررسی قرار گرفتند و آزمون به صورت دیداری صرف و دیداری شنیداری روی آنان اجرا شد.
    یافته ها
    بر اساس نتایج به دست آمده، آزمون ساخته شده آزمونی روا و پایا برای ارزیابی توانایی لب خوانی است.
    کلیدواژگان: لب خوانی(گفتارخوانی)، ضایعه شنوایی اکتسابی، ارزشیابی، آزمون
  • اکرم آزاد، اسماعیل ابراهیمی صفحه 38
    هدف
    آزمون تشخیص بین دو نقطه (1)، یک آزمون حسی عملکردی معتبر و قابل دسترسی است که در ضایعات دست و معاینات نورولوژیک کاربرد دارد و درک آن در ناحیه کورتکس حسی صورت می گیرد.
    روش بررسی
    این بررسی به صورت توصیفی تحلیلی و مقطعی انجام گرفت. جامعه مورد مطالعه شامل 240دختر و پسر نابینا و بینا 10-20سال بوده است. آزمون 2PD در ناحیه کف دست و توسط کالیپر استاندارد صورت گرفت.
    یافته ها
    دقت 2PD کف دست راست بینایان در مقایسه با نابینایان، بویژه در نیم دهه 10-15 بیشتر بوده است. دقت این تست در پسران بیشتر از دختران است.
    نتیجه گیری
    دقت 2PD در نیم دهه 15-20 سال بیشتر از 10-15 سال و همین طور در دست غالب بیش از دست مغلوب به دست آمد و جالب اینکه، دقت این آزمون در مناطق مختلف یک دست دارای اختلافی به این شرح است: دقت انگشتان شست> اشاره >کوچک> حلقه> وسط.
    کلیدواژگان: آزمون تشخیص بین دو نقطه، دست، نابینا
  • مجتبی عظیمیان صفحه 43
    بیماری M.S یک بیماری مزمن دستگاه اعصاب مرکزی است که در آن پوشش میلین به صورت موضعی تخریب می شود. این بیماری یکی از علل مهم ناتوانی در سنین جوانی و میانسال بوده و عمدتا در سنی 20-30 سالگی شایع است. به ندرت در سنین کمتر از 10 سال و بالای 60 سالگی شروع می شود. تخمین زده می شود که حدود 1/1 میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا باشند. از آنجا که M.S نواحی مختلف دستگاه عبی را درگیر می کند، می تواند علائم متفاوتی را نیز ایجاد نماید. سیر کلینیکی بیماری از نوع خوش خیم تا فرمهای سریعا پیشرونده متفاوت است و عموما بیماری با حملات رفت و برگشتی مشاهده می شود. حملات اولیه معمولا بهبود می یابند ولی با تکرارحملات، به تدریج عوارض عصبی به صورت دائمی باقی می مانند. علت بیماری M.S ناشناخته است. در مطالعات انجام شده مکانیسمهای اتوایمیون، غفونتهای ویروسی و ژنتیک را دخیل می دانند. عوامل محیطی در شور و تکرار حملات می تواند موثر باشد. شیوع MS در زنان بیشتراز مردان است و از لحاظ جغرافیایی، در نواحی که از خط استوا دورتر هستند بیشتر دیده می شود. از آنجا که بیماران M.S با طیف گسترده ای از علائم گرفتاری دستگاه عصبی مراجعه می کنند، در مقاطعی از دوره درمان دارویی نیاز به اقدامات فیزیوتراپی و بازتوانی دارند. این اختلالات بیشتر به صورت اختلالات شناختی، بینایی، اشکال در صحبت کردن، اشکال در بلع غذا، ضعف، اسپاستیسیتی، اختلالات حسی، مخچه ای، ادراری و مدفوع بروز می کند. این نوشتار، بیشتر روی اقدامات بازتوانی بیمارا M.S تاکید دارد.
    کلیدواژگان: مولتیپل اسکلروزیس، توانبخشی جسمی، توانبخشی روانی
  • مهشید فروغان صفحه 48
    عوامل روانشناختی از دو طریق بر بیماران نورولوژیک تاثیر می گذارند. یکی مستقیم و از طریق آسیب وارده به نسوج عصبی و دیگر، غیرمستقیم و به مثابه واکنشی در برابر ناتوانی و معلولیت ایجاد شده.
    افسردگی: اغلب مانعی در برابر پیشرفت فرایند توانوبخشی است. اصلاح نگرش بیمار به ناتوانی، تقلیل استرس های محیطی و تقویت شبکه حمایتی بیمار همراه با تجویز داروهای ضد افسردگی مانع کناره گیری زودرس او از برنامه های توانبخشی می شود.
    خستگی مزمن: با کاهش سطح فعالیت بیمار، احتمال دستیابی او را به اهداف تعیین شده توانبخشی کاهش می دهند. حمایت، اطمینان بخشی و گاه داروهای ضدافسردگی مفید واقع می شون.
    واکنش هیستری: اغلب با ناتوانی ها و بیماری های مزمن همراه شده و مانع ارزیابی و تشخیص صحیح می شود. روش های رفتاری معمولا نتیجه بخش هستند.
    تغییر خودپنداره: از ویژگی های بارز بیماران نخاعی است. مشاوره و گفتگوی آزاده در مورد تغییر خودپنداره و مشکلات جنسی ضروری است. سایر فرم های بیان جنسی را باید به بیمار آموزش داد.
    درد مزمن: اختلالی ناتوان کننده است. یافته های فیزیکی معمولا بی اهمیت هستند، از این رو گمان می رود عوامل روانشناختی در آن نقش عمده تری داشته باشند. از فیزیوتراپی و کاردرمانی شدید باید اجتناب کرد. داروهای ضدافسردگی در اکثر موارد مفیدند.
    هیجان پذیری مفرط: معمولا در ضایعات لوب فرونتال دیده می شود و ناشی از اختلال کارکرد اجرایی است. تمانسوری و عدم بازداری ممکن است به پرخاشگری و رفتارهای نامناسب جنسی منجر شود. تجویز محتاطانه داروهای روانگرا، کاربرد روش های رفتاری، گاه بستری شدن کوتاه مدت در بیمارستان مفید خواهد بود.
    تغییرات شناختی: در بسیاری از بیماری های مغزی دیده می شود. کمبود توجه، کندی پردازش اطلاعات، اختلال در توانایی های ارتباطی و ضعف حافظه صلاحیت بیمار را برای ورود به برنامه توانبخشی به مخاطره می افکنند. ارزیابی عصب-روانشناختی به تعیین نوع و دامنه آسیب های موجود کمک می کند. از داده های آن می توان برای آموزش اعضای تیم توانبخشی و ارائه رهنمود برای برقراری تعامل موثرتر با بیمار استفاده کرد.
    کلیدواژگان: بیماران نورولوژیک، عوامل روانشناختی، توانبخشی
|
  • Ebrahim Pishyareh, Esmaeil Ebrahimi, Seyyed Ali Hosseini, Anoushirvan Kazem, Nejad, Mohammad Ramin Page 7
    Objective
    The purpose of this study was to assess the facilitating impact of craniosacral therapy on inhibition of hypertonicity of the lower limb in children with spastic dipelgic cerebral palsy.
    Materials and Methods
    100 children with cerebral palsy were studied and 36 children selected, aged 3 to 8 years, were randomly assigned to a control and an experimental group. Muscle tone was assessed using modified Ashworth scale, passive range of motion by goniometer, neurodevelopment level by Bobath scale. All children were Pre-Post-tested with in an interval of three months.
    Results
    A further finding of the analyses revealed that significant reduction was observed in hypertonicity of the hip adductors and the ankle plantar flexors. Significant increase was observed in passive range of motion of the hip abduction and the ankle dorsiflexion. There was found no significant difference of reduction in hypertonicity of the knee flexors, of increase in passive range of motion of the knee extensor, of improvement neurodevelopmental level. Meaningful relationship was observed between reduction hypertonicity of the hip adductors and improvement of the neurodevelopmental level.
    Conclusion
    It should be mentioned that in all above cases the was set at 5%. Implications for clinical O.T. are mentioned.
    Keywords: Cerebral palsy, Neurodevelopmental therapy, Cranio sacral therapy, Hypertonicity
  • Jamshid Najafian Page 12
    Objective
    The common sexual complains in patients with coronary heart disease and post myocardial infarction are decrease in libido, impotence, and premature or delay ejaculation. Cardiac rehabilitation could decrease many of the psychological features of myocardial infarction and also increase exercise capacity of patients. Rehabilitation may also improve sexual disturbances in these patients directly or indirectly. This study is a clinical trial that evaluate the effect of rehabilitation on sexual problem of post MI patients.
    Materials and Methods
    60 patients took part in this study. All of them were men aged between 35 and 65. All patients had myocardial infarction one month ago. 30 patients were referred for cardiac rehabilitation (Case), and 30 people were patients who were not recommended to take part in rehabilitation because their physician did not believe on rehabilitation. Questioner for anxiety, depression, impotency, libido and premature ejaculation were evaluated by before and after study period. The cardiac rehabilitation composed of 24 sessions. Each session consisted of one hour of aerobic exercise (10 min warm up, 10 min cool down and 40 min isotonic exercise).
    Results
    After cardiac rehabilitation the scores for anxiety, depression, premature ejaculation and impotency were decreased and the scores of libido were increased. In both case and control groups, the changes were significant by paired t test P<0.05. The differences between case and control were significant for depression, libido and impotency by independent t test.
    Conclusion
    Cardiac rehabilitation could improve sexual problems in post myocardial infarction patients directly and indirectly by effect on psychological characteristics.
    Keywords: Cardiac rehabilitation, Sexual dysfunction, Myocardial infarction
  • Farid Matin Page 17
    Objective
    The idiopathic long Q-T syndrome is an infrequently occurring disorder in which affected individuals have an unusual electrocardiographic repolarization abnormality presenting as syncope or loss of consciousness related to ventricular tachycardia or fibrillation. Congenital long Q-T prolongation can be associated with congenital deafness in an autosomal recessive manner (Jervell and Lange-Nielsen syndrome). The purpose of this stuff was to screen this electrocardiographic abnormality in deaf-mute school children in our population, which has not been yet performed.
    Materials and Methods
    Of 1190 patients with hearing loss, 779 had congenital sensorineural deafness (CSD), aged 13±3.8 years (4-24), 63% female and 37% male. The family history of deafness was as follows: Cardiac axis deviation was found in 56 (7%) patients. Electrical conduction abnormalities were found in 12 (15%) patients, Wolff-Parkinson-White syndrome, sinus bradycardia, and sinus arrhythmia were found in 2 (0.25%), 4 (0.5%), and 3 (0.38%) patients, respectively. The Q-T interval, and Q-Tc duration were 312.6±28.9 ms (200-500 ms, median 320 ms), and 383.6±29.3 ms (232-527 ms, median 413ms), respectively. Long Q-T syndrome was found in 4 (0.5%) patients (3F and 1M).
    Results
    Two of these 4 patients had total deafness and 2 had profound hearing loss. None of the patients with mild deafness had Q-T prolongation. Only one of these patients was symptomatic, and had been treated as a case of epilepsy for several years.
    Conclusion
    This data supports the presence of long Q-T syndrome in patients with sensorineural hearing loss in our population, so routine electrocardiographic screening of anyone with congenital deafness is warranted to prevent subsequent associated cardiac arrhythmias and sudden cardiac death.
    Keywords: Q, T prolongation, Jervell lange, nielesen syndrome, Torsade de points
  • Noureddin Karimi, Hassan Ashayeri, Firouz Azordegan, Yahya Sokhangouei Page 21
    Objective
    A common form of therapy in physical therapy is the strengthening of muscles. As regards the probability of increasing muscular strength by electrical stimulation, we have tested the effect of that on muscle strength and endurance.
    Materials and Methods
    34 healthy male students of rehabilitation Sciences College (29-31 old) were subjected to two weeks of interferential current stimulation program, consisting of 7 sessions per week, each of 15 minutes duration. The stimulation was a 40-60 Hz beat with 25 seconds on and 35 seconds rest time. We were tested all of subjects before and after the program. Assessment parameters were: 1) Maximum circumference of right arm at rest (cm) 2) Maximum circumference at maximum isometric contraction 3) Maximum time (sec.) that he can hold a constant weight. 4) Integral of interference pattern at Max. contraction (µv.s) 5) Amplitude of the M. response (mAmp) 6) Duration of the M. response (ms.).
    Results
    T-Pair test employed to data processing, confirm significant changes on l) rest arm circumference 2) contracted arm circumference 3) Muscle Endurance 4) IEMG 5) M. response Dur.
    Conclusion
    In conclusion we can develop muscle strength and endurance by specific program mentioned above.
    Keywords: Electrical stimulation, Muscle strength, endurance, Electromyography, Interferential current
  • Homeira Sajjadi Page 26
    Objective
    Multiple Sclerosis (M.S.) is a chronic disease which most commonly involves females. Prevalence of disease begins from adolescent, gradually increases until 35 years old and then decreases. Its geographical distribution is non homogen and prevalence changes from 5/100000 to 250/100000. Iran is a low incident region with prevalence of 5/100000 or at least 3000 patients.
    Materials and Methods
    This research has been done on 187 patients who admitted in Tehran university centers in 1998.
    Results
    Results show that 63.3% of patients were female and most of them were married. The average age at beginning was 28y.
    Conclusion
    Manifestation of disease were: Extremity weakness (44.2%), vision cloudiness and diplopia (33.7%) and sensory disturbances (32.2%).
    Keywords: Multiple sclerosis, Epidemiology, Sensory, motor, Disturbance
  • Gita Movallali Page 32
    Objective
    Main Objectives of research were: 1) developing a lip-reading test for Persian adults, 2) Standardization of the test in a group with normal hearing and 3) Evaluation of it in a group of adults with acquires hearing impairment.
    Materials and Methods
    First according to "Denver Quick Test of lip-reading" (Alpiner et al, 1970), a lip-reading test, composed of 20 simple and common sentences was developed. Then the test was performed on 105 normally hearing and vision adults with male and female talkers. Also 48 adults with acquired hearing impairment were evaluated twice, lip-reading alone and lip-reading + residual hearing.
    Results
    According to the results, "Sara Lip-reading Test" is a valid and reliable test for assessing lip-reading ability of Persian adults.
    Keywords: Lipreding (Speechreading), Acquired hearing, impairment, Standardization, Test
  • Akram Azad, Esmaeil Ebrahimi Page 38
    Objective
    Two point discrimination (2PD) test is a sensory functional test that is both available and valid. This test is used in hand injuries and neurological examination, whose perception takes place in the sensory cortical region.
    Materials and Methods
    In this study 2PD test was evaluated in 240 normal and blind boys and girls in the range of 10-20 years in Tehran (Cross-sectional descriptive analysis). This test was evaluated on right and left hands by on instrument results.
    Results
    The 2PD value of the normal subjects were greater than that of the blind subjects (specially at age 10-Th). The boys’ 2PD values were greater than girls. At age 20 years, the value of 2PD was greater than that of l0-th years. The 2PD value in dominant hands was greater than that of the undominant hands.
    Conclusion
    The hierarchy of the accuracy of the results in the different regions of the hand is as follows: Thumb / Index / Little / Ring / Middle.
    Keywords: Two point discrimination (2PD), Hand, Blind people
  • Mojtaba Azimian Page 43
    Multiple Sclerosis (M.S.) is a chronic disease of central nervous system (CNS) which locally demolishes myelin sheaths. M.S. is one of the most important debilitating factors in the youth and middle age. It mostly common between 20–30 years of age. The incidence in the age below the 10 and above the 60 years old is rare. It has been estimated nearly 1.1 million have M.S. around the world. Since M.S. affects different parts of C.N.S, so the symptoms are various. Clinical development differs from the benign to rapidly developing disease. It is mostly seen with attack and remission. First attacks usually recover but by repeating attacks, neurological defects permanently remain. Etiology of M.S. is unknown. Researches had showed the responsibility of autoimmune mechanism, viral infection and genetic in M.S. Environmental factors in onset and frequency of attacks can be effective. Incidence of M.S. in females is more than males. Geographically M.S. is seen much more in areas far from equator. Hence M.S. patients have wide spread symptoms of involvement in nervous system, is necessary during drug therapy physiotherapy and rehabilitation. These defects mostly occur in the form of cognitive and visual disorder, disarthery, dysphasia, weakness, spasticity, sensory, cerebellum and urinary and defecation disorders. In this paper I underscore the rehabilitation aspects of M.S patients.
    Keywords: Multiple sclerosis, Rehabilitation, physical, Rehabilitation, psychological
  • Mahshid Foroughan Page 48
    Psychological factors imply their negative effects on neurologic patients in two ways. Directly, through pathogenic processes of central nervous system, and indirectly, through maladaptive reactions toward disability.Depression: is a common finding in many neurologic diseases and may interfere with rehabilitation process. Correcting patient's attitude toward disability, reducing environmental stresses and potentiating social support network along with antidepressant drugs often help these patients remain in rehabilitation program.Chronic fatigue: decreases the activity levels of patients and the possibility for them to achieve set goals of rehabilitation in proper times. Support, reassurance and sometimes antidepressant drugs may help.Conversion reactions: often accompany chronic illnesses and disabilities and make evaluation and diagnosis difficult. Application of behavioral Techniques may lead to better results.Altered self image: is a prominent feature in patients with spinal cord injury. Counseling and Free discussion on altered self image and sexual problems are essential and other forms of sexual expression must be taught to these patients.Chronic pain: is a disabling condition. Usually physical findings are minor and it seems psychological factors play a more important role in causing it. Antidepressant drugs are effective in most cases. Intensive physical and occupational therapy must be avoided.Excessive emotionality: is a consequence of executive dysfunction arising from frontal lobe injury and mostly seen in stroke, brain injured, and demented patients, Impulsivity and disinhibition may lead to aggressive behavior and socially inappropriate forms of sexual expression. Judicious administration of psychotherapy drugs, behavioral techniques and short-term hospitalization may be helpful.Altered cognition: is a common feature of many pathological conditions of brain. Attention deficit, slowed information processing, disturbed communication, and impaired memory all make patients unfit for participation in rehabilitation program. Neuropsychological evaluations help us to find out the type and the extent of existing impairments. These data can be used to educate therapists and give them guidelines for better interactions with the patients.
    Keywords: Neurologic patternts, Psychologlcal factors, Rehabilitation