فهرست مطالب

مجله زبان و ادبیات فارسی
پیاپی 66 (پاییز 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/10/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • عباس ماهیار صفحات 7-18
    در این مقاله بیتی از دفتر ششم مثنوی مورد تحلیل قرار گرفته است که در آن تبریز به زبانی دیگر وصف شده است. بیت از داستانی است که در آن درویشی غریب به امید گرفتن وامی از محتسب تبریز بار سفر بسته و عازم آن دیار شده است. مولانا به هنگام رسیدن درویش غریب به تبریز بیتی چند از زبان درویش درباره تبریز و تبریزیان سروده که بیت مورد بحث ما در میان آن ابیات است و آن این بیت است:فر فردوسی است این پالیز را شعشعه ی عرشی است این تبریز را مولانا در این بیت برای تبریز فر فردوسی قایل شده است و بر این باور است که عرش نور خود را بر تبریز و تبریزیان می پاشد. چند و چون این مدعا در سه بخش فردوس و تبریز و عرش و شعشعه آن با تکیه بر روایات و آثار عالمان دین و مورخان بر پایه تحقیقات کتابخانه ای مورد کندوکاو قرار گرفته است.
    گفتنی است به کنایت و رمزهای عارفانه خداوندگار قونیه اشارتی نشده و معانی لغوی و غیررمزی مفردات بیت مورد توجه بوده است، تاچه قبول افتد و چه در نظر آید.
    کلیدواژگان: تبریز، فردوس، عرش، مولوی، مثنوی
  • علی اصغر بابا صفری، گلپر نصری صفحات 19-44
    سیف الدین اسفرنگی شاعر پارسی گوی کم شناخته به اقرب احتمالات در سده ششم هجری دیده بر جهان گشود. زادگاه او به گواهی نامش و اتفاق تذکره نویسان اسفرنگ یا اسفره از توابع سمرقند است و از این نگاه دیوان او در بررسی زبان حوزه فرارود (= ماوراءالنهر) پایگاه و جایگاهی ویژه دارد.
    سیف در صناعت شاعری به بسیاری از پیشینیان و هم روزگاران خود چشم داشته و قصاید آنان را نمونه قرار داده و استقبال کرده است؛ از خیل منظوران او می توان به مسعودسعد، امیرمعزی، عثمان مختاری، عمعق بخاری، سنایی، انوری، مجیر بیلقانی، خاقانی و ظهیر فاریابی اشاره کرد که از این میان اقبال او به شعر خاقانی نظرگیرتر و از لونی دیگر است.
    در این مقاله شماری از همانندی های واژگانی و معنایی میان ابیات سیف اسفرنگی و خاقانی را به دست داده ایم؛ این همانندی ها می تواند نشان از آن داشته باشد که سیف دیوان خاقانی را از نظر گذرانده است.
    کلیدواژگان: سیف اسفرنگی، خاقانی، همانندی های لفظی و معنایی
  • محمد بهنام فر، محمدعلی محمدی صفحات 45-76
    خاقانی یکی از بزرگ ترین چکامه سرایان ادب پارسی در قرن ششم است. یکی از بارزترین ویژگی های سبکی این عصر که بیشتر در بین شاعران آذربایجان دیده می شود استفاده گسترده از انواع علوم و فنون روزگار از جمله نجوم می باشد. خاقانی که علم نجوم را تمام و کمال فرا گرفته بود، با پشتوانه استعداد سرشار، معلومات گسترده، ذهن وقاد و طبع روانش، با استادی و مهارت بی نظیر خود از مجموع اصطلاحات، احکام و ظرافت های این علم در تصویرگری استفاده کرده است. تلفیق باورها و اصطلاحات نجومی با اعتقادات دینی و اساطیری همراه با رعایت انواع تناسب های لفظی و معنایی و ترفندهای زیباسازی کلام، گاهی آن چنان هنری و شگفت انگیز است که خواننده را مات و مبهوت می کند و در برابر هنرنمایی و سحر قلم او تسلیم می سازد.
    این مقاله کوشیده است تا بر پایه دقت در ژرف ساخت هنری و زیباشناختی شعر خاقانی پاره ای از تصاویر شعری او را که ملهم از اصطلاحات و احکام نجومی است، بررسی و تحلیل نماید و میزان، چگونگی و شگردهای استفاده شاعر بزرگ شروان از این باورها و اصطلاحات را در تصویرسازی نشان دهد.
    کلیدواژگان: خاقانی، دیوان خاقانی، علم نجوم، تصویرگری
  • سید احمد پارسا صفحات 77-102
    ردیف یکی از عوامل مهم و نقش آفرین در افزایش موسیقی کناری شعر است. قرار گرفتن آن بعد از قافیه و داشتن وحدت لفظی و معنایی وجه مشترک همه تعاریف این مقوله از آغاز تاکنون بوده است. خاقانی شروانی (595-515 ه. ق) با هنجارگریزی در این زمینه و استفاده از ظرفیت های زبانی چون ایجاد معانی مجازی، کنایی و استعاری جدید در بافت کلام، همه تعاریف موجود در زمینه وحدت معنایی را زیر سوال برده است؛ به گونه ای که تنها در یک چامه بلند 145 بیتی 116 معنی گوناگون از ردیف های به کار رفته ارائه کرده است. در پژوهش حاضر ضمن نشان دادن توان هنری خاقانی در این زمینه، کوشش شده تا در تعریف ردیف نیز تجدیدنظر شود. در این راستا انواع ردیف های اسمی، فعلی، قیدی و امثال آن در قصاید خاقانی بررسی شده است.
    کلیدواژگان: خاقانی شروانی، ردیف، قافیه، هنجارگریزی، وحدت لفظی، وحدت معنایی
  • محمد خسروی شکیب صفحات 103-118
    «وجه غالب» کلید بوطیقای صورت گرایی است. این عنصر جزء تمرکزدهنده به یک اثر هنری است؛ این جزء بر اجزاء و عناصر دیگر فرمان می راند، آن ها را تعیین می کند، متحول شان می کند و در نهایت این عنصر حاکم است که یکپارچگی و انسجام ساختار را تضمین می کند. «وجه غالب» عنصری زبانی و اغلب مکرر است که در هیئت یک سمبل، یک شعار یا اصطلاح، پاره ای مکرر و یا مصراعی مکرر و... در سطح ساختار شعر ظاهر می شود. «وجه غالب» هرچه که باشد با هدف «ایجاد مرکزیت معنایی»، «اسکلت بندی ساختار»، «واسازی ساختار»، «مدخل آفرینی متعدد برای شعر»، «تقویت موسیقی زبان»، «مکث و وقف توصیفی»، «عقلانیت شعر»، «وحدت لحن»، «فضاسازی» و... طراحی و ابداع شده است. این مقاله به دنبال کشف و تشریح عملی و علمی کیفیت وجه غالب در زبان و ساختار شعر معاصر است.
    کلیدواژگان: شعر معاصر، وجه غالب، ساختار، زبان
  • مسعود روحانی، محمد عنایتی قادیکلایی صفحات 119-143
    امروزه کمتر نقدی را می توان یافت که از کارکردهای ساختاری بی بهره باشد. پیشرفت های نقد ادبی معاصر، منجر به ایجاد مکتب ساخت گرایی با الهام از نظریات زبان شناسانه «فردینان دوسوسور» گردید. تحلیل ساختاری به ویژه بر آثار روایی یکی از شگفت ترین دستاوردهای نقد ادبی معاصر است. در حوزه داستان ها و قصه های اساطیری و حماسی، بهترین شیوه تحلیل و طبقه بندی ساختاری را در آثار ولادیمیر پراپ روسی می توان یافت. روش او طبقه بندی قصه ها و تحلیل رمزگانی هر طبقه است.
    ولادیمیر پراپ مانند بسیاری از روایت شناسان دهه های اخیر، برای تجزیه و تحلیل روایت ها از تحلیل زبان شناسی ساختارگرا استفاده کرد. پراپ با بررسی مجموعه ای از صد حکایت با ترکیب بندی مشابه، ساختار یک «شاه حکایت» را بیرون کشید. وی پس از تجزیه و تحلیل یکصد قصه از مجموعه قصه های روسی به سی ویک خویش کاری دست پیدا کرد. وی معتقد بود این الگو را می توان در مورد سایر قصه های عامیانه و حتی رمان ها به کار برد. روش پراپ بعدها توسط محققان دیگر مورد استفاده قرار گرفت و گاهی نقدهایی بر آن وارد شد. نظام پراپ به رغم کاستی هایش، نقطه شروعی برای نظریه پردازان بعدی شده است و نظریه پردازان بعد از او از روش کار پراپ بسیار تاثیر پذیرفتند.
    نوشته حاضر با الهام گرفتن از شیوه و الگوی پراپ، سعی در طبقه بندی داستان «بیژن و منیژه» از داستان های شاهنامه فردوسی و تحلیل آن دارد، هدف این مقاله اثبات الگوی پراپ در این داستان است.
    کلیدواژگان: نقد ادبی، ساختارگرایی، ولادیمیر پراپ، ریخت شناسی، بیژن و منیژه
  • جان الله کریمی مطهر، سکینه شهریاری صفحات 145-165
    در این مقاله یکی از انواع ادبی یعنی فانتاستیک، که اخیرا در ادبیات معاصر روسیه رواج چشم گیری پیدا کرده است، مورد بررسی قرار می گیرد. داستان مورد بحث ما پدر من آنتی بیوتیک است، از آثار برجسته این نوع ادبی است که بر اساس شرایط بحرانی و حوادث ناهنجار دنیای کنونی و تاثیر آن بر زندگی انسان ها، نگاشته شده است. در ادامه با معرفی سرگئی واسیلیویچ لوکیانینکو از نویسندگان پیش رو فانتاست در ادبیات نوین روسیه، به بررسی آثار وی و انگیزه های روی آوری نویسنده به این سبک ادبی می پردازیم. لوکیانینکو نویسنده ای که با مهارت شگفت انگیزی زندگی را در گذشته، حال و آینده به کمک علم و تخیل ترسیم می کند، داستان مورد بحث را در سال 1992 به رشته تحریر درآورد. از نظر او برای انسان امروزی دشوار است که به شیوه نوین زندگی، شمار کثیر اطلاعات، ازدیاد برخوردها و روش جدید معاشرت ها عادت کند. او معتقد است روان انسان که آمادگی چنین حمله ای را نداشته است، گاهی اوقات ترجیح می دهد دنیای واقعی را فدا کند و در دنیای ساخته ذهن خود غرق شود. نویسنده در این داستان تلاش دارد نشان دهد که قربانیان اصلی ناهنجاری ها و جنگ طلبی های بزرگ ترها در دنیای کنونی، یعنی دنیای به اصطلاح متمدن، کودکان اند.
    در این مقاله هم چنین سعی شده است، با بررسی داستان پدر من آنتی بیوتیک است به عنوان یکی از آثار فانتاستیک عصر حاضر روسیه، تا حدودی زمینه برای آشنایی بیشتر خوانندگان ایرانی با ادبیات معاصر روسیه، مخصوصا نوع ادبی فانتاستیک فراهم گردد.
    کلیدواژگان: فانتاست، ادبیات معاصر روسیه، داستان های علمی، تخیلی، دنیای غیرمتعارف
|
  • Abbas Mahyar Pages 7-18
    This paper presents a new description of "Tabriz" in one verse of Mathnavi, Volume 6. The story begins with the journey of a poor man (Darvish) to Tabriz working for a loan from an official. Molana composes the poem from the point of view of this man about "Tabriz" and its residents. The poem reads: God`s empyrean mercy awarded to "Tabriz", the heaven on the earth, and whole residents. In this paper, attempts are made to examine this claim of Molana based on historical documents and religious scholars’ views through adopting a library investigation mode of research. Interpretations are based of direct meanings of words.
    Keywords: Tabriz, Heaven, Empyrean, Mowlavi, Mathnavi
  • Ali Asqar Babasafari, Golpar Nasri Pages 19-44
    The anonymous Persian poet, Seif-e-Esfarangi was probably born in the 6th century (lunar year). His hometown according to the biographer's dictum, was Sfarang, one of the environs of Samarqand. With regard to this point, his poetry-book (divān) enjoys a special importance for the evaluation of the language of Māwarā-e-Nahr, just like those of Amaq-e-Bokhāri, Mawlavi-e-Balkhi and Suzani-e- Samarqandi. Although it is needless to say that Seif is not leading in poetry. Seif has considered lots of his contemporaries and predecessors and has patterned their odes; Among these, one can note to Masud-e- Sad, Amir Moezi, osmān-e- mokhtāri, Amaq-e-Bokhāri, Sanāyi, Anvari, mojir and khāqāni, but the influence of khāqāni on Seif is more striking.In this article, attempts are made to show some of the verbal and semantic similarities between the lines of Seif and khāqāni. These similarities could provide clues to the point that Seif has viewed khāqānis poetry-book.
    Keywords: Seif-e-Esfarangi, khāqāni, Verbal, semantic similarities
  • Mohammad Behnamfar, Mohammad Ali Mohammadi Pages 45-76
    Khaghani is one of the greatest Qasida composers in the Persian literature in the sixth century. One of the main stylistic features of this era – which is more seen in the poets of Azarbayejan- is extensive use of the terms and beliefs of different sciences in their time, including astronomy. Khaghani who was a master in astronomy has used the details of this science in creating poetic images. Sometimes he combines astronomical terms and beliefs with mythological and religious beliefs along with different types of semantic and verbal parallels and various figures of speech and thought in a way that astonishes the reader. This article aims at analyzing different ways that Khaghani’s metaphoric mind has used by means of astronomical terms and beliefs to show his wonderful power in creating new and invented images in his poems.
    Keywords: Khaghani, Kaghani's Divan, Astronomy, Imagery
  • Seyyed Ahmad Parsa Pages 77-102
    Identical Rhyme is one of the important factors which plays a great role in turning up the lateral music of poetry. The fact that it is placed after rhyme containing verbal and semantic unity, has been the common denominator of all the definitions given for this very concept from the beginning to the present time. Deviating from these concepts, and employing linguistic capacities such as figurative, ironic and new metaphoric meanings in the context of discourse, Khaghani Shervani (515-595 after Hijrat), has challenged all the existing definitions in this respect and more specifically in the field of semantic unity in a way that he has presented 116 different meanings for "Identical Rhyme" only in a long (145-couplet ballad). In the present study, after demonstrating Khaghani's artistic capability in this field, we have made an attempt to revise the definition of Identical Rhyme as well. To achieve this purpose, all types of nominal, verbal and adverbial Identical Rhymes and the like, as reflected in Khaghani qasaed (odes) were scrutinized.
    Keywords: Khaghani Shervani, Identical Rhymes, Rhymes, Structural Deviation, Semantic Deviation
  • Mohammad Khosravi Shakib Pages 103-118
    Dominance is one of the most vital and creative key terms which bounds up with the linguistic approach to formalism. According to critics’ definitions, “Dominance” has the potential to govern the elements of structure. It is palpable to that the consistency of structure and coherence is indebted to “Dominance” so that we can argue that comprehensiveness of this element is a kind of guaranty for understanding the elegancy of form and structure of poems. This dominance rules over other elements of language poetry and locates them in the right position. We can maintain that “dominance” emerges in the exterior aspects of structure through symbols, repetition of lines, and mottos, proverbs, and other kinds of repetition. Furthermore, “Dominance” has some crucial functions which are extremely imperative for recognizing external aspect of pomes. To enrich the orchestration, making a skeleton for structure, monotone, fragmentation of structure, open end ness of poem, reasonable the verse and another important function. In this article, the functions of Dominance which is an essential element in the surface of contemporary poetry in Iran, will be fully discussed.
    Keywords: Formalism, Dominance, Contemporary poetry, Language
  • Masoud Rouhani, Mohammad Enayati Ghadikolaee Pages 119-143
    Currently, we can hardly find any criticism that has not paid any attention to structural functionalism. Contemporary literary criticism leads to structuralism inspired by de Saussure's linguistic theory. Structural analysis, especially, of narrative works is one of the most extraordinary achievements of contemporary literary criticism. In the stories, fairy tales and epic realm, Vladimir Propp's method is the best for structural stratification and analysis. His method is based on tales stratification and symbolic analysis of each stratum. Vladimir Propp used structural linguistic analysis for narrative analyzing. Propp, having studied one hundred narratives with similar composition, uncovered the structure of "main narrative" and by analyzing one hundred stories of Russian stories concluded that there were thirty one genres. He believed the method could be applied to other folk tales and even novels. Propp's method has been used by other scholars and sometimes was criticized too. Although Propp's system has its own defects, it has provided a proper starting point for other theorists and has influenced subsequent theorists. This article follows Propp's model and method and intends to stratify and analyze "Bizhan and Manizhe” Story, one of Ferdowsi's Shahnameh stories, The aim of this article is to probe Propp's model in this story.
    Keywords: Literary criticism, Structuralism, Vladimir Propp, Morphology, Bizhan, Manizhe
  • Janollah Karimi-Motahhar, Sakine Shahriari Pages 145-165
    In this article, fantastic genre as a literary genre which nowadays has significantly become common in contemporary literature of Russia, will be studied. "My Father is an Antibiotic" is an outstanding example of this genre, which has been written on the basis of critical conditions and abnormal events of the present world and their influence on human's life. Afterwards, through introduction of Sergei Vasilivich Lokiyanenko as one of the pioneer fantast writers in modern literature of Russia, we will examine his works and his motivations for choosing this specific genre. Sergei Lokiyanenko is a writer with a marvelous skill at portraying life in past, present and future, with the help of imagination and science. He wrote "My Father is an Antibiotic" in 1992. In Lokiyanenko's view, it is hard for contemporary man to get accustomed to modern lifestyle, numerous numbers of newspapers, increase of contacts, and new methods of communications. He believes that unprepared for facing such an attack, man's spirit sometimes prefers to sacrifice real world and sink in a world made by his own mind. In this novel, the writer tries to show that children are the main victims of abnormalities and pugnacities of adults in the present world. Through analysis of "My Father is an Antibiotic", as a fantastic work of Russian contemporary literature, we have also tried to somehow pave the way for the Iranian readers to get familiar with contemporary literature of Russia, particularly fantastic genre.
    Keywords: Fantast, Contemporary Literature of Russia, Science Fictions, Abnormal