فهرست مطالب

فصلنامه فلسفه دین
سال هفتم شماره 7 (پیاپی 12، پاییز 1389)

  • تاریخ انتشار: 1390/02/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • احمد احمدی صفحه 5
    کانت مدخل نظام فلسفی خود را در کتاب سنجش خرد ناب قضیه قرار داده است. و بر پایه تقسیمی چهارگانه از قضیه و تحلیل و بررسی هر یک از اقسام تلاش می کند تا لوازم و نتایج مورد نظر خود را بگیرد.
    او مسایل مهمی از قبیل امکان مابعدالطبیعه، توجیه علیت، ضرورت و کلیت، تبیین مبانی علوم طبیعی و مانند آن را بر پایه همین تحلیل و تقسیم استوار کرده است. اگر ثابت کنیم که شروع او ناصواب است و راه های دیگری برای تبیین - مثلا ضرورت و کلیت - وجود دارد، توانسته ایم مبنای بسیاری از تصورات کانت را باطل کنیم. ما در این مقاله راه دیگری پیموده ایم و نشان داده ایم که نظر کانت مخدوش است. ما به وضوح نشان داده ایم که همه قضایا تحلیلی پسینی است.
    کلیدواژگان: کلیت، تحلیلی پسین، شهود، تحلیلی پیشین، علم حضوری دریافت
  • محمد محمدرضایی، سید مهدی بیابانکی صفحه 19
    علم و دین به لحاظ نظری دو جنبه متفاوت از فهم انسان و به لحاظ عملی دو مشغله بنیادی او به شمار می آیند. از آنجا که علم و دین، هر دو درباره حقیقت اظهار نظر می کنند، به ناچار پرسش در خصوص ارتباط میان آنها مطرح می شود. دیدگاه های تمایز، تعارض تلاقی و تایید و مکملیت هر کدام به یک دغدغه اصیل از نحوه ارتباط میان علم و دین توجه کرده و در عین حال حاوی نقاط ضعف و اشکالات اساسی می باشند. روش شناسی برنامه های پژوهشی لاکاتوش، مدل مناسبی برای تبیین نظری نحوه ارتباط میان علم و دین به شمار می آید. با تعدیل در برنامه پژوهشی لاکاتوش می توان نظریات علوم تجربی را به برنامه های علمی– فلسفی و الهیات ادیان توحیدی را به برنامه های دینی فلسفی مبدل ساخت. با ارائه رهنمودهای ایجابی و سلبی در این خصوص، رابطه میان علم و دین را به یک گفتگوی سازنده و غنا بخشی متقابل تبدیل کرد
    کلیدواژگان: اصل آنتروپیک، _ کمربند محافظ، دین، روش شناسی برنامه های پژوهشی
  • محمد اصغری صفحه 45
    این مقاله می کوشد تا تصویری از جایگاه سقراط را در رهیافت دینی و اگزیستانسیالیستی کی یرکگور نشان دهد. کی یرکگور در نوشته های خویش تحت تاثیر شدید سقراط قرار دارد و از روش سقراطی سخن می گوید. وی او را با حضرت ابراهیم، «شهسوار ایمان»، مقایسه می کند و می کوشد تا سقراط مشرک و غیرمسیحی را در بستر تفکر مسیحی خودش بگنجاند و از این رو از سقراط به عنوان قهرمان تراژدی نیز یاد می کند. کی یرکگور خود را سقراط قرن نوزدهم می پنداشت و معتقد بود، وظیفه او همان وظیفه سقراطی است. این مقاله با استناد به برخی نوشته های کی یرکگور به بررسی این تصویر می پردازد.
    کلیدواژگان: کی یرکگور، قهرمان، اخلاق، مسیحیت، سقراط
  • سید عبدالرحیم حسینی صفحه 63
    سعادت به عنوان مساله ای فلسفی از این جهت که مبین برترین منزلت و غایت کمال عقل و فضل آدمی است پیوسته محل توجه فیلسوفان قرار گرفته است. آیا همه فیلسوفان یک معنا از سعادت را در نظر داشته اند؟ آیا در تعین و مصداق آن اتفاق نظر دارند؟ آیا سعادت به معنای فلسفی می تواند مفاهیم دینی یا اخلاقی را در بر داشته باشد؟
    این منزلت، اگرچه از حیث مفهوم و معنای مصطلح تا حدودی مورد اتفاق است، مصداق و تعین خارجی آن به غایت مورد اختلاف بوده و با آرا و نظریات گوناگون مواجه گردیده است، که از این میان اهم یافته ها و نظریات مشهور عبارتند از: اتحاد با صور نورانی، اتصال به عقل فعال، تمثل عالم وجود در نفس حکیم، و تجربه اصحاب سلوک دانستن سعادت، که محور مشترک همه آنها انحصار سعادت در محصول معرفت فلسفی و تنزیه نفس از لذت های غیر عقلی است.
    کلیدواژگان: سعادت، نفس، عقل فعال، عقل، اخلاق
  • عبدالله نصری صفحه 83
    از آن جا که اخلاق یکی از اقسام حکمت عملی است، دیدگاه فیلسوفان اسلامی در تفسیر عقل نظری و عقل عملی اهمیت به سزایی دارد. این مقاله بر آن است تا تمایز عقل نظری و عقل عملی از دیدگاه استاد حائری را بررسی کند.
    برای ریشه یابی نظر وی، در ابتدا آرای فیلسوفانی چون فارابی، ابن سینا، قطب الدین رازی، ملاصدرا و سبزواری در باب تمایز عقل نظری و عقل عملی مطرح شده است. و پس از اشاره به نظر حائری در این زمینه، به تفسیر وی از آرای ابن سینا اشاره شده است، چرا که به عقیده وی، دیدگاه ابن سینا در کتاب های شفا و نجاه با اشارات فرق دارد. حائری تلاش می کند تا با ریشه یابی اختلاف نظر ابن سینا، تعارضات آرای وی را در باب تمایز عقل نظری و عقل عملی حل کند. او دیدگاه برخی از متفکران چون قطب الدین رازی و اصولیانی چون مظفر را نیز به چالش می کشاند.
    کلیدواژگان: استنتاج، قوای نفس، فصل منوع، حکمت، عقل نظری، عملی
  • حسن معلمی صفحه 101
    نفس انسان مجرد است، ولی سیال و حرکت نیز در ذات نفس راه دارد و عمده دلیل نفی حرکت در مجردات، برهان قوه و فعل است که مخدوش است؛ زیرا در این برهان قوه و فعل در موجود بسیط نفی شده، به دلیل تناقض فقدان (قوه) و وجدان (فعل) که همان عدم و وجدان است، در حالی که جمع فقدان و وجدان نسبت به یک شیء محال است، نه دو شیء و با نفی این برهان، محال نیست که موجود بسیط نیز دارای وجدان و فقدان باشد، به خصوص اگر توجه شود که فقدان و وجدان، معقول ثانی فلسفی اند. ولی حرکت در ذات نفس مجرد ایجاد و اعدام تدریجی نیست، بلکه ایجاد تدریجی است.
    کلیدواژگان: استکمال، حرکت در جوهر، حرکت، انفعال، _ ایجاد و اعدام تدریجی
  • حمید زارع صفحه 119
    موضوع شهروندی از مسائلی است که از گذشته های دور مورد توجه اندیشمندانی از حوزه های مختلف علمی بوده است. از آثار فلاسفه یونان و روم تا نوشته ها و آثار حکمای اسلام. جنبه هایی از این مفهوم قابل تشخیص و شناسایی است. در بحث شهروندی آنچه به نظر می آید که واجد اهمیت بیش تری باشد، ابعاد رفتاری آن است. اینکه شهروندان مطابق مبانی فکری گذشته و موجود از جهت رفتاری به چه ویژگی ها و خصلت هایی باید متصف باشند، مهم است. در این نوشتار ضمن مروری بر ریشه ها و ادبیات موضوعی شهروندی از گذشته تا کنون، به رفتارهای شهروندی در جامعه دینی نیز پرداخته شده بر اساس یافته های این پژوهش در متون دینی اسلامی برای رفتار شهروندان مسلمان در جامعه دینی ابعاد و مؤلفه هایی معرفی شده که در صورت عمل به آنها و نهادینه شدنشان در زندگی اجتماعی بشر، می توان دنیایی زیبا را به انتظار نشست، که در آن طعم شیرین زندگی سالم احساس شود.
    کلیدواژگان: جامعه دینی، شهروندی، رفتار شهروندی سازمانی، جامعه دینی، شهروندی
|
  • Page 5
    In the “Critique of Pure Reason (Kritik der reinen Vernunft)” Kant apply the ‘judgment’ as an entry to his philosophical system and according to which he offers Quadra division of propositions and with analyzing of this propositions he try to reach his implications and results. So basic philosophical categories like possibility of metaphysics, Causality, Universality, Necessity, explanation of Natural Science and so on, bases on this division of proposition. But if we prove that he was wrong in his initial steps and there are other modes for explanation of these categories (e.g. Universality, Necessity and etc), we could cancel the bases of many of his conceptions. In this article we chose another mode and show that his idea is controvertible. We clarify that all the propositions are a- Posteriori.
  • Page 19
    Since both science and religion, two different aspects of human understanding, make comment on truth, inevitably we should deal with their relationship. Each of the following approaches: Differentiation, Conflict of confluence, confirm and Completion pay special attention on one of the main concerns of science and religion, i.e. relationship between them and its modes. At the same time each of which contained foibles and initial problems. The Methodology of Scientific Research Programs (MSRP) of Lakatos is an appropriate model for theoretical explanation of the way of relationship between science and religion. Accordingly, each of the theories of experimental science and religious theology are considered as a research program. Every research program contains a hard central core and a protective belt.
  • Page 45
    This paper is an effort to illustrate the position of Socrates in Kierkegaard’s religious and existential approach. If we have a brief look on Kierkegaard’s writings, we will realize that he was seriously affected by Socrates and primarily was inspired by him. Kierkegaard compares Socrates with Abraham, "knight of faith" and tries to places the non-Christian and pagan Socrates in the domain of his Christian thought background. He also calls Socrates as a tragic hero and tries to play his role in 19th century. This paper is going to through investigating of Kierkegaard’s writings verify the above-mentioned hypothesis.
  • Page 63
    Since Welfare, as a philosophical issue, has considered as an indication of man’s highest intellectual status and dignity, it always attracted the philosopher’s attention and they continuously asked weather: -Did all philosophers agree about the same meaning of welfare? -Did they agree about its determination and dimensions? -Can welfare from the philosophical meaning contain religious or ethical concepts? This intellectual status although from ordinary definition and conceptual aspect is partially accepted, but its external determination was always controversial and caused diverse approaches between philosophers among them the following are notable: unity with luminous forms, connection with Active intellect, representation of existing world within theologian soul, and taking welfare as personal experience of mystic. All these approaches agree that welfare is the only product of philosophical knowledge and purity of soul from non-rational pleasures.
  • Page 83
    Since Ethics is one of the subdivisions of practical wisdom, Islamic philosopher’s view point is very important in explanation of theoretical and practical reason. This paper is going to analyze the distinction between practical and theoretical reason from Haeri’s point of view. In order to finding the roots of his issue, at the beginning we will propose the idea of philosophers like Farabi, Ibn Sina, Qotb- al- din Razi, Mulla Sadra and Sabzevari; then we will have a review on Haeri’s view and his interpretation of Ibn Sina’s one. With finding and highlighting of contradictions and differences in Ib Sina’s view point, He tries to resolve the antinomies undermining in his ideas about distinction between practical and theoretical reason. He also stands against the view of some thinkers, such as Qotb- al-Din Razi, and some Asuliyyin like Mozaffar, and challenges their ideas.
  • Page 101
    Human soul is an immobile variable (mojarrad) that at the same time posses the feature of movement (or flux) in its essence. The commonest proof for denying motion in incorporeal beings is the “argument of potentiality and actuality”, that as we all know is an invalid argument. Invalidity of this argument is for impossibility of containing simultaneously both deficiency (potentiality) and sufficiency (actuality) in one simple (naive) being. But if two different being contain these aspects, then there will be no contradiction. If we deny this argument, then it will be possible for one simple being (like human soul) that posses simultaneously potentiality and actuality, especially if we consider that these two features are secondary intelligible of philosophy.
  • Page 119
    The topic of citizenship is an issue that many scholars from different point of views have paid attention to this concept. We can see and recognize some dimensions of citizenship in the works of Greek and Islamic philosophers. In this article, we examine the most important dimension of citizenship i.e. behavior. Under the light of this research, as we can see in Islamic religious texts, there are some characteristics for Muslim citizens that if they try to maintain these characteristics, they will have a healthy life and a beautiful world.