فهرست مطالب

Scientific Journal of Rescue Relief - Volume:2 Issue: 3, 2011

Scientific Journal of Rescue Relief
Volume:2 Issue: 3, 2011

  • 100 صفحه، بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/06/10
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مختار امیریان صفحه 1
    مقدمه
    خودکارآمدپنداری یکی از متغیرهای روان شناختی مهم در زندگی فردی و اجتماعی است. خودکارآمدپنداری به این معنی است که فرد ضمن شناخت و آگاهی از توان و ظرفیت خود، به شایستگی و احساس کارایی خود در برخورد مؤثر با چالش ها، ضروریات و فرصت های محیطی و اعمال کنترل بر رویدادها، باور و اعتقاد داشته باشد. با توجه به اهداف پژوهش حاضر، خودکارآمدپنداری در موقعیت آسیب دیدگی روانی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
    روش ها
    در این پژوهش برای ارزیابی خودکارآمد پنداری از پرسشنامه خودکارآمد پنداری بندورا و برای ارزیابی آسیب دیدگی روانی از پرسشنامه SCL-90-R دراگوتیس(1) استفاده شده است. حجم نمونه350 نفر دانش آموز دختر و پسر دبیرستانی مدارس شهرستان زلزله زده بم در سال تحصیلی 1384- 1383 بوده است که به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده اند. تحقیق از نوع همبستگی و مقایسه ای بوده است.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که میان آسیب دیدگی روانی و خودکارآمدپنداری رابطه معنی دار و منفی وجود دارد. سایر یافته های پژوهش نشان می دهد که: تفاوتی میان دانش آموزان دختر و پسر از نظر میزان آسیب دیدگی روانی وجود ندارد.
    خودکارآمدپنداری شخصی و جمعی دانش آموزان دختر به طور معنی داری از دانش آموزان پسر بالاتر است.
    میان خودکارآمدپنداری شخصی و جمعی رابطه معنی دار و مستقیم وجود دارد.
    نتیجه گیری
    نتیجه به دست آمده بیانگر آن است که هر چه میزان خودکارآمدپنداری در بین دانش آموزان زلزله زده بم بیشتر باشد، میزان آسیب دیدگی روانی آنان کمتر است.
    کلیدواژگان: آسیب دیدگی روانی، خودکارآمدپنداری، زلزله بم
  • علی زنگی آبادی، حمیدرضا وارثی، حسین درخشان صفحه 10
    مقدمه
    امروزه در نگرش های نوین برنامه ریزی مدیریت بحران ، مدیریت ریسک بحران به عنوان نگرش برتر مورد توجه است. در این نگرش، رویکرد به زلزله از خطر، به آسیب پذیری و از واکنش، به پیش کنش و از یک پدیده یک بعدی، به یک مقوله همه جانبه تغییر یافته است. از این رو در بررسی و تصمیم گیری درخصوص مسائل همه جانبه ای همچون زلزله که پیامدهای آن تمام جوانب شهر را در برمی گیرد، لازم است مجموعه ای از عوامل با در نظر گرفتن اهمیت هر یک از آنها لحاظ شوند. با توجه به این موضوع در این پژوهش، رویکرد تحلیل چند عاملی مورد توجه قرار گرفته است.
    روش ها
    در این تحقیق به تحلیل ارتباط بین شاخص های برنامه ریزی شهری با عوامل مؤثر در آسیب پذیری در برابر زلزله برای منطقه 4 تهران پرداخته می شود. برای رسیدن به این منظور از مدل تحلیلی فرایند سلسله مراتبی به عنوان مدل اصلی استفاده شده است. همچنین قابلیت ها و تکنیک های تحلیلی نرم افزار GIS مانند همپوشانی لایه ها مورد استفاده قرار گرفته است.
    یافته ها
    علاوه بر تاثیر عوامل کالبدی و محیطی، شاخص های مدیریت بحران نظیر وجود اماکن اسکان موقت و نزدیکی به ایستگاه های آتش نشانی هم در آسیب پذیری شهر در برابر زلزله مؤثر بوده است. درضمن تاثیر گذاری عوامل اجتماعی و اقتصادی از جمله تراکم خالص مسکونی، تراکم جمعیتی و دسترسی به زیرساخت های شهری را هم نمی توان انکار کرد.
    نتیجه گیری
    این پژوهش نشان داد که علاوه بر عوامل محیطی (زمین ساختی) یا کالبدی، عوامل دیگری هم مانند عوامل اجتماعی و اقتصادی در افزایش خسارات ناشی از زلزله تاثیر دارند.
    کلیدواژگان: آسیب پذیری شهری، زلزله، فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، مدیریت بحران، منطقه 4 تهران
  • ناهید ساریخانی، احمد صادقی، حمید نقی ئی، شهنازکامرانی، زهرا آبجام صفحه 20
    مقدمه
    جذب و نگهداری مربیان امداد و کمک های اولیه، و نجات، به عنوان منبع و سرمایه ای سودمند در جامعه حائز اهمیت است. لذا این مقاله به منظور تحقق این هدف، به بررسی مشکلات مربیان از دیدگاه مسئولان آموزش شعب جمعیت هلال احمر استان تهران در طی سال های 1388-1386 پرداخته است.
    روش ها
    این پژوهش از نوع پیمایشی، توصیفی و مقطعی است که در آن از روش اسنادی و کتابخانه ای نیز بهره گرفته شده است. جامعه آماری این تحقیق، شامل تمامی مسئولان آموزش شعب استان تهران طی سال های 1386 تا 1388 و نمونه آماری آن شامل تمام اعضای جامعه آماری بود. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بود.
    یافته ها
    بر اساس یافته های این پژوهش، سهمیه آموزشی و مربیان بین شعب، به طور مناسب توزیع نشده اند. مشکلات مهمی که مسئولان آموزش شعب در خصوص مربیان بیان داشتند به ترتیب شامل موارد عدم وجود مزایای مناسب اداری برای پرسنل آموزش (سختی کار، اضافه کاری و...)، پایین بودن حق الزحمه مربیان و مدرسان، کافی نبودن تعداد پرسنل آموزش در شعب و کمبود و نامناسب بودن وسایل کمک آموزشی می شد.
    نتیجه گیری
    حفظ و نگهداری مربیان در جمعیت هلال احمر حائز اهمیت است که با بهره گیری از الگوهای مشارکتی می توان به این مهم دست یافت. علاوه بر استفاده از این الگوها، بایستی به مشکلات مربیان نیز توجه داشت.
    کلیدواژگان: مربیان، مسئولان آموزش، شعب جمعیت هلال احمر، استان تهران
  • عظیمه قربانیان، عباس حدادپور، محمدرضا ملکی صفحه 28
    مقدمه
    با توجه به شرایط کاری و ضرورت دقت و سرعت عمل تکنسین های فوریت های پزشکی در نجات جان انسان ها، اهمیت رضایت شغلی در این حرفه دو چندان به نظر می رسد. یکی از عواملی که ممکن است با رضایت شغلی رابطه داشته باشد، سبک رهبری است. هدف از این مطالعه بررسی رابطه سبک رهبری (تحول آفرین، تبادلی و عدم مداخله گر) مدیران و رضایت شغلی تکنسین های فوریت های پزشکی است.
    روش ها
    تکنسین های مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی شهرستان اصفهان و مدیران سطوح مختلف آن اعم از سرپرستان پایگاه ها، معاونین مرکز مدیریت حوادث که بر پایگاه ها نظارت دارند و رئیس مرکز، جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل می دهند. با توجه به محدود بودن تعداد آنها نمونه گیری انجام نشد و 21 مدیر و 87 تکنسین در مطالعه شرکت کردند. به منظور بررسی سبک رهبری، از پرسشنامه چند عاملی رهبری(MLQ) و برای بررسی رضایت شغلی از پرسشنامه شاخص توصیفی شغل (JDI) استفاده شده است. برای بررسی رابطه سبک رهبری و رضایت شغلی تحلیل همبستگی پیرسون به کاررفته است.
    یافته ها
    بر اساس یافته های این پژوهش، دو سبک رهبری تحول آفرین و تبادلی، با رضایت شغلی رابطه معنی دار داشتند(01/0P<) و سبک رهبری عدم مداخله گر با رضایت شغلی رابطه نداشت.
    نتیجه گیری
    در حرفه چالش انگیزی چون خدمات فوریت های پزشکی، از بین سه سبک تحول آفرین، تبادلی و عدم مداخله گر، سبک رهبری تحول آفرین می تواند بیشترین رضایت شغلی را ایجاد کند.
    کلیدواژگان: رهبری تحول آفرین، رهبری تبادلی، رهبری عدم مداخله گر، رضایت شغلی، فوریت های پزشکی شهرستان اصفهان
  • فاطمه دهقان فاروجی، علی بیت اللهی، اعظم نعمتی صفحه 45
    مقدمه
    داده های جمعیتی از اطلاعات حیاتی مدیریت بحران به ویژه سیستم های هشدار زود هنگام، یکی از ملزمات اقدامات آمادگی و پیشگیری از بحران به شمار می رود. اطلاعات تراکم جمعیت در کشورهای در حال توسعه بسیار با ارزش اما بسیار اندک و بیشتر در قالب سرشماری های عمومی است. اطلاعات سرشماری جمعیتی اغلب فاقد پیوستگی فضایی یا مکانی در مقیاس کوچک تر است به گونه ای که در فرایند هایی نظیر برآورد آسیب پذیری که یکی از موارد با اهمیت در پیشگیری و آمادگی از بحران و وابسته به محدوده جغرافیایی است، قابل استفاده نیست. از آنجا که روستاها نقش انکارناپذیری در تولید و اقتصاد کشاورزی کشور و حیات بخشی گستره وسیعی از سرزمین دارند، در نظام برنامه ریزی مورد توجه هستند و به دلایل زیرساختی و فرهنگی از آسیب پذیری بیشتری نسبت به شهرها برخوردارند. توجه به اطلاعات جمعیتی روستاها از جمله تراکم جمعیتی در اقدامات آمادگی و پیشگیری بحران با اهمیت است و می تواند این اقدامات را در جهت مشخصی هدفمند نماید.
    روش ها
    به منظور تعیین دهستان های با تراکم جمعیتی بالا و آسیب پذیر، از داده های خام مرکز آمار ایران استفاده شد. داده های خام جمع آوری و پس از انجام محاسبات آماری، اطلاعات موردنیاز، استخراج و سپس با کمک نرم افزار ArcGIS پردازش گردید.
    یافته ها
    بر اساس اطلاعات پردازش شده در محیط رقومی نرم افزار نرم افزارArcGIS، نقشه پهنه بندی تراکم جمعیت تهیه و دهستان های استان از نظر تراکم جمعیت، شناسایی و رده بندی شد. تراکم جمعیت روستایی این استان61/25 نفر در کیلومترمربع است که رتبه هشتم را در استان های کشور به خود اختصاص می دهد.
    نتیجه گیری
    با بررسی تراکم و توزیع جمعیتی در گستره دهستان های استان چهار محال و بختیاری، دهستان های این استان از نظر تراکم جمعیت در 5 گروه، اولویت بندی گردید تا برنامه های مقاوم سازی مسکن روستایی با هدف کاهش تلفات انسانی به گونه ای مشخص انجام پذیرد. نتایج حاصل از این اولویت بندی تعیین کننده نقطه آغاز اجرای برنامه های کلان مدیریت بحران به ویژه پیشگیری است.
    کلیدواژگان: تراکم جمعیت، اقدامات پیشگیری بحران، دهستان های استان چهارمحال وبختیاری، مقاوم سازی، مسکن روستایی
  • شروین هادی نژاد صفحه 60
    مقدمه
    بشر همواره در طول دوران مختلف حیات خویش با سطوح متفاوتی از بحران مواجه بوده است. یکی از بحران های طبیعی سال های گذشته در ایران، زلزله بم است.
    در این پژوهش در نظر است اخبار مربوط به زلزله بم، منتشر شده در دو روزنامه همشهری و اطلاعات در بازه زمانی سه ماهه بعد از وقوع زلزله مورد بررسی تطبیقی قرار گیرد و تشابهات، تعارض ها و تفاوت های احتمالی میان نحوه اطلاع رسانی به کمک روش تحلیل محتوا، بررسی شود.
    روش ها
    روش به کار رفته در این پژوهش، تحلیل محتواست که از طریق طبقه بندی و کدگذاری کامل مطالب مربوط به موضوع مورد نظر و به صورت تمام شماری از جامعه آماری در روزنامه های یاد شده(درمقطع زمانی سه ماهه پس از وقوع زلزله بم)، مورد بررسی قرار گرفته است.
    یافته ها
    روزنامه اطلاعات 815 مطلب، و روزنامه همشهری 486 مطلب خود را در سه ماهه مورد بررسی به زلزله بم اختصاص داده اند که از این میان روزنامه اطلاعات بیشترین مطلب را به خبر و روزنامه همشهری به سایر موضوعات غیرخبری تخصیص داده است. از طرف دیگر در بین مطالب خبری، روزنامه همشهری اخبار مصور بیشتری را چاپ کرده است.
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش حاکی از آن است که برای فاجعه زلزله بم، بیشترین زمان قرارگیری در اولویت های پوشش خبری رسانه ها، حدود دو ماه بوده است.
    کلیدواژگان: زلزله بم، مدیریت بحران بم، روزنامه ها و بم
  • حامد چهارسوقی امین، همایون نوری، شهناز شیری، سمیه الیاسی صفحه 67
    مقدمه
    استان ایلام از جمله استان های حادثه خیز کشور محسوب می شود. از این رو تحقیق حاضر با هدف بررسی نگرش مردم این استان در مواجهه با حوادث شایع انجام پذیرفت.
    روش ها
    تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ درجه کنترل، میدانی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها از نوع پیمایشی و روش تحقیق توصیفی بود. جامعه آماری این تحقیق، شامل جوانان استان ایلام بود که تمام افراد 15 تا 29 ساله را در برمی گرفت (209893N=) که از این تعداد 360 نفر به عنوان نمونه آماری به شیوه نمونه گیری طبقه ای از شهرستان های مختلف این استان عملا در این تحقیق شرکت کردند. ابزار اصلی تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته ای بود که روایی آن از نظر صاحب نظران و پایایی آن با برآورد ضریب آلفای کرنباخ 80/0مورد تایید قرار گرفت.
    یافته ها و
    نتایج
    انجام برنامه ها و خدمات جمعیت هلال احمر استان موجبات بهبود نگرش پاسخگویان نسبت به حوادث شایع در سطح استان را در برنداشته است. لذا به نظر می رسد در این برنامه ها باید بازنگری صورت پذیرد. ارائه راهکارهای عملی، تاثیر مثبت بر بهبود نگرش پاسخگویان داشته است.
    کلیدواژگان: نگرش، کارکردهای آموزشی، حوادث شایع استان ایلام
  • مقاله آموزشی
  • مهراب شریفی سده صفحه 74
  • معرفی کتاب
    صفحه 86
|
  • Amirian M Page 1
    Background
    Self-efficacy beliefs are the important psychological variables in individual and social life. It helps people to understand his power and capacity and to believe his competence and performance in effective dealing with challenges, needs and opportunities, and to control the events. This research aims to evaluate self-efficacy beliefs in psychological injury case.
    Methods
    In this comparative and correlation research, it was used Bandura questionnaire and SCL -90 -R Dragotis questionnaire to evaluate self-efficacy beliefs and psychological injury respectively. By multistage random sampling method, about 350 of Bam high school male and female students were chosen during the academic year 2004-2005.
    Findings
    There was a significant negative correlation between psychological injury and self-efficacy beliefs. Other findings were as follows: male and female did not differ in psychological injury; girls performed better than boys in individual and collective self-efficacy beliefs; and also there was a meaningful and direct relation between individual and collective self-efficacy beliefs.
    Conclusion
    According to the results, there was a relation between psychological injury and self-efficacy beliefs; the more self-efficacy beliefs levels among high school children of Bam the less psychological injury are seen.
  • Zangi Abadi A., Varesi H., Hossein Derakhshan Page 10
    Background
    It is necessary to consider and to analyze a set of key factors with effective performance due to review and decision-making about important and comprehensive issues such as earthquake which involves all aspects of the city. So، Analytic Hierarchy Process (AHP) model was used in this study.
    Methods
    This study analyzed the relationship between urban planning criteria and effective factors in earthquake vulnerability in Tehran district 4. To achieve this purpose، the Analytic Hierarchy Process (AHP) as the original model and GIS as overlapping layers were used in this study.
    Findings
    In addition to the impact of physical and environmental factors، crisis management factors such as temporary housing and proximity to the fire stations have been effective in causing vulnerability of the city against earthquake. Additionally، social and economic factors had influence on the vulnerability of the city including net residential density، population density and access to urban infrastructures.
    Conclusion
    According to this study، besides environmental (tectonic) or physical factors، other factors such as social and economic increased earthquake damage.
  • Sarikhani N., Sadeghi A., Naghiee H., Kamrani Sh, Abjam Z Page 20
    Background
    It is important to attract and to maintain the relief، first-aid and rescue trainers as a useful source and capital in the society. Therefore، this paper aims to study trainers'' problems in view of responsible persons for training in Red Crescent Society Branches of Tehran Province in 2007-2009.
    Methods
    Regarding the goals and subject matter of this survey، it was used descriptive، cross sectional and also library resources and documentary research methods. By using a research-made questionnaire، all educational responsible persons of Red Crescent Society Branches of Tehran Province were selected in 2007-2009.
    Findings
    According to the results، a significant number of trainers have expressed that there were some problems in the way of trainers evaluating. The educational responsible persons believed that branch educational problems are more than public problems in the center.
    Conclusion
    Educational responsible persons are recommended to identify and to maintain the skilled and experienced trainers in branch based on their capabilities and quality of teaching.
  • Ghorbanian A., Dr. Hadadpour A., Maleki M.R Page 28
    Background
    Job satisfaction in medical emergency technicians is vitally important regarding their working conditions and the necessity of accuracy and speed in saving lives. Managers'' leadership styles are the most important factors which may be correlated with job satisfaction. This research aims to study the relationship between managers'' leadership style (Transformational، Transactional and Laissez Fair Leadership) and job satisfaction of medical emergency technicians.
    Methods
    In this research، all persons in emergency medical center of Isfahan city such as technicians، managers of different levels including bases supervisors، deputies، and also head of the center were studied. It was used Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ) and Job Descriptive Index questionnaire (JDI) in order to assess leadership style and job satisfaction respectively. The relationship between leadership style and job satisfaction was surveyed by using Pearson correlation analysis.
    Findings
    Based on the findings، there was a meaningful relationship between both transactional and transformational leadership styles with job satisfaction (P< 0. 01). There was no relation between laissez fair leadership style with job satisfaction.
    Conclusion
    Research has shown that there is a significant relationship between leadership styles of managers and personnel job satisfaction increase. Based on the results، the transformational leadership style improves job satisfaction.
  • Dehghan Farouj F., Beitolahi A., Nemati A Page 45
    Background
    Demographic data on crucial information regarding disaster management، particularly the Early Warning Systems are considered to be the basic requirements of disaster preparedness and mitigation measures. Population density information in developing countries is of critical importance but extremely scarce and mostly appears in the public. Demographic census information often lacks spatial or location coherence in smaller scales، in a way that is not beneficial and useable in processes such as vulnerability assessment relating to the geographical limitations. Since rural areas play an important and undeniable role in agriculture، economy and production as well as revitalization of vast areas in the country and since they are more vulnerable for cultural and underlying causes، they are the focus of attention in the planning system of the country. Taking into consideration the rural demographic information، including population density is very important in adopting mitigation and preparedness measures in the development of rural physical settlements، guidance plans and enhancement and retrofitting of rural texture. Population density can help in targeting mitigation and preparedness measures.
    Methods
    In this research، statistical data of population census were used for determining rural districts with high population density. Raw population data were gathered and evaluated، furthermore needed information was extracted from evaluated data and processing by using GIS soft ware.
    Findings
    Demographic distribution and density in the area of Chaharmahal va Bakhtiyari province has been investigated in this study. Population density map of rural districts has been provided and according to this، the rural population density was 25. 61 persons in 1 km2 and it was allocated eighth position in the ranking of Iranian provinces.
    Conclusion
    The villages of this Province have been prioritized in terms of population density into 5 groups، in order to implement rural housing retrofitting plans and large scale disaster management programs، especially mitigation، aiming at reducing human causalities in a significant manner.
  • Hadinezhad Sh Page 60
    Background
    Mankind always has faced with different levels of crises during his lifetime. Bam earthquake has been one of the recent natural disasters in Iran. This research aims to study and to compare the news release of Hamshahri & Etela’at Newspapers on Bam earthquake; their similarities، conflicts and potential differences in printing information.
    Method
    By using content analysis method، all related subjects were studied by classifying and perfect coding with full counting statistics (in a three-month period after Bam earthquake) in the above-mentioned newspapers.
    Findings
    According to the results، Hamshahri and Etela’at newspapers assigned 815 and 486 articles respectively in the mentioned period. Etela’at newspaper published more about earthquake news and Hamshahri conveyed illustrative materials and also other subjects.
    Conclusion
    The result showed that the maximum coverage priorities of earthquake news have been about two months by mass media.
  • Dr.Chaharsoughi Amin H., Noori H., Shiri Sh, Elyasi S Page 67
    Background
    Ilam was considered as a disaster-prone province of the country. Therefore، this research aimed to study people''s attitude towards current disasters.
    Methods
    This applicable and descriptive research was surveyed young people of Ilam province age 15-29 (N=209893). About 360 persons were selected by stratified sampling from various townships. Using researcher-made questionnaire، the research validity and reliability were confirmed by Cronbach''s Alpha coefficient 0/80%.
    Findings
    Programs and services of Red Crescent society weren''t successful in responders'' attitude improvement. So، the programs should be reviewed and revised.
    Conclusion
    In order to increase and improve people''s attitude some practical solutions should be submitted.