فهرست مطالب

علوم حدیث - سال پانزدهم شماره 4 (پیاپی 58، زمستان 1389)

فصلنامه علوم حدیث
سال پانزدهم شماره 4 (پیاپی 58، زمستان 1389)

  • 252 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1389/12/25
  • تعداد عناوین: 11
|
  • حمیدرضا مقصودی صفحه 3
    بی شک، حجیت روایات آحاد در حوزه اعتقادات، از تاثیرگذارترین مباحث در حوزه های تفسیر و عقاید و کلام است که سبب رویکرد متفاوت در شیوه و روش مراجعه به متون عقایدی و نظام کسب عقیده می شود.
    در این مقاله نخست، تلاش شده که با بررسی آرای بزرگان علم اصول در سه دوره زمانی پیاپی، چگونگی شهرت انتسابی که در مخالفت متقدمان و متاخران اصولی وجود دارد، به طور جدی بازبینی شود، و سپس با بررسی مبانی تاثیرگذار در شکل گیری نظام مخالفت با حجیت روایات آحاد عقایدی، دست یابی اخبار آحاد به قله های حجیت در حوزه عقاید ممکن گردد.
    کلیدواژگان: حجیت، خبر واحد، قطع، ظن، اعتقادات
  • محمدکاظم شاکر، سعید فخاری صفحه 40
    با این که اشتمال قرآن کریم بر آیات محکم و متشابه، نص صریح قرآن در آیه هفتم سوره آل عمران است، با این حال، هنوز برخی از زوایای این بحث در پرده ابهام قرار دارد. به طور کلی، یکی از مشکلاتی که در تفسیر مفاهیم و مصادیق واژه ها و اصطلاحات قرآن و هر متن تاریخی دیگر به وجود میآید، تغییر معانی اصطلاحی واژه ها در گذر زمان و در نهایت، خلط و در هم تنیدن معانی مختلف یک اصطلاح است. در هر زبانی اصطلاحات دچار تغییر در معانی میشوند و در هر زمان چه بسا معانی جدیدی به برخی واژه ها تزریق می شود که با معنا یا معانی قبلی قدری متفاوت میشود. به نظر میرسد که اصطلاح دوگانه «محکم و متشابه» نیز در زمره همین اصطلاحات است.
    این مقاله در صدد است تا بین آنچه که در احادیث و آثار در تبیین معنا و مصداق محکم و متشابه آمده، با آنچه که متقدمان و متاخران و معاصران در این باره گفتهاند، مقایسهای انجام دهد و آن گاه، با توجه به فضا و سیاق آیه هفتم سوره آل عمران به داوری بنشیند که این اصطلاحات در گذر از دو دوره «اثر» و «رای» تا چه اندازه از اصطلاح اولیه قرآنی خود دور شده اند.
    به نظر نویسندگان مقاله، دو قرآن پژوه بزرگ معاصر، علامه محمدحسین طباطبایی و آی هالله محمد هادی معرفت با نقد اصطلاح محکم و متشابه نزد اصولیان و مفسران پیشین، با تبیینی نسبتا جدید از محکم و متشابه، به اصطلاح قرآنی نزدیکتر شده اند و نیز آنچه در احادیث و آثار آمده، گرچه تا حدودی قرین اضطراب و تشویش است، اما به اصطلاح قرآنی نزدیکتر است تا آنچه که ابتدا در اصطلاح اصولیان و سپس مفسران و دانشمندان علوم قرآنی رایج شده است.
    کلیدواژگان: روایات محکم و متشابه، علوم قرآنی، اصول فقه، محکم، متشابه، مبهم
  • محمد کاظمی صفحه 62
    فهم معانی واژگان روایات از اهمیت خاصی برخوردار است. مراجعه به کتب لغت در این زمینه، بسیار مفید، لازم و کارگشاست، ولی با این حال، کافی نیست. کتب لغت قابلیت ارائه تمام زوایای معانی بسیاری از واژگان روایات را ندارند. این نوشتار، در پی آن است تا با ارائه دلایلی نشان دهد که نمیتوان برای فهم معانی تمامی واژه های روایات، تنها به معانی ارائه شده از سوی لغویان اکتفا نمود. این کار، دستکم، در مورد بسیاری از این گونه واژه ها با آسیبهایی همراه خواهد بود. همچنین بررسی برخی از شیوه های مفهوم شناسی واژگان روایات از متون دینی، از دیگر بخشهای این نوشته خواهد بود. در پایان نیز چند واژه را با اعمال این شیوه، معنایابی خواهیم کرد.
    کلیدواژگان: واژه، معنا، روایات، متون دینی
  • داوود افقی صفحه 79
    آنچه در این نوشتار به دنبال آن هستیم، به دست آوردن ملاک ها و معیارهایی از قرآن و احادیث معتبر است تا بتوان با آن ملاک ها، روایاتی را که احتمال اشتمال آنها بر اعتقادات و مفاهیم غلو آمیز می رود، شناسایی کرد.
    در آیات قرآن، غلوهمزاد و همراه کفر و شرک است و غالیان کسانی هستند که اعتقاد و سخنشان درباره دیگران به نفی ربوبیت الهی می انجامد و انکار عبودیت و بندگی دیگران را در پی دارد. انتساب ربوبیت و الوهیت به غیر خدا، انتساب صفات اختصاصی الهی به غیر خدا و نفی بشریت پیامبران الهی، ملاک های غلودر قرآن است، در روایات نیز، علاوه بر موارد قرآنی، اموری چون ادعای نبوت ائمه و تفضیل ائمه بر پیامبر از مصادیق غلوشمرده شده است. بررسی روایات موسوم به «قولوا فینا ما شئتم» نیز بخش پایانی این نوشته را تشکیل می دهد.
    کلیدواژگان: غلو، معیارهای قرآنی غلو، معیارهای حدیثی غلو
  • محمدرضا سبحانی نیا صفحه 101
    شیخ بهایی دانشمند بزرگ شیعه، دانش های قرآن، حدیث، فقه، اصول، عرفان، ریاضیات، معماری، ادبیات و شعر را با هنرمندی گرد آورده است.
    ابعاد مختلف علمی این عالم فرزانه شایسته بازشناسی و تحلیل است. این نوشتار به بررسی یکی از ابعاد شخصیتی او، یعنی توانایی علمی اش در دانش های حدیثی پرداخته است. مجموعه دانش های رجال، درایه و مصطلحات و فقه الحدیث و میزان پردازش به آنها در آثار شیخ بهایی به گونهای قابل ملاحظه است و ورود و خروج عالمانه و نوآوری های تحسین برانگیزش قابل ستایش.
    کلیدواژگان: شیخ بهایی، حدیث، رجال، فقه الحدیث، درایه، مصطلحات
  • مجید معارف، یحیی میرحسینی صفحه 115
    راویان و جامعان روایی احادیثی را به پیامبر نسبت می دهند که درون مایه آن به نوعی فضیلت و برتری اهل فارس است. فضیلتی که چنانچه در ستاره ثریا هم باشد، اهل فارس بدان نایل خواهند شد. این فضل و برتری در روایات، حداقل با سه واژه «ایمان»، «علم» و «دین» آمده است. این احادیث را میتوان در مجامع حدیثی، کتابهای تاریخی و تفاسیر شیعه و اهل سنت جستجو نمود. در این مقاله نخست، گستره انعکاس روایات اهل سنت که از بسامد بیشتری برخوردار است مورد بررسی قرار گرفته، سپس به نقلهای امامیه خواهیم پرداخت. آنگاه، به بررسی محتوای آنها پرداخته، دیدگاه های گوناگون درباره مصادیق آنها مورد بحث قرار خواهد گرفت. در ارزیابی این روایات، چند دیدگاه اساسی مطرح شده است؛ به این صورت که گروهی با اعلام صحت و یا سکوت، موافقت خود را با آنها ابراز داشته و برخی دیگر که همگی از متاخران هستند مخالف این احادیث بوده، تمام آنها را جعلی میپندارند. در این میان دیدگاه بینابینی وجود دارد که برخی را صحیح و برخی را تحریف شده میداند. در پایان با بررسی رجالی و سندی روایات، صحت آن به بحث گذاشته شده است.
    کلیدواژگان: حدیث، پیامبر(ص)، فضایل، اهل فارس، اعتبار، سند و متن
  • علی علمی اردبیلی، سیدعلی سجادی زاده صفحه 137
    خمس یکی از مباحث مهم حدیثی، فقهی و قرآنی است، وجوب این فریضه به قرآن و اجماع مسلمین ثابت است. با وجود اتفاق نظر در اصل وجوب آن، در برخی احکام، مانند مالکیت، موارد تعلق و مصرف آن میان فقی هان و پیشوایان مذاهب اختلاف است. منشا این اختلاف، احادیث فراوانی است که از فریقین درباره برخی احکام آن آمده است. احادیث، برداشتها و نظریات محدثان و فقی هان اهل سنت، در کشف فضای فکری و به دست آوردن حکم شرعی، نقش برجسته ای دارد. خمس در صحیح البخاری به عنوان مهمترین کتاب حدیثی اهل سنت چه جایگاهی دارد و احادیث مربوط به این فریضه الهی در آن چگونه چینش شده است؟ بخاری نیز به عنوان محدث، فقیه و مفسر نسبت به این مبحث چه روی کردی داشته است و برداشت و دیدگاه وی نسبت به این اخبار چگونه بوده است؟ این پژوهش در پی پاسخ به این پرسشهاست و در آن، تحلیلی از بحث خمس در صحیح البخاری ارائه میگردد. وی احادیث مربوط به خمس را در همه مجلدات جامع خویش به جز یک جلد و در بخشهای گوناگون آورده است. پراکندگی و تکرار که از ویژگی های کلی صحیح البخاری است در این بحث نیز مشهود است. برداشتهای متفاوت و در برخی موارد ناسازگار با یکدیگر از احادیث در عناوین ابواب به روشنی به چشم میخورد؛ افزون بر این که در برخی موارد، تناسب عنوان با احادیث یاد شده روشن نیست. احادیث خمس به دو گونه مطرح شده است: در ابوابی که واژه خمس به صراحت در عنوان باب آمده است و ابوابی که به طور ضمنی به بحث خمس پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: بخاری، صحیح البخاری، خمس، فرض خمس، مالکیت خمس
  • محمدحسن رستمی صفحه 160
    باران رحمت الهی است، خداوند با فرو فرستادن این عامل حیات، سرسبزی نشاط و شادابی را بر همگان رقم زده است.
    باران و سودمندی های آن بارها در روایات اسلامی مطرح شده است و در آنها به نوشیدن از آب باران توصیه شده و از آثار مهم آن در دفع بیماری ها سخن به میان آمده است.
    در روایات، به زیبایی، ارتباط میان بارش باران و معنویت ترسیم شده و گناهان مانع نزول باران فهرست شده اند؛ ولی در این که منشا باران، ابرها هستند یا این که باران در لایه ای فراتر از ابرها شکل میگیرد و ابرها حکم غربال را دارند، روایاتی وجود دارد که نیاز به بررسی بیشتری دارند. برخی این روایات را مخالف قرآن یا مخالف علم تلقی کرده و به دلیل ضعف سندی آنها را وانهاده اند. در این مقاله این روایات از جهت متنی و سندی مورد بررسی قرار گرفته اند.
    کلیدواژگان: باران، ابر، آسمان، غربال
  • مهدی غلامعلی، احمد غلامعلی صفحه 174
    پژوهش حاضر بر آن است تا تاریخ حدیث شیعه را در محدوده زمانی پنج قرن نخست هجری در بخشی از آسیای میانه (ماوراء النهر) بررسی کند. برای این منظور شاخصه های اساسی که به بررسی تاریخ حدیث این منطقه منجر می شود مطالعه و به تفکیک بررسی شده است. این شاخصه ها عبارتاند از: تعداد راویان، جلسات حدیث، کتاب های حدیث و موضوعات آنها، ارتباط با دیگر حوزه های حدیثی و نحوه تعامل حدیثی با اهل سنت منطقه.
    از آنجا که این منطقه در شرق بلاد اسلامی، بسیار وسیع بوده و در دوره های مختلف نیز حالت های گوناگون به خود دیده است در نحوه بررسی این شاخص ها عناصر زمان و محدوده جغرافیایی مورد توجه قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: تاریخ حدیث، کتاب حدیث، جلسات حدیث، راویان، ماوراء النهر، اشروسنه، بخارا، صغد، ایلاق، فرغانه، کش و نسف
  • علی راد صفحه 204
    میراث حدیثی مسلمین، دیر بازی است که از جمله محورهای مهم مطالعات غربیان در گرایش اسلام شناسی قرار گرفته است و تاکنون بررسی های متنوعی درباره جایگاه، خاستگاه، شیوه ها و فرآیند انتقال، سیر تاریخی، حوزه ها و مکاتب، منابع و جوامع حدیثی، فهم و نقد حدیث، روش ها و رهیافتهای نوین حدیث پژوهی، توسط مستشرقان انجام شده است؛ تالیف نگاشته های متعدد، و ارائه نظریه های گونهگون در مباحث متعدد حدیث پژوهی در قالب صدها کتاب و مقاله، رهاورد تلاش غرب در طول سه قرن اخیر بوده است؛ مطالعات حدیثی مستشرقان، دامنه گستردهای داشته و بررسی دیدگاه های فرق و مذاهب مختلف جهان اسلام، اعم از شیعه و سنی، در مسائل حدیثی، بویژه در موضوعات مورد اختلاف مذاهب، وجهه همت آنان بوده است و در قالب رویکردها و رهیافتهای متنوعی همانند تاریخی فقهی، سیاسی، اجتماعی، تفسیری تحلیلی و گاه عرفانی در مطالعات حدیثی ظهور کرده است. در این پژوهه به بررسی توصیفی دیدگاه های مهم غربیان در موضوعات حدیث شیعه، فقه الحدیث، کتابت و اسناد پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: مستشرقان، حدیث شیعه، فقه الحدیث، کتابت و اسناد حدیث
|
  • Hamid Reza Maqsudi Page 3
    Without doubt, authenticity of wahid hadiths is one of the most influencin discussions in the Field of kalam and tafsir which causes fundamental distinctions in our attitude while approaching kalam texts and shaping belief. In this paper, the author, while dealing with the views of the great scholars of usul in three consecutive periods first tries to make a reconsideration of intisabi shuhrat (attributing fame) as a critical issue among old and modern usuli scholars. He then comes up with influencing issues, which face up to wahid hadiths and challenge their authenticity in the field of kalam. Removing the obstacles, he finally paves the way for wahid hadiths to reach the peaks of authenticity.
  • Mohammad Kazem Shaker , Saeed Fakhkhari Page 40
    The authors of the present paper first try to make a comparison between what have been mentioned about implications of muhkam and mutashabah in hadith reports and what modern and earlier scholars have stated in this regard. Then, in the light of the general tenor of the chapter 3, verse 7 of the holy Quran make a judgment that how far way they got in the passing of tow periods of athar and ray from the earlier Quranic term. The authors hold that two great contemporary scholars of the Quran, Allama Mohammad Hossein Tabatabaee and Ayatullah Mohammad Hadi Marifat, making an analysis of the exegetes and usuli's approach to this Quranic term, have achieved a pretty new definition of muhkam and mutashabih which is muh closer to the Quranic term. What have been reported in hadiths, in spite of a little disparity among them, are much closer to the Quranic term than what has become widespread among the usulis and subsequently among exegetes and scholars of the Quranic sciences.
  • Mohamma Kazemi Page 62
    Understanding the meanings of hadith words is of special importance. Referring to a dictionary is very useful, necessary and utilitarian. However, it is not sufficient. Dictionaries can not display all denotations and connotations of hadith words. Presenting some examples, the author of the present paper tries to demonstrate that we should not be content with meanings displayed by lexicographers in dictionaries. If so it will lead at least to some damages. Examining some methods of concept analysis of hadith words utilized in religious texts covers other parts of this paper. Finally, he utilizes this method to look up the true meaning of some hadith words.
  • Dawud Ofoqi Page 79
    In this paper, the author is looking for some criteria from the holy Quran and hadiths so that based on them he can identify those hadiths which contain exaggerative concepts and beliefs. According to the verses of the holy Quran, ghuluw (extremism) is tantamount to shirk (polytheism). The Gholat (extremists) are those whose beliefs and words about others leads to negation of Divine Sovereignty and acknowledging servitude of others. Claming divinity for other than Allah, claiming Allah's absolute attributes for other than Him are among the criteria of guluw in the verses of the holy Quran. In addition to the Quranic examples there are some other cases which are regarded as ghuluw by hadiths: such as claiming prophecy for the Infallible Imams, and giving superiority to them over the Prophet, may peace and blessings of Allah be upon them. The Imams of Ahlul-bayt (a.s) have always explicitly and without any ambiguity detested these groups.
  • Mohammad Reza Sobhaninia Page 101
    Shaykh Baha' ad-Din al-`Amili, or Sheykh Bahaee (February 1547 - 30 August 1621) was a great Shii scholar in the field of Quran, hadith, fiqh (jurisprudence), mysticism, mathematics, architecture, literature, and poetry. He wrote over 88 books in different topics mostly in Persian but also in Arabic. The present paper is concerned with one of the scientific characteristics of this great scholar that is hadith sciences: rijal, diraya, hadith terminology, hadith scholarship. To the author of the present paper Shaykh Bahaee's scholarly approach and wonderful innovations are all marvelous and praiseworthy.
  • Majid Maarif , Yahya Mir Hossini Page 115
    Hadith reporters and compilers of hadith collections have attributed some hadiths to the holy Prophet, may peace and blessings be upon him, which somehow indicates the merits of the people of Persia. It is such a merit that if it is at the Pleiades, the people of Persia will attain it. This merit has been described in three different words: `ilm (knowledge), iman (faith), din (religion). These hadiths can be looked up in hadith collections as well as Shii and Sunni history and tafsir books. In this paper the author first deals with Sunni hadiths which are of much scope and then comes up with Shii versions. He then verifies their contents and discusses the different views concerning their indications. Three basic views are concluded from evaluating these hadiths: first view is concerned with those who have displayed their agreement explicitly or implicitly; second view belongs to those -mostly modern- scholars who regard them as fabricated; third view which is a moderate one regards some of them as correct and the other ones as distorted. He finally discusses their reliability through investigating their chain of documents.
  • Ali Alami Ardabili, Sayyid Ali Sajjadi Zadeh Page 137
    Khums is one of the important issues discussed in the field of hadith, fiqh and the holy Quran. Its incumbency has been proved by the Holy Quran and consensus of Muslims. In spite of unanimity among all Muslim over the fact of its incumbency, there are some disagreements among jurists and leaders of different sects over some of its rulings: such as ownership, ways of its spending and etc. Hadiths transmitted by the Sunni and Shii scholars concerning some canonical rulings are regarded as the source of this disagreement. Views presents by Sunni traditionists and jurists play a remarkable role in discovering the intellectual atmosphere and deducing rulings of religion. The author of this paper raises some questions concerning the place of khums in Bukhari’s Sahih as an important book of the Sunnis as well as Bukhri’s views on the related hadiths and tries to find appropriate answers for them. He classifies hadiths of Sahih into two parts: one chapter covers those in which the word of khums is found explicitly in the title of that chapter and the other one those which implicitly deal with this issue.
  • Mohammad Hasan Rustami Page 160
    Rain is the mercy of God. By sending down this source of vitality, God has given life to all living creatures. Many Islamic hadiths have dealt with rain and its benefits here and there. They have recommended drinking rainwater which its most important result is curing many diseases. Hadiths have beautifully depicted the connection between rain and spirituality and listed those sins which cause this blessing not to be sent down. But are clouds the source of rain? Or precipitation is done in a layer higher than clouds and clouds act as a sieve. There are some hadiths in this regard which need more investigation. Some regard them as incongruent with the holy Quran or science and reject them due to weakness in their chains of documents. The present paper verifies these hadiths from two perspectives: text and chain of documents.
  • Mahdi Gholamali, Ahmad Gholamali Page 174
    The author of the present paper tries to retell the history of Shiite hadith during the first five centuries in parts of central Asia (Transoxiana). To do so, he studies the key factors — which play an important role in the history of hadith in this region — and investigate them separately. These factors are as follows: number of hadith reporters, hadith meetings, hadith books and their contents, connection with other hadith schools, their hadith interactions with the people of that region. Since this region – which has been located in the east of Islamic world – is very large, it has seen many ups and downs. While investigating these factors much importance has been attached to the elements of time and geographical area.