فهرست مطالب

فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی
سال بیست و یکم شماره 2 (پیاپی 64، تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/06/22
  • تعداد عناوین: 12
|
  • محمدرضا نوری دلویی، علی ذکری صفحه 71
    چرخه سلولی در یوکایوت ها و به ویژه انسان مجموعه ای منسجم از رخدادهای به هم پیوسته است که موجب رشد و تقسیم سلول می گردد. چرخه سلولی به مرحله های G1، S، G2 و M تقسیم می گردد که بخش میتوز، خود دارای پنج مرحله پروفاز، پرومتافاز، متافاز، آنافاز و تلوفاز است که در انتها نیز دو سلول دختری با سیتوکینز (تقسیم سیتوپلاسم) از هم جدا می شوند. تنظیم دقیق فرایند-های میتوزی تحت کنترل های پس ترجمه ای قرار دارد که توسط چندین پروتئین کیناز انجام می گردد. کینازهای دیگر مانند آرورا کینازها (Aurora Kinases)، Plk و NIMA نقش حیاتی در طول میتوز در چرخه سلولی دارند. بیان نامناسب این کینازها می تواند کارکرد این نقاط کنترلی را به ویژه در میتوز به هم زند که این امر به ناپایداری ژنتیکی منجر می شود که شروع تشکیل تومور می-باشد. توجه به آرورا کینازها از زمانی بیشتر شد که آنها به مثابه انکوژن های احتمالی معرفی شدند. ژنوم پستانداران دارای سه ژن برای این کینازها است که به شکل Aurora-A،B،C نمایش داده می شود. شواهد مستدل فراوان مبنی بر ارتباط آرورا کینازها با بدخیمی ها موجب هدف گیری آنها به عنوان درمان های ضدسرطان شده است. اخیرا آرورا کینازها به عنوان اهداف جذابی برای داروهای ضدسرطان مطرح شده اند. افزایش دانسته های ما از تنظیم و کارکرد این کینازهای جادوی می تواند به تکوین داروهای موثر بر علیه سرطان منجر شود
    کلیدواژگان: کینازهای آرورا، تقسیم سلولی، سرطان
  • سهیل قاسمی، مهرداد هاشمی، عظیم اکبرزاده*، سید محمدرضا مهرابی، علی فرهنگی، صغری چراغی، زهرا صفاری، هیلدا رستگاری صفحه 82
    سابقه و هدف

    L لیزین یکی از اسیدهای آمینه ضروری است که به دلیل کاربرد بسیار در صنایع مختلف، در سال های اخیر تقاضا برای این اسید آمینه افزایش یافته و این منجر به گسترش تحقیقات برای تولید صنعتی این اسیدآمینه شده است.

    روش بررسی

    در این پژوهش با بهینه سازی ژنتیکی سعی در افزایش بازده تولید این اسیدآمینه شد. پس از بررسی آنزیم های تاثیرگذار در مسیر بیوسنتز لیزین، ژن ddh کدکننده آنزیم دی آمینوپیملات دهیدروژناز انتخاب شد. پس از استخراج DNA کروموزومی سویه Corynebacterium glutamicum ATCC 21799 و طراحی پرایمر، قطعه ژنی جدا شده و به منظور تسهیل همسانه-سازی و تعیین ترادف نوکلئوتیدی در وکتور TAcloning کلون گردید. هضم آنزیمی دو وکتور TAcloning و pET28a توسط آنزیم های برشی SalI و EcoRI انجام و پس از تیمار وکتور با آلکالین فسفاتاز، واکنش لیگاسیون صورت گرفت. سپس در سوش E.coliDH5α و در نهایت در میزبان بیانی E.coliBL21(DE3) ترانسفورم شد.

    یافته ها

    مشاهده باند bp1150 در نمونه های PCR و محصول پلاسمید تخلیص شده و هضم شده با دو آنزیم مذکور و همچنین نتیجه تعیین توالی نشان داد که ژن مورد نظر به درستی کلون گردیده است. بررسی میزان بیان پروتئین نوترکیب توسط ژل SDS-Page تاییدی دیگر بر صحت کلون سازی و فعالیت پروموتور می باشد.

    نتیجه گیری

    در این تحقیق برای اولین بار میزان بیان آنزیم دی آمینوپیملات دهیدروژناز در این وکتور بیانی افزایش قابل قبولی را نشان داد.

    کلیدواژگان: سیدآمینه L، لیزین، کورینه باکتریوم گلوتامیکوم، بهینه سازی ژنتیکی، ژن ddh
  • میترا صالحی، سهیلا مرادی، طاهره عقیلی، رویا رضوی پور صفحه 89
    سابقه و هدف
    استرپتوکوکوس موتانس که در فضای دهانی وجود دارد، قادر به تولید باکتریوسین با خاصیت آنتی بیوتیکی است. این باکتریوسین ها در استرپتوکوکوس موتانس، موتاسین نام دارند. هدف از این مطالعه، جستجوی خاصیت آنتاگونیستی استرپتوکوک های موتانس ایزوله شده از دهان بیماران ایرانی بود.
    روش بررسی
    فعالیت آنتی میکروبیال موتاسین ها در مقابل استرپتوکوکوس موتانس با ATCC35668 با روش چاهک گذاری و دیسک گذاری ارزیابی گردید. همچنین در 2/67 درصد موارد ژن های کد کننده موتاسین تیپ II و I/ III با روش PCR تعیین شدند.
    یافته ها
    در کل، از 32 نمونه استرپتوکوکوس موتانس ایزوله شده از دهان بیماران ایرانی، 25 سویه خاصیت آنتی میکروبیال موتاسین های خود را نشان دادند و ژنوتایپ مثبت موتاسین های تیپ 1، 2 و 3 این سویه ها با روش PCR تعیین شد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد موتاسین های استرپتوکوکوس های موتانس احتمالا دارای خاصیت آنتاگونیستی در مقابل رشد دیگر باکتری ها می باشند. استخراج این ترکیبات (موتاسین ها) می تواند به عنوان یک داروی آنتی باکتریال مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: آنتی میکروبیال، موتاسین، استرپتوکوکوس موتانس
  • مجید کاتبی، زهرا نادیا شریفی، شبنم موثقی، حمیدرضا چگینی، سیمین فاضلی پور، محمد علی عباسی مقدم، منصوره سلیمانی صفحه 97
    سابقه و هدف
    فیبروسیت های خون محیطی، زیر رده تازه ای از لوکوسیت های در گردش هستند که به سوی بافت های صدمه دیده مهاجرت کرده و خصوصیاتی شبیه فیبروبلاست از خود نشان داده و در ترمیم زخم و فیبروز پوست و سایر اعضا شرکت می کنند. در این مطالعه، با تجویز بلومایسین و ایجاد فیبروز درمی در موش ها، مدل حیوانی اسکلرودرمای انسانی در محیط زنده ایجاد شده و وضعیت فیبروسیت های پوست بررسی شد.
    روش بررسی
    نمونه هایی از پوست موش های نژاد C57BL/6 که تحت تاثیر بلومایسین قرار گرفته بودند (گروه های آزمایشی) و گروه حامل (نمونه پوست طبیعی) تهیه شد. نمونه ها با استفاده از تکنیک رنگ آمیزی دو تایی جهت تشخیص پروکلاژن 2 α نوع I و CD34 بر روی سلول های فیبروسیت، رنگ آمیزی و تعداد فیبروسیت ها در مقطع شمارش شد.
    یافته ها
    تعداد فیبروسیت ها در گروه آزمایشی بیش از گروه شاهد بود و هیچ گونه تفاوت معنی داری بین تعداد فیبروسیت های پوست گروه آزمایشی 1 و 2 (1 و 3 هفته از تجویز بلومایسین) وجود نداشت. به علاوه، فیبروسیت ها (CD34 مثبت و پروکلاژن مثبت) به صورت دستجاتی در اطراف عروق خونی درم و یا در نزدیکی اپی تلیوم قرار داشتند.
    نتیجه گیری
    این تحقیق نشان داد که فیبروسیت ها نقش مهمی در پاتولوژی فیبروز درمی ایفا می کنند.
    کلیدواژگان: فیبروسیت، بلومایسین، فیبروز درمی، اسکلرودرما _
  • حامد حاجی میرزابابا، مجید منتظر، محمد کریم رحیمی صفحه 101
    سابقه و هدف
    کفپوش ها مصرف زیادی در زندگی روزمره دارند و همواره در معرض هجوم میکرو ارگانیسم ها هستند. برای حفاظت از تاثیر مخرب میکرو ارگانیسم ها و پیشگیری از انتقال عفونت ها از طریق کفپوش ها می توان از ترکیبات ضد میکروبی استفاده کرد. در این مطالعه، از محلول ضد باکتری کلوئیدی نانو نقره روی کفپوش نایلونی استفاده شد.
    روش بررسی
    محلول نانو نقره با درصدهای متفاوت روی نمونه های کفپوش نایلونی اسپری شد. قطعه های کوچکی از این کفپوش در آزمایش های جداگانه با سوسپانسیون استافیلوکوک اورئوس و اشریشیاکولی مجاور گردیدند. تعداد باکتری ها قبل و بعد از مجاورت با کفپوش ها شمارش شد و درصد کاهش آنها اندازه گیری شد.
    یافته ها
    در نمونه ای که کفپوش نایلونی با ppm 25 (025/0%) محلول نانو نقره آغشته شده بود، درصد کاهش باکتری ها 3/73 درصد محاسبه شد. اما در نمونه هایی که کفپوش نایلونی با ppm 50 و بیشتراز نانو نقره پوشیده شده بود، درصد کاهش باکتری ها به 99/99 درصد رسید. به علاوه، بررسی پایداری نانو ذرات نقره روی نمونه ها پس از 1 الی10 بار شستشوی استاندارد بررسی شد. نقره موجود در سطح کفپوش ها پایداری خود را در شستشوهای مکرر نگاه داشت و تا کفپوش ها حد بسیار مطلوبی، خاصیت ضد باکتری خود راحفظ کردند.
    نتیجه گیری
    با روش پاشیدن (اسپری) محلول نانو نقره روی کالا در کارخانه و یا در منزل روی کالای مصرفی می توان از انتقال عفونت های میکروبی و بسیاری از بیماری ها از طریق این کالا پیشگیری کرد.
    کلیدواژگان: کفپوش نایلونی، ضد باکتری، نانو نقره
  • رامین شعبانی، حجت الله نیک بخت، محمدرضا نیکو، علی چراغی، سیمین حجت اسلامی، طیبه شیرمحمدی، گیتا مختاری صفحه 108
    سابقه و هدف
    بررسی صحیح تحمل ورزش قبل و پس از انجام برنامه نوتوانی با استفاده از معیارهای عینی دارای اهمیت زیادی است. هدف این تحقیق، بررسی تاثیرات تمرینات ورزشی استقامتی و مقاومتی بر روی ظرفیت عملکردی، فشار خون، ضربان قلب و میزان مصرف اکسیژن میوکارد در بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونری بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه مورد- شاهدی، 31 بیمار برنامه نوتوانی شامل تمرینات ورزشی استقامتی و مقاومتی سه بار در هفته، هر جلسه یک ساعت، در مدت دو ماه به همراه مشاوره تغذیه ای و روانی دریافت کردند و 15 بیمار نیز در گروه شاهد قرار گرفتند.
    یافته ها
    پس از دوره نوتوانی در گروه آزمون، به طور معنی داری مدت زمان آزمون ورزش، حداکثر فشار خون سیستولیک، حداکثر ضربان قلب و میزان حاصل ضرب دوگانه افزایش یافت (001/0 p<). از طرف دیگر کاهش معنی داری در ضربان قلب استراحتی و فشار خون سیستولیک استراحتی مشاهده شد (001/0 p<). معیارهای فوق در گروه شاهد تفاوت معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    نوتوانی قلب موجب افزایش ظرفیت عملکردی، حاصل ضرب دوگانه و ضربان قلب دوره بازیافت پس از عمل جراحی پیوند عروق کرونر می شود. به علاوه، کاهش معنی داری را در فشارخون سیستولیک و ضربان قلب بیماران در زمان استراحت ایجاد می کند.
    کلیدواژگان: نوتوانی قلب، جراحی پیوند عروق کرونر، ضربان قلب دوره بازیافت، حاصل ضرب دوگانه
  • مریم داودوندی، شکوه نوابی نژاد، فرح لطفی کاشانی صفحه 114
    سابقه و هدف
    سندرم پیش از قاعدگی شامل تغییرات فیزیکی، روانی و رفتاری است که به کرات در فاز لوتئال سیکل قاعدگی زنان اتفاق می افتد و سبب درماندگی و اختلال عملکرد روزانه در روابط فرد با دیگران می گردد. لذا در این پژوهش تاثیر آموزش گروهی شناختی- رفتاری در کاهش سردرد، پرخوری، حساس شدن پستان ها، نفخ شکم و ورم انتهاه بررسی شد.
    روش بررسی
    دراین پژوهش نیمه آزمایشی، ابتدا از بین مناطق 22 گانه شهرتهران، منطقه 3 به صورت تصادفی انتخاب و از مهدکودک های این منطقه، دو مهد کودک به صورت تصادفی گزینش شد. از بین مادران کودکان پیش دبستانی این منطقه، 56 زن مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی به روش نمونه گیری غیراحتمالی از نوع در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه آموزش شناختی- رفتاری را دریافت کردند.
    یافته ها
    آموزش گروهی شناختی – رفتاری تاثیر معنی داری درکاهش علایم جسمانی شامل سردرد، پرخوری و نفخ شکم داشت، اما در کاهش حساس شدن پستان ها و کاهش ورم انتهاها مؤثر نبود.
    نتیجه گیری
    درمان شناختی – رفتاری در درمان سندرم پیش ازقاعدگی مؤثر است. بنابراین در افرادی که دارودرمانی مدنظر نیست یا کافی به نظر نمی رسد، رویکرد شناختی – رفتاری به تنهایی یا همراه با دارو درمانی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: رویکرد شناختی، رفتاری، سندرم پیش ازقاعدگی، علایم جسمانی
  • سیمین فاضلی پور، عباس شکور، زهرا طوطیان*، مریم طلایه صفحه 121
    سابقه و هدف

    در علم پزشکی، پیشگیری و درمان مشکلات مفصلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با توجه به اینکه سویا می تواند در درمان بیماری های مفصلی موثر باشد، لذا بر آن شدیم تا تاثیر مصرف سویا را در رشد غضروف بررسی نماییم.

    روش بررسی

    30 سر موش سوری ماده نابالغ نژاد Balb/c در سن سه هفتگی بر اساس سه نوع رژیم غذایی به سه گروه رژیم غذایی با پروتئین کامل بدون سویا، رژیم غذایی با کمبود پروتئین و رژیم غذایی با پروتئین کامل که 40 درصد آن را سویا تشکیل می داد، تقسیم شدند. پس از مدت شش ماه حیوانات را بی هوش نموده، جهت تعیین سطح الکالین فسفاتاز سرم، خون گیری از قلب آنها انجام گرفت. سپس اندام تحتانی آنها را از بدن خارج کرده و پس از انجام مراحل آماده سازی بافتی، با استفاده از آنالیز هیستومورفومتریک، ضخامت بخش میانی، لبه جانبی، تعداد سلول های غضروفی و همچنین غلظت ماده بین سلولی غضروف تیبیا تعیین گردید.

    یافته ها

    در گروه هایی که از رژیم غذایی دارای سویا استفاده کردند، ضخامت بخش میانی و لبه جانبی غضروف تیبیا، تعداد سلول های غضروفی و میزان آلکالین فسفاتاز سرم تفاوت معنی داری نسبت به سایر گروه ها داشت (001/0>p).

    نتیجه گیری

    این مطالعه نشان داد که مصرف سویا از دوران بعد از شیرخوارگی در موش هایی که با کمبود پروتئین مواجه بودند، می تواند موجب تحریک تولید آلکالین فسفاتاز، افزایش تعداد سلول های غضروفی، ضخامت غضروف و در نتیجه حفاظت و شادابی غضروف شود.

    کلیدواژگان: سویا، غضروف، آلکالین فسفاتاز، رژیم غذایی
  • سیمین تقی پور، پریوش کردبچه*، فریده زینی، ساسان صابر، محمود محمودی، روشنک داعی، مهین صف آرا صفحه 128
    سابقه و هدف

    شناخت کاندیدیازیس ریوی همواره با مشکلاتی مواجه بوده است. گرچه جداسازی گونه های کاندیدا از نمونه لاواژ برونکوآلوئولار (BAL) به طور معمول نمایانگر تشخیص قطعی این بیماری نیست، ولی در بیماران مستعد با ایمنی سرکوب شده، جداسازی کاندیدا از ترشحات تنفسی می تواند مفید بوده و ما را به تشخیص و درمان سریع این عفونت قارچی هدایت نماید.

    روش بررسی

    در یک مطالعه مقطعی، نمونه لاواژ برونکوآلوئولار 144 بیمار مبتلا به بیماری زمینه ای و علایم ریوی مطالعه گردید. از تمامی نمونه ها آزمایش مستقیم به عمل آمد و کشت بر روی محیط کروم آگار کاندیدا صورت گرفت. از محیط کورن میل آگار و تست تشخیصی API 20C جهت تشخیص گونه های کاندیدا استفاده شد.

    یافته ها

    گونه های کاندیدا از 74 نمونه (4/51 درصد) جدا گردیدند. شایع ترین گونه جدا شده، کاندیدا آلبیکنس (7/69 درصد) و سپس به ترتیب کاندیدا گلابراتا (2/20 درصد)، کاندیدا کفایر (6/5 درصد)، کاندیدا کروزه ای (2/2 درصد) وکاندیدا تروپیکالیس (2/1 درصد) بودند. هیپرکلونیزاسیون (cfu/ml 103 ≤) در 10 بیمار دیده شد.

    نتیجه گیری

    کاندیدای غیرآلبیکنس (3/30 درصد) در نمونه های تنفسی بیماران این مطالعه شایع بوده و نیازمند روش های تشخیصی و پیگیری است. حساسیت کم گونه های غیر آلبیکنس نسبت به داروهای متداول در عفونت های قارچی و هیپرکلونیزاسیون باید در نظر گرفته شود.

    کلیدواژگان: BAL، پنومونی، کاندیدیازیس
  • کژال خدامرادی، منصوره سید ذاکرین، مرضیه شهابی، فریده یغمایی، حمید علوی مجد صفحه 134
    سابقه و هدف
    کسب «مهارت های تفکر انتقادی (Critical thinking skills)» در آموزش علوم پزشکی به عنوان هدف غایی آموزش به حساب می آید. هدف از انجام این پژوهش، تعیین و مقایسه میزان مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان ترم اول و ترم آخر مقطع کارشناسی پیوسته رشته های پرستاری، مامایی و کاردرمانی دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران در سال تحصیلی 1385 – 1384 بود.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی– مقایسه ای است. در این پژوهش، 426 نفر دانشجوی ترم اول و ترم آخر مقطع کارشناسی پیوسته پرستاری، مامایی و کاردرمانی که در دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران در سال تحصیلی 85- 1384 مشغول به تحصیل بودند، به روش سرشماری انتخاب شدند و برگه اطلاعات دموگرافیک و پرسش نامه «آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب» را تکمیل نمودند.
    یافته ها
    بین نمره کل تفکر انتقادی دانشجویان ترم اول با دانشجویان ترم آخر در رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و همچنین رشته مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران تفاوت معنی داری وجود داشت (به ترتیب 04/0p< و 03/0p<). اما درنمرات سایر گروه ها تفاوت معنی داری مشاهده نشد. همچنین نمره کل تفکر انتقادی دانشجویان، در رشته های تحصیلی و دانشگاه های مختلف با یکدیگر تفاوت معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    یافته های این پژوهش نشان می دهد افزایش قابل ملاحظه ای در میزان «مهارتهای تفکر انتقادی» دانشجویان ترم آخر صورت نگرفته است که علت آن می تواند عدم توجه کافی به آموزش «مهارت های تفکر انتقادی» در طی دوران تحصیل باشد.
    کلیدواژگان: تفکر انتقادی، دانشجویان، ویژگی های فردی
  • احسان نزاکتی، محمدباقر سهرابی، حکیمه بابایی، پونه ذوالفقاری، زهرا اسکندری صفحه 141
    سابقه و هدف
    تب مالت یکی از شایع ترین بیماری های مشترک انسان و دام در سطح جامعه است. تنوع علایم بالینی این بیماری بسیار زیاد بوده و گاه علایم نامعمولی ایجاد می نماید که باعث سردرگمی پزشکان در خصوص تشخیص و درمان آن می شود، لذا باعث افزایش دوره درمان، صرف هزینه بسیار زیاد اقتصادی و گاه جانی خواهد شد.
    معرفی مورد: بیمار مورد نظر، آقای 47 ساله روستایی با شغل کشاورزی بود که با شکایت تب طول کشیده، ضعف و بی حالی، حالت تهوع و بی اشتهایی و درد کل شکم همراه با زردی به اورژانس بیمارستان امام حسین شاهرود مراجعه نمود. در آزمایشات اولیه فقط افزایش اوره و کراتینین داشته و سایر آزمایشات سرولوژیک منفی بود. در سونوگرافی و سی تی اسکن شکم یافته خاصی به جز هپاتواسپلنومگالی یافت نشد. با تکرار آزمایشات و مثبت شدن تست های رایت و 2ME، بیمار با درمان استاندارد بروسلوز بهبودی یافته و پس از ده روز از بیمارستان مرخص شد و پیگیری درمان در منزل توصیه شد.
    نتیجه گیری
    آشنایی با تظاهرات مختلف بروسلوز، تشخیص و درمان به موقع و پیشگیری از عوارض آن را موجب می گردد.
    کلیدواژگان: بروسلوز، درگیری کبدی، درگیری کلیوی
  • مینو ساعتیان، سید سیامک رسولی نژاد، یزدانعلی فغانی، مینو شفیعی صفحه 145
    سابقه و هدف
    درگیری طحال در بیماری سل و تشکیل آبسه های متعدد سلی در آن از به ندرت روی می دهد. با توجه به اینکه شایع ترین علت تشکیل آبسه های طحال عفونت می باشد، این عارضه همواره باید در تشخیص افتراقی بیماری های تب زا به ویژه در بیماران دچار نقص سیستم ایمنی و معتادین تزریقی مطرح گردد. آبسه سلی طحال گاه می تواند اولین و تنها علامت بیماری سل در بدن باشد.
    معرفی مورد: بیمار آقای 30 ساله، معتاد و HIV مثبت بود که با علایم تب و لرز، خستگی و کاهش وزن از 2 ماه قبل و با تابلوی سپسیس، زردی و حال عمومی بسیار بد به اورژانس بیمارستان بوعلی مراجعه کرد. یافته های سونوگرافی و سی تی اسکن موید وجود توده هایی به نفع آبسه در کبد، طحال، پانکراس و برخی از لنف نودهای پاراآئورتیک بود. با توجه به درد، تندرنس و ریباند شکمی، بیمار لاپاراتومی شده و با مشاهده آبسه های کوچک و فراوان در طحال اسپلنکتومی انجام شد. بیمار روز بعد فوت می کند و در بررسی پاتولوژی، آبسه های متعدد در طحال حاوی باسیل اسید فست مثبت دیده شد.
    نتیجه گیری
    در بیماران دچار تب و سایر علایم بیماری های عفونی، به ویژه زمانی که این علایم مزمن شده باشند، باید به فکر بیماری های زمینه ای، نقص سیستم ایمنی و بدخیمی ها بود. با ظهور بیماری ایدز، بیماری سل نیز بازگشتی دوباره نموده است، لذا در افراد معتاد به ویژه آنهایی که به HIV نیز آلوده شده اند، همواره باید به فکر سل باشیم. سل در این گروه می تواند خود را به صورت آبسه هایی در احشای شکمی نشان دهد
    کلیدواژگان: آبسه طحالی، سل، اعتیاد
|
  • Mohammad Reza Noori-Daloii, Ali Zekri Page 71
    The Cell cycle of eukaryotes is an ordered set of events, culminating in cell growth and division into two daughter cells. Cell cycle consists of G1, S, G2 and M phases. M phase is divided to five sub-phases of prophase, prometaphase, metaphase, anaphase and telophase. At the end, two daughter cells are separated by cytokinesis. Cell cycle has checkpoints that ensure passage through different steps. Mutation or over- expression into genes coding checkpoint proteins can cause cancer. Regulation of mitosis process is controlled by post translation in some protein kinases. CyclinB/Cdk1 initiates and makes progress mitosis. Some kinases, like Aurora kinases, NIMA and PLK, have vital role in mitosis. Aurora kinases have important roles in cell cycle, such as mitotic spindle assembly and metaphase chromosome bi-orientation. Aberrant expression of Aurora kinases can disrupt checkpoints and cause genomic instability to promote tumor initiation. Aurora kinase come in focus when they known as “Bona fida oncogens”. Human genome has three Aurora kinases, including Aurora kinases A, B, and C. Proteins with selective functions in cell cycle, especially cell cycle dependent kinases, are known as new drug targets for cancer treatment. Several studies have shown association of aurora kinases and malignancy; so, they have been considered as a target for developing new drugs in the treatment of cancer. Increasing our knowledge about function and regulation of these magic kinases can lead us to develop drugs for cancer treatment
  • Soheil Ghassemi, Mehrdad Hashemi, Azim Akbarzadeh, Seyed Mohammad Reza Mehrabi, Ali Farhangi, Soghra Cheraghi, Zahra Saffari, Hilda Rastegari Page 82
    Background

    Due to wide range of application of L-Lysine, as an essential amino acid, in different industries, the demand for this amino acid has been increased and this has been led to the development of research on industrial production of L-Lysine.

    Materials And Methods

    In this study, we tried to increase the yield of production of L-Lysine by genetic optimization. After inspection of different effective enzymes in Lysine biosynthesis pathway, Diaminopimelate dehydrogenase (EC1.4.1.16) enzyme was selected. This enzyme would be coded by ddh gene. After chromosomal DNA extraction of C.glutamicum ATCC 21799 and designing of primers, the gene fragment was separated from genome by PCR with pfu DNA polymerase enzyme and was cloned in TAcloning vector for facilitation of cloning and determination of nucleotide sequence. Then, enzymatic digestion of TAcloning vector and pET28a vector were performed by EcoRI and SalI restriction enzymes which their products were ddh gene and linear vector. Ligation reaction was accomplished and for checking the accuracy of ligation, it was transformed into E.coliDH5α and finally in expression host, E.coli BL21(DE3).

    Results

    The 1150bp band in PCR products and enzymatic digestion of extracted vectors with EcoRI and SalI, sequencing and SDS-PAGE confirmed the accuracy of cloning. Recombinant bacterial colonies were investigated and confirmed by two methods (PCR and enzymatic digestion).

    Conclusion

    This study showed significant increased expression rate of DAP dehydrogenase enzyme in this expression vector for the first time.

  • Mitra Salehi, Soheila Moradi, Tahereh Aghili, Roya Razavipor Page 89
    Background
    Streptococcus mutans, resident in the oral cavity, is able to produce bacteriocins with antimicrobial properties, called mutacins. Aim of this study was to investigate the antagonistic properties of these bacteria isolated from Iranian patients.
    Materials And Methods
    Antibacterial activities of mutacins were evaluated against S. mutans ATCC 35668 with disc diffusion and genes encoding mutacin types I, II and III was determined by PCR amplification method.
    Results
    Of 32 S. mutans isolated from caries-active and caries-free individuals, 25 strains demonstrated antimicrobial repertoire and 67.2 % showed positive genotypes by PCR.
    Conclusion
    This study showed that mutacins of Streptococcus mutans have antagonistic effects on the growth of other bacteria. Extract of this component could be used as antibacterial drug.
  • Majid Katebi, Zahra Nadia Sharifi, Shabnam Movassaghi, Hamid Reza Chegini, Simin Fazelipoor, Mohammad Ali Abbasi Moghadam, Mansooreh Soleimani Page 97
    Background
    Peripheral blood fibrocytes are a newly identified circulating leukocyte subpopulation that migrates into injured tissue where it may display fibroblast-like properties and participate in wound healing and fibrosis of skin and other organs. In this study, fibrocyte recruitment to skin in a bleomycin-induced dermal fibrosis model of human scleroderma in vivo was studied.
    Materials And Methods
    Sections of skin from normal mice) control group) and bleomycin-treated C57BL/6 mice (Experimental group) were stained for Procollagen α2 Type I and CD34 and the double stained cells, and also fibrocytes were counted in the tissue sections.
    Results
    There were more fibrocytes in the dermis of experimental group than control group. There was no significant difference in fibrocyte number between skin samples with 1 week bleomycin treated and 3 weeks treated samples. We also found that fibrocytes (CD34+ and procollagen+) were mainly localized in clusters around blood vessels in the dermis and also individually close to epithelium.
    Conclusion
    Our data suggest an important role of fibrocytes in the pathology of dermal fibrosis.
  • Hamed Haji Mirzababa, Majid Montazer, Mohammad Karim Rahimi Page 101
    Background
    Carpets are commonly used in our lives and are in contact with microorganisms. Antimicrobial agents should be used for the prevention of unwanted effects of microorganisms and control of their transmission. In this study, antimicrobial suspension of nano- silver was used for covering of nylon carpets.
    Materials And Methods
    Different concentrations of nano- silver suspension were used by spraying method for covering of nylon carpets. In different examinations, small pieces of carpets (0.5 ´ 1 cm2) were treated with bacterial suspensions of Staphylococcus aureus and Escherichia coli. Before and after examination, the numbers of bacteria were counted and decreasing rate of them was determined.
    Results
    In nylon carpet with 25 ppm nano silver, decreasing rate of bacteria was 73.3%, while in carpets with 50 ppm and more, decreasing rate was 99.9%. Silver stability was assessed after 1 to 10 times of standard washing in 60 ºC with household bleach for 20 min. Silvers of carpet surface were established and saved their antibacterial effects after washing.
    Conclusion
    Spraying nano- silver solution on commodities and factory products can prevent transmission of many microorganisms and infection diseases.
  • Ramin Shabani, Hojjatollah Nikbakht, Mohammad Reza Nikoo, Ali Cheragi, Simin Hojatoleslami, Tayyebeh Shirmohammadi, Gita Mokhtari Page 108
    Background
    Accurate measurement of the exercise tolerance of cardiac patients prior to, and upon completion of a cardiac rehabilitation program using an objective measure is important. The aim of this study was to characterize the effects of an endurance and resistance exercise training program on physical capacity, blood pressure, heart rate and myocardial oxygen consumption in patients undergoing coronary artery bypass grafting.
    Materials And Methods
    In this case- control study, 31 patients (21 men and 10 women, mean age 54.45±7.8) who were participating in the recovery phase II cardiac rehabilitation program and 15 patients (9 men and 6 women mean age 55.35±5.7) were assigned to the control group. Exercise program consisted of endurance and resistance exercise with duration of 60 min/session and frequency of 3 sessions/ week for 2 months and dietitian and psychiatric counseling.
    Results
    After rehabilitation, the case group demonstrated significant improvements in exercise test time, maximum systolic blood pressure, maximum heart rate and rate pressure product (p< 0.001). On the other hands, the case group demonstrated significant decreasing in rest heart rate, rest systolic blood pressure (p< 0.001). There were no changes in any variables for control group.
    Conclusion
    Cardiac rehabilitation program is effective in promoting an early improvement in exercise capacity, RPP, HRR in patients undergoing CABG. Moreover, it induces significant decreasing in rest systolic and diastolic blood pressure.
  • Maryam Davoodvandi, Shokouh Navabinejad, Farah Lotfi Kashani Page 114
    Background
    Premenstrual syndrome (PMS) is a disorder with physical, psychological and behavioral changes frequently occurs in the luteal phase of women and causes frustration and dysfunction in daily relations with others. Therefore, this study was performed to evaluate the impact of group cognitive- behavioral instruction on decreasing headache, gobbler, tender breast, abdominal bloating and extremities edema.
    Material And Methods
    In this quasi- experimental study, in a definite region of Tehran, 56 mothers of preschool children who were suffering from this syndrome were selected by volunteer sampling and randomly divided to experimental (n=26) and control (n= 30) groups. Experimental group received 10 sessions of cognitive– behavioral instruction.
    Results
    Cognitive- behavioral instruction had a significant impact on physical symptoms, including headache, abdominal bloating and gobbler, but tender breast and extremities edema were not improved.
    Conclusion
    Cognitive– behavioral instruction is an effective technique in the treatment of physical symptoms of the premenstrual syndrome. So, it is recommended, with or without drug therapy, among patients who don’t respond to medical therapy or refuse to take medication.
  • Simin Fazelipour, Abbas Shakoor, Zahra Tootian, Maryam Talaeh Page 121
    Background

    In medical field و prevention and treatment of articular diseases are very important. Regarding the effect of soya on the treatment of articular diseases, we decided to underline the preference of soya compared to complete protein regimen on the growth of articular cartilage.

    Materials And Methods

    30 female mice (Balb/C) with 3 weeks ages were divided to three groups. Each group was fed by three different regimens: The first one; enriched protein without soya, the second one; low protein regimen, and the third: enriched protein regimen with 40% soya. At the end of 6 months, the blood samples were collected from cardiac puncture under general anesthesia and the serum level of alkaline phosphatase was measured. Then, both hind limbs were removed and after histological preparing, the thickness of the middle part of tibia cartilage, the number of chondrocytes, the concentration of intercellular substance, and the thickness of the lateral part of tibial cartilage were measured using computer assisted histomorphometric analysis.

    Results

    There was statistically significant increase in the thickness of the middle and lateral part of tibia cartilage, the number of chondrocytes and the serum level of alkaline phosphatase in the soya content regimen compared to the other groups (P<0. 001).

    Conclusion

    This study showed that soya can stimulate the production of alkaline phosphatase, increasing of the number of chondrocytes and thickness of cartilage, and also may have an effective role in the maintenance of cartilage.

  • Simin Taghipoor, Parivash Kordbacheh, Farideh Zeyni, Sasan Saber, Mahmood Mahmoodi, Roshanak Daei, Mahin Safara Page 128
    Background

    Definite diagnosis of Candida pneumonia remains a problem in medicine. Although, isolation of Candida spp. from the bronchoalveolar lavage is not diagnostic by itself, it may be helpful in early diagnosis of pulmonary candidiasis in immunocompromised or critically ill patients and prompt antifungal therapy.

    Materials And Methods

    In a cross- sectional study, bronchoalveolar lavage was obtained from 144 patients with pulmonary diseases and different predisposing factors. All specimens were examined by direct microscopy and inoculated on CHOROM agar candida plates. Corn-meal agar medium and API 20C diagnostic kit also were used for identification of different stains of Candida.

    Results

    Candida spp. was isolated from 74 (51.3%) specimens. The most common isolated species was Candida albicans with frequency of 69.7%, followed by C.glabrata (20.2%), C.kefyr (5.6%), C.krusei (2.25) and C.tropicalis (1.2%). Hypercolonization (≥103 CFU/mL) was found in 10 patients.

    Conclusion

    This report implies the high frequency (30.3%) of non- albicans Candida spp. isolated from respiratory tract, necessity the application of other diagnostic methods and following up the patients. Less susceptibility of non- albicans Candida spp. to present anti- fungal drugs must be noted and hypercolonization of respiratory tract with Candida spp. should be considered as a initiating factor for invasive candidiasis.

  • Kajal Khodamoradi, Mansoureh Seyed Zakerin, Maziyeh Shahabi, Farideh Yaghmaie, Hamid Alavi Majd Page 134
    Background
    Mastery in critical thinking skills is the ultimate goal of learning in medical education. This study was conducted to determine and compare critical thinking skills of first- and last-term baccalaureate students of nursing, midwifery and occupational therapy among medical Universities of Tehran city in 2006.
    Materials And Methods
    This descriptive- comparative study was performed on 426 freshman and senior students of three medical Universities of Tehran city, including Shaheed Beheshti, Tehran and Iran. The students were completed a demographic form and California Critical Thinking Skills Test (Form B).
    Results
    There was a significant difference between total critical thinking scores of the first- and last-term students of nursing and midwifery in Shaheed Beheshti and Iran Universities ((p<0.04 and P<0/03, respectively), while there was no significant difference in other groups. In addition, no significant difference was found in total critical thinking scores of students at different disciplines and Universities.
    Conclusion
    This study showed no significant increase in critical thinking skills of senior students. This may be due to lack of pay attention to education of critical thinking skills in Universities.
  • Ehsan Nezakati, Mohammad Bagher Sohrabi, Hakimeh Babaei, Pooneh Zolfaghari, Zahra Eskandari Page 141
    Background
    Brucellosis is one of the most common joint diseases of humans and livestock, which has a high prevalence levels. Diversity of clinical symptoms and sometimes unusual symptoms of the disease confuses physicians regarding the diagnosis and treatment. This increases duration of disease, treatment costs and also mortality and morbidity. Case Report: A47-year-old man with rural agricultural job admitted to emergency room of Imam Hossein hospital of Shahroud, complaining prolonged fever, weakness, paralysis, nausea, anorexia and abdominal pain, and jaundice. Initial laboratory exams, including Wright, coomb’s Wright and 2ME, were normal except increased value of BUN and creatinine. Ultrasound and CT scan of abdomen were normal. After 3 days, repetition of tests showed positive Wright and 2ME. Standard treatment with anti- brucellosis drugs was prescribed. After ten days, he discharged from the hospital and treatment continued at home.
    Conclusion
    Awareness of different manifestations of brucellosis leads to early diagnosis and treatment and also prevention of complications.
  • Minoo Saatian, Seyed Siamak Rasoulinejad, Yazdanali Faghani, Minoo Shafii Page 145
    Background
    Splenic involvement and multiple abscess formation in tuberculosis disease (TB) are rare. The fact that the most common cause of splenic abscess formation is infection, this complication should always be in the differential diagnosis, especially in patients with febrile diseases and immune deficiency and or intravenous drug abuser. Tuberculosis splenic abscess may be the first and only sign of tuberculosis. Case Report: A 30- year old addicted and HIV positive man admitted to Bu-Ali hospital of Tehran with symptoms of fever, chills, fatigue, weight loss since 2 months ago, characteristic sepsis, jaundice and very bad general condition. Ultra-sonography and CT scan showed some masses (abscess) in the liver, spleen, pancreas and some Para-aortic lymph nodes. Patient underwent laparotomy because of abdominal pain, tenderness and rebound tenderness. Abundant small abscesses were seen in the spleen during operation and then splenectomy was done. The patient passed away next day after operation. Pathologic study revealed multiple abscesses in the spleen containing numerous positive acid-fast bacilli.
    Conclusion
    In patients with fever and other symptoms of infectious diseases, especially persisting symptoms, underlying conditions, immune deficiency and malignancy should be considered. Advent of AIDS has again increased the frequency of tuberculosis. Therefore, Clinicians should bear in mind tubeculosis in those who are addicted and HIV positive. TB may be presented by abdominal abscesses in abdominal viscera in immunocompromised patients.