فهرست مطالب

پژوهش علف های هرز - سال یکم شماره 2 (پاییز و زمستان 1388)

مجله پژوهش علف های هرز
سال یکم شماره 2 (پاییز و زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/06/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • عباس آیین، سیدوحید سلامی صفحه 1
    به منظور بررسی تاثیر محیط گیاه مادری بر مقاومت به تنش شوری و خشکی در مرحله ی جوانه زنی و سبز شدن علف هرز شیرتیغک، بذور دو توده ی شیرتیغک از دو منطقه ی اهواز و بیرجند با خصوصیات اقلیمی کاملا متفاوت جمع آوری شده و دو آزمایش جداگانه به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملآ تصادفی با 3 تکرار در آزمایشگاه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند اجرا گردید. سطوح شوری شامل غلظت های 0، 10، 20، 40، 80، 160، 240 و320 میلی مولار کلرید سدیم و سطوح خشکی شامل پتانسیل های اسمزی 0، 1/0-، 2/0-، 4/0-، 6/0-، 8/0- و 1- مگاپاسگال بود. نتایج این تحقیق نشان داد که در تنش های شدید شوری وخشکی صفات مورد بررسی شامل: درصد جوانه زنی، سرعت جوانه زنی، طول ریشه چه، طول ساقه چه و بنیه ی گیاهچه کاهش بسیار معنی داری (01/0(P≤پیدا کردند. بر اساس مدل لجستیک برازش داده شده، غلظتی از نمک و همچنین سطحی از تنش خشکی که برای ممانعت 50 درصدی حداکثر جوانه زنی در توده ی اهواز لازم بود، به مراتب بیشتر از توده ی بیرجند بود. نتایج این آزمایش حاکی از مقاومت بیشتر توده ی اهواز به تنش شوری و خشکی نسبت به توده ی بیرجند بود و لذا مشخص گردید که محیط گیاه مادری اثر قابل ملاحظه ای بر خصوصیات جوانه زنی بذور شیرتیغک داشته و بایستی در برنامه ریزی های مدیریت و کنترل این علف هرز مد نظر قرار بگیرد.
    کلیدواژگان: سرعت جوانه زنی، درصد جوانه زنی، مدل لجستیک
  • فرزاد متقی، فرید گلزردی، گودرز احمدوند، وحید سرابی، شبنم سرور امینی صفحه 13
    به منظور تعیین اثرات دگرآسیب عصاره آبی بقایای گیاهی کلزا روی خصوصیات جوانه زنی بذور گندم، جو و علف هرز ترب وحشی آزمایشی در سال 1385 در دانشکده کشاورزی همدان به صورت فاکتوریل در قالب طرح پایه کاملا تصادفی با سه تکرار به اجرا درآمد. تیمارهای آزمایش شامل سطوح مختلف عصاره بخش های مختلف کلزا (اندام هوایی، ریشه و مخلوط اندام هوایی و ریشه) و غلظت های 0، 25، 50، 75 و 100 درصد عصاره بود. از محلول پلی اتیلن گلایکول (PEG)، برای تفکیک بین اثرات اسمتیک و آللوپتیک عصاره آبی بقایای گیاهی کلزا استفاده شد. نتایج آزمایش نشان داد که عصاره آبی بقایای گیاهی کلزا روی خصوصیات جوانه زنی و رویش علف هرز ترب وحشی دارای اثرات بازدارنده دگرآسیب است، بطوری که با افزایش غلظت عصاره بقایای گیاهی کلزا، درصد جوانه زنی، نسبت وزن خشک ساقه چه به ریشه چه، طول ریشه چه و وزن خشک کل گیاهچه علف هرز ترب وحشی کاهش یافت. طول ریشه چه و وزن خشک کل گیاهچه ترب وحشی در مجاورت عصاره کلزا بیشترین حساسیت را از خود نشان داد و شدیدترین اثرات دگرآسیب به عصاره ریشه و ضعیف ترین آن به اندام هوایی کلزا مربوط بود. در مقابل، عصاره آبی بقایای گیاهی کلزا روی خصوصیات جوانه زنی گندم برخلاف جو، دارای اثرات دگرآسیب نبود. عصاره کلزا از طریق کاهش درصد جوانه زنی، طول ریشه چه و وزن خشک کل گیاهچه جو باعث ایجاد اثرات منفی بر جوانه زنی و رشد گیاهچه های آن شد. طول ریشه چه و وزن خشک کل گیاهچه جو حساسترین صفات مورد بررسی بودند. غلظت های مختلف PEG، اثر معنی داری روی خصوصیات جوانه زنی مورد بررسی نداشت، بنابراین تمامی اثرات بازدارندگی مشاهده شده در عصاره ها، مربوط به مواد آللوکمیکال موجود در آنها می-باشد.
    کلیدواژگان: دگرآسیبی، خصوصیات جوانه زنی، گیاه زراعی و علف هرز
  • اسماعیل ابراهیمی، سیدوحید اسلامی، سهراب محمودی، مجید جامی لاحمدی صفحه 25
    علف هرز بادبر یکی از گونه های علف هرز مسئله ساز و سمج در دیم زارهای گندم، جو، عدس و نخود شمال خراسان است. به منظور تعیین اثرات نور، درجه حرارت، تنش شوری و خشکی و عمق دفن بذر بر قابلیت جوانه زنی بذر و سبز شدن این علف هرز، آزمایش هایی در آزمایشگاه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی بیرجند انجام گرفت. بذور بادبر در شرایط روشنایی/تاریکی و تاریکی مداوم، جوانه زنی یکسانی داشت که نشانگر غیرفتوبلاستیک بودن این گونه است. بذور بادبر در دامنه دمایی متناوب روز/شب آزمایش شده (10/20، 15/25 و 20/30 درجه سانتی گراد) بیش از 85% جوانه زدند و حداکثر جوانه زنی (96%) در دمای 15/25 درجه سانتی گراد مشاهده شد. بذور بادبر قابلیت جوانه زنی خود را در سطوح بالای تنش خشکی و شوری حفظ کردند، به طوری که میزان جوانه زنی آن در غلظت 800 میلی مولار کلرید سدیم و پتانسیل اسمزی 1- مگاپاسکال به ترتیب 20 و 25% بود که نشان می دهد این علف هرز به تنش خشکی و شوری مقاوم است. گیاهچه های بادبر در یک دامنه اعماق دفن از صفر تا 8 سانتی متر قادر به سبزشدن بوده و حداکثر سبزشدن (94%) در بذوری که در سطح خاک با سه لایه کاغذ صافی پوشانده شده بودند مشاهده شد. این نشان می دهد که سیستم های شخم حداقل و بدون شخم که بقایای گیاهی را در سطح خاک حفظ می کنند سبزشدن این علف هرز را افزایش خواهند داد.
    کلیدواژگان: جوانه زنی، سبزشدن، تنش شوری و خشکی، عمق دفن
  • لیدا رستمی، فرزاد مندنی، سرور خرم دل، علیرضا کوچکی، مهدی نصیری محلاتی صفحه 37
    به منظور بررسی اثر تراکم های مختلف کشت مخلوط ذرت و لوبیا بر جمعیت علف های هرز، آزمایشی در سال 1387 اجرا شد. تیمارهای آزمایشی شامل: کشت مخلوط تراکم معمول ذرت (65000 بوته در هکتار) با تراکم معمول لوبیا به اضافه 10، 20، 30 درصد، کشت مخلوط تراکم معمول لوبیا (167000 بوته در هکتار) با تراکم معمول ذرت به اضافه 10، 20، 30 درصد، کشت خالص ذرت و کشت خالص لوبیا بودند. آزمایش در یک سیستم کم نهاده اجرا شد. نتایج نشان داد که تیمارهای مختلف کشت مخلوط در مقایسه با تک کشتی منجر به کاهش خسارت علف های هرز شد. افزایش تراکم گیاه زراعی موجب کاهش زیست توده علف های هرز گردید. بیشترین وزن خشک علف های هرز پهن برگ در تیمار ذرت خالص با 17/29 گرم و کمترین آن در تیمار کشت مخلوط لوبیا با ذرت به اضافه30 درصد با 97/4 گرم به دست آمد. بیشترین میزان عملکرد بیولوژیکی و اقتصادی لوبیا در تیمار کشت خالص، به ترتیب با 3/5 و 6/1 تن در هکتار و کمترین مقادیر در کشت مخلوط لوبیا با تراکم معمول ذرت به اضافه 30%، به ترتیب با 7/2 و 7/0 تن در هکتار مشاهده شد و بیشترین میزان عملکرد بیولوژیکی و اقتصادی ذرت در تیمار کشت خالص ذرت، به ترتیب با 7/14 و 3/7 تن در هکتار مشاهده شد. همچنین بیشترین (56/1) و کمترین (77/0) نسبت برابری زمین نیز به ترتیب در تیمارهای کشت مخلوط تراکم معمول ذرت با تراکم معمول لوبیا به اضافه 10% و کشت مخلوط تراکم معمول لوبیا با تراکم معمول ذرت به اضافه30% بدست آمد.
    کلیدواژگان: عملکرد اقتصادی، شاخص برداشت، زیست توده علف های هرز
  • ابراهیم رئیس محمدی، حسن علیزاده، مصطفی اویمی، الهام قربانی صفحه 51
    به منظور بررسی تاثیر کنترل شیمیایی در سیستم تناوب زراعی بر روی تراکم و ترکیب گونه ای بانک بذر علف های هرز آزمایشی در سال های زراعی 1383 و 1384در مزارع جو شهرستان پاکدشت انجام شد. بدین منظور نظام تناوب زراعی ذرت- جو، در دو حالت کنترل شیمیایی و عدم کنترل شیمیایی بر اساس شناسنامه مزارع از عملیات زراعی و روش های کنترل علف های هرز گزینش گردید. نمونه برداری ها در دو مرحله، قبل از کاشت و پس از برداشت محصول به روش سیستماتیک انجام شد. به منظور مقایسه تنوع در تناوب های زراعی، شاخص تنوع شانون برای هر مزرعه محاسبه شد. در سیستم های تحت کنترل شیمیایی در سال اول، روند تغییرات تراکم بانک بذر از ابتدا به انتهای فصل به صورت کاهشی بود و در بررسی سال دوم، روند تغییرات ثابت بود. به نظر می رسد سیکل بذردهی علف های هرز جوانه زده در مزرعه در اثر کاربرد علف کش مختل شده و علف های هرز موفق به تولید بذر نشدند و در نتیجه تراکم بانک بذر دچار افزایش نشد. در سیستم های تناوبی بدون کنترل شیمیایی، روند تغییرات تراکم بذور از ابتدا به انتهای فصل به صورت افزایشی بود و به دلیل عدم کنترل، علف های هرز در کامل کردن سیکل رشد و تولید بذر توفیق یافته و سبب افزایش فراوانی جمعیت بذور در بانک بذر شدند. بر اساس نتایج، مزارع دارای کنترل شیمیایی از میزان شاخص تنوع بالاتری برخوردار بودند. با کنترل موثر و به موقع علف های هرز، می توان به سمت تخلیه بانک بذر علف های هرز پیش رفت و سطح آلودگی در مزارع را تقلیل داد.
    کلیدواژگان: سیستم تناوبی، شاخص تنوع، شاخص یکنواختی
  • یحیی ابطالی*، محمدعبی باغستانی سیدی، مهدی ابطالی صفحه 63

    آزمایشی در سال 85-1384 در ایستگاه تحقیقات کشاورزی بایع کلا برای تعیین اثر رقابتی خردل وحشی بر روی عملکرد و شاخص های رشد ارقام مختلف کلزا صورت گرفت. نتایج نشان داد که با افزایش تراکم علف هرز خردل سرعت تجمع و میزان ماده خشک کل کلزا کاهش یافت. بررسی روند تغییرات RGR نشان داد که مقدار این شاخص در هر 4 رقم با افزایش تراکم خردل به طور خطی کاهش یافت. تجزیه واریانس عملکرد کلزا حاکی از اثر متقابل عملکرد در تراکم های علف هرز خردل وحشی بود. با افزایش تراکم علف هرز عملکرد کاهش یافته و بین تیمارها تفاوت معنی دار بود.

    کلیدواژگان: رقابت، تراکم
  • رضاپورآذر، جواد خلقانی صفحه 73
    به منظور بررسی اثر علفکش های گلیفوسیت و 2،4-D+MCPAبه صورت قبل از برداشت گندم در کنترل علف هرز پیچک صحرایی، آزمایشی در قالب طرح کاملا تصادفی در سه تکرار و 7 تیمار در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان (ایستگاه شاوور) در سال های زراعی 81 - 80 و 82 - 81 به اجرا درآمد. تیمارهای مورد مطالعه عبارت بودند از: علفکش گلیفوسیت در مقادیر 410/0، 820/0، 230/1 و640/1 کیلوگرم ماده موثر/هکتار، علفکش 2،4-D+MCPA به میزان 1350 کیلوگرم ماده موثر /هکتار، شاهد با علف هرز و شاهد بدون علف هرز. تیمارها حدود 20 روز قبل از برداشت گندم اعمال گردیدند. در بین تیمارهای علفکشی تیمار 2،4-D+MCPA بیشترین درصد کنترل را به خود اختصاص داد و پس از آن، تیمارهای 230/1 و640/1کیلوگرم/هکتار ازعلفکش گلیفوسیت به ترتیب بیشترین میزان کنترل پیچک را نشان دادند. تیمارهای410/0 و 820/0 کیلوگرم/هکتار از علفکش گلیفوسیت نتوانستند بخوبی پیچک را کنترل نمایند و از نظر تعداد علف های هرز و وزن خشک آن تفاوت معنی داری را با میزان 640/1 کیلوگرم/هکتار گلیفوسیت و 2،4-D+MCPA نشان دادند. بیشترین میزان رشد مجدد پیچک پس از اعمال تیمارها در تیمارهای شاهد بدون کنترل و علفکش های رانداپ به میزان های 410/0 و 820/0 کیلوگرم/هکتار مشاهده گردید. در سال اول آزمایش به جز تیمار شاهد بدون علف هرز که بالاترین عملکرد را داشت دیگر تیمارهای آزمایش عملکرد یکسانی را به خود اختصاص دادند که دلیل معنی دار نشدن عملکرد در این تیمارها به کنترل پیچک قبل از برداشت گندم بر می گردد زیرا در این مرحله از رشد، کنترل علف هرز تاثیری بر عملکرد دانه نخواهد داشت. در سال دوم تیمارهای شاهد با وجین علف هرز،2،4-D+MCPA و گلیفوسیت به میزان 640/1کیلوگرم/هکتار بیشترین عملکرد را داشتند که با دیگر تیمارهای آزمایش تفاوت معنی داری را نشان دادند. در این آزمایش نشان داده شد که تاثیر علفکش2،4-D+MCPA بسیار سریع بوده و پس از 5 روز تاثیر قاطع آن در کنترل پیچک مشخص گردید در حالی که تاثیر علفکش گلیفوسیت بر روی علف هرز حدود 15 روز بود.
    کلیدواژگان: 2، 4، D+MCPA، گلیفوسیت
  • اسکندر زند، محمدعلی باغستانی، نوشین نظام آبادی، مهدی مین باشی معینی، محمدحسن هادیزاده صفحه 83
    از سال 1347 که اولین علف کش در ایران به ثبت رسید تا اواسط سال 1388، حدود 98 علف کش با محل عمل های مختلف در ایران به ثبت رسیده و 8 علف کش دیگر نیز در دست ثبت می باشد. بیشترین تعداد علف کش در حد فاصل سال های 1347 تا 1350 (به طور متوسط هر سال 5/5 علف کش) و کمترین تعداد در حد فاصل سال های 1356 تا 1370 (به طور متوسط هر سال یک علف کش) به ثبت رسیده است. در حال حاضر بیشترین علف کش های ثبت شده به ترتیب مربوط به بازدارنده های فتوسنتز در فتوسیستم П با 23 علف کش، بازدارنده های استیل کوآنزیم-آ-کربوکسیلاز (ACCase) با 16 علف کش، بازدارنده های استو لاکتات سینتاز (ALS) با 14علف کش، علف کش های مخلوط با 14علف کش، بازدارنده های سنتز چربی و اکسین های سنتزی هر کدام 6 علف کش هستند. بررسی های انجام شده در خصوص علف های هرز مهم ایران نیز نشان داد که در مجموع تعداد علف هرز مهم موجود در محصولات زراعی مهم، باغ ها و محصولات سبزی و صیفی 214 گونه است که 105 گونه آن پهن برگ یکساله (49 درصد)، 22گونه باریک برگ یکساله (10 درصد) و 87گونه آن نیز علف های هرز دائمی (41 درصد) است. از این تعداد گونه علف هرز نیز 70% دارای مسیر فتوسنتزی C3، 15% دارای مسیر فتوسنتزی C4، 1% دارای مسیر فتوسنتزی CAM بوده و وضعیت 13% از گونه ها (27 گونه) مشخص نیست.
    کلیدواژگان: باریک برگ، پهن برگ، ~C3 و C4
|
  • A. Abin, S. V. Eslami Page 1
    In order to investigate the effect of maternal environment on salinity and drought tolerance of annual sowthistle at germination and emergence stage, seeds of two populations from Birjand and Ahwaz with different climatic conditions were collected and two different factorial experiments were conducted based on CRD with three replications at research laboratory of Agriculture Faculty of Birjand University. Salinity levels were 0, 10, 20, 40, 80, 160, 240 and 320 mM of NaCl and drought levels were 0, -0.1, -0.2, -0.4, -0.6, -0.8 and -1 MPa. Results showed that examined traits including germination percentage, germination rate, root length, shoot length and seedling vigour were significantly (P ≤ 0.01) decreased at harsh salinity and drought stresses. According to the fitted logistic model, the NaCl concentration and also the drought level required for 50% reduction of germination for Ahwaz population was much greater than that of Birjand population. This experiment results showed a greater salinity and drought tolerance of Ahwaz population than Birjand population, indicating the crucial role of the maternal environment effect on annual sowthistle germination traits. Thus, this should be considered at management and control programs of this weed species.
  • F. Mondani, F. Golzardi, G. Ahmadvand, V. Sarabi, Sh. Sarvar Amini Page 13
    A laboratory experiment was conducted to determine allelopathic potential of aqueous extract of canola residues on germination traits of wheat (Triticum aestivum L.), barley (Hordeum Vulgar L.) and wild radish (Raphanus raphanistrum L.) seeds, a factorial experiment based on a completely randomized design with three replications was conducted at Agricultural Faculty of Hamedan in 2006. Treatments were three kinds of water extract of canola (shoot, root and shoot + root) and five concentrations (0, 25, 50, 75 and 100 percentage) of extracts. Polyethylene glycole (PEG) was used to distinguish between the inhibitory effect of possible allelopathic substances and effects caused by the osmotic potential of the extracts. Aqueous extract of canola showed allelopathic effects on germination and growth traits of radish. The germination percentage, shoot / root ratio, root length and seedling dry weight of radish decreased with increasing concentration of canola residue. Root length and seedling dry weight of radish showed the most sensitive to canola extract. The aqueous extract of root and shoot had the maximum and minimum allelopathic effects respectively. Unlike barley aqueous extract of canola residues did not have any allelopathic effect on wheat, unlike barley. The extract of canola had no effects on germination and growth of barley by decreasing the germination percent, root length and seedling dry weight. Root length and seedling dry weight of barley were very sensitive to canola residue. Different concentrations of PEG had no significant effects on studied germination traits, therefore inhibitory effects of extracts can be attributed to an allelochemical effect.
  • E. Ebrahimi, S. V. Eslami, S. Mahmoodi, M. Jami Al-Ahmadi Page 25
    Ceratocarpus arenarius L. is one of the problematic and noxious weeds in dryland farming of wheat, barley, lentil and peas in north of Khorasan. In order to determine the effects of temperature, light, salinity and drought stress and burial depth on seed germination and seedling emergence of this species, experiments were conducted in the Research Laboratory of Birjand Faculty of Agriculture. Ceratocarpus seeds had identical germination in either light/dark and continuous dark regimes, indicating this weed species is non-photoblastic. Seeds germinated over 85% in the range of alternating day/night temperatures (20/10, 25/15 and 30/20ºC) and the maximum germinability (96%) was observed at 25/15ºC. Ceratocarpus arenarius seeds maintained their germinability at high levels of salinity and drought stress, so that at NaCl concentration of 800 mM and osmotic potential of -1 MPa seed germination was 20 and 25%, respectively, indicating this species is tolerant to salinity and drought stress. Seedlings could emerge from a range of burial depth from 0 to 6cm and maximum emergence (94%) was observed from seeds planted on the soil surface covered with 3 layers of filter paper. This shows that minimum- and no-till systems would increase seedling emergence of this species through keeping crop residues on the soil surface.
  • L. Rostami, F. Mondani S. Khuramdel, A. Koocheki, M.Nassiri Mahallati Page 37
    A field experiment was conducted to determine the effect of various corn and bean intercropping densities on weed population in Agricultural Research Station Ferdowsi University of Mashhad. The experimental Treatments were included: corn intercropping with bean at the common density of bean plus 10%, 20% and 30% increased in bean density, bean intercropping with corn at the common density of corn plus 10%, 20% and 30% increased in corn density and control treatments (sole crops of corn and bean). This experiment was conducted in a low input production system. The results indicated that intercropping treatments lead to reduction of weed effect when compared with sole cropping. Increasing in crop plant density lead to reduction of weed biomass. The highest and the lowest weed dry weight was resulted from the sole corn treatment (29.17 g m-2) and the bean intercropping with corn at the common density of corn plus 30% treatment (4.97 g m-2), respectively. Corn and bean Intercropping had significant effects on yield. The highest and the lowest bean biological and economical yield were obtained from the sole cropping of bean with 5.3 and 1.6 ton/ha and bean intercropping with corn at the common density of bean plus 30% with 2.7 and 0.7 ton/ha, respectively. The highest corn biological and economical yield were obtained in the sole cropping of corn with 14.7 and 7.3 ton/ha, respectively. The highest (1.56) and the lowest (0.77) land equivalent ratio also was obtained from the intercropping of corn with common density of bean plus 10% treatment and from the intercropping of bean with corn at common density of corn plus 30% treatment, respectively.
  • E. Raees-Mohammadi, H. Alizadeh, M. Oveisi, E. Ghorbani Page 51
    An experiment was conducted at Pakdasht barley fields in 2004 & 2005 growing seasons to study the effect of chemical control on weed seed bank in rotation systems. Corn-barely rotation with and without chemical application was implemented. Method of sampling was systematic (zigzag) and the time of the sampling stages were in two dates; before sowing and after harvesting of barley. To compare the diversity between farms, Shannon-Weiner diversity index was calculated. Weed seed bank densities in chemical managed farms (CMFs) was generally lower than those without chemical control (NCMFs). At first sampling, average weed seed bank populations in CMFs, were 49 and 31 seeds kg-1 of soil, and for NCMFs were 136 and 177 seeds kg-1 soil in 2004 and 2005, respectively. The weed seed bank density in second sampling date (post harvesting of barley) for CMFs were 33 and 30.5 seeds kg-1 soil, and for NCMFs were 210 and 254 seeds kg-1 of soil in 2004 and 2005, respectively. Seed bank density decreased over sampling times (growing season) for CMFs in 2004 as compared with NCMFs. In 2005, the NCMFs variation trend of the seed bank densities for managed farms was constant between the two stages of sampling. But the trend of variation in NCMFs was similar to that of previous year. Shannon-Weiner diversity index in CMFs was higher than those of NCMFs. Herbicide application had reduced the seed production of weeds and the ultimate seed rain into the soil seed bank. Results of this study demonstrate the importance of weed control practices in reducing weed seed bank size.
  • Y. Abtali, M. A. Baghestani, M. Abtali Page 63

    A field experiment was conducted to determine the effect of wild mustard at different densities on yield and growth indices of four rapeseed cultivars at Bay-e-Cola Agricultural Research Station (Mazandaran) in 2007. Results indicated that wild mustard densities affected the total dry mater (TDM), relative growth rate (RGR) and crop growth rate (CGR) of rapeseed. TDM, RGR, CGR, pods per plant, and seeds per pod of rapeseed were significantly decreased by increasing wild mustard density. Maximum and minimum yield losses from one plant of wild mustard relative in the R-G-S 500 (29.6%) and Sari-Gol (23.7%) cultivars.

  • R. Pourazar, J. Khalghani Page 73
    A field trial was conducted to evaluate the efficacy of two herbicides (2,4-D +MCPA and glyphosate) for weed control in wheat. This experiment was set up as randomized complete design was used with 3 replications at Ahwaz (Shavoor) research station in 2001-2002. Treatments were included: glyphosate (0.410, 0.820, 1.230 and 1.640 kg ai/ha) 2,4-D+MCPA (1.350 kg ai/ha), weedy and Weed free. Treatments were applied about 20 days before harvesting. Among herbicide treatments, 2,4-D+MCPA, 1.640 and 1.230 kg ai/ha of glyphosate had maximum weed control percent respectively. glyphosate in 0.410 and 0.820 kg ai/ha couldn’t manage bindweed satisfactory and Bindweed density and its weight had significant difference in comparison with glyphosate at 1.640 kg ai/ha and 2,4-D+MCPA. Maximum regrowth rate of bindweed was observed in check (weedy) and 0.820 kg ai/ha glyphosate. Experiment treatment had same yield except check (weed free), that had maximum grain yield in first year of experiment because of weed control don’t effect on yield in harvesting stage. 2,4-D +MCPA, glyphosate at 1.640 and 1.230 kg ai/ha had maximum yield in second year. The results showed that effect of 2,4-D+MCPA was very rapid and its effect was observed after 5 days while effect of glyphosate was observed after 15 days.
  • E. Zand, M. A. Bagestani, N. Nezamabadi, M. Minbashi Moeini, M. H. Hadizadeh Page 83
    From 1967, when the first herbicide was registered in Iran, to mid 2009, 98 herbicides have been registered. There are several experimental herbicides in some stage of progress toward marketability. Currently, the greatest number of herbicides are belonging to the following groups: photosynthesis inhibitors with 23 herbicides, Acetyl coenzyme A carboxylase (ACCase) inhibitors with 16 herbicides, Acetolactate Synthase (ALS) inhibitors with 14 herbicides, 14 premixed herbicides formulations, lipid inhibitors and synthetic auxins, each with 6 herbicides. The most important weeds of main crops, orchards and vegetable fields are 214 species (105 broadleaf and 22 grasses) and 87 species are perennials. Seventy percent of these weeds are C3, 15% are C4, 1% are CAM and 13% are unknown.