فهرست مطالب

پژوهش های چینه نگاری و رسوب شناسی - سال بیست و هفتم شماره 2 (پیاپی 43، تابستان 1390)

فصلنامه پژوهش های چینه نگاری و رسوب شناسی
سال بیست و هفتم شماره 2 (پیاپی 43، تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/06/31
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مریم جمالیان، محمدحسین آدابی، میررضا موسوی، عباس صادقی صفحات 1-26
    به منظور تعیین انواع کمربندهای رخساره ای، محیط رسوبی، ترکیب کانی شناسی اولیه، دمای قدیمه و محیط دیاژنزی سازند گرو، 624 متر از این سازند در برش نمونه (واقع در یال جنوب غربی کبیرکوه) متعلق به نئوکومین-آپسین مورد مطالعات ژئوشیمی و پتروگرافی قرار گرفته است. در این برش مرز زیرین سازند گرو رخنمون ندارد ولی در چاه شماره 1 کبیرکوه، مرز زیرین این سازند با سازند تبخیری گوتنیا گزارش شده است. بر روی این سازند آهک های سازند سروک به سن آلبین-تورونین قرار می گیرند. اعتقاد بر این است که سازند گرو به عنوان سنگ منشاء در حوضه زاگرس عمل کرده است.
    مطالعات رخساره ای منجر به شناسایی کمربند رخساره ای بخش عمیق دریا در این سازند شد. عدم وجود رخساره های چارچوب ساز، حضور رخساره های پلوئیدی و نبود رخساره های دوباره نهشته شده تائیدکننده ته نشست این توالی کربناته بر روی پلاتفرم کربناته از نوع رمپ می باشد.
    نتایج حاصل از بررسی عناصر اصلی، فرعی و ایزوتوپهای پایدار اکسیژن 18 و کربن 13 و رفتار آنها نسبت به یکدیگر ترکیب کانی شناسی اولیه آراگونیتی را نشان می دهد. مطالعات ژئوشیمیایی (ترسیم مقادیر ایزوتوپ اکسیژن 18 در برابر منگنز و نسبت Sr/Ca در برابر منگنز) حاکی از این است که سنگ آهکهای منطقه تحت تاثیر دیاژنز در یک سامانه دیاژنزی باز قرار داشته اند. دمای محاسبه شده بر اساس سنگین ترین ایزوتوپ اکسیژن در نمونه های میکریتی سازند گرو 2/29 درجه سانتی گراد است.
    کلیدواژگان: ژئوشیمی، پتروگرافی، محیط رسوبی رمپ، سازند گرو، زاگرس
  • سید حسین هاشمی، مهناز فرهادیانی صفحات 27-40
    در سازند جیرود در برش چینه شناسی دهملا، جنوب غرب شاهرود، پالینوفلورای متنوعی با حفظ شدگی نسبتا خوب عمدتا شامل میکروفیتوپلانکتون ها (سیست پرازینوفیت و آکریتارک)، اسپورها، و با تنوع و فراوانی کمتر کیتینوزوآها و اسکلوکودونت ها وجود دارد. وجود پالینوفلورای مذکور نشان دهنده تشکیل رسوبات مورد مطالعه در محیط دریایی کم عمق حاشیه قاره ای است. الگوی پراکندگی چینه شناسی پالینومورف ها منجر به شناسائی دو بیوزون اجتماعی شده است که به صورت غیر رسمی تحت عنوان assemblage zone I و assemblage zone II نامگذاری شده اند. حضور اسپورهایی مانند Grandispora inculta، Cymbosporites catillus، Geminospora lemurata، Teichertospora iberica، Laevigatosporites ovatus، Densosporites spitsbergensis، Punctatisporites labiatus، Retusotriletes rugulatus، R. pychovii، R. dubiosus، Dictyotriletes australis، Diducites mucronatus، Archaeoperisaccus sp.، Stenozonotriletes conformis، Ancyrospora ancyrea در assemblage zone I و مقایسه آن با بیوزون های دونین بالایی نیمکره شمالی مانند Assemblage Zone ovalis-bulliferus و قسمتی از torquata-gracilis Assemblage Zones and optivus-triangulatus سن اوایل دونین پسین (فرازنین) را پیشنهاد می کند. در الگوی بیوزوناسیون پیشنهاد شده در این مطالعه، assemblage zone II نیز که با وجود و همراهی فرم هایی نظیر Retispora lepidophyta، Vallatisporites hystricosus، V. vallatus، Verruciretusispora loboziakii، Punctatisporites planus، Densosporites rarispinosus، Grandispora facilis قابل شناسایی است با قسمتی از Assemblage Zone torquata-gracilis و نیز با مجموعه pusillites-lepidophyta Assemblage Zones and flexuosa-cornuta قابل مقایسه بوده و به اواخر دونین پسین (فامنین) نسبت داده می شود. قسمت قاعده ای سازند جیرود (به ضخامت تقریبا 20 متر) که فاقد پالینومورف می باشد نیز تحت عنوان barren interval در نظر گرفته شده است. این تعیین سن با داده های حاصل از مطالعه سایر گروه های فسیلی موجود در این طبقات قابل مقایسه است. با توجه به ارتباط اسپورها با گیاهان والد و بر اساس تنوع و فراوانی اسپورهای موجود در پالینوفلورای مورد مطالعه، در زمان تشکیل نهشته های سازند جیرود در برش چینه شناسی دهملا فرم های منتسب به لیکوپسیدا و فیلیکوپسیدا در ترکیب پوشش گیاهی موجود در اطراف محیط رسوبی مذکور فراوانی نسبی بیشتری داشتند.
    کلیدواژگان: پالینوستراتیگرافی، اسپورها، میکروفیتوپلانکتون ها، دونین پسین، سازند جیرود، رشته کوه های البرز
  • محمود عاشوری، محمود شرفی، اسدالله محبوبی، سید رضا موسوی حرمی صفحات 41-62
    سازند آیتامیر (آلبین- سنومانین) در حوضه رسوبی کپه داغ در شمال خاوری ایران گسترش دارد. این سازند عمدتا از ماسه سنگ، شیل، سیلتستون و چند افق کربناته تشکیل شده است. در رسوبات سیلیسی آواری سازند آیتامیر، کاهش محسوسی در میزان آشفتگی زیستی در طبقات گلی در مقایسه با طبقات ماسه سنگی مشاهده می شود. بر اساس مطالعه اثرفسیل های این سازند، تعداد نه اثر فسیلی شامل Thalassinoides suevicus، Thalassinoides isp. (اثر رخساره گلوسی فانجیتس)، Ophiomorpha nodosa، Palaeophycus tubularis و Skolithos isp. (اثر رخساره اسکولایتوس) و Thalassinoides isp.، Planolites isp.، Chondrites isp.، Cylindrichnous concentricus، Teichichnus isp.، Palaeophycus tubularis و Ophiomorpha nodosa (اثر رخساره کروزیانا) در لایه های ماسه سنگ، سیلتستونی و کربناته تشخیص داده شدند. اثر رخساره اسکولایتوس در شرایط با انرژی بالاتر نسبت به اثر رخساره گلوسی فانجیتس و اثر رخساره کروزیانا تشکیل شده است. اثر رخساره اسکولایتوس با تنوع کم اثر فسیل ها و حضور اسکولایتوس و افیومورفاهای عمودی تا مایل با کف بستر ماسه ای با جورشدگی خوب همراه با طبقات مورب تراف و پشته ای نشانگر مجموعه محیط سدی با شرایط نسبتا پر انرژی است. در صورتیکه اثر رخساره کروزیانا و اثر رخساره گلوسی فانجیتس با تنوع بیشتر اثر فسیل ها عمدتا افقی تا کمی مایل و کف بستر ماسه ای با جورشدگی متوسط و ضعیف در شرایط کم انرژی تر در محدوده حاشیه ساحلی (Shoreface) تشکیل گردیده است. شواهد رسوبی و مطالعه اثر رخساره ها در توالی قائم حاکی از آن است که رسوبات ماسه سنگی بخش ابتدایی سازند آیتامیر در محیط سدی و رسوبات ماسه سنگی بخش های بالایی در محیط حاشیه ساحلی ته نشست پیدا کرده اند.
    کلیدواژگان: آیتامیر، اثر رخساره، گلوسی فانجیتس، اسکولایتوس، کروزیانا
  • مجتبی امیری، حسین رحیم پور، اشکان اسدی، مهدی صرفی صفحات 63-86
    سازند داریان یکی از مهم ترین سنگ مخزن های هیدروکربوری در میدان گازی پارس جنوبی است. با توجه به گسترش زیاد اربیتولین ها در این توالی ها، بخش عمده ای از آنالیزهای رخساره ای بر اساس ویژگی های دیرینه بوم شناسی اربیتولین ها انجام شده است، بررسی رخساره ای در چاه های SPOa و SPOb نشان می دهد که سازند داریان در این میدان، ماهیت بافتی و رسوبی کاملا متفاوت نسبت به مقطع تیپ و بخش های دیگر حوضه ی زاگرس دارد. بررسی های دقیق رسوب شناسی این واحدها و مقایسه ی آن ها با سازند شوئیبا (معادل داریان در کشورهای عربی) در گنبد شمالی و تلفیق آن ها با جغرافیای دیرینه ی آپتین حاکی از آن است که سازند داریان در پلاتفرم کربناته رمپ در یال پشت به باد حوضه ی اینتراشلف نهشته شده است. با تکیه بر روش های متفاوتی از چینه نگاری سکانسی سعی شده است ضمن تلفیق تغییرات رخساره ای با نمودار لاگ گاما و کنش متقابل زیستمندان به نوسانات سطح آب، دسته های رخساره ای هرچاه مشخص شده که دید مناسبی جهت مهندسی مخزن ایجاد می کند. بررسی تغییرات عمودی رخساره های سازند داریان نشان می دهد که در کل این چینه ها شامل یک سکانس رده سوم و یک دسته رخساره ای HST از واحد زیرین می باشد.
    کلیدواژگان: سازند داریان، اربیتولین، رمپ، اینتراشلف، دسته رخساره
  • عباس قادری، علیرضا عاشوری، لوییس ویلیر صفحات 87-104
    آستروئیدها (گروهی از ستاره های دریایی) بخش مهمی از فونای بنتیک دریایی را از زمان اردویسین تا عهد حاضر به خود اختصاص داده و اوسیکلهای منفرد آنها در بسیاری از نهشته های دریایی به ویژه در زمان کرتاسه پسین مشاهده شده اند. با این حال تاکنون گزارش منتشر شده ای از این فسیلها در توالی های کرتاسه پسین ایران ارائه نشده است. نمونه شناسایی شده در این پژوهش متعلق به گونه Metopaster parkinsoni از خانواده گنیاستریده و راسته والواتیدا است که برای اولین بار از ایران و آسیا معرفی می شود و اهمیت آن از این جهت است که گونه حاضر، خاوری ترین نمونه گزارش شده در حوضه تتیس است. این نمونه از دومین واحد سنگ آهک گل سفیدی سازند آب دراز در برش پادها، خاور حوضه رسوبی کپه داغ در شمال خاوری ایران به دست آمده است. حفظ شدگی خوب آن باعث شده تا تمامی پارامترهای مؤثر در تعیین گونه نظیر شکل، اندازه، تعداد، میزان کشیدگی و تزئینات اوسیکلهای مارژینال و نیز میزان زاویه اوسیکولار آن قابل مشاهده، بررسی و اندازه گیری باشد. علاوه بر این، خراشهایی متعلق به اثر گاز گرفته شدن بدن این آستروئید توسط جانوران شکارگر یا لاشه خوار دریایی کرتاسه پسین نیز بر روی سطح اوسیکلهای مارژینال مشهود است که نشان دهنده اولین آثار فرآیندهای بیواستراتینومیکی به هنگام مرگ و اندکی پس از مرگ جانور پیش از تدفین نهایی است. گونه M. parkinsoni پیش تر در بسیاری از نقاط دنیا به ویژه سنگ آهکهای گل سفیدی حوضه پاریس و انگلستان (سازند سیفورد) شناسایی و بیشترین فراوانی آن از بیوزون ماکروفسیلی Micraster coranguinum که دربردارنده مرز اشکوبهای کنیاسین سانتونین می باشد معرفی شده است. دومین واحد سنگ آهک گل سفیدی سازند آب دراز در برش پادها نیز که نمونه مذکور از آن شناسایی شده است، همانند سازند سیفورد انگلستان مرز اشکوبهای کنیاسین سانتونین را در خود جای داده است.
    کلیدواژگان: سازند آب دراز، کرتاسه پسین، بیواستراتینومی، آستروئید، گونه Metopaster parkinsoni
  • ارسلان زینل زاده صفحات 105-108
    مدل سازی یک بعدی فرایند نفت زایی از روش های مورد استفاده در بررسی سیستم های نفتی است. بدین منظور با استفاده از این روش سنگ های منشا نفت های میدان پازنان مورد بررسی قرار گرفت و تاریخچه پختگی و هیدروکربن زایی سنگ های منشا آن بدست آمد.
    مدل سازی فرایند نفت زایی میدان پازنان در تاقدیس و ناودیس های جنوب و شمال برای سنگ های منشا پابده، کژدمی، گرو و سرگلو انجام شده است. بر اساس بررسی های انجام شده مشخص گردید که وضعیت نفت زایی سنگ های منشا در چاه های نفت حفر شده در مقایسه با وضعیت آنها در ناودیس های مجاور تفاوت چشمگیری دارند. این تفاوت به گونه ای است که برای مثال سازند پابده در تاقدیس پازنان به نفت زایی نرسیده است در حالیکه در ناودیس شمالی، این میدان در پیک فرایند نفت زایی قرار دارد.
    تاریخچه هیدروکربن زایی سنگ های منشا بدست آمده در این مطالعه نشان می دهد که میزان هیدروکربن تولیدی سنگ منشا پابده و کژدمی در ناودیس ها بسیار بیشتر از تاقدیس ها است. همچنین سازند های گرو و سرگلو بیش از سنگ های منشا پابده و کژدمی نفت زایی کرده اند.
    کلیدواژگان: مدل سازی حوضه، سیستم نفتی، میدان پازنان، سنگ های منشا
  • رسول اجل لوییان، ابراهیم کثیری دولت آبادی، مهرداد پسندی، محسن رضایی صفحات 119-136
    یکی از مهمترین پارامترها در طراحی و احداث سدها مسئله نشت آب از محل پی و تکیه گاه ها است که علاوه بر هدر رفتن آب ذخیره شده در پشت سد، پایداری سازه سد را نیز به خطر می اندازد. بدین منظور مطالعات وسیعی جهت تعیین مقدار نفوذپذیری توده سنگ های ساختگاه سد و روش های آب بندی آن انجام شده است. در این ارتباط، مقاله حاضر بطور موردی به موضوع نشت در سد تنگاب پرداخته است. بر اساس مطالعات زمین شناسی سه نوع توده سنگی در منطقه مورد مطالعه مشاهده می گردد که شامل سازند سروک - ایلام، سازند کژدمی و زون خردشده می باشند. سازند کژدمی که شامل شیل و آهک شیلی است، در زیر سازند آهکی سروک - ایلام قرار دارد و زون خردشده در بین این دو سازند واقع گردیده است. با توجه به تعدادی از آزمایش های فشار آب (لوژان) در سازندهای ذکر شده واقع در تکیه گاه چپ و راست، موضوع نشت در این ساختگاه مورد ارزیابی قرار گرفته است. بر اساس شاخص نفوذپذیری ثانویه (SPI) و داده های حاصل از آزمایش لوژان و همچنین ویژگی های مغزه های حفاری، نفوذپذیری توده های سنگی بررسی گردید. در میان این سه واحد سنگی زون خردشده بیشترین میزان نفوذپذیری را دارد و کمترین نفوذپذیری متعلق به سازند کژدمی است. بر اساس طبقه بندی SPI شیل و آهک شیلی سازند کژدمی در رده عالی قرار می گیرد و نیاز به بهبود آن نیست. اما، به دلیل نفوذپذیری بالای توده های سنگی دیگر، آب بندی ضروری است. سازند کژدمی در بستر سد می تواند نقش یک لایه غیر قابل نفوذ را ایفا نماید، بنابراین به نظر می رسد پرده تزریق باید به این سازند متصل شود. نتایج این تحقیق نشان می دهد که بجز برخی موارد، همبستگی خوبی میان مقادیر SPI و RQD وجود دارد و بر همین اساس نوع و ترکیب دوغاب جهت پرده تزریق قابل پیش بینی است. نتایج نشان می دهد که بیشترین میزان نشت آب از تکیه گاه راست می باشد و در صورت انجام موفق عملیات تزریق مقدار نشت به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.
    کلیدواژگان: شاخص نفوذپذیری ثانویه (SPI)، آزمایش فشار آب، سد تنگاب، نفوذپذیری، نشت
  • حبیب الله ترشیزیان صفحات 137-162
    حوضه پلایای ساغند با مساحتی حدود 2200 کیلومتر مربع، در ایران مرکزی و در استان یزد واقع شده است. از نظر زمین شناسی، تشکیل این حوضه مربوط به فعالیت های زمین ساختی پلیوکواترنری است. تحت تاثیر این حرکات، یک چاله یا فروافتادگی بزرگ ساختمانی تشکیل و به تدریج هرز آب های سطحی موجود، درون آن جمع گردید. با تبخیرآب درون چاله حوضه پلایا تشکیل گردید. برون زدگی های سنگی با جنس و سن متفاوت، از پرکامبرین تا عهد حاضر، پیرامون حوضه پلایایی را در بر گرفته و تاثیر زیادی در جنس رسوبات، نوع رخساره های سنگی و نیز نوع واحدهای زمین ریختی حوضه داشته است. پس از پردازش اطلاعات رقومی خام ماهواره با رنگ های کاذب و تهیه نقشه دورسنجی منطقه مورد مطالعه، با انجام مطالعات صحرایی، 3 واحد 9 تیپ و15 رخساره زمین ریختی تفکیک و نقشه زمین ریخت شناسی حوضه پلایا تهیه گردید. نمونه برداری سطحی و تحت الارضی از رسوبات حوضه پلایا انجام و مطالعات ساخت و بافت رسوبات در صحرا و در آزمایشگاه به انجام رسید. در نتیجه چهار مجموعه رخساره ای جریان خرده دار، رودخانه ای، بادی و دریاچه ای شامل12 رخساره سنگی Gms، Gmg، Gt، Sp، St، Sh، Sr. Sl، Fsm، Fl، Fm، P در این رسوبات شناسایی شد.
    کلیدواژگان: پلایا، ایران مرکزی، رسوب شناسی، زمین ریخت شناسی، رخساره سنگی