فهرست مطالب

دانشور پزشکی - پیاپی 92 (اردیبهشت 1390)

نشریه دانشور پزشکی
پیاپی 92 (اردیبهشت 1390)

  • 92 صفحه، بهای روی جلد: 7,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/02/04
  • تعداد عناوین: 9
|
  • شمسا شریعت پناهی صفحات 1-4
    مقدمه و هدف
    سندروم تونل کارپ بیماری شایعی است که به علت گیرافتادن عصب مدیان در تونل کارپ ایجادمی شود و بیماران درد، پار استزی و در نهایت، آتروفی عضلات دست دچار می شوند. در جایگاه تشخیص بیماری از شرح حال، معاینه و مطالعات الکترو فیزیولوژیک استفاده می شود. به تازگی، علامت Volar Hot Dog (VHD) برای تشخیص بیماری مطرح شده است؛ در این مقاله، این علامت به منظور یک تست تشخیصی و براساس طب مبتنی بر شواهد، بررسی شده است.
    مواد و روش ها
    در پنجاه بیمار که به علت درد، پاراستزی و کرختی در مسیر عصب مدیان مراجعه کرده بودند و بر اساس معیارهای NIOSH به سندروم تونل کارپ دچار بودند و در پنجاه بیمار بدون علایم بالا، تست (علامت) VHD به صورت لمس یک توده سوسیسی شکل در ناحیه مچ دست مورد بررسی قرارگرفتند.
    نتایج
    حساسیت تست (علامت) VHD 0.84 و ویژگی تست 0.32 و دقت تست 0.58 محاسبه شد. احتمال بیماری پیش از انجام تست 0.5 و احتمال بیماری پس از وجود تست مثبت 0.55 و احتمال بیماری بعداز وجود تست، منفی 0.33 بود. نسبت درست نمایی مثبت (LR+) 1.23 و نسبت درست نمایی منفی (LR-) 0.5 به دست آمد.
    نتیجه گیری
    تست VHD حساسیتی بالاتر از تست های هافمن تینل و فالن دارد ولی ویژگی آن کمتر است و با توجه به LR+ 1.2 (بین 1 تا 2) ارزش تست کم تا بدون ارزش و LR- 0.5 (بین 0.2 تا 0.5) ارزش تست، کم تا متوسط است و بیشتر به منظور غربالگری سندروم تونل کارپ کاربرددارد.
    کلیدواژگان: سندروم تونل کارپ، علامت هات داگ، حساسیت، ویژگی، طب مبتنی بر شواهد
  • علی غلامی، علی اصغر نوری، مجید خجسته پور، مینا عسکری، حسن سجادی صفحات 5-14
    مقدمه وهدف
    نگرش های مدیریتی جدید، کیفیت را خواسته مشتری تعریف می کنند. شناخت ادراک ها و انتظارهای مشتریان، اولین گام برای ارتقای کیفیت است. این مطالعه با هدف تعیین شکاف کیفیت خدمات بهداشتی اولیه ارائه شده در مراکز بهداشتی- درمانی نیشابور با استفاده از ادراک ها و انتظارهای دریافت کنندگان خدمت انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی در سال 1389 و روی چهارصد نفر از زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی - درمانی شهرستان نیشابور (که به روش تصادفی سیستماتیک انتخاب شده بودند) انجام شده است. جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه با زنان برگزیده و با استفاده از پرسش نامه سروکوال (کیفیت خدمات) صورت گرفته است. داده های به دست آمده با بهره گیری از نرم افزار Spss نسخه شانزدهم تجزیه وتحلیل شده اند.
    نتایج
    در این مطالعه در همه ابعاد کیفیت، شکاف منفی مشاهده شد. شکاف کلی کیفیت 64/0- است و بیشترین شکاف کیفیت در بعد ملموس (68/0-) و کمترین شکاف کیفیت در بعد همدلی (59/0-) مشاهده شد و میان ادراک ها و انتظارهای مراجعه کنندگان در هر پنج بعد سروکوال، تفاوت اماری معناداری دیده شد (001/0p <).
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که در هر پنج بعد کیفیت، انتظارهای دریافت کنندگان به طورکامل برآورده نشده است.
    کلیدواژگان: شکاف کیفیت، سروکوال، خدمات بهداشتی اولیه، مراکز بهداشتی، درمانی نیشابور
  • عباس قنبری نیاکی، آسیه عباسی دلویی، رزیتا فتحی، احمد عبدی صفحات 15-24
    مقدمه و هدف
    تاثیر مصرف مواد قندی پس از فعالیت بدنی بر پاسخ های هورمونی و برخی شاخص های دستگاه ایمنی به خوبی ثابت شده است. این پژوهش قصددارد تاثیر مصرف قندهای مختلف را بر شاخص های خونی منتخب پس از یک جلسه فعالیت هوازی مطالعه کند.
    مواد و روش ها
    32 دانشجوی داوطلب مرد غیرورزشکار با شرایط سنی و وزنی مشابه انتخاب و به طور تصادفی به چهار گروه آب (8نفر)، گلوکز (8 نفر)، فروکتوز (8نفر) و ساکاروز (8 نفر) تقسیم شدند. افراد، فعالیت را در سه نوبت با استراحت فعال 3 دقیقه ای میان نوبت ها، انجام دادند. برای تعیین شاخص های هماتولوژیک، 8 میلی لیتر خون از ورید بازویی 30 دقیقه پیش، بی درنگ و 90 دقیقه پس از دریافت محلول (1.5 گرم قند به ازای هر کیلوگرم وزن) جمع آوری شد؛ گروه آب نیز حجم برابری از محلول را دریافت کرد.
    نتایج
    تعداد گلبول های سفید در دو گروه فروکتوز و گلوگز، 90 دقیقه پس از فعالیت به طور معنی داری بالا بود. کاهش تعداد گلبول های قرمز، هموگلوبین و پلاکت در گروه های آب، گلوکز و ساکاروز معنی دار بود. کاهش در میزان هماتوکریت، تعداد لنفوسیت و افزایش در تعداد نوتروفیل، 90 دقیقه پس از فعالیت در تمام گروه ها معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    به نظرمی رسد که قند ساکاروز نسبت به گلوکز و فروکتوز در جلوگیری از افزایش گلبول سفید مؤثرتر است و فروکتوز به عنوان قندی با شاخص گلیسمی پایین، بر گلبول سفید، هموگلوبین و تغییرهای پلاکتی پس از فعالیت تاثیری ندارد.
    کلیدواژگان: قند، شاخص قندی، فعالیت هوازی، دوی (دویدن) 1 مایل، شاخص های هماتولوژی
  • ملیحه صادق نژاد فروتقه، زهره ونکی، ربابه معماریان صفحات 25-34
    مقدمه و هدف
    به کارگیری الگوی سازگاری «روی» برای بیماران دیابتی، به بررسی دقیق، برنامه مراقبتی، طبق اصول این الگو نیازمند است؛ اما مطالعه ای اینچنین در حیطه پرستاری کشور ما انجام نشده؛ لذا هدف این مطالعه، تعیین تاثیر برنامه مراقبتی بر اساس این الگو بر میزان سازگاری فیزیولوژیک بیماران دیابتی نوع دو است.
    مواد و روش ها
    مطالعه به صورت نیمه تجربی در دو گروه و طی دو مرحله زمانی قبل و بعد، در بنیاد دیابت پارسیان مشهد (در سال 1388) انجام گرفت. 60 بیمار، به روش غیرتصادفی و در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه اختصاص داده شدند. جمع آوری داده ها با فرم بررسی و شناخت «روی» که رفتارهای ناسازگار (بی خوابی، کم تحرکی و...) و محرک های آنها را تعیین می کرد و آزمایش هموگلوبین گلیکولیزه صورت گرفت که پیش و پس از مداخله در دو گروه اندازه گیری شد. برنامه مراقبتی طبق نتایج حاصل از فرم بررسی، طراحی و در گروه آزمون 5/2 ماه اجرا و 5/1 ماه پیگیری شد. نتایج حاصل از بررسی اولیه وهموگلوبین گلیکولیزه با نرم افزار 17SPSS و با استفاده از آزمون های «تی»، «خی – دو» و «ویلکاکسون» تجزیه وتحلیل شدند.
    نتایج
    آزمون خی-دو نشان داد که دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک با یکدیگر همسان اند. (p >0.05) آزمون تی زوجی، کاهش معنادار مقدار هموگلوبین گلیکولیزه را با ((p<0.05 و آزمون ویلکاکسون کاهش معنادار تعداد رفتارهای ناسازگار در گروه آزمون پس از مداخله را نشان دادند ((p<0.05.
    نتیجه گیری
    استفاده از برنامه طراحی شده در قالب الگوی سازگاری «روی» برای افزایش سازگاری فیزیولوژیک بیماران دیابتی نوع دو در ارائه مراقبت پرستاری پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: دیابت نوع دو، الگوی سازگاری روی، سازگاری فیزیولوژیک
  • محمدرضا یکتایی صفحات 35-42
    مقدمه و هدف
    یکی از واقعیت های انکارناپذیر در زندگی دنیوی، درد و بیماری است. هدف این پژوهش، بررسی بینش و نگرش امام سجاد (ع) نسبت به بیماری است و اینکه از منظر صحیفه سجادیه، بیماری پدیده ای خوشایند و لذت بخش بوده یا پدیده ای ناخوشایند و نفرت انگیز است؟!
    مواد و روش ها
    با توجه به هدف پژوهش، مواد تحقیق، بررسی نیایش ها و آموزه های امام سجاد (ع) و صحیفه سجادیه را شامل می شود؛ بنابراین از روش تحلیل محتوایی به صورت تحلیل کیفی استفاده شده است.
    نتایج
    از، مطالعه و بررسی صحیفه سجادیه در این زمینه نتایج زیر به دست آمد:1- باید منزلت بیماری در حکمت الهی را درک و حس کرد.
    2- پیشگیری از بیماری، کاری عاقلانه، عالمانه و آرامش بخش است.
    3- بیمار با «پذیرش بیماری» زمینه ای اساسی و اصولی برای درمان فراهم می کند.
    4- در پرتو حکمت بیماری، شکرگزاری نسبت به بیماری، جایگاهی مناسب می یابد.
    5- باورهای دینی، نشاط و رضامندی را حتی در حالت بیماری به انسان هدیه می کند.
    6- خویشتنداری نسبت به بیماری، آثار و برکاتی در زندگی دنیوی و حیات اخروی دارد.
    7- انسان عاقل و معتقد هم از روش های پیشگیری بهره می برد و هم از روش های درمانی در صورت گرفتارشدن به بیماری سودمی جوید.
    نتیجه گیری
    هر انسانی می تواند به «لذت بیماری» در پرتو «حکمت بیماری» نائل آید و به سلامتی و آرامش درونی برسد؛ البته این قاعده و قانون درباره «بیماری های جسمی» است. و بررسی نحوه برخورد با «بیماری های روحی» به پژوهشی دیگر نیازدارد.
    کلیدواژگان: شکر، سلامتی، بیماری، حکمت و لذت
  • عباس قنبری نیاکی، معصومه باقرسلیمی، رزیتا فتحی، بهاره تجن جاری، زهرا رئوف، ولی الله تقی پور، مریم مهاجرانی صفحات 43-52
    مقدمه و هدف
    نسفاتین-1، پپتیدی 82 اسید آمینه ای است که به تازگی در مغز کشف شده، از پروتئین نوکلئوبایندین-2 (NUCB2) که به وفور در پستانداران وجوددارد، مشتق می شود. هدف از این پژوهش، بررسی اثر یک دوره تمرین استقامتی با و بدون مصرف عصاره مگنولیا بر سطوح نسفاتین-1، گلیکوژن و ظرفیت اکسایشی تام (TAC) کبدی موش های صحرایی است.
    مواد و روش ها
    28 سر، موش صحرایی نر (6-8 هفته ای و 128-154 گرم) به طور تصادفی به چهار گروه کنترل سالین، کنترل مگنولیا، تمرین سالین و تمرین مگنولیا تقسیم شدند. گروه های تمرینی به مدت 6 هفته (5 روز در هفته، به مدت 60 دقیقه و سرعت 25 متر در دقیقه) به تمرین پرداختند. عصاره مگنولیا به مدت 4 هفته از طریق گاواژ به آزمودنی ها خورانده شد. 72 ساعت پس از آخرین جلسه تمرینی و پس از 4 ساعت ناشتایی، موش ها بیهوش شده، بافت برداری انجام شد.
    نتایج
    مقدار نسفاتین-1 کبدی گروه تمرین-مگنولیا نسبت به تمرین-سالین بالاتر بود که البته با افزایش معنی دار گلیکوژن کبدی گروه تمرین-مگنولیا در مقایسه با گروه های کنترل–مگنولیا و تمرین-سالین همراه بود؛ غلظت TAC کبدی نیز در گروه مگنولیا-تمرین نسبت به سایر گروه ها بالاتر بود.
    نتیجه گیری
    همبستگی مثبت و معنی دار میان گلیکوژن و نسفاتین-1 کبدی از تاثیر احتمالی تغییرهای گلیکوژن کبدی بر غلظت نسفاتین-1 کبدی و نقش احتمالی آن در هموستاز انرژی حکایت دارد. مکمل سازی عصاره مگنولیا همراه با تمرین استقامتی می تواند ظرفیت آنتی اکسیدانی را بهبودبخشد.
    کلیدواژگان: نسفاتین، 1، تعادل انرژی، تمرین استقامتی، عصاره مگنولیا
  • سمانه عرب، معصومه معتمدی، معصومه خمیس آبادی، زهرا غفلتی، طاهره ابوفاضلی، رضا میرزایی، جمشید حاجتی صفحات 53-62
    مقدمه و هدف
    استفاده از سلول های دندریتیک بارگذاری شده با آنتی ژن های توموری در جایگاه یک اقدام درمانی برای مقابله با تومورها پیشنهادشده است. به منظور افزایش کارایی سلول های دندریتیک از عواملی گوناگون، نظیر لیگاند مولکول های TLR و فراورده های باکتریایی استفاده می شود. در این مطالعه از عصاره تام و اجزای پروتئینی باکتری لیستریا مونوسایتوژنز برای القای بلوغ سلول های دندریتیک استفاده شده است.
    مواد و روش ها
    سلول های مغز استخوان موش Balb/c به مدت 5 روز در حضور IL-4 وGM-CSF کشت داده شدند. در روز پنجم به سلول های دندریتیک نابالغ، لیزات توموری و سپس اجزای پروتئینی یا عصاره تام باکتری لیستریا مونوسیایتوژنز اضافه شد. به منظور بررسی میزان بلوغ، بیان مولکول های CD80، CD86 و MHC-II، روی سلول ها در روز هفتم بررسی شد؛ پس از القای تومور در موش ها با استفاده از رده سلولی WEHI-164، 106 سلول دندریتیک بالغ به صورت زیر جلدی به آنها تزریق شد. رشد تومور، میزان بقاء و قدرت کشندگی سلول های طحالی در گروه های مورد مطالعه بررسی گردید.
    نتایج
    در موش های واکسینه شده با سلول های دندریتیکی که با اجزای پروتئینی بالغ شده بودند، تاخیر در رشد تومور و بقای بیشتر مشاهده شد؛ همچنین در این موش ها فعالیت کشندگی سلول های طحالی در مقایسه با مابقی گروه ها بالاتر بود. در تمامی گروه های دریافت کننده سلول های دندریتیک بالغ شده با عصاره تام و اجزای پروتئینی نسبت به گروه کنترل، افزایش فعالیت سیتوتوکسیسیتی و تاخیر در رشد تومور مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    اجزای پروتئینی باکتری لیستریا در مقایسه با عصاره تام، توانایی بالاتری برای افزایش کارایی سلول های دندریتیک در ایمونو تراپی مدل موشی تومور دارند.
    کلیدواژگان: ایمونوتراپی، سلول دندریتیک، تومور، لیستریا مونوسیتوژنز
  • نفیسه ظفرقندی، علی دواتی، مرضیه قورچیان، فاطمه سادات باطنی، شهرزاد هداوند * صفحات 63-68
    مقدمه و هدف

    در دنیای امروز که خود آبستن شرایط نوینی است، دیگر نمی توان با استفاده از روش ها و داشته های گذشته به راه خود ادامه داد. به دلیل توجه به کیفیت آموزش پزشکی در کشورهای مختلف، اعم از توسعه یافته یا در حال توسعه، روش ها و مدل های مختلف مدیریت کیفیت به کارگرفته شده اند. هدف از انجام این پژوهش، نظرسنجی در مورد ساختار آموزش پزشکی عمومی در دانشگاه شاهد بوده است.

    مواد و روش ها

    این پژوهش به روش مقطعی توصیفی_تحلیلی درسال 1387 روی دانشجویان پزشکی عمومی در مقاطع علوم پایه، فیزیوپاتولو‍ژی، کارآموزی و کارورزی و استادان دانشکده پزشکی شاهد انجام گرفته است. حجم نمونه 83 نفربود و به شکل تصادفی انتخاب شدند و روش گردآوری داده ها از طریق پرسش نامه محقق شده، سرانجام داده ها با نرم افزار آماری SSP تجزیه وتحلیل شده اند.

    نتایج

    این مطالعه، روی 83 نفر از استادان و دانشجویان انجام شد. بیش از 50 درصد افراد مونث و مجرد بودند.از میان افراد شرکت کننده 3/ 13 درصد در مقطع علوم پایه، 5/26 درصد فیزیوپاتولوژی، 3/31 درصد کارآموز و 8/10درصد کارورز و 1/18 درصد افراد از استادان بودند.میانگین سنی نمونه ها 25سال(18-61 سال) بود. نزدیک به 100 درصد افراد مورد مطالعه درباره تغییر ساختار در آموزش پزشکی، نظر موافق داشته اند وتغییرساختار آموزش پزشکی عمومی را ضروری دانسته اند.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج به دست آمده به این نکته مهم می رسیم که اغلب افراد، لزوم تغییر ساختار در آموزش پزشکی را درک کرده، آن را اقدامی اساسی برای رسیدن به اهداف متعالی ارتقای سطح بهداشتی و سلامت جامعه قلمداد می کنند.

    کلیدواژگان: نظر سنجی، آموزش پزشکی عمومی، تغییرساختار
  • زهره حبیبی، زهیر محمدحسن، شکوفه نوری، ولی الله مظفری، مریم یوسفی، مهدی محمدی، لیلا حسنی صفحات 69-76
    مقدمه و هدف
    بررسی میان کنش سالویژنین با DNA به منظور شناسایی ساختار مولکولی آثار ضد سرطانی سالویژنین
    مواد و روش ها
    سالویژنین از Tanacetum canescens وDNA از تیموس گوساله جدا و خالص سازی شد؛ سپس میان کنش سالویژنین با DNA در بافر تریس M05/0، PH برابر4/7 و دمای C°25 با روش های مختلف مطالعه شد.
    نتایج
    طیف های جذبی DNAدر حضور غلظت های مختلف هریک از لیگاندهای بالا نشان داد که DNAبا سالویژنین میان کنش می کند و با تشکیل کمپلکس، جذب در طول موج nm 260افزایش می یابد. تغییرات جذب DNA بر اثر لیگاند نشان دهنده تغییرات ساختاری در آن است؛ همچنین با کمک داده های به دست آمده از کاهش نشر کمپلکس DNA با اتیدیوم برماید توسط لیگاند بالا و آنالیز اسکاچارد، مشخص شد که ساختار کاهش نشر از طریق مهار غیر رقابتی است؛ یعنی اتصال سالویژنین به DNA با مکانیزم غیرفروروندگی و به احتمال از طریق اتصال به شیار کوچک صورت می گیرد.
    نتیجه گیری
    نتیجه میگیریم که سالویژنین که بعنوان یک داروی ضد سرطان شناخته شده است یکی از مکانیسمهای عمل آن برهمکنش با DNA است.
    کلیدواژگان: سالویژنین، DNA، میان کنش
|
  • Shamsa Shariatpanahi Pages 1-4
    Background And Objective
    Carpal tunnel syndrome (CTS) is the most common entrapment neuropathy with involvement of median nerve. Patients with this syndrome refer for pain and paresthesia in hand that leads to thenar muscles atrophy. Diagnosis of CTS is made by history، physical examination and electrophysiological study. Recently، Volar Hot Dog (VHD) sign has been proposed for diagnosis of this disease. Thus، we studied VHD as a diagnostic tool in CTS patients according to evidence based medicine.
    Materials And Methods
    In 50 patients referred for pain and paresthesia in median nerve area in hand، a diagnosis of CTS was made by NIOSH criteria and 50 control subjects were also examined for this sign.
    Results
    The sensitivity of VHD was 0. 84، the specificity of VHD was 0. 32، the accuracy of the test was 0. 58 and pretest probability of the disease was 0. 5 and post-test probability of the disease with a positive result was 0. 55 and post-test probability of the disease with a negative result was 0. 35. Meanwhile، positive likely ratio (LR+) was 1. 23 and negative likely ratio (LR-) was 0. 5.
    Conclusion
    VHD sign (test) had a higher sensitivity than Hoffman-Tinel and Phalen tests with a lower specificity of the test with LR+ 1. 2 and LR- 0. 5 and this test is a poor to fair test for diagnosis of CTS and will be mainly valuable for screening of the syndrome.
  • Ali Gholami, Ali Asghar Nori, Majid Khojastehpour, Mina Askari Pages 5-14
    Background And Objective
    According to modern approaches to management، quality is defined as consumer’s requests. One of the first basic steps in improvement quality is recognizing consumers'' perceptions and expectations. The aim of this study was to determine the quality gap in primary health care services in Neyshabour health care centers following consumers'' perceptions and expectations.
    Materials And Methods
    This analytic-descriptive study (cross-sectional) was done in 2011 and it covered 400 females that referred to Neyshabour health care centers; the study population was selected with systematic random method. Data were gathered using a research questionnaire (SERVQUAL). The data were analyzed using SPSS softwares (ver. 16).
    Results
    It was indicated that there was a quality gap in all dimensions. Overall quality gap was (-0. 64) and the largest gap was in tangibility dimension (-0. 68) and the smallest gap was observed in Empathy dimension (-0. 59). There was significant relation between perceptions and expectations in all dimensions (p<0. 001).
    Conclusion
    The results of this study showed that in all dimensions of quality، consumers'' expectations are not granted.
  • Abbass Ghanbari-Niaki, Asiyeh Abbassi-Daloei, Rozita Fathi, Ahmad Abdi Pages 15-24
    Background And Objective
    It is well established that carbohydrate (CHO) feeding post-exercise has an impact on hormonal and immune responses. The aim of this study was to investigate the effects of different types of CHO on selected hematological indices after a single session of aerobic exercise.
    Materials And Methods
    Thirty-two non-athlete young volunteer college men (21. 96±1. 95 yr، 177. 64 ± 5. 61 cm، 75. 44 ± 8. 39 kg، and 23. 92 ± 2. 27 in BMI) were randomly assigned into water (W) (n=8)، glucose (G) (n = 8)، fructose (F) (n= 8) and sucrose (S) (n =8) groups. Subjects asked to perform an aerobic exercise (one-mile running، 3 sets with 3 minutes inter-sets rest). Blood samples were obtained 30 min before، immediately after exercise and 90 min after exercise. CHO (1. 5 g/kg of BW) were given immediately after the second blood sampling. Water group received an equal volume of tap water.
    Results
    WBC counts were significantly higher only in G and F groups، but RBC، platelets counts، and HGB concentrations significantly decreased in W، G and S groups after recovery period. Neutrophil counts and HCT and lymphocyte counts were significantly higher and lower respectively in all treated groups at the end of recovery period.
    Conclusion
    The current results indicated that S might be effective more than G and F in prevention of an exercise-induced lymphocytosis and F as a low-glycemic index and CHO had no significant impact on post-exercise WBC، platelets counts and HGB concentrations.
  • Maliheh Sadeghnezhad, Zohreh Vanaki, Robabeh Memarian Pages 25-34
    Background And Objective
    Applying “Roy’s adaptation model«and care planning based on its principles for diabetic patients needs careful assessment. Since there has not been any study in this field، so، this study was done in order to evaluate the effect of nursing care plan based on “Roy’s adaptation model” on physiologic adaptation in type II diabetics.
    Materials And Methods
    The study was a quasi experimental، in two before and after groups that was done in Parsian Diabetes Foundation in Mashhad in 2009. Samples were 60 diabetic patients selected non-randomly and allocated randomly into two groups. For data gathering، “Roy،s assessment form” and HgA1C test were used. In “Roy’s assessment form”، maladaptive behaviors (immobility، insomnia & etc.) and their stimulators in physiological domain were determined. Then، nursing care plan designed on obtained results and implemented for 2. 5 months and a one month follow-up. Then، data repeatedly gathered and analyzed by “Chi-square test، t- test and Wilcocxon test” in SPSS17.
    Results
    Analyzing demographic data in two groups with Chi-square test (x2) showed that they were matched (p>0. 05). Comparison of HgA1c before and after intervention in case group by paired t-test showed a significant difference (p>0. 05). Also، Wilcoxon test showed (p>0. 05) a reduction of maladaptive behaviors in case group after intervention.
    Conclusion
    Applying the»care plan design«based on “Roy’s adaptation model” for increasing physiological adaptation in type II diabetic patients is strongly recommended.
  • Mohammadreza Yektaei Pages 35-42
    Background And Objective
    Pain and sickness are undeniable facts in the material life. This study was aimed to evaluate Imam Sadjad''s points of view about sickness. We would like to know if sickness can be an enjoyable or disgusting phenomenon.
    Materials And Methods
    With respect to the objectives of our study، research material comprised of Imam Sadjad trainings and Sahife Sajadieh worships. Therefore، we used the consistent method of evaluation as a qualification evaluation.
    Results
    Regarding this study and evaluation of Sahife Sajadieh in this context، we obtained the following
    Results
    1- Sickness condition should be considered on the basis of theology. 2- Prevention of sickness is a rational، scholarly and sedative job. 3- Patient can provide a basic context for treatment by sickness acceptance. 4- In the sickness philosophy outlook، sickness thanksgiving has a suitable locality. 5- Religious belief affords cheerfulness and satisfaction to the human، even in sickness condition. 6- Self-control toward sickness has special effects and blessing in the temporal and heavenly life. 7- A faithful and wise human use both prevention and treatment methods in the serious condition.
    Conclusion
    Mankind is able to gain sickness enjoyment in the gleam of sickness philosophy in order to reach the health and relaxation. Of course، this rule and regulation are related to physical sickness and evaluation and therapy of mental disease need another research plan.
  • Abbas Ghanbari-Niaki, Masoumeh Baghersalimi, Rosita Fathi, Baharehtejenjari, Zahra Raoof, Valiollah Taghipur, Maryam Mohajerani Pages 43-52
    Background And Objective
    Nesfatin-1 is a 82-amino acid peptide recently discovered in the brain which is derived from nucleobindin2 (NUCB)، a protein that is highly conserved across mammalian species. The purpose of the present study was to investigate the effect of endurance training with and without Magnolia officinalis extract on resting level of liver nesfatin-1، glycogen and TAC in male rats.
    Materials And Methods
    Twenty eight adult male Wistar rats (6–8 weeks old، 128–154 g) were used for this study. Animals were randomly divided into four groups including: saline-control، magnolia-control، saline-training and magnolia-training. The training group was exercised for 6 weeks (at 25 m/min، 0% grade، for 60 min/day، 5 days/week). The extract was orally administered for 4 weeks. Rats were sacrificed 72 h after the last session of exercise under a 4-h fasting.
    Results
    Liver nesfatin-1 concentration was significantly higher in magnolia-training group when compared with the saline-training group and this increase was accompanied by a significantly higher liver of glycogen content in magnolia-training group when compared with magnolia-control and saline-training groups. Liver TAC concentration in the magnolia-training group was also significantly higher than the other groups.
    Conclusion
    There was a significant and positive correlation between liver glycogen and nesfatin-1، indicating an effect of liver glycogen changes on liver nesfatin-1 concentration and a possible role of nesfatin-1 in energy homeostasis and Magnolia officinalis extract supplementation with endurance training can improve liver antioxidant capacity.
  • Samaneh Arab, Masoumeh Motamedi, Masoumeh Khamisabadi, Zahra Gheflati, Tahereh Aboofazeli, Reza Mirzaei, Jamshid Hajati Pages 53-62
    Background And Objective
    Using dendritic cells (DCs) loaded with tumor antigens as a therapeutic strategy against tumors has been proposed. In order to increase the efficacy of DCs، a variety of factors such as TLR ligand molecules and bacterial products are used. In this study، the protein components of the bacteria Listeria monocytogeneses (LM) for induction of dendritic cell maturation were used.
    Materials And Methods
    Bone marrow cells of Balb/c mice in the presence of IL-4 and GM-CSF were cultured for 5 days. On day 5، tumor lysate and then protein components or total extract of LM was added to immature DCs. In order to survey the maturation status of DCs، on day 7، the expression of CD80، CD86 AND MHC-II on the cell surface was evaluated. After induction of tumors in mice using WEHI-164 cell line، 106 mature dendritic cells subcutaneously injected. Tumor growth rate، survival rate and cytotoxic activity of spleen cells were evaluated in the studied groups.
    Results
    In mice vaccinated with protein components matured-DCs، delayed tumor growth rate and increased survival were seen. In addition، in these mice، the cytotoxic activity of spleen cells was higher compared to other groups. In all groups receiving protein components or total extract mature-DCs، increased cytotoxic activity and decreased tumor growth rate were seen compared to controls.
    Conclusion
    Listeria monocytogenes protein components compared to total extract have higher ability to increase the efficacy of DCs for tumor immunotherapy in mouse model.
  • Nafiseh Zafarghandi, Ali Davati, Marzieh Ghurchian, Fatemeh Sadat Bateni, Shahrzad Hadavand Pages 63-68
    Background And Objective

    Nowadays in our new world، it is not possible to path the sophisticated ways by old methods. In various counties، developed and under development، due to increased level of medical education، new procedures and models have been employed. The aim of this study was an observation of the general medical education in Shahed University.

    Materials And Methods

    The study was a cross-sectional one and performed on general medical students in 1387 in basic science، physiopathology، and also stagers، interns and educators of faculty of medicine in Shahed University. A total sample case of 83 were randomly selected and data were collected by filling in forms. Finally، the SPSS software was used for statistical analysis.

    Results

    This study was performed on 83 students and University educators. Over 50% were unmarried and female. Meanwhile، 13. 3% of students were in basic science، 26. 5% were in physiopathology، 31. 3% were externs and 10. 8% were interns. The average sample age was 24 years with a range of 18-61. In addition، about 100% of the cases expressed positive reply to varying the present medical education and thought that the change is a must and should be performed.

    Conclusion

    The results showed that the majority believed in necessity of amendment in medical educational procedures and their viewpoints is that health advancement in the society is not possible without this amendment.

  • Zohre Habibi, Zuhair M. Hassan, Shokoofe Noori, Valiolah Mozafari, Maryam Yoosefi, Mehdi Mohammadi, Lila Hassani Pages 69-76
    Background And Objective
    To evaluate interaction of salvigenin with DNA and the molecular mechanism of its anti-cancer effect.
    Materials And Methods
    Salvigenin from Tanacetum canescens and DNA from calf thymus were isolated and purified. Then، salvigenin interaction with DNA in Tris buffer (0. 05 M، pH equal to 4. 7 and the temperature at 25 °C) was studied by different methods. Results and
    Conclusion
    DNA absorption spectra in the presence of various concentrations of each of these ligands showed that the DNA with salvigenin has interaction and complex formation and the absorption wave length at 260 nm increased. Under the effect of changes in DNA uptake ligand showed structural changes. Also، using information obtained from the suppression with ethidium bromide of DNA complex by ligand skachard، above analysis indicated that the mechanism of suppression of publication is through non-competitive inhibition and it means that connecting mechanism of salvigenin is non-intercalated with DNA and probably through connection small grooves.