فهرست مطالب

پرستاری و مامایی ارومیه - سال نهم شماره 4 (پیاپی 33، مهر و آبان 1390)

نشریه پرستاری و مامایی ارومیه
سال نهم شماره 4 (پیاپی 33، مهر و آبان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/07/12
  • تعداد عناوین: 12
|
  • رحیم بدری گرگری، حسین لطفی نیا، راحله محمدنژاد صفحه 221
    پیش زمینه و هدف
    فرسودگی شغلی یکی از عوامل اساسی در کاهش کارآیی، از دست رفتن نیروی انسانی و ایجاد عوارض روانی و جسمی، خصوصا در حرفه های خدمات انسانی، می باشد با توجه به اهمیت کارکنان پذیرش بیمارستان ها در سیستم بهداشتی درمانی این پژوهش به منظور تعیین رابطه فرسودگی شغلی با ویژگی های شخصیتی و روش های مقابله ای کارکنان پذیرش بیمارستان های شهر تبریز انجام شده است.
    مواد و روش کار
    132 کارمند شاغل در بخش پذیرش بیمارستان های دولتی و خصوصی شهر تبریز با روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. این کارمندان پرسش نامه های فرسودگی شغلی مازلاک، تیپ شخصیتی راتوس و روش های مقابله ای لازاروس و فولکمن را تکمیل نمودند. آزمون تحلیل واریانس یک طرفه ((ANOVA و تحلیل رگرسیون چندگانه (گام به گام) برای تحلیل آماری فرضیه ها به کار برده شد.
    یافته ها
    کارکنان پذیرش بیمارستانی که دارای تیپ شخصیتی A بودند فرسودگی شغلی (مسخ شخصیت) بالاتری تجربه نمودند. همچنین کارکنانی که از روش های مقابله ای مبتنی بر مساله (ارزیابی مجدد مثبت، مساله گشایی برنامه ریزی شده و جستجوی حمایت اجتماعی) بهره می بردند، فرسودگی شغلی کم تری داشتند.
    بحث و نتیجه گیری
    در نظر گرفتن تیپ شخصیتی به عنوان یکی از ملاک های استخدام و گنجاندن روش های مقابله ای در سلسله آموزش های رسمی و غیررسمی کارکنان می تواند سطح آسیب پذیری آن ها را نسبت به استرس کاهش داده و میزان فرسودگی شغلی را کنترل نماید.
    کلیدواژگان: تیپ شخصیتی A، روش های مقابله ای، فرسودگی شغلی
  • رحیم بقایی، یوسف محمدپور *، حسین حبیب زاده، داود رسولی، حمیده خلیل زاده، حسین جعفری زاده صفحه 230
    پیش زمینه و هدف

    آموزش بالینی از مهم ترین و تعیین کننده ترین بخش های آموزش پرستاری است. موفقیت در این مسیر مستلزم اتخاذ رویکردهای موثری است که همگام با دانش روز و متناسب با نیازهای نوین مددجویان و بیماران، آمادگی های لازم را در فراگیران ایجادنماید. هدف این پژوهش بررسی تاثیر الگوی تسلط آموزی مبتنی بر شایستگی بر یادگیری مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری بود.

    مواد و روش کار

    در یک مطالعه نیمه تجربی با طرح دو گروهی پیش آزمون-پس آزمون 28 دانشجوی پرستاری به صورت سرشماری انتخاب و به صورت تصادفی ساده به دو گروه کنترل و دو گروه تجربی تقسیم شدند. هر گروه شامل 7-6 نفر بود. پس از اجرای پیش آزمون مهارت های شناختی، دانشجویان گروه های کنترل با روش سنتی و دانشجویان گروه های تجربی با روش تسلط آموزی مبتنی بر شایستگی به مدت 12 روز تحت آموزش بالینی قرار گرفتند. در نهایت مهارت های شناختی دانشجویان با پس آزمون و مهارت های رفتاری با فهرست وارسی مورد مشاهده قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون ویلکاکسون و من ویتنی و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که روش آموزش تسلط آموزی مبتنی بر شایستگی در ارتقاء دانش و مهارت دانشجویان موثر می باشد. بررسی میانگین نمرات عملکرد در قبل و بعد از اجرای آموزش تسلط آموزی مبتنی بر شایستگی اختلاف معنی دار آماری نشان داد. مقایسه صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری قبل و بعد از اجرای روش آموزش مرسوم و مبتنی بر شایستگی نیز اختلاف آماری نشان داد.

    بحث و نتیجه گیری

    روش آموزش تسلط آموزی مبتنی بر شایستگی سطح بالایی از یادگیری را برای دانشجویان ایجاد می کند و به نظر می رسد ساختار روش آموزش فوق بیشینه فرصت ها را برای یادگیری و توسعه حرفه ای و صلاحیت بالینی فراهم می نماید.

    کلیدواژگان: تسلط آموزی مبتنی بر شایستگی، تجربه بالینی، صلاحیت، دانشجویان پرستاری
  • اصغر توفیقی، میرمحمد کاشف، زهرا آقازاده شوطلو، آرزو عاصمی صفحه 237
    پیش زمینه و هدف
    تمرین و ورزش درمانی یکی از مهم ترین درمان های توصیه شده به بیماران کمردرد مزمن می باشد که تاثیرات اثبات شده ای در بهبود عملکرد دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدالیته درمانی و تمرینات منتخب ورزشی بر کمردرد مکانیکال مزمن در زنان می باشد.
    مواد و روش کار
    30 زن مبتلا به کمر درد مکانیکال مزمن با میانگین سنی 55-30 سال به صورت هدفمند از بین بیماران ارجاعی به درمانگاه فیزیوتراپی انتخاب شدند و به طور تصادفی در سه گروه 10 نفری شامل گروه درمان با مدالیته های فیزیکی، گروه درمان با تمرینات منتخب ورزشی و گروه درمان توامان (تمرینات منتخب ورزشی و مدالیته های فیزیکی) تقسیم شدند. بیماران به مدت سه هفته و در طول 15 جلسه تحت درمان قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسش نامه ی درد (VAS) و ناتوانی در انجام کارهای روزمره قبل و بعد از درمان جمع آوری و سپس با استفاده از نرم افزار (SPSS) توسط آزمون تی جفت شده و آزمون آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل آماری قرارگرفت.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان دهنده تاثیر معنی دار هر سه روش درمانی بر کاهش درد و بهبود عملکرد در افراد بود (05/0 < P)؛ لیکن نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که روش درمانی در گروه سوم (درمان ترکیبی) به شکل معنی داری نسبت به دو گروه دیگر درکاهش میزان کمر درد اثر بخشی بیشتری دارد (05/0 < P).
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تمرینات ورزشی در کنار مدالیته های فیزیکی بیشترین تاثیر را در کاهش میزان کمر درد مکانیکال زنان دارد.
    کلیدواژگان: کمردرد مکانیکال مزمن، تمرینات منتخب ورزشی، مدالیته های فیزیکی، زنان
  • فرشته جهدی، فریده اقدام پور، معصومه خیرخواه، حمید حقانی صفحه 245
    پیش زمینه و هدف
    درد ناشی از اپی زیاتومی کیفیت زندگی مادر را تحت تاثیر قرار می دهد. گل همیشه بهار از روزگاران کهن برای درمان بیماری های مختلف به کار می رفته و لیکن تحقیقات محدود درباره اثر ضد دردی این گل وجود دارد لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر پماد گل همیشه بهار بر شدت درد زخم اپی زیاتومی زنان نخست زا انجام گردید.
    مواد و روش کار
    این مطالعه کارآزمایی بالینی یک سوکور بر روی 74 زن نخست زای واجد شرایط ورود به پژوهش که جهت زایمان طبیعی به بیمارستان لولاگر تهران مراجعه کرده بودند انجام گردید. نمونه ها به طور مستمر به روش تخصیص تصادفی در یکی از دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. پس از زایمان مادران گروه آزمون از پماد گل همیشه بهار به میزان 3 سی سی معادل 60 میلی گرم هر 8 ساعت و گروه کنترل از روتین بیمارستان (محلول بتادین) روی اپی زیاتومی به مدت پنج روز استفاده کردند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه ثبت مشخصات دموگرافیک، فرم ثبت مسکن مصرفی و مقیاس دیداری درد واس بود. شدت درد محل اپی زیاتومی قبل از مداخله، 4 ساعت، 8 ساعت و 5 روز پس از مداخله در دو گروه بررسی شد. داده ها با استفاده از آزمون تی مستقل و مجذور کای توسط نرم افزار آماری SPSS16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک و سایر متغیرهای مداخله گر، اختلاف آماری معنی دار نداشتند. میانگین نمره درد قبل از مداخله در گروه استفاده کننده از پماد گل همیشه بهار1/59±16/6 و در گروه کنترل77/1±02/6 بود که 5 روز پس از زایمان در گروه مطالعه45/1±78/1 و در گروه کنترل19/2±97/3 گزارش شد که اختلاف معنی دار بود (000/0> p)، در حالی که نمره درد 4 و 8 ساعت پس از مداخله در دو گروه اختلاف معنی داری نداشت.
    بحث و نتیجه گیری
    بر اساس نتایج حاصله، استفاده از پماد گل همیشه بهار شدت درد زخم اپی زیاتومی و میزان نیاز به مسکن را به میزان قابل توجهی کاهش داد.
    کلیدواژگان: اپی زیاتومی، درد پرینه، نخست زا، پماد گل همیشه بهار، تسکین درد
  • روح الله دهقانی، مهندس سیدغلامعباس موسوی، فرزانه عباسی، صدیقه نوروزی، مریم فراهانی، حسین هوشیار صفحه 253
  • طیبه سمیعی زاده طوسی، منیژه سرشتی، علیرضا داشی پور، ندا محمدی نیا، عابده ارزانی صفحه 262
    پیش زمینه و هدف
    زایمان در زنان نخست زا عمیق ترین تجربه عاطفی است که زمینه سلامت یا بیماری آن ها را در دوره زندگی شان فراهم می کند. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر حمایت مداوم هنگام زایمان توسط فرد همراه بر طول مدت زایمان و تمایل به شیردهی در مادران نخست زا انجام شده است.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه کارآزمایی بالینی دو سو کور، 210 مادر نخست زای با سن 35-18 با حاملگی تک قلو، نمایش قله سر، سن حاملگی 42-38 هفته، شروع خودبخود زایمان و بدون عوارض بارداری و بیماری طبی مراجعه کننده به بیمارستان ایران ایرانشهر انتخاب شدند. و با گزینش تصادفی در دو گروه 105 نفری آزمون و شاهد قرار گرفتند. در گروه آزمون زائو از زمان پذیرش تا یک ساعت پس از زایمان توسط فرد همراه که زنی از بستگان و یا دوستان زائو بود و خود تجربه یک زایمان واژینال با پیامد مطلوب و نداشتن ترس و وحشت از محیط زایمان، زائو را حمایت می کرد. حمایت ها شامل: تشویق، دلداری و نوازش زائو بود. ابزار گردآوری داده ها فرم مصاحبه و فرم مشاهده بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با نرم افزار SPSS و آزمون های آماری توصیفی و آزمون های تی تست،کای دو و آنالیز واریانس انجام شد.
    یافته ها
    دو گروه از نظر خصوصیات دموگرافیک، سن حاملگی، وزن جنین و میزان اضطراب بدو ورود به زایمان همسان بودند. طول مدت زایمان (003/0 p=)، زمان شروع اولین شیردهی از پستان (0001/0 P<) و نیاز به اکسی توسین (003/0 p=) در گروه مورد به طور معنی داری کم تر از گروه شاهد بود. آپگار دقیقه اول (002/0 p=) و مدت در آغوش گرفتن نوزاد (012/0 P<) در گروه مورد به طور معنی دار بیشتر از گروه شاهد بود. میزان نگاه کردن به نوزاد در گروه مورد بیشتر از گروه شاهد بود، ولی اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود (063/0 p=).
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به نتایج پژوهش، حمایت مداوم زائو توسط همراه موجب کاهش مدت زایمان، شروع زودهنگام شیردهی از پستان و بهبود روابط مادر و نوزاد بدون ایجاد عوارض و مداخله همراه در امور پزشکی می شود، لذا می توان از این راهبرد کم هزینه و مفید جهت پیشبرد سلامت مادر و نوزاد استفاده کرد.
    کلیدواژگان: همراه، زایمان، شیردهی
  • جمیل صادقی فر، نیره اشرف رضایی، پژمان حموزاده*، سیدمحمود تقوی شهری، لیدا شمس صفحه 270
    پیش زمینه و هدف

    با توجه به اینکه بیمارستان ها بخش عمده ای از بودجه نظام سلامت را به خود اختصاص می دهند، سنجش کارایی و بهره وری آن ها امری ضروری می باشد؛ یکی از مهم ترین ابزارها در این زمینه، استفاده از شاخص های عملکردی است. این پژوهش به منظور بررسی ارتباط بین شاخص های عملکردی و درجه ارزشیابی بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ارومیه به انجام رسید.

    مواد و روش کار

    این پژوهش از نوع توصیفی است که به صورت مقطعی در سال 1388 انجام گرفت. کلیه بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ارومیه جامعه آماری را تشکیل دادند. داده های مرتبط با شاخص های مورد بررسی(درصد اشغال تخت، مدت اقامت بیمار، میزان گردش تخت، فاصله گردش تخت و میزان مرگ و میر) و درجه ارزشیابی بیمارستان ها با مراجعه به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و بررسی فعالیت های فصلی بیمارستان ها استخراج گردید. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و آزمون آماری ضریب همبستگی اسپیرمن انجام شد.

    یافته ها

    در مجموع متوسط شاخص های درصد اشغال تخت، میانگین اقامت بیمار، میزان گردش تخت، فاصله گردش تخت و میزان مرگ و میر به ترتیب برابر با 12/66 درصد، 92/2 روز، 82/87 بار در سال، 02/2 روز در سال و 02/1 درصد تعیین شد. ارتباط آماری معنی داری بین شاخص درصد اشغال تخت و درجه ارزشیابی بیمارستان ها (001/0 p=) و نیز بین شاخص میزان مرگ و میر و درجه ارزشیابی بیمارستان ها مشاهده گردید(001/0 p=).

    بحث و نتیجه گیری

    به طور کلی شاخص های میانگین اقامت بیمار، میزان مرگ و میر و میزان گردش تخت در حد مطلوب و شاخص های درصد اشغال تخت و فاصله گردش تخت در حد متوسط قرار داشتند. توصیه می شود در ارزشیابی سالانه بیمارستان ها ضمن تاکید بر ذینفع نبودن نهاد ارزشیاب، به جای تاکید صرف بر شاخص های فراهمی و ساختاری، توجه به شاخص های عملکردی از جمله درصد اشغال تخت، متوسط اقامت بیمار و میزان گردش تخت که میزان استفاده بهینه و کارا از منابع را نشان می دهند، در اولویت قرار گیرد.

    کلیدواژگان: شاخص های عملکردی، درجه ارزشیابی، بیمارستان، ارومیه
  • رضا قانعی، معصومه همتی مسلک پاک*، کژال رضایی، وجیهه باغی، بهروز مکی صفحه 277
    پیش زمینه و هدف

    خواب پدیده ای فیزیولوژیکی و برگشت پذیر است که سبب ذخیره انرژی و تنظیم خلق و تقویت حافظه، یادگیری و شناخت می شود. مشکلات خواب از جمله بزرگ ترین اختلالات روانی است، به طوری که بیش از 30 درصد مردم دنیا از بیخوابی رنج می برند. از آنجایی که بین کیفیت خواب و پیشرفت تحصیلی ارتباط وجود دارد پژوهش توصیفی حاضر به منظور بررسی کیفیت خواب دانشجویان پرستاری صورت گرفت.

    مواد و روش کار

    در یک مطالعه توصیفی - تحلیلی، 160 دانشجوی پرستاری ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1389 در مطالعه شرکت کردند. نمونه گیری به صورت در دسترس انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه کیفیت خواب پیتزبرگ بود. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی مورد تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    میزان شیوع اختلال خواب در دانشجویان پرستاری 1/43 درصد بود. یافته ها بیانگر آن بود که 2/9درصد دانشجویان پسر و 5/9 درصد دانشجویان دختر از داروهای خواب آور استفاده می کردند. بین مصرف خواب آورها با کیفیت خواب ارتباط معنی دار آماری وجود داشت) 001/0= (P، به طوری که 3/93 درصد افرادی که دارو مصرف می کردند کیفیت خواب بدی داشتند. یافته ها اختلاف معنی داری بین دانشجویان دختر و پسر از نظر اختلال خواب نشان نداد) 6/0= (P. بررسی های آماری نشان داد که بین کیفیت خواب و زمان کلی خواب شبانه ارتباط معنی داری وجود دارد) 001/0= (P.

    بحث و نتیجه گیری

    بر اساس نتایج این مطالعه شیوع اختلال خواب در دانشجویان پرستاری نسبت به شیوع آن در جامعه کلی، بالاتر می باشد. با توجه به اهمیت خواب و استراحت و نقش آن در حافظه، آموزش و یادگیری به کارگیری روش های مناسب جهت بهبود خواب دانشجویان ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: کیفیت خواب، دانشجویان پرستاری، خوابگاه
  • لیندا مهدی زاده ملاباشی، زهرا صفوی بیات، فریده یغمایی، یدالله محرابی صفحه 283
    پیش زمینه و هدف
    در سالمندی تغییراتی در کلیه اعضای بدن رخ می دهد و یکی از این تغییرات کاهش قدرت عضلانی و افزایش احتمال افتادن می باشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر تمرینات تعادلی بر میزان تعادل در افراد سالمند مقیم آسایشگاه ها انجام شده است.
    مواد و روش کار
    این پژوهش یک کارآزمایی بالینی از نوع پیش آزمون و پس آزمون یک دوره پس آزمون یک ماه بعد با یک گروه بود. 48 بیمار به روش نمونه گیری مبتنی برهدف به سه گروه سنی70-65 و 75-71 و 80-76 در دو گروه زن و مرد به طور مساوی قرار گرفتند، تمرینات تعادلی به مدت یک ماه، 12جلسه هفته ای سه روز و هر جلسه به مدت 30 دقیقه انجام گرفت. در این پژوهش از آزمون ارزیابی قابلیت حرکتی(POAM) استفاده شد. داده ها توسط آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آنالیز واریانس اندازه های تکراری با نرم افزار SPSS16 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    از 48 نمونه مورد پژوهش 31درصد دارای شاخص توده بدنی زیر20 و 69درصد دارای شاخص توده بدنی بین 25 تا 20 بودند، در این بین 10درصد سابقه افتادن دو بار طی شش ماه اخیر را داشتند و 25درصد یک بار و 65درصد طی شش ماه اخیر افتادن را گزارش نکردند. افزایش امتیاز آزمون عملکرد تحرک آگاهانه قبل از انجام تمرینات تعادلی با امتیاز آزمون بعد از انجام تمرینات و یک ماه بعد تفاوت معنی داری داشت(001/0> p). اما تغییر امتیاز آزمون بین دو گروه زن و مرد تفاوت معنی داری را نشان نداد (154/0 (p<.
    بحث و نتیجه گیری
    این پژوهش نشان داد که تمرینات تعادلی می تواند قدرت عضلانی و تعادل را بهبود بخشد. انجام ورزش هایی جهت تقویت اندام تحتانی باعث افزایش استقلال عملکرد در هنگام فعالیت های روزمره و پیشگیری از افتادن در افراد سالمند می شود.
    کلیدواژگان: سالمند، تمرینات تعادلی، تعادل، امتیاز آزمون ارزیابی قابلیت حرکتی
  • فریبا نان بخش، حمیده محدثی، میترا یگان سنگی، پویا مظلومی صفحه 289
    پیش زمینه و هدف
    لاپاراسکوپی یکی از روش های مهم تشخیصی و درمانی مخصوصا در دردهای مبهم شکمی، بررسی علل نازایی و... می باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین علل و نتایج انجام لاپاراسکوپی در مراجعین به مرکز آموزشی - تخصصی کوثر در پنج سال اخیر(88-84) انجام گرفت.
    مواد و روش کار
    مطالعه توصیفی - مقطعی که داده های آن با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته و براساس اطلاعات پرونده بیماران بستری در محیط پژوهش که تحت عمل لاپاروسکوپی قرار گرفته بودند، استخراج شد. حدود 112 بیمار در بین سال های 88-84 در مرکز فوق لاپاراسکوپی شده بودند. داده ها بعد از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری توصیفی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    بر اساس بررسی پرونده 112 بیمار مشخص شد که اکثر واحدهای پژوهش در گروه سنی 29-21 سال، 64 نفر (14/57درصد) که 6/19درصد آن ها نولی پار بودند. ریسک فاکتورهای مهم جهت انجام لاپاراسکوپی به ترتیب عبارت بودند از: سابقه نازایی اولیه (4/63 درصد)، نازایی ثانویه(2/23درصد)، سابقه آپاندسیت (1/7درصد)، سابقه سزارین (3/6درصد)، سابقه عمل جراحی در شکم(4/5درصد)، سابقه عمل اصلاحی بر لوله ها و سابقه EP هرکدام (9/0درصد).
    در 57/28درصد موارد نتایج لاپاروسکوپی طبیعی و در 42/71 درصد غیرطبیعی گزارش شده بود که در یافته های غیرطبیعی، 5/37درصد تخمدان پلی کیستیک، 2/15درصد چسبندگی های لگن، 4/5درصد انسداد یک طرفه، 4/5درصد انسداد دو طرفه لوله ها، 4/5درصد اندومتر یوز و 7/2 درصد اندومتریوما گزارش شده بود.
    بحث و نتیجه گیری
    لاپاروسکوپی می تواند در تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها که اقدامات کلینیکی و پاراکلینیکی غیرتهاجمی، تشخیص قطعی را مشخص نکرده اند، کمک کننده بوده و از اتلاف وقت و هزینه و انجام لاپاراتومی های بی مورد و عوارض آن و همچنین از تاخیر در تشخیص بیمارهای خطرناک بکاهد.
    کلیدواژگان: لاپاروسکوپی، لاپاراتومی، ریسک فاکتورها، علل
  • امیر واحدیان عظیمی، میترا پیامی بوساری، کیوان گوهری مقدم صفحه 295
    پیش زمینه و هدف
    آموزش به بیمار یکی از اساسی ترین نقش های هر پرستار بوده که می تواند در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها تاثیر بسزایی داشته باشد. در این راستا شناخت موانع و مرتفع نمودن آن ها می تواند تاثیر بسیار زیادی در اثر بخش بودن آن داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی مشکلات پرستاران بالینی در زمینه آموزش به بیمار انجام شده است.
    مواد و روش کار
    پژوهش حاضر مطالعه ای مقطعی توصیفی تحلیلی بوده که بر روی 145 نفر از پرستاران شاغل در بخش های مختلف یکی از بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران با روش نمونه گیری در دسترس انجام شده است. جهت جمع آوری داده ها از یک ابزار دو قسمتی شامل پرسش نامه اطلاعات دموگرافیک و پرسش نامه 16 گزینه ای مشکلات پرستاران بالینی در زمینه آموزش به بیمار استفاده شده است.
    یافته ها
    در این پژوهش گزینه های نبود پرستار مخصوص آموزش به بیمار، ناهماهنگی فرهنگ و وضعیت اجتماعی و روانی بیمار، خانواده و پرستار و گزینه کم بودن دانش و اطلاعات علمی پرستار به عنوان اولین تا سومین مانع شناخته شدند.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که مهم ترین مانع آموزش به بیمار نبود پرستار مخصوص آموزش به بیمار است. بدین منظور لازم است تا مسئولین به منظور مرتفع نمودن آن برنامه ریزی نموده و بر حسب نیاز مراکزشان به استخدام فرد یا افرادی در این زمینه همت گمارند.
    کلیدواژگان: مشکلات پرستاران بالینی، اولویت موانع آموزش به بیم، ار، پرستاران
  • شعله وطن پرست، احمد علی پور، حسین زارع، امیدعلی یادگاری صفحه 306
    پیش زمینه و هدف
    مقاله حاضر به بررسی مقایسه ی توانایی فضایی (چرخش ذهنی، تجسم دیداری، کشیدن سطح خط آب) بین زنان باردار سه ماهه سوم و زنان بعد از زایمان طبیعی پرداخته است.
    مواد و روش ها
    به این منظور 200نفر از زنان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب و در دو گروه زنان حامله و زنان بعد از زایمان طبیعی قرار گرفتند و پس از ارائه آزمون بین گروه ها مقایسه به عمل آمد. جهت ارزیابی توانایی فضایی (چرخش ذهنی تجسم دیداری کشیدن سطح خط آب) از آزمون چرخش ذهنی وندنبرگ و کیوس (1) و آزمون تجسم دیداری اکستروم و فرنچ و هارمن و درمن (2) و آزمون کشیدن سطح خط آب کوکس و لایتفودو وستا (3) استفاده گردید.
    یافته ها
    داده های حاصل با استفاده از آزمون غیرپارامتریک خی دو ومن ویتنی مورد بررسی قرار گرفتند؛ نتایج مقایسه نشان داد که توانایی فضایی چرخش ذهنی و کشیدن سطح خط آب در زنان باردار به طور معنی دار افزایش یافته بود و در زنان بعد از زایمان طبیعی به طور معنی دار کاهش یافته بود (001/0 p<) و توانایی فضایی تجسم دیداری معنی دار نبود.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج مقایسه نشان داد که حاملگی بر توانایی فضایی تاثیر دارد. توانایی فضایی چرخش ذهنی و کشیدن سطح خط آب در زنان سه ماهه سوم حاملگی به طور معنی داراز نظر آماری نسبت به زنان بعد از زایمان طبیعی افزایش یافته بود به نظر می رسد استفاده از آزمون های اختصاصی بجای آزمونهای کلی برای سنجش حافظه دربارداری ضروری باشد.
    کلیدواژگان: توانایی فضایی، چرخش ذهنی، تجسم دیداری، کشیدن سطح خط آب
|
  • R. Badri Gargari, H. Lotfinia, R. Mohamadnajad Page 221
    Background and Aims
    Feeling burnout leads to reduced productivity in organizations and has physical and mental signs such as overreacting to minor hassles, reporting being overwhelmed, and complaining of minor health aliments. This research was conducted to study the relationship between personality traits and coping strategies with job burnout of admission employees in Tabriz hospitals.
    Materials and Methods
    This study was conducted on 132 admission employees selected by stratified random sampling method. Maslach burnout inventory, a behavior questionnaire and coping strategies defined by Lazarus & Folkman were used to measure the variables. The data was analyzed by one way variance analysis (ANOVA) and multiple regression analysis (stepwise).
    Result
    The admission employees with type A behavior experienced more burnout feeling than employees with type B behavior. Also, employees using problem-based coping strategies (positive reappraisal, problem solving and social support seeking) had less burnout than employees with emotion-based coping strategies.
    Conclusion
    It seems that if personality types are considered as a factor of selecting staffs, it will be helpful in reducing stress effects. Also, it is suggested to train staffs to learn about coping strategies in order to reduce the rate of burnout.
  • R. Baghaei, Y. Mohammadpour, H. Habibzade, D. Rasouli, H. Khalilzadeh, H. Jafarizadeh Page 230
    Background and Aims

    Clinical education is one of the most important and crucial parts of nursing education. Successful clinical education needs to adopt effective and new approaches to be more helpful. The aim of this study was to investigate the effects of competency-based mastery learning on practical learning of nursing students.

    Materials and Methods

    In a quasi-experimental study using pre-test and post-test with two group design, 28 nursing students were selected through census sampling method and placed randomly in two control and two experiment groups, each group containing six to seven people. After taking the cognitive skills pre-tests, the control group received traditional education and experiment group went under clinical education using competency-based mastery learning program for 12 days. As the final step, the post-test cognitive skills were held and behaviors skill checklist were observed. The data were analyzed by SPSS software using Wilcoxon and Mann Whitney tests and Pearson correlation coefficient.

    Result

    The findings showed that the participation of the competency-based mastery learning was effective in promoting their knowledge and skills. The mean scores differed significantly before and after participating in competency-based mastery learning. There also was a significant difference before and after clinical competency nurse training in traditional education group and competency-based mastery learning group.

    Conclusion

    Competency-based mastery learning promises high level of learning for students, it seems that competency-based mastery learning was structured to maximize opportunities for learning and professional development and clinical competency.

  • A. Tofighi_M. M Kashef_Z. Aghazade Shotlou_A. Assemi Page 237
    Background and Aims
    Training and exercise treatment is the major recommended procedure for low back pain that has improvable impact on performance enhancement. This research aimed to survey on treatment modality and selected exercise training effects on chronic mechanical backache in women.
    Materials and Methods
    30 women having chronic mechanical backache aged 30-55 were selected as subjects and were divided into three ten people groups as below: 1-Physical modality treatment group. 2- Selected exercises treatment group. 3- Joint treatment group (selected exercises and physical modality). Patients were treated for three weeks in 15 sessions. Data were assessed Visual Aanlogue Scale (VAS) and disability questionnaire to perform routine works before and after treatment and analyzed with paired t-test and ANOVA with SPSS software.
    Result
    All three treatment methods diminish the pain and enhance the performance of individuals, but the treatment method in group-3 (joint treatment group) had the most significant effects on back pain treatment when compared with the other groups (p<0.05).
    Conclusion
    Based on data results it seems that physical modalities accompanied by exercise training method has more efficiency in diminishing chronic low back pain in women.
  • F. Jahdie, F. Eghdampour, M. Kheyrkhah, H. Haggani Page 245
    Background and Aims
    Perineal pain affects mother’s quality of life. This study aimed to investigate the effects of calendula ointment on pain relief of episiotomy wounds among primiparous women admitted in Lolagar hospital of Tehran, 2010.
    Materials and Methods
    The study was carried out using a randomized control trial method; the population included primiparous who had the inclusion criteria of the study. The study was conducted on 74 primiparous women referring to Lolagar hospital in Tehran that were selected with random allocation method. The case group consisted of 37 women that applied calendula ointment and the control group of 37 women that used hospital’s routine care (povidone-iodine). Data were collected by a questionnaire and Visual Analogue Scale (VAS). Perineal pain intensity was evaluated using VAS within 4 hours, 8 hours, and 5 days after intervention. The data were analyzed by chi-square, Kruskal-Wallis one-way analysis, ANOVA, and t-test methods using SPSS software.
    Result
    The findings showed that there was no statistical difference in pain intensity score in two groups before the intervention (p=0/731), 4 hours (p=0/351) and 8 hours (p= 0/143) after the intervention. But there were statistical differences in pain intensity score five days after episiotomy (p= 0.000).
    Conclusion
    Considering the results of this study, it seems that calendula ointment can be used in episiotomy wound care instead of povidone-iodine solution.
  • T. Samieizadeh Toosi, M. Sereshti, Ar Dashipur, N. Mohammadinia, A. Arzani Page 262
    Background and Aims
    Child birth is the most significant life change experience for primiparous women with lifelong effects on their health. Being alone in labor in an unfamiliar environment such as a hospital can be a frightening experience for a vulnerable mother-to-be. This study was aimed to evaluate the effects of psychosocial support during labor, delivery and the immediate postpartum period provided by a female companion of her choice during labor, breastfeeding desire and mother-infant interaction.
    Materials and Methods
    This study was conducted on 210 primiparous mothers at the age range of 18-35 years old who were at 37 weeks of gestational age or grater at onset of labor. The study population was randomly divided into cases and controls. The case group had a female companion experienced at birth to provide continuous physical and emotional support. The second group women were alone in labor. We compared the duration of labor, time of delivery, Apgar scores, breastfeeding intent and early breastfeeding initiation one hour after birth and demographic factors of mothers. The data were analyzed by SPSS software.
    Result
    There were no significant difference between groups in demographic factors, age, gestational age; fetal weight, and state of anxiety score at admission time. The time of initiation of breastfeeding one hour after birth was significantly lower in the intervention group, and the length of labor was significantly shorter in the case group compared to the control group. Newborn Apgar score was higher in the control group.
    Conclusion
    Psychosocial support by a female companion of patient's choice has a positive effect on breastfeeding and length of labor. Psychosocial support is an important factor for breastfeeding start.
  • J. Sadeghifar, N. Ashrafrezaee, P. Hamouzadeh, S. M Taghavi Shahri, L. Shams Page 270
    Background and Aims

    Hospitals have a key role in providing health services as the main element of health system and have a wide impact on health system performance. They require ongoing and permanent monitoring and evaluation. This study was conducted in order to investigate the relationship between performance indicators and evaluation grade of hospitals affiliated to Urmia University of Medical Sciences.

    Materials and Methods

    This descriptive and cross-sectional study was done in 2010. The study population was all hospitals affiliated to Urmia University of Medical Sciences. To achieve accurate and reliable information, the required data were extracted from the statistical yearbook of Urmia University of Medical Sciences and Deputy of Health Services. The data were analyzed by statistical software SPSS and Spearman correlation coefficient.

    Result

    The overall, mean of hospital bed occupancy rate, average length of stay, bed turnover rate, bed turnover interval and mortality rate were 66.12%, 2.92 days, 87.82 times a year, 2.02 days and 10.12 per thousand, respectively. Spearman correlation coefficient showed a significant relationship between evaluation score of hospitals and bed occupancy rate indicators and mortality rates (p <0.001). But the relationship between the evaluation score of hospital and average length of stay, bed turnover rate and bed turnover interval was not significant.

    Conclusion

    The absence of significant relationship between current evaluation score of the studied hospitals shows that revision and correction of the current criteria for evaluation of hospitals is needed. It is recommended to focus on performance indicators that demonstrate use of resources and facilities in hospitals.

  • R. Ghanei, M. Hemmati Maslakpak, K. Rezaei, V. Baghi, B. Makki Page 277
    Background and Aims

    Sleep is a physiological and reversible phenomenon. One of its primary functions is to help organisms conserve their energy resources and it has powerful effects on daytime performance, thinking, and mood. Sleep disturbances are one of the major psychological disorders. Almost 30% of the world population suffers from sleep disorders. Since there is a relationship between quality of sleep and educational progress, this descriptive study was carried out to assess nursing student's quality of sleep.

    Materials and Methods

    In this descriptive-analytic study, 160 nursing students that resided in Urmia dormitories of Urmia University of Medical Sciences participated in the study. Data were gathered through convenience sampling and the Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) was used. The data were analyzed using SPSS software and descriptive and inferential statistical tests.

    Result

    Sleep disorder prevalence in nursing students was 43.1%. The result indicated that 9.2% of boys and 9.5% of girls used hypnotics. There was a significant relationship between hypnotics use and quality of sleep (p = 0.001), so 93.3% of hypnotic drug users had low sleep quality. There was no meaningful difference about sleep disorder between boys & girl (p = 0.6). Statistical assessments indicated that there was a meaningful relation between quality of sleep and total time of night sleep (p = 0.001).

    Conclusion

    Based on this study, the prevalence of nursing students sleep disorder is high compared with the society. Regarding the advantages of good sleep and importance of resting, it is necessary to reduce causes of sleep problems, including physical, medical, mental, and environmental ones.

  • L. Mehdizadeh Mollabashi, Z. Safavy Bayat, F. Yagmaey, Y. Mehrabyy Page 283
    Background and Aims
    As people grow older a number of physiological changes occur. Furthermore, low muscle strength is a risk factor for falls in older people. This study aimed to determine the effects of strength and balance exercises on elderly nursing-home residents.
    Materials and Methods
    This clinical trial study covered 48 elderly in three age groups (65-70, 71-75 and 76-80) that were selected through purposive sampling. They were divided into two equal groups of men and women. The pretest-posttest trial was used. Strengthening exercises were performed for one month in twelve 30-minute sessions. Data were collected using a questioner and Tinetti Performance Oriented Mobility Assessment (POMA). Different statistical tests such as repeated measures ANOVA were used for data analysis by SPSS.
    Results
    From 48 samples, body mass index (BMI) in 31% was under 20%; and in 69% BMI was between 20-25%. In the last six months, 10% reported two falls; 25% reported one fall; and 65% had no falls. There was a significant increase in the score of performance before and after the exercises (p<0.001). However, change in test scores was not very significant (p<0.154).
    Conclusion
    Finally, the positive effects of strengthening exercises on improvement of balance level and muscular power in the elderly is very obvious. Exercises particularly for strengthening lower extremities are essential to maintain independence and prevent falls.
  • Nanbakhsh *, H. Mohaddesi, M. Yegansangi, P. Mazloomi Page 289
    Background and Aims
    In the last 30 years, gynecologic laparoscopy has become a major surgical tool used to treat a multitude of gynecologic indications such as acute or chronic abdominal or pelvic pain, infertility etc. Today, laparoscopy is one of the most common surgical procedures performed by gynecologists. This study aimed to evaluate the usage, causes, and the results of laparoscopy procedure in patients referring to Urmia Kosar hospital since 2005 to 2009.
    Materials and Methods
    This cross sectional study was conducted on 112 patients who underwent laparoscopy procedure in a five-year period. The data were collected from their medical records and analyzed by descriptive statistics and SPSS software.
    Result
    64 patients out of 112 (57.4 %) were 21-29 years old and in this group infertility was the main cause of laparoscopy (86.6%); and almost in all others it was a chronic pelvic pain. The main risk factors leading to laparoscopy were as follows: primary infertility (63%), secondary infertility (23.2%), history of previous appendectomy (7.1%), caesarean section (6.3%), abdominal surgery (5.4%), and in the end ectopic pregnancy and reparative surgery (each 0.09%).
    Conclusion
    Gynecologic laparoscopy has become the best alternate for operation and reduces post-operative pain, costs, risk of adhesions, infection, and shortens hospital stay.
  • A. Vahedian Azimi, M. Payami Bosari, K. Gohari Moghaddam Page 295
    Background and Aims
    Patient education is one of the most fundamental roles of nurses. It has a significant impact on prevention and treatment of many diseases. It is necessary to recognize barriers and resolve them. The present study aimed to survey nurses 'clinical problems in patient education.
    Materials and Methods
    This cross-sectional descriptive analytic study was conducted on 145 nurses, working in different wards that were selected through simple random sampling. A questioner was used to collect data.
    Result
    The most common replies were as follows: no specialized nurse for patient education, inconsistencies in the culture, social and mental status of patients, their families, and low knowledge of nurses about ways to educate patients.
    Conclusion
    The results of this study showed that the main barrier is lack of specialized nurses to educate patients. It is necessary that authorities plan to train expert nurses in patient education
  • Sh Vatanparast *, A. Alipour, H. Zareh, Oa Yadegari Page 306
    Background and Aims
    This research was aimed to review the ability to compare spatial ability (mental rotation, visualization, water level task) between pregnant women in the third trimester and women after vaginal delivery.
    Materials and Methods
    For this purpose, 200 women were selected using cluster sampling and were divided into two groups of pregnant women and women after vaginal delivery. In order to evaluate spatial ability of samples the following tests were used: mental rotation test of Vandenberg, visualization test of Ekstrom, and water level task of Vasta. The data were analyzed using non-arametric test of chi-square test, and Mann-Whitney test.
    Result
    Mental rotation of spatial ability and drawing water line level in pregnant women significantly increased. However, it significantly decreased in women after natural delivery (p <0.001). Spatial visualization ability was not significant in both groups.
    Conclusion
    The results showed mental rotation of spatial ability and drawing water line level increases in pregnant women but decreases in women after natural delivery.