فهرست مطالب

Journal of Kerman University of Medical Sciences
Volume:18 Issue: 4, 2011

  • تاریخ انتشار: 1390/07/13
  • تعداد عناوین: 9
|
  • نوشین پرورش *، حسن ضیاء الدینی، نوذر نخعی، آرش ناهید، هلیا صفوی، بهرام سجادی صفحه 291
    مقدمه

    اختلالات روانی در کشورهای پیشرفته جهان به وسیله غربال گری و مصاحبه بالینی شناسایی می شوند. با توجه به اینکه مطالعات همه گیرشناسی اختلالات روانی در کشور ما کوتاه مدت بوده و تعداد مطالعات انجام شده کم و محدود می باشد، پژوهش حاضر با هدف بررسی تعداد مبتلایان به اختلال روان پزشکی درافراد 15 سال و بالاتر در شهر کرمان و تعیین نوع بیماری انجام شد.

    روش

    در قدم اول 1527 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایاز بین خانواده های شهر کرمان انتخاب و پرسش نامه 28 سئوالی سلامت عمومی (GHQ – 28) به عنوان ابزار بررسی سلامت و غربال گری اختلالات روانی با مراجعه به درب منزل تکمیل شد. در این مطالعه نمره برش 6 و بالای 6 در نظر گرفته شد. در مرحله دوم از 490 نفری که این نمره برش را کسب کرده بودند (4/69%)، 340 نفردر مصاحبه بالینی DSM – IV شرکت کردند.

    یافته ها

    در مجموع 1/32 درصد از افراد (5/34 درصد زنان و 1/27 درصد مردان) مبتلا به اختلال روان پزشکی بودند. فراوانی اختلالات روان پزشکی در میان اشخاص 65 ساله و بالاتر، 1/35 درصد، اشخاص 64 – 45 ساله 3/35 درصد، افراد مطلقه 100 درصد، افراد بیوه و همسر مرده 8/45 درصد، افراد بی سواد 2/40 درصد، دانشجویان و دانش آموزان 9/36 درصد، افراد خانه دار 7/34 درصد و افراد با سطح پایین اقتصادی اجتماعی 8/34 درصد بود که به طور مشخص بیشتر از سایر افراد این نمونه بود. همان طور که انتظار می رفت بیماری اختلال افسردگی اساسی و هراس به ترتیب با فراوانی 8/6 درصد و 3/4 درصد در این مطالعه شایع ترین اختلالات روان پزشکی شناخته شدند. فراوانی اختلال اضطراب منتشر 8/2 درصد، اسکیزوفرنیا 9/. درصد و اختلال دوقطبی تیپ یک 3/. درصد به دست آمد.

    نتیجه گیری

    میزان اختلال افسردگی و اختلال اضطراب منتشر از دیگر مطالعات داخلی شایع تر بوده و با بعضی مطالعات خارجی مطابقت دارد. تفاوت های فرهنگی و ابزارهای غربال گری می تواند از دلایل این تفاوت باشد.یافته های پژوهش می تواند به برنامه ریزان در تدوین برنامه های اجرائی بهداشت روان کمک کند.

    کلیدواژگان: اپیدمیولوژی، اختلالات روان پزشکی، بزرگسالی، پایان نوجوانی، پرسش نامه سلامت عمومی
  • علی حسین زینال زاده چینی بلاغ، احمد کوشا، ملیحه طالبی، مریم اختری صفحه 301
    مقدمه
    کم کاری مادرزادی تیروئید یکی از شایع ترین علل قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی در تمام دنیا است. شیوع این اختلال در جوامع و نقاط مختلف کشور ایران متفاوت بوده است. هدف از این مطالعه بررسی شیوع کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان زنده متولد شده در استان آذربایجان شرقی طی سال 1388 می باشد.
    روش
    این مطالعه توصیفی تحلیلی به صورت مقطعی و به روش سرشماری بر روی 62459 نوزاد زنده متولد شده استان آذربایجان شرقی از فروردین تا اسفندماه 1388 انجام شده است. از پاشنه نوزادن (ترجیحا در روز5-3 تولد) نمونه خون با اتولانست گرفته شد و پس از انتقال به فیلتر کاغذی و انجام آزمایش در صورتی که TSH مساوی یا بیشتر از 5mu/L بود تست سرمی تایید تشخیص به روش الیزا انجام و با توجه به دستورالعمل کشوری در صورتی که TSH بیشتر از 10mu/L یا T4 کمتر از 6.5μg/dl بود بیماری تایید و نوزاد تحت درمان قرار می گرفت. داده ها توسط نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میزان فراخوان در میان نوزادان مورد مطالعه 5/2% بود. تعداد بیماران شناسایی شده 94 مورد شامل 55 (5/58%) پسر و 39 (5/41%) دختر بودند. شیوع بیماری در نوزادان پسر، دختر و کل به ترتیب: 1 در 588، 1 در 769 و 1 در666 بود که اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود. شیوع بیماری در فصل های بهار تا زمستان دارای اختلاف معنی دار نبود و به ترتیب: 1در 833، 1در 943، 1 در 492 و 1در 588 بود. بیشترین و کمترین موارد بیماری به ترتیب مربوط به تبریز (7/27%) و آذرشهر و کلیبر (صفردرصد) بود. میانگین سن مادران دارای نوزاد بیمار 2/6 ± 22/26 سال بود. میانگین وزن نوزادان بیمار 652 ± 3300 گرم بود. در 76% از نوزادان زمان انجام نمونه گیری در روز 5-3 و در 89% از آنها زمان اعلام نتیجه آزمایش درکمتر از 13 روز بود. میانگین زمان شروع درمان بر حسب سن نوزاد به روز 1 ± 7/2 روز بود. در 5/97% از نوزادان غر بالگری شده مقادیر TSH کمتر از 5mu/L بود
    نتیجه گیری
    شیوع کم کاری مادرزادی تیروئید در استان آذربایجان شرقی به طور قابل توجهی از مقادیر جهانی و کشوری بالاتر است که استمرار و تقویت برنامه غربال گری نوزادان را اجتناب ناپذیر می سازد. از طرفی مطالعات تکمیلی برای روشن شدن عوامل مرتبط با آن از اولویت های پژوهشی نظام سلامت در استان می باشد.
    کلیدواژگان: آذربایجان شرقی، هیپوتیروئیدی مادرزادی، شیوع، غربال گری، نوزادان
  • محمد عزیزی فر، کاظم ندافی، حسین جباری، علیرضا امیدی اسکویی، یاسر تبرایی صفحه 309
    مقدمه
    رنگ های با پایه نانو سیلور یکی از فن آوری ها نوینی است که خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی از خود نشان داده و با توجه به وجود آلودگی های قارچی در بیمارستان، در این مطالعه این اثر بررسی شده است.
    روش
    با توجه به بستری بیماران پیوندی و حساسیت آنها به عفونت های بیمارستانی دو اتاق مشابه در بخش نفرولوژی انتخاب و یکی از آنها با رنگ نانو سیلور و دیگری با رنگ معمولی رنگ آمیزی شد. از دو روش نمونه برداری سواپ استریل و پلیت روباز استفاده گردید و در مجموع 350 نمونه از اتاق های مورد و شاهد برداشته شد. سپس واحدهای تشکیل دهنده کلنی در روش پلیت روباز و کشت سطحی در اتاق های مورد و شاهد با هم مقایسه شد.
    یافته ها
    از نظر میانگین واحدهای تشکیل دهنده کلنی دو اتاق مورد و شاهد در هر دو روش پلیت رو باز و کشت سطحی اختلاف معنی داری نشان دادند (به ترتیب 000/0>P و 001/0>P). در بررسی تاثیر گذشت زمان در خاصیت رنگ نانو سیلور نیز مقادیر Pvalue برای هر روش به ترتیب برابر 165/0 و 644/0 به دست آمد.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه تاثیر رنگ نانو سیلور در کاهش آلودگی قارچی در سطوح و هوا به اثبات رسید و مشخص شد که گذشت زمان در مدت مطالعه تاثیری در راندمان رنگ نداشته است و تاثیر رنگ نانو سیلور در کاهش آلودگی قارچی روی سطوح بیشتر از هوا می باشد.
    کلیدواژگان: آلودگی قارچی، بیمارستان، نانو سیلور
  • علی اصغر وحیدی*، سعیده پرورش، محمدحسین ترابی نژاد، اکبر احمدی، رضا محمدی صفحه 318
    مقدمه

    بتا- تالاسمی ماژور یک بیماری مزمن و البته بسیار پرهزینه برای سیستم بهداشتی کشور می باشد. تظاهرات بیماری تالاسمی در صورت تزریق منظم خون کمتر شده اما در مقابل عوارض هموسیدروز را به دنبال خواهد داشت. هدف از این مطالعه بررسی عوارض بیماری در مراجعه کنندگان مرکز بیماری های خاص کرمان، بدون در نظر گرفتن محدودیت سنی بود.

    روش

    این مطالعه بر روی بیماران بتا - تالاسمی ماژور مراجعه کننده به مرکز بیماری های خاص (موسسه ثامن الحجج) کرمان طی نیمه دوم سال 1387 انجام شد. افرادی که کمتر از 8 بار در سال خون دریافت می کردند از مطالعه حذف شدند. از هر کدام از بیماران شرح حال و معاینه بالینی به عمل آمده و به همراه مشخصات فردی و سابقه و نتایج آزمایشات اولیه در پرونده بیمار ثبت شد.

    یافته ها

    در مجموع 340 بیمار مورد بررسی قرار گرفتند که4/54% آنها زن، 76/51% در گروه سنی 15-0 سال، 64/37% در گروه سنی 24-16 سال و 58/10% درگروه سنی 25 سال به بالا بودند. در میان بیماران 5/3% هیپوتیروئید بودند اما هیچ موردی از هیپوتیروئیدی در افراد زیر پانزده سال یافت نشد و 5/8% از افراد مبتلا به عارضه هیپوپاراتیروئیدی بودند. شایع ترین عارضه یافت شده در میان تمامی بیماران اختلال گنادی بود که بیشترین تعداد (6/80%) در محدوده سنی بالای 25 سال بودند و در کل 7/29% جمعیت مبتلا به هیپوگنادیسم بودند. هیچ موردی از اختلال کلیوی یا اختلال آدرنال وجود نداشت. شیوع عوارض قلبی 1/9% بود و 3/2%افراد اختلال کبدی داشتند که سن افراد مبتلا بالای 15 سال بود. شیوع ویروس های هپاتیت B و هپاتیت Cو HIV به ترتیب 5/2%،33% و 0% بود.

    نتیجه گیری

    سن مستقیما با شیوع اکثر این عوارض در ارتباط بود و هر چند هیچ ارجحیت جنسی معنی داری به دست نیامد، توجه بیشتر به ویژه در سنین بالای 15 سال در مورد ارزیابی های روتین توصیه می شود. از آنجا که بر اساس این مطالعه آندوکرینوپاتی ها و بیماری های قلبی و کبدی در میان بالغین جوان مبتلا به بتا- تالاسمی ماژور هنوز هم شایع می باشند، تشخیص به موقع، اقدامات درمانی مناسب و کنترل و معاینه منظم بیماران می تواند از بروز عوارض جلوگیری کند.

    کلیدواژگان: بتا، تالاسمی ماژور، آندوکرینوپاتی، اختلال قلبی، اختلال کبدی، فریتین، هموسیدروز
  • سودابه اعتمادی، ناصرضیاعلی*، زهرا بابایی، مجید فصیحی هرندی، ارغوان ضیاعلی، زهرا سالاری، حسین کامیابی صفحه 330
    مقدمه

    ژیاردیازیس بیماری انگلی انسان بوده که عامل آن تک یاخته تاژکداری به نام ژیاردیا دئودنالیس (ژیاردیا لامبلیا) می باشد. ژیاردیا یکی از شایع ترین عوامل اسهال در انسان و هم چنین انگل شایع تعدادی از مهره داران می باشد. بررسی ژنوتایپی این تک یاخته در بیماران مبتلا به ژیاردیاژیس و علایم بالینی آنها از اهداف این مطالعه بوده است.

    روش

    در این مطالعه در مجموع تعداد 352 نمونه مدفوع از بیماران مبتلا به ژیاردیازیس از مراکز درمانی واقع در شهر کرمان با استفاده از روش فرمالین – اتر، مورد آزمایش قرار گرفت. در 30 نمونه مدفوع با تعداد مناسب کیست ژیاردیا، ابتدا تخلیص DNA، سپس تعیین ژنوتایپ به روش PCR-RFLP بر روی توالی ژن گلوتامات دهیدروژناز(gdh) انجام گرفت. داده های مربوط به علایم بالینی بیماران از طریق پرسش نامه تهیه و ارتباط آن با نتایج مولکولی مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها

    در 352 بیمار مبتلا به ژیاردیازیس بیشترین میزان آلودگی در سنین 12-0 سال بود که در مقایسه با گروه های سنی بالاتر اختلاف معنی داری را نشان می داد (0001/0>P). در این بیماران شایع ترین علایم بالینی درد شکمی (7/71%)، اسهال (69 %)، کرامپ شکمی (1/54%) و کمترین علامت بی حالی (4/20%) و تب (1/16%) بود. بررسی ژنوتایپی 30 نمونه از بیماران مبتلا به ژیاردیازیس به ترتیب 18 نمونه (60%) را گروه All، 5 نمونه (6/16%) را گروه Al و 7 نمونه (4/23%) را گروه Blll نشان داد. در این بیماران بین علایم بالینی اسهال، درد شکمی و تهوع و ژنوتایپ انگل ارتباط معنی داری مشاهده گردید (05/0>P).

    نتیجه گیری

    فراوانی ژیاردیازیس بیشتر در سنین زیر 12 سال بود، اما علایم بالینی در سنین مختلف و جنس مذکر و مونث تقریبا یکسان بود. بین گروه ژنوتایپی A و اسهال ملایم و متناوب و بین گروه B و اسهال پایدار همبستگی دیده شد.

    کلیدواژگان: ژیاردیا، علایم بالینی، ژنوتایپ، گلوتامات دهیدروژناز، کرمان
  • علیرضا فرنام، حسین قلی زاده، جابر پیرزاده، عیسی حکمتی، احمد رسولوند صادقی صفحه 339
    مقدمه
    فراشناخت به عنوان یک عامل مهم در تکوین و تداوم اختلالات روانی گوناگون، به ویژه اختلال وسواسی- اجباری و افسردگی در نظر گرفته می شود. هدف مطالعه حاضر مقایسه باورهای فراشناختی در بین بیماران افسرده، وسواسی- اجباری و گروه سالم بود.
    روش
    50 نفر بیمار افسرده و 49 بیمار وسواسی به شیوه نمونه گیری در دسترس از بین بیماران مراجعه کننده به کلینیک روانپزشکی بزرگمهر و مراکز مشاوره شهر تبریز انتخاب شدند. گروه کنترل نیز به تعداد 51 نفر بعد از همتاسازی با گروه های بیمار از میان دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تبریز به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. آزمودنی ها به پرسشنامه های افسردگی بک (BDI-II)، سیاهه وسواسی- اجباری مادسلی (MOCI) و پرسشنامه باورهای فراشناختی (MCQ-30) پاسخ دادند.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان دادند که بین گروه سالم با بیماران افسرده و وسواسی در نمره کل فراشناخت و نیز تمامی خرده مقیاس ها تفاوت معنی دار (001/0>P) وجود دارد. اما بیماران افسرده فقط در نمره کل و خرده مقیاس باورهای منفی کلی با بیماران وسواسی تفاوت معنی دار داشتند (05/0>P).
    نتیجه گیری
    به طورکلی نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان می دهد که بیماران افسرده و وسواسی با اختلال در بسیاری از مؤلفه های باورهای فراشناختی همراه هستند.
    کلیدواژگان: باورهای فراشناختی، افسردگی، اختلال وسواسی، اجباری
  • انسیه مسعود حمیدی، محمد خاکساری، خاطره هژبری صفحه 349
    مقدمه
    در طب سنتی برای معالجه و درمان بی نظمی ضربان قلب و تنظیم فشارخون از داروهای گیاهی گل گاوزبان (Echium amoenum) و لیموعمانی (Citrus auranti floria) استفاده می شود. هدف مطالعه حاضر بررسی اثر مصرف جوشانده این گیاهان بر ضربان قلب و فشارخون در موش صحرایی نر است.
    روش
    به 10 گروه موش صحرایی نر از طریق گاواژ به ترتیب 100 و 200 و 400 و 600 میلی گرم بر کیلوگرم جوشانده گل گاوزبان، 250 میلی گرم بر کیلوگرم لیموعمانی و از هر یک از دوزهای گل گاوزبان توام با 250 میلی گرم بر کیلوگرم لیموعمانی به مدت 6 روز خورانده شد. گروه کنترل نیز آب دریافت می کردند. سپس فشارخون و ضربان قلب قبل و بعد از تزریق فنیل افرین از طریق دم حیوان به روش غیرتهاجمی اندازه گیری شد.
    یافته ها
    مصرف جوشانده گل گاوزبان اثر افزایش دهندگی فشارخون پایه را داشت و گروه های دریافت کننده 400 و 600 میلی گرم بر کیلوگرم گل گاوزبان با گروه کنترل اختلاف معنی داری داشتند (05/0>P) و هم چنین این اثر افزایشی در فشارخون بالاتر (فشار بعد از تزریق فنیل افرین) به طور معنی داری بیشتر از فشار پایه بود (05/0>P). مصرف توام گل گاوزبان و لیموعمانی موجب کاهش ضربان قلب پایه و ضربان قلب بعد از تزریق فنیل افرین شد. بیشترین اثر مربوط به عصاره لیموعمانی و مخلوط لیموعمانی و گل گاوزبان با دوز 100میلی گرم بر کیلوگرم بود. هم چنین بین گروه دم کرده گیاهان مزبور و گروه کنترل از نظر ضربان قلب پایه اختلاف معنی داری وجود داشت (05/0>P). خاصیت پایین آورندگی ضربان قلب این عصاره ها بیش از خاصیت پایین آورندگی فنیل افرین با دوز 688/6 میلی گرم بر کیلوگرم بود (05/0>P).
    نتیجه گیری
    گل گاوزبان دارای اثر افزایش دهندگی فشارخون به ویژه در فشاربالا است، بنابراین در فشارخون بالا توصیه نمی شود و هم چنین مصرف دم کرده لیموعمانی و مخلوط آن با گل گاوزبان برای کاهش ضربان قلب پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: گل گاوزبان، لیموعمانی، فشارخون، ضربان قلب
  • مسیب یارمحمدی واصل صفحه 358
    مقدمه
    اجتماع درمان مدار رویکردی است که به افراد دچار مشکل مصرف مواد کمک می کند. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی اجتماع درمان مدار بر افزایش مهارت های زندگی و کاهش عود در مردان معتاد می باشد.
    روش
    این پژوهش بر اساس طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون پس آزمون و پی گیری انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه مردان مصرف کننده مواد مراجعه کننده به مراکز اجتماع درمان مدار بود. نمونه پژوهش به صورت نمونه گیری خوشه ایاز مراکز اجتماع درمان مدار همدان، اصفهان و یزد انتخاب شد و شامل 442 نفر مصرف کننده مواد بود که در طی دو سال ارزیابی شدند. در این مطالعه مراجعان در سه نوبت پیش آزمون (زمان پذیرش)، پس آزمون (3 تا 6 ماه پس از درمان) و پی گیری (یک سال پس از درمان) با استفاده از پرسش نامه های مهارت های زندگی و تست مرفین مورد آزمون قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج تحلیل داده ها نشان داد که اجتماع درمان مدار مهارت های زندگی (مهارت حل مساله، ارتباطی، خودآگاهی، مدیریت هیجان ها، مهارت ابراز وجود و خودمراقبتی) مردان مصرف کننده مواد را افزایش داده (05/0>P) و هم چنین پس از یک سال در کاهش عود مردان به مصرف مواد مؤثر بوده است.
    نتیجه گیری
    این مطالعه شواهدی را فراهم کرده است که برنامه اجتماع درمان مدار در درونی سازی مهارت های زندگی و کاهش عود در مردان معتاد مؤثر است.
    کلیدواژگان: اجتماع درمان مدار، مهارت زندگی، مردان معتاد، عود، اعتیاد
  • علیرضا چوبینه، احمد سلطان زاده، سید حمیدرضا طباطبایی، مهدی جهانگیری صفحه 369
    مقدمه
    نوبت کاری به روش های گوناگونی اجرا می شود که هر یک دارای ویژگی ها، مزایا و معایب خاص خود می باشند. هدف از انجام این مطالعه عبارت است از: الف) تعیین نوع برنامه های نوبت کاری در صنایع پتروشیمی، ب) مقایسه برنامه های رایج از نظر شیوع مشکلات بهداشتی، پ) پیشنهاد برنامه مناسب برای کاهش مشکلات بهداشتی ناشی از نوبت کاری.
    روش
    این مطالعه مقطعی در 14 شرکت پتروشیمی وابسته به شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام گرفت و در آن 987 نوبت کار شرکت نمودند. داده ها به وسیله پرسش نامه حاوی سؤالاتی در زمینه ویژگی های جمعیتی، برنامه نوبت کاری و مشکلات بهداشتی گردآوری شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 11.5 انجام گرفت.
    یافته ها
    در بین 987 نوبت کار مطالعه شده، 27% در برنامه 3ص-3ع-3ش-3 استراحت، 61% در برنامه 4ص-4ع-4ش-4 استراحت و 12% نیز در برنامه 12 ساعتی مشغول به کار بودند. شیوع مشکلات بهداشتی اعم از اختلالات گوارشی، قلبی-عروقی و اسکلتی-عضلانی در کارکنان مورد مطالعه بر اساس نوع برنامه نوبتی نشان داد که شیوع برخی اختلالات گوارشی، قلبی-عروقی و اسکلتی-عضلانی در بین نوبت کارانی که در برنامه 4ص-4ع-4ش-4 استراحت قرار داشتند، کمتر از نوبت کاران در دو برنامه دیگر بود (05/0>P). علاوه بر آن، یافته های مطالعه نشان داد که شیوع مشکلات بهداشتی در نوبت کاران برنامه 12 ساعته بیش از شیوع آن در نوبت کاران برنامه 3ص-3ع-3ش-3 استراحت می باشد.
    نتیجه گیری
    برنامه 12 ساعته نسبت به برنامه های 8 ساعته 3ص-3ع-3ش و 4ص-4ع-4ش مشکلات بهداشتی بیشتری را برای نوبت کاران ایجاد نموده و لذا می بایست تغییر کرده و استفاده از آن کنار گذاشته شود. بر این اساس، پیشنهاد می شود از برنامه های سه نوبتی 8 ساعته با گردش سریع ساعتگرد استفاده شود.
    کلیدواژگان: برنامه نوبت کاری، مشکلات بهداشتی، صنایع پتروشیمی، ایران
|
  • Parvaresh N., Ziaaddini H., Nakhei N., Nahid A., Safavi H., Sajadi B Page 291
    Background and Aims

    In developed countries mental disorders are recognized by screening questionnaires and clinical interviews. Since there is a limited number of epidemiological studies about mental disorders in Iranian population, the present study was performed to find the prevalence and type of mental disorders among Kerman residents older than 15 years old.

    Method

    At the first step, GHQ – 28 was completed door – side for 1527 residents selected through stratified cluster sampling. The cut off point of 6 was considered as disorder presence. At the second step, 490 ones who had obtained the cut off point participated in DSM – IV clinical interview.

    Results

    In whole, 32.1% (34.5% female and 27.1% male) were diagnosed as psychiatrically ill. The frequency of mental disorders was 35.1% among those over 65 years, 35.3% among 45 – 64 years subjects, 100% in divorced, 45.8% in widows, 40.2% in illiterates, 36.9% in students, 34.7% in housewives and 34.8% in low socioeconomic class. Major depressive and panic disorders were the most frequent disorders (6.8% and 4.3% respectively). The frequency of generalized anxiety disorder was 2.8%, schizophrenia was 0.9% and Bipolar disorder was 0.3%.

    Conclusion

    The frequencies of major depressive and generalized anxiety disorder were higher than other studies in Iran and similar to some studies from other countries. Different cultures and screening questionnaires maybe some reasons for these incompatibilities. The results of this study my help mental health providers to improve their programs.

  • Zeinalzadeh Ah, Kousha A., Talebi M., Akhtari M Page 301
    Background and Aims
    Congenital hypothyroidism (CH) is one of the most common preventable causes of mental retardation throughout the world. The aim of this study was to investigate the prevalence of CH among newborns of East Azerbaijan province in 2009-2010.
    Methods
    This descriptive analytic study was performed by using census cross- sectional method on 62459 neonates in East Azerbaijan province from 21st March 2009 to 20th March 2010. Blood samples were taken within the 3rd -5th days of life by lancet sticking of neonatal heel and transferred to filter papers for measuring TSH level. In the case of TSH ≥ 5mu/l, additional confirmation tests were done and confirmed cases based on serum confirmation test (TSH>10 mu/l or T4<6.5mg/dl) underwent treatment according to the national guidelines. Data were analyzed by SPSS software.
    Results
    The recall rate was 2.5%. Total number of patients was 94, including 55 males (58.5%) and 39 females (41.5%). Prevalence in males, females and overall was respectively 1:588, 1:769 and 1:666, with no significant difference. Seasonal prevalence was respectively 1:833, 1:943, 1:492 and 1:588 that shows no significant difference among four seasons. The highest prevalence was in Tabriz (27.7%) and the lowest in Azarshahr (0%) and Kaleibar (0%). Mean maternal age of affected neonates was 26.22 ± 6.2 years. Mean neonate's weight was 3500 ± 652 grams. In 76% of neonates time of sampling was in the 3rd -5th days of life and in 89% of them test result was announced before 13th day. Mean treatment onset based on neonate's age was 2.7±1 day. In 97.5% of screened neonates TSH level was less than 5 mu/l.
    Conclusion
    The prevalence of CH in East Azerbaijan province is significantly higher than national and worldwide levels that requires continuation and reinforcement of neonatal screening programs. On the other hand, comprehensive and complementary studies for recognizing relevant factors are among priorities of health system research in this province.
  • Azizifar M., Naddafi K., Jabbari H., Omidi Oskouei A., Tabaraii Y Page 309
    Background and Aims
    Nanosilver-based paint is a new technology with antimicrobial and antifungal characteristics. These characteristics were investigated in this study with regard to fungal contamination in hospitals.
    Method
    Regarding hospitalization of transplant patients and their sensitivity to hospital infections, two similar rooms were selected in nephrology ward. One of them was painted with Nanosilver paint and the other one with ordinary paint. Sampling was done via Swap Sterile and Open Plate. A total of 350 samples was obtained and colony-forming units in Open Plate and Surface Culture methods in case and control rooms were compared.
    Results
    Mean colony- forming units in case and control groups showed significant difference in both open plate and surface culture methods (P<0.000, P<0.001 respectively). In studying the effect of time passing on the effectiveness of nanosilver paint, P values were 0.165 and 0.644 for open plate and surface culture methods respectively.
    Conclusion
    It was found that Nanosilver paint is indeed effective in reducing both air and surface fungal contamination, but it is more effective on surface. Moreover, the passing of time had no effect on the effectiveness of the paint.
  • Vahidi Aa, Parvaresh S., Torabinegad Mh, Ahmadi A., Mohammadi R Page 318
    Background and Aims

    Major β -thalassemia is a chronic and costly disease for health care system. Although regular transfusion reduces the disease complications, it is associated with complications of hemosiderosis. This study was performed to determine β – thalassemia complications in patients referred to Kerman center for special diseases regardless of their age.

    Methods

    This cross-sectional study was conducted on major β-thalassemia patients referred to Samen-al Hojaj institute in Kerman city during winter 2008 to spring 2009. Those with less than 8 blood transfusion sessions in year were excluded. The results of Physical examination, history, demographic information and laboratory tests were recorded for each patient.

    Results

    In whole, 340 patients were participated of whom, 54.4% were females, 51.76% were below 15 years old, 37.64% were between 16-24 years old and 10.58% were older than 25 years old. The prevalence of hypothyroidism was 3.5%. There was no case of hypothyroidism in the age group ≤15 years old. The prevalence of hypoparathyroidism was 8.5%. The most common complication was gonad disorder with the highest prevalence (80.6%) in patients over 25 years old. There was no case of renal or adrenal diseases. The incidence of heart disorders was 9.1% and 2.3% had hepatic disorder that all were older than 15 years old. The prevalence rates of HBV, HCV, HIV were 2.5%, 33% and 0% respectively.

    Conclusion

    Regarding the direct correlation between age and prevalence of complications, performing routine evaluations especially for those older than 15 years is recommended. Since endocrinopathies and liver and heart diseases are common in adult patients with major β – thalassemia, early diagnosis and regular physical examinations are necessary for prevention of complications.

  • Etamadi S., Zia-Ali N., Babai Z., Fasihi Harandi M., Zia-Ali A., Salari Z., Kamyabi H Page 330
    Background and Aims

    Giardiasis is one of the human parasitic diseases caused by a flagellate protozoan named Giardia duodenalis (G.lamblia). Giardia is one of the most common organisms causing diarrhea in human and also a common gastrointestinal parasite in vertebrates.

    Methods

    A total of 352 stool samples were collected from patients infected with giardiasis referred to health centers in Kerman city. Samples were examined by formalin- ether concentration procedure. First, DNA extraction was performed on 30 stool samples containing adequate Giardia cysts and then PCR-RFLP was done on glultamate dehydrogenase (gdh) marker. Clinical signs of patients were recorded in a questionnaire and their relationships with molecular results were analyzed.

    Results

    The highest rate of infection was in the age group of 0-12 years with significant difference with other age groups (P<0.0001). The most common clinical signs were abdominal pain (71.7%), diarrhea (69%), abdominal cramping (54.1%) and the least common signs were malaise (20.4%) and fever (16.1%). Of all 30 isolates, 18 samples (60%) were found as genotype All, 5 ones (16.7%) belonged to Al assemblage and 7 samples (23.3%) were BIII assemblage. There was a significant difference between genotyping of Giardia and clinical signs of diarrhea, abdominal signs and nausea (P<0.05).

    Conclusion

    Higher prevalence of Giardiasis was found in the age group below 12 years, but clinical signs in different age groups and two sexes were identical. Assemblage A showed correlation with mild intermittent diarrhea and assemblage B had correlation with persistent diarrhea.

  • Farnam Ar, Gholizadeh H., Pirzadeh J., Hekmati I., Rasulvand Sadeghi A Page 339
    Background and Aims
    Metacognition is considered as an important factor in the genesis and continuation of various psychological disorders, particularly obsessive-compulsive disorder and depression. The aim of this study was comparison of Metacognitive beliefs in Major depression disorder (MDD), obsessive-compulsive disorder (OCD) and healthy groups.
    Methods
    A total of 50 depressive patients and 49 OCD patients were selected by available sampling from the patients referred to psychiatric clinic of Bozorgmehr and consulting centers of Tabriz. The control group consisted of 51 matched individuals selected from students and staff of Tabriz University of Medical Sciences. All patients were asked to complete Beck Depression Inventory (BDI-II), Maudsley obsessive-compulsive Inventory (MOCI) and Metacognitive Questionnaire (MCQ-30).
    Results
    Both OCD and MDD groups showed significant difference with healthy group in metacognition total score and all subscales (P<0.001). MDD group had a significant difference with OCD group only in general negative beliefs and metacognition total score (P<0.05).
    Conclusion
    Overall, the results of this study indicate that depression and obsessive- compulsive disorder are associated with disturbed Metacognitive beliefs.
  • Hamidi Em, Khaksari M., Hojabri Kh Page 349
    Background and Aims
    Echium amoenum and Citrus aurantifolia are used in traditional medicine for the treatment of cardiac arrhythmia and regulation of blood pressure. In this study the effects of co-administration of these herbs on heart rate and blood pressure of rats before and after phynelephrine injection were investigated.
    Methods
    Ten groups of rats respectively received 100, 200, 400 and 600 mg/kg Echium Amoenum, 250 mg/kg Citrus Aurantiflia and combination of 250 mg/kg Citrus Aurantiflia with 100, 200, 400 and 600 mg/kg Echium Amoenum for 6 days. Control group received water. Blood pressure and heart rate before and after phynelephrine injection were measured and compared among groups.
    Results
    Echium amotnum at 400 and 600 mg/kg dozes significantly increased blood pressure of rats in comparison to the control group (P<0.05) and this effect was more significant after phynelephrine injection (P<0.05). Echium amoenum in combination whit citrus aurantiflia decreased heart rate after phynelephrine injection and also in comparison to the control group. This decreasing effect was more than the effect of 6.688 mg/kg phynelephrine (P<0.05).
    Conclusion
    Since Echium amoentum has an increasing effect on blood pressure especially in higher blood pressures, it is not suggested for those with hypertension. Co-administration of Echium amoentum and Citrus aurantiflia is recommended for decreasing heart rate.
  • Yarmohammadi Vasel M Page 358
    Background and Aims
    Therapeutic community (TC) is an approach that its primary aim is to help people with problems of substance abuse. The aim of the present study was to examine the efficacy of TC in the improvement of life skills and reduction of relapse in male addicts.
    Method
    This research was a quasi-experimental study by using pre-post tests and Follow-up. Research population constitutes all male substance abusers referred to the TC centers of Hamedan, Isfahan and Yazd. samples were selected by stratified sampling in TC centers of mentioned cities and included 442 substance abusers. They were examined during 2 years in three stages of pretest (admission time), posttest (3-6 months after the treatment) and Follow-up (1-year after the treatment) using life skills questionnaire and morphine test.
    Results
    Therapeutic community significantly increased life skills (problem solving, emotion management, communication skill, assertive skill, self awareness and self care skill) of substance abusers after 3 to 6 months of treatment (P < 0.05) and was effective in reduction of relapse after 1 year.
    Conclusion
    This study provides evidence that TC program is effective in internalizing life skills and can reduce the rate of relapse.
  • Choobineh Ar, Soltanzadeh A., Tabatabaee Shr, Jahangiri M Page 369
    Background and Aims
    Shift work is programmed in various schedules, each has its own advantages and disadvantages. The main purposes of this study were: a) to determine common shift schedules used in petrochemical industries, b) to compare shift work health-related problems among employees working in different shift schedules and c) to recommend appropriate shift schedule.
    Methods
    This cross-sectional study was carried out at 14 petrochemical companies. Study population consisted of 987 shift workers. Data on demographic features, shift schedule and adverse effects of shift work were collected via anonymous questionnaire. Statistical analyses were performed using SPSS, version 11.5.
    Results
    Among 987 studied shift employees, 27% worked in 3M-3E-3N-3Res, 61% in 4M-4E-4N-4Res and 12% in 12-hour schedules. Health problems such as gastrointestinal, cardiovascular and musculoskeletal disorders among 4M-4E-4N-4Res schedule shift workers were significantly less prevalent than other schedules (P<0.05). Furthermore, the results showed that the prevalence rates of health problems among 12-hour schedule shift workers were higher than 3M-3E-3N-3Res schedule workers.
    Conclusions
    Since 12-hour schedule caused higher rates of gastrointestinal, cardiovascular and musculoskeletal disorders among shift workers as compared with 4M-4E-4N-4Res and 3M-3E-3N-3Res schedules, it should be avoided in shift system. Based on the results, 8-hour schedules with clockwise rapid rotation are recommended.