فهرست مطالب

نشریه بوم شناسی گیاهان زراعی
سال ششم شماره 3 (پیاپی 20، پاییز 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/10/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • امیر پزشکی، سلیمان جمشیدی، محمدعلی باغستانی میبدی صفحه 1
    به منظور بررسی تاثیر علف کش های مختلف بر کنترل علف های هرز مزارع سورگوم جارویی رقم محلی گلبوس در شرایط مزرعه، آزمایشی در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار در منطقه آچاچی میانه انجام شد. علف کش های مورد استفاده شامل آترازین به صورت پیش کاشت + آلاکلر به صورت پیش رویشی، آترازین به صورت پیش رویشی + ارادیکان به صورت پیش کاشت، ارادیکان به صورت پیش کاشت، توفوردی ام ث پ آبه صورت پس رویشی + وجین علف های هرز، فورام سولفورون به صورت پس رویشی، نیکوسولفورون به صورت پس رویشی، آلاکلر به صورت پیش رویشی + توفوردی ام ث پ آبه صورت پس رویشی + وجین علف های هرز، آلاکلر به صورت پیش رویشی، آترازین به صورت پیش کاشت و تیمار شاهد شامل وجین دستی علف های هرز بودند. آترازین و توفوردی ام ث پ آ+ وجین دستی علف های هرز باریک برگ از نظر کنترل علف های هرز با تیمار وجین دستی اختلاف معنی داری نداشتند و در عین حال بر محصول گیاهسوز بودند. علی رغم کنترل مطلوب علف های هرز، تیمارهای آترازین + آلاکلر، آترازین + ارادیکان، آلاکلر، ارادیکان و توفوردی + آلاکلر + وجین دستی علف های هرز روی سورگوم گیاهسوزی داشتند. روش اعمال علف کش ها پیش از رویش نسبت به اعمال آن‎ها بعد از کاشت به صورت پیش و بعد از رویش، تاثیر مطلوب تری بر کنترل علف های هرز داشت. هم‎چنین کاربرد منفرد علف کش ها نسبت به کاربرد همزمان آن‎ها نتایج بهتری را دربرداشت.
    کلیدواژگان: ذرت خوشه ای، مدیریت علف های هرز، کنترل شیمیایی، آترازین، توفوردی
  • عبدالامیر راهنما صفحه 13
    تاریخ کاشت مناسب کلزا در شمال و جنوب خوزستان به‎واسطه تناوب زراعی، شرایط آب، خاک و اقلیم بسیار محدود می باشد، لذا تعیین رابطه عملکرد و اجزای عملکرد کلزا با تاریخ کاشت بسیار ضروری است. این آزمایش به صورت کرت های یک‎بار خرد شده در قالب طرح بلوک‎های کامل تصادفی با هفت تیمار، تاریخ کاشت در کرت های اصلی و دو رقم کلزا در کرت های فرعی طی دو سال زراعی اجرا گردید. نتایج نشان داد که تاخیر در کاشت کلزا سبب کاهش معنی دار عملکرد و اجزای عملکرد، درصد جوانه‎زنی، طول دوره گل‎دهی و رسیدگی، ارتفاع ساقه و افزایش معنی دار فاصله زمانی کاشت تا سبز شدن گردید. بین تاریخ کاشت با عملکرد و اجزای عملکرد کلزا همبستگی منفی و معنی داری در سطح احتمال 1% وجود داشت. در این تحقیق اول آبان ماه تاریخ کاشت مطلوب بوده و نتایج به دست آمده روند نزولی عملکرد هیبرید Hyola401 و رقم آزاد گرده‎افشان RGS003 را در تاریخ های کاشت نا مطلوب نشان داد. بر اساس نتایج این تحقیق، کاشت هیبرید Hyola401 از اول الی بیستم آبان ماه در اولویت اول و در صورت عدم امکان آن، کاشت رقم آزاد گرده افشان RGS003 در دامنه تاریخ کاشت اول الی آخر آبان ماه در خوزستان توصیه می شود.
    کلیدواژگان: کلزا، تاخیر در کاشت، تاریخ کاشت، عملکرد، اجزای عملکرد
  • معروف سی و سه مرده_فریدون کاوه_ابراهیم پذیرا_حسین صدقی_سید جمیل قادری صفحه 23
    شوری و افزایش سدیم خاک به علت تجمع نمک پدیده ای است که در اراضی فاریاب مناطق خشک و نیمه‎خشک اتفاق می‎افتد و اصلاح اراضی شور تاثیر بسزایی در افزایش تولید محصول دارد. کشاورزی فاریاب که از چند دهه قبل توسعه زیادی پیدا کرده است باعث افزایش شوری در اراضی آبی شده و افزایش اراضی آبی که در اثر تجمع نمک بصورت لم یزرع درآمده اند ساختار اجتماعی، اقتصادی و زیست بوم محلی را تهدید می کند. هدف اصلی این تحقیق بررسی میزان اعتبار مدل‎های تجربی شوری زدایی نمک‎های محلول خاک‎های شور و سدیمی و هم‎چنین ارایه فرمول تجربی مناسب جهت برآورد آب خاک‎شویی برای اصلاح خاک مناطق مورد نظر بوده است. بنابراین آزمایش خاک‎شویی روی 2 سری خاک، یکی سری خاک ابوبقال در زیر گروه Typic Salorthids در رده اریدی سول (Aridisals) با کلاس شوری و قلیائیت S4A4 (منطقه 1) و دیگری سری خاک رامین در زیر گروه Typic Torrifluvents در رده انتی سول (Entisols) با کلاس شوری و قلیائیت S3A2 (منطقه 2)، با استفاده از آب رودخانه کارون با چهار تیمار 25، 50، 75 و 100 سانتی‎متر آب خاک‎شویی و در سه تکرار تا عمق نمونه‎برداری 200 سانتی‎متری خاک در استوانه های مضاعف در جلگه خوزستان (شمال اهواز) انجام گرفت. نتایج نشان داد که با کاربرد 100 سانتی‎متر عمق آب خاک‎شویی در منطقه 1، 12/87% و در منطقه 2، 54/84% املاح تا عمق 100 سانتی‎متری شسته شده اند. هم‎چنین نتایج ارزیابی 18 مدل مختلف شوری‎زدایی نشان داد که در منطقه 1، مدل تجربی درجه سوم و در منطقه 2، مدل نمایی بالاترین همبستگی و دقت را دارا بودند.
    کلیدواژگان: شوری زدایی، مدل‎های تجربی، خاک‎شویی، جلگه خوزستان
  • شقایق شریفی توپراق قلعه، محمود پوریوسف میاندوآب، خشنود علیزاده صفحه 35
    با توجه به اهمیت گیاه ماشک گل خوشه‎ای در تغذیه دام، کشت در اراضی کم بازده، مقاومت به سرما و خشکی و هم‎چنین نقشی در حاصل‎خیزی خاک دارد، این آزمایش در سال 1386 در ایستگاه تحقیقات کشاورزی دیم کشور واقع در 25 کیلومتری جاده مراغه- هشترود اجرا شد. آزمایش به صورت فاکتوریل بر پایه طرح بلوک‎های کامل تصادفی در سه تکرار اجرا شد. عامل اول دولاین v.d (2440) و v.d (2446) و عامل دوم چهار فاصله ردیف کاشت، (5/17، 20، 5/22 و 25 سانتی متر) بودند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که فاصله ردیف 5/17 سانتی متر دارای بیشترین وزن خشک کل و عملکرد دانه بود. هم‎چنین فاصله ردیف 5/22 سانتی متر بیشترین درصد پوشش سبز را داشت. زیست توده خشک و زیست توده تر در مرحله گل‎دهی در فاصله ردیف 20 سانتی متری بیشتر از فاصله ردیف 25 سانتی متر بود و با دیگر فواصل ردیف کاشت اختلافی نشان نداد. وزن هزاردانه در فاصله ردیف 25 سانتی متر بیشتر از بقیه ردیف‎ها بود اما از نظر آماری فقط با فاصله ردیف 5/22 سانتی متر اختلاف معنی دار داشت. دولاین در هیچ یک از صفات مورد بررسی اختلاف معنی داری با یکدیگر نداشتند. نتایج به‎دست آمده مشخص می کند که به منظور تولید علوفه تر و خشک جهت مصرف دام در مرحله گل‎دهی، فاصله 20 سانتی متر مناسب تر از بقیه فواصل کاشت بوده است.
    کلیدواژگان: فواصل ردیف، لاین، ماشک گل خوشه ای، عملکرد، وزن خشک
  • بهروز صالحی، جعفر محمدی، محسن خدادادی صفحه 45
    به منظور بررسی اثر رقم، تراکم و آرایش کاشت بر عملکرد و اجزای عملکرد کلزا آزمایشی در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر در سال زراعی 87- 1386 به‎صورت اسپیلیت پلات فاکتوریل در قالب طرح بلوک‎های کامل تصادفی با چهار تکرار انجام شد. در این تحقیق ارقام لیکورد، طلایه و مودنا به‎عنوان فاکتور اصلی و دو عامل تراکم (بر اساس فاصله بوته روی ردیف 5، 5/12 و 20 سانتی‎متر و آرایش کاشت (به‎صورت زیکزاک و مستطیلی) به‎صورت فاکتوریل در کرت‎های فرعی در نظر گرفته شدند. صفات مورد ارزیابی شامل مراحل نمو، تعداد خورجین در گیاه، تعداد خورجین در واحد سطح، تعداد خورجین در هر شاخه، تعداد شاخه فرعی در گیاه، تعداد دانه در خورجین، وزن هزار دانه، عملکرد دانه، شاخص برداشت، درصد روغن و عملکرد روغن بود. نتایج نشان داد که رشد و نمو کلزا کمتر تحت تاثیر تراکم و آرایش کاشت قرار گرفت و در تمام تیمارها تقریبا بر هم منطبق بود، ولی زمان وقوع هر مرحله در سه رقم مورد آزمایش متفاوت بود. همه صفات مورد مطالعه تحت تاثیر رقم قرار داشتند. اثر تراکم بر تعداد خورجین در گیاه، تعداد خورجین در واحد سطح، تعداد شاخه فرعی در گیاه، تعداد دانه در خورجین، وزن هزار دانه، عملکرد دانه، شاخص برداشت و عملکرد روغن معنی‎دار بود. اثر آرایش کاشت بر تعداد خورجین در واحد سطح، تعداد خورجین در هر شاخه، تعداد دانه در خورجین، عملکرد دانه، شاخص برداشت و عملکرد روغن معنی‎دار بود. اثر متقابل رقم، تراکم و آرایش کاشت برای همه صفات معنی‎دار بود. در خصوص اثر رقم بر عملکرد دانه و درصد روغن به ترتیب رقم لیکورد و مودنا، در خصوص اثر تراکم بر عملکرد دانه، فاصله بوته روی ردیف 5 سانتی‎متر و در خصوص اثر آرایش کاشت بر عملکرد دانه و درصد روغن آرایش کاشت زیکزاک و نهایتا در بررسی متقابل رقم، تراکم و آرایش کاشت بر عملکرد دانه و درصد روغن به ترتیب رقم طلایه، فاصله بوته روی ردیف 20 سانتی‎متر و آرایش کاشت زیکزاک و رقم مودنا، فاصله بوته روی ردیف 20 سانتی‎متر و آرایش کاشت مستطیلی) تیمارهای برتر بودند. با توجه به این‎که هدف اصلی از کاشت این گیاه تهیه روغن آن می‎باشد، لذا تیمار طلایه، فاصله بوته روی ردیف 20 سانتی‎متر و آرایش کاشت زیکزاک به‎دلیل تولید بالای روغن (85/ 1571 کیلو گرم در هکتار) می‎تواند جهت کاشت در مناطق مشابه با شرایط این آزمایش توصیه گردد. بیشترین عملکرد دانه را رقم لیکورد (3245 کیلو گرم در هکتار) داشت که دارای بیشترین شاخص برداشت (94/30 درصد) بود. با افزایش فاصله بوته روی ردیف، عملکرد دانه و شاخص برداشت کاهش پیدا کرد. آرایش کاشت بر وزن هزار دانه و درصد روغن تاثیری نداشت، ولی سبب افزایش تعداد دانه در خورجین، تعداد خورجین در واحد سطح، شاخص برداشت و عملکرد روغن گردید.
    کلیدواژگان: رقم، تراکم بوته، آرایش کاشت و فاصله بوته روی ردیف
  • سید مرتضی عظیم زاده صفحه 57
    جهت بررسی تحمل به خشکی 12 رقم گندم، پژوهشی در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان در سال زراعی 84-1383 در دو آزمایش جداگانه به صورت آبی و دیم به اجرا در آمد. هر آزمایش به صورت بلوک‎ های کامل تصادفی و در سه تکرار انجام شد. طول هر کرت 5 متر و عرض آن 5/1 متر، مقدار بذر در واحد سطح 500 دانه در متر مربع در هر دو آزمایش آبی و دیم در نظر گرفته شد. در اوایل مرحله پرشدن دانه از برگ‎های گیاهان در هر کرت به منظور به‎دست آوردن نشت الکترولیت غشای و محتویات نسبی آب برگ‎ها نمونه برداری انجام شد. بعد از برداشت محصول، تعداد سنبله در متر مربع، وزن هزار دانه و عملکرد دانه محاسبه شد. با توجه به عملکرد هر رقم در شرایط آبی و دیم شاخص تحمل به خشکی (STI) و شاخص حساسیت به خشکی (SSI) محاسبه شد و داده های آزمایش به صورت مرکب تجزیه گردید. نتایج آزمایش نشان داد که ارقام چمران و کراس سبلان در محیط آبی با تولید 2005 و 2310 کیلوگرم در هکتار از عملکرد قابل قبولی برخوردار بودند. بیشترین تولید در محیط دیم نیز به ترتیب با تولید 648 و 551 کیلوگرم در هکتار متعلق به این دو رقم بود. رقم کراس سبلان و چمران به ترتیب دارای شاخص تحمل به خشکی معادل 8/6 و 6/6 بودند که در مقایسه با بقیه ارقام بیشتر بود. رقم کراس سبلان هم‎چنین دارای شاخص حساسیت به خشکی بالایی بود، ولی رقم چمران دارای شاخص تحمل به خشکی بالا و شاخص حساسیت به خشکی پایینی در مقایسه با سایر ارقام بود. نشت الکترولیت غشای نیز در رقم چمران در مقایسه با اکثر ارقام کمتر بود. با توجه به خصوصیات مذکور دو رقم کراس سبلان و چمران برای کشت در مناطقی که کشاورزان با محدودیت منابع آب روبرو هستند دارای برتری می باشند.
    کلیدواژگان: مقاومت به خشکی، حساسیت به خشکی، نشت الکترولیت، محتوی نسبی آب، گندم، عملکرد
  • محمد غلامی پرشکوهی، سعید سیف زاده، محسن حنیفی، مجید رشیدی صفحه 67
    ادوات خاک‎ورزی باید به نحوی انتخاب شوند که ضمن مصرف حداقل انرژی، شرایط مناسب جهت جوانه‎زنی و رشد ریشه در بستر بذر را در حد مطلوب فراهم آورند. در این تحقیق تاثیر روش‎های مختلف خاک ورزی شامل (آماده‎سازی زمین با گاو آهن برگردان‎دار و دو دیسک، گاو آهن قلمی و دو دیسک، دو بار دیسک و شاهد (خاک‎ورزی مرسوم) بر اجزای عملکرد محصول گلرنگ (درصد سبز شدن، تعداد غوزه در بوته، تعداد دانه در غوزه، وزن هزار دانه، درصد روغن، عملکرد دانه و عملکرد روغن) و شاخص های انرژی بررسی شد. نتایج تحقیق نشان داد که از نظر درصد سبز شدن بین تیمارها اختلاف معنی دار وجود داشته، ولی از نظر اجزای عملکرد هیچ‎گونه اختلاف معنی داری وجود ندارد. انرژی ورودی در تیمارها، دارای اختلاف بسیار معنی‎دار آماری بود که کم‎ترین انرژی مربوط به تیمار دوبار دیسک با میانگین 9652 مگاژول بود. تاثیر روش‎های خاک ورزی بر انرژی خروجی از مزرعه و بهره وری انرژی معنی دار نبود. نتایج این تحقیق نشان داد که بیشترین کارآیی انرژی مربوط به روش خاک ورزی دوبار دیسک می باشد.
    کلیدواژگان: انرژی، خاک ورزی، درصد سبزشدن، عملکرد، گلرنگ
  • بهرام میرشکاری صفحه 77
    به منظور دستیابی به رژیم آبیاری و کودی مناسب در بابونه با تکیه بر برخی صفات مرتبط با عملکرد، آزمایشی در تبریز در سال زراعی 1386 به صورت اسپلیت فاکتوریل بر پایه طرح بلوک های کامل تصادفی با سه فاکتور دور آبیاری (I) شامل 6، 12 و 18 روز یک‎بار به عنوان عامل اصلی و ترکیب فاکتوریل کود نیتروژنه (N) شامل 50، 100 و 150 کیلوگرم در هکتار و تقسیط کود (T) شامل کاشت (100%) (T1)، کاشت(50%) و ساقه روی(50%) (T2) و کاشت(25%)، ساقه روی(50%) و آستانه گل‎دهی(25%)(T3) به عنوان عامل فرعی اجرا شد. نتایج تحقیق نشان داد که افزایش فواصل آبیاری از 6 به 18 روز، زمان گل‎دهی را در سطوح اول، دوم و سوم کود به ترتیب 2/8، 12 و 5/13 روز به جلو انداخت. بیشترین زمان تا رسیدگی دانه در تیمار دور آبیاری شش روز یک‎بار با 150 کیلوگرم در هکتار کود نیتروژن و کمترین آن در دور آبیاری 18 روز یک‎بار با 50 کیلوگرم کود بود. افزایش میزان کود نیتروژنه مصرفی از50 به 100 کیلوگرم در هکتار، عملکرد گل را 5/7% فزونی بخشید. درصد اسانس گل از 48/0% در تیمار دور آبیاری 18 روز یک‎بار با 150 کیلوگرم کود تا 98/0% در تیمار دور آبیاری 12 روز یک‎بار با 100 کیلوگرم کود تغییر یافت. تقسیط کود روی عملکرد اسانس تاثیر گذاشت و بیشترین عملکرد (82/2 لیتر در هکتار) در تیمار تقسیط کود به‎صورت کاشت (50%) و ساقه روی (50%) حاصل شد. با افزایش فواصل آبیاری از 12 به 18 روز عملکرد اسانس و عملکرد دانه به ترتیب 49% و 37% کاهش یافت. کاربرد کود به‎صورت T3 در مقایسه با T2 و T1 موجب افزایش عملکرد دانه به ترتیب برابر 7/9 کیلوگرم در هکتار و 8/17 کیلوگرم در هکتار شد.
    کلیدواژگان: بابونه آلمانی، تقسیط نیتروژن، رژیم آبیاری، فنولوژی، عملکرد دانه و اسانس روغنی
  • حسن منیری فر صفحه 85
    پتانسیل تولید بذر و اجزای آن در 25 اکوتیپ یونجه مناطق سردسیری ایران مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور آزمایشی در قالب طرح بلوک‎های کامل تصادفی در سه تکرار و طی چهارسال در ایستگاه تحقیقاتی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی انجام شد. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که بین اکوتیپ های مورد بررسی از نظر صفات وزن هزار دانه، عملکرد دانه، طول گل آذین، تعداد غلاف، تعداد گل در گل آذین، درصد گل های غیر بنفش، عملکرد غلاف و ارتفاع گیاه اختلاف معنی داری وجود داشت که می توان از این تنوع در انتخاب اکوتیپ های مناسب و یا تولید رقم سنتتیک بهره برداری نمود. اکوتیپ های اردوباد و سهند آوا با 810 و 259 کیلوگرم در هکتار به ترتیب بیشترین و کمترین عملکرد دانه را داشتند. تجزیه خوشه ایصفات اندازه گیری شده، اکوتیپ های مورد بررسی را در سه خوشه گروه بندی نمود. در مجموع نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که اکوتیپ اردوباد می تواند به عنوان بهترین اکوتیپ آزمایش معرفی و مورد استفاده قرار گیرد. هم‎چنین با توجه به برتری میانگین اکثریت صفات مرتبط با عملکرد بذر در گروه دوم حاصل از تجزیه خوشه ای، اکوتیپ های متعلق به این گروه می توانند به عنوان برترین های آزمایش انتخاب و به عنوان والدین واریته سنتتیک استفاده شوند.
    کلیدواژگان: یونجه، اکوتیپ، عملکرد بذر، مناطق سردسیری
  • امیر یوسف زاده، ابراهیم پذیرا، محمدحسن مسیح آبادی، ناصر نظری، مریم دادگر، فروغ اللهیاری صفحه 95
    به منظور تعیین مکان مناسب برای خاکچال، ابتدا با گردآوری نیازمندی های کاربری زمین به عنوان خاکچال از منابع مختلف، جدولی برای تعیین درجه تناسب زمین ها به منظور استفاده برای محل دفن بهداشتی پسماندها با استفاده از چارچوب فائو طراحی شد، سپس به‎طور موردی داده های مربوط به کیفیت زمین فعلی خاکچال تبریز جمع آوری و در جدول مذکور قرار داده شد و در نهایت درجه تناسب آن مشخص گردید. پس از شناسایی کیفیت های زمین مورد استفاده به عنوان خاکچال پسماندهای شهر تبریز و تطبیق این موارد با معیارهای لازم برای بهداشتی بودن خاکچال موجود در جدول مذکور، درجه تناسب محل فعلی دفن پسماندهای شهر تبریز با محدودیت زیاد یا تناسب کم (S3) تعیین شد و پیشنهاداتی به منظور جلوگیری هر چه بیشتر آلودگی منابع آب های سطحی و زیرزمینی که مورد استفاده برای آبیاری در بخش کشاورزی می باشند داده شد. از آن جمله می توان به استفاده از لایه های نفوذناپذیر مانند ژیوممبران و ژیوتکستایل، ایجاد سیستم زهکشی برای جمع آوری شیرابه تولیدشده و پمپاژ آن به خارج از محل دفن، استفاده از حوضچه های تبخیری، تفکیک نوع پسماند از نظر بیمارستانی و غیربیمارستانی بودن، جداسازی زباله های تر از خشک در مبدا و غیره اشاره نمود.
    کلیدواژگان: ارزیابی اراضی، خاکچال، پسماندهای شهری
|
  • Pezeshki A., Jamshidi S., Baghesani Ma Page 1
    To evaluate some herbicides efficiency for broomcorn’s weeds chemical management under farm conditions, an experiment was carried out in randomized completely block design with four replications in Achachi village of Miyaneh region. The herbicides were Atrazine as pre-plant incorporated with soil + alachlor as preemergence, atrazine as pre-emergence + eradicane as pre-plant incorporated with soil, 2,4-D+MCPA as postemergence + hand weeding, foramsulfuron as post-emergence, nicosulfuron as post-emergence, alachlor as preemergence, nicosulfuron as post-emergence, alachlor as pre-emergence + 2,4-D MCPA as pre-emergence + hand weeding, alachlor as pre-emergence, atrazine as pre-plant, and hand weeding was considered as control. Atrazin and 2,4-D+MCPA + hand weeding of narrow-leaf weeds were not differet significantly with control. Results revealed that application of atrazin and 2,4-D MPCA + narrow-leaf hand weeding had no significant difference with hand weeding in weed control and side-effect on the crop. Despite positive effect on weed controlling, atrazine + alachlor, atrazine + eradican, alachlor, eradican and 2,4-D were phytotoxic on broomcorn. The preplant application method was better than pre- and post-emergence methods. Based on the results, individual application of herbicides tested was more effective than their mixing.
    Keywords: sorghum, Atrazine, 2, 4-D, weed management
  • Rahnama A Page 13
    Optimal sowing date of canola is limited in south and north of Khuzestan province of Iran by rotation, water, soil and climate conditions and so determination of the relationship between yield and yield components with planting date is necessary. In order to determine the effect of sowing date on the yield and yield components of two canola cultivars, an experiment was carried out as split plot based on a randomize complete block design with four replications during 2004-2005. Seven planting dates were allocated to the main plots and two canola cultivars were arranged in subplots. Based on the results, delay in canola planting caused significant decrease in yield and yield components, seed germination percentage, flowering and maturity duration, plant stem height and significant increase of planting to emergence period. There was significant negative correlation between planting date and yield at %1 probability level. Optimal planting date was October 22 and results revealed decreasing trend in Hyola401 hybrid and RGS003 cultivar yield in non optimal planting dates. In conclution, planting Hyola401 during October 22 to November 12 was recommended and if it was not possible, RGS003 planting during October 22 to Novemer 22 could be advisable.
    Keywords: Canola, Delay in planting, Planting date, yield, yield components
  • Siosemarde M., Kaveh F., Pazira E., Sedghi H., Ghaderi Sj Page 23
    Soil salinization and sodification caused by salt accumulation are the common phenomena that manifest in irrigated agriculture in arid and semiarid regions, and reclamation of salt-affected soils has become an important tool for improving crop production. The irrigated agriculture is suffering severe secondary salinization. A large quantity of irrigated land has been abandoned due to salt accumulation which is threatening local environment and socio-economy. The aims of this research was evaluation of empirical desalinization models of saline soils, and determining the appropriate model for soil reclamation at these sites. For this purpose, two experimental areas (Sl, S2) of north-Ahwaz at Khuzestan province, Iran were selected and four treatments with three replications by series of double rings were applied. The treatments were included 25, 50, 75 and 100 cm water application. It was concluded that 87.12 and 84.54% of initial salinity in pilots S1 and S2 was removed by 100 cm water leaching at one meter layer of soil, respectively. In this study, 18 empirical models were compared by using initial and final values of electrical conductivity (EC) relation to net leaching water depth to soil depth. The results showed that cubic and exponential models were the best models with high correlation and accuracy in pilots S1 and S2, respectively.
    Keywords: desalinization, empirical models, leaching, Khuzestan plain
  • Sharifi Topragh GhalehSh, Pooryousef Myandoab M., Alizadeh Dizaj Kh Page 35
    SinceVicia villosa is an important forage crop among forage plants in terms of cattle feeding, planting possibility in weak lands, resistance to cold, drought and grazing, as well as its role in soil fertility, an experiment was conducted as factorial based on a randomized complete block design with three replications in Iranian Dryland Agricultural Research Station in maraghehat 2007. Factors included two lines: A1v.d (2440) and A2v.d (2446), four row distances: B1 (17.5 cm), B2 (20 cm), B3 (22.5 cm) and B4 (25 cm). The results showed that 17.5 cm row distance caused the highest total dry matter weight and total seeds weight. Row distance of 22.5 cm led to the highest vegetation percent age that had significant difference with lower row distances. Fresh and dry biomass at flowering stage for 25 cm row distance were greater that 25 cm row distance, but it had no significant difference with other row distances. The greatest 1000 seeds weight was observed in 25 cm row distance, but it was only significantly different with 22.5cm row distance. Two lines had no differences in respect of all studied characteristics. Based on the results, 20 cm was considered as the best row distance to produce reliable forge atflowering stage.
    Keywords: Line, Row distances, Viciavillosa, yield, dry weight
  • Salehi B., Mohammadi J., Khodadadi M Page 45
    Effects of different densities and planting patterns on yield and yield components of three canola cultivars were studied in 2008. The experiment was a split – plot based on randomized complete block design with three cultivars (Licord, Talayeh and Modena) as the main plots and plant densities on rows (5, 12.5 and 20 cm) and sowing patterns (rectangular and zigzag forms) with a factorial arrangement as subplots. Traits were evaluated included developmental stages, silique numbers in plant, silique numbers per unit area, number of silique in branches, number of branches per plant, grain numbers in silique, 1000 grain weight, grain yield, harvest index, oil percentage and oil yield. The results showed that the growth and development of rapeseed were less affected by density and sowing pattern in almost all treatments but every step occurrence in three cultivars tested were different. All parameters studied were affected by cultivar. Effect of plant density on the numbers of silique in plant, silique numbers per unit area, number of branches per plant, seeds per silique, 1000 seed weight, grain yield, harvest index and oil yield was significant. Effect of sowing pattern was also significant on the numbers of silique per unit area, silique numbers per branch, number of seeds per silique, grain yield. harvest index and oil yield. Interaction effects of cultivar, planting density and pattern for all traits were significant. Regarding to the effect of cultivar on yield and oil percent age, Licord and Modena, regarding to the effect of density on yield, plant distance of 5 cm on rows, regarding to the effects of sowing pattern on yield and oil percentage, planting zigzag and in interaction effects of cultivar, density and planting pattern on yield and oil percentage, (Talayeh cultivar, the plant distance of 20 cm on rows, planting pattern of zigzag, and Modena cultivar, 20 cm plant distances on rows and a rectangular planting pattern treatments were cosidered as superior, respectively. Regarding to the goal of present research, oil production, treatment of Talayeh cultivar, 20 cm plant space in rows and zigzag form plant pattern production oil (1571.85 kg. ha-1) can be recommend for production canola in this experiment Similar climative condition.
    Keywords: Cultivar, plant density, plant pattern, Plants space in row, Canola, yield
  • Azimzadeh Sm Page 57
    In order to study the drought tolerance of 12 varieties of wheat, an experiment was conducted in research farm of Islamic Azad University of Shirvan in the 2004-2005 growing season. The experiment was performed under two separated conditions using a randomized complete block design with three replications. The length and width of each plot was 5 and 1.5 m, respectively. Plant density was 500 seeds per square meter in both experiments. At the early grain filling stage, leaf samples were provided from each plot to determine the leaf electrical conductivity and leaf relative water content. Number of spikes per square meter, grain weight and yield were measured after harvesting. Stress tolerance index (STI) and stress susceptibility index (SSI) were estimated according to grain yield of any variety in both dryland and irrigated conditions. The results of combined analysis showed that Chamran and Cross-Sabalan produced 2005 and 2310 kg/ha seed yield in irrigated condition, respectivaly that were higher than other varieties. In dryland condition, the yield of Chamran and Cross-Sabalan were 648 and 551 Kg/ha that were higher than other varieties, as well. Cross-Sablan and Chamran also showed higher drought tolerance index compared with other varieties. Drought tolerance index in the mentioned two varieties was 6.8 and 6.6, respectively. Cross-Sabalan also showed relatively high drought susceptibility index, but Chamran showed higher drought tolerance index and lower drought susceptibility index compared to the other varieties. According to the results, two varieties of Cross-Sablan and Chamran were advisable to plant in regions with limited source of water for irrigation.
    Keywords: Stress susceptibility index, Sstress tolerance index, Elrctolit leakage, Relative water content, Wheat, yield
  • Gholami Parshokoohi M., Syfzadeh S., Hanifi M., Rashidi M Page 67
    Agricultural machineries must be chosen in such a way that provides the best condition for seed germination and root-growth through consuming less energy. In this research, the effect of different tillage methods (moldboard plow with two disks, chisel plow with two disks, two disks and control (Conventional tillage) on yield and energy indexes was studied. The results showed that different tillage methods had significant effect on emergence percentage, but any significant effect in yield components was not observed. Input energy of treatments was qualitatively significant and minimum energy was related to two disks treatments with 9652 MJ. Influence of tillage methods on output energy and energy productivity was not significant. Results revealed that the maximum energy efficiency was related to tillage method with two disks.
    Keywords: energy, Tillage, Emergence percentage, yield components, Safflower
  • Mirshekari B Page 77
    In order to determe suitable irrigation regime and nitrogen rate in German chamomile (Matricaria chamomilla L.) with attention to some yield related traits, an experiment was conducted in Tabriz region in 2007 with three factors including irrigation regimes (I1=6; I2=12, I3=18 days once) as main plots, and factorial combination of urea rate (N1=50; N2=100, N3=150 kg ha-1) and nitrogen splitting (T1= 100% at sowing time; T2= 50%:50% at sowing and stem elongation stages, T3= 25%:50%:25% at sowing, stem elongation and early flowering stages, respectively) as subplots, in a randomized complete blocks design with a split factorial arrangement. Results indicated that with increasing irrigation intervals from 6 to 18 days, time to flowering at N1, N2 and N3 accelerated 8.2, 12 and 13.5 days, respectively. Seeds for I1N3 and I3N1 treatments, ripened later and earlier than other treatments, respectively. Flower yield increased 7.5%, with increasing nitrogen level from N1 to N2. Seed essence percentage ranged from 0.48% at I3N3 to 0.98% at I2N2. Nitrogen splitting influencedessence yield, and the highest essence yield (2.82l ha-1) was obtained for T2 treatment. With increasing of irrigation intervals from 12 to 18 days, essence yield and seed yield at I3 decreased comparedto I2, about 49% and 37%, respectively. Urea application at T3 compared with T2 and T1, increased seed yield 9.7kg ha-1 and 17.8kg ha-1, respectively.
    Keywords: energy, Tillage, Emergence percentage, yield components, Safflower
  • Monirifar H Page 85
    For evaluation of seed yield and its components in Iranian cold region adapted alfalfa ecotypes and determination of suitable ecotype/ecotypes, an experiment was conducted with 25ecotypes using randomized complete block design with three replications at Agricultural and Natural Resources Research Center of Azarbayejan-e- Sharqi for four years. Significant differences were found among ecotypes for characters such as 1000 kernel weight, seed yield, length of inflorescence, number of pods and flowers per inflorescence and seeds number per pod, province of Iran plant height, non violet flowers percentage, and pod yield. This variation can be used to select superior genotypes within the valuable ecotypes to improve synthetic varieties. Based on the measured traits, cluster analysis grouped ecotypes in three clusters. Ordu-Bad ecotype produced 810 Kg/ha seeds and had the highest seed yield, and the lowest value belonged to Sahand- Ava ecotype with 259 Kg/ha. Based on the results of this research, Ordu- Bad ecotype can be introduced as a ecotype that would be useful for improving alfalfa synthetic variety.
    Keywords: alfalfa, Cold region, ecotype, Seed Yield
  • Yousefzadeh A., Pazira E., Masihabadi M., Nazari N., Dadgar M., Allahyaripour F Page 95
    In this order to localization of sanitary landfills, the requirements of applying the studied site as a landfill were collected, and a table was designed according to FAO for determining the degree of land suitability for using as the sanitary landfill. The data related to the quality of Tabriz’s landfill site were collected and after fitting themto the mentioned table, the degree of its suitability was specified. Based on the results of quality recognition of the utilized site as the landfill of Tabriz, and its comparison with the necessary criteria for being sanitary (table 1), the suitability degree of the landfill of Tabriz was determined as S3 representing low suitability of the used site as Tabriz’s landfill. In conclution, the suggestions for preven surface and subterranean water resources pollution used for irrigation in agriculture using impermeable layers like geomembrane and geotextile, making drainage system to collect the produced latex, and pumping it out of the landfill, using of evaporation ponds, separation hospitable and inhospitable wastes, separation of dry waste from wet waste in the source were recommended.
    Keywords: Land evaluation, landfill, Urban waste, Santary, Tabriz