فهرست مطالب

سلول و بافت - سال دوم شماره 1 (بهار 1390)

مجله سلول و بافت
سال دوم شماره 1 (بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/07/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • جواد بهارآرا، فهیمه طالب پور قشلاقی، فرهنگ حداد، ناصر مهدوی شهری صفحه 1
    هدف
    هدف از پژوهش حاضر بررسی اثرات ویتامینA در مهار آسیب های کروموزومی القایی توسط امواج تلفن همراه روی اریتروسیت های مغز استخوان موش کوچک آزمایشگاهی بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی 48 سر موش نر بالغ نژاد بالب سی به صورت تصادفی به چهار گروه کنترل، شاهد1، شاهد2 و تجربی تقسیم شده موش های گروه کنترل در شرایط طبیعی، نمونه های گروه شاهد1 به مدت چهار روز متوالی و هر روز به مدت سه ساعت (12 – 9) در شرایط آزمایشگاهی و محدوده امواج تلفن همراه به حالت غیر فعال(خاموش) قرار گرفتند. درگروه شاهد 2 موش ها به مدت چهار روز و هر روز به مدت سه ساعت (12- 9) در شرایط آزمایشگاهی در معرض امواج تلفن همراه به حالت روشن قرار داده شدند و به نمونه های گروه تجربی ویتامین A با دوز 15000 واحد بین المللی بر کیلوگرم به مدت پنج روز متوالی به صورت درون صفاقی تزریق شد و از روز دوم در معرض امواج تلفن همراه به حالت روشن به مدت چهار روز متوالی و هر روز به مدت سه ساعت (12 – 9) قرار گرفتند. کلیه موش های گروه های مختلف تشریح و آزمون میکرونوکلئوس روی اریتروسیت های پلی کروماتیک مغز استخوان موش ها انجام شد. داده های کمی حاصل با نرم افزار SPSS وآزمون آماری ANOVA در سطح 05/0 P< تحلیل گردید.
    نتایج
    فراوانی میکرونوکلئوس ها در اریتروسیت های پلی کروماتیک مغز استخوان موش نر تجربی (25/23) در مقایسه با گروه کنترل (68/34)، گروه شاهد 1 (88/35) و شاهد 2 (55/45) کاهش معنی داری نشان داد. همچنین گروه شاهد 2 نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری در تعداد میکرونوکلئوس ها نشان داده است.
    نتیجه گیری
    ویتامین A باعث کاهش آسیب های کروموزومی القایی توسط امواج ساطع شده از تلفن های همراه روی اریتروسیت های پلی کروماتیک مغز استخوان موش نر بالغ نژاد بالب سی می شود.
    کلیدواژگان: آنتی اکسیدانت، ویتامین A، امواج موبایل، موش بالب سی، اریتروسیت
  • عباس صارمی، علیرضا بهرامی صفحه 9
    هدف
    سیگار کشیدن سنتز پروتئین عضله را مختل و بیان میوستاتین را در عضله اسکلتی افزایش می دهد. هدف مطالعه حاضر بررسی اثر 8 هفته تمرین مقاومتی بر توده عضله اسکلتی و سطوح سرمی میوستاتین در مردان میان سال سیگاری و غیرسیگاری بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون، پانزده مرد سیگاری (≥ 10 نخ سیگار/روز برای≥ 1 سال) و چهارده فرد غیرسیگاری همسان شده از نظر سن (09/5±06/36 و 17/5±51/35 سال، به ترتیب) و نمایه توده بدنی (77/1±51/28 و 83/1±33/28 کیلوگرم بر متر مربع، به ترتیب) فراخوانده شدند. برنامه تمرین مقاومتی سه روز در هفته، 60-50 دقیقه در روز و برای 8 هفته اجرا شد. سطوح سرمی میوستاتین و ترکیب بدنی (DEXA) قبل و بعد از مداخله اندازه گیری گردید.
    نتایج
    بعد از تمرین مقاومتی قدرت پرس پا، قدرت پرس سینه و توده عضله اسکلتی در هر دو گروه بطور معنی دار افزایش یافت (05/0>p)، در حالیکه شاخص های چربی بدن (از جمله نمایه توده بدن و توده چربی) در پاسخ به تمرین مقاومتی تغییر نکرد (05/0p>). همزمان، سطوح سرمی میوستاتین در پاسخ به تمرین مقاومتی در هر دو گروه کاهش یافت (05/0>p).
    نتیجه گیری
    تمرین مقاومتی برای کوتاه مدت موجب بهبود قدرت و توده عضلانی در افراد سیگاری و غیر سیگاری میان سال می شود و این بهبودی با کاهش در سطوح سرمی میوستاتین همراه است.
    کلیدواژگان: تمرین مقاومتی، سارکوپنیا، سیگار کشیدن، ضعف عضله
  • احمد همتا، علیرضا شهرجردی، علیرضا شایسته فر، طاهره نصرآبادی صفحه 17
    هدف
    هدف از این پژوهش بررسی رفتار ژن های موجود در نواحی است که در مسیر بروز و پیشرفت سرطان آندومتریوم دچار تغییر آللیک شده اند.
    مواد و روش ها
    موش های صحرائی ماده نژاد BDII/Han با نرهای دو نژاد از موش های صحرائی که دارای رخداد کمی برایECA می باشند، آمیزش داده شد BN/Han)&(SPRD-Cu3/Han. برای بدست آوردن زاده های نسل دوم افراد نسل اول با هم آمیزش داده شد و همچنین رت های ماده نسل اول با والد پدری آمیزش داده شد تا زاده های بک کراس بدست آیند. به منظور بررسی تغییرات ژنتیکی ایجاد شده در تمامی 18 تومور مطالعه شده، از روش های سیتوژنتیک مولکولی (مانند FISH و Paint) استفاده شد.
    نتایج
    آنالیز انجام شده توسط تکنیکFISH در تومورها نشان داد که نواحی کوچکی دارای فزونی یابی ژنی می باشند.
    نتیجه گیری
    این تغییرات بطور مخفی می باشند به طوریکه در نواحی از کروموزوم که از نظر سیتوژنتیکی طبیعی به نظر می رسیدند مشاهده شد. در این پژوهش نشان داده شده که ناهنجاری های کروموزومی اختصاصی مانند فزونی یابی ژنی، حذف و جابجائی که منجر به تغییرات در نسخه های ژنی می گردند، در قطعات کوچکی از کروموزوم 15 مشاهده گردیدند.
    کلیدواژگان: اندومتریال آدنوکارسینوما، FISH، Paint، موش صحرائی نژاد BDII
  • افشار جعفری، رسول ذکری، غلامرضا دهقان، علی اکبر ملکی راد صفحه 25
    هدف
    تحقیق حاضر به منظور تعیین اثر مکمل سازی کوتاه مدت عصاره ی سیر بر ظرفیت ضد اکسایشی تام، مالون دی آلدهید و لکوسیت های خونی محیطی مردان غیرورزشکا ر پس از یک وهله فعالیت هوازی انجام شد.
    مواد و روش ها
    20 مرد غیر ورزشکار سالم داوطلب (3±23سال، درصد چربی 2±16درصد و اکسیژن مصرفی بیشینه 3±40 میلی لیتر/کیلوگرم/دقیقه) در دو گروه تصادفی همگن شده ی مکمل عصاره ی سیر(700 میلی گرم در روز) و شبه دارو (700 میلی گرم در روز دکستروز) تقسیم شدند. همه ی آزمودنی ها پس از 14 روز مکمل سازی در یک قرارداد ورزشی هوازی روی نوار گردان با 75 درصد اکسیژن مصرفی بیشینه به مدت 30 دقیقه شرکت نمودند. نمونه ی خونی اولیه در حالت پایه قبل از شروع مکمل سازی، نمونه ی خونی دوم پس از تکمیل دوره ی مکمل سازی و نمونه ی سوم پس از قرارداد ورزشی گرفته شد. داده های نرمال با استفاده از آزمون های تحلیل واریانس مکرر، بونفرونی و تی مستقل در سطح معنی داری پنج درصد با نرم افزار SPSS نسخه18بررسی شدند.
    نتایج
    نتایج حاکی است که مصرف 14 روزه ی عصاره ی سیر قبل از فعالیت ورزشی موجب افزایش معنی داری (05/0P<) در ظرفیت ضد اکسایشی تام پایه شد. از طرفی، 30 دقیقه فعالیت هوازی به ترتیب باعث کاهش معنی دار ظرفیت ضداکسایشی تام و افزایش معنی دار (05/0P<) مالون دی آلدهید و تعداد لکوسیت های خون محیطی گردید. با این حال، دامنه ی تغییرات شاخص های اکسایشی و التهابی گروه شبه دارو به طور معنی دار (05/0P<) بیشتر از گروه مکمل سیر بود.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های حاضر می توان نتیجه گرفت که احتمالا مکمل سازی عصار ه ی سیر می تواند با افزایش ظرفیت ضد اکسایشی تام سرم پایه، از تغییرات نا مطلوب شاخص های آسیب های فشار اکسایشی و التهاب ناشی از انجام فعالیت های ورزشی هوازی در مردان غیر ورزشکار بکاهد.
    کلیدواژگان: پراکسیداسیون لیپیدی، سیر، ظرفیت ضد اکسایشی تام، فعالیت هوازی
  • هاشم راستی، ناصر مهدوی شهری، جواد بهارآرا، نگار صغیری صفحه 35
    هدف
    هدف اصلی این پژوهش مطالعات تجربی رویدادهای هیستولوژیکی حاصل از اعمال متقابل بین بافت بلاستما و مثانه سلول زدایی شده خرگوش نیوزیلندی در محیط کشت بود.
    مواد و روش ها
    سلول زدایی مثانه خرگوش بر اساس روش فیزیکی با قرار دادن قطعات بافت مثانه در فریزر 4- درجه سانتی گراد به مدت 24 ساعت و سپس قرار دادن مثانه در ازت مایع انجام شد. در ادامه در روش شیمیایی مثانه را در سدیم دودسیل سولفات(SDS) 1 درصد به مدت 24 ساعت قرار گرفت و سلول زدایی مثانه بطور کامل انجام شد. برای تهیه بافت بلاستما با پانچ لاله های گوش خرگوش نر نژاد نیوزیلندی و برداشت حلقه بلاستمایی ایجاد شده با پانچ دیگری بعد از 72 ساعت داربست سلول زدایی شده در شرایط استریل در مرکز حلقه بلاستما قرار گرفت و به محیط کشت انتقال داده شد. نمونه های کشت بعد از انجام مراحل بافتی با رنگ های هماتوکسیلین ائوزین پیک اندیگو و پیکروفوشین رنگ آمیزی شد.
    نتایج
    مطالعات میکروسکوپ نوری نشان داد که سلول های بلاستمایی در روز 15 کشت به صورت کلنی های سلولی دارای اتصال بطور کامل به داخل داربست سلول زدایی شده مثانه مهاجرت کرده اند. همچنین دراین روز سلول های بلاستمایی به سلول های اپیتلیومی تمایز یافته و به نظر می رسد اپیتلیوم پلی مورف مثانه در وسط داربست تشکیل شده است. همچنین در روزهای دیگر کشت رویدادهایی از فرایند انژیوژنز در داربست مذکور مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    مثانه سلول زدایی شده خرگوش نیوزلندی به عنوان داربست، قابلیت القا سلول های بلاستمایی را در جهت مهاجرت به داربست ایجاد اتصالات بین سلول های بلاستمایی و تمایز فراهم نموده است.
    کلیدواژگان: داربست بدون سلول مثانه خرگوش نیوزیلندی ماتریکس سه بعدی
  • کاظم پریور، محمد نبیونی، نعمت الله گلستانیان، الهه امینی صفحه 47
    هدف
    هدف این پژوهش تغییرات ایجاد شده توسط میدان های الکترومغناطیسی با فرکانس پایین بر روند اسپرماتوژنز، میزان پروتئین های سرم خون و فعالیت آنزیم آلکالین فسفاتاز موش Balb/c است.
    مواد و روش ها
    موش های نر بالغ نژاد Balb/c در گروه های کنترل، شم و تجربی دسته بندی شدند. در گروه تجربی موش ها درون محفظه قرار گرفته و در معرض میدان الکترومغناطیسی با شدت 120 گوس، فرکانس 100 هرتز با شکل موج سینوسی یکسو شده به مدت 14 ساعت قرار گرفتند. پس از گذشت 48 ساعت، موش ها وزن و کشته شدند. تعداد سلول های زاینده در بیضه توسط آزمون هیستوتکنیک، سنجش سطح آنزیم آلکالین فسفاتاز توسط اتوآنالیزور و اندازه گیری پروتئین های شاخص سرم خون توسط آزمون الکتروفورز مورد بررسی قرار گرفتند.
    نتایج
    هیچ گونه اختلاف معنی داری بین وزن موش ها و بیضه ها در بین گروه ها مشاهده نشد. سلول های اسپرماتوگونی و اسپرماتوسیت ثانویه در گروه تجربی نسبت به دو گروه دیگر افزایش معنی دار (p≤0.05) نشان دادند. سنجش درصد پروتئین های سرم خون نشان داد که در بین پنج پروتئین شاخص خون، درصد آلفا1 گلوبولین در گروه تجربی نسبت به گروه های کنترل و شم کاهش معنی دار (p≤0.05) نشان داد، با این وجود ارزیابی فعالیت آلکالین فسفاتاز تفاوت معنی داری را نداشت.
    نتیجه گیری
    در معرض قرار دادن موش های بالغ با میدان الکترومغناطیسی با فرکانس پایین (120 گوس، فرکانس 100 هرتز)، موجب تغییراتی در اسپرماتوژنز از جمله افزایش تعداد اسپرماتوسیت های ثانویه، ایجاد حالت سن سیتیوم در سلول های اسپرماتوژنیک، تخریب بافت بینابینی بیضه شد که می تواند منجر به کاهش باروری در موش ها شود.
    کلیدواژگان: میدان های الکترومغناطیسی، اسپرماتوژنز، سنجش پروتئین های سرم خون
  • عبدالکریم چهرگانی، فریبا محسن زاده، شیوا حسینی روزبهانی صفحه 57
    هدف
    آلودگی هوا یکی از معضلات جهانی است که اثرات سوء بر موجودات زنده دارد. هدف از این پژوهش بررسی اثر بخش محلول در آب ذرات خروجی خودروهای دیزل(DEP) بر برخی از فاکتورهای رشد و الگوی پروتئینی لوبیا بود.
    مواد و روش ها
    گیاهان لوبیا در شرایط آزمایشگاهی کشت و روزانه با 30 میلی لیتر از غلظت های مختلف DEP (1/0، 3/0 و 6/0 گرم بر لیتر) تیمار و گیاهان شاهد با آب مقطر اسپری شدند. عوامل رشد از قبیل وزن خشک بخش هوایی، وزن تر بخش هوایی، طول نیام، وزن خشک نیام، درصد جوانه زنی و سطح برگی اندازه گیری و در گیاهان تحت تیمار و شاهد با استفاده از نرم افزار SPSS و آنالیز واریانس مقایسه گردید. پروتئین های بذر و دانه گرده با روش الکتروفورز مطالعه شد.
    نتایج
    تیمار با DEP سبب کاهش وزن تر شد (05/0p≤)، اما در سایر فاکتورها (طول نیام، وزن خشک نیام و بخش هوایی و همچنین درصد جوانه زنی بذر و سطح برگی) فقط در گروه تیمار شده با محلول 6/0 گرم بر لیتر DEP کاهش معنی دار مشاهده گردید. الگوی باند های پروتئینی بذر آنها مشابه بود اما در نمونه های تحت تیمار با غلظت 6/0 گرم بر لیتر افزایش تراکم در باند با وزن مولکولی 62 کیلو دالتون دیده شد. در نیمرخ پروتئینی دانه های گرده گیاهان تحت تیمار با 6/0 گرم بر لیتر، یک باند با وزن 55 کیلو دالتون ناپدید شد و باند جدیدی با وزن kDa 80 پدیدار شده گشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به اثرات سوء گزارش شده برای DEP، به نظر می رسد گیاهان از مقاومت نسبی برخوردار هستند که می تواند مربوط به تغییرات در الگوی پروتئینی و مکانیسم های سلولی مرتبط با مقابله با اثرات سمی ذرات DEP و سم زدایی آنها باشد.
    کلیدواژگان: آلودگی هوا، فاکتورهای رشد، پروتئین، لوبیا
  • محمد نبیونی، شهربانو عریان، محمد ایوبی پور، امیر باقری صفحه 67
    هدف
    هدف از این تحقیق مطالعه تاثیر پماد عصاره الکلی برگ های یک ساله گیاه V. speciocum موجود در منطقه یزن بوئین زهرا در ترمیم زخم پوست آسیب دیده رت های نر نژاد ویستار بود.
    مواد و روش ها
    در این بررسی در شرایط In Vivo تعداد 36 سر رت نر بالغ در سه گروه کنترل (بدون هیچ نوع تیمار)، شم (تیمار با وازلین) و تجربی (تیمار با پماد عصاره گل ماهور در دوزهای مختلف) قرار گرفتند. روز جراحی روز صفر محسوب شده بعد از انجام تیمار به مدت 10 روز، در روز 14 پس از جراحی رت ها کشته شده و نمونه برداری از بستر زخم هر رت جهت مطالعات هیستولوژیکی و رنگ آمیزی اختصاصی کلاژن، میانگین ضخامت اپیدرم و قطر فولیکول مو و عروق خونی انجام گرفت.
    نتایج
    نتایج بدست آمده از مطالعه برش های بافتی پوست، افزایش معنا دار در قطر فولیکول های مو در گروه تجربی تیمار با 3/1 دوز کشنده پماد عصاره نسبت به گروه کنترل و نیز افزایش معنی دار در ضخامت اپیدرم در گروه های تجربی تیمار شده با 4/1 دوز کشنده پماد عصاره نسبت به گروه های کنترل را نشان داد. علاوه بر آن افزایش معناداری در قطر عروق خونی گروه تجربی تیمار شده با پماد عصاره گیاه با 3/1 دوز کشنده نسبت به گروه کنترل مشاهده گردید.
    نتیجه گیری نتایج حاصل از این بررسی نشان می دهد، مصرف خارجی عصاره الکلی برگ های یک ساله گیاه گل ماهور بر زخم های پوستی در دوزهای بالا به دلیل ترکیبات سیتوتوکسیک در پماد عصاره گیاه باعث ایجاد مرگ سلول و بافتی در محل ترمیم می گردد، ولی در دوزهای پایین تر عصاره، ترمیم مشاهده می شود.
    کلیدواژگان: پوست آسیب دیده، ترمیم زخم، گل ماهور، رت نر نژاد ویستار
|
  • Baharara J. , Talebpour Ghashlaghi F. , Hadad F. , Mahdavi Shahri N Page 1
    Aim
    This study examined the effects of vitamin A Chromosomal damage induced by the inhibition of cell phone radiation on the bone marrow erythrocytes on mice.
    Material And Methods
    In this experimental study 48 male rats BALB/c were dividedrandomly into four groups: control, laboratory sample1, 2and the empirical distribution, the control mice were kept in natural condition, samples were first for four consecutive days and every day for three hours (12-9) in vitro and cell phone signals within the passive mode (OFF), were studied The mice in laboratory sample 2 were exposed to mobile phones in vitro within three hours (12-9) for four days and the samples of experimental group were injected with15,000 Iu/kg vitamin A intraperitoneally for five consecutive days and on the second day they were exposed to mobile phone inactive mode (ON)for four consecutive days and every day for three hours (12-9). All different groups of mice were described and micronucleus test of polychromatic erythrocytes in bone marrow of mice was performed. Quantitative data obtained with software Spss and were analyzed by ANOVA test (p <0.05).
    Results
    The frequency of micronucleus in polychromatic erythrocytes in bone marrow of experimental mice (25/23) compared with controls (68/34), group 1 (88/35) and control 2 (55/45) showed a significant reduction said. The group 2 compared with control groups has shown significant increase in the number of micronucleus.
    Conclusion
    Vitamin A reduces the in duction of chromosome damageinduced by waves in the mobile mouse bone marrow polychromatic cerythrocytes of adult male BALB/c.
  • Saremi A. , Bahrami A Page 9
    Aim
    Smoking impairs muscle protein synthesis and increases the expression of myostatin in skeletal muscle. The aim of this study was to evaluate the effects of 8 weeks resistance training on skeletal muscle mass and serum myostatin levels in middle-age smokers and non-smokers.
    Material And Methods
    In this quasi – experimental study with pretest – posttest design, fifteen smokers (≥10 cigarettes/day for ≥1 years) and fourteen non-smokers men matched by age (36.06±5.09 and 35.51±5.17 yr, respectively), and body mass index (28.51±1.77 and 28.33±1.83 kg/m2, respectively) were recruited. Resistance training program was performed 50-60 min/d, 3d/wk, for 8 weeks. Serum myostatin levels and body composition (DEXA) were measured before and after the intervention.
    Results
    After leg press resistance training, bench press, and skeletal muscle mass were significantly increased in both groups (p<0.05). Fat indices (e.g., body mass index and fat mass). however; did not change in response to resistance training (P>0.05). Concurrently, serum myostatin levels were significantly decreased in both groups (p<0.05).
    Conclusion
    Short term resistance training caused an improvement in muscle mass and strength in middle-age smokers and non-smokers, and this improvement were accompanied by decreases in myostatin serum levels.
  • Hamta A. , Shahrjerdie Ar , Shayesteh Far Ar , Nasr Abadie T Page 17
    Aim
    Main goal of this investigation were verification of gene's behavior which located on RNO15 with allelic imbalance during Endometrium cancer development.
    Material And Methods
    BDII/Han females were crossed to males from two other inbred rat strains known to have low incidence of EAC (BN/Han and SPRD-Cu3/Han). To generate F2 rats the F1 animals were intercrossed. In addition, backcross populations were generated by crossing male F1 rats to female BDII rats. In order to characterize these tumor-specific genetic aberrations in greater detail, we applied molecular cytogenetic methods (FISH, chromosome painting) to 18 rat endometrial adenocarcinoma (EAC) cell cultures.
    Results
    Analysis in the tumors by FISH analysis showed the presence of small regions of amplifications.
    Conclusion
    These changes were cryptic so that they occurred inside cytogenetically normal-looking chromosomes. We detected rather specific chromosome aberrations (translocations, deletions, amplifications) often leading to copy number changes in small DNA segments (gains, losses).
  • Jafari A. , Zekri R. , Dehghan G. , Malekirad Aa Page 25
    Aim
    The aim of this study was to determining effect of short-term garlic extract supplementation on serum total antioxidant capacity(TAC), malondialdehyde and and total peripheral leukocytes counts in non-athlete men after an aerobic exercise.
    Material And Methods
    Twenty non-athlete men (aged 23±3 years, body fat 16±2%, and VO2max 40±3 ml/kg/min) in a randomized and double-blind design were divided in two equal groups: supplement group (garlic extract, 700mg/day) and placebo group (dextrose, 700mg/day). After supplementation period, all subjects were participated in aerobic exercise protocol with75% VO2max on the treadmill for 30 minutes. Primary blood samples in the basic state and before of start supplementation, second blood samples after the end of supplementation period and third blood samples after the exercise were taken. Data were analyzed by repeated measure ANOVA, Bonferroni and independent t test using SPSS at α≤0.05.
    Results
    Show that short-term garlic extract supplementation had significant effect (P<0.05) on basal serum TAC. Moreover, MDA, total peripheral leukocytes counts was significantly increased and TAC was significantly decreased (P<0.05) after 30 min aerobic exercise. The change range in the oxidative and inflammatory indices of placebo group, However, was significantly more than in supplement group (P<0.05).
    Conclusion
    Our results suggest that the increase of resting total antioxidative capacity following Garlic short supplementation can cause decrease exercise-induced oxidative damages (Lipid Peroxidation) and inflammatory indices (Leukocytosis) in non-athlete men.
  • Rasti H. , Mahdavishahri N. , Baharara J. , Saghiri N Page 35
    Aim
    The histological events in experimental studies of interaction between blastema tissue and decellularized bladder of New Zealand rabbit invitro was the aim of this investigation.
    Material And Methods
    In order to decellularization of rabbit’s bladder, in physical way, the pieces of bladder tissue were frozen at -4°c for 24 hours, and kept in liquid nitrogen. In chemical Method, the bladder in 1% wt/vol solution of sodium dodecyl sulfate (SDS) for 24 hours to decellularization was kept. For blastema tissue preparation with the help of a special punch, New Zealand rabbit ear (pinna) was pierced, after 72 hours with the help of another puncher, a circular blastema from the edge of holes was separated and the decellularized samples were kept in to the middle of the blastema ring and then, transfered to the culture media in a sterile condition. The samples with hematoxylin & eosin, pick indigo and pickrofushin (van gaison) were stained.
    Results
    In this study, the studies of light microscopy showed that, colonial cells that connected together were perfectly migrated inside the scaffold on the day 15. On the same day, the blastema cells were differentiated to epithelial demensional matrix cells and bladder transitional epithelium created in the center of scaffold. Angiogenesis was observed in scaffold on the next days.
    Conclusion
    It appears, the decellularized bladder of New-Zealand rabbit as a bio-scaffold is capable to provide a proper environment, induce blastema cells to migrate into the scaffold and create connections between blastema cells and differentiation.
  • Parivar K. , Nabiuni M. , Golestanian N. , Amini E Page 47
    Aim
    Electro magnetic fields (EMFs) on spermatogenesis, blood serum protein level and alkalin phosphatase of mice have been investigated.
    Material And Methods
    Male adult Balb/c were arranged in 3 groups (control, sham-exposed, experimental-n=6-). In experimental group, mice received EMFs(120 gauss and frequency of 100 Hz) twice every time 7 hours in two consecutive days. After 48h, the animals were be weighed and dissected. The number of germ cells in testes with histotechnic assay, assessment of alkalin phosphatase with auto analyzer and measurement of blood serum protein with electrophoresis assay were investigated.
    Results
    No significant difference observed in mice weight and testes weight. The number of spermatogonia and secondry spermatocyte showed significant increase (p≤0.05) in experimental group rather control, sham-exposed. Assessment of serum proteins indicated between 5 essential proteins in blood, percentage of alpha-globulins showed significant reduction (p≤0.05) in experimental group. Evaluation of alkalin phosphatase didn’t show significant difference.
    Conclusion
    Exposing Balb/c mice to EMFs with low frequency (120 gauss and frequency of 100 Hz) has led to changes in testis tissue such as increasing secondry spermatocyte, syncitium state in spermatogenic cells, distruction interstitial tissue.These changes can cause reduction of fertility.
  • Chehregani A. , Mohsenzadeh F. , Hosseini Sh Page 57
    Aim
    Air pollution is a global problem that has negative effects on living organisms. The aim of this study was to investigate the effect of water soluble fraction of diesel exhaust particles (DEP) on some growth factors and scale of bean’s protein.
    Material And Methods
    Bean plants were cultivated in experimental condition and sprayed with 30 ml of different concentrations of DEP (0.1, 0.3, 0.6 g/L) and control plants were sprayed with distilled water. Growth factors such as wet and dry weights, length of legume, legume dry weight, seed germination and leaf area in DEP-treated and the control groups were compared with SPSS software and variance analysis. Pollen and seed proteins were studied with electrophoresis method.
    Results
    DEP treatments caused to decrease wet weights of the all DEP-treated plants (P≤0.05), but the other factors (pod length, dry pod weight, pod weight, seed germination and leaf surface) only in the treated group with a 0.6 g/L DEP was significantly reduced. Seed protein profiles were similar in the experimental and control samples, but an increase in the density of a band with molecular mass of 62 kDa was observed in the group treated with 0.6 g/L of DEP. In protein profile of pollen, a band with molecular mass of 55 kDa was disappeared and a new band with molecular mass of 80 kDa was formed.
    Conclusion
    With the consideration of reported detrimental effects for DEP, it seems that the bean plants are resistant that can be related to changes in protein banding profiles and cellular mechanisms of DEP detoxification.
  • Nabiuni M. , Oryan Sh , Ayyobipor M. , Bagheri M Page 67
    Aim
    The aim of this essay was to assess the ointment effects of alcoholical extraction prepared from annual leaves of Verbascum speciocum grown in 'Bouein Zahra' area, on skin lesions made in Wistar rats.
    Materials And Methods
    In this study, at in vivo condition, 36 adult male Wistar rats were divided in 3 groups: Control (no treatment), Sham (treated with petroleum jelly) and Experimental (treated with ointment verbascum extract in different doses). The operation day was considered as day zero. 10 days after treatment, up to the day of 14th, after the surgery on the killed rats, the samples were collected from wound part of each rat for histological analysis and also collagen special staining and average of epidermis thickness, and hair follicle & blood vessels diameter were done.
    Results
    There was an increase in hair follicles’ diameter in experimental groups with 1/3LD50 Ointment comparing with control groups also a significant increase was found in skin epidermis thickness in experimental groups with 1/4 LD50 versus control groups. Moreover a significant increase was observed in blood vessels’ diameter in experimental groups exposed to 1/3LD50 ointment to control.
    Conclusion
    In this study, we realized that the external use of V. speciocum extract on skin lesion with high dosage has a cytotoxic effects and were shown necrosis in the treated tissues but the lower dosages of extraction have been shown better wound healing.