فهرست مطالب

مهندسی مکانیک - پیاپی 73 (آبان 1389)

مجله مهندسی مکانیک
پیاپی 73 (آبان 1389)

  • 106 صفحه، بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/08/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مقاله ها
  • روح الله طالبی توتی، مصطفی پهلوانی، اشکان سعیدی پور صفحه 13
    امروزه بهینه سازی هندسه خودروهای تجاری بزرگ نظیر کامیون تریلرها، از نقطه نظر ایرودینامیکی بسیار مهم است زیرا یکی از مهم ترین عوامل در مصرف سوخت این خودروها می باشد. قبل از هر چیز دانش محاسبه نیروی درگ و ضریب درگ دارای اهمیت بسزایی است. در این تحقیق به مقایسه نتایج آزمایشگاهی و شبیه سازی کامپیوتری نیروی درگ طولی وارد بر کامیون تریلر پرداخته شده است. مشخصا دقیق ترین روش برای محاسبه ضریب درگ و نیروی درگ وارد بر خودروها روش های آزمایشگاهی است، اما زمان و هزینه این آزمایش ها تا حد زیادی بالاست و در مورد چندین آزمایش ممکن است از نظر زمان و یا هزینه به صرفه نباشد. در این بررسی چند راه حل برای مرتفع نمودن مشکلات آزمایشگاهی ارایه و در نهایت نتایج تصحیح شده آزمایشگاهی مدل 16/1 کامیون تریلر برای مدل واقعی، با نتایج شبیه سازی مقایسه خواهد شد تا دقت نتایج و راهکارها صحه گذاری شود.
    کلیدواژگان: ضریب درگ، خودرو، روش های آزمایشگاهی، شبیه سازی کامپیوتری، تشابه
  • انوشیروان فرشیدیان فر، پوریا اولیازاده صفحه 22
    ساختمانها به دلیل ارتعاشات ناشی از زلزله ضرر و زیانهای زیادی را متحمل می شوند. در حین زلزله سطح زمین در تمامی جهات حرکت می کند. این در حالی است که سازه ها معمولا برای نیروهای ثقلی عمودی طراحی می شوند، بنابراین بیشترین آثار زیان بار بر روی سازه ها در حرکت به موازات سطح زمین رخ می دهد. در نتیجه کنترل سازه هایی که تحت بار زلزله قرار دارند یکی از وظایف مهم حرفه مهندسی به شمار می آید. در گذشته، اغلب ساختمانها و سازه های فیزیکی برای پایداری در برابر بارهای دینامیکی با شدت زیاد همچون زلزله، به استحکام و توانایی خود ساختمان برای اتلاف انرژی تکیه و اعتماد می کردند ولی در سالهای اخیر توجه جهانی به استفاده از سیستمهای کنترلی برای کاهش اثرات نیروهای دینامیکی بر روی سازه ها افزایش یافته است. به طور کلی روش های میرایی به سه دسته فعال، نیمه فعال و غیر فعال تقسیم می شوند. روش های میرایی غیر فعال شامل میراکننده های ویسکو الاستیک، میراکننده های سیال ویسکوز، میراکننده های اصطکاکی، میراکننده های فلزی، میراکننده های جرمی تنظیم شده و میراکننده های سیالی می باشند. در این مقاله عملکرد میراکننده های سیالی در کنترل ارتعاشات سازه های مختلف که در معرض نیروی زلزله قرار دارند، بررسی می گردد و نشان داده می شود که استفاده از میراکننده سیالی با توجه به مزایایی که نسبت به سایر میراکننده های غیرفعال دارد، روشی مناسب در جذب انرژی ناشی از زمین لرزه و کاهش پاسخ دینامیکی سازه به شمار می رود.
    کلیدواژگان: میرا کننده سیالی، تحریک زلزله، ساختمانهای مرتفع
  • محمدرضا روشندلی، حسین صمدی صفحه 38
    یکی از عامل های اصلی خرابی تایر افزایش درجه حرارت بالا در لایه های تایر است، یکی از علل افزایش دما در مرکز ترد و شانه تایر افزایش بارگذاری بر روی تایر توسط خودرو است. در این مقاله به بررسی تجربی تغییرات دما در نقاط بحرانی تایر (مرکز ترد و شانه) در یک تایر45-16-825 بایاس که جهت کامیونت استفاده می شود با امکانات آزمایشگاه شرکت لاستیک سازی البرز پرداخته شده و آزمایش تا لحظه خرابی تایر انجام گرفته است. نمودار تغییرات دما در نقاط بحرانی تایر نسبت به افزایش بارگذاری نشان داده میشود، سپس در انتها به بررسی نوع خرابی که در اثر حرارت در تایر بوجود می آید، پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: تایر بایاس، دستگاه تست ویل، پدیده جدایی لایه ها، ترک در شیار
  • جواد مرزبان راد، حمیدرضا خلیلی صفحه 46
    آیرودینامیک علم بررسی نوع حرکت یک جسم سه بعدی در سیال میباشد و در مورد چگونگی شکل ظاهری یک جسم و تاثیرات متقابل این شکل در هنگام حرکت با سرعت بالا در فضائی تشکیل شده از سیال بحث میکند. آیرودینامیک علمی کاربردی است و کاربردهای بسیاری در مهندسی دارد. بررسی مسائل آیرودینامیک دستیابی به اهداف عملی همچون، تخمین نیروها و گشتاورهای وارد بر اجسام در حال حرکت در سیال و تعیین میزان نیروی باد وارد بر ساختمان ها، هواپیماها، کشتی ها و دیگر وسایل نقلیه زمینی را امکان پذیر می کند. امروزه ایمنی خودرو و میزان مصرف سوخت آن از مسایل اساسی هستند که در خودرو مطرح بوده ودولتها الزاماتی برای صنایع خودروسازی جهت افزایش ایمنی و کاهش میزان مصرف سوخت خودروها در نظر گرفته اند. با توجه به اینکه شکل ظاهری، میزان مصرف سوخت، سرعت و ایمنی خودرو از فاکتور های مهمی هستند که همگی تحت تاثیر مسائل آیرودینامیک می باشند، بررسی پارامتر های موثر بر آیرودینامیک خودرو جهت تولید بهینه آن از نقطه نظر ایمنی و میزان مصرف سوخت اجتناب ناپذیر می باشد. موضوعات مورد بحث در این مقاله پیرامون مسائل آیرودینامیک، بویژه آیرودینامیک خودرو می باشند که پس از بررسی مبانی آیرودینامیک و به عبارتی مبانی مکانیک سیالات به آیرودینامیک خودرو پرداخته شده است و بدین منظور یک مدل دوبعدی از بدنه خودرو در نرم افزار شبیه سازی شده و عواملی که باعث کاهش مقاومت هوا در مقابل حرکت خودرو می شوند، بررسی می شود.
    کلیدواژگان: آیرودینامیک خودرو، میزان مصرف سوخت، ضریب درگ، نیوری لیفت
  • محمدحسن شجاعی فرد، روح الله طالبی، رضا احمدی صفحه 55
    اخیرا بررسی نویز و ارتعاشات وارد به کابین خودروها از مهمترین مسائل حائز اهمیت و بروز دنیا محسوب می شود. این نویز و ارتعاش خود نیز حاصل وجود منابع متعدد تشدیدکننده ارتعاشات بدنه خودروها بوده و یکی از چارچوبهای اساسی در جهت طراحی و بهینه سازی بدنه محسوب می گردد. با توجه به پیشرفت تکنولوژی تولید خودرو و افزایش سرعت حرکت خودروها، منبع اصلی تولید صدا در داخل خودرو در سرعت های بالا، نویزهای آیرودینامیکی می باشند. بدین منظور در این مقاله، پس از تقسیم بندی منابع اصلی نویز در خودرو بر مبنای فرکانس عملکرد آنها، به مدلهای ایده آل چشمه های صوتی اشاره شده و سپس مکانیزم های تولید و انتقال صداهای آیرودینامیکی و نیز منابع فیزیکی تولید نویزهای آیرودینامیکی در خودرو مورد بررسی قرار می گیرند. در نهایت، اجزاء اصلی مولد نویز آیرودینامیکی در خودرو شناسایی شده و راهبردهای اساسی و روش های کنترل این صداها در بر هم زدن آسایش سرنشینان خودرو تشریح می گردد.
    کلیدواژگان: نویز آیرودینامیکی، نویز باد، منابع نویز، نویز نشتی، نویز حفره، خودرو
  • محمود شاد گهر صفحه 64
    این مقاله درباره یک موتور تزریق مستقیم (DI) بنزینی جدید 2 لیتری 4 سوپاپه با دو میل سوپاپ در سر سیلندر، میباشد. این موتور توسعه داده شده و دارای تکنولوژی های جدیدی از قبیل: دریچه های ورودی چرخشی جهت ایجاد جریان چرخشی بهینه درون سیلندر با سوپاپ کنترل چرخش کنترل شونده متغیر، پیستون با محفظه احتراق فرو رفته و سیستم تزریق سوخت فشار بالا جهت ایجاد ابر مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق می باشد. همه اینها به کنترل آماده سازی مخلوط هوا- سوخت و انتشار شعله در زمان احتراق خیلی رقیق لایه لایه شده در بارهای جزئی کمک می کند. آلاینده NOx با استفاده از یک سیستم EGR کنترل شونده الکترونیکی و یک کاتالیست ذخیره-کاهنده NOx کاهش می یابد. در بارهای سنگین تر، یک مخلوط همگن با تزریق در طی کورس مکش ایجاد می شود. به وسیله یک سیستم کنترل دریچه گاز الکترونیکی بین حالتهای پرکردن لایه لایه شده و پرکردن همگن منحنی گشتاور ملایم شده است. این موضوع به اثبات رسیده که یک وسیله نقلیه با این سیستم در حالی که برآورده کننده پیش نیازهای کاهش آلایندگی است بطور موفقیت آمیزی مصرف اقتصادی سوخت را بهبود بخشیده است.
  • مباحث عمومی
  • رضا انصاری، کاوس حیدری صفحه 76
    اهمیت روزافزون تکنولوژی های جدید در موفقیت بنگاه های صنعتی و صنایع تکنولوژی محور موجب شده که تدوین و پیاده سازی استراتژی های توسعه تکنولوژی برای این سازمانها و صنایع به مقوله ای کلیدی تبدیل شود. علیرغم گوناگونی الگوهای استراتژی توسعه تکنولوژی، شناسایی تکنولوژی های مورد نیاز، چگونگی دستیابی به آنها، زمان مناسب برای دستیابی و یا عرضه تکنولوژی و چگونگی بهره برداری از تکنولوژی در اغلب الگوها اهمیت دارند.
    این مقاله بر یکی از موضوعات کلیدی استراتژی توسعه تکنولوژی، یعنی دستیابی به تکنولوژی (اکتساب تکنولوژی)متمرکز شده است. در این مقاله تلاش می شود با مرور بسیار اجمالی ادبیات استراتژی توسعه تکنولوژی، ادبیات دستیابی به تکنولوژی(اکتساب تکنولوژی) مورد بررسی بیشتر قرار گیرد و در ادامه مهمترین و نافذترین الگوهای تامین تکنولوژی در بنگاه/صنعت ارائه شده است و در بخش پایانی جمع بندی از مباحث، ارائه خواهد شد. هدف اصلی این مقاله، ارتقاء دانش و بینش مدیران و سیاستگذاران بنگاه های صنعتی و صنایع تکنولوژی محور کشور می باشد.
  • صفحه 91