فهرست مطالب

فصلنامه بیماری های پستان ایران
سال دوم شماره 3 (پیاپی 6، پاییز و زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مجید مقدس زاده، علیرضا نیکانفر، محمدرضا همتی، مسعود مقدس زاده صفحات 7-11
    مقدمه
    سرطان پستان شایع ترین بدخیمی زنان در دنیا با بیش از یک میلیون مورد جدید در سال می باشد. رشد سرطان پستان در انسان اغلب با هورمون های استروئیدی نظیر استروژن و فاکتورهای رشد پپتیدی تنظیم می شود که با گیرنده های فاکتور رشد اپیدرمی یک و دو در همکنشی دارند. سطح گیرنده های هورمونی در بافت طبیعی پستان پایین است ولی در دوسوم موارد سرطان پستان سطح این گیرنده ها بالا تر می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه ما به بررسی 237 بیمار مبتلا به سرطان پستان که در بین سال های 1388- 1382 به کلینیک انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز مراجعه کرده بودند، پرداختیم. اطلاعات مربوط به متغیرها از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 16 و آزمون های آماری مناسب آنالیز شدند.
    یافته ها
    از مجموع 237 بیمار (6/50 درصد) از بیماران گیرنده استروژنی مثبت، 9/48 درصد گیرنده پروژسترونی مثبت و 1/37 درصد HER-2/neu مثبت بودند. بیشترین درصد HER-2/neu مثبت (6/51 درصد) در گروه سنی بالای 60 سال و کمترین آن (25 درصد) در گروه سنی 40-31 سال بود. بیشترین درصد گیرنده هورمون مثبت (71 درصد) در گروه سنی بالای 60 سال و کمترین آن (50 درصد) در گروه سنی زیر 30 سال بود. 5/35 درصد از بیمارانی که در سنین قبل از یائسگی قرار داشتند، HER-2/neu مثبت بودند درحالی که این رقم در مورد گیرنده هورمونی HR مثبت، 64 درصد بود. در افراد با درگیری گره لنفی، درصد HER-2/neu مثبت و HR مثبت به ترتیب 4/35 درصد و 4/65 درصد بود، درحالی که در افراد بدون درگیری گره لنفی، 39 درصد و 9/61 درصد بود. بیشترین درصد مثبت بودن HER-2/neu مربوط به stage I و HR مربوط به stage IV بود.
    نتیجه گیری
    اطلاعات به دست آمده گویای یک ارتباط معکوس میان میزان بیان فاکتور رشد اپیدرمی دو و رسپتورهای هورمونی در نمونه های سرطان پستان می باشد. به عنوان مثال 55-40 درصد نمونه ها با بیان فاکتور رشد اپیدرمی دو فاقد رسپتور هورمونی بودند. هم حضور رستپور هورمونی و هم بیان ژن HER-2/neu در سرطان پستان به عنوان فاکتورهای پیش آگهی کننده مهمی شناخته شده اند.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، HER، 2، neu، گیرنده های هورمونی
  • نسرین علیرمایی، محمد فتحی، شهریار محمودی، کیان زبیری صفحات 12-19
    مقدمه
    پستان محل شایعی برای ایجاد بدخیمی های باالقوه کشنده در زنان است. سرطان پستان پرولیفراسیون بدخیم آن دسته از سلول های اپی تلیال است که مجاری یا لوب های پستان را می پوشانند و حدود یک سوم همه سرطان های زنان را تشکیل می دهد. از هر 9 زن ساکن آمریکای شمالی که تا سن 80 سالگی عمر می کند، در یک نفر سرطان مهاجم پستان ایجاد می شود. استفاده روتین از غربالگری ماموگرافی در زنان بالای 40 سال، مرگ ومیر سرطان پستان را 33 درصد کاهش می دهد، لذا، این مطالعه برای بیماریابی سرطان پستان در زنان مراجعه کننده به بخش رادیولوژی (واحد ماموگرافی) مرکز پزشکی توحید سنندج انجام گردید.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی – مقطعی می باشد و جامعه پژوهش شامل کلیه زنان مراجعه کننده است که بعد از معاینه برای آن ها ماموگرافی انجام شده است. داده ها از طریق پرسشنامه شامل مشخصات فردی و بررسی نتایج ثبت شده ماموگرافی توسط پزشک رادیولوژیست گردآوری و تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه از بین 759 خانمی که برای آن ها ماموگرافی انجام شده بود، نشان داد که اکثریت واحدها بین 45-41 سن سال داشتند، شایع ترین شکایت بیماران درد پستان بوده است و 53 درصد دارای زخم و ترشح چرکی از پستان بودند. همچنین در بررسی نتایج ماموگرافی توسط متخصصان رادیولوژی، در 68 درصد موارد ضایعه ای مشاهده نشد و 24 درصد وجود دانسیته بالا، 6 درصد توده خوش خیم، 5/0 درصد توده بدخیم و 44/1 درصد ماستیت را ثبت و گزارش کردند.
    نتیجه گیری
    نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که آموزش زنان و اجرای برنامه های غربالگری باید مورد توجه قرار گیرد. ماموگرافی و سونوگرافی قابل اعتمادترین و رایج ترین تکنیک های تصویربرداری برای تشخیص زودرس ضایعات پستان هستند. کشف زودهنگام توده سرطانی با بهترشدن پیش آگهی سرطان همراه است از این رو وظیفه هر پزشک است که تا حد امکان موارد غیر طبیعی پستان را در مراحل اولیه تشخیص داده و اقدامات تشخیصی قطعی را انجام دهد.
    کلیدواژگان: غربالگری، سرطان پستان، یافته های ماموگرافی
  • مهرانگیز شعاع کاظمی، مهرآور مؤمنی جاوید صفحات 20-27
    مقدمه
    مقاله حاضر با هدف بررسی رابطه بین کیفیت زندگی و امید به زندگی در بیماران زن مبتلا به سرطان بعد از عمل جراحی صورت پذیرفت.
    روش بررسی
    نمونه پژوهش شامل 100 زن مبتلا به سرطان بود که بعد از گذشت 2 سال از عمل جراحی جهت کنترل بیماری هر سه ماه یک بار به پزشک متخصص انکولوژی مراجعه می کردند. سن بیماران در محدوده 50-35 سال قرار داشت. فرضیه پژوهش این بود که بین کیفیت زندگی و امید به زندگی رابطه معنی داری وجود دارد. طرح پژوهش توصیفی- تحلیلی بود. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه 1- پرسشنامه امید اسنایدر (10 سؤال) با جهت گیری مثبت و منفی که ضریب پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 70/0 و ضریب پایایی پس از یک ماه 74/0 محاسبه شد. 2- مقیاس کوتاه ارزیابی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی(WHOQOL-BREEF) با 26 سؤال در ابعاد سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و محیط زندگی بودکه اعتبار آن 78/. برآورد گردید. آزمون های آماری مورد استفاده آمار توصیفی و استنباطی(همبستگی و رگرسیون) بود.
    یافته ها و
    نتیجه گیری
    داده های پژوهش حاکی از رابطه مثبت و معنی دار بین امید به زندگی و کیفیت زندگی بود. بدین صورت که هرچه امید به زندگی بالاتر، کیفیت زندگی نیز مطلوب تر خواهد بود و بالعکس. در نتیجه توان پیش بینی کیفیت زندگی بهتر از روی امید به زندگی نیز وجود دارد.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، بیماران مبتلا به سرطان، امید به زندگی، جراحی
  • سوسن ساعت ساز، رزیتا رضایی، رقیه نظری، فاطمه حاجی حسینی، سیدجلیل سیدی اندی صفحات 28-35
    مقدمه
    سرطان پستان شایع ترین نوع سرطان درکل زنان و اولین سرطان شایع میان زنان کشورمان می باشد. ازآنجایی که روش های غربالگری ازجمله بهترین روش های تشخیص زودرس می باشند که انجام آن ها شیوع این سرطان را کاهش می دهد، لذا این مطالعه برای بررسی میزان آگاهی و عملکرد در ارتباط با روش های غربالگری سرطان پستان قبل و بعد از آموزش میان دبیران شاغل در دبیرستان های شهر آمل اجرا شد.
    روش بررسی
    این بررسی به روش نیمه تجربی بر روی 48 نفر از دبیران شاغل در دبیرستان های دولتی شهر آمل که به روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی از مناطق مختلف آموزش و پرورش شهری انتخاب شدند، اجرا شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه و چک لیست محقق ساخته بوده است که قبل و6 ماه بعد از آموزش توسط نمونه های پژوهش تکمیل گردید، سپس اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و استفاده از آمار توصیفی انجام شد و 05/0> P معنی دار تلقی گردید.
    یافته ها
    نتایج حاصل از آزمون های آماری نشان داد که قبل از آموزش، درصد افراد دارای آگاهی و عملکرد مطلوب برای خودآزمایی پستان، معاینه کلینیکی و ماموگرافی به ترتیب(3/9 درصد و9/1 درصد)(0 درصد و 3/6 درصد)(0 درصد و 0 درصد) بوده و بعد از آموزش این مقادیر به ترتیب به (5/39 درصد و 8/14 درصد)، (7/40 درصد و4/44 درصد)، (9/51 درصد و 9/38 درصد) افزایش یافته است که تفاوت آماری میان آن ها معنی دار بوده است(0001/0= P).
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این پژوهش، آموزش بر بهبود میزان آگاهی و عملکرد روش های غربالگری سرطان پستان نقش داشته است. لذا، توصیه می شود که سیاست هایی جهت آموزش، افزایش مراکز غربالگری و یادآوری منظم جهت غربالگری پستان اتخاذ گردد.
    کلیدواژگان: غربالگری سرطان پستان، آگاهی، عملکرد، آموزش
  • مصطفی قربانی، علی اکبر عبداللهی، ساناز رویانی، راضیه عزیزی صفحات 36-42
    مقدمه
    با توجه به این که سرطان پستان به عنوان یک مشکل بزرگ بهداشتی رو به افزایش است و همچنین نقشی که خودآزمایی پستان در تشخیص زودرس این سرطان و مرگ ومیر ناشی از آن دارد و نیز اهمیت دانش، نگرش و عملکرد زنان در این زمینه این تحقیق برای مقایسه آگاهی، نگرش و عملکرد (KAP) بر روی زنان شهر گرگان که دارای مشاغل مختلف بودند، صورت گرفت.
    روش بررسی
    یک مطالعه توصیفی- تحلیلی، مقطعی با نمونه گیری تصادفی از بین سه گروه شغلی پرستاری، معلمی و کارمندان ادارات گرگان با استفاده از پرسشنامه و مراجعه مستقیم پژوهشگر صورت گرفت. پرسشنامه دو قسمتی بود که قسمت اول شامل اطلاعات دموگرافیک نمونه ها و قسمت دوم پرسشنامه (KAP) راجع به آگاهی خودآزمایی پستان 16 سؤال، راجع به عملکرد 6 سؤال و در رابطه با نگرش 12 سؤال بود. اطلاعات با استفاده از نرم افزار spss و تست های آماری کای دو و میزان فراوانی و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    مجموعه نمونه ها شامل 330 نفر بود که در هر گروه 110 نفر بودند، سن نمونه ها بین 22 تا 54 سال با میانگین و انحراف معیار 39/0 ± 9/33 سال بود، از نظر قومیت بیشترین (8/91 درصد) فارس و (2/98 درصد) تحصیل کرده بودند. درمجموع پرستاران از نظر آگاهی 7/67درصد و عمکلرد6/78درصد بهترین وضعیت را داشتند و معلمان 9/68 درصد بهترین نگرش را داشتند. براساس آزمون کای دو بین قومیت و تحصیلات با میزان آگاهی، قومیت و تحصیلات و تاهل با میزان عملکرد و نگرش تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت، ولی بین شغل و تاهل با میزان آگاهی و شغل با میزان عملکرد و نگرش تفاوت آماری معنی داری وجود داشت. همچنین براساس آزمون آانالیز واریانس بین آگاهی و میانگین سن و عملکرد با سن ارتباط معنی داری وجود نداشت ولی بین میانگین سن با نگرش تفاوت معنی داری وجود داشت.
    نتیجه گیری
    این تحقیق نشان داد که میزان آگاهی، عملکرد و نگرش در کل متوسط می باشد و به برنامه های آموزشی بیشتری برای خودآزمایی پستان در خانم ها نیاز است.
    کلیدواژگان: آگاهی، نگرش، عملکرد، شغل، خودآزمایی پستان
  • نسرین سادات علوی، محمد منایی صفحات 43-45
  • ایمان عباسپور کازرونی، حسین قیومی زاده، جواد حدادنیا صفحات 46-56
    مقدمه
    سرطان پستان یکی از شایع ترین بیماری های زنان است. شناسایی و تشخیص زودهنگام این بیماری می تواند در درمان آن بسیار مؤثر باشد. ماموگرافی درحال حاضر از مؤثرترین روش های تشخیص بیماری سرطان پستان است.
    روش بررسی
    ما با توجه به تصاویر ماموگرافی اقدام به تشخیص توده های موجود در تصاویر می نماییم. در این روش نرم افزار بدون نیاز به تشخیص ناظر، نواحی اطراف تومور را به طور کامل و دقیق شناسایی می کند و آن را به صورت مجزا نمایش می دهد. در این روش با استفاده از تکنیک های پردازش تصویر و الگوریتم های مبتنی بر آن به تحلیل تصاویر ماموگرافی پرداخته می شود. انجام عملیات حذف نویز و تشخیص لبه و جداسازی نواحی با تراکم بیشتر از مهم ترین عناصر شیوه پیشنهادی است. روش نمونه گیری و انتخاب تصاویر به صورت نمونه گیری منظم (سیستماتیک) و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس انجام شده است.
    یافته ها
    به دلیل اینکه انسان در مراحل تشخیص توده نقشی ندارد و خطاهای انسانی در این عملیات بی تاثیر است، بنابراین روش پیشنهادی از دقت بسیار بالایی برخوردار است. سرعت تشخیص در روش ارائه شده بسیار بالاتر از روش های پیشنهادی در مقالات معتبر علمی و نیز روش تشخیص انسانی توسط رادیولوژیست است. ارتباط میان تشخیص رادیولوژیست با تشخیص توسط سیستم هوشمند (01/0= p) معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    الگوریتم مدل پیشنهادی بر روی 160 تصویر که از پایگاه داده جامعه تحلیل تصاویر ماموگرافی (MIAS) دریافت شد، انجام شده است. نتایج به دست آمده بسیار قابل قبول و با درصد خطای کمتر از 5 درصد است. سرعت بالا و نبود خطای انسانی از مهم ترین عوامل مؤثر در سیستم هوشمند پیشنهادی است.
    کلیدواژگان: تصویر ماموگرافی، حذف نویز، تشخیص لبه، توده
  • سامره اقتدار، سیما مقدسیان، حسین ابراهیمی، محسن حسن زاد آذر، مدینه جاسمی، رقیه اسماعیلی ذبیحی صفحات 55-60
    مقدمه
    سرطان پستان برطبق آمار، شایع ترین سرطان در میان زنان ایرانی است. با توجه به برنامه های کنترل سرطان سازمان جهانی بهداشت (WHO) بررسی وسعت مشکلات سرطان پستان یکی از گام های اولیه است. مراقبت حمایتی یکی از مراقبت های مهم در زنان مبتلا به سرطان پستان است که میزان بقای این بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف از این مطالعه بررسی کیفیت مراقبت های حمایتی پرستاران در سرطان پستان می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی در مرکز تحقیقات هماتولوژی- انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز جهت ارزیابی کیفیت مراقبت های حمایتی انجام شد. نمونه گیری مبتنی بر هدف بوده و جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه سه قسمتی شامل مشخصات دموگرافیک، متغیر های بالینی و مراقبت های حمایتی انجام گردید. روایی پرسشنامه به روش روایی محتوا و روایی صوری و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد و داده های جمع آوری شده در نرم افزار SPSS 14 تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که اکثریت(6/63 درصد) بیماران از مراقبت های حمایتی متوسطی برخوردار بوده اند. حمایت فیزیکی از دیدگاه 2/51 درصد بیماران و حمایت اطلاعاتی از دیدگاه 6/58 درصد بیماران متوسط بود حال آن که حمایت عاطفی از دیدگاه 6/56 درصد بیماران مطلوب گزارش شده است.
    نتیجه گیری
    از آنجا که یکی از نقش های اساسی پرستاران فراهم نمودن حمایت است و حمایت میزان بقا و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان را تحت تاثیر قرار می دهد، مسئولان و برنامه ریزان پرستاری برای آنکه بتوانند پرستاران را برای ارائه مراقبت های ویژه بیماران سرطانی آماده نمایند، بایستی در پی مداخلاتی همچون برگزاری دوره های آموزشی برای پرستاران و بررسی موانع حمایت از دیدگاه آن ها باشند.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، مراقبت های حمایتی، پرستاری