فهرست مطالب

Genetics in the Third Millennium
Volume:9 Issue: 1, 2011

  • تاریخ انتشار: 1390/07/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مهدی حصارکی، مجتبی سعادتی، حسین هنری، غلامرضا اولاد، رضا رنجبر، محمد هیئت، مهدی تات صفحه 2261
    شیگلوزیز به عنوان یک بیماری واگیر دار، سالانه زندگی میلیون ها نفر را در سرتاسر جهان تهدید می کند. ایجاد سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک، سبب شده که سازمان بهداشت جهانی تهیه واکسن علیه این بیماری را در اولویت قرار دهد. این باکتری به کمک عوامل تهاجمی خود با اتصال به M-cellهای جدار روده، ایجاد اسهال خونی شدید می نماید. پروتئین IpaD نقش مهم و کلیدی در تهاجم شیگلا دارد. عملکرد IpaD به ناحیه N- ترمینال آن وابسته است. هدف از این مطالعه تولید و تخلیص آنتی بادی پلی کلونال علیه ناحیه N- ترمینال IpaD می باشد. جهت تخلیص پروتئین نوترکیب از ستون کروماتوگرافی تمایلی نیکل استفاده گردید. از پروتئین تخلیص شده جهت تولید آنتی بادی پلی کلونال درخوکچه هندی استفاده شد. تیتر آنتی بادی تولیدی به وسیله تست الایزا بررسی گردید. این آنتی بادی پس از تخلیص با ستون پروتئین G، به وسیله وسترن بلات بررسی شد. نتایج حاصل از وسترن بلات تایید کننده پروتئین بیانی تخلیص شده بود. تست الایزا تیتر بالایی از آنتی بادی در سرم حیوانات ایمن با این پروتئین را نشان داد. صحت آنتی بادی پلی کلونال تخلیص شده با ستون کروماتوگرافی پروتئین G به وسیله ایمنوبلات تایید شد.
    کلیدواژگان: شیگلوزیز، IpaD، پروتئین نوترکیب، آنتی بادی پلی کلونال
  • بهشاد منتظری نجف آبادی، کامران قائدی*، کیانوش درمیانی، محمدحسین نصر اصفهانی، زهرا نورمحمدی، یحیی خزایی، محبوبه فروزانفر، عباس کیانی صفحه 2267

    پراکسی زوم ها یکی از اندامک های سلول های یوکاریوتی هستند که دارای وظایف گوناگونی می باشند. یکی از پروتئین های ماتریکس پراکسی زوم به نام پروتئین پراکسی زومی (PEP) نامیده می شود که در سال 2002 کلون گردید. PEP واجد 209 اسید آمینه است و به نظر می رسد که در تمایز بافت های جنین موش نقش دارد. از جمله خصوصیات این پروتئین، افزایش بیان طی میوژنز و تمایز مغز جنین موش می باشد. برای تحقیق برروی نحوه ی عملکرد این پروتئین بر مکانیسم نوروژنز نیاز بود که بتوان در مراحل مختلف نوروژنز، این ژن را خاموش یا روشن کرد و نتایج حاصل از تغییر در بیان آن را بررسی نمود. لذا در مطالعه حاضرPEP cDNA را در سیستم بیانی یوکاریوتی سامانه القایی Tet off وارد نمودیم تا بتوان در آینده آن را به رده سلولی بنیادی ترانسفکت نماییم و بیان بیش از حدآن را توسط داکسی سیکلین یا تتراسیکلین با تنظیم سطح آنتی بیوتیک در سلول های بنیادی موشی بررسی نماییم. برای این منظور نیاز بود که cDNA هدف تکثیر شود و سپس به داخل حامل الحاق گردد. بنابراین در طراحی پرایمر وجود دو محل برش آنزیم محدودالاثر در ابتدا و انتهای ژن همساز با حامل و همچنین توالی Kozak جهت بیان بیشتر پروتنین PEPدرنظر گرفته شد و PEP cDNA تکثیر گردید. با تاثیر آنزیم های محدودالاثر در دو انتهای PEP cDNA نهایتا قطعه برش یافته به داخل حامل pTRE2pur از سیستم بیانی Tet off وارد شد. سیستم بیانیTet off یک سیستم بیانی دوگانه می باشد، به این معنی که واجد یک وکتور به نام Tet off است که یک عنصر پروتئینی را تولید کرده که به واسطه ی آنتی بیوتیک تتراسیکلین یا داکسی سیکلین بیان ژن را در وکتور دوم به نام pTRE2pur، روشن و خاموش می کند. در این سیستم ابتدا باید وکتور Tet off را به سلول هدف ترانسفکت کرده و دودمان سلول پایدار ایجاد نمود و سپس وکتور دوم (pTRE2pur) که حامل ژن است را به این دودمان وارد نمود. برای اینکه به طور یقین پایدار بودن سلول به حامل Tet off را به اثبات برسانیم، علاوه بر ساخت، TRE2pur/PEP cDNA EGFP را بداخل حامل TRE2pur وارد نموده و سازه TRE2pur/EGFP را تهیه نمودیم.

    کلیدواژگان: پراکسی زوم، پروتئین پراکسی زومی، سیستم بیانی
  • الیکا اسماعیل زاده، مهدی بنان صفحه 2276
    در این مطالعه چندین shRNA اختصاصی ژن Creb-1را که پس از طراحی در وکتور های لنتی کلون شده بودند، با سیستم انتقال گذرا در سلولهای 293T مورد بررسی قرار دادیم. بیان نسبی Creb-1 توسط سیستمqRT-PCR تعیین شد.همه shRNAها منجر به کاهش بیان ژن Creb-1 شدند. یک shRNA در کاهش بیان ژن مورد نظر از همه موثرتربود. فعالیت siRNAها که توسط رینلد پیش بینی شده بود با مقدار فعالیت واقعی آنها مورد مقایسه قرار گرفت. مطالعات ما یک ارتباط کلی بین فعالیت واقعی s iRNAها و فعالیت پیش بینی شده آنها را نشان داد.
    کلیدواژگان: RNA، Small Interfering، Creb1، qRT، PCR
  • محمد کریمیان طاهری، مهران میراولیایی، کامران قائدی، زهره زهرایی صفحه 2280
    ژن LTP کد کننده پروتئین ناقل لیپید در گیاهان می باشد. این ژن غنی از بازهای گوانین و سیتوزین می باشد. وجود این بازها باعث می شود تا آغازگر های طراحی شده برای ژن LTP در مرحله اتصال در چرخه PCR، ساختارهای ثانویه زیادی ایجاد کنند و نهایتا محصول غیر اختصاصی تولید شود. موادی مثل بتائین، دی متیل سولفوکسید (DMSO) و آمونیوم سولفات (AMS) می توانند این مانع را رفع کنند. در این تحقیق گرادیانی از هر یک از این مواد در واکنش PCR گذاشته شد و نهایتا غلظت های بهینه برای هر کدام از این مواد به دست آمد. در این میان 4.5 میکرولیتر بتائین (5M)، 2.25 میکرولیتر دی متیل سولفوکسید (10%) و 2.25 میکرولیتر بافر آمونیوم سولفات در حجم کلی 25 میکرولیتر از مخلوط PCR، غلظت های بهینه گزارش شدند.
    کلیدواژگان: Gradient PCR، ساختارهای ثانویه، بتائین، دی متیل سولفوکسید، بافرآمونیوم سولفات
  • شیوا نظری، محمد تقی صادقی کوپایی، فاطمه عبدالله گرجی صفحه 2285
    بیماری های ژنتیکی در کودکان علاوه بر عوارض جسمی و روانی برای کودک مبتلا، مشکلات روانی، اقتصادی بسیاری را برای خانواده ها ایجاد می کند. والدینی که در جستجوی کمک هستند نیاز دارند که در مورد مسائل مربوط به بیماری فرزندان شان هر چه بیشتر آگاه شوند. به منظور بررسی میزان آگاهی والدین نسبت به بیماری های ژنتیکی فرزندانشان از طریق پرسشنامه، اطلاعات و نظرات 100 والد مورد بررسی قرار گرفت که 37 نفر پدر و 63 نفر مادر بودند. بررسی ها نشان داد که ارتباط معنی داری بین میانگین نمرات آگاهی والدین و سطح تحصیلات آنان، حضور والدین در کنار هم و سن بالای والدین وجود داشت. با افزایش آگاهی، میزان دریافت اطلاعات مورد نیاز در مورد بیماری و درمان آن از منابع مختلف افزایش می یابد. خانواده هایی که قبلا آموزش دیده بودند، نیاز بیشتری برای کسب اطلاعات گفتاری داشتند. بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانواده کودکان مبتلا به بیماری های ژنتیکی با امکان فراهم شدن مشاوره حضوری با والدین به منظور افزایش سطح آگاهی خانواده در زمینه نحوه مراقبت از فرزندان شان و توانمندسازی آنان و به تبع آن با بهبود کیفیت زندگی کودکان مبتلا همراه خواهد بود. در خاتمه ضرورت فراهم کردن راهکارهای مناسب جهت آشنایی خانواده ها با مراکز مشاوره احساس می گردد.
    کلیدواژگان: بیماریهای ژنتیک، آگاهی والدین، مشاوره
  • محمدرضا نظری، رضا معالی امیری، سیده ساناز رمضانپور صفحه 2290
    آنزیم های آنتی اکسیدان از جمله مهمترین راهکارهای دفاعی گیاهان در مهار گونه های اکسیژن فعال می باشند. در این مطالعه، به جهت یافتن دمای مناسب سازگاری به سرما در ژنوتیپ نخود دسی، دو دمای چهار و 10 درجه سانتی گراد بررسی گردید. نتایج نشان دهنده پاسخ بهتر گیاهچه ها پس از سازگاری در دمای 10 درجه سانتی گراد بود. پس از آن پاسخ آنزیمی، بیان نسبی ژن های کاتالاز و پراکسیداز و برخی از شاخص های فیزیولوژیکی در دو ژنوتیپ نخود دسی و کابلی سنجیده شد. پایداری بیشتر غشاء، عدم افزایش معنی دار H2O2 تحت تنش، افزایش بیشتر فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان در کنار بیان پایدارتر و بیشتر ژن های مزبور در ژنوتیپ جم نشان داد که ژنوتیپ جم بهتر توانست اثرات دمای پایین را تحمل نماید. افزایش میزان بیان ژن آسکوربات پراکسیداز در هر دو ژنوتیپ نشان داد که این آنزیم می تواند در برابر تنش سرما پاسخ نشان داده و کمبود کاتالاز را جبران نماید. به نظر میرسد که پاسخ به دمای سازگاری و تنش سرما می تواند در زمان کوتاهی پس از قرارگیری در شرایط تنش آغاز شده و این زمان کوتاه سازگاری می تواند برخی از گیاهان نخود را جهت تحمل به تنش های شدیدتر آماده سازد.
    کلیدواژگان: آنزیم های آنتی اکسیدان، بیان ژن، تنش سرما، سازگاری به سرما، نشت الکترولیتی
  • فاطمه منتظری، سهیلا رهگذر، کامران قائدی صفحه 2300
    آپوپتوز به خودکشی برنامه ریزی شده ژنتیکی سلول گفته می شود که در بسیاری از شرایط فیزیولوژیک و پاتولوژیک نقش مهمی ایفا می کند. اغلب ملکول ها و مسیرهای سیگنالی درگیر در این فرایند بخوبی شناخته شده اند. اما پیرامون نقش ارگانل های سیتوسلی و مسیرهای سیگنالی و تعاملات بین آنها در خلال آپوپتوز مطالعات زیادی انجام نشده و یا نوعا مقالات چاپ شده کامل و همه جانبه نمی باشند. اهمیت ارگانل های سیتوپلاسمی به حدی است که اخیرا برخی از محققین، مسیر درگیری این ارگانل را بعنوان سومین مسیر القای آپوپتوز (علاوه بر مسیرهای شناخته شده داخلی و خارجی) در نظر می گیرند. این مقاله برآن است تا مطالعات انجام شده پیرامون فرایند آپوپتوز را مورد بحث قرار داده و در ادامه با تاکید بر اهمیت ارگانل های سیتوپلاسمی به بررسی نقش آنها در این فرایند بپردازد.
    کلیدواژگان: آپوپتوز، میتوکندری، شبکه اندوپلاسمی، کمپلکس گلژی، لیزوزوم، پراکسیزوم، هسته
  • الهام کریمی زاده، نسرین معتمد صفحه 2313
    سیستمیک اسکلروزیس نوعی بیماری بافت پیوندی است که معمولا پوست و در موارد پیشرفته آن ریه، کلیه و قلب را نیز درگیر مینماید. اتیولوژی و پاتولوژی این بیماری ناشناخته است. یک عامل موثر از قبیل ویروس یا مواد شیمیایی برای افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به سیستمیک اسکلروزیس باشند، می تواند سرآغاز ایجاد بیماری باشد. از مکانیسم های احتمالی درگیر در پاتولوژی این بیماری آسیب به رگ های خونی کوچک، رسوب کلاژن در ماتریکس خارج سلولی پوست و ارگان های داخلی و نقص در ایمنی خونی و سلولی را می توان نام برد. کلاژن نوع I که بخش عمدهی ماتریکس خارج سلولی پوست را تشکیل می دهد، هتروتریمری از دو زنجیر 1α و یک زنجیر 2α می باشد. بیان این دو نوع زنجیر تحت کنترل دقیق عناصر فعال کننده سیس و فاکتورهای رونویسی ترانس قرار دارد. مطالعات مختلف نشان داده است که سایتوکان ها نقش مثبت و منفی بر تکثیر فیبروبلاست ها و سنتزکلاژن دارند؛ از جمله این سایتوکان ها می توان TGF-β، CTGF، IFN-γ را نام برد. TGF-β و CTGF سایتوکان های پیش برنده فیبروز هستند؛ در حالی که IFN-γ نقش آنتی فیبروتیک دارد. عدم تعادل میان متالوپروتئینازهای ماتریکس و مهار کننده های آنها نیز میتواند عامل موثر دیگری در رسوب ECM باشد. با توجه به اینکه مرگ و میر بیماران سیستمیک اسکلروزیس بالا است و ارتباط مستقیمی با فیبروز بافتی آنها دارد. شناسایی دقیق مکانیسم های مولکولی موثر در ایجاد فیبروز می تواند به شناسایی روش های درمانی موثر منجر گردد. در این مقاله علاوه بر توضیح ژن و پروتئین کلاژن، فاکتورهای دخیل در سنتز و تجزیه پروتئین کلاژن در ارتباط با بیماری سیستمیک اسکلروزیس بصورت مختصر شرح داده شده اند.
    کلیدواژگان: سیستمیک اسکلروزیس، کلاژن، ماتریکس خارج سلولی، TGF، β، CTGF
  • سعید دعایی، مریم غلامعلی زاده صفحه 2323
    غلظت سرمی HDL به میزان زیادی تحت تاثیر بر هم کنش های ژنتیک و تغذیه قرار دارد و دریافت چربی از رژیم غذایی در مقادیر معین در افرادی که دارای پلی مورفیسم هایی در ژن های کد کننده آپولیپوپروتئین های A1، A4 و E می باشند، تاثیر متفاوتی بر سطوح HDL آنها نسبت به افراد با توالی طبیعی دارد. مشخص شد که افرادی که دارای پلی مورفیسم در ژن APO A1 باشند به مصرف اسید چرب غیر اشباع (PUFA) بیشتری از سایرین به منظور حفظ سطوح HDL در مقادیر نرمال نیاز دارند. همچنین سطوح HDL افرادی که در کدون 360 ژن کد کننده apo A-4 دارای توالی His/Glu هستند، در هنگام مصرف چربی رژیمی افت بیشتری نسبت به سایر افراد پیدا می کند. در مورد APO E نیز افرادی که دارای آلل E2 می باشند نسبت به افراد دارای آلل E3 و E4 در زمان مصرف کلسترول غذایی، HDL خونشان افت بیشتری پیدا می کند. با توجه به یافته های این مطالعه مروری مشخص می گردد که افرادی که دارای پلی مورفیسم در ژن های کد کننده آپولیپوپروتئین ها می باشند، ممکن است برای حفظ مقادیر نرمال HDL خون به دریافت چربی رژیمی متفاوت از افراد عادی نیاز داشته باشند.
    کلیدواژگان: پلی مورفیسم، آپولیپوپروتئین، کلسترول HDL، رژیم غذایی
  • آریانا کریمی نژاد صفحه 2329
    نشانگان استئوپوروز پسودوگلیوما بیماری ارثی صفت مغلوبی می باشد که با خصوصیات پسودوگلیوما و علائم استئوژنسیس ایمپرفکتا و عقب افتادگی ذهنی همراهی دارد. این بیماری به علت موتاسیون در ژن سازنده پروتئین وابسته به رسپتور لیپو پروتئین با چگالی پایین (LRP5) می باشد. در این گزارش سه برادر با نابینائی مادر زادی- میکروکورنه آو کاتاراکت، شکستگی متعدد در استخوان های بلند از دوران کودکی و کوتاهی قد معرفی می شوند.
    کلیدواژگان: استئوپوروز، پسودوگلیوما، شکستگی استخوان ها
|
  • M. Hesaraki, S. Saadati, H. Honari, G. Olad, R. Ranjbar, M. Heiat, M. Tat Page 2261
    Shigellosis is one of the major causes of morbidity and mortality worldwide and the disease causes around millions deaths per year. Due to the increasing number of infected persons in some areas of the world, in addition to the emergence of strains resistant to multiple antibiotics, WHO has put emphasis on the need for an effective vaccine. Shigella bacteria attach to M- cells in epithelial cells through invasion factors and then cause mucosal ulceration, inflammation and bleeding. IpaD has an important role in pathogenicity of Shigella. The N-terminal region is the most significant functional fragment of IpaD. In this study, the induction of the immunity response against the N-terminal region of IpaD has been investigated. Ni-NTA column chromatography was used for purification of the N-terminal region of IpaD. Afterwards, the recombinant protein was injected to Guinea pigs for producing polyclonal antibodies. Produced antibody titers were measured by ELISA. This antibody was purified with a column of protein G and then examined by Western blot test. The result of Western blot confirmed the expression of the purified protein. High ELISA titers of antibody were observed in the serum of animals immunized with the protein. The polyclonal antibody purified with protein G column chromatography was confirmed by immunobloting test.
  • Behshad Montazeri Najafabadi, Kamran Ghaedi, Kianoush Dormani, Mohammad Hossein Nasr Esfahani, Zahra Nourmohammadi, Yahya Khazaie, Mahboubeh Foruzanfar, Abbas Kiani Page 2267

    Peroxisomes are regarded as one of the organelles in eukaryotic cells with various functions. One of the matrix proteins for peroxisome is termed peroxisomal protein (PEP) which was formerly cloned in mice in 2002. PEP consists of 209 amino acid residues and seems to have a possible role in tissue differentiation of mouse embryo. Studies have shown that PEP expression is increased during myogenesis and neurogenesis. To study the further role of PEP in neurogenesis, it was required to construct an expression vector of this gene to be regulated using Doxycycline or tetracycline in different stages of neurogenesis. Thus, appropriated primers were designed introducing restriction enzymes at the head and tail of the fragment. Moreover, Kozak sequences were considered for high expression of PEP protein. PEP cDNA was amplified and ligated into pTRE2pur vector of Tet off expression system. Tet off expression system contains two vectors, a vector called Tet off which produces a protein element which controls the gene expression in the second vector called pTRE2pur off via tetracycline or Doxycycline induction. Tet off vectors can be transferred into cells. In addition to generating TRE2pur/PEP, we inserted EGFP cDNA into the vector TRE2pur and made TRE2pur/EGFP structure to assess the functionality of this system in the cells.

  • Elika Esmaeilzadeh, Mehdi Banan Page 2276
    In this study, several designed Creb1-specific shRNAs cloned into lentiviral transfer vectors were screened in293T by transient transfection assays. Relative Creb1 expression was determined by relative qRT-PCR. All of the designed shRNAs gave some level of knockdown. One shRNA was more effective for knocking down the specific gene among others. The predicted siRNAs activities as determined by Reynolds et al were compared to the actual potencies. Our results showed a general correlation between the predicted and actual siRNA activities.
  • Mohammad Karimian, Mehran Miroliaie, Kamran Ghaedi, Zohreh Zahraie Page 2280
    LTP gene encodes lipid transfer protein in plants. LTP gene is rich for GC bases. Thus, designated primers may form secondary structures in the annealing step of PCR and cannot bind to the template appropriately. This may results in undesired product. Substances such as Betaine, Dimethyl Sulfoxide (DMSO) and Ammonium Sulfate (AMS) can solve this problem. In this study, different gradients of each material were used in the PCR reaction. Ultimately, the optimum concentration was obtained for these materials. Among them, 4.5μl betaine (5M), 2.25μl DMSO (10%) and 2.25 μl AMS in 25μl of PCR mixture were reported to be optimal concentrations.
  • Shiva Nazari, Mohammad Taghi Sadeghi Kupaei, Fatemeh Abdollah Gorji Page 2285
    Genetic diseases affect children physically and psychologically and create psychological and economic problems for their families. Parents who are in need to seek help on issues related to the disease need to be aware of the status of their children as much as possible. In order to assess parental knowledge and information on genetic diseases, we used a questionnaire to evaluate the information and opinions of 100 parents (37 fathers and 63 mothers). The study showed that there were significant correlations between knowledge scores, educational level of the parents, parental cohabitation (not being separated) and parental age. With increase in awareness, acquiring information regarding the disease and its treatment is enhanced through different sources. Families that were previously trained needed more verbal information. Improvement of the social and economic status of the families with genetically affected children will result in better care and improve quality of life of the patients. In conclusion, it is prudent to devise plans to familiarize families with genetically affected children with counseling centers.
  • Mohammadreza Nazari, Reza Maali Amiri, Seyyedeh Sanaz Ramezanpour Page 2290
    Antioxidant enzymes are one of the most important defensive strategies of plants in Reactive Oxygen Species (ROS) detoxification. In this work, two temperatures, 4 ºC and 10 ºC were investigated in order to find the appropriate temperature cold acclimation of desi chickpea. Results showed that plants responded to 10 ºC better than the other one. Then, the activity and relative gene expression of catalase and peroxidase enzymes, along with some physiological and biochemical indices, were measured in both desi and kabuli genotypes of chickpea. More membrane stability, no significant increase of H2O2, more antioxidants enzyme activity and more stable and further accumulation of transcript levels of these genes in Jam cv. plants showed that this genotype could withstand the effects of cold stress better. The increase of the expression level of APX suggested that APX could work at cold stress and compensate for the loss of CAT activities. It seems that early response to cold acclimation and cold stress may start shortly after exposure to the stress condition and that this short time can make some chickpea plants ready to encounter lower temperatures.
  • Elham Karimizadeh, Nasrin Motamed Page 2313
    Systemic Sclerosis (SSc) is a connective tissue disease that affects various organs including the skin, lungs, kidneys, and heart. The etiology is poorly understood; however, a causative agent may initiate the disease in a patient with a genetic predisposition for SSc. There are three features responsible for the clinical and pathologic manifestations of the disease: vascular lesions of small arteries, excessive deposition of collagen in skin and internal organs, and alterations of humoral and cellular immunity. Type I collagen, the major component of extracellular matrix in skin and other tissues, is a heterotrimer of two α1 and one α2 collagen polypeptides. The synthesis of both of the chain types is highly regulated by several cis-acting regulatory elements and trans-acting protein factors, which are involved in basal gene expression. Also, several cytokines have been identified that positively and negatively influence dermal fibroblast proliferation and collagen synthesis, including: TGF-β, CTGF and IFN-γ. TGF-β and CTGF are profibrotic cytokines, whereas IFN-γ is antifibrotic cytokine. Imbalance between matrix metalloproteinases and tissue inhibitor of metalloproteinases might also contribute to the excess accumulation of collagen in the dermis. Because of high mortality and morbidity in SSc which directly related to the extent of the fibrotic, a precise understanding of the molecular mechanism of fibrosis will help to find effective therapeutic agents for this incurable disease in the future. This review focuses on collagen genes and proteins and then factors involved in synthesis and degradation of collagen in connection with systemic sclerosis will be explained briefly.
  • Saeed Doaee, Maryam Gholamalizadeh Page 2323
    In this review, we have focused on current knowledge about the influence of genetic polymorphisms in certain genes on the lipoprotein response to dietary fat and cholesterol. The DNA polymorphisms on the genes encoding apo A-IV, apo C-III, apo E, have been found to be associated with the plasma lipoprotein response to dietary intervention. The plasma lipid response to changes in dietary fat and cholesterol can vary between individuals. An Adenine to Guanine (A→G) mutation in the promoter of the apolipoprotein A1 gene (apoA-1) has been suggested to affect plasma high-density lipoprotein cholesterol. Some studies have reported that subjects with the A allele have higher concentrations of HDL cholesterol than do subjects who are homozygous for the most common G allele. The results of other studies indicate that the presence of the 360His allele of apoA-IV is responsible, at least partially, for the inter-individual variability in HDL-C response to dietary fats, with subjects who have this allele presenting a greater increase in HDL-C levels after consuming fat-rich diets. Many studies have shown that the effect of cholesterol feeding on total HDL cholesterol produces no change in E3/E2 subjects, a small increase in E3/E3 subjects, and the largest increase in E4/E3 subjects An improved understanding of the influence of specific genes on lipoprotein responsiveness to dietary fat may allow us to counsel individuals to meet their own dietary fat requirements so that they may reduce their risk of developing hyperlipidemia and coronary artery disease.