فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار - سال هجدهم شماره 3 (پیاپی 61، پاییز 1390)

مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
سال هجدهم شماره 3 (پیاپی 61، پاییز 1390)

  • 104 صفحه، بهای روی جلد: 8,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/07/15
  • تعداد عناوین: 11
|
  • پرویز شهابی، علی گرجی، یعقوب فتح اللهی، مهیار جان اجمدی، جواد میرنجفی زاده، هادی کاظمی صفحه 148
    زمینه و هدف
    مهار گسترش یابنده (Spreading depression; SD) یک دپولاریزاسیون نورونی-گلیالی است که در بروز اختلالات نورولوژیک همچون صرع و میگرن همراه با اورا نقش مهمی دارد. شروع و گسترش SD تحریک پذیری شبکه عصبی را تعدیل می کند. هدف مطالعه حاضر بررسی خصایص الکتروفیزیولوژیک سلول های عصبی ناحیه آمیگدال جانبی در دوره تحریک پذیری ثانویه بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی، از 6 راس موش صحرایی نر استفاده شد. بعد از خارج کردن مغز حیوانات تحت بیهوشی عمیق، در برش هیپوکمپ – بادامه - قشر نو موش صحرایی با KCl، مهار منتشر شونده ایجاد می گردید. در این برش، با کاربرد آنتاگونیست گیرنده GABAA (بیکوکولین) در غلظت زیر آستانه تشنج (μmol/L 25/1) به مدت 45 دقیقه، SD در ثبت خارج سلولی منجر به ایجاد پتانسیل های میدانی Ictal و Interictal و در ثبت داخل سلولی، منجر به القاء انحراف دپولاریزاسیون متناقض (Paroxysmal Depolarization Shift; PDS) می شود. در تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تی زوجی و آنالیز واریانس یک طرفه توسط نرم افزار Sigma Stat 3 استفاده گردید.
    یافته ها
    بعد از ایجاد مهار منتشر در ناحیه آمیگدال جانبی، پتانسیل استراحت غشاء قبل (5/0±3/60-) و بعد (78/0±8/52-) از ایجاد مهار منتشر در راستای دپولاریزاسیون بود (001/0نتیجه گیری
    نتایج بر نقش احتمالی مهار منتشر به عنوان ساز و کاری برای وقوع صرع در بافت های عصبی مستعد با افزایش تحریک یا کاهش مهار دلالت دارد.
    کلیدواژگان: صرع، مهار گسترش یابنده، فعالیت انفجاری تشنجی، بیکوکولین
  • امید آذری، رضا خیراندیش، وحید سردارمهنی، امین رضا سالاری صفحه 158
    زمینه و هدف
    مومیایی یا مومنایی ماده نیمه جامدی است که از درز کوه های جنوب استان کرمان استخراج شده و دارای ترکیبات آلی و معدنی متعددی می باشد. این ماده در طب سنتی جهت درمان التهاب مفاصل، شکستگی ها، زخم ها و درد ستون فقرات مورد استفاده قرار می گیرد. در مطالعه حاضر، اثر موضعی مومیایی بر روند التیام زخم های جلدی در خرگوش با توجه به جنبه های میکروسکوپیک و ژئومتریک مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی از 5 سر خرگوش سفید و سالم استفاده شد. در هر راس خرگوش سه جفت زخم تمام ضخامت پوستی در دو طرف ستون مهره ایجاد شد. زخم های سمت راست به عنوان گروه کنترل (بدون مرهم) و زخم های سمت چپ به عنوان گروه درمان (مرهم گذاری با مومیایی) در نظر گرفته شد. یک جفت زخم قدامی به ابعاد 5/2 در 5/2 سانتی متر جهت ارزیابی ژئومتریک و دو جفت زخم خلفی توسط پانچ 10میلی متری مدور جهت ارزیابی هیستوپاتولوژیک ایجاد گردید. میانگین داده های حاصل از ارزیابی ژئومتریک بین گروه های درمان و کنترل توسط نرم افزار SPSS 16 و آزمون های آماری آنالیز واریانس، اندازه گیری مکرر و آنالیز تی استیودنت مورد ارزیابی قرار گرفت. سطح معناداری 05/0

    یافته ها

    نتایج حاصل از ارزیابی ژئومتریک در طول 4 هفته مطالعه نشان داد که میانگین درصد التیام زخم در گروه درمان (0±100%) به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل (91/0±45/94%) بوده است (05/0نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این مطالعه، مومیایی می تواند اثرات مفیدی در روند التیام زخم های پوستی داشته باشد.
    کلیدواژگان: مومیایی، پوست، التیام زخم، خرگوش
  • علیرضا اکبرزاده باغبان، سعید عسگری، فرید زایری، مهدی صفری صفحه 166
    زمینه و هدف
    خستگی از شایع ترین علائم بیماری ام اس محسوب می شود که کاهش کیفیت زندگی را به دنبال دارد. با توجه به هزینه زیاد درمان های دارویی جهت کنترل علائم ام اس و همچنین عوارض متعدد ناشی از آن ها، استفاده از درمان های مکمل در این بیماران رو به افزایش است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر ماساژ رایحه درمانی بر شدت خستگی زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس شهر اصفهان طراحی و اجرا گردید.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی است که بر روی 36 زن مبتلا به ام اس در شهر اصفهان انجام شد. نمونه گیری به روش هدفمند صورت گرفت و برای هر یک از واحدهای پژوهش ماساژ افلوراژ همراه با اسانس لاواند، به مدت 20 دقیقه، 3 روز در هفته و طی چهار هفته انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله برنامه SPSS نسخه 16 و با استفاده از آمار توصیفی و همچنین از طریق آزمون های آماری تی زوجی، تی استیودنت و آنالیز واریانس انجام شد.
    یافته ها
    قبل از مداخله، میانگین نمره شدت خستگی بیماران تحت مطالعه 49 بود که بعد از مداخله به 37/29 رسید. تجزیه و تحلیل آماری نشان می دهد که شدت خستگی قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری داشت (0001/0نتیجه گیری
    انجام ماساژ رایحه درمانی در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس باعث کاهش خستگی می شود.
    کلیدواژگان: مولتیپل اسکلروزیس، ماساژ درمانی، رایحه درمانی، خستگی