فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی گرگان - سال سیزدهم شماره 2 (پیاپی 38، تابستان 1390)

مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان
سال سیزدهم شماره 2 (پیاپی 38، تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/07/20
  • تعداد عناوین: 18
|
  • سمیه حسین زاده، ولی الله دبیدی روشن * صفحه 1
    زمینه و هدف

    سرب به عنوان نوعی آلاینده هوا، حیات موجودات زنده را تهدید نموده و باعث بروز طیف وسیعی از بیماری ها از جمله بیماری های تخریبی سیستم عصبی می شود. این مطالعه به منظور تعیین اثر کورکومین بر تغییرات BDNF و روند اکسیدآنتی/ضداکسیدآنتی هیپوکامپ موش های در معرض استات سرب انجام شد.

    روش بررسی

    در این مطالعه تجربی 40 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار به طور تصادفی به چهار گروه ده تایی پایه، شم (کنترل)، سرب و گروه کورکومین+ سرب دسته بندی شدند. گروه های دریافت کننده سرب mg/kg20 استات سرب و گروه کورکومین +سرب mg/kg30 کورکومین به مدت 8 هفته (هفته ای سه جلسه) به صورت زیرصفاقی دریافت کردند. سطوح MDA (شاخص استرس اکسایشی) و TAC (ظرفیت آنتی اکسیدانی تام) به ترتیب به روش های تیوباربیوتوریک اسید و FRAP و سطح BDNF هیپوکامپ به روش الایزا اندازه گیری شدند. داده ها با روش آنالیز واریانس یک طرفه و توکی در سطح کمتر از 05/0 تحلیل شدند.

    یافته ها

    تزریق سرب باعث افزایش معنی دار MDA، کاهش غیرمعنی دار BDNF و کاهش معنی دار TAC در گروه سرب در مقایسه با گروه های کنترل شد. از سوی دیگر، القای کورکومین منجر به کاهش غیرمعنی دار MDA، افزایش غیرمعنی دار BDNF و افزایش معنی دار TAC در مقایسه با گروه های دیگر شد.

    نتیجه گیری

    این مطالعه نشان داد که مصرف مکمل کورکومین در طی قرارگیری بلندمدت در معرض استات سرب باعث افزایش BDNF هیوکامپ موش های صحرایی نمی شود؛ اما از کاهش آن در اثر مسمومیت با سرب جلوگیری می کند.

    کلیدواژگان: استرس اکسایشی، بیماری عصبی، سرب، کورکومین، BDNF، MDA، هیپوکامپ
  • مریم طهرانی پور، منصوره سبزعلی زاده صفحه 9
    زمینه و هدف
    حافظه یک توانایی ویژه ذهن است که توسط آن اطلاعات ذخیره و بازیابی می شوند. حافظه وابسته به مراکز عصبی متعددی مانند آمیگدال و هیپو کامپ است. تراکم نورونی این مناطق اثر شدیدی در عملکرد فیزیولوژیک آنها دارد. گیاه کانابیس ساتیوا گیاهی از خانواده Cannabinaceaeاست که مؤثرترین ماده این گیاه تتراهیدرو کانابینول (THC) است. این مطالعه به منظور تعیین اثر عصاره الکلی دانه گیاه کانابیس ساتیوا بر دانسیته نورونی هیپوکامپ موش آزمایشگاهی انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه تجربی روی 18 سر رت نر نژاد ویستار با سن تقریبی سه ماهه و وزن 260-320 گرم در گروه زیست شناسی دانشکده علوم دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد طی سال های 89-1388 انجام شد. در ابتدا از دانه گیاه کانابیس ساتیوا با کد هرباریوم 2548توسط روش سوکسله عصاره الکلی تهیه شد. سپس موش ها به طور تصادفی به سه گروه شش تایی کنترل، تیمار با عصاره دوز 25میلی گرم بر کیلوگرم و تیمار با عصاره 75 میلی گرم بر کیلوگرم تقسیم شدند. در گروه های تیمار عصاره در دو نوبت هر هفته یک بار به صورت داخل صفاقی تزریق شد.پس از گذشت 4 هفته حیوانات بیهوش و مغز از جمجمه به آرامی خارج گردید. پس از مراحل پاساژ بافتی برش های سریال 7 میکرونی با رنگ آبی تولوئیدین رنگ آمیزی شدند. سپس از مناطق مختلف هیپوکامپ عکسبرداری شد و توسط روش های استریولوژی و روش سیستماتیک رندوم دانسیته نورونی مناطق مختلف هیپوکامپ در گروه های مختلف ارزیابی و با گروه کنترل مقایسه شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که در تمام مناطق CA1، CA2 و CA3 هیپوکامپ در دو گروه تیمار شده (mg/kg 75 و 25) دانسیته نورونی نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری داشت (P<0.01). به طوری که دانسیته نورونی در منطقه CA1 در گروه های کنترل، تیمار 25میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن و 75میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن 17982، 26750 و 22801؛ در CA2 19171، 26382 و 23701؛ در CA3 19391، 28571 و 24043 تعیین شد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که عصاره الکلی گیاه کانابیس ساتیوا باعث افزایش دانسیته نورون های هیپوکامپ موش آزمایشگاهی می گردد و این افزایش وابسته به میزان عصاره دریافتی نبود.
    کلیدواژگان: کانابیس ساتیوا، عصاره الکلی، هیپوکامپ، نوروژنز
  • روناک شعبانی، مهرداد جهانشاهی*، محسن نوروزیان، یوسف صادقی، نسرین سادات اعظمی صفحه 16
    زمینه و هدف

    تغییرات مورفولوژیک در نقاط مختلف مغز از جمله هیپوکامپ و شکنج دندانه ای که دارای تغییرات شکل پذیر (پلاستیسیتی) زیادی هستند؛ به دنبال تزریق داروهای اعتیادآور در مطالعات انسانی و حیوانی مشاهده شده است. ازسوی دیگر، شواهد نشان داده اند که آستروسیت ها به طور فعال در شکل پذیری سیناپسی شرکت دارند. این مطالعه به منظور تعیین اثر پدیده ترجیح مکانی شرطی شده (CPP) بر ساختار سلولی (تعداد آستروسیت های) شکنج دندانه ای موش صحرایی نر و استفاده از روش ایمونوهیستوشیمی برای ردیابی آستروسیت ها انجام شد.

    روش بررسی

    در این مطالعه تجربی از 48 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار با میانگین وزنی 250-220 گرم استفاده شد. برای آزمایشات رفتاری، موش ها به 8 گروه کنترل، کنترل - سالین، شم 1، شم 2 و شم 3 (به ترتیب مورفین 2.5، 5 و 7.5 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن)، آزمایشی CPP1، آزمایشی CPP2 و آزمایشی CPP3 (به ترتیب مورفین 2.5، 5 و 7.5 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن + CPP) تقسیم بندی شدند. گروه های آزمایشی روزانه به مدت سه روز تزریق های زیرجلدی مورفین با دوزهای مختلف(2.5، 5، 7.5 میلی گرم بر کیلوگرم) و گروه های شم سالین با دوز mg/kg 1 دریافت کردند و آزمایش ترجیح مکان شرطی شده در آنها مورد بررسی قرار گرفت. 48 ساعت بعد از تست رفتاری، حیوانات با کلروفرم بیهوش شدند و مغز آنها فیکس شد. پس از انجام پردازش بافتی، برش های 10 میکرونی تهیه شده با روش ایمونوهیستوشیمی رنگ آمیزی شدند. به منظور بررسی مورفومتریک آستروسیت های شکنج دندانه ای، از رنگ آمیزی اختصاصی آستروسیت ها (PTAH) و رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی GFAP استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS16 و آزمون آماری One-way ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. سطح معنی داری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.

    یافته ها

    بیشترین پاسخ مورفین در دوز mg/kg 5/7 مشاهده شد. تعداد آستروسیت ها در گروه کنترل با میانگین 129/6±627/20 با تعداد آن در گروه کنترل - سالین با میانگین 71/4±339/17 تفاوت آماری معنی داری نداشت. در حالی که تفاوت تعداد آستروسیت های گروه کنترل با سایر گروه ها از نظر آماری معنی دار بود (P<0.001).

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه نشان داد که پدیده ترجیح مکانی شرطی شده ناشی از مورفین می تواند موجب افزایش قابل ملاحظه ای در تعداد آستروسیت های گروه های شم و گروه های آزمایشی نسبت به گروه کنترل شود.

    کلیدواژگان: ترجیح مکان شرطی شده، مورفین، ایمونوهیستوشیمی، آستروسیت، شکنج دندانه ای هیپوکامپ، موش صحرایی
  • روشنک بقایی رودسری، سیدمحمدابراهیم موسوی، مهیار صلواتی، اسماعیل ابراهیمی، سهراب کیهانی، رضا وهاب کاشانی، مسعود کریملو صفحه 23
    زمینه و هدف
    یکی از آسیب های متداول در مفصل زانو، پارگی لیگامان صلیبی قدامی می باشد. آستانه حس تشخیص حرکت، شامل اطلاعاتی است که از گیرنده های مکانیکی در حالت پویا حاصل می گردد. این مطالعه به منظور تعیین اثر بریس عملکردی بر آستانه تشخیص حرکت در بیماران با پارگی لیگامان صلیبی قدامی انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه شبه تجربی روی 20 بیمار مبتلا به پارگی لیگامان صلیبی قدامی، با محدوده سنی 18 تا 44 سال طی سال های 86-1385 انجام شد. نمونه گیری به صورت غیراحتمالی ساده بود. به منظور ارزیابی آستانه تشخیص حرکت قبل و بعد از مداخله، از دستگاه Continuous passive motion استفاده شد. آستانه تشخیص حرکت با دو سرعت با و بدون بریس اندازه گیری گردید. از آزمون تی زوجی و کولموگروف- اسمیرونوف برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    آستانه تشخیص حرکت در اندام مبتلا به پارگی لیگامان صلیبی قبل و بعد از پوشیدن بریس با چشم باز به ترتیب 67/1±93/3 و 86/1±45/4 درجه (P<0.063) و با چشم بسته 61/1±82/3 و 96/1±31/4 درجه تعیین شد (P<0.05).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که استفاده از بریس عملکردی در بیماران با پارگی لیگامان صلیبی قدامی اثر بارزی در بهبود آستانه تشخیص حرکت ندارد.
    کلیدواژگان: بریس عملکردی، آستانه تشخیص حرکت، لیگامان صلیبی قدامی، زانو
  • زینب فیروز، ناهید بیژه، احمد ابراهیمی عطری، سعید رمضانی صفحه 30
    زمینه و هدف
    لیپوپروتئینa یکی از عوامل خطرزای جدید قلبی - عروقی است که بالارفتن غلظت آن باعث افزایش بیماری های قلبی - عروقی می شود. به دلیل اهمیت فعالیت بدنی درپیشگیری از بیماری های قلبی - عروقی، این مطالعه به منظور تعیین اثر هشت هفته پیاده روی بر غلظت لیپوپروتئینa سرم زنان یائسه غیرورزشکار انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه نیمه تجربی 22زن یائسه با دامنه سنی 55-47 سال که فاقد بیماری خاص بودند؛ توسط فراخوان در شهرستان بجنورد طی تابستان 1388 انتخاب شدند. زنان به صورت تصادفی به گروه های تجربی (12 نفر) و کنترل (10 نفر) تقسیم شدند. ابتدا اندازه گیری ابعاد بدنی و آنتروپومتریکی شامل قد، وزن، شاخص توده بدنی، درصدچربی بدن و نسبت دورکمر به دورباسن انجام شد. سپس نمونه خون ناشتا از ورید قدامی بازوی افراد گرفته شد. افراد گروه تجربی در برنامه پیاده روی هشت هفته ای (با شدت 60درصد ضربان قلب ذخیره، به مدت30دقیقه در هفته اول و 70درصد ضربان قلب ذخیره و زمان 60دقیقه در هفته آخر) شرکت کردند. گروه کنترل در برنامه ورزشی شرکت نکردند. سپس مجددا اندازه گیری های آنتروپومتریکی و خونگیری انجام شد و میزان لیپوپروتئینa سرم اندازه گیری شد. برای مقایسه اطلاعات پیش آزمون و پس آزمون بین گروه ها از آزمون t-student مستقل و آزمون یومن ویتنی استفاده شد. از آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی ارتباط لیپوپروتئینa با اندازه های آنتروپومتریکی استفاده گردید.
    یافته ها
    میزان لیپوپروتئینa سرم قبل و بعد از تمرینات (پیش آزمون 1/4±5/12 و پس آزمون 3±5/10)، شاخص توده بدنی، نسبت دورکمر به دورباسن و درصدچربی در گروه تجربی کاهش معنی داری یافت (P<0.05)؛ اما این تغییرات در گروه کنترل معنی دار نبود. در بررسی رابطه بین عوامل در گروه تجربی بین لیپوپروتئینa با اندازه های آنتروپومتریکی نیز ارتباط آماری معنی داری یافت نشد.
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق نشان داد که انجام هشت هفته برنامه پیاده روی سبب کاهش غلظت لیپوپروتئینa سرم، شاخص توده بدنی، درصد چربی بدن و نسبت دور کمر به دور باسن زنان یائسه شده است.
    کلیدواژگان: لیپوپروتئینa سرم، پیاده روی، زنان یائسه، شاخص توده بدنی
  • سیمین تعاونی، فرزانه سلطانی پور*، حمید حقانی، حبیب انصارین، معصومه خیرخواه صفحه 39
    زمینه و هدف

    استریای بارداری یکی از تغییرات فیزیولوژیک پوستی دوران بارداری است که از شیوع بالایی برخوردار می باشد. این مطالعه به منظور تعیین اثر روغن زیتون بر استریای بارداری انجام شد.

    روش بررسی

    این کارآزمایی بالینی روی 100 زن نخست زای 30-20 ساله، با سن بارداری 20-18 هفته و دارای نمایه توده بدنی 25-5/18 مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر تهران طی سال 1388 انجام شد. زنان باردار به صورت تصادفی در دو گروه 50 تایی مداخله و کنترل قرار گرفتند. گروه مداخله مقدار یک سی سی روغن زیتون را به میزان دو بار در روز از هفته 20-18 بارداری به صورت موضعی روی پوست شکم تا زمان زایمان استفاده نمودند و گروه کنترل از هیچ ماده ای استفاده نکردند. اطلاعات در هفته 40-37 بارداری، توسط پژوهشگر با استفاده از پرسشنامه به روش مصاحبه و مشاهده جمع آوری گردید. سپس داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها

    میزان استریای خفیف در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 32 درصد و 22 درصد تعیین شد. میزان استریای شدید در گروه مداخله 6 درصد و در گروه کنترل 14 درصد تعیین گردید؛ اما این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود.

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه نشان داد که روغن زیتون اثری بر کاهش بروز و شدت استریای بارداری ندارد.

    کلیدواژگان: استریای بارداری، روغن زیتون، کارآزمایی بالینی
  • فاطمه اسپهبدی، امیر امامی زیدی، افشین قلی پور برادری، محمد خادملو صفحه 44
    زمینه و هدف
    کیفیت پایین خواب در بیماران همودیالیزی شایع بوده و به صورت بالقوه پیش بینی کننده میزان مرگ و میر و کیفیت زندگی در این بیماران می باشد. از طرفی بیماران تحت همودیالیز، با کمبود ویتامینC نیز مواجه هستند. این مطالعه به منظور تعیین اثر ویتامینC تزریقی بر کیفیت خواب بیماران تحت همودیالیز انجام شد.
    روش بررسی
    این کارآزمایی بالینی روی 60 بیمار تحت همودیالیز در بیمارستان امام خمینی (ره) ساری در سال 1389 انجام شد. بیماران به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفره مداخله و کنترل (دارونما) قرار گرفتند. به گروه مداخله 5سی سی (500 میلی گرم) ویتامینC و به گروه کنترل 5 سی سی نرمال سالین به عنوان پلاسبو به صورت تزریق وریدی سه بار در هفته در انتهای هر جلسه دیالیز به مدت 8 هفته تجویز شد. کیفیت خواب بیماران در دو گروه قبل و بعد از مداخله با استفاده از پرسشنامه کیفیت خواب پیترزبرگ ارزیابی شد. با استفاده از آزمون های آماری T مستقل، T زوج، ویلکاکسون و Chi-Square مقایسه بین دو گروه انجام شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که کیفیت خواب در گروه دریافت کننده ویتامینC در مقایسه با گروه کنترل به صورت معنی داری بهبود یافته است (P<0.0001). ویتامینC باعث تغییرات معنی داری در کیفیت خواب ذهنی، تاخیر در به خواب رفتن، کفایت خواب و اختلالات خواب شد (P<0.05). مقایسه تغییرات نمره خواب در دو گروه ویتامین C و کنترل نسبت به شروع مطالعه از نظر آماری معنی دار بود (P<0.0001). میانگین نمره کلی کیفیت خواب در گروه مداخله از 2.58 ±6.23 به 3.12 ±4.07 رسید (P<0.0001). درگروه کنترل نمره کلی کیفیت خواب از 3.29 ± 7.23 به 3.1 ± 8.23 رسید و از نظر آماری معنی دار نبود. سطح CRP در گروه مداخله از 11/8±73/10 به 6/6±6/7رسید (P<0.05). در حالی که در گروه کنترل سطح CRP از 81/9±26/11 به 9/7±5/10رسید و از نظر آماری معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که ویتامینC تزریقی می تواند به صورت مؤثری موجب بهبود کیفیت خواب بیماران تحت همودیالیز گردد
    کلیدواژگان: همودیالیز، ویتامینC، کیفیت خواب
  • کریم الله حاجیان، فرزان خیرخواه، مانی حبیبی صفحه 53
    زمینه و هدف
    نوجوانان و جوانان از یک طرف عامل اصلی پیشرفت و اعتلای جامعه می باشند و از طرفی به عنوان گروه اصلی در معرض خطر مسائل رفتاری هستند. این مطالعه به منظور تعیین میزان شیوع رفتارهای پرخطر در دانشجویان دانشگاه های بابل انجام گرفت.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی مقطعی روی 882 دانشجوی دانشگاه های بابل با اجرای نمونه گیری ترکیبی در سال 1388 انجام گرفت. اطلاعات مورد نظر از طریق پرسشنامه مدون جمع آوری گردید که شامل اطلاعات دموگرافیک، صدمات و خشونت، مصرف سیگار، مصرف مواد نیروزا و مواد مخدر، کم تحرکی و وضعیت چاقی بود. در تجزیه و تحلیل آماری داده ها از آزمون Chi-Square استفاده گردید.
    یافته ها
    شیوع درگیری فیزیکی در طی یک سال گذشته 5/33درصد، مصرف سیگار 7/13درصد، اضافه وزن و چاقی 6/25درصد، کم تحرکی 3/15درصد و مصرف مواد مخدر و داروهای نیروزا 3/0درصد تعیین شد. شیوع برخی از رفتارهای پرخطر در پسرها به نسبت دخترها (P<0.001)، در مجردین نسبت به متاهلین (P<0.001)، در دانشجویان ساکن منزل استیجاری و خوابگاه نسبت به ساکنین منزل شخصی (P<0.001)، در دانشجویان دانشگاه فنی مهندسی و آزاد اسلامی نسبت به علوم پزشکی (P<0.001) و در دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی نسبت به مقطع دکتری حرفه ای بیشتر بود (P<0.001). به عنوان مثال شیوع سیگار کشیدن در پسرها 7/25درصد و در دخترها 6/3 درصد تعیین شد که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (P<0.001).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که رفتارهای پرخطر در دانشجویان دانشگاه های بابل از فراوانی نسبتا بالایی برخوردار می باشد.
    کلیدواژگان: درگیری فیزیکی، سیگاری بودن، اعتیاد، کم تحرکی، اضافه وزن، دانشجویان، بابل
  • محمد رستمی نژاد، احسان ناظم الحسینی مجرد، نیلوفر تقی پور، زهرا نوچی، کوروش چراغی پور، حسین دبیری، سید رضامحبی، بابک نوری نیر، محمدرضا زالی صفحه 61
    زمینه و هدف
    گونه های اکینوکوکوس گرانولوزوس بر پایه خصوصیات مرفولوژیکی، ویژگی میزبان واسط و یا بررسی ژنتیکی DNA میتوکندریال یا هسته ای آنها مشخص می شوند. این مطالعه به منظور تعیین گونه های اکینوکوکوس گرانولوزوس جدا شده از کیست های هیداتید با ردیابی ژن میتوکندریای atp6 انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی 60 کبد و ریه آلوده گاو، گوسفند و بز از کشتارگاه شهرستان ورامین در سال 1387 جمع آوری شدند. پروتواسکولکس ها از کیست های بارور جدا و DNA آنها استخراج گردید. دو جفت پرایمر جدید که به طور اختصاصی تمام ژن atp6 میتوکندریال گونه های G1و G6 (دو گونه موجود در ایران) اکینوکوکوس گرانولوزوس را تکثیر می کرد؛ طراحی و آزمایش گردید.
    یافته ها
    پرایمرهای جدید، ژنوتایپ های G1 و G6اکینوکوکوس گرانولوزوس را تکثیر کرده و به ترتیب باندهای اختصاصی bp 708 و bp705 حاصل گردید. ژنوتایپ G1 در تمام نمونه های کیست بارور شناسایی شد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که ژن atp6 میتوکندریال گونه های G1و G6مارکر مولکولی مناسبی برای بررسی تفاوت های ژنتیکی در ایزوله های اکینوکوکوس گرانولوزس جدا شده در میزبانان موجود در ایران می باشد. همچنین نتایج نمونه های سکانس شده در این مطالعه نشان داد که توالی های حاصل مشابه توالی های گزارش شده قبلی برای این گونه ها می باشد.
    کلیدواژگان: اکینوکوکوس گرانولوزوس، atp6، ژنوتایپ G1 و G6
  • غلامرضا وقاری، حمیدرضا جوشقانی، سیداحمد حسینی، سیدمهدی صداقت، فرهاد نیک نژاد، عبدالحمید انگیزه، ابراهیم تازیک، پونه مهارلویی، عارف صالحی صفحه 68
    زمینه و هدف
    پرفشاری خون به علت همراهی با بیماری های ایسکمیک قلبی و نیز همراهی با بیماری های مغزی- عروقی، یک مشکل بهداشتی- درمانی در تمام جوامع محسوب می شود. این مطالعه به منظور تعیین میزان آگاهی از ابتلا به بیماری پرفشاری خون در استان گلستان انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی تحلیلی روی 2497 نفر (1250 مرد و 1247 زن) از افراد 65-15 ساله استان گلستان در سال 1384 انجام شد. افراد به روش نمونه گیری خوشه ایبا تخصیص مناسب از نظر جنس، جمعیت و گروه سنی انتخاب شدند. پرسشنامه ای حاوی سؤوالات عوامل دموگرافیگ برای هریک تکمیل گردید. اندازه گیری های تن سنجی و سنجش فشارخون در سه مرحله به عمل آمد. گلوگز و کلسترول سرم در حالت ناشتا اندازه گیری شد. از شاخص JNC-7 برای طبقه بندی بیماری پرفشاری خون استفاده شد و از نرم افزار آماری SPSS-16 برای آنالیز داده ها و از آزمون آماری کای اسکوئر برای مقایسه فراوانی ها استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین سنی 2/39 سال و میزان شیوع پرفشاری خون 9/23 درصد بود. فقط 7/48 درصد از بیماران از ابتلا خود به پرفشاری خون آگاه بودند که در زنان به طور معنی داری بیشتر از مردان بود (P<0.001). آگاهی زنان از بیماری خود (3/3 درصد) بیش از مردان و در مناطق شهری 5 درصد بیشتر از مناطق روستائی بود. پرفشاری خون به طور معنی داری با کاهش فعالیت فیزیکی، افزایش سن، ابتلا به دیابت، هیپرکلسترولمی، چاقی، چاقی شکمی و بی سوادی ارتباط داشت (P<0.05).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که علی رغم ابتلاء 20 درصد از افراد بالغ به پرفشاری خون در استان گلستان، 3/51 درصد از آنان از ابتلاء خود آگاه نبودند.
    کلیدواژگان: آگاهی، پرفشاری خون، چاقی، دیابت، فعالیت فیزیکی، استان گلستان
  • فوزیه بخشا، ناصر بهنام پور، عبدالرحمان چرکزی صفحه 79
    زمینه و هدف
    خودکشی یکی از علل مهم مرگ در گروه سنی 44-15 سال در سراسر جهان است. این مطالعه به منظور تعیین فراوانی اقدام به خودکشی در استان گلستان طی سال های 87-83 انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی تحلیلی روی 4977 نفر از مراجعین به مراکز اورژانس بیمارستان های استان گلستان با اقدام به خودکشی طی سال های 87-1383 انجام شد. ابزار گردآوری داده ها فرم ثبت اطلاعات در مراجعین با تشخیص اقدام به خودکشی بود که از طرف دانشگاه علوم پزشکی گلستان در اختیار مراکز درمانی قرار گرفته بود. داده ها از طریق نرم افزار آماری SPSS-18 و از طریق آمار توصیفی و آزمون کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین و انحراف معیار سنی افراد 59/7±91/22 سال بود. نسبت جنسی زن به مرد 62/1تعیین شد. 6/55درصد مجرد و 2/45درصد متاهل بودند. 62درصد در شهر، 8/37درصد در روستا و 2/0درصد در زندان ساکن بودند. سطح تحصیلات اکثر مراجعین زیردیپلم (4/61 درصد) و دیپلم (1/27 درصد) بود. 44 درصد موارد خودکشی در زنان خانه دار مشاهده شد. ابزار خودکشی در 1/90 درصد استفاده از داروها بود. اقدام به خودکشی در 2 درصد به فوت منجر شد. همچنین 9/0درصد برای ادامه درمان به مراکز تخصصی تر ارجاع شدند. بین وضعیت تاهل (P<0.036) و سطح تحصیلات (P<0.001) در افراد اقدام کننده به خودکشی، رابطه آماری معنی داری یافت شد. به طوری که میزان موارد خودکشی در افراد مجرد و در افراد با تحصیلات پایین بیشتر بود.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که اقدام به خودکشی در بین افراد جوان، مجرد، با جنسیت زن و دارای سطح تحصیلات پایین فراوانی بیشتری دارد.
    کلیدواژگان: خودکشی، اپیدمیولوژی، فراوانی، گلستان
  • سپیده بخشنده نصرت، فرناز ثمره محمدیان، عزت الله قائمی، افسانه برقعی حمیدرضا جوشقانی صفحه 86
    زمینه و هدف
    اختلالات قاعدگی شامل افزایش طول مدت قاعدگی و کاهش طول مدت آن و افزایش یا کاهش حجم خونریزی می توانند در اثر اختلال در هورمون های تیروئیدی، هورمون های گنادوتروپین و نیز برخی مارکرهای دیگر مانند پرولاکتین به وجود آیند. این مطالعه به منظور تعیین ارتباط سطح سرمی هورمون های تیروئید و جنسی با اختلالات قاعدگی در گرگان انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی تحلیلی روی 110 زن مبتلا به اختلال قاعدگی بدون اختلالات ساختاری در محدوده سنی 18 تا 40 سال مراجعه کننده به مطب های خصوصی متخصصین زنان و زایمان شهر گرگان طی مدت 17 ماه در سال های 88-1387 انجام شد. برای اندازه گیری سطح سرمی تستوسترون، TSH، T3، T4، PRL، FSH و LH در روز سوم قاعدگی از افراد 5 میلی لیتر خون گرفته شد. همه آزمایش ها به روش الیزا انجام شدند.
    یافته ها
    میانگین سنی افراد مورد بررسی 9/5±9/27 بود. بین وجود هیرسوتیسم با سطح هورمون ها به جز T4 رابطه معنی داری مشاهده نشد. بیشترین افراد مبتلا به بیماری اختلالات قاعدگی (7/42 درصد) در گروه سنی کمتر از 25 سال قرار داشتند. فراوان ترین اختلال قاعدگی مشاهده شده اولیگومنوره (6/33 درصد) و کمترین آمنوره (5/4 درصد) بود. بیشترین اختلال هورمونی مربوط به T3 46.3% و LH 44.5% و کمترین اختلال مربوط به تستوسترون (4/5 درصد) بود. در مجموع 11 نفر (10 درصد) علایم هیرسوتیسم را داشتند.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که اختلال هورمون های T3 و LH در زنان مبتلا به اختلال قاعدگی فراوان ترین اختلال هورمونی می باشد.
    کلیدواژگان: اختلالات قاعدگی، هورمون های تیروئیدی، گنادوتروپین ها
  • مهریار مهرکش، سکینه محمدیان، مصطفی قربانی، سمیرا عشقی نیا، نینا شفا صفحه 93
    زمینه و هدف
    سندرم متابولیک دربرگیرنده مجموعه عواملی است که به عنوان عوامل خطرساز برای ابتلاء به بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع دوم محسوب می شوند. تعیین شیوع این سندرم و اختلالات منسوب به آن از جمله فشارخون بالا، اختلال متابولیسم گلوکز، دیس لیپیدمی و چاقی مرکزی در سنین کودکی و نوجوانی به پیشگیری و درمان به موقع این اختلالات و کاهش عوارض ناتوان کننده و مرگبار ناشی از آن در آینده کمک می کند. این مطالعه به منظور تعیین شیوع سندرم متابولیک و اجزای تشکیل دهنده آن در نوجوانان شهر گرگان انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی مقطعی روی 450 نوجوان 15 تا 17 ساله (225 دختر و 225 پسر) دبیرستان های شهر گرگان طی سال 1388 با نمونه گیری به روش تصادفی انجام شد. معیار تشخیص سندرم متابولیک وجود سه مورد یا بیشتر از پنج معیار دور کمر مساوی یا بیش از صدک 90 براساس سن و جنس، افزایش فشارخون سیستولیک و دیاستولیک مساوی یا بیشتر از صدک 90 براساس سن، جنس و قد، میزان قندخون مساوی یا بیش از 100 میلی گرم در دسی لیتر، تری گلیسرید مساوی یا بیش از 110 میلی گرم در دسی لیتر، HDL کمتر یا مساوی 40 میلی گرم در دسی لیتر بود. اطلاعات تن سنجی شامل قد، وزن و دورکمر ثبت و اندازه گیری فشارخون از بازوی راست انجام شد. نمونه خون وریدی ناشتا برای آزمایش های بیوشیمیایی جمع آوری گردید. داده ها توسط نرم افزار SPSS-16 و آزمون های توصیفی (شیوع و فاصله اطمینان 95 درصد)، آزمون تحلیلی کای اسکوئر و رگرسیون لجستیک تک متغیره تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    شیوع کلی سندرم متابولیک 3/3 درصد (4/5-8/1 95%CI:) تعیین شد. علی رغم این که شیوع سندرم در پسران (9/4 درصد) و در دختران (8/1 درصد) بود؛ اما این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار نبود. از بین کل افراد 6/54 درصد (33/59-93/49 95%CI:) مبتلا به 1 یا 2 اختلال متابولیک بودند. شایع ترین اختلال متابولیک در هر دو جنس افزایش تری گلیسرید (6/27 درصد در پسران و 4/52درصد در دختران) بود. همچنین پایین بودن HDL (17.3%) و چاقی شکمی (6/7درصد) به ترتیب در پسران و دختران شیوع بیشتری داشت. کمترین شیوع در پسران مربوط به چاقی شکمی (9/0 درصد) و در دختران افزایش فشارخون (1/3 درصد) بود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که شیوع سندرم متابولیک در نوجوانان 17-15 ساله شهر گرگان کمتر از شیوع آن در سایر نقاط کشور است؛ اما شیوع چاقی بیشتر از دیگر مناطق می باشد. با توجه به ابتلای بیش از نیمی از جمعیت مورد مطالعه به یک یا دو اختلال متابولیک، پیگیری درازمدت این افراد پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: سندرم متابولیک، نوجوانان، دور کمر، تری گلیسرید، HDL، جنس
  • افسانه برقعی، مصطفی قربانی، علیرضا خوش بین خوش نظر صفحه 100
    زمینه و هدف
    بیش از نیمی از تحقیقات علوم پزشکی در ایران در قالب پایان نامه های دانشجویی در مقاطع مختلف تحصیلی انجام می شود. در دوره پزشکی عمومی پایان نامه یک درس اجباری 6 واحدی است. این مطالعه به منظور تعیین وضعیت انتشار دانش حاصل از پایان نامه های دوره پزشکی عمومی دانشکده پزشکی گرگان در مجلات و کنگره های علمی انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی به صورت مقطعی و با روش سرشماری روی 371 پایان نامه دوره پزشکی عمومی دفاع شده در دانشکده پزشکی گرگان طی سال های 87-1375 به راهنمایی 54 نفر از اعضاء هیات علمی که راهنمایی حداقل یک پایان نامه را به عهده داشتند؛ انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای حاوی برون داد پایان نامه ها و همچنین موانع موجود در انتشار نتایج پایان نامه ها استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-13 و آزمون کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    در مجموع 322 پایان نامه به راهنمایی 43 عضو هیات علمی دانشکده پزشکی گرگان بررسی شد. اعضاء هیات علمی بالینی و علوم پایه به ترتیب راهنمایی 6/87 درصد و 4/12 درصد از پایان نامه ها را برعهده داشتند. 164 پایان نامه (9/50 درصد) در مجلات و یا کنگره ها انتشار یافته بود و بیشترین سهم مربوط به مجلات داخلی (4/24 درصد) بود. اعضاء هیات علمی بالینی و علوم پایه به ترتیب 1/35 درصد و 70درصد از پایان نامه ها را به صورت مقاله منتشر کرده بودند. مطالعاتی از نوع تجربی بیشتر (5/48 درصد) از مابقی مطالعات به نشر منجر شده بود. مهم ترین مشکل در خصوص انتشار نتایج پایان نامه از دیدگاه اساتید، کمبود وقت و سپس نداشتن همکار برای این امر بود.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که وضعیت انتشار یافته های حاصل از پایان نامه های دوره پزشکی عمومی در دانشکده پزشکی گرگان تا وضعیت ایده آل هنوز فاصله زیادی دارد.
    کلیدواژگان: پایان نامه، دانشکده پزشکی گرگان، انتشار دانش
  • بهروز ابراهیم زاده کر، ناصر کلانتری، محمد جواد کبیر، علیرضا ابدی صفحه 107
    زمینه و هدف
    باتوجه به گذر تغذیه ای ایران، چاقی دوران کودکی در کنار سوءتغذیه پروتئین - انرژی در حال گسترش است. این مطالعه به منظور تعیین رابطه نوع تغذیه تا 6 ماهگی و طول دوره شیردهی با شیوع چاقی در کودکان 24تا 59 ماهه شهرستان بندرترکمن انجام گردید.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی 343 کودک 24تا 59 ماهه با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی متناسب با حجم از روی آخرین فهرست موجود در خانه های بهداشت تحت پوشش مراکز بهداشتی شهرستان بندرترکمن طی سال 1385 انتخاب شد. چاقی (بالا بودن z-score وزن به قد) بر مبنای بیشتر از 2+ انحراف معیار استاندارد بررسی مرکز ملی سلامت آمریکا تعریف گردید. داده ها از طریق مصاحبه حضوری با مادران و اندازه گیری قد و وزن کودک در پرسشنامه ثبت شد و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-11.5 و آزمون های آماری کای اسکوئر، تست دقیق فیشر، پیرسون و آنالیز رگرسیون لجستیک تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    در این مطالعه 4/6 درصد کودکان چاق بودند. طول دوره شیردهی با امتیاز z-score وزن برای قد کودکان همبستگی معنی دار و معکوس داشت (P=0.003، r=-0.158). چاقی کودکان با تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6ماهگی، 1/5 درصد بود؛ در حالی که 2/15 درصد کودکان با تغذیه غیر از شیر مادر چاق بودند و این تفاوت معنی دار بود (P=0.01). طول دوره شیردهی می بایست حداقل 18 ماه باشد تا اثر معنی داری در کاهش چاقی داشته باشد (P=0.005). در نهایت آنالیز رگرسیون لجستیک نیز نشان داد که طول دوره شیردهی بیشتر از 18 ماه باعث کاهش 64 درصدی شانس احتمال ابتلا به چاقی می شود (P=0.028). با توجه به این که اکثر ساکنین بندرترکمن از قوم ترکمن می باشند؛ 95 درصد کودکان از قوم ترکمن بودند.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6 ماهگی و دوره شیردهی بیش از 18 ماه در کاهش خطر چاقی کودکان نقش بارزی دارد.
    کلیدواژگان: چاقی، کودک، طول دوره شیردهی
  • محمدحسین ابراهیم زاده، اقبال صدری، هادی مخملباف، محمدتقی پیوندی، حسین احمدزاده صفحه 112
    زمینه و هدف
    لگ کالوپرتس (Legg-calve perthes) از شایع ترین بیماری های ارتوپدی دوران کودکی است که در صورت عدم انتخاب شیوه مناسب درمان، ناتوان کننده می باشد. انتخاب درمان نگهدارنده یا جراحی با توجه به سن ابتلاء و شروع درمان و شدت بیماری، همواره مورد بحث بوده است. این مطاله به منظور بررسی شیوه های درمانی بیماری لگ کالوپرتس و تعیین ارتباط بین نوع درمان و مدت بیماری انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی روی 50 بیمار بستری مبتلا به لگ کالوپرتس در بیمارستان قائم (عج) طی سال های 84-1374 انجام گردید. براساس سن و شدت بیماری، 11 بیمار تحت درمان نگهدارنده و 39 بیمار تحت درمان جراحی قرار گرفتند. درمان نگهدارنده شامل کشش، فیزیوتراپی و استفاده از بریس بود. استئوتومی لگن شامل سالتر و شلف و استئوتومی پروگزیمال فمور مثل واروس استئوتومی درمان جراحی بود. علائم بهبودی بالینی در هر دو روش درمانی شامل بهبود درد، اصلاح دامنه حرکتی مفصل و بهبود لنگش بیمار بود که با معاینه فیزیکی و شرح حال بیمار به دست آمد.
    یافته ها
    از 11 بیمار گروه تحت درمان نگهدارنده، تنها 4 بیمار به درمان پاسخ مناسبی دادند. متوسط سنی آنان 25/7 سال و متوسط زمان بین شروع علائم تا شروع درمان 25/2 ماه بود. متوسط سن بیماران گروه تحت درمان جراحی 85/10 سال و متوسط زمان بین شروع علائم و شروع درمان 18 ماه بود. بیماران گروه تحت درمان نگهدارنده شدت کمتری از بیماری (گروه A و گروه B کمتراز 8 سال) را داشتند و بیماران گروه تحت درمان جراحی عمدتا گروه B با سن بیش از 8 سال و گروه C بودند.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که سن ابتلاء به بیماری و سن شروع درمان از عوامل مؤثر در انتخاب نحوه درمان است. فاصله بین شروع بیماری و شروع درمان از عوامل مؤثر دیگر بر نتیجه درمان بیماران لگ کالوپرتس است؛ به نحوی که هرچه فاصله کمتر باشد؛ احتمال پاسخ به درمان نگهدارنده بیشتر است.
    کلیدواژگان: لگ کالوپرتس، تقسیم بندی لترال پیلار، اوستئوتومی پروگزیمال فمور، اوستئوتومی لگن
  • زهره رهایی، محمدعلی مروتی شریف آباد*، مهدی زارعیان، جواد شجاع فرد، سهیلا لسان صفحه 117
    زمینه و هدف

    بیماری های قلبی علت 46درصد مرگ ها در کشور هستند. برای پیشگیری و درمان این بیماری ها علاوه بر درمان دارویی، تغییر عادات زندگی اهمیت زیادی دارد. اگر بیماران منافع رفتارهای پیشگیری کننده را درک نمایند؛ موانع این رفتارها ضعیف جلوه می نماید و احتمال انجام رفتارها بیشتر می شود. این مطالعه به منظور تعیین وضعیت درک منافع و موانع رفتارهای پیشگیری کننده از عود سکته قلبی و ارتباط آن با انجام این رفتارها در بیمارانی با سابقه سکته قلبی انجام شد.

    روش بررسی

    این مطالعه توصیفی مقطعی روی 100 بیمار با سابقه سکتی قلبی مراجعه کننده به مرکز تحقیقات قلب و عروق یزد در سال 1386 که به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند؛ انجام گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر سازه های منافع، موانع و رفتارهای پیشگیری کننده از سکته بود که روایی و پایایی آن تایید شده و از طریق مصاحبه با بیماران تکمیل گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-13 و آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    میانگین نمره آزمودنی ها در سازه منافع 24/30 (از 36)، در موانع 07/22 (از 68) و در رفتارهای پیشگیری کننده 48/24 (از 37) بود. رفتار با موانع همبستگی معکوس داشت و با منافع خالص همبستگی مستقیم داشت.

    نتیجه گیری

    این مطالعه نشان داد علی رغم سطح خوب منافع درک شده بیماران از رفتارهای پیشگیری کننده از سکته قلبی؛ اما همچنان موانع انجام این رفتارها قابل توجه می باشد. لذا برطرف نمودن موانع انجام این رفتارها تاحدامکان برای اتخاذ رفتارهای سالم و ارتقای کیفیت زندگی این بیماران ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: سکته قلبی، پیشگیری، عود، منافع درک شده، موانع درک شده
  • سعید یزدانی، امیرحسین شکروی، مژگان قرایی صفحه 123
    بیماری سلیاک یکی از علل مهم سوء جذب می باشد. علت این بیماری ناشناخته است و تظاهرات مختلفی دارد که عمده آنها ثانویه به سوءجذب موادغذایی است. بیماری سلیاک با بسیاری از علائم خارج روده ای همراهی دارد. تغییرات آنزیم های کبدی یکی از علائم خارج روده ای این بیماری بوده که در ایران یافته معمولی برای بیماری سلیاک نمی باشد و در این گزارش یک مورد از آن معرفی می شود. بیمار مردی 27 ساله بود که بدون هیچگونه شکایت بالینی فقط به خاطر اختلال در آنزیم های کبدی که در بررسی های روتین به انجام رسیده بود؛ به کلینیک گوارش مراجعه نمود. بیمار از یک سال پیش متعاقب بررسی آنزیم های کبدی به صورت اتفاقی متوجه بالابودن آنزیم های کبدی شد و در این مدت چندین نوبت آزمایش کبدی برای وی انجام گردید. در بررسی های تکمیلی برای بیمار سایر علل اختلال آنزیم های کبدی از جمله هپاتیت های ویرال، اختلالات اتوایمیون کبد و علل متابویک بررسی شد که همه آنها طبیعی گزارش گردید. سونوگرافی کبد و مجاری صفراوی به انضمام سونوگرافی شکم و لگن و بیوپسی کبد هم گزارش طبیعی داشت. در نهایت با بررسی سرولوژی بیماری سلیاک و انجام بیوپسی دئودنوم، تشخیص سلیاک برای بیمار مسجل گردید. با شروع رژیم درمانی فاقد گلوتن، تست های کبدی بیمار طبیعی گردید.
    کلیدواژگان: بیماری اسپرو سلیاک، مختل شدن آنزیم های کبدی، گلوتن
|
  • Hosseinzadeh S., Dabidi Roshan V. Page 1
    Background And Objective

    Lead threaten living creature’s life as air pollutant and causes several diseases such as degenerative disease of nervous system. This research was conducted to determine the effect of Curcumin on BDNF changes and oxidative/antioxidative process in rat’s hippocampus which exposed to Lead acetate.

    Materials And Methods

    In this experimental study, 40 male Wistar rats were randomly assigned to four groups of ten: Base, Sham(control), lead and Curcumin+Lead. lead and Curcumin+Lead groups received 20 mg/kg lead acetate and Curcumin+Lead group also received 30 mg/kg Curcumin, peritoneally for 8 weeks (3 days in weeks). MDA (oxidative stress biomarker) and TAC (total antioxidative capacity) levels were measured by TBARS and FRAP methods, respectively, and hippocampus BDNF level was measured by ELISA method in rat hippocampus region. Data was analyzed by one-way ANOVA test and Tukey at P<0.05 level.

    Results

    Injection of lead acetate significantly increased MDA, non-significantly decreased hippocampus BDNF and significantly decreased TAC levels in the Lead group compared with control groups. On the other hand, curcumin administration led to non significantly decreased MDA, nonsignificantly increased BDNF and significantly increased TAC levels compared with other groups (P<0.05).

    Conclusion

    This study showed that Curcumin adminstration in long term lead acetate-treated male Wistar Rats did not increased BDNF of hippocampus, but it prevent the reduction of BNDF due to lead-intoxification.

  • Tehranipour M. , Sabzalizade M. Page 9
    Background And Objective
    Memory is an especial ability of brain in which saves the information and reuptake it. The memory is depended on hippocampus and amigdal. The neuronal density of hippocampus and amigdal have direct effect on their physiological functions. Cannabis sativa is belongs to Cannabinaceae family that Tetrahidrocanabinol is important component of this plant. The aim of this study was to assess the effect of alcoholic extract of Cannabis sativa on CA1, CA2 and CA3 subfeilds of hippocampus neuronal density in male Rats.
    Materials And Methods
    This experimental study was performed on 18 male Rats with (250-320gr) weight and 3 month old in faculty of science, Islamic Azad University of Mashhad, Iran (2010-2011). At first the alcoholic extraction was provided by the soxhlet method of the seed of this plant with coded 2548. Eighteen male wistar Rats were allocated into 2 experimental groups (25,75mg/kg of alcoholic extract of Cannabis sativa) and one control group. Alcoholic extract of Cannabis sativa was injected intraperitonealy (I.P.) in experimental groups for two weeks (every week one injection). After four weeks animal was decapitated and their brain dissected, fixed in 10% formalin, sectioned in 7μm thickness and stained by toluidin blue. By applying stereological techniques and systematic random sampling scheme the neuronal density of hippocampus were estimated.
    Results
    Neuronal density in control and treated with alcoholic extract (25,75mgkg) CA1 was 17982, 26750 and 22801 respectively. Neuronal density in CA2 was 19171, 26750 and 22801 respectively and also in CA3 was 19391, 24043, 28571 respectively. Neuronal density in CA1, CA2 and CA3 of hippocampus in treated groups with alcoholic extract (25,75mgkg) was significantly increased in comparision with controls (P<0.01).
    Conclusion
    This study determined that the alcoholic extract of Cannabis sativa can induce hippocampus neurogenesis which is not dose depended.
  • Shabani R., Jahanshahi M., Noroozian M., Sadeghi Y., Azami Ns Page 16
    Background And Objective

    Morphological alterations of hippocampus and dentate gyrus due to opium were reported in humans and animals. Also other evidences have shown that astrocytes actively participate in synaptic plasticity. This study was done to determine the conditioning place preference (CPP) on astrocytes number of Rat dentate gyrus by immunohistochemical technique.

    Materials And Methods

    In this experimental study, 48 male Wistar Rat weighted average 220-250 g were used. For behavioural tests, Rats divided into eight experimental groups. The Rats were received morphine at different doses (2.5, 5, 7.5 mg/kg) for three days by subcutaneous injection and sham groups, received saline dose (1 mg/kg) and then CPP test in them were investigated. 48 hours after behavioural testing animals were decapitated under chloroform anesthesia and their brains fixed and after tissue processing, slices stained with immunohistochemistery techniques. For morphometric study PTAH staining of astrocytes was used.

    Results

    The most dose responses of morphine was observed in 7.5mg/kg. The number of astrocytes in the controls (20.627±6.129) was similar to control-saline group (17.339±4.71). This difference was not significant, while the difference in the number of astrocytes in control group with morphine-treated experimental groups was significant (P<0.05).

    Conclusion

    We concluded that the phenomenon of conditioned place preference induced by morphine can cause a significant increase in the number of astrocytes of sham and experimental groups compared to controls.

  • Baghaei Roodsari R. , Mousavi Me , Salavati M. , Ebrahimi I. , Keyhani S. , Kashani Rv , Karimloo M. Page 23
    Background And Objective
    Anterior Cruciate Ligament (ACL) tear is One of the most common injuries at knee joint. Threshold of motion sense included inputs that are received by mechanical receptors at dynamic position. The objection of present study was to find the effect of functional brace on the Kinesthesia motion sense in patients with ACL rupture.
    Materials And Methods
    In this Quasi- experimental study, 20 patients with ACL tear, with aging range between 18 to 44 years old were recruited. Patients were selected in a simple non probability sampling manner. Using Continuous passive motion for testing the Kinesthesia motion sense, as a dependent variable. Data was analyzed with Paired t-test and Colmogrof-Smirnof tests.
    Results
    Threshold of motion sense at affected knee before and after bracing was 3.93±1.67, 4.45±1.86 in open eyes and 3.82±1.61, 4.13±1.96 in closed eyes (P<0.05).
    Conclusion
    This study showed that the functional brace did not play in important role in the improvement of threshold of motion sense in patients with ACL tear.
  • Firozeh Z. , Bijeh N. , Ebrahimi Atri A. , Ramazani S. Page 30
    Background And Objective
    Lipoprotein (a) [Lp(a)] is a new cardiovascular risk factor and its concentration increase cardiovascular diseases, while physical activity decrease cardiovascular diseases. This study intend to investigate the effect of eight week walking program on lipoprotein (a) concentration in non-athlete iranian menopausal women.
    Materials And Methods
    Twenty two healthy menopause women of 47-55 year of age any specific disorder were enrolled in this study. The subjects randomly divided into experimental and control groups. Anthropometric characteristics including height, weight, body mass index (BMI), body fat percent and Waist-to-Hip ratio (WHR) and serum lipoprotein on fasting were measured pre and post-walking program. The data were compared using independent t-test, U mann witny and pearson correlation caefficeint was used for assessement of relation between lipoprotein (a) with anthropometric indexes.
    Results
    According to these results, there was a significant reduction of serum lipoprotein (a) (pre test12.5±4/1; post test 10.5±3md), WHR, BMI and body fat percent prior and after the training in experimental group (P<0.05) while non significant changes was observed in control group. Also, there was non significant relationship between lipoprotein (a) with Anthropometric indexes.
    Conclusion
    This study revealed that 8-week walking program had useful effects on menopausal women’ serum lipoprotein (a) concentration, WHR, BMI and body fat percent.
  • Taavoni S., Soltanipour F., Haghani H., Ansarin H., Khayrkhah M. Page 39
    Background And Objective

    Striae gravidarum is one of the cutaneous physiological changes during pregnancy with a high prevalence. This study was done to evaluate the effect of olive oil on prevention of striae gravidarum.

    Materials And Methods

    In a randomized controlled clinical trial, 100 nulliparous women referring to Tehran health ceatens were gone under investigation during 2009. Those whome had the inclusion criteria were divided to experimental group (using olive oil) and control group. The questionnaire was completed via interview and observation. Data were analyzed using descriptive statistics and Chi-Square test.

    Results

    Moderate striae gravidarum was seen 32% and 22% in intervention and conrtol groups, respectively. Severe striae gravidarum was 6% and 14% in intervention and control groups, respectively, but this diference was not significant.

    Conclusion

    This study showed that olive oil did not demonstrate to have any role in reducing of stria gravidarum.

  • Hajian K. , Khirkhah F. , Habibi M. Page 44
    Background And Objective
    The safety of teenagers and young are the major factor in developing a community and they are also the major group at risk of behavioural problems. So, this study was performed to evaluate the prevalence of risky behaviours among different university students in Babol, located in Norther of Iran.
    Materials And Methods
    This cross sectional study was carried out in a random sample of Babol university students including medical university, university of engineering and Azad University with roughly equal sampling ratio with respect to university and gender. The data was gathered by a designed questionnaire including demographic characteristics, physical involvement with others (violence), cigarette smoking, drug abuse, physical inactivity, overweight and obesity. In statistical analysis the Chi square test was used to determine the association of risky behaviours with demographic characteristics.
    Results
    The results revealed that in general the prevalence of physical involvement with others (violence) during a recent year was 33.3% current cigarette smoking 13.7%, overweight and obesity 25.6%, physical inactivity 15.3% and drug user during recent year 0.3%. In general, the prevalence of some risky behaviour was more in boys than girls (P<0.001), and it was more in single than married (P<0.001) and in residence of dormitory and rented houses than personal houses (P<0.001) and also in engineering and Azad university in contrast to medical university (P<0.001). For example, the prevalence of cigarette smoking was 25.7% in boys and 3.6% in girls (P<0.001).
    Conclusion
    This study showed a rather high frequency of risky behaviours among students in Babol city in North of Iran.
  • Hajian K. , Khirkhah F. , Habibi M. Page 53
    Background And Objective
    The safety of teenagers and young are the major factor in developing a community and they are also the major group at risk of behavioural problems. So, this study was performed to evaluate the prevalence of risky behaviours among different university students in Babol, located in Norther of Iran.
    Materials And Methods
    This cross sectional study was carried out in a random sample of Babol university students including medical university, university of engineering and Azad University with roughly equal sampling ratio with respect to university and gender. The data was gathered by a designed questionnaire including demographic characteristics, physical involvement with others (violence), cigarette smoking, drug abuse, physical inactivity, overweight and obesity. In statistical analysis the Chi square test was used to determine the association of risky behaviours with demographic characteristics.
    Results
    The results revealed that in general the prevalence of physical involvement with others (violence) during a recent year was 33.3% current cigarette smoking 13.7%, overweight and obesity 25.6%, physical inactivity 15.3% and drug user during recent year 0.3%. In general, the prevalence of some risky behaviour was more in boys than girls (P<0.001), and it was more in single than married (P<0.001) and in residence of dormitory and rented houses than personal houses (P<0.001) and also in engineering and Azad university in contrast to medical university (P<0.001). For example, the prevalence of cigarette smoking was 25.7% in boys and 3.6% in girls (P<0.001).
    Conclusion
    This study showed a rather high frequency of risky behaviours among students in Babol city in North of Iran.
  • Rostami Nejad M. , Nazemalhosseini Mojarad E. , Taghipour N. , Nochi Z. , Cheraghipour K. , Dabiri H. , Mohebbi Sr , Noorinayer B. , Zali Mr Page 61
    Background And Objective
    Several strains of the Echinococcus granulosus have been described based on morphological characters, intermediate host specificity and/or genetic analysis of mitochondrial and nuclear DNA. The aim of this study was to characterize different E.granulosus isolates by using sequences of mitochondrial atp6 gene.
    Materials And Methods
    In this study, Sixty infected liver and lungs of cattle, sheep and goats were collected from the abattoir of Varamin city-Iran during 2008. Protoscoleces were removed from each fertile cyst and DNA extracted. New and specific primers were designed for two existing genotypes (G1 and G6) of E. granulosus known to occur in Iran and applied in PCR reactions.
    Results
    The new primers selectively amplified the G1 and G6 genotypes of E. granulosus with specific bands of 708 and 705 bp respectively. The G1 genotype was identified in all fertile cyst samples.
    Conclusion
    This study showed that the new primer pairs which specifically amplify portions of the mitochondrial atp6 gene of the G1 and G6 strains of Echinococcus granulosus are proper molecular marker for investigating genetic variation in a number of isolates of E. granulosus from a range of hosts (sheep, goats, cattle) in Iran. The result of sequenced samples showed that our sequences were the same as those reported previously for these strains.
  • Veghari Ghr , Joshaghani Hr , Hoseini Sa , Sedaghat Sm , Niknezhad F. , Angizeh Ah , Tazik E. , Moharloei P. , Salehi A. Page 68
    Background And Objective
    Hypertension is considered as a major public health problem in most countries due to its association with ischemic heart disease. The aim of this study was to determine people awareness of hypertension in Golestan province of Northern Iran.
    Materials And Methods
    This cross sectional population based study carried out on 2497 subjects (15-65 years old) including 1500 men and 1247 women in Golestan province- Northern Iran during 2006. The subjects were chosen by proportional-cluster sampling based on sex and age groups. The subjects were interviewed, antropometric indexes and serum biochemical factors were evaluated. Blood pressure was measured three times with 5 minutes interval and defined based on JNC-7 classification. Serum cholesterol and fast blood sugar (FBS) were determined using laboratory kits (enzymatic methods), and spectrophotometery technique. Data was analyzed by SPSS-16 software and Chi-Square test.
    Results
    In general, the prevalence of hypertension in this region was 23.9%. with higher rate among women urban area by 3.3% and 5% respectively. Only 48.7% of hypertensive patients were aware of their disease and that was significantly more in women than men (P<0.001). Low physical activity, chronical age, diabetes, hypercholesterolemia, general obesity, central obesity and illiteracy were the risk factor for hypertension morbidity (P<0.05).
    Conclusion
    This study showed, in spite of prevalency of hypertension among 20% of subjects in this area only 48.7% of them were aware about their disorder.
  • Bakhsha F. , Behnampour N. , Charkazi A. Page 79
    Background And Objective
    Suicide is one of the important causes of death worldwide particularly among 44-15 years. The aim of this study was to survey the prevalency of attempted suicide in Golestan province, North of Iran during 2003-07.
    Materials And Methods
    This descriptive study conducted on 4977 suicide attempted subjects in Golestan province, North of Iran during 2003-07. Data were gathered through a filed questioners. Data was analyzed by SPSS-18 and Chi-Square test.
    Results
    Mean±SD of the subjects was 22.91±7.59 years. The female to male ratio was 1.62. 55.6% of subjects were single. The subjects resided in urban and rural area were 62% and 37.8%, respectively. 61.4% and 27.1% of subjects have finished and un-finished high-school studies. 2% and 0.9% from those attempted sucide were died and referred to specific centers, respectively for further medical follow-up. There was a positive correlation between suicide single status and low educated subjects with P=0.036 and P=0.001 respectively.
    Conclusion
    The findings indicated that the prevalancy of suicide were higher among single, female and those with lower education.
  • Bakhashandenosrat S. , Mohammadian F. , Ghaemi E. , Borghei A. , Joshaghani Hr Page 86
    Background And Objective
    Menstrual disorders are including of metruragy, oligomenorrhea, polymenorrhea, dysmenorrheal and amenorrhea. Hormonal disorders can be the cause of such abnormalities. This study was designed to evaluate, the correlation between serum thyroid and sex hormones level,with menstrual disorders.
    Materials And Methods
    This descriptive - analytical study carried out on 110 women with menstrual disorders without anatomical disorders referred to private clinic during 2007-08. In third day of menstrual cycle, sample blood was taken for determination of LH, FSH, PRL, TSH, T3, T4 and Testosterone. Laboratory tests were performed by ELISA method.
    Results
    The 42.7% of women with menstrual disorders were in age group lower than 25 years. Oligomenorrhea with 42.7% was the major menstrual disorder and amenorrhea was the lowest with 4.5%. The most hormonal disorders was related to T3 (46.3%), LH (44.5%) and testosterone was the lowest with 5.4%. 11 cases (10.0%) have presented with hirsutism.
    Conclusion
    According to findings of this study T3 and LH are the common hormonal disorders in menstrual abnormalities.
  • Mehrkesh M. , Mohammadian S. , Qorbani M. , Eshghinia S. , Shafa N. Page 93
    Background And Objective
    The metabolic syndrome is a cluster of metabolic disorders that are associated with elevated risk of cardiovascular diseases and type-II diabetes. This study investigated the prevalence of metabolic syndrome among adolescents population in Gorgan, Northern Iran - 2009.
    Materials And Methods
    A cross-sectional survey was conducted involving 450 adolescents 15-17 years, selected through 2 stage cluster randomized sampling from high schools. Anthropometric measurements, blood pressure, fasting blood glucose and lipid profile were assessed. Metabolic syndrome was defined according to NHANES III criteria. Data was analyzed by SPSS-16 software, Chi-Square and logestic regration.
    Results
    The overall metabolic syndrome prevalence was 3.3% (CI 95%:1.8–5.4). More than half of cases (54.6%) had at least 1 or 2 components. High triglyceride level was the most common disorder in both genders (boys 27.6%, girls 52.4%) and then low HDL cholesterol level (17.3%) and central obesity (7.6%) were common among boys and girls respectively. Where as abdominal obesity in boys (0.9%) and hypertension in girls (3.1%) were less common.
    Conclusion
    This study showed that the rate of metabolic syndrome is slightly lower but the obsity in adolescents is higher than other parts of country
  • Borghei A. , Qorbani M. , Khoshbin-Khoshnazar Ar Page 100
    Background And Objective
    Over half of medical researches in Iran are done by students of different levels as their thesis. In medical school, thesis is a 6 hours mandatory course. This study caried out to determine the publication of thesis in faculty of medical in Gorgan, located in North of Iran.
    Materials And Methods
    This descriptive study was performed on all thesis and all faculty members who have been advisor of at least one thesis up to the time of this study. To collect data, we used a questionnaire which contained questions about the research, their output and any obstacles to publication. All data have been analyzed by SPSS-13 software and Chi-Square test.
    Results
    According to the collected information, 322 thesis were directed by 43 faculty academic members of Gorgan Medical School. 87.6% and 12.4% thesis supervisors were clinical and basic science academic members respectively. The majority of 127 (39.4%) published papers have either been published by domestic medical journals or represented in medical seminars inside the country. Basic members have published 70% of their papers while only 35.1% of clinical faculty members have published their research findings. Experimental papers have been published more than other papers (48.5%). The most important publication barrier were lack of time and collaborator in this matter.
    Conclusion
    This study showed that publication rate of medical student thesis is far from ideal.
  • Ebrahimzadehkoor B. , Kalantary N. , Kabir Mj , Abadi Ar Page 107
    Background And Objective
    Child obesity is increased in developing countries. This study assessed the prevalence of obesity on children which are exclusively on breast feeding and its duration among children aged 24-59 months in Bandar Turkmen district Northern, Iran.
    Materials And Methods
    In this descriptive- analytical study, 343 in children aged 24-59 months were selected with stratified random sampling. Obesity was defined as >+2SD NCHS (National Center for Health Surveys) reference. Data were collected by questionnaire, interview with mothers and were analyzed with Chi-Square and Fisher tests and multiple regression logistic models.
    Results
    In this study, 6.4% of children were obese. Prevalence of obesity was not significantly different between boys and girls (5.4% and 7.4% respectively). Breast feeding duration<18 months (P<0.005) and formula or cow’s milk plus breast feeding up to 6 months old (P<0.01) was significantly correlated with children’s obesity. Breast feeding duration more than 18 months reduced the obesity risk factor with 64%.
    Conclusion
    This study demonestrated that exclusively breast feeding in the first 6 months of life and breast feeding duration more than 18 months reduce the child obesity.
  • Ebrahimzadeh Mh , Sadri E. , Makhmalbaf H. , Peyvandi Mt , Ahmadzadeh H. Page 112
    Background And Objective
    Legg-Calve-Perthes disease is one of the most common disabling diseases of childhood and if not managed appropriately is truly disabling. Severity of disease and duration of disease onset are main determinants of choosing treatment strategy of either conservative management or surgical treatment. This study was designed to determine Legg-Calve-Perthes treatments and relation between type of treatment and duration of the disease.
    Materials And Methods
    This descriptive study was carreid out on 50 patients with Legg-Calve-Perthes disease admitted in Ghaem Hospital in Mashhad, North East of Iran from 1995-2005.
    Results
    According to age of patients and severity of disease, the subjects allocated to conservatine (11 patients) and surgical treatment (39 patients). Clinical improvment signs include pain reduction, range of joints motion, which were avaluate by physical examination and taking medical history of patients. In conservative group, only 4 patients assumed to be successfully treated with mean age of 7.25 years and the mean interval between disease onset and beginning of treatment was 2.25 months. Surgical group had mean age of 10.85 years and mean interval between onset of disease and initiation of treatment was 18 months. Conservative group showed less sever form of disease (lateral pillar group A and group B with age less than 8 years), but patients treated surgically were more severely involved (lateral pillar group B with age more than 8 years and group C).
    Conclusion
    This study showed that age and severity of disease (lateral pillar classification) are main elements in treatment strategy (choosing conservative VS surgical treatment). The interval between onset of disease and onset of treatment strongly affects treatment success.
  • Rahaei Z., Morowatisharifabad Ma, Zareiyan M., Shojaefard J., Lesan S. Page 117
    Background And Objective

    Cardiovascular diseases are among 46% of deaths in Iran. Changing lifestyle is very important for the disease control. If the patients perceive the benefits of preventive behaviours, the barriers to those behaviours will decline and the probability of engaging in the behaviours will increase. This study carried out to determine perceived benefits and barriers of preventive behaviours of relapsed myocardial infraction.

    Materials And Methods

    This cross-sectional study was carried out on 100 patients with a history of myocardial infraction referred to Yazd Cardiovascular Research Center during 2007. A questionnaire was used for data collection which measured perceived benefits of, barriers to preventive behaviours of myocardial infraction relapse and status of those behaviours. Data was analyzed using SPSS-13 and Pearson coefficient and regression tests.

    Results

    Subjects earned a mean score of 30.24 (out of 36) in perceived benefits and 22.07 (out of 68) in perceived barriers and 24.48 (out of 37) in preventive behaviours. Preventive behaviours was positively correlated with net benefit and negatively with perceived barriers.

    Conclusion

    This study showed that in spit of suitable level of perceived benefits of myocardial infraction, but still the perceived barriers are significant enough and therefor removal of barriers to such behaviour are essential.

  • Yazdani S. , Shokravi Ah , Gharaei M. Page 123
    Celiac disease is one of the most common cause of malabsorbtion syndrom. The symptom of this disease associated secondary to malabsorbtive problems. Celiac can be accompanied with liver enzyme dysfunction with various extra intestinal findings. This case was a 27-year old man presented with abnormal liver function test over period of 1 year. He did not have another symptom such as diarrhea, weight loss or skin lesion. In medical examination, there was no ascites, peripheral edema or jaundice. Diagnostic re-examination of the paitent include serology tests and Viral hepatitis, Wilson disease and auto Imuune respones showed to be normal. Abdominal and biliary sonography had normal results. Liver biopsy revealed no sign of any pathology, but duodenal biopsy and serologic findings were compatible by Celiac disease. The symptom improved on a gluten-free diet and his liver enzyme function tests became normal subsequently.