فهرست مطالب

تاریخ اسلام در آینه پژوهش - سال هفتم شماره 4 (پیاپی 28، زمستان 1389)

نشریه تاریخ اسلام در آینه پژوهش
سال هفتم شماره 4 (پیاپی 28، زمستان 1389)

  • 188 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/07/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محسن الویری، سیدعلی حسین پور صفحه 5
    ابن تیمیه که آرا و آثار او پشتوانه اصلی وهابیت است، در گزاره ای مدعی شده است که دو خلیفه نخست، در سریه های متعددی سمت فرماندهی داشته اند و امیرالمومنین علی(ع) جز در یک مورد، هیچگاه چنین نقشی را عهده دار نبوده است. البته واکاوی منابع اهل سنت نشان می دهد که تمام سریه های منسوب به ابوبکر، نام های مختلف برای تنها یک سریه است، علاوه بر اینکه فرماندهی او در این سریه نیز مورد تردید و انکار پژوهشگران قرار گرفته است. همچنین تنها سریه عمر نیز در بردارنده تضادها و همراه با پرسش های گوناگونی است که تاکنون بدون پاسخ مانده است. منابع اهل سنت هیچ سریه ای را به عثمان نسبت نداده اند، در حالی که همین منابع، فرماندهی سرایای متعددی را برای امیرالمومنین علی(ع) ثبت کرده اند. بنابراین، مدعای ابن تیمیه در تعارض آشکار با منابع اهل سنت است و هیچ پشتوانه تاریخی ندارد. گزارش واکاوی منابع اهل سنت برای سنجش مدعای ابن تیمیه در این نوشتار آمده است.
    کلیدواژگان: سریه، امیرالمومنین علی (ع)، ابوبکر، عمر، عثمان و ابن تیمیه
  • محمدرضا جباری، سید محمد احسانی صفحه 29
    اقتصاد از ابعاد مهم زندگی بشر است به گونه ای که در برخی مکاتب حتی زیر بنای جامعه پنداشته شده است. اقتصاد در اسلام هرچند زیر بنا نیست، اما به آن اهمیت فراوان داده شده است، چرا که در بهبود یا نابسامانی دیگر شئون زندگی انسان تاثیر شگرف دارد. مقاله حاضر بر آن است تا با رویکرد تاریخی و تحلیلی، وضعیت اقتصادی شیعیان عراق را در عصر صادقین(ع) با بهره گیری از منابع تاریخی، حدیثی و رجالی روشن سازد. در این تحقیق ابتدا وضعیت اقتصادی عراق در دو قرن نخست بررسی شده و سپس به وضعیت اقتصادی شیعیان پرداخته شده است. طبق یافته های این تحقیق، منابع اصلی ثروت در عراق، ابتدا زراعت و تجارت و سپس صنعت بوده است. شیعیان از زراعت اندک، اما از تجارت سهم بیشتر داشتند و به صنعت نیز کم و بیش اشتغال داشتند.
    کلیدواژگان: امام باقر (ع)، امام صادق (ع)، شیعیان، عراق، اقتصاد، زراعت، تجارت و صنعت
  • اصغر حیدری صفحه 63
    آشنایی با زوایای زندگی شیخ صفی الدین اردبیلی، جد اعلای پاشاهان صفوی، هنوز نیازمند تحقیقات علمی و تاریخی است؛ به ویژه در دو بعد مذهب شیخ و سیادت او بحث ها و تحلیل های متعدد و گاه متضادی ارائه شده است. این دو موضوع گاه پژوهشگرانی را به دشمنی عجیب با شیخ و صفویان کشانیده، و گاه آنان را به اعتقاد به مراتب بلند انسانی درباره شیخ صفی الدین واداشته است. این نکته که شیخ پیرو مذهب تسنن بوده است یا تشیع، در مطالعه سلسله پادشاهی صفویه اهمیتی خاص می یابد؛ زیرا آنان به مذهب شیعه دوازده امامی در ایران رسمیت بخشیدند. این مقاله می کوشد پاسخی مبتنی بر پژوهشی علمی تاریخی و با تکیه بر اسناد و یافته های گذشته نگاری به دست دهد.
    کلیدواژگان: شیخ صفی الدین، صفویان، مذهب تشیع، سادات، امام موسی کاظم (ع)
  • محمد شورمیج صفحه 87
    خلیج فارس همواره از مناطق بسیار حساس، سوق الجیشی و تجاری خاورمیانه بوده است، از این رو، در طول تاریخ منشا تحولات متنوعی شده است. از مسائل بسیار مهم و قابل بحث در خلیج فارس، بررسی چگونگی سلطه استعمارگران، به خصوص انگلیسی ها بر کرانه های ساحلی آن و به ویژه کرانه های تحت حاکمیت ایران می باشد. در این پژوهش، چگونگی روند قدرت گیری انگلیس و تضعیف قدرت سیاسی ایران در کرانه های خلیج فارس از اواسط حکومت صفوی تا آغاز حکومت ناصرالدین شاه (1030 1264ق) تحلیل و بررسی می شود. مسئله و هدف اصلی پژوهش، بررسی چگونگی قدرت یابی قبایل و اعراب محلی در منطقه خلیج فارس و سیاست انگلیس در تقویت آنها و سلطه بر منطقه است.
    کلیدواژگان: خلیج فارس، انگلیس، حاکمیت محلی، حاکمیت ایران و قبایل عرب خلیج فارس
  • علی غلامی دهقی، امیرحسن مظفری زاد صفحه 105
    احمد بن فهد حلی از دانشمندان بزرگ شیعه است که برخی نویسندگان وی را به سبب انتساب بعضی شاگردان و تالیفات به ایشان، صوفی، یا متمایل به تصوف معرفی کرده اند. بررسی استادان، شاگردان و تالیفات وی برای اثبات درستی یا نادرستی چنین ادعایی مسئله اصلی این پژوهش است. این انتساب، زمانی بیشتر تقویت می شود که توجه داشته باشیم که یکی از بنیان گذاران دولت شیعی مشعشعیان، یعنی محمد بن فلاح، شاگرد وی بوده و برای مشروعیت بخشیدن به حاکمیت خود، موجب ترویج چنین فرضیه ای شده است. به رغم قلت اطلاعات درباره این مسئله در منابع، روش نگارنده، روش کتابخانه ای با بررسی آخرین تحقیقات در زمینه است.
    کلیدواژگان: ابن فهد حلی، محمدبن فلاح، محمدبن عبدالله نوربخش، مشعشعیان، فقاهت و تصوف
  • اصغر منتظرالقائم، زهرا سلیمانی صفحه 119
    موضوع تمدن سازی در حکومت های انبیا همواره از موضوعات مهم و چالش برانگیز در حوزه فرهنگ و تمدن بوده است. بی تردید، بررسی مصداق های تاریخی این مقوله، کمک شایانی در شفافیت موضوع و نظریه پردازی ها دارد. قرآن کریم برای موسی(ع) دو ویژگی دانایی و توانایی را به کار برده است(قصص: 14). همین مسئله، توجه حاکمیت الاهی را به ضرورت دانایی و توانایی در نظام حکومت دینی روشن می سازد. حضرت موسی(ع) ضمن داشتن این دو صفت، با آگاهی و قاطعیت در برابر فتنه های سیاسی و فرهنگی، برنامه ای مدون برای اصلاح اجتماعی و دستیابی به جامعه ای دینی فراهم کرد. این مطلب محور این پژوهش است.
    کلیدواژگان: حضرت موسی (ع)، حکومت دینی، تمدن سازی، پیشرفت و فتنه
  • علی محمد ولوی، مریم یدالله پور، معصومه یدالله پور صفحه 139
    بعد از ظهور اسلام چگونگی مناسبات مسلمانان با اهل کتاب بر اساس نص صریح قرآن مشخص شد. اهل کتاب طبق آیه 29 سوره توبه، می توانستند در صورت تمایل، به دین خود وفادار مانده و در برابر زندگی در جامعه اسلامی مالیات سرانه ای به نام جزیه بپردازند. پیامبر طبق این آیه، روابط خود را با مسیحیان مشخص کرد. بعد از فتح مناطق مسیحی نشین در عصر خلفای نخستین، بر تعداد مسیحیان ذمی در جامعه اسلامی افزوده شد. افزایش تعداد ذمیان در قلمرو اسلامی باعث شد تا مباحث جدیدی در مورد چگونگی مناسبات اجتماعی سیاسی و دینی مسیحیان ذمی با مسلمانان مطرح شود، از این رو، تدوین و اجرای احکام جدیدی درباره تعیین پایگاه اجتماعی سیاسی و دینی ذمیان در جامعه اسلامی ضروری گردید. در این مقاله سعی شده است حقوق اجتماعی سیاسی و دینی ذمیان در عصر خلفای نخستین بررسی شود.
    کلیدواژگان: حیات اجتماعی، سیاسی، دینی، جزیه، مسیحیان، مسیحیان ذمی، خلفای چهارگانه
  • صفحه 173
|
  • Mohsen Alviri, Seyyed Ali Husseinpoor Page 5
    Ibn Taymiyyah, whose views and works are considered as the basic source of Wahhabism, claims that the first two Caliphs were appointed as commanders of several expeditions but Imam Ali (the Commander of the Faithful–A.S) commanded only one expedition. Of course, a study of the Sunni resources proves that the expeditions attributed to the first caliph, Abu Bakr, are in fact different names for a single expedition. Furthermore, the researchers have doubts about his commandership of that expedition and so they reject this claim. As for the idea of only expedition led by the second Caliph, 'Omar, it is open to dispute and the questions about this idea remained unanswered. Sunni resources attribute the commandership of no expedition to the third caliph, 'Othman, while they have recorded many expeditions led by Imam Ali. Therefore, Ibn Taymiyyah's claim clearlycontradicts the Sunni resources and has no historical grounds. The present paper provides an overview of the Sunni resources and then evaluates the Ibn Taymiyyah's claim.
    Keywords: expedition, Imam Ali (the Commander of the Faithful–A.S), Abu Bakr, Omar, Othman, Ibn Taymiyyah
  • Mohammad Reza Jabbari, Seyyed Mohammad Ehsani Page 29
    Economy is so important in human life that some schools regard it as an infrastructural aspect of society. Although Islam does not accept this, it assigns primary importance to economy, because it can have great influence on the improvement or disorder of the other aspects of human life. The present paper tries to clarify the economic conditions of the Shiah in Iraq, using a historical and analytical approach based on works of history, narrations and rijāl (biography). First, it reviews the economic conditions of Iraq in the early centuries, and then explains the economic conditions of the Shiʿah. The research findings show that the main sources of the wealth in Iraq were primarily agriculture, trade and then industry. The Shiʿah worked mainly in trade and a small portion worked in agriculture. Some of them worked in industry.
    Keywords: Imam Baqir (A.S), Imam Sadiq (A.S), The Shiʿah, Iraq, economy, agriculture, trade, industry
  • Asghar Heidari Page 63
    We need to do further scientific and historical research if we want to know the different aspects of the life of Sheikh Safi al-Din Ardabili, the great grandfather of Safavid kings. There have been various and sometimes contradictory discussions and debates about his school of thought and siyadat (being one of the descendents of the Holy Prophet). These two issues led some researchers to show strange hostility towards the Sheikh and the Safavids, and some other researchers to hold him in deep respect (by considering his high status and nearness to Imams). It is particularly important to investigate whether he followed the Shiʿa or Sunni school of thought in our study of the Safavid kings, because it was they who officially recognized Twelver Shiism as the religion of Iran. The present paper tries to answer these questions providing a scientific and historical research based on evidence and findings of historiography.
    Keywords: Sheikh Safi al Din, Safavids, Shiism, Seyyeds (descendants of the Holy Prophet), Imam Musa Kazim (A.S
  • Mohammad Shoormij Page 87
    The Persian Gulf has always been one of the very crucial, strategic, and commercial regions of the Middle East; therefore, it has undergone various changes throughout history. One of the important issues which is worth considering regarding the Persian Gulf is how colonialists, particularly the British, dominated its coastal area, especially the area under Iran's sovereignty. The present research investigates how Britain gained control over the shores of the Persian Gulf and weakened Iran's political power, from mid-Safavid to the beginning of Nassir al-Din Shah's reign (1030 – 1264 'AH'). The main aim of this research is to investigate how local tribes and Arabs came to power in the Persian Gulf and how Britain's policy helped them to have control over the region.
    Keywords: the Persian Gulf, Britain, local sovereignty, Iran's sovereignty, Arab tribes of the Persian Gulf
  • Ali Gholami Dahaghi, Amir Hsan Mozaffarizad Page 105
    Ahmad b. al-Fahad Hilli is one of the scholars whom some writers consider as a sufi who inclined towards sufism basing their idea on the works and disciples attributed to him. The present research devotes much attention to his works and disciples to prove the veracity or falsity of such a claim. This idea of attribution becomes more valid when we know that Mohammad b. Fallah, one of Ahmad's disciples and the founder of a Shiʿah government, Moshashaites, promoted such a claim to legitimize his sovereignty. Despite the scarcity of information on this issue, the researcher has used a library method in his investigation of the latest researches in this regard.
    Keywords: Ibn Fahad al Hilli, Mohammad b. Fallah, Mohammad b. Abdullah Noorbakhsh, Moshashaites, Islamic jurisprudence, sufism
  • Asqar Montazar Al Qaim, Zahra Soleimani Page 119
    The process of bringing civilization to the prophet's governments has always been one of the important and challenging issues in the study of culture and civilization. No doubt, the analysis of its historical instances will contribute enormously to understanding the issue and theorizing about it. The Holy Quran attributes wisdom and power to Prophet Moses (Sura 28, Al-Qasas (the Stories): verse 14), which shows that the divine sovereignty gives special attention to the necessity of wisdom and power in religious government system. Enjoying these two characteristics and standing firmly against political and cultural disturbances, Prophet Moses (A.S) provided a systematized program to reform the society and build a religious society. The present research concentrates on this issue.
    Keywords: Prophet Moses (A.S), religious government, bringing civilization, progress, disturbance
  • Ali Mohammad Valavi, Maryam Yadullahpoor, Masoomeh Yadullahpoor Page 139
    After the advent of Islam, the clear terms of the Holy Quran determined to improve relations between Muslims and People of the Book. According to Sura Tawba (The Repentance), verse 29, people of the Book could remain loyal to their religion, if they would like, and pay per capita tax, called tribute, in return for having permission to live in the Islamic society. The Holy Prophet strengthened his relations with Christians in compliance with the aforementioned verse. The number of Dhemmi Christians increased after the conquest of Christian settlements during the reign of the first Caliphs. The increase of population caused new debates on how the religious and sociopolitical relationships between Muslims and Dhemmi Christians can be established. Therefore, it was necessary to pass and implement new rules to determine the religious and sociopolitical position of Dhemmi people in the Islamic society. The present paper tries to investigate the religious and sociopolitical rights of the Dhemmi people during the reign of the first Caliphs.
    Keywords: social, political, religious life, tribute, Christians, Dhemmi Christians, the first four Caliphs