فهرست مطالب

نشریه اندیشه آماری
سال پانزدهم شماره 2 (پیاپی 30، زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/10/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • نرگس عباسی، رحیم علیجانی، نورالله کرمی، زهره سادات حسینی صفحه 3
    این پژوهش با بهره گیری از روش کتاب سنجی به مطالعه وضعیت جاری مجلات آمار و احتمال موجود در پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی پرداخته شده است. از آنجا که در سال های اخیر تولید علم در کشور به خصوص در پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی رونق فراوانی یافته است، آشنایی محققان حوزه ی آمار و احتمال با مجلات دارای رتبه ی آی.اس.آی از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. این مقاله علاوه بر معرفی کامل مجلات این حوزه در پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی، این مجلات را از جنبه های گوناگون مورد بررسی قرار داده است. به طور کلی یافته های این پژوهش نشان می دهد که در مجموع 80 مجله مربوط به 12 کشور در این پایگاه اطلاعاتی نمایه می شود که در این میان، کشور های انگلستان و ایالات متحده ی آمریکا ور کدام با 24 مجله بیشتریت فعالیت را در زمینه ی چاپ مجلات این حوزه داشته اند. کلیه مجلات در این زمینه به وسیله 26 پایگاه اطلاعانی نمایه می شوند که در این میان پایگاه اطلاعاتی پاشیرینگر با نمایه کردن 12 مجله در رتبه اول قرار دارد. همچنین زبان تعداد 71 مجله در زمینه آمار و احتمال انگلیسی می باشد و تنها 9 مجله از 80 مجله در این زمینه چند زبانه می باشد.
    کلیدواژگان: پایگاه اطلاعاتی آ، اس، آی، آمارواحتمال، مجلات علمی
  • افشین فلاح، حمیدرضا چاره، عباس گرامی صفحه 17
    در این مقاله مفهوم تقارن و انواع آن برای توزیع های یک متغیره و چند متغیره و برخی معیارهای معمول برای اندازه گیری عدم تقارن مورد بررسی قرار گرفته است. مروری بر روش هایی که بر اساس آن ها بتوان بر پایه یک توزیع متقارن، توزیعی ساخت که دارای قابلیت مدل بندی جوامع نامتقارن باشد، از اهداف بعدی این مقاله است.
    کلیدواژگان: چولگی، تقارن، تقارن کروی، تقارن بیضوی، تقارن مرکزی، تقارن زاویه ای
  • علی احمدی، هوشنگ طالبی صفحه 29
    در این مقاله ضمن معرفی روش های جدیدی که در زمینه برآوردیابی و انتخاب متغیر در مدل رگرسیونی مطرح شده اند، بر اساس یک بررسی مبتنی بر شبیه سازی از مدل های مختلف، به بررسی عملکرد این روش ها و همچنین مقایسه آن ها با روش های معمول مثل روش انتخاب پیشرو و روش رگرسیون مرزی خواهیم پرداخت.
    کلیدواژگان: شبیه سازی، برآوردیابی، انتخاب متغیر، گارت نامنفی، لاسو، لارس، الاستیک نت، اسکار
  • عیسی محمودی، مرضیه ترکی صفحه 40
    در بسیاری از مسائل آماری نمی توان با یک اندازه نمونه ثابت به استنباط در مورد پارامتر مورد نظر پرداخت، اما استفاده از تحلیل دنباله ای موتواند در زمینه راه گشا باشد. در دهئ اخیر روش های دنباله ای مورد توجه بسیار قرار گرفته اند و کاربرد آنها در زمینه های کشاورزی، آزمایش های بالینی، داده کاوی، دارایی، شبیه سازی کامپیوتری و مقایسه های چندگانه بیان شده است. طرح های دنباله ای روش های ارزشمندی را برای اجرای آزمایشات آماری و سهولت تحلیل داده های واقعی در کاربردهای آماری بیان می کنند. در این مقاله ابتدا مناسب نبودن روش با اندازه نمونه ثابت در حل مسائلی همچون تعیین فاصله اطمینان با طول ثابت و مخاطره کراندار شده بیان، و در ادامه دنباله ای را برای حل چنین مسائلی در توزیع نرمال، نمایی منفی، و نمایی شرح می دهیم.
    کلیدواژگان: برآورد دنباله ای، مخاطره کراندار، فاصله اطمینان، متغیر توقف
  • رضا مکرم، وحید رنجبر صفحه 50
  • هادی موقری، سید ابراهیم حسینی نسب صفحه 65
|