فهرست مطالب

مطالعات علوم پزشکی - سال بیست و دوم شماره 4 (مهر و آبان 1390)

مجله مطالعات علوم پزشکی
سال بیست و دوم شماره 4 (مهر و آبان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/08/01
  • تعداد عناوین: 14
|
  • نازیلا آقاخانی، زینب خانجانی، مجیدمحمود علیلو، محمدحسین حامدی صفحه 282
    پیش
    زمینه و اهداف
    اختلال فوبی اجتماعی یکی از اختلالات اضطرابی است که گروه درمانی رفتاری – شناختی آن، به عنوان درمان انتخابی توسط محققان در سال های اخیر توجه ویژه ای را به خود معطوف کرده است. مطالعه حاضر به بررسی مقایسه ای میزان اثرگذاری سه روش مختلف درمانی اختلال فوبی اجتماعی می پردازد: گروه درمانی رفتاری، گروه درمانی شناختی و گروه درمانی رفتاری/شناختی.
    مواد و روش کار
    پژوهش از نوع تمام آزمایشی با رویکرد پیش آزمون – پس آزمون بود. روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری در دسترس از میان داوطلبان بود. آزمودنی ها شامل 36 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز بودند که براساس مصاحبه تشخیصی برمبنای (DSM-IV-TR) و پرسش نامه فوبی اجتماعی (SPIN) تشخیص اختلال فوبی اجتماعی گرفته بودند. 12 نفر در هر گروه درمانی بودند که به مدت دو ماه، هفته ای یکبار با جلساتی 5/1 ساعته توسط رهبر گروه و دو کمک درمانگر اداره می شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که تفاوت میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه درمانی رفتاری/شناختی با گروه درمانی شناختی و رفتاری معنی دار می باشد(01/0P<). در صورتی که تفاوت میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون در گروه درمانی رفتاری و گروه درمانی شناختی معنی دار نبود(01/0P>).
    بحث و نتیجه گیری
    در این مطالعه مشخص گردید که گروه درمانی رفتاری/شناختی به لحاظ میزان اثرگذاری مرجح تر از دو روش درمانی دیگر است و همچنین مشخص شد که تفاوت معنی دار آماری بین دو گروه درمانی رفتاری و گروه درمانی شناختی از لحاظ میزان اثرگذاری بر درمان اختلال فوبی اجتماعی وجود ندارد.
    کلیدواژگان: گروه درمانی، اختلال فوبی اجتماعی، گروه درمانی شناختی، رفتاری
  • مریم ایمانی، علی غفاری مقدم، خدیجه مخدومی، علی تقی زاده افشاری، مرتضی متذکر صفحه 290
    پیش زمینه و هدف

    ویروس BK متعلق به خانواده پولیوما ویریده می باشد که اغلب در دوران کودکی باعث الودگی در انسان می شود. این ویروس در کلیه ها به صورت نهفته باقی می ماند. حضورBKV در ادرار بیماران پیوند کلیه 57-35درصد و در سرم این بیماران 29-6 درصد تخمین زده شده است. حضور تیتر بالای ویروس BK در خون این بیماران عامل اصلی نفروپاتی و در نتیجه باعث اختلال عملکرد بافت پیوندی شده و می تواند منجر به دفع آن گردد. هدف از این مطالعه بررسی میزان فعالیت مجدد ویروس BK با روش مولکولی در بیماران کلیوی و ارتباط شیوع آن با ریسک فاکتورهای سن، جنس، مدت زمان بعد از پیوند، مدت زمان دیالیز، داروهای ایمنوساپرسیو، دوره رد حاد پیوند و دیابت در این بیماران است.

    مواد و روش ها

    این مطالعه بر روی 130 بیمار پیوند کلیه مراجعه کننده به درمانگاه نفرولوژی بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه انجام گرفت. دفع ادراری ویروس BK در نمونه های ادراری این بیماران با روش واکنش زنجیره ای پلی مرازی (PCR) مورد تشخیص قرار گرفت.

    یافته ها

    از 130 نمونه ادرار بیماران پیوند ویروس BK در 26 (20درصد) نمونه از بیماران مثبت بود. میانگین مدت زمان تشخیص ویروس BK در بیماران مثبت در 30 ماه نخست پیوند می باشد (01/0=P). رابطه معنی داری مابین فراوانی دفع ویروس BK در ادرار با سن، جنس، مدت زمان بعد از پیوند، مدت زمان دیالیز، داروهای ایمنوساپرسیو، دوره رد حاد پیوند، میزان کراتنین و دیابت مشاهده نگردید.

    بحث و نتیجه گیری

    نتایج این تحقیق نشان دهنده فعالیت ویروس BK در یک پنجم بیماران پیوند کلیه مراجعه کننده به درمانگاه نفرولوژی بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه می باشد. تشخیص ویروس BK با روش مولکولی می تواند ضمن تشخیص سریع تر موجبات پیشگیری از نفروپاتی حاصل از ویروس BK و از دست دادن بافت پیوندی را فراهم آورد.

    کلیدواژگان: ویروسBK، بیماران پیوند کلیه، ادرار و PCR
  • فرشته کمانی، شاپور عزیزی، مصطفی جان بزرگی، سجاد محمدی صفحه 297
    کانسر پستان شایع ترین کانسر در زنان و شایع ترین علت منجر به مرگ ناشی از سرطان در زنان در سنین 20-59 می باشد و مسوول 15درصد مرگ ناشی از سرطان در زنان است. استفاده از تاموکسیفن در بیماران مبتلا به سرطان پستان به عنوان درمان هورمونی کمکی، با موفقیت همراه بوده است. هدف از این مطالعه گذشته نگر ارزیابی تاثیر تاموکسی فن بر پیدایش سنگ های صفراوی در بیماران مبتلا به سرطان پستان می باشد. در فاصله سال های 1375 تا 1385 مجموع 780 بیمار وارد تحقیق قرار گرفته اند. از این بیماران 453 نفر درمان کمکی شامل تاموکسی فن دریافت کرده بودند و 327 نفر از درمان کمکی استفاده نکرده بودند. متوسط مصرف این بیماران حدود 4 سال و 2 ماه و بین 3 تا 5 سال متغیر بوده است. این بیماران همگی جهت بررسی های روتین سونوگرافی کبد و کیسه صفرا داشته اند. میانگین پایان پیگیری حدود 6/3 سال (دامنه 6-1 سال) بوده است. از نظر سن بیماران به هنگام تشخیص سرطان پستان، سن یائستگی، فاصله زمانی بین آغاز یائستگی و زمان تشخیص سرطان پستان، ابتلا یا عدم ابتلا به دیابت و شاخص توده بدنی (BMI) تفاوت قابل ملاحظه ای بین دو گروه وجود نداشت. میزان بروز سنگ های صفراوی در بیماران تحت درمان با تاموکسیفن 4/30درصد بود و در گروه مقابل این میزان 5/0درصد بود (001/0< P). میزان بروز سنگ های صفراوی به صورت چشمگیری در گروه دریافت کننده تاموکسی فن بیشتر است.
    کلیدواژگان: سرطان پستان تاموکسیفن سنگ صفراوی
  • معصومه حاجی شفیعها، شاکر سالاری لک، سعیده رفیعی، نازیلا کیارنگ صفحه 302
    پیش زمینه و هدف

    یکی از روش های موثر در درمان زوجین نازا لقاح آزمایشگاهی از طریق تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI) است. یکی از مشکلات مطرح دراین روش افزایش شیوع سقط نسبت به حاملگی طبیعی است. در این مطالعه انسیدانس سقط را در زوج های نازا و کاربرد تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم در متغیرهای سن مادر، علل نازایی به تفکیک فاکتور مردانه، زنانه شامل مشکلات تخمک گذاری، فاکتور لوله، آندومتریوز و نازایی بدون علت، تعداد جنین های منتقل شده و چندقلویی بررسی شد.

    مواد و روش کار

    در این مطالعه توصیفی - تحلیلی - مقطعی، زنان حامله شده به روش ICSI در مرکز نازایی کوثر ارومیه در فاصله زمانی 1386-1382 مورد بررسی قرار گرفتند. داده های مطالعه با استفاده از پرونده بیماران در بخشIVF و در مواردی طی تماس تلفنی با بیماران جمع آوری شد. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS13 و با استفاده از آزمون های کای اسکوئر، تی تست و فیشر آنالیز شد. مقادیر 05/0P< معنی دار درنظر گرفته شد.

    یافته ها

    طی مدت بررسی از 280بیمار حامله شده از طریق ICSI، تعداد 224نفر از نظر پیامد حاملگی قابل ارزیابی بودند. شیوع سقط در این بیماران 1/30درصد بود. بین سن بیماران سقط کرده با گروه سقط نکرده ارتباط آماری وجود داشت(034/0P=). از نظر علت نازایی(22/0P=) تعداد جنین های منتقل شده (94/0P=) و حاملگی چندقلویی (17/0P=) ارتباط آماری بین بیماران سقط کرده با بیماران سقط نکرده دیده نشد. اگرچه در بیماران نازای با مشکلات تخمک گذاری شیوع سقط بیشتر از دیگر علل نازایی بود.

    بحث و نتیجه گیری

    به طورکلی براساس این مطالعه با افزایش سن مادر بروز سقط افزایش می یابد. در مشکلات تخمک گذاری شیوع سقط بیشتر از دیگر علل نازایی بوده ولی این تفاوت از نظر آماری معنی دار نمی باشد. سقط ارتباطی با تعداد جنین های منتقل شده و حاملگی چندقلویی ندارد.

    کلیدواژگان: سن مادر، علت نازایی، تعداد جنین های منتقل شده، حاملگی چندقلویی، رخداد سقط، تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم
  • خسرو حضرتی تپه، داود ملکی *، حبیب محمدزاده، بیتا زرعی کار صفحه 309
    پیش زمینه و هدف

    عفونت های انگلی روده ای یک مشکل بهداشتی عمومی در کشورهای درحال توسعه می باشد. گونه های مختلفی از انگل های روده ای باعث آلودگی انسان گشته و می توانند طیف گسترده ای از علایم را ایجاد نمایند که بستگی به فاکتورهای ایمونولوژیک، فیزیولوژیک، اجتماعی و دموگرافیک دارد. احتمال آلودگی در افراد دارای نقص ایمنی، مصرف کننده داروهای سرکوب کننده ایمنی همچنین افراد تحت معالجعه با شیمی درمانی بیشتر و با شدت بالاتری است. این مطالعه با هدف تعیین شیوع انگل های روده ای در مراجعه کنندگان به درمانگاه انکولوژی بزرگسالان بیمارستان امام خمینی ارومیه انجام شد.

    مواد و روش کار

    این مطالعه توصیفی – مقطعی در 101 نفر از مراجعه کنندگان به درمانگاه انکولوژی بزرگسالان بیمارستان امام خمینی ارومیه در سال 1386 مورد بررسی قرار گرفت. آزمایش نمونه های مدفوع با روش گسترش مرطوب و تغلیظ فرمالین- اتر براساس پروتکل سازمان بهداشت جهانی انجام گردید.

    یافته ها

    از تعداد 101 نفر مراجعه کننده به درمانگاه انکولوژی 20 نفر(8/19درصد) آلوده به انواع انگل های روده ای بودند. آلودگی های انگلی به ترتیب ژیاردیا لامبلیا هفت مورد (9/6درصد)، بلاستوسیستیس هومی نیس شش مورد (9/5درصد)، تریکوموناس هومی نیس چهار مورد (96/3درصد)، انتامبا کلی دو مورد (98/1درصد) و یدامبا بوتچلی یک مورد(99/0درصد) و آلودگی به هیمنولپیس نانا یکمورد (99/0درصد) بود. ژیاردیا لامبلیا و هیمنولپیس نانا به اهم در یک مورد (99/0درصد) دیده شد. درصد آلودگی انگلی در افراد ساکن شهر (2/21درصد)، افراد بی سواد (25درصد) و افرادی که دو دوره شیمی درمانی شده بودند (46/38درصد) و در افرادی که بیماری غیر بدخیمی داشتند (25درصد) بود.

    بحث و نتیجه گیری

    با توجه به آلودگی نسبتا بالا به انگل های روده ای در افراد دارای سیستم ایمنی سرکوب شده و کسانی که تحت شیمی درمانی هستند، توصیه می شود اقدامات بهداشتی در جهت پیشگیری از ابتلاء به عامل بیماری زا و انجام آزمایشات منظم و دوره ای و درمان فوری (درصورت لزوم) مدنظر قرار گیرد.

    کلیدواژگان: شیوع، انگل های روده ای، شیمی درمانی
  • بهزاد ذوالفقاری، علیرضا قنادی، وحید مشکل گشا، رسول منیری فرد، مهدیه دهقان، شهلا انشاییه، محمدعلی نیلفروش زاده صفحه 315
    پیش زمینه و هدف

    مطالعه حاضر جهت ارزیابی و بررسی بالینی یک داروی گیاهی ترکیبی در درمان هرپس لبی انجام شد.

    مواد و روش کار

    این مطالعه جهت بررسی عصاره گیاهی با ترکیبی از گیاهان شیرین بیان، ژرانیوم، سماق و بادرنجبویه وقتی که به صورت یک ژل تهیه گردیده و پنج بار در روز بر ضایعه استعمال گردد، انجام شد. مجموع 78 بیمار به صورت بالینی با این بیماری تشخیص داده شدند و در دوره درمان، با این دارو یا پلاسبو پیگیری گردیدند. پارامترهای بالینی مختلفی نظیر شدت و مدت درد، زمان بهبودی کامل و اندازه ضایعه در روزهای اول و پنجم در بیماران ارزیابی گردید.

    یافته ها

    بیماران گروه دریافت کننده دارو از لحاظ بعضی پارامترها مثل طول دوره بهبودی کامل و کاهش اندازه ضایعه بین روزهای اول و پنجم بهتر از گروه دریافت کننده پلاسبو بودند. ولی در خصوصیات دیگر تفاوتی دیده نشد.

    بحث و نتیجه گیری

    نتایج در مجموع نشان داد که این داروی گیاهی می تواند در درمان تبخال لبی عود کننده استفاده شود

    کلیدواژگان: هرپس لبی، گیاهان دارویی، بررسی بالینی
  • محمد مهدی زحمت کش، سید حسن عادلی، محمد امین ولی زاده حسنلویی، محمد نیاکان لاهیجی، امید مرادی مقدم، علی فرازمند، محمدرضا جلیلی، حمید علیپور صفحه 322
    پیش زمینه و هدف
    با توجه به عوارض شناخته شده طولانی شدن تهویه مکانیکی، جداسازی موفقیت آمیز بیماران از تهویه مکانیکی حائز اهمیت فراوانی است. لذا برآن شدیم که دو مرسوم روش جدا سازی بیماران از دستگاه تهویه مکانیکی را با یکدیگر مقایسه کنیم.
    مواد و روش کار
    این تحقیق بر روی بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه دو بیمارستان دانشگاهی که تحت تهویه مکانیکی به وسیله فلوشیپ های مراقبت ویژه قرار گرفتند در 8 ماه اول سال 1388 صورت گرفت. جامعه مورد مطالعه 250 مورد که از میان آن ها 40 نفر وارد مطالعه شده و در دو گروه با همدیگر مقایسه شدند.
    نتایج
    مدت زمان جدا سازی بیماران گروه یک SIMV) به T- piece) طولانی تر از بیماران گروه دو (SIMV به تنفس خودبخودی بعد به T- piece) بود. (281/1 ±8/2) در مقایسه با (000/0 ±1) روز.P =0.000 < 0.05 طول مدت زمان تهویه مکانیکی در گروه دو (308/9 ± 30/12) بیشتر از گروه یک (183/10±7/9) روز بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به اهمیت جدا سازی بیماران تحت تهویه مکانیکی در اسرع زمان ممکن جهت جلوگیری از عوارض تهویه مکانیکی طولانی مدت لازم است که این مسئله به صورت علمی و با توجه به بررسی جوانب امر صورت گرفته تا در کنار برخورداری از اثرات مفید تهویه مکانیکی در اداره بیماران بدحال و مورد نیاز با بهتر شدن وضعیت بیمار و عدم نیاز به ادامه تهویه مکانیکی بیمار از دستگاه تهویه ی مکانیکی جدا شود.
    کلیدواژگان: تهویه مکانیکی - جدا سازی، S، I، M، V (تهویه مکانیکی اجباری همزمان شده)، T، piece(قطعه Tشکل) - تنفس خود به خودی - بخش مراقبت های ویژه ((Intensive care unit
  • زهرا عبدی، سیدهمایون صدرایی، محمدحسین اکبری حسینی، سکینه حاجی میری صفحه 329
    پیش زمینه و هدف
    سولفورموستارد عامل شیمیایی تاول زا می باشد که به عنوان یک تهدید نظامی به شمار می رود. استنشاق سولفورموستارد باعث التهاب راه های تنفسی، آسیب به بافت اپی تلیال ریه می گردد. اثر حفاظتی هگزامتیلن تترآمین بر سلول های ریه انسان در برابر سولفورموستارد گزارش شده است. همچنین اثرات مثبت آن در برابر فسژن موثر بوده است. هدف بررسی میزان تاثیر هگزامتیلن تترآمین بر پارانشیم بافت ریه آلوده به سولفورموستارد می باشد.
    مواد و روش کار
    42 سر موش صحرایی نر از نژاد Albino Wistar به وزن 20±200 گرم به صورت تصادفی به هشت گروه شامل: 1- نرمال سالین (NS)، 2-((HMT، 3- (HD 1)، 4- (Pre 1)، 5- (Post 1)، 6- (HD2)، 7- (Pre 2)، 8- (Post1) تقسیم شدند. گروه های HD 1، Pre 1، 1 Post سولفورموستارد 5/0درصد و HD 2، Pre 2، 2 Post سولفورموستارد 25/0درصد و NS نرمال سالین را به صورت داخل تراشه ای دریافت نمودند. گروه های 2،4،5،7،8 روزانه دارو را به صورت داخل صفاقی دریافت کردند، بعد از 14 روز کشته و پردازش بافتی انجام گرفت. عوارض ریوی همانند ادم، کلاپس و خونریزی ریوی درجه بندی و نتایج ثبت گردید.
    یافته ها
    بین گروه های N.S و HMT در پارامترهای پاتولوژیکی اختلاف معنی دار وجود نداشت. میزان ادم، کلاپس، خون ریزی ریوی وابسته به دوز سولفورموستارد می باشد و در دوز بالا آسیب های شدید در ریه مشاهده گردید. میزان آن در گروه های درمانی و محافظتی نسبت به گروه های HD کاهش یافته، همچنین در گروه های درمانی به طور معنی دار نسبت به محافظتی کاهش یافته است.
    نتیجه گیری
    هگزامتیلن تترآمین دارای اثرات محافظتی و درمانی بر بافت ریه می باشد.
    کلیدواژگان: سولفورموستارد، بافت ریه، موش صحرایی، هگزامتیلن تترآمین
  • رضا قانعی قشلاق، معصومه همتی مسلک پاک *، سرکوت غوثی صفحه 339
    پیش زمینه و هدف

    وقفه های تنفسی خواب که در بیماران همودیالیزی شیوع بالایی دارد یکی از عوامل خطرآفرین سندرم متابولیک می باشد. سندرم متابولیک مجموعه ای از اختلالات متابولیک و غیرمتابولیکی است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی را افزایش داده و هزینه زیادی را به سیستم بهداشتی درمانی تحمیل می کند. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط بین وقفه های تنفسی خواب با سندرم متابولیک در بیماران همودیالیزی بود.

    مواد و روش کار

    این مطالعه مقطعی روی 132 بیمار تحت همودیالیز مراجعه کننده به بخش همودیالیز بیمارستان طالقانی ارومیه، با روش نمونه گیری در دسترس انجام شد. جهت تعیین افراد در معرض خطر وقفه تنفسی در خواب از پرسش نامه برلین و ابتلا به سندرم متابولیک از شاخص ATP III استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی انجام یافت.

    یافته ها

    نتایج این مطالعه نشان داد 7/41درصد نمونه ها از وقفه تنفسی خواب شاکی بوده و 6/57درصد بیماران تحت همودیالیز، مبتلا به سندرم متابولیک بودند. نتایج نشان داد که بین وقفه های تنفسی خواب و سندرم متابولیک ارتباط معنی دار آماری وجود دارد (001/0p=).

    بحث و نتیجه گیری

    با توجه به شیوع زیاد وقفه تنفسی خواب و سندرم متابولیک در بیماران تحت همودیالیز، استفاده از روش های غربالگری برای شناسایی بیماران دارای سندرم متابولیک و همچنین طراحی برنامه های آموزشی برای تغییر در سبک زندگی جهت کاهش عوامل خطر در این بیماران لازم به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: وقفه تنفسی خواب، سندرم متابولیک، همودیالیز
  • کامران کیوان پژوه، محمدحسین رحیمی راد، حمیدرضا فرخ اسلاملو صفحه 346
    پیش زمینه و هدف
    با وجود این که پژوهش های دیگری در مورد نتایج CPR در بیمارستان های ایران وجود دارد لیکن براساس اطلاع ما هیچ پژوهش دیگری براساس Utstein style در ایران تاکنون منتشر نشده است. ما از این روش برای بررسی موارد احیای قلبی تنفسی استفاده کرده ایم تا نتایج را به صورت استاندارد شده با سایر مراکز مقایسه نموده در موارد نیاز و پس از مشخص شدن نقاط ضعف، به صورت مناسب اقدام نماییم.
    مواد و روش کار
    این پژوهش به صورت آینده نگر بود. از تمام موارد احیاء اعلام شده به گروه احیاء در بیمارستان امام خمینی ارومیه براساس روش Utstein style گزارش تهیه شد. جمع آوری اطلاعات توسط پزشکی که در تیم احیاء نبوده و به محض اعلام کد احیاء در محل حضور پیدا می کرد انجام می گرفت.
    یافته ها
    از 74 مورد احیاء گزارش تهیه گردید، سن متوسط بیماران 52/18±68/54 سال بوده در حدود 70درصد موارد ریتم اولیه قلب آسیستول و یا فعالیت الکتریکی بدون ایجاد پالس بود. و حدود30درصد نیز ریتم اولیه فیبریلاسیون یا تاکی کاردی بطنی بود (VF/VT). در موارد VF/VT اولین شوک الکتریکی به بیمار پس از حدود 75/2±60/3 دقیقه بود و متوسط فاصله بین ایست قلبی و لوله گذاری نای حدود 53/8±12 دقیقه بود. در نهایت 5/13درصد بیماران احیاء شده زنده از بیمارستان مرخص شدند.
    بحث و نتیجه گیری
    تا آنجا که اطلاع داریم این اولین گزارش نتایجCPR در ایران براساس Utstein style است. شانس زنده ماندن و موفقیت احیاء در بیماران با ریتم VF/VT بیشتر بود. و زنده ماندن در بیمارانی که احیاء زودتر از سه دقیقه آغاز می شد بیشتر بود. در مقایسه با سایر پژوهش های بزرگ نتیجه موارد احیاء در پژوهش ما پایین تر بود و می بایست اقداماتی انجام گردد تا نتایج احیاء در این بیمارستان و بیمارستان های مشابه بهتر شود.
    کلیدواژگان: احیای قلبی ریوی، Utstein style، ایست قلبی و ریوی، کیفیت
  • مولود محمدی بوانی، حمیدرضا باصری، حبیب محمدزاده حاجی پیرلو، محمدرضا عبایی، خسرو حضرتی تپه، شهلا خشاوه صفحه 353
    پیش زمینه و هدف
    انگل مالاریا برای ادامه چرخه زندگی در بدن ناقلین، به مولکول های مختلف موجود در دیواره میان روده پشه آنوفل می چسبد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آنتی بادی های ضد مولکول های موجود در میان روده درجهت پوشانیدن این مولکول ها و در نتیجه قطع انتقال انگل های مالاریا در بدن این ناقلین است.
    مواد و روش کار
    میان روده پشه های ماده سویه تایپ فرم (معروف به سویه بیچ) آنوفل استفنسی از بدن پشه خارج، هموژنیزه و قندزدایی گردید. محصول حاصل به همراه ادجوانت آلوم به موش های بالب سی تزریق شد. موش های شاهد اجوان آلوم به همراه بافر و یا تنها آلوم دریافت کردند. تشکیل آنتی بادی ضدپروتئین های میان روده با روش الیزا تایید شد. گلبول های قرمز حاوی انگل پلاسمودیوم برگئی به همراه سرم موش های ایمن شده درمقابل آنتی ژن میان روده و یا موش های شاهد ازطریق مصنوعی به سویه بیچ و سویه تایپ فرم دیگری (اصالتا از بندرعباس) از پشه های آنوفل خورانده شد و رشد انگل در بدن آن ها بررسی و مقایسه گردید.
    یافته ها
    در مورد سویه بیچ درصد آلودگی میان روده به ااوسیست در پشه های خون خورده از موش های ایمن 1/23درصد و در پشه های خون خورده از موش های شاهد 8/57درصد بود که اختلاف معنی داری داشتند(001/0p<). میانگین تعداد اووسیست های روی میان روده نیز متفاوت بود (به ترتیب 4 در مقابل 5/35 عدد). همچنین درحالی که در غدد بزاقی پشه های گروه تیمار اسپروزوئیت مشاهده نگردید، در 3/13درصد از غدد بزاقی پشه های شاهد اسپروزوئیت وجود داشت. در مورد گروه های تیمار و شاهد سویه بندرعباس اختلاف معنی داری مشاهده نشد.
    بحث و نتیجه گیری
    باتوجه به تاثیر متفاوت آنتی بادی های ضدآنتی ژن های روده پشه های ناقل مالاریا بر سویه های مختلف ناقلین و ضرورت کارآیی حداکثر ایمن سازی باید از آنتی ژن هایی استفاده کرد که در سویه ها و گونه های مختلف ناقل مشترک بوده و تاثیر مثبت بر اکثریت آنان و به خصوص بر ناقلین مهم مالاریا داشته باشد.
    کلیدواژگان: مالاریا، سیکل اسپروگونی، آنوفل استفنسی، میان روده، پلاسمودیوم برگئی
  • مهرداد میرزارحیمی، محمد ماذنی، حکیمه سعادتی، آیدین بینازاده، افسانه انتشاری صفحه 359
    پیش زمینه و هدف
    تب تشنج شایع ترین علل بستری شدن کودکان در بیمارستان می باشد. اتیولوژی آن دقیقا مشخص نیست اما چندین ماکتور مانند عوامل ژنتیکی و تغییر در سطوح نوروترانسمیترها و عناصر کمیاب به عنوان پاتوژنز این بیماری مطرح می باشد. این مطالعه جهت بررسی سطح روی مایع مغزی- نخاعی (CSF) در کودکان با نوع تب تشنج انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه، یک مطالعه توصیفی – تحلیلی می باشد که از شهریور 1387 تا مهر ماه 1388 بر روی 26 بیمار (6 ماه تا 6 ساله) با تب و تشنج که اندیکاسیون انجام LP داشتند، انجام شد. بعد از جمع آوری نمونه ها سطح روی CSF(مایع مغزی- نخاعی) را با روش اسپکتروفتومتری جذب اتمی تعیین کردیم. داده ها جمع آوری شده با استفاده از آنالیز آماری سطح روی CSF را از نظر نوع تشنج و جنس کودکان مقایسه کردیم.
    یافته ها
    میانگین سطح روی مایع CSF به تفکیک نوع تب تشنج در موارد ساده و پیچیده به ترتیب 5655/0±1081/2 و 2339/0±575/1 میکروگرم بر دسی لیتر بودکه این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (01/0=P). تفاوت معنی داری بین سطح روی مایع CSF از نظر جنس بیماران نبود (19/0=P).
    بحث و نتیجه گیری
    این یافته ها نشان دادند که سطح روی مایع CSF در بیماران با تب تشنج ساده بیشتر از سطح آن در بیماران با تب تشنج پیچیده است و غلظت روی مایع CSF بین دخترها و پسرها تفاوت معنی داری ندارد.
    کلیدواژگان: تب تشنج ساده، تب تشنج پیچیده، مایع مغزی، نخاعی، روی
  • بهروز نقیلی، ژینوس بیات ماکو، قادر عظیمی، سپهر تقی زاده صفحه 364
    پیش زمینه و هدف
    بروسلوز بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که اغلب به واسطه مصرف فرآورده های لبنی آلوده به انسان منتقل می شود. اگرچه برنامه های ریشه کنی انجام شده شیوع بروسلوز را در بسیاری از کشورهای توسعه یافته کاهش داده است، در نقاطی از جهان دوباره ظهور کرده و هنوز در بعضی از مناطق کشورهای پیشرفته نیز وجود دارد. به طور کلی هدف از این تحقیق مقایسه کارایی رژیم درمانی چهار هفته ای بروسلوز با رژیم درمانی شش هفته ای پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی بود که از نظر علائم بالینی، تغییرات سرولوژیک و عود مجدد مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    مواد و روش کار
    در یک مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی و Double-Blind و آینده نگر بیماران مبتلا به بروسلوز حاد و بدون عوارض (آندوکاردیت، اسپوندیلیت، نوروبروسلوز) در طی یک سال از تاریخ 15/12/86 لغایت 15/12/87 که تحت درمان چهار و شش هفته ای داکسی سایکلین و استرپتومایسین قرار گرفتند، بررسی و مقایسه کردیم.
    یافته ها
    از مجموع 126 بیمار مورد مطالعه که تحت درمان چهار و شش هفته ای داکسی سایکلین و استرپتومایسین قرار گرفته بودند، 11 مورد دچار عود مجدد شده بودند که از این تعداد هشت بیمار از گروه درمانی چهار هفته ای و سه بیمار از گروه درمان شش هفته ای بودند (004/0=p). اختلاف معنی داری بین سن و جنس با میزان عود بیماری یافت نشد و عوارض دارویی در دو گروه با هم اختلاف معنی دار نداشتند.
    نتیجه گیری
    این تحقیق مشخص نمود که درمان شش هفته ای داکسی سایکلین و استرپتومایسین هم از نظر کمی مقادیر عود و همچنین عدم عوارض بیشتر بر درمان چهار هفته ای ارجح می باشد.
    کلیدواژگان: بروسلوز، داکسی سایکلین، استرپتومایسین، سازمان بهداشت جهانی
  • شهلا نورانی، فاطمه اپرناک، رضا صدر نبوی، سعید ابراهیم زاده صفحه 369
    پیش زمینه و هدف
    طب سوزنی چین نقطه 6P و طب فشاری کره ای نقطه 9K-K را برای درمان تهوع و استفراغ ذکر کرده اند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه طب فشاری نقاط 9K-K و6 Pبر تهوع و استفراغ نیمه اول بارداری انجام شد.
    مواد و روش کار
    مطالعه کارآزمایی بالینی مبتنی بر هدف به روی 99نفر از خانم های باردار واجد شرایط انجام شد که به طور تصادفی در سه گروه 9K-K، 6P و نابه جا قرار گرفتند. مطالعه در سه مرحله و به مدت 10 روز در هر سه گروه انجام شد. و نمرات تهوع، استفراغ و اق زدن در هر سه مرحله توسط شاخص رودز اندازه گیری شد. در روزهای (3-1) هیچ مداخله ای برای سه گروه انجام نمی شد و در روزهای 7-4 مطالعه برای گروه 9K-K و نابه جا از دانه فشاری و برای گروه 6P از سی-باند برای انجام طب فشاری استفاده شد. و در روزهای 10-8 از دانه فشاری و سی-باند در سه گروه استفاده نشد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از واریانس یک طرفه، کای اسکوئر، کروسکال والیس و با نرم افزار SPSS انجام شد.
    یافته ها
    اختلاف معنی داری در میانگین نمره کل تهوع در مدت مداخله (004/0=p) و بعد از مداخله (001/0=p)، در میانگین نمره کل استفراغ در مدت مداخله (000/0=p) و بعد از مداخله (003/0=p) و در میانگین نمره کل اق زدن در مدت مداخله (009/0=p) و بعد از مداخله (001/0=p) بین سه گروه وجود داشت.
    بحث و نتیجه گیری
    نقطه 9K-K تاثیر بیشتری در کاهش میانگین نمره کل تهوع داشته است و میزان تاثیر طب فشاری بر نقاط 9K-K و 6P بر کاهش استفراغ و اق زدن نیمه اول بارداری یکسان است. طب فشاری یک روش برای کاهش تهوع و استفراغ بدون عوارض جانبی می باشد و به آسانی می توان به بیماران آموزش داد.
    کلیدواژگان: بارداری، تهوع و استفراغ، طب فشاری نقطه 9K، K، نقطه 6P
|
  • Nazila Aghakhani, Dr Zeinab Khanjani, Dr Majid Mahmood Aliloo, Mohammad Hosein Hamedi Page 282
    Background and Aims
    Social-phobia disorder is one of the anxiety-disorders. Its cognitive-behavioral group therapy has been used as a selective treatment by researchers and has recently received special attention. The present study aimed to compare the amount of effectiveness of three different ways of social-phobia disorder treatments: behavioral group therapy, cognitive group therapy, and cognitive-behavioral group therapy.
    Materials and Methods
    The study was fully experimental type with pre-test and post-test approach. The way of sampling was accessible sampling among volunteers. The subjects were 36 students of Tabriz University who were selected as social phobic after a DSM-IV-TR diagnostic Interview and a Social Phobia Inventory (SPIN). There were 12 in each under-treatment group, each group was controlled for two months, once a week in a 1.5-hour sessions in which the leader and two co-therapists were also present.
    Results
    The results show that there was a significant difference between cognitive-behavioral group therapy and the other ways of group therapies (P< 0.01). There was no significant difference between behavioral and cognitive group therapy (P> 0.01).
    Conclusion
    The findings indicate that cognitive-behavioral group therapy is preferable to the other two ways of treating considering their amount of effectiveness. Also, it was found that there was no significant difference between behavioral group therapy and cognitive group therapy considering their amount of effectiveness in treatment of social phobia disorder.
  • Maryam Imani, Dr Ali Ghaffari Moghadam, Dr Khadijeh Makhdoomi, Dr Ali Tagizadeh Afshari, Dr Mortaza Motazakker Page 290

    Background & Amis: BK polyomavirus (BKV) is common infection of childhood that persists in kidney epithelium. BKV reactivation characterized by viruria occurs in 35% to 57% of renal allograft recipients. BK virus was detected in serum samples in 6% to 29% of these patients. BKV-associated nephropathy occurs in as many as 8% of renal allograft recipients and may lead to. This study was carried out to determine the prevalence of BK virus viruria in our renal transplant recipients. The relationship between presence of BK virus viruria with age, sex, time period after transplantation, dialysis duration before transplantation, immunosuppressive regime, acute rejection and diabetes was studied.

    Materials and Methods

    This study was conducted on 130 kidney transplant recipients referring to Imam Khomini hospital of Urmia. We detected BKV viruria by polymerase chain reaction (PCR).

    Results

    Among 130 cases of kidney transplant recipients, BKV viruria was found in 26 (20%) patients. The median time to detect viruria was 30 months post-transplant (P = 0.01). There was no significant relationship between the BK viruria considering age, sex, time period after transplantation, dialysis duration, immunosuppressive regime, acute rejection, creatinine, and diabetes.

    Conclusion

    Our results indicate that one fifth of our transplant recipients excrete BK virus in their urine. Detection of polyomavirus BKV-DNA in urine is important to make early diagnosis of BK virus infection. This provides an important basis for the prevention of BK virus associated nephropathy.

  • Dr Masoumeh Hajishafiha, Dr Shaker Salarilak, Saeedeh Rafie, Nazila Kiarang Page 302
    Background and Aims

    Nowadays 10-15% of couples are infertile. One of effective methods in treatment of infertile couples is intra cytoplasmic sperm injection (ICSI), however, spontaneous abortion rate increases in ICSI pregnancies. This study aimed to measure potential risk factors for spontaneous abortion such as maternal age, infertility factors, number of embryo transfer, and multiple pregnancies.

    Materials and Methods

    This descriptive-analytical study covered all pregnant women (as a result of ICSI) of Kosar infertility center in Motahary teaching hospital between 2003 and 2007. Data were collected through recorded documents of patients in IVF ward and then analyzed using SPSS software, Chai-square, T test, and fisher test. P value was significant. (P<0.05)

    Results

    In the present study, 224 out of 280 patients who had become pregnant through ICSI were included. The incidence rate of abortion was 30.1%. There was a significant difference between aborted and non aborted cases (p=0.034). There was also no significant difference between cause of infertility and abortion (p=0.22) and between abortion and number of transferred fetuses.(p=0.94) and between abortion and multiple pregnancy(p=0.17). The incidence of abortion was higher in ovulation problems rather than other causes.

    Conclusion

    In this study, the higher was the age of mother the higher was the incidence of abortion. There was no correlation between abortion and number of embryos transferred or multiple pregnancies.

  • Dr Khosro Hazrati Tappeh, Dr Davood Maleki, Dr Habib Mohammadzadeh, Bita Zarikar Page 309
    Background and Aims

    Intestinal parasitic infections are important Publ Health problems in developing countries. Different species of intestinal parasites are involved in human infection and depending on immunologic, physiologic, social and demographic factors can cause wide spectrum of signs and symptoms. Immunocompromised people and patients receiving immunosuppressive drugs are much more susceptible to parasitic infections and suffer more complications. This study was aimed to determine the prevalence of intestinal parasites in immunodeficient patients of oncology clinic of Imam Khomeini hospital, Urmia, Iran.

    Materials and Methods

    In this cross-sectional study, stool samples of 101 patients who referred to oncology clinic were evaluated with direct wet smears and formalin-ether concentration method according to WHO protocol.

    Results

    Out of 101 patients, 20 cases (19.8%) were infected with intestinal parasites. The prevalence of Giardia lamblia, Blastocystis hominis, Trichomonas hominis, Entamoeba coli Iodamoeba butschlii and Hymenolepis nana was 6.9%, 5.9%, 3.96%, 1.98%, 0.99%, and 0.99%, respectively. 21.2% of urban and 25% of illiterate patients, 38.46% with history of two periods of chemotherapy, and 25% of cases with non malignant disease showed parasitic infections.

    Conclusions

    Regarding relatively higher intestinal parasitic infection in immunosuppressive and immunocompromised patients, it is recommended to perform strict health care measures and periodic and regular evaluations to prevent such infections.

  • Dr Behzad Zolfaghari, Dr Alireza Ghannadi, Dr Vahid Moshkelgosha, Dr Rasool Monirifard, Dr Mahdieh Dehghan, Dr Shahla Enshaeieh, Dr Mohammad Ali Nilforoushzadeh Page 315
    Background and Aims

    This study was performed to evaluate the effects of a mixture herbal remedy on herpes labialis.

    Materials and Methods

    The efficacy of a combined topical preparation with liquorice, sumac and lemon balm extracts and geranium essential oil was investigated in a clinical trial. 78 patients with HSV-1 infection were included in the study and were instructed to apply the herbal gel and placebo for five times a day up to five days. Total duration and severity of clinical signs and symptoms (time of healing, pain, size of lesions) were evaluated on the first and fifth days of the trial.

    Results

    In our clinical trial, a herbal gel, initiated within 12 hrs of symptoms onset, demonstrated efficacy in reduction of time to healing and size of lesions compared with placebo. There were no statistically significant differences in the course of other symptoms.

    Conclusion

    The combined topical gel proved to be more effective than placebo and can be used as an active treatment for recurrent herpes labialis.

  • Zahra Abdy, Dr Seyed Homayoon Sadraie, Dr Mohammad Hosein Akbary Hossieny, Sakineh Haji-Miry Page 329
    Background and Aims
    Sulfur mustard (SM) is a potent chemical vesicant warfare agent that remains a significant military and civilian threat. Inhalation of SM gas causes airway and bronchioles inflammation and injury to epithelial tissue of the lung. Hexamethylenetetramine (HMT) has been shown to protect human lung cells against SM toxicity and is effective against phosgene toxicity. The aim of study was to evaluate effects of HMT on lung tissue in rats after exposed to SM.
    Materials and Methods
    Frothy two albino w ister male rats weighting 200±20 gram were randomly divided into eight groups: 1-normal saline (N.S), 2- HMT, 3- HD 1, 4-Pre 1, 5- Post 1, 6- HD 2, 7- Pre 2, 8-Post 2. HD 1, Pre 1 and Post 1 groups received 0.5 µl/kg SM & HD 2, Pre 2, Post 2 received 0.25 µl/kg SM and NS group received normal saline as a solvent by IntraTracheal catather. 2, 4,5,7,8 groups received 7.5 mg/Kg HMT by intraperitoneal everyday. Rats were killed after 14 days. Lungs were processed for pathological study. Pulmonary damages such as pulmonary edam, collapse and hemorrhage were classified and the results were recorded.
    Results
    There were no significant differences between N.S and HMT groups in pathological parameters. Pathological damages are dependent to SM dose. Because the higher dose of SM revealed more damages on lung tissue, they are significantly decreased in pre and post groups and therapeutic groups were significantly reduced when compared to protective groups.
    Conclusions
    HMT has protective and therapeutic effects on lung tissue.
  • Reza Ghanei Geshlagh, Dr Masoumeh Hemmati Maslakpak, Dr Sarkout Ghoci Page 339
    Background and Aims

    The prevalence of sleep apnea is high in hemodialysis patients and is associated with an increased risk of metabolic syndrome. Metabolic syndrome increases risk of cardiovascular diseases and imposes a lot cost to health care system. The purpose of this study was to determine the relationship between sleep apnea and metabolic syndrome in hemodialysis patients.

    Materials and Methods

    This cross-sectional study was carried out with purposive sampling method on 132 hemodialysis patients of Hemodialysis Unit of Taleghani Hospital. Data were gathered using Berlin questionnaire to determine individuals at risk of sleep apnea and ATP III index for individuals that suffer from metabolic syndrome. The data were analyzed using descripti ve and inferential statistical testes.

    Results

    The results showed 41.7% of samples complained from sleep apnea and 57.6% of hemodialysis patients suffer from metabolic syndrome. There was statistically significant relationsh ip between sleep apnea and metabolic syndrome. (p=0.001)

    Conclusion

    Considering the high prevalence of sleep apnea and metabolic syndrome in patients undergoing hemodialysis, it is suggested to use screening method for identifying patients with metabolic syndrome.

  • Dr Kamran Keivanpazhoh, Dr Mohammad Hosein Rahimi Rad, Dr Hamidreza Farrokh Islamlo Page 346
    Background and Aims
    International Liaison Committee on Resuscitation developed and published the Utstein style guidelines for reviewing, reporting, and conducting research on cardiopulmonary resuscitation (CPR). We used this style to evaluate the effectiveness of in-hospital CPR for comparison.
    Materials and Methods
    We prospectively analyzed the data on all cardiac arrest calls in Imam Khomeini Hospital, Urmia, Iran. Data were collected using the Utstein style.
    Results
    There were 74 CPRs. The patients’ mean age was 54.68 years. In about 70% the initial rhythm was systole/pulseless electrical activity (PEA) and in 27% ventricular fibrillation/tachycardia (VF/VT). The first shock was delivered within 3.60 ± 2.75 minutes and the mean time from arrest to intubation was 12 ± 8.53 minutes. Return of spontaneous circulation was achieved in 28 (37.8%) cases. Survival to discharge was achieved in 13.5%. CPR success rate was 60%and 25% in patients with an initial rhythm VF/VT and systole/PEA, respectively (p=0.006). CPR was successful in about 48% in those with beginning of CPR within less than 3 minutes and15% in those with delay more than 3 minutes (p= 0.006). CPR success rate was 42% and 35% in patients with age<55 and more than 55 years old prospectively (p value= 0.296)
    Conclusions
    To our knowledge this is the first report of CPR wit Utstein style in Iran. It is more likely for our patients to survive if the initial rhythm is VF/VT or beginning CPR earlier. Survival rate was less than similar studies.
  • Mehrdad Mirzarahimi, Dr Mohammad Mazani, Hakimeh Saadati, Dr Abdin Binazadeh, Dr Afsaneh Enteshari Page 359
    Background and Aims
    Febrile convulsion is one of the most common causes of hospitalization of children in pediatric wards. The exact pathogenesis of seizure is not fully understood but involves several factors like genetic predisposition, changes in the levels of neurotransmitters, and some trace elements. The present study was conducted to evaluate the cerebrospinal fluid (CSF) zinc (Zn) level in children with types of febrile convulsion.
    Materials and Methods
    This descriptive-analytical study was carried out from August 2008 to October 2009 to see the status of zinc in CSF of 26 children (6 months to 6 years) with febrile convulsion. All the patients who entered the study had an indication for lumbar puncture. We collected CSF samples from all children and assessed the concentration of zinc using flame atomic absorption spectrophotometry (AAS). We compared CSF zinc levels regarding seizure type and sex of children using statistical analysis.
    Results
    Mean CSF zinc level in simple and complex febrile seizures were 2.1081 ± 0.5655 and 1.575 0.2339 [m g/dl), respectively. This difference was statistically significant (P= 0.01). However, there was no relationship between CSF zinc status with sex (P=0.19).
    Conclusion
    These finding revealed that CSF zinc level is higher in simple febrile convulsions than the complex febrile convulsions. CSF zinc concentration (μg/dl) did not differ between boys and girls significantly.
  • Behrouz Naghili, Dr Zhinous Baiatmakoo, Dr Ghader Azimi, Dr Sepehr Taghizadeh Page 364
    Background and Aims
    Brucellosis is a common zoonosis. A large number of cases due to Brucella Melitensis are reported every year in the Mediterranean littoral, the Middle East and some parts of Latin America. The optimal time of antibiotic treatment in patients with brucellosis is unclear. WHO expert committee on brucellosis has recommended streptomycin a doxycycline for at least 6 weeks as the choice regimen. However, some studies suggest short course therapy. This study was aimed to show the efficacy of a four-week antimicrobial therapy instead of relapse rates in two regimens.
    Materials and Methods
    In an acute double blind random study, the patients of brucellosis were divided into two equal groups. One group received a four-week drug regimen (3 weeks streptomycin + 4 weeks Doxycycline). The other group had a six week antibiotic regimen including 2 week's streptomycin + 6 weeks Doxycyxline). The patients with complicated brucellosis were excluded. The criteria for diagnosis of patients were serologic tests (STA) so in patients who met the clinical and laboratory signs, the relapse was evaluated bases on clinical and serologic indicators.
    Results
    The mean age of the patients was 38.83 ± 19.99 years. A significant difference was noted between the age of patients and the number of relapses and with increasing age, relapses were greater (P=0.022). In our review we had eight cases of relapses in a four-week therapy while three cases with relapses were found in the later group and the difference was significant (P=0.044).
    Conclusion
    Doxycycline-streptomycin for six weeks is still a better treatment of brucellosis, on the condition that relapses rate and early response to treatment is considered.
  • Shahla Nourani, Fatemeh Aparnak, Dr Reza Sadr Nabavi, Saeed Ebrahimzadeh Page 369
    Background and Aims
    Nausea and vomiting are common complaints in early pregnancy. The Chinese acupuncture point P6 and the Korean hand acupressure point K-K9 were noted for the treatment of nausea and vomiting. The aim of this study was to compare K-K9 and P6 points acupressure on nausea and vomiting in the first half of pregnancy.
    Materials and Methods
    This clinical trial study covered 99 pregnant women that were randomly divided into three groups: 33 women in the K-K9 group, 33 women in P6 group, and 33 women in the sham group. The study occurred in three sequences and over a ten-day period and the average total degree of nausea and vomiting was measured in three sequences by Rhodes index. During days 1-3, no intervention was done. During days 4-7, the K-K9 and the shame groups received acupressure seed and the P6 group had sea-band. During days 8-10 no intervention was used. The data were analyzed by ANOVA-Test, Kruskal-Wallis and Chi-square.
    Result
    There was a significant difference in the average total degree of nausea during (p=0/004) and after (p=0/001) intervention, in the average total degree of vomiting during (p=0/000) and after (p=0/003) intervention and in the average total degree of retching during (p=0/009) and after (p=0/001) intervention between groups
    Conclusion
    Acupressure on K-K9 is more effective in decreasing nausea. However, acupressure on K-K9and P6 point on the first half of pregnancy have same effect on reduction of vomiting and retching on the first half of pregnancy. Acupressure is a method for reduction of nausea and vomiting with no side-effect, and can easily be instructed to patients.